Hai sa facem intai o distinctie:
a. Un mesaj e interesant pentru un public; (mesaj binevenit)
b. Un mesaj nu e interesant pentru un public; (mesaj gen SPAM).
In mesajul asta al meu eu incerc sa te invat sa scrii un mesaj binevenit.
Ce metode de promovare iti recomand sa folosesti?
1. Comunicate de presa (un singur comunicat de presa gratuit pe luna, inclusiv pentru ONG-uri)
Ai urmatoarele interese sa faci un comunicat de presa cat mai bun:
a. Sa fie preluat de presa; (fa-l bun de tot)
b. Sa fie citit de oameni; (fa-l bun)
c. Sa obtii linkuri (in interes SEO – vezi blogul meu despre SEO pentru detalii despre SEO).
Scrie comunicatul dupa ce ai citit inainte niste tips & tricks despre cum sa arate, si publica-l aici:
1. Comunicate de presa
2. Presa Online
3. StiriONG (site de nisa)
4. Re: comunicat (comunicate de presă pe partea de new media)
5. Comunicate de presa
6. Articole-online
7. Comunicate Media
8. PR Wave (trimite comunicatul prin email)
9. 3ner.ro (pentru evenimente)
10. Lume Buna (pentru evenimente)
11. Formare.info (Evenimente)
12. Studentie.ro (Studenti)
13. Evenimentestudentesti.ro (Evenimente pentru studenti)
14. Onlywords.ro (comunicate de presa pe IT)
15. Student Arena (pentru studenti)
16. W2 (pe partea de IT)
17. Centrul de presă (pentru partea de comunicare și relații publice)
18. Promovare firme, comunicate de presa, publicitate online evenimente
Majoritatea celor de mai sus permit publicarea gratuita de comunicate de presa, iar daca esti ONG ai sanse mari pentru a fi publicat rapid, fara mari detalii cerute.
Comunicatele sunt in general aprobate, asa ca riscul de spam e mic. Am scris despre comunicate de presa pe mesajul despre Comunicate de presa.
Poti incerca sa afli de pe site-urile de presa niste adrese de email ale jurnalistilor la care sa trimiti comunicatul de presa, ca metoda alternativa de promovare.
2. Facebook
Fa-ti o pagina pentru ONG, o pagina pentru fiecare membru al fundatiei (cu conditia sa se ocupe de blog), si o pagina pentru initative / intalniri / evenimente.
Evita sa trimiti mesaje in masa, dar promoveaza totusi, mai discret, evenimentele.
Intra aici – Facebook -, fa-ti cont si de aici ar trebui sa iti fie mai usor. Repet, pentru orice chestie importanta de-a ta incearca sa coagulezi multi oameni. Promoveaza grupul tau de Facebook si in pliante, da linkuri altor persoane, vorbeste oamenilor de Facebook. Te va ajuta.
3. Twitter
Ce e Twitter? Un fel de Cirip, numai ca mai bun. :D
Te-am zapacit de tot, nu ? Te sfatuiesc ca intai de toate sa te uiti la acest clip: Twitter in Plain English. Uita-te, si o sa inveti despre Twitter ceva mai mult.
Dupa asta, fa un cont pentru tine, pentru ONG-ul tau si incepe sa postezi. Urmareste niste oameni si cu timpul vei atrage sustinatori.
Incearca sa postezi lucruri interesante, sa raspunzi la intrebarile oamenilor, sa ajuti, si sa nu faci din promovare punctul cheie al mesajelor tale pe Twitter.
Twitter nu permite trimiterea de SMS-uri gratuite in Romania, pentru asta vezi mesajul despre cum sa trimiti SMS gratuit in Romania.
Daca vrei sa citesti mai multe lucruri despre Twitter, am scris despre asta pe un alt blog:
Cum poti folosi serviciul de microblogging Twitter rapid si simplu?
4. Grupuri Yahoo
Dragii mei, comunicarea pe grupurile Yahoo e la limita spam-ului. Am scris foarte multe lucruri despre grupurile Yahoo pe un blog dedicat – Grupuri de discutii -, insa retine urmatorul lucru: daca te promovezi pe yahoo groups ai sanse mari sa superi multi oameni si sa bucuri mai putini.
Alege grupuri legate de ce urmeaza tu sa promovezi, grupuri moderate, si ai sanse sa fii apreciat pentru ceea ce esti tu.
Evita sa trimiti acelasi mesaj la mai mult de 3-4 grupuri. Deja, in acest caz, nu se mai poate vorbi de nisare.
Pune mesaje mai scurte si citeste raspunsurile la mesajele tale.
Vezi si mesajul:
Cum iti promovezi un proiect pe grupuri de discutii (Yahoo! Groups)? – Ghid Complet
5. Blog
Am scris aici despre cum iti alegi o platforma potrivita pe blogging, poti afla si detalii pentru a alege o tema potrivita pentru blogul tau, iar daca te intereseaza viitorul blogging-ului am un mesaj si pentru asta.
Blogul te ajuta mult la branding, mai putin la optimizarea pentru motoarele de cautare (vezi punctul urmator).
6. Optimizare pentru motoarele de cautare (SEO)
Daca vrei sa afli ce este SEO, citeste cu atentie acest mesaj despre SEO. Dupa asta, urmeaza sfaturile pe care ti le dau, in limba engleza, pe blogul meu despre SEO.
Foloseste SEO-ul pentru a aduce site-ul si blogul tau cat mai sus in cautarile la Google. Poti optimiza chiar si retelele sociale de tipul Facebook sau Twitter (o sa te ajute daca paginile tale pe aceste retele au linkuri externe catre ele).
7. Alegerea unei teme de culori pentru logo / blog / site / promovare
Daca vrei sa ai consistenta in tema de culori pentru logo-ul site-ului, pentru tema blogului si a site-ului, pentru materialele promotionale, citeste cu atentie articolul meu despre cum alegi culorile.
Este indicat sa folosesti o tema de culori consistenta in toate materialele tale promotionale.
8. Promovarea prin Yahoo Messenger
Cea mai neintruziva metoda de promovare este urmatoarea: pui status la Yahoo! Messenger cu mesajul tau, si link catre articolul pe care vrei sa il promovezi. Alternativ, poti comunica cu oamenii de pe lista ta, ii intrebi ce mai fac si daca consideri necesar, mentionezi ONG-ul tau. Dar nu invada lista oamenilor cu mesaje in masa. Sunt deranjante si eu cel putin le consider SPAM.
9. Integreaza metodele de mai sus
Hai sa iti spun o smecherie: eu folosesc WackyB Twitter Sync pentru a sincroniza statusul meu de Yahoo! Messenger cu Twitter. Apoi, am o aplicatie pe Facebook (Twitter application), care preia statusurile mele de pe Twitter si le pune pe FaceBook. Pe bloguri am o alta aplicatie, luata de pe site-ul Twitter, care preia mesajele mele de pe Twitter si le pune pe blog. LinkedIn e si el conectat cu Twitter.
Cum functioneaza lantul asta? Daca pun un mesaj pe Yahoo! Messenger la status, el ajunge automat pe Twitter. De aici ajunge pe Facebook, pe LinkedIn si pe blogul meu. Practic, pun un simplu status la Messenger si e preluat in alte 4 parti.
Este doar un exemplu, dar retine ca pe Internet poti refolosi acelasi continut in feluri diverse. Poti gasi si alte metode de a integra resursele (iti mai dau niste idei: titlurile de pe mesajele de pe blog sa ajunga pe Twitter, sa incluzi link catre profilul de Facebook pe blogul tau, sa iti promovezi articolele de pe blog pe site-ul tau, sa iti promovezi blogul pe Yahoo messenger)
10. Cere ajutorul
Oricare din metodele de mai sus are urmatorul defect: se aplica doar pe baza eforturilor tale. Incearca sa folosesti sustinatorii proiectelor tale sa te ajute sa te promovezi mai bine. Daca ai un banner cu site-ul, blogul, grupul tau de Facebook sau contul tau de Twitter, poti ruga oamenii apropiati tie sa promoveze acel banner pe site-ul lor. Daca ai amici pe Messenger, cere-le sa isi puna si ei statusul tau. Pe Facebook poti cere oamenilor sa se inscrie pe grupul tau. Pe blog poti cere prietenilor sa te adauge in blogroll. Poti face un banner viral, poti pune un cod HTML care sa fie preluat de alte site-uri. Poti crea o petitie online (sau alternativa externa, mai populara) care sa fie semnata de alti oameni. Lista poate continua, insa retine ca nu esti singur si ca poti folosi resursele altora in interesul ONG-ului tau.
Similar, poti incerca parteneriate (e mai usor sa obtii ajutorul daca reprezinti un ONG, oamenilor le face placere sa ajute).
Solutie bonus: YouTube
In Romania bugetele unor ONG-uri sunt mici si e mai dificil sa iti faci un clip video de promovare. Daca insa ai o idee buna care se poate face cu buget restrans, eu te sfatuiesc sa iti faci un clip pentru YouTube sau Trilulilu si sa promovezi clipul. Poate ajunge viral, te poti promova usor in acest fel (vezi punctul 10 – oamenii vor fi incantati sa sprijine cauza ta).
De asemenea, dacă organizezi un eveniment, poți face transmisie live, în România cu o soluție gen VideoMax.ro, iar ca soluție externă puteți vedea Ustream.tv.
Sper ca ti-a fost util acest mesaj al tau. Daca ai nelamuriri, o sa incerc sa te ajut cu drag. Spor in toate.
Update: Oameni buni, vad un real interes pentru acest mesaj. In acest sens, am mai scris un articol pe un alt blog pe care postez pe aceeasi tema, dar intr-o abordare un pic diferita:
Care sunt cele mai bune platforme sociale pe care sa iti promovezi un site?
Vedeti si aceasta resursa: Cum sa folosesti blogurile intr-o campanie sociala.
Tin sa ii multumesc Marianei Duma pentru ideea acestui mesaj, vad ca a fost foarte bine primit mesajul.
Vedeti si site-ul Proiect1000, va poate ajuta sa obtineti un design de calitate in mod gratuit! Doar pentru ONG-uri si cauze sociale.
De văzut și:
2015.04.29 Update: de văzut: How to “sell” your crowdfunding project? – OlivianBreda.com
și:
So, you want to help people. You’ve got an NGO. What’s next? – OlivianBreda.com
Notă de final: anunț despre resurse pentru ONG-uri din România aici: ONG in Romania – Yahoo Groups. ongro-subscribe@yahoogroups.com
2019.10.31: What I wish I knew about fundraising as a first-time founder.
PS, 2022.07.09: Why Your Nonprofit Should Invest in Search Engine Optimization.
PS, 2022.07.29: 6 Nonprofit Marketing Trends that All Marketers Should Know About [HubSpot Data].
PS, 2022.08.25: De văzut și: OMG – ONG!!! – Blog de Olivian Breda.
PS, 2022.10.27: A Simple SEO Guide for Successful Event Marketing.
PS, 2022.12.07: A Nonprofits Guide To Using LinkedIn:
Your nonprofit likely takes up a lot of your time, and you might not have a huge staff to delegate responsibilities to. So, taking the time to use online platforms might not seem like the best use of your time.
In cazul trainingurilor,comunicatele de presa ale ONG-urilor si nu numai se pot posta gratuit si pe 3ner.ro;)
In cazul blogurilor, as adauga si :
Adreseaza-te bloggerilor care scriu pe nisa in care tu crezi ca se afla targetul tau, vei avea mai mult succes sa ajungi la oameni interesati, sa zicem de un training de investment daca acel blogger care scrie despre bursa te va ajuta cu un link sau mentionare
Mersi frumos Auras. :)
N-am nicio treaba cu ONG-urile.
DAR iti multumesc mult pentru sfatul #9 :).
Ultimul blog post al lui Petre este: Surfing…couch surfing
Cu placere, Petre. :)
Buna,
Multumesc de mentionarea Cirip.ro.
Platforma noastra a fost special proiectata pentru educatie si business:
– are obiecte multimedia incluse – prezentari, imagini, video (live), fisiere,
– grupuri publice, private, pro,
– urmarire feeduri.
Numarul de utilizatori – 2000 – e similar cu dimensiunea twitosferei romanesti.
Sunt multe grupuri pentru organizatii, clienti, se deruleaza traininguri si cursuri online pentru universitati sau educatie continua. Cateva repere – http://linkbun.ch/871m .
Numai bine,
Carmen
Carmen, pe tine te stiu de muuuuult timp. Ai aparut la SNSPA: Hint – cauta “Holoţescu” (cu ţ) in pagina asta
http://lucrareolivianbreda.googlepages.com/Lucrare-disertatie-Olivian-BREDA-far.htm
E lucrarea mea de disertatie la masterat. :)
Mersi frumos de mesaj, apreciez ce ai facut pentru Internetul romanesc.
N-am folosit Cirip.ro, abia ma descurc cu ce am pana acum, dar la unele studii (facute de Cristi Manafu), procentul Twitter-istilor romani fata de Cirip-isti era cam de la 2 la 1. Prin urmare, am ramas la Twitter.
Mersi frumos de toate. Chiar si ca existati. :)
As vrea ca Okidoki.ro sa fie o competitie buna pentru Google, asa cum Trilulilu chiar a reusit sa fie similar cu YouTube, desi nu identic.
La fel, va urez succes sa strangeti atatia oameni cat sa ma motivati sa vin si eu pe Cirip.
La urma urmei, nu e vorba de platforma (desi conteaza ca Twitter are picari de retele). E vorba in primul rand de cati oameni ca tine sunt pe Cirip.
merci pentru info. salutari.
Ultimul blog post al lui pelarg este: Grup contabilitate – discutii intre contabili
Cu placere, ma bucur ca ti-au fost de folos. :D
Frumos articol
Ultimul blog post al lui iMunteanu este: Am vorbit despre Adwords si Adsense
Mersi Ionut, apreciez ca ma citesti. :)
Draga Olivian,
Felicitari si multumiri pentru posting. M-a ajutat!!!
Am uitat sa-ti spun. Comunicatedepresa.ro nu accepta decat 1 comunicat pe luna (abonamentul gratuit).
Ce pacat. Uneori avem 2-3 comunicate pe luna si …uite ca nu prea avem cum sa le dam. Ajungi in situatia sa trebuiasca sa-ti folosesti serverul de email ca sa trimiti zeci de mesaje, sute, in loc sa folosesti un serviciu care are deja un opt-in. Le inteleg schema pay-per-send dar pentru un ONG, schema nu merge.
O zi excelenta
Moni
Mersi frumos de comentariu Monica, modific mesajul meu cu precizarea ta. ;)
Sal, adauga te rog si 3ner.ro in lista, te rog
All done, my friend. ;)
Si mai este si Lume Buna unde avem chiar o pagina unde orice ONG poate sa isi publice (fara cont) informatii despre evenimente.
Mai mult de atat, oferim si promovare prin bannere pentru evenimente ONG, asa ca daca reprezinti un ONG, nu ezita sa ne contactezi prin site-ul lumebuna.ro.
Mersi frumos Mihail, ti-am adaugat resursa chiar la inceputul articolului. ;)
Multumesc si eu Olivian! :)
Ultimul blog post al lui Mihail este: Scaparea din triunghi
:)
Mi-a placut sa citesc articolul tau si sa descopar multe lucruri pe care nu le faceam (bine) pe langa cele pe care le faceam deja.
Tot ajung pe blog-ul tau prin diverse cautari despre optimizare, deci esti eficient in acest tip de promovare online ;)
Ultimul blog post al lui Andrei este: Lansare START Internship
Mersi frumos pentru aprecieri Andrei. :)
Nu stiam de tine pana acuma, am ajuns aici din intamplare, dar ma bucur, deoarece am gasit continut de calitate si de folos. Mersi pentru cele 10 idei de promovare. O sa-l integrez si eu personal.
Ultimul blog post al lui Emil este: Rolul construiri listei in marketingul online
Mersi frumos de cuvintele de incurajare Emil. :)
Eu mai postez si pe alte bloguri, dar te las sa le descoperi. :)
foarte interesant
Mersi de apreciere, ma bucur ca iti place. :)
Bravo Olivian.
Frumos structurat articolul.
Felicitari!!!
Multumesc Bogdan! :)
Edificator! Faci treaba buna Olivian inormatiile din acest articol imi sunt de un real folos. Mai vreau :)
Mulțumesc de aprecieri, Gabi.
Îți mai recomand:
https://olivian.ro/2011/02/how-to-promote-an-event/
https://olivian.ro/2009/05/event-organization-in-twenty-tips/
https://olivian.ro/2009/05/cum-iti-promovezi-un-proiect-pe-grupuri-de-discutii-yahoo-groups-ghid-complet/
Succes!
O legatura in plus daca este posibil pentru publicarea comunicatelor de presa: http://www.promoafaceri.com . Multumesc.
Mersi frumos, am pus :)
Salut, se pot publica gratuit comunicate pe http://www.linkweb.ro MOZ 23