Ce este SEO?

SEO – pronuntat diferit decat CEO :) – inseamna optimizare pentru motoarele de cautare A (search engine optimization). Afla in acest mesaj al meu despre ce inseamna SEO.
Care este scopul pentru optimizarea pentru motoarele de cuatare? In doua cuvinte, atunci cand cineva cauta la Google, Yahoo, MSN un termen legat de afacerea ta, site-ul tau trebuie sa fie primul. SEO se ocupa de asta.

Exemplu practic: sa zicem ca ai un site despre resurse umane adresat pietei din Romania. Cand cineva intra pe www.google.ro (atentie, terminatia este .ro) si cauta:
[Resurse Umane]
[HR]
[Angajare]
[Job]
[Recrutare]
(oricare din termenii de mai sus)
tu vrei ca site-ul tau sa fie cat mai sus in pagina de rezultate (pentru ca primele rezultate sunt considerate cele mai bune de cei care fac cautarile; primele rezultate obtin cele mai multe clickuri, iar primul rezultat de obicei conduce detasat; acolo vrei si tu sa fii). Asa cum iti dai seama, sa fii sus in rezultate pentru cautarea
[HR]
este o sarcina ceva mai dificila (e o cautare foarte competitiva, sunt multi care vor sa fie pe locul I). Poti usura sarcina, daca te axezi intai pentru niste cuvinte mai complexe:
[Specialisti HR in Romania]
[Domeniul HR in Bucuresti]
[HR de calitate prin firme romanesti]

Ai inteles ideea – daca termenii de cautare sunt mai multi, e mai usor de optimizat. E usor sa optimizezi pentru o cautare din 4 termeni, e dificil sa optimizezi pentru cautari de un singur cuvant pentru un mediu concurential. (iar mediul HR, inclusiv in Romania, e concurential)

Cum se face optimizarea? Sunt doua solutii:
1. Modifici site-ul (continutul site-ului) – pentru a il face usor de parcurs de motoarele de cautare;
2. Faci rost de linkuri de pe alte site-uri catre site-ul tau.

Discutiile despre cum faci ambele lucruri sunt luuungi (o mare parte din industria SEO e axata pe asta), iti pot da niste idei.

1. Cum modifici continutul site-ului?
a. Pai te uiti sa nu ai pe site continut duplicat – sa nu fie acelasi continut mereu si mereu pe site-ul tau. Fa ca intr-un motor de cautare sa apara doar o versiune a unei pagini. Exemplu – ai un blog care afiseaza mesajele pe pagina principala; Ai insa si niste pagini cu categorii – iar mesajele din pagina principala sunt reluate aici; Ai insa si pagini cu Tag-uri – iarasi, mesajele din pagina principala se reiau si aici; Ai inteles ideea – evita ca un motor de cautare sa indexeze de doua ori acelasi continut;
b. Titlurile paginilor sa fie unice pentru fiecare pagina in parte (e de preferat ca si descrierea paginii – vizibila in Google cand dai search dupa numele site-ului) si keyword-urile (destul de putin importante, totusi) sa fie unice; Daca nu se poate (de exemplu sunt multe pagini), cel putin titlul paginii (il vezi in partea de stanga-sus a browser-ului) sa fie unic;
c. O pagina e bine sa aiba in jur de 500 de cuvinte, titlurile, subtitlurile sa fie marcate de simboluri HTML (tag-uri <h1>, <h2>, … , <hn>); Daca nu are aceste lucruri – adaptezi (adaugi text, adaugi tag-uri <h1> unde e cazul etc);
d. Daca doresti ca un site sa fie bine vazut de un motor de cautare pentru string-ul:
[resurse umane de calitate in Bucuresti, Romania]
fa o pagina cu exact acest titlu, si dedicata subiectului. Scrie 500 de cuvinte pe tema asta si promoveaza pagina din homepage-ul site-ului tau (pune link catre pagina asta din homepage);
e. Poti bold-ui texte, italic-iza – in special cuvinte cheie legate de site-ul tau; Asta ajuta si vizitatorii sa scaneze rapid textul dintr-o pagina;
f. Poti pune linkuri interene (cine citeste pagina Despre Noi sa aiba un link si catre pagina de contact; cine vede prezentarea unui serviciu sa poata sa vada si portofoliul de clienti printr-un link; daca ai produse pe site, pune si un link catre o pagina “Cum cumpar?”;
g. … Si lista continua, metodele de optimizare sunt numeroase – de la linkuri care sa arate ceva de genul:
www.site.com/acest-link-arata-bine.html, mai degraba decat
www.site.com/article.php&id=49
, pana la cod valid W3C, folosirea de CSS, folosirea unui sistem de management al continutului, adaugarea constanta de text nou pe site, folosirea de texte descriptive pentru imaginile de pe site, un numar nu foarte mare de linkuri pe o pagina samd.

2. Cum obtii linkuri catre site-ul tau?
a. Directoare web (o solutie facila, si poate de aceea mai putin eficienta);
b. Comunicate de presa distribuite in site-uri de comunicate de presa (majoritatea includ cel putin un link catre site-ul celui ce a scris comunicatul);
c. Retele sociale de bookmark-uri (poti adauga linkuri catre site-ul tau);
d. Comentarii pe anumite bloguri si forumuri (cele care permit link in semnatura, iar acel link sa nu aiba un atribut special, intalnit frecvent, numit nofollow);
e. Schimb de linkuri (tu oferi un link unui site, el iti da un link inapoi);
f. Relte sociale, altele decat cele de social bookmarking;
g. … Lista merge mai departe: cumperi linkuri, adaugi site-ul in motoare de cautare, adaugi site-ul intr-un Director major ca DMOZ sau Yahoo Directory, indemni vizitatorii sa faca link catre tine, faci o campanie de PR pentru a strange linkuri (de genul unui concurs, de exemplu), sa apari in presa si deci si in varianta online a unui ziar S.a.m.d. – daca exista o pagina pe Internet, exista teretic posibilitatea ca, printr-un efort (in timp si bani) de la foarte mic la foarte ridicat, sa obtii un link pe acea pagina.

Mai este un aspect – optimizarea e bine sa nu se opreasca la cautarile prin motoarele de cautare. E bine ca optimizarea sa aiba loc si dupa ce vizitatorul a intrat pe site (lucru care se cheama uneori conversia vizitatorilor sau uzabilitatea site-ului). Daca scopul site-ului tau e ca clientii sa te sune, pune telefonul vizibil pe toate paginile site-ului si indeamna clientii sa te sune. Daca un vizitator a gasit site-ul tau de resurse umane cautand
[CV profesionist pentru Resurse Umane]
,este bine ca pagina pe care ajunge sa aiba legatura cu cautarea lui (sa il redirectezi pe o pagina buna, sau doar sa ii sugerezi asta). Conteaza cum aranjezi meniurile in site, conteaza cum structurezi informatia samd.

Ei da, cam asta este SEO, asa cum il vad eu.


Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

9 Comments

  • Costi

    28 April 2010 - 09:58

    Bun Tutorialul ! In ceea ce priveste link exchange-ul treaba s-a cam modificat, pt ca google sa-ti creasca page rank-ul nu este nevoie sa ai link-ul tau pe 10000 de site-uri daca 9999 nu au aceeasi tema cu site-ul tau! Plus link-urile nu trebuie aruncate pe vreo pagina uitata de lume gen Parteneri ci trebuie vizualizat site-ul respectiv si cerut un loc anume unde sa vi se amplaseze link-ul intr-un anume context cu trimitere directa la site-ul tau! treaba asta trebuie explicata tuturor celor care fac link exchange astfel si tu si ei veti iesi in castig!

  • Olivian BREDA

    28 April 2010 - 11:28

    Mersi frumos de completări, Costi!

  • Iulian

    4 July 2010 - 19:56

    Pff

  • Olivian BREDA

    4 July 2010 - 19:58

    ?

  • AlexTigio

    27 February 2011 - 05:20

    Salut. Referitor la Alexa pagerank, pot sa va spun ca am gasit si eu cateva smecherii pe net, pe ici pe colo.. dar pana la urma am hotarat ca cel mai bine e sa apelezi la servicii profesionale pentru treaba asta.
    Cateva persoane mi-au recomandat http://www.alexage.com pentru a-mi imbunatati page-rankul pe Alexa.
    Oamenii de acolo au lucrat rapid si foarte profesional, iar acum site-ul pentru care imi trebuia rank este intre primele 100K pe Alexa.

Leave a comment

Your email address will not be published.