Generare de idei – magazin online cu software legal – ce aş lansa eu în Internetul românesc ca şi nişă?

Dilemă-dilemă: ce afacere să lansezi dacă vrei să îţi lansezi o afacere în Internetul românesc? Condiţiile sunt simple: să fie magazin online şi să fie de nişă. A! Şi dacă se poate să aibă succes, cu atât mai bine.

Cea mai mare dilemă pe care o am eu când fac aşa alegere e: dacă vrei să îl lansezi ca nişă, de ce nu există deja?

Hai să o luăm altfel: care sunt limitările generale ale unui magazin online?
a. Nişa există deja; Whoops, e o problemă;
b. Nu e cerere; (cum am spus, e o corelaţie puternică între a. şi b.)
c. Transportul – când lansezi un magazin online o să fii nevoit să transporţi ceva undeva;
d. Metoda de plată – carduri? Aici, în România?
e. Senzaţia fizică care îţi dă încredere în produs – miros, pipăit, imagini tridimensionale, poţi proba produsul;
f. Senzaţia fizică care îţi dă încredere în vânzător – ai o discuţie cu el, îi dai bani în mână, ştii “magazinul” ăla din cărămidă, ştii strada, îl localizezi;
g. Stocul – e o problemă dacă vinzi frigidere.

E, acum hai să ne uităm puţin la tipurile de magazine virtuale pe care să le lansăm şi să filtrăm din opţiuni (sau măcar să dăm contra-argumente):
a. Să faci un magazin care vinde servicii (curăţare mobilă de praf, angajare firmă de pază, servicii de contabilitate); De obicei magazinele de genul ăsta se duc în două direcţii – merg spre ideea unui portal (i.) saaau oferă un extra-serviciu, de genul prima lună gratuit, îţi trimitem nu-ştiu-ce acasă (ii.); Cred că în acest caz ar putea fi definit mai clar magazinul online şi site-ul de prezentare sau portalul; Pentru mine un magazin virtual care vinde un serviciu (sau mai multe, pentru un portal) nu prea e magazin virtual; Aşa că am eliminat unele opţiuni pe partea asta;
b. Vreau să fac magazinul virtual care vinde-produse-IT-pe-care-ţi-le-dau-cu-un-zâmbet; Problema cu genul ăsta de afacere e că nu e o nişă; Toată lumea vinde produse IT, faptul că faci asta în mod deosebit (zâmbeşti când vinzi produsul, mă laşi să cumpăr în Spania produse din România, livrezi la 3 dimineaţa precis, ai fix 10 produse de orice tip în stoc, ai 3 telefoane fixe la care poţi suna la orice oră, poţi face comanda pe Twitter) e că ele nu sunt nişe; Sunt aceleaşi magazine online de IT, un pic îmbunătăţite; Eu caut o nişă; Deja e o competiţie acolo, tu vii cu o chestie; E, nişa ar trebui să fie ceva mai radicală decât o îmbunătăţire, cel puţin aşa mi se pare mie;
c. Şi ar mai fi magazinul care vinde produse de nişă; Aici intră mai multe tipuri de nişe, conform Wikipedia:
i. Nişe de localizare; Dacă mizezi pe cerere, în România o să meargă bine produsele tradiţionale, lucrurile legate de ortodoxie, fotbalul, din astea – la nivel de popor; Apoi în România, la nivel de ţară, lipsesc unele produse din Vest (cărţile de pe Amazon; ultima apariţie de telefon mobil din SUA), dar şi din Est (cine cumpără turtă dulce din Moldova şi păpuşi Matrioşka din Rusia? De ce nu ar prinde?) – dacă mizezi pe ofertă lipsă; Apoi, la nivel de regiune şi/sau judeţe, poţi avea un magazin online localizat pe specificuri locale (în Harghita şi Covasna sunt mâncăruri pe care nu le-ai găsi în Tulcea şi Constanţa; Şi reciproc; Magazine online cu specific unguresc şi magazine cu specific tătăresc);
ii. Nişe pe activităţi – un site care să vândă doar produse sportive pentru cei care abia se apucă de sport; Sau unul cu produse sportive pentru sportivi retraşi din activitate; Şi lista continuă;
iii. Demografice – bărbaţi, femei, copii, români, unguri, evrei, ortodocşi, greco-catolici, lista continuă; Site-ul care vinde acadele copiilor băieţi greco-catolici de naţionalitate ucraineană cu venituri lunare de peste 200 de RON şi care vorbesc fluent japoneza ar fi o astfel de nişă; :)
iv. Nişe psihografice; Segmentează cumpărătorii în funcţie de personalitate, stil de viaţă, valori, atitudini; O persoană calmă, cu un stil de viaţă activ, care crede în valori ale doctrinelor de stânga şi o atitudine plină de speranţă faţă de viaţă are anumite preferinţe;
v. Nişe tehnografice – de la atitudinea faţă de tehnologie, la stilul de viaţă.

Ei bine, m-am uitat eu în clasificarea de mai sus, am eliminat oferirea de servicii (şi am inclus asta la site-uri de prezentare sau la portaluri), am eliminat îmbunătăţirea unui magazin online deja existent (poate fi şi asta o nişă, dar pentru mine nu e suficient de clar pronunţată) şi m-am îndreptat spre punctul c.

Iar acum din toate tipurile de nişe pe care le poate avea punctul c., tot felul de segmentări, am ales desigur ca locaţie România (asta era o temă) şi m-am îndreptat spre o nişare în tehnologie. Aici ar fi ca magazine online ceva de genul:
a. Magazine care vând ceva hardware, îl vezi, îl simţi (boom! lista magazinelor e enormă);
b. Magazine care vând software, nu îl vezi decât pe un ecran, e doar o colecţie de biţi şi date (lista e ceva mai mică);
c. Ar mai fi magazine care îţi vând adaptări – de genul “plăteşti pentru consultanţă hardware”, “site cu acces plătit”, “adunăm la un loc oferta şi cererea de programatori”, dar astea sunt mai degrabă site-uri şi portaluri.

Eu m-am axat pe nişa software-ului. Pentru că altfel nu se poate :) am ales desigur software legal. Şi pentru că e magazin online am zis să fie software legal achiziţionat pe Internet.

Bun, software-ul arată foarte bine, e o piaţă nu atât de mare ca şi competiţie, e vorba de companii şi oameni privaţi care sunt dispuşi să dea bani pentru un program (pe care de multe ori l-ar putea obţine fără a plăti pentru el). Dar mici sunt şi pieţele locale din Tulcea şi Constanţa, mică e şi nişa demografică, mici sunt orice segmentări. Şi acum vine frumuseţea. Spre deosebire de alte nişe, nişa software-ului legal are potenţial de creştere.

Potenţial. Software-ul legal achiziționat prin Internet poate creşte pe mai multe planuri în România:
a. Numărul de utilizatori de Internet are potenţial de creştere enorm în România; În Ianuarie 2009 penetrarea serviciilor de internet în bandă largă era de 11,7%, conform unui raport al Comisiei Europene;
(îndrăznesc să pornesc de la presupunerea că cineva care foloseşte Internetul are nevoie şi de software, nu “stă” doar pe Net);
b. Conform unui raport al Business Software Alliance (BSA), pirateria software pentru PC-uri a fost de 66% în anul 2008; Faptul că e în scădere e un factor important, dar ce contează mai mult e ca are unde să scadă;
c. Business Software Alliance (BSA) a anunţat în 2009 prima condamnare din România a unei persoane juridice, cumulativ cu persoană fizică, pentru încălcarea drepturilor de autor asupra programelor software; Şi e loc de creştere şi aici;
d. Legat de cumpărăturile online, conform studiu realizat de Gemius, 40% din cei care au participat la studiu spun ca vor face mai des cumpărături online, iar 26% cel puţin la fel.

Bun, sper că e clar că:
a. E potenţial de creştere pe piaţa Internetului în general (numărul de conexiuni la Internet şi, probabil, şi software odată cu el) şi pe piaţa pirateriei (e mult software piratat);
b. Piaţa software-ului legal (şi îndrăznesc să spun şi a celui achiziţionat pe Internet) are tendinţa de a creşte (şi datorită amenzilor BSA);
c. Oamenii au din ce în ce mai multă încredere să cumpere online.

Aşadar, ce are nişa mea faţă de alte nişe este potenţial de creştere. Are însă şi ceva competiţie, aşa că forţez un pic lucrurile când zic că e o nişă. :)

Bun, de aici urmez o structură de plan de afaceri mai atipică, cea dată de Guy KAWASAKI aici.

1. Titlu: Magazin online cu software legal – www.softwarelegal.ro

2. Problemă: Ionescu ION are un calculator acces la Internet şi o mică afacere.

Dacă nu vi-l puteţi imagina pe Ionescu ION, vă invit să vedeţi un clip.

Ei, Ionescu ION vrea:
a. Să ştie despre software-ul legal (De ce legal? Cum? Cine? Când?);
b. Să afle ce opţiuni are pentru a intra în legalitate (Şi paşi concreţi);
c. Să aibă link direct de download al software-ului legal sau link către cumpărarea lui la un preţ bun; Ar prefera oferte multiple, din care să aleagă el însuşi;
d. Să aibă instrucţiuni de folosire a software-ului legal;
e. Să aibă o comunitate de oameni care au trecut prin acelaşi proces şi de la care să întrebe;
f. Să mulţumească acelei soluţii care îi rezolvă punctele a.-e. într-un anume fel (Inclusiv fără să plătească vreodată vreun ban);

3. Soluţie:
Ideea de bază a site-ului e simplă: intri la noi pe site să afli totul despre software legal în general, despre un anumit program în particular, apoi să descarci un program sau să îl cumperi pe Internet. Dacă nu te descurci la un proces, poţi cere ajutorul. Site-ul www.softwarelegal.ro nu îşi propune să rezolve toate problemele de unul singur – pentru ce nu rezolvăm noi dăm linkuri externe. Sunt 100 de site-uri externe care rezolvă o problemă? Dăm 100 de linkuri.

Domeniul www.softwarelegal.ro nu este înregistrat, conform rotld.ro. Împreună cu viitoarea echipă, se poate stabili un nume mai puţin SEO, şi mai mult uman (de ex. www.ajutooor.ro). Faptul că domeniul softwarelegal.ro e liber arată cât de puţină competiţie e pentru aşa ceva.

Site-ul va cuprinde:
a. O secţiune Tutoriale:
i. “De ce software legal?” care va aborda teme generale cu motive pro software legal (îmi pare rău, e un site partizan, nu dăm motive contra); Va avea şi linkuri către site-uri de ştiri care abordează problema software-ului piratat (de exemplu ştiri cu amenzi date);
ii. “Ce sistem de operare să aleg?” (secţiunea-crimă a site-ului, îmi “măcelăreşte” clienţii orice resursă care convinge un potenţial client să folosească Linux mai degrabă decât să cumpere Windows); Pro şi contra, linkuri către mesaje pe bloguri, linkuri cu discuţii (chiar şi flame wars) pe forumuri; Ideea de bază – dacă s-a discutat, e în limba română, şi aduce valoare, e bun;
iii. Pentru fiecare din sistemele de operare, subsecţiuni cu tipuri de programe şi la fiecare program numele programului şi o scurtă descriere (de discutat cu Softpedia.com, Soft32.com, download.chip.eu/ro şi alte asemenea pentru preluare descrieri); Suplimentar, dacă se poate: descriere detaliată a softului, comentarii utilizatori, rating dat de utilizatori, statistici despre ce a descărcat fiecare, ce alte softuri s-au descărcat şi … ta-da! linkuri către orice altă resursă de Internet care îţi oferă informaţii; Dacă despre Yahoo! Messenger versiunea 7 au fost 30 de mesaje pe bloguri, le iau, le citesc şi filtrez lista după nişte criterii (de bun simţ); Toate resursele ajung să fie listate; Cine intră pe site va putea citi orice s-a scris de calitate despre Yahoo! Messenger; Utilizatorii pot recomanda alte resurse pentru a fi incluse;

b. Secţiunea de software:
i. Ideea de bază e ca dacă un software e gratuit pe Internet să îl putem include; Parteneriat cu o firmă de hosting din România (contra reclamă să ofere hosting) şi oferim serviciu de descărcare a programelor gratuite, pe modelul Softpedia.com şi Soft32.com (dacă software-ul poate fi descărcat, îl găzduim la noi pe server, altfel dăm link direct); Software-ul va fi pentru toate platformele, nu doar Windows; Vrei un software din 2006 care nu se găseşte în prezent pe Internet (nici pe site-ul nostru nu este)?; Simplu – link direct către pagina software-ului pe Oldversion.com şi de acolo se descurcă omul;
ii. Software pe care îl vindem noi; Facem parteneriat cu Adobe şi încercăm să le vindem software-ul; E ceva la modelul nostru de business, la lista noastră de parteneri, la site-ul nostru în sine, etc. care nu le convine şi nu vor să ne vândă un software? Aici e frumuseţea; Punem linkuri la toate celelalte firme din România care vând software-ul; Putem face un parteneriat cu site-uri gen price.ro şi oricine vede pagina cu Windows 7 să vadă lista de pe price.ro cu toţi vânzătorii acelui software;
iii. Dacă o anumită categorie permite, vor exista liste cu Top-uri, gen “Cel mai bun reader PDF pe care să îl foloseşti” (şocant sau nu, Adobe Reader nu a fost favoritul cititorilor LifeHacker.com); Dacă găsesc 20 de topuri cu antiviruşi, le listez pe toate (includ şi produsele testate sau data testului);
iv. Dacă te-ai uitat prin toate astea şi n-ai găsit, putem să îţi sugerăm unde să întrebi ca cineva să îţi programeze un software de care ai nevoie şi pe care nu îl găseşti pe Internet;

c. Un forum pentru răspunsuri la întrebări generale, în plus faţă de secţiunea de comentarii a fiecărui program în parte; Vor răspunde în principal unii utilizatori la alţi utilizatori, mai degrabă decât să se implice moderatorii;

4. Model de afaceri: site-ul va vinde software legal; Sistemul de vânzare trebuie stabilit cu fiecare vânzător în parte – unii vor dori sistem de afiliere, alţii procent din vânzări, etc.; Trebuie discutat cu fiecare ofertant în parte;

Părţi bune ale site-ului: e nişat, e foarte high-tech, produsele sunt uşor de depozitat (un kit de instalare ocupă puţin loc fizic – e un CD), se întreţine uşor (un CD în cutie, la temperatura camerei, se degradează destul de greu), garanţia e externalizată (eu doar vând produsul, nu ofer suport tehnic decât ca ajutor pe forum).

5. Magia din spatele site-ului: sentimentul că faci ceva bun pentru lumea asta; Nu vinzi un produs, informezi; Nu spui oamenilor să folosească Windows şi Microsoft Office, pentru că pe astea le vinzi, ci le prezinţi şi Linux şi OpenOffice şi le prezinţi şi Mac OS şi … tot Microsoft Office, chiar dacă, să zicem, tu nu faci bani decât din soluţia Windows; Iar dacă tu nu ai un produs, asta nu înseamnă că n-o să informezi exact vizitatorul de unde să îl cumpere; Iar dacă un produs nu e în România, faci o resursă foarte detaliată “Cum comanzi un produs care se găseşte spre vânzare doar în piaţa din SUA?”; Iar dacă tu vinzi un produs, şi alţi 100 de oameni vând acel produs, iar tu nu ai preţul cel mai mic, nu ai nicio jenă să îi listezi pe toţi; Iar dacă tu vinzi Windows, nu ai nicio jenă să faci o secţiune pentru Linux la care să şi răspunzi (sau faci rost de moderatori pentru acea secţiune); Magia site-ului e că reuşeşti să transformi un proces clasic de vânzare într-unul de informare, tutoriat, şi, uluitor, faci şi bani din asta (să sperăm);

6. Marketing şi vânzări: www.softwarelegal.ro e un URL excelent pentru SEO; E şi descriptiv, mai că l-aş păstra; Dar cu viitoarea echipă ar fi bine să stabilim un nume ce poate fi un nume inexistent şi jucăuş; Chiar văd în acest site mai mult decât un titlu sec şi descriptiv, îl văd ca o chestie mai funny; Dar, din fericire, decizia nu e doar a mea, aşa că mai aşteptăm aici;

Ei, şi discutăm de marketing. Hai să îţi dau un scenariu: eu, X, sunt în IT. Mă întreabă Ionescu ION de unde să îşi ia Messenger. Vrea link, nu pot (prin absurd) să îi trimit kit-ul. Pot să îl trimit la:
a. Site-ul oficial, de unde descarcă;
b. Softpedia.com sau altele de genul (sau îi “urc” eu kit-ul pe Transfer.ro şi îi dau linkul) dacă vrea varianta în română;
c. (ta-da!) La www.softwarelegal.ro unde are o analiză despre Yahoo! Messenger (puncte tari şi slabe), primeşte alternative pentru aceeaşi reţea (Pidgin? Miranda? Trillian?), primeşte alternative pentru alte reţele (Google Talk? MSN Messenger), şi după ce a citit toate astea, primeşte şi informaţii despre lucrurile la care să fie atent când instalează Yahoo! Messenger;

Site-ul are, pentru mine, o puternică latură socială şi virală. Din acest motiv, văd promovarea ca pe un sprijin al comunităţii. Eu am site? Pun bannerul tău pe site. Am o reţea socială? Te menţionez. Mă întreabă vreodată cineva ceva despre Yahoo! Messenger – dau link către site. Văd multă promovare în rețele sociale.

În mod sigur, site-ul va avea o pagină dedicată gen “Ajută-ne să promovăm site-ul”.

Uluitor, deşi site-ul va fi folosit mai mult de oameni care au nevoie de ajutor când folosesc calculatorul (de asta am creat toate acele secţiuni de tutoriat), promovarea va fi făcută mai mult de cei care s-au să tot fie întrebaţi – “cum fac aia?”, “de unde iau aia?”. Site-ul e un site (şi) pentru începători, dar promovat de geeks. :)

Partea de vânzări e cu “depinde”; Vor fi frecuşuri (“Nu poţi vinde şi Microsoft şi Apple pe acelaşi site”), supărări (“Cum să scrii că Linux e mai bun ca Windows?”), concurenţă (nu vom avea la toate produsele cel mai mic preţ). Trebuie discutat.

Am putea obţine chiar (uluitoare) parteneriate cu Statul român şi Uniunea Europeană, amândouă interesate să promoveze o astfel de idee.

7. Competiţie: Un pic paradoxal, dar site-ul nu are competiţie; Sigur, există magazine online de software generaliste (Gecad Shop) sau de nişă (Buy Games); Dar un site pe care să intri şi să găseşti informaţii detaliate despre orice program şi o modalitate de a obţine legal acel program, indiferent de cum decizi să plăteşti pentru el, nu ştiu să existe; Dacă ar fi să analizez modelul meu de business conform Blue Ocean Strategy, nu cred că am competitor real în România;

Competiţia adevărată o văd însă cu site-urile de torenți şi programe peer-to-peer de tipul DC++. Pentru asta sper la un parteneriat cu BSA.

8. Echipa: de construit; Site-ul are nevoie de platformă tehnică, de cineva care să urmărească constant informaţiile despre programe (un Yahoo! Pipes şi un Google Alerts pot informa despre noutăţi, dar tot trebuie şi căutări clasice), de cineva care să se ocupe de vânzări, de cineva care să promoveze site-ul şi de cineva care să gestioneze proiectul.

9. Proiecţii în viitor: estimez o cerere crescută pentru software-ul legal; Îmi e greu să fac estimări financiare fără să fi discutat cu marii jucători de pe piaţa software-ului din România (pentru că, în cele din urmă, din asta ne vin banii);

10. Status şi desfăşurare în timp: proiectul este în faza în care îl vedeţi aici; Nu am un plan în timp.

Update: softwarelegal.ro a fost cumpărat.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

7 Comments

  • Mihai Enescu

    23 October 2009 - 09:58

    Buna ziua, referitor la articol este o idee care pe viitor ar putea fi un deal foarte bun, eficient.
    Mai adaug felicitari autorului si as dori sa pun o intrebare, iat-o:

    Pe cand un articol despre optimizare SEO? doar geeks pot face acest lucru? Sau si noi astia mai normalii?

    Ups…, mi s-au inmultit intrebarile, daca doar la una s-ar raspunde ash fi un fericit sa si citesc si sa ma informez.
    Toate cele bune…

  • Olivian BREDA

    23 October 2009 - 10:06

    Mersi de întrebare, Mihai, e foarte bună.

    Am scris articole despre SEO aici:
    http://www.webvertise.ro/blog/category/optimizare-pentru-motoarele-de-cautare/

    Şi am scris ceva şi aici şi o să tot mai scriu (are inclusiv clipuri video şi prezentări în limba română):
    https://olivian.ro/

  • Valentin Vasilescu

    4 March 2010 - 20:48

    Va salut domnule Olivian,
    Foarte interesant articolul, idei similare am avut si eu cand am achizitionat software-legal.ro in anul 2008.
    Totusi observ ca si proiectul dvs a ramas, ca si in cazul meu, doar un subiect pe un blog.
    Parerea mea este ca in acest moment comertul online cu produse IT aduce numai pierderi pentru companii, iar o astfel de investitie nu se merita in aceasta perioada, cel putin in Romania.

    Cu stima.

  • Olivian BREDA

    5 March 2010 - 15:54

    Mulțumesc Valentin, o observație pertinentă.

  • Eugen Petcu

    21 January 2011 - 11:57

    :) Lol, modifica articolul, de fapt, actualizeaza-l. Domeniul softwarelegal.ro a fost luat de cineva deja! inainte amea… :)

  • Olivian BREDA

    21 January 2011 - 12:49

    Am updat-at.

Leave a comment

Your email address will not be published.