Domenii cu diacritice și SEO

Concluzii generale ale articolului de mai jos:

  • Dacă ai cumpărat domeniu care conține “ă/î/â/ș/ț”, dar este scris fără diacritice, cumpără și varianta cu diacritice, când va fi disponibilă (3 iunie 2015).
  • Dacă intenționezi să cumperi domeniu nou, sugestia mea este să eviți orice domeniu scris cu diacritice, și, mai degrabă, să te axezi pe domenii care nu conțin diacritice. Chiar dacă vei cumpăra ambele variante ale domeniului, în mintea utilizatorului va fi mereu întrebarea “cum se scrie domeniul?”, și asta nu te ajută.
2325902780_2212d40fc9_z
! @SeX#─────██████████════█ – Internationalized domain name “☺” (typed with |ALT| + 1), https://flic.kr/p/4xwRS5

Acum, detalii.

Auraș scrie pro si contra domeniilor cu diacritice.

Partea proastă ar fi:

Auzi la radio o reclamă “Intră pewww.asigurăribune.ro și găsește ofertele noastre”. Și omul tastează www.asiguraribune.ro ajungând fie pe o pagină goală, fie pe alt site. Chestia asta tembelă există și prin Germania, iar pentru cei care n-au caracterele respective pe tastatură e un chin să acceseze un site. (Liber la confuzii: ROTLD introduce domeniile cu diacritice | hoinaru.ro)

Situația din prezent e următoarea: dacă aveai de cumpărat un domeniu, ce faci, ținând cont că poți să iei domeniul cu sau fără diacritice? Iar dacă ai un domeniu – adevărul.ro (cu diacritice) și adevarul.ro (fără diacritice), cum ar trebui să procedezi?

Problema cu diacriticele în limba română e așa – în România, spre deosebire de alte piețe (vezi Franța, Polonia, altele) n-am avut la început email în română (Yahoo! Mail și Gmail erau în engleză, iar mailuri de la go.ro și home.ro au “prins” doar o vreme). Google a fost în română, dar nu de la început. Și chiar dacă era Google în română, ajungeai să faci click pe un link, și tot în engleză dădeai, că nu avem foarte mult conținut web în română. Programele de la Microsoft – Word și Windows, chiar plătite (aici e o cheie, că piața n-a cerut, n-au fost mari cereri de programe), erau în engleză mult timp. Tastatura virtuală în română multă vreme era problematică, până la Secărică (acum e standard de la Windows 7 încoace, dar până atunci tastatura era foarte slabă, schimba layoutul tastaturii masiv). Tastatură fizică în limba română n-am avut multă vreme. La școală, cine a învățat programare a învățat în engleză. Jocuri – engleză. Practic, a fost o mare “foame” de informație / Internet / tehnologie după Revoluție, dar totul era în engleză pe web.

Ei, cu toate chestiile astea, cumulat, a trebuit să ne adaptăm și să învățăm engleză, și cuvinte în engleză, și să tastăm în engleză și tot așa. Acum, descoperim diacriticele (există și campanii pe tema asta, o idee bună). Problema e că adoptarea masivă a diacriticelor e un hop mai greu de trecut decât pare, și nu ne adaptăm foarte ușor la ele. La modul general, tot n-avem diacritice, tot în engleză sunt multe lucruri, etc. Iar, odată învățat cu Microsoft Word în engleză, nu prea mai dorești altă limbă, oricât de bine ar traduce interfața.

Diacriticele au și avantaje foarte pragmatice, de exemplu check spelling-ul automat este o treabă excelentă, dar merge doar cu diacritice. Și, la modul general, ar trebui să folosești diacritice pentru igiena limbii, tradiție, cultură, etc.

Dar, adaptarea e dificilă și trecerea la noile domenii nu e ușoară și simplă. Situația din prezent e o struțo-cămilă, e bine, e un pas necesar, ajută și restul. Doar că tranziția e dificilă și neplăcută.

Dacă ai și adevărul.ro și și adevarul.ro, Google “vede”, în mod cert, două URL-uri – unele cu diacritice, altul fără. E ca și cum ai avea adevarul.ro și adevarul.com – sunt două linkuri complet distincte. Eu aș sugera, în situația de față, redirect 301 (foarte intens recomand asta) de la un URL la celălalt, mai important (va rămâne doar un URL activ), sau, în cazul cel mai rău, rel=canonical de la un URL către altul, mai important (nu recomand asta decât ca soluție extremă).

Acum, retrospectiv privind situația, consider că ar fi fost o idee bună să cumperi un domeniu care nu are diacritice. Să nu fii “adevărul.ro/adevarul.ro”, să fii doar “jurnalul.ro”. Să nu fii “gândul.ro/gândul.ro”, să fii “protv.ro”. Iar dacă în URL ai mai multe diacritice, și ai și din grupul “ă/î/â” (mai ușor de tastat/găsit și se văd bine pe multe fonturi), și și din grupul “ș/ț” (mai dificil de tastat, nu se văd bine pe unele fonturi), lucrurile se complică.

OK, să zicem că ai un brand cu diacritice. Ce faci, acum că a apărut știrea? În opinia mea, ai de cumpărat domeniul cu diacritice, să faci protecția brandului. Dacă ai “adevarul.ro”, cumpără și varianta cu diacritice “adevărul.ro”. Da, te costă, dai 200 de lei, dar nu cred că e chiar așa mare problemă.

Problema rămâne însă – vizitatorul o să se întrebe de fiecare dată – era cu?, era fără? -, chiar dacă tu le ai pe ambele. E un joc mental pe care îl poți ocoli într-un singur fel – nu cumpăra domenii cu diacritice, pentru evitarea confuziei.

Lumea e largă, este vorba de specialiștii în Internet marketing și IT aici, ei sigur știu să intre pe un site cu sau fără diacritice. Discutăm de utilizatorul final, care nu este așa de obișnuit cu diferența între URL-uri, confuzii etc.

Un alt aspect e conversia automată din link plaintext – www.adevărul.ro în link clickabil – www.adevărul.ro. Dacă pui un link pe Gmail / Facebook / comentarii web / etc., se va converti automat din plain text în link clickabil. Dar până recent, regulile nu includeau diacriticele, deci, cel puțin o perioadă, până se vor adapta sistemele, vor fi și aici niște probleme, adică vei scrie adevărul.ro, și linkul fie va rămâne plaintext, fie, posibil (depinde de sistem), va arăta așa: www.adevărul.ro.

O parte bună a noii opțiuni e că vor fi disponibile din nou domenii cu câteva litere, cu diacritice, de data asta. Șui.ro, Așa.ro, chestiuni din astea. Nu aș cumpăra, dar, ca idee, ai opțiune, acum. Nțț.ro sună chiar funny. :)

Iarăși, mi se pare destul de OK, pe termen lung, ca internauții să folosească diacritice, inclusiv în URL-uri. Problema e că e un mic șoc cu tranziția, șoc neplăcut.

Mai este un aspect – ce faci dacă URL-ul tău are 2 sau mai multe diacritice?

Să zicem, prin absurd, că ai avea domeniul CreștiCaSăPrețuiești.ro. Prin absurd, să zicem că ai avea domeniul ăsta, în varianta, inițial, fără diacritice (CrestiCaSaPretuiesti.ro).

Ce domeniu cu diacritice cumperi? Sunt tot felul de variante în care utilizatorul poate introduce fie toate diacriticele:

  • CreștiCaSăPrețuiești.ro

, fie doar o parte din ele, să pună ă și să pună ț, să pună ț și să nu pună ș, și tot așa.

Ca să fii 100% sigur că vizitatorii nu ajung la site-ul greșit, ar trebui, teoretic, să cumperi toate posibilitățile de a scrie domeniul greșit (cu un semn diacritic, cu două, cu 3, cu 4, și toate combinațiile posibile între ele).

La 200 de lei per domeniu, discutăm deja de niște sume serioase, sunt multe combinații posibile. Chiar și la un site cu doar două semne diacritice, discutăm de 4 combinații:

  • ȘȚ
  • ȘT
  • ST

Dacă avem 3 sau mai multe, deja numărul combinațiilor crește exponențial.

Concluzii generale ale articolului:

  • Dacă ai cumpărat domeniu care conține “ă/î/â/ș/ț”, dar este scris fără diacritice, cumpără și varianta cu diacritice, când va fi disponibilă (3 iunie 2015).
  • Dacă intenționezi să cumperi domeniu nou, sugestia mea este să eviți orice domeniu scris cu diacritice, și, mai degrabă, să te axezi pe domenii care nu conțin diacritice. Chiar dacă vei cumpăra ambele variante ale domeniului, în mintea utilizatorului va fi mereu întrebarea “cum se scrie domeniul?”, și asta nu te ajută.

Un banc pe tema asta:

“Englezii se hotarasc sa intre cu totul in randul tarilor europene si sa modifice codul rutier pentru a circula si ei pe dreapta. Dar nu prea stiu cum sa abordeze problema, asa ca ii roaga pe francezi (ca sunt aproape de ei) sa ii ajute.
Raspunsul francezilor:
– E prea complicat, dupa atatia ani de mers cu masinile pe stanga, sa convingi oamenii sa mearga pe dreapta. Duceti-va la nemti, ca ei sunt cei mai ordonati.
Raspunsul nemtilor:
– Aici nu e vorba de o chestie simpla, asta e reforma in toata regula. Va sfatuim sa cereti aportul romanilor, ca in ultimul timp ei s-au specializat in reforme.
Raspunsul romanilor:
– Este vorba de o schimbare mult prea mare ca sa poata fi facuta brusc! Va propunem o reforma in trepte; pentru inceput, in primele 6 luni, sa circule doar camioanele pe partea dreapta!”

Am scris despre diacritice și SEO, aici:

Pe tema domeniilor scrise cu caractere speciale și SEO, o resursă bună e:


Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

3 Comments

  • Cătălin Corozanu

    28 May 2015 - 09:38

    În ciuda faptului că mi-ar plăcea Cătălin.ro, însă dacă nu am și domeniu Catalin.ro, cam tot degeaba. Pentru că marea majoritate a românilor n-au nici ce-a mai mică idee cum să scrie cu diacritice. Însă aș fi fost în totalitate de acord cu acea lege despre care nu am mai auzit nimic.. și anume ștergerea domeniilor cumpărate pe viață și nefolosite.. sau cu renunțarea termenului de „pe viață” .. astfel ar avea șansa și alții să prindă un domeniu calumea.

  • Olivian Breda

    28 May 2015 - 09:43

    Mulțumesc de completări, Cătălin!

  • gicu

    15 June 2015 - 01:55

    @Cătălin Corozanu

    Poate ca marea majoritate a oamenilor nu scriu cu diacritice dar poti da share la link pe facebook si oamenii vor intra asa si vor da mai departe, iar daca va aparea in google de asemenea vor da click pe link. poti sa ti adauge feedul si te vor urmarii si altfel. si in timp se vor obisnui.

Leave a comment

Your email address will not be published.