Mai jos, câteva criterii pentru alegerea unor domenii .ro.
- În primul rând, de ce să alegi domenii .ro și nu altceva? Dacă te adresezi în principal pieței din România, în opinia mea un domeniu .ro este alegerea optimă. Da, pentru o piață internațională poate fi OK varianta cu domenii .com, dar pentru o prezență pe piața locală domeniile .ro le consider varianta optimă.
- Legat de vechime, din ce știu nu contează vechimea unui domeniu pentru SEO. Pe de altă parte, da, pe măsură ce un domeniu e activ, operează pe piață, foarte probabil va atrage linkuri către el. Așadar, nu consider că vechimea unui domeniu e relevantă pentru Google, pe de altă parte linkurile au tendința să apară pe măsură ce trece timpul. Poți înregistra un domeniu nou, fără griji de SEO.
- Am văzut în ultima vreme o atracție pentru domenii „atipice”, .online, .blog – tot felul de astfel de denumiri. Dacă vizitatorii tăi intră în Google și caută site-ul, da, vei apărea primul pentru un domeniu unic, însă pentru un termen general („psihologie.eu”) s-ar putea să nu fii primul pentru termenul general („psihologie”), și să nu apari. În acest sens, alegerea de domenii .ro poate fi varianta preferată.
- Dacă cumperi un domeniu, nu aș sugera să iei neapărat cel mai mic preț de pe piață. Aș căuta o gamă de prețuri, aș compara oferte, și aș alege un furnizor despre care să fiu sigur că e pe piață și mulți ani de acum încolo. În principiu, odată cumpărat un domeniu rămâne al tău, dar eu aș evita cu eventuale complicații în situația în care un registrar nu mai e activ pe piață.
- Ce aș alege la un domeniu .ro ar fi să fie ușor de înțeles. Blogul de față are un domeniu ușor de înțeles. Google are un brand foarte puternic, a rămas în mintea vizitatorilor, dar nu consider că e un domeniu ușor de înțeles pentru cineva care acum s-ar lansa. Amazon sau Apple – da, ușor de înțeles pentru oricine.
- Exista o perioadă când exact match domain-urile (EMD) contau pentru Google. Adică dacă te interesa ceva în genul „Termopane Online”, puteai să iei un domeniu cu acești termeni și apăreai mai sus. De ceva ani buni, Google nu mai ia asta ca factor. Poți alege un astfel de domeniu, dar nu vei apărea neapărat mai sus în motoarele de căutare.
- În special din motivul de mai sus, dar și din motive de branding, aș alege ceva relativ unic. Dar, în același timp, să fie și ușor de înțeles. evoMAG mi se pare că e unic, dar ceva mai greu de înțeles. PC Garage e ușor de înțeles, sună bine, e atrăgător, dar poate pentru piața locală ar fi mai relevant un brand în limba română. eMAG e unic, simplu și clar. Îmi place cum sună WatchShop, chiar dacă e în engleză. Nu am răspunsul la întrebarea „Cum arată numele de domeniu ideal?”, ce aș face în legătură cu asta ar fi să urmez instinctul (Sună bine? Este ușor de pronunțat? Mi-ar plăcea să îl aud repetat de multe ori? Poate fi dictat la telefon?), și să fac o cercetare din care să rezulte mai multe opțiuni. Aș recomanda, apoi, una din opțiunile rezultate. Sunt tooluri online (o căutare după „tool choose OR pick domain name” sau chiar „domain name generator” dă multe rezultate) care te pot ajuta să alegi un domeniu online.
- Contează ca pentru domeniul ales să poți rezerva adrese de Facebook și alte rețele sociale. De făcut proba aceasta înainte de cumpărarea domeniului. Iar, ulterior, când mai apare câte-un Instagram, Clubhouse sau TikTok, ai grijă să rezervi domeniul la lansarea rețelei, ulterior vezi dacă folosești sau nu acel cont.
- Ai și varianta în care te poți juca cu numele de domeniu. „Kindle” (produs Amazon pentru citirea de cărți) e, probabil, un joc de la „Kind”, drăguț. „Fulga” vine, probabil, de la „Fulg”, lapte ușor. „Milka” te face să te gândești la lapte. „Vimeo” vine de la „Video”.
- Legat de diacritice, sunt, desigur, de evitat. Majoritatea vizitatorilor vor avea, probabil, dificultăți în a reține un domeniu cu diacritice, și vor fi prelucrate atipic de unele instrumente online care convertesc un text în nume de domeniu. Adică un domeniu cu termenul „știință” e posibil să nu fie convertit corect în link de un site ca GMail (e doar un exemplu, nu spun că se întâmplă asta, doar indic că e o posibilitate). Există site-uri ca Wikipedia, care folosesc diacritice în URL-uri (nu în numele domeniului, ci în partea finală), dar, în general, consider că sunt de evitat.
- Un aspect e gradul de memorabilitate. E ușor de ținut minte domeniul? SparkToro e creat de un foarte bun marketer, însă am avut mari dificultăți în a reține acest domeniu. Cuvântul Spark e rar, Toro e în spaniolă, și deși autorul se pricepe în general la marketing, am avut dificultăți serioase în a îl reține, o lungă perioadă de la lansare.
- Legat de punctul de mai sus, contează cum e perceput și pe plan internațional. Adică poate cuvântul Spark e ușor de înțeles de nativii în engleză, dar pentru cei care învață engleza ca a doua limbă cuvântul „scânteie” e mai rar folosit. A existat o vreme un site în Internetul românesc pe tema cuvântului „ghelir”. Dacă te adresezi unor piețe cum e Turcia, termenul poate avea un sens, însă în multe limbi un cuvânt de acest tip poate fi greu de înțeles. Termenul „pufuleți” s-ar putea să fie mai greu de înțeles pentru cei care cumpără produsul online din alte piețe. Dacă știi sigur că te adresezi doar pieței românești, e OK să ai un termen 100% românesc, dar pentru piețe internaționale sugerez căutarea unor domenii mai ușor de înțeles. Google nu înseamnă ceva în limba română, dar pe de altă parte e și greu de înțeles, chiar dacă îl repeți de multe ori. Facebook e greu de înțeles dacă nu știi limba engleză. Instagram e ușor de înțeles în mai multe limbi.
PS, 2024.06.20: Alte articole:
- How to pick a short, quality domain name which doesn’t exist already? – Blog de Olivian Breda;
- Cum alegi un nume de domeniu? – Blog de Olivian Breda.
PS, 2024.06.21: Câteva idei:
- Dacă ai de ales între un domeniu .ro și .com, gândește-te la numele audienței. Dacă ai o audiență internațională, și numele domeniului e în engleză, alege .com. Dacă audiența ta e în România, și numele domeniului e în română, alege .ro. Am avut anterior fiieficient.com și nu consider deloc că a fost o decizie bună.
- Gândește-te cât de ușor e de înțeles domeniul dacă îl dictează cineva la telefon. Alege un domeniu pe care dacă îl spui cuiva, îl va putea scrie.
- Despre cuvintele atipice – Tazz, în loc de Buzz, Milka în loc de Milk, Fulga în loc de Fulg, alte asemenea – aici e de făcut distincția între utilizatorii care aud prima dată de un brand și cei care revin. Un brand ca TripAdvisor e ușor de înțeles prima dată când auzi de el. Dar dacă comanzi de 2 ori pe săptămână de la Tazz, chiar dacă se scrie atipic, probabil vei aprecia că e un cuvânt care se pronunță ușor și vei reține că Tazz se scrie cu doi de z. Gândește-te la audiență – comandă frecvent sau foarte rar? Una e să cumperi odată la câteva zeci de an mobilă sau apartamente, și alta e să comanzi de două ori pe săptămână.
- Iarăși, e posibil să fie diferență în funcție de consumatori – poate anumite categorii de consumatori preferă lucrurile organizate, clare – TripAdvisor se înțelege clar la ce se referă. La fel, Booking. Pe de altă parte, Expedia e jucăuș, Uber te pune să te gândești, Flip e frumos. Poți avea o audiență foarte rațională – va prefera TripAdvisor -, sau jucăușă – va prefera Flip.