Cum să faci back-up la cât mai multe lucruri (de la rețele sociale, la pagini web, la fișiere din calculator)?

Discut în mesajul de față despre cum să faci back-up la cât mai multe lucruri (de la rețele sociale, la pagini web, la fișiere din calculator).

6217405800_f98430df3d_z


De ce să faci back-up?

  • Pentru că costul în efort, costul în bani, și costul în neplăcere al back-up-ului e de multe ori mai mic decât costul în neplăcere, în efort și în bani dacă vrei să recuperezi datele / sau dacă vrei să refaci datele pierdute.

Ce se poate întâmpla?

  • Exemplu #1: Ai toate pozele făcute vreodată în calculatorul de acasă. Din motive ciudate, se întâmplă un accident fizic cu calculatorul – supratensiune, cădere hard-disk, alte posibile riscuri. Ai pierdut toate pozele.
  • Exemplu #2: Ai toate emailurile în Gmail. Cineva îți „sparge” parola contului și șterge datele și contul. Nu poți recupera nimic.
  • Exemplu #3: Ai citit acum o știre, și știi că ai partajat-o pe ceva rețea socială. Nu mai știi știrea, nu mai știi rețeaua. Cum găsești?

La ce să faci back-up?

  • (important business) Datele cu care lucrezi – emailul, fișierele de lucru
  • (important personal) Amintirile plăcute ție – fotografii, video
  • (satisfacție personală) Lucruri care îți fac plăcere – citești un articol, vezi un clip, vezi o prezentare – cum le salvezi?
  • (interacțiuni sociale) Chestiuni sociale – rețele sociale, SMS-uri trimise
  • (ego) Ce ai făcut tu cu mâna ta – ce ai scris tu, o prezentare la care ai muncit 2 zile, ceva la care ai depus un efort
  • (salvarea a ce ești tu, acum) Cu ce ai interacționat – muzica pe care ai ascultat-o, ce ai tastat la PC, ce site-uri ai vizitat, ce ai căutat la Google, ce programe ai folosit

Cât te costă?

  • Costuri:
    • Costuri în bani
      • Hard-disk extern – un hard-disk de 500 de GB costă 250 de lei, un hard-disk de 4 TB costă ~900 de lei.
      • DVD-uri – între 1 și 2 lei per DVD, te costă și unitatea de DVD Writer (internă sau externă), dacă nu o ai deja.
      • Dropbox – gratuit, câțiva GB, 100 de dolari pe an pentru 100 de GB.
    • Costuri în efort
      • Depinde, aici, da, sunt costuri.
    • Costuri în neplăcere
      • E neplăcut, e birocrație.
      • Unele soluții presupun reducerea sentimentului că datele tale sunt private.
  • Beneficii:
    • Datele în siguranță.
    • Sentiment de libertate.
    • Sentimentul de peste 20 de ani, când vei avea acces la date despre tine.
  • Cost-beneficiu:
    • De obiciei, rezultatul merită orice efort.

Business – Email

  • Yahoo! Mail:
    • În opinia mea, nu poți face back-up decât dacă treci la varianta premium, 20 de dolari pe an – Yahoo! Mail Plus. Sugestia mea ar fi să folosiți Gmail. Detalii despre cum se face back-up, odată ce folosiți varianta premium, dau la Gmail.
  • Microsoft Outlook:
    • În funcție de varianta de Microsoft Outlook pe care o folosiți, trebuie să salvați niște fișiere. Soluția e să căutați la Google: [back-up oulook [versiune_folosită]] și să urmați pașii.
  • Mozilla Thunderbird:
    • Sunt de salvat niște fișiere, a căror locație în calculator depinde dacă folosiți Windows sau alte sisteme de operare, și depinde de varianta de Windows. Căutați [how to save thunderbird data [variantă_sistem_de_operare_folosit]] și urmați pașii.
  • Gmail:
    • O soluție – să descărcați în PC, prin POP3 / IMAP, toate emailurile, și să aveți back-up al datelor de Gmail. Nu recomand, durează mult, trebuie făcut manual constant, e complicat.
    • Eu fac așa – Gmail-ul meu standard trimite toate mailurile care îmi vin către altă adresă de gmail. De acolo, pleacă în 4 locuri, către 4 furnizori de email diferiți – Yahoo! Mail, Live.com, Mail.com, AOL.com. Dacă GMail nu va mai exista mâine, am mailurile salvate în 4 alte locuri.
    • Nu am mailurile pe care le trimit eu, am doar emailurile primite, dar e suficient de bine pentru nevoile mele actuale.
    • De asemenea, am mailuri separate pentru lucruri separate – pentru discuții private am un email, pentru conturi făcute pe site-uri am alt email și tot așa. Da, se adună toate în același loc, dar dacă pierd, de exemplu, unul din emailuri, pot rămâne cu celălalt.

Business – Fișiere de lucru

  • Salvez automat orice fișier ajunge pe desktop. Există soluții de salvare automată a fișierelor de lucru active (eu folosesc concomitent Dropbox și SugarSync, dar soluția din link e foarte OK dacă vreți doar back-up al datelor; iar 50 de GB e enorm). Detalii.
  • Fac back-up al datelor importante mie. Pentru fișierele importante fac așa – de fiecare dată când plec prin țară să stau câteva zile la cineva, fac un DVD cu datele cele mai importante pentru mine (pot fi comprimate într-un fișier protejat cu parolă) și las DVD-ul acolo. Am cele mai importante date salvate în alte locații. Hardware – am nevoie de DVD Writer. Software – folosesc CDBurnerXP, e gratuit și util.
  • Fac back-up al tuturor datelor. Am un hard-disk extern pe care am salvat toate datele, inclusiv cele mai puțin importante ale mele și ale altor persoane (are 2 TB, e suficient; notă – dacă cumpărați hard-disk și vreți viteză de transfer, interesați-vă de standardul USB 3.0). Am nevoie de un hard-disk extern. Nu folosesc aplicații pentru back-up, dar dacă aș folosi, aș citi asta.

Business – site-uri pe WordPress

  • Îmi protejez clienții – Salvez toate site-urile de WordPress pe care le gestionez o dată la ceva luni (cu toate fișierele). Baza de date e salvată săptămânal pentru toate site-urile, cu pluginul WordPress › WP-DB-Backup « WordPress Plugins (e neupdat-at, dar, cel puțin în prezent, funcționează OK). Cum faci?

Personal – poze

  • De obicei, back-up-urile prin hard-disk extern îmi sunt suficiente.
  • Pe Google Picasa (Picasa) aveți la dispoziție spațiu nelimitat pentru conturile care folosesc Google+, pentru toate pozele mai mici de 2048×2048 (redimensionarea se poate face automat în aceste limite folosind programul desktop).
  • Pe Flickr (Welcome to Flickr – Photo Sharing) puteți stoca 1TB de date gratuit.

Personal – video

  • Comprim video-urile, pe măsura posibilităților.
  • Fac upload pe YouTube pentru video-urile care mă interesează (e spațiu nelimitat, dar fișierele sunt comprimate, sfatul meu ar fi să păstrați și fișierele originale, pentru viitor).
  • Nu știu de soluție de back-up video în cantități masive, gratuită, alta decât YouTube. Dacă veți sub 100 de GB de date, nu ar trebui să fie o mare problemă să găsiți o stocare pentru aceste date.

Plăcere – ceva cu care interacționezi și îți place

  • O variantă mai sofisticată ar fi Evernote (Evernote | Remember everything with Evernote, Skitch and our other great apps.). Costă doar 77 de lei pe an varianta premium, dar, cel puțin la început, ar trebui să fie OK varianta gratuită. Permite sincronizarea cu dispozitive mobile. E foarte bine integrat cu alte aplicații.
  • Eu, personal, salvez fișierele în calculator și le arhivez în PC. E OK, pe partea asta, și Evernote, dar prefer varianta mai simplă, aici.
  • Aici e nevoie să conștientizezi că, dacă îți place ceva, te ajută să salvezi acel lucru, pentru regăsire ulterioară rapidă. Există Evernote, există fișiere text.
  • Tot aici e nevoie să conștientizezi că datele dispar. Clipurile video pot fi șterse, site-urile, după mai mulți ani, pot dispărea, datele nu mai sunt unde erau. Dacă, după 2 ani de la un eveniment, tot ce mai ai e un link de tipul „www.sitedestiri.ro/articol-3283.html”, iar linkul nu funcționează, și tu nu mai știi decât că, la momentul când ai salvat linkul respectiv, însemnase ceva pentru tine, îți va fi dificil să recuperezi datele.
  • Cum descarci clipuri de pe YouTube? Caută soluții pe Internet, reține însă că e împotriva practicilor lor.

Social – rețele sociale, profil general

  • Facebook – puteți exporta toate datele în care sunteți direct implicați (wall propriu, albume foto proprii, video-uri proprii, mesaje private) într-o arhivă zip. Căutați [ facebook download data ] pentru procedură.
  • Google+ și alte servicii Google pot fi download-ate cu Google Takeout.
  • Twitter – căutați la Google [back-up Twitter account]
  • LinkedIn – poți salva profilul propriu, fie ca PDF, fie ca HTML (salvare pagină)

Social – contacte

  • Există instrumente de export al contactelor voastre pe rețelele sociale.
  • Puteți exporta contactele din Facebook, LinkedIn, serviciul de Email, le puteți uni, și le puteți re-importa în diferite rețele sociale, pentru a căuta prieteni de pe Facebook care ați dori să îi adăugați pe LinkedIn, oameni cu care ați vorbit pe email și cu care v-ar plăcea să păstrați legătura și pe alte rețele sociale. Sau, pur și simplu, pentru back-up al datelor. :)

Social – SMS-uri

  • Am o aplicație pe smartphone care îmi salvează toate SMS-urile, și toate jurnalele de apeluri (lista conversațiilor) într-un fișier. Dacă vreau să văd ce conversații am avut acum 3 luni, în data de …, pot face asta.
  • Căutați la Google [nume_sistem_de_operare_mobil back-up SMS OR „call logs”]

Ego – Ceva ce ai făcut tu însuți la calculator

  • Aici doar trebuie să conștientizezi că, dacă ai muncit 5 ore la un lucru, poate ar fi util să îl salvezi.

Ce ești acum – muzica pe care ai ascultat-o

  • Pot stoca lista cu muzica pe care o ascult – Last FM salvează muzica pe care o ascult în WinAmp. Am aproape 200.000 de melodii ascultate din 2007 până azi. Dacă mă întreabă cineva „ce muzică asculți”, le dau linkul. Mai multe.

Ce ești acum – ce ai tastat la PC

  • Salvez tot ce tastez – folosesc un KeyLogger (e un program, prin definiție, ilegal, dar mi-l aplic mie însumi; a trebuit să învăț antivirusul să nu mi-l șteargă) care salvează tot ce tastez la PC. Detalii.

Ce ești acum – ce site-uri ai vizitat și ce ai căutat la Google

Ce ești acum – ce programe ai folosit

  • RescueTime pentru salvarea unui log cu ce faci la PC. Te va costa să vezi datele, dar poți să folosești programul și să lași vizualizarea arhivei pe un viitor. Detalii.

Cum automatizezi lucrurile?

  • Folosesc IFTTT, care face ceva de tipul:
    • Dacă postez ceva pe LinkedIn (și alte rețele sociale), e salvat în Evernote și în Google Documents.
    • Dacă cineva mă tag-uiește pe Facebook, poza e trimisă pe email și e salvată în Dropbox.
    • Dacă am un eveniment în calendar în ziua de azi, e salvat automat în Evernote.
    • Dacă mâine e vreme rea, sunt notificat automat în Google calendar.
  • Folosesc SugarSync (merge și cu alte soluții de back-up) pentru a salva automat orice fișier ajunge pe Desktop la mine în cloud, automat.
  • Folosesc Dropbox pentru a salva fișierele de lucru, automat.
  • Folosesc Last FM / Rescue Time / Google History Updater / Family Keylogger pentru a monitoriza ce fac la PC.
  • Emailurile mele sunt salvate automat (prin email forwarding) la alți 4 furnizori de email.
  • Există și varianta CrashPlan, care costă 4$/lună pentru un utilizator și 10$/lună pentru o locație cu până la 10 calculatoare, și care permite salvarea nelimitată a datelor din PC (asta presupune că toate datele sunt upload-ate constant la adresa respectivă).

Cum organizezi fișierele?

  • Recomand structura:
    • An.Lună.Zi Detalii fisier
  • Personal:
    • Eu pun muzica într-un folder Muzică și grupez fișierele acolo.
    • Pun filmele într-un folder Filme și, iarăși, grupez fișierele din el.
    • Fotografiile au un folder al lor, sunt grupate folder-ele pe ani.
    • Salvez lucruri importante pentru mine – muzica pe care o ascult, filmele pe care le văd, cărțile pe care le citesc, paginile de Internet pe care le vizitez.
    • Am un folder cu lucruri de făcut – muzică de ascultat, filme de văzut.
  • Business:
    • Am un folder cu toate fișierele la care lucrez în acest moment. În prezent, acest folder este desktop-ul, am încercat și alte variante.
    • Grupez proiectele în Proactiv (trebuie să iau eu acțiune) și Reactiv (alții trebuie să îmi dea mie taskuri pe proiectul respectiv; sunt în expectativă).
    • Am un folder cu sarcini de făcut.
    • Am un folder în care salvez lucruri.
    • Am un folder pentru kit-uri programe.

La ce altceva poți face back-up?

  • La documentele importante din casă (copie legalizată, scan, simplă fotografie).
  • La datele din smartphone.
  • La contactele din telefon, de orice tip ar fi el.
  • La lucrurile importante pentru tine – o listă cu ce citești / ce filme vezi. Fotografii cu cum arată casa ta. Fotografii cu tine însuți.

Unde stochezi back-up-ul?

  • În altă locație decât unde ții datele principale. Pune hard-disk-ul extern în altă locuință. Nu fă back-up contului de Gmail în alt cont de Gmail.

Notă: World backup day News, Videos, Reviews and Gossip – Lifehacker – există așa ceva, și puteți obține reduceri la unele servicii de back-up online în ziua respectivă.

Trimite pe WhatsAppEroare linkuri?

4 comentarii la „Cum să faci back-up la cât mai multe lucruri (de la rețele sociale, la pagini web, la fișiere din calculator)?”

Lasă un comentariu

Reguli pentru cei care lasă comentarii »

Puteți folosi Gravatar pentru a adăuga avatar (imagine comentarii).