Cum să cauți la Google?

Mai jos, un ghid detaliat despre cum să cauți la Google.

logo4w


La ce Google să mergi întâi?

Ai două opțiuni: google.ro / google.com.
Aici contează ce conținut preferați să vedeți:

  • Dacă preferați să vedeți rezultate în limba engleză, căutați cu Google.com.
  • Dacă preferați rezultate în limba română, căutați cu Google.ro.

Eu caut cu Google.ro.
Ca să schimbați setarea în Google, vizitați pagina, și ar trebui să vedeți o setare de tip “Mergi la Google.ro” sau “Go to Google.com”.
De asemenea, puteți seta, la preferințele Google (le găsiți dacă faceți click pe rotița după o căutare) în ce limbă să fie afișată interfața și dacă preferați rezultate în mai multe limbi:
https://www.google.ro/preferences?hl=ro#languages
02 google search

Cum deschizi Google?

Întrebarea pare puerilă – “te duci la Google.ro”. Recomand însă următoarele alternative:
Folosiți un browser precum Chrome / FireFox / Opera / Internet Explorer (variantă foarte recentă) și faceți ca căutarea să se facă chiar în bara de adrese. Adică, în loc să scrieți [www.google.ro [enter] căutare [enter]], scrieți, direct în bara de adrese, [căutare [enter]], și se deschide direct google cu căutarea.
03 google search bar
Căutați [set google search in address bar in X browser], și urmați pașii din Google pentru a face setarea respectivă.
Sau, folosiți Google Chrome, care vine cu setarea aceasta implicit.

Ce influențează rezultatele căutării?

  • Contează dacă ești logat sau nu în contul Google (în funcție de istoricul tău).
  • Dacă nu ești logat – contează ce anume s-a mai căutat pe calculatorul respectiv, ce au căutat alții înaintea ta.
  • Contează locația din care cauți (dacă cauți din București, din Constanța sau din Ankara).
  • Contează limba în care e afișat Google.
  • Dacă vrei să cauți fără influențe, caută pe Internet cum să deschizi o fereastră Incognito / Private browsing pentru browser-ul tău: [incognito OR private browsing numebrowser browser]

Cum înlături reclamele?

Vă recomand să căutați o soluție pentru browser-ul folosit pentru a înlătura reclamele Google.
Eu folosesc AdBlock Plus pentru Google Chrome, există și alte soluții
https://chrome.google.com/webstore/detail/adblock/gighmmpiobklfepjocnamgkkbiglidom
Google: [remove ads in X browser]
04 adblock

Căutare avansată – Cum cauți o temă de WordPress?

http://www.google.ro/advanced_search?hl=ro

Să zicem că suntem în căutarea unei teme de WordPress.
Primele căutări pe care cineva le face este să meargă la Google și să scrie
[Sunt în căutarea unei teme de WordPress, nu știu cum să fac, vă rog – ajutor!]
https://www.google.ro/search?q=Sunt+%C3%AEn+c%C4%83utarea+unei+teme+de+WordPress%2C+nu+%C8%99tiu+cum+s%C4%83+fac%2C+v%C4%83+rog+-+ajutor!
Rezultatele nu sunt promițătoare.

Apoi, oamenii învață să folosească Google mai bine, se prind că temele de WordPress sunt în engleză și, cel puțin la început, e bine să folosești căutări generice, cu mai multe rezultate.

Așa că, o primă căutare ar putea fi:
[WordPress theme]
https://www.google.ro/search?q=WordPress+theme

Ca să perfecționăm rezultatele, am putea căuta doar paginile care conțin expresia exactă “WordPress theme”, să căutăm afirmația asta în mod exact:
[“WordPress theme”]
https://www.google.ro/search?q=%22WordPress+theme%22
Textul în ghilimele arată căutare exactă.

Apoi, însă, ne dăm seama că nu vrem “tema”, ci vrem să alegem tema de WordPress din mai multe rezultate, așa că folosim pluralul și eliminăm, deocamdată, ghilimelele
[WordPress themes]
https://www.google.ro/search?q=WordPress+themes
Oricum, Google știe că “themes” și “theme” e cam același lucru. Face asta destul de bine și cu rezultatele în română, știe că “oraș” e relativ similar cu “orașe”.

Lista de teme e foarte mare. Cum ar fi să găsim cele mai bune teme de WordPress?

[best WordPress themes]
https://www.google.ro/search?q=best+WordPress+themes
Cu cât punem lucruri mai specifice, cu atât crește acuratețea.

Cuvântul “best” poate fi însă și “top”. Cum am putea folosi ambii termeni în căutare?

[best OR top WordPress themes]
https://www.google.ro/search?q=best+OR+top+WordPress+themes
OR înseamnă “sau” și e util pentru a căuta alternative între doi sau mai mulți termeni.

Notă: AND este operator implicit. Dacă scriu [wordpress AND themes] sau scriu [wordpress themes], obțin cam același rezultat (diferă, dar nu mult).
Te ajută însă, dacă vrei să scrii într-un mod aspectuos:
[(themes OR plugins) AND (wordpress OR drupal)]
https://www.google.ro/search?q=(themes+OR+plugins)+AND+(wordpress+OR+drupal)
AND = și, ajută mai mult pentru sintaxă scrisă frumos, e implicit.

Cum cauți sinonime ale cuvântului “best”? (funcționează foarte bine în engleză, mai puțin în alte limbi)

(expirat) [~best WordPress themes]
http://www.google.ro/search?q=~best+WordPress+themes
~best caută termeni precum “top” sau “great”, sau alte sinonime pe care le consideră Google relevante pentru căutarea respectivă.

În română, nu merge bine :
(expirat) [cele mai ~tari videoclipuri]
http://www.google.ro/search?q=cele+mai+~tari+videoclipuri
Google nu “știe” sinonime corecte pentru “tari”, în contextul dat.
Soluția?
[cele mai tari OR bune OR interesante OR noi videoclipuri]
http://www.google.ro/search?q=cele+mai+tari+OR+bune+OR+interesante+OR+noi+videoclipuri
sau, și mai bine, cauți cu ghilimele:
[cele mai * videoclipuri”]
și alegi din lista rezultatelor.
http://www.google.ro/search?q=%22cele+mai+*+videoclipuri%22
* = înlocuiește un cuvânt, e necesar să fie un cuvânt acolo, dar poate fi oricare.

Cum te asiguri că Google ia în mod obligatoriu un termen în considerare când faci căutarea?

+ sau “”
[best OR top “free” “WordPress themes”]
https://www.google.ro/search?q=best+OR+top+%22free%22+%22WordPress+themes%22
[best OR top +free +WordPress +themes]
http://www.google.ro/search?q=best+OR+top+%2Bfree+%2BWordPress+%2Bthemes
+ e folosit în special pentru cuvinte, “” pentru string-uri. Pot folosi + pentru mai multe cuvinte, dacă nu țin neapărat să se respecte ordinea:
+wordpress +themes găsește cuvintele oriunde în pagină, pe când “wordpress themes” trebuie să conțină expresia aceasta cu cuvintele așezate în ordinea dată, exact unul lângă celălalt.

Cum cauți un interval numeric?

Să zicem că vrei vezi liste cu cele mai bune 5 sau 7 sau 9 sau 10 sau 50 sau 90 de teme de wordpress
[best OR top 5..90 WordPress themes]
http://www.google.ro/search?q=best+OR+top+5..90+WordPress+themes
Cu operatorul număr..număr pot preciza un interval între care să se găsească rezultatele. E util, de exemplu, la căutarea de ani, să vezi bătălii între anii 1700 și 1730.

Cum cauți doar paginile care au în titlul lor cuvântul “themes”?

[~best WordPress intitle:themes]
http://www.google.ro/search?q=~best+WordPress+intitle:themes
E utilă căutarea pentru rafinarea rezultatelor. Dacă ții neapărat la un termen sau doi, poți să ții să fie precizați în titlul rezultatelor, crește probabilitatea ca rezultatele respective să fie foarte relevante pentru căutarea respectivă. Google, oricum, acordă o importanță deosebită titlului unei pagini, dar în cazul ăsta importanța e foarte mare.

Cum cauți mai multe cuvinte în titlu? (Premium WordPress Themes, de exemplu)

[~best allintitle:WordPress themes premium]
http://www.google.ro/search?q=~best+allintitle:WordPress+themes+premium

De menționat că tot ce apare după allintitle: este considerat ca ținând de acel operator.

Cum cauți doar în articolele modificate în ultimele 12 luni?

[~best “free” [5..10] themes allintitle:theme WordPress [cu precizarea modified past year]]
https://www.google.ro/search?q=~best+%22free%22+%5B5..10%5D+themes+allintitle%3Atheme+WordPress
06 poza cautare anul trecut
E util să nu găsesc rezultate cu cele mai bune teme de WordPress din 2009. Nu mă mai interesează, acum, asta.
Căutarea pe ani e foarte utilă dacă caut lucruri ce se perimează în timp (știri, tehnologie).

Cum caut pe un singur site?

Să zicem că caut pluginuri de SEO pentru WordPress:

[WordPress SEO plugin]
http://www.google.ro/search?q=WordPress+SEO+plugin

Dacă însă mă pricep un pic, știu că multe pluginuri de SEO se află chiar pe site-ul WordPress, și aș prefera, poate, să văd doar rezultate de pe site-ul lor, au tendința să fie foarte relevante. Cum caut?
[SEO plugin site:wordpress.org]
http://www.google.ro/search?q=SEO+plugin+site:wordpress.org

Cum caut pe tipuri de fișiere?

Dacă lucrez la o prezentare, și vreau să găsesc modele de prezentări PowerPoint, sau dacă fac o lucrare științifică, și știu că multe rezultate au tendința să fie în format PDF sau DOC, pot folosi căutări de tipul

  • [o anumită căutare, urmată de …] filetype:pdf
  • [o anumită căutare, urmată de …] filetype:ppt
  • [o anumită căutare, urmată de …] filetype:doc

Funcționează și pentru alte tipuri de fișiere.
Exemplu – vreau să văd manuale pentru imprimante, de orice tip. Îmi e util să caut așa:
[filetype:pdf OR filetype:doc ~manual allintitle:printer]
http://www.google.ro/search?q=filetype:pdf+OR+filetype%3Adoc+~manual+allintitle%3Aprinter

Observații căutarea dată:

  • Am ales să văd fișiere de tip PDF sau DOC.
  • Care să conțină cuvântul “manual” sau sinonime de-ale lui (în engleză). Aici diferențele pot fi mari (nu doar “manuals”, ci și “textbooks”).
  • Și care să aibă în titlul documentului cuvântul printer (sau cuvinte foarte similare – printers, de exemplu; aici cuvintele sunt foarte foarte apropiate).

Cum limitez căutările?

Cum ar fi însă să nu îmi afișeze fișiere de tip PDF pentru căutarea mea? Orice altceva, mai puțin fișiere PDF, să zicem că, din diferite motive, îmi displac? Pun “-“.
[-filetype:pdf ~manual allintitle:printer]
http://www.google.ro/search?q=-filetype:pdf+~manual+allintitle%3Aprinter
Sau să îmi afișeze manuale, dar nu ghiduri, și în niciun caz PDF?
[-guide -filetype:pdf ~manual allintitle:printer]
http://www.google.ro/search?q=-guide+-filetype:pdf+~manual+allintitle%3Aprinter

Cum caut în URL-urile site-urilor?

Să zicem că sunt interesat să caut pe site-uri wikipedia:
[Eric Clapton inurl:wikipedia.org]
http://www.google.ro/search?q=Eric+Clapton+inurl:wikipedia.org

Sau pot căuta cu toate cuvintele în URL:
[allinurl:wikipedia Eric Clapton]
http://www.google.ro/search?q=allinurl%3Awikipedia%20Eric%20Clapton

Cum caut în cache?

Intri pe HotNews.ro. Site-ul, din diferite motive, nu se încarcă. Ție îți merge Net-ul, ei au o problemă. Cum faci să vezi, totuși, știrile, date de HotNews.ro?
Soluția ar putea fi să intri la Google, și să scrii la Google:
[cache:hotnews.ro]
http://www.google.ro/search?q=cache:HotNews.ro
și să vezi cache-ul lor, ești trimis automat la pagina:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:hotnews.ro

Dacă nu rețin acest operator, pot căuta
[hotnews.ro]
la Google:
https://www.google.ro/search?q=hotnews.ro
și apoi să fac click pe Cache.
07 cache

Intri pe HotNews.ro. Vrei să citești știrile de ieri. Cum le vezi? O soluție ar fi să intri în cache, dar Google reindexează frecvent site-ul, probabil ultimul cache, cel afișat, e foarte recent, câteva minute, cel mult zeci de minute. O alternativă ar fi aici să folosești Bing, îmi e util la partea asta. Intri la Bing, cauți HotNews.ro, alegi să afișeze cache (nu merge operatorul “cache:numesite.ro” la Bing). Yahoo! și Bing au aceleași rezultate.
http://www.bing.com/search?q=hotnews.ro
08 bing

Despre căutari care nu e clar în ce limbă sunt scrise

[camera video canon g30]
https://www.google.ro/search?q=camera+video+canon+g30
Google nu știe clar dacă căutăm în română “cameră video produsă de canon, model g30” sau căutăm în engleză “video camera by Canon, g30 model”. Toți termenii sunt specifici ambelor limbi.
Soluții complicate ar însemna să adăugăm în căutare termeni specifici limbii române sau engleze, care știm sigur că s-ar regăsi în pagina respectivă.
Optim e însă să specificăm că vrem doar rezultate de pe site-uri din România (.ro) sau, și mai bine, doar rezultate pagini în limba română.
09 doar romana

Cum calculezi conversia din pounds în kilograme?

[15 lbs to kg]
https://www.google.ro/search?q=15+lbs+to+kg

Funcționează bine pentru multe astfel de exemple.

Cum afli rezultatul pentru o operație matematică?

[20*30]

https://www.google.ro/search?q=20*30

(și alte asemenea)

Care sunt limitările sfaturilor de genul ăsta?

Sunt multe lucruri specifice SUA – vremea în SUA, pachete internaționale, bursa, rezultate sportive.

De asemenea, majoritatea oamenilor nu au nevoie să facă foarte des aceste operații, și, da, obții un spor de viteză la conversie, sau la calcul, față de mai complicata metodă de a porni un calculator de Windows sau a folosi un site de conversii. Când faci asta rar, însă, sporul e mic.

Care e al doilea motor de căutare, ca folosire, după Google?

YouTube.
Mult mai puține opțiuni, vă sfătuiesc să căutați lucruri generice. Nu căutați
[Cum fac un nod de cravata cat mai modern?] (YouTube)
http://www.youtube.com/results?search_query=Cum+fac+un+nod+de+cravata+cat+mai+modern%3F
, ci
[nod cravata] (YouTube)
http://www.youtube.com/results?search_query=nod+cravata

La ce sunt utile căutările prin Google Images?

Să zicem că intri pe net și citești textul de mai jos:
When you make your soup, you can add parsley and dill just at the finish, before serving, to add a “bright” note – the flavor of the two herbs will be fresh and new.
Întrebare – ce e parsley?
Image Search – Soluția optimă în cazul ăsta poate fi și să mergi la dicționar, dar poate fi și să mergi la căutarea de imagini Google (http://images.google.ro/) și să introduci cuvântul. Funcționează foarte bine pentru alimente, pentru produse tehnice, pentru lucruri concrete, pentru termeni pentru care vrei o reprezentare vizuală exactă.
[parsley] (Image search)
https://www.google.ro/search?tbm=isch&q=parsley&oq=parsley

Alternative la Google

Cea mai bună alternativă la Google, pentru mine, nu este Bing, ci site-uri dedicate.

  • Cauți știri economice? Caută pe motorul de căutare intern al Ziarului Financiar.
  • Cauți documentare? Intră pe site-uri dedicate.
  • Cauți informație științifică? Intră pe site-uri dedicate cercetării științifice, fă cont plătit, și ai acces la altceva decât ce găsești în Google.

Cum cauți imagini de folosit în mod legal?

  • Căutare avansată Google Images, cu precizarea că doriți imagini ce pot fi refolosite legal (e necesar, în general, să dați link către sursă): https://www.google.ro/advanced_image_search
    10 imagini google
  • Eu folosesc însă și funcția similară de la Flickr (la fel, trebuie link): http://flickr.com/search/advanced/
  • Există și site-uri cu imagini stock, însă, personal, nu le agreez datorită căutărilor slab implementate și calității reduse a imaginilor gratuite. Aici, însă, puteți găsi site-uri de pe care să luați imagini fără să dați link înapoi.

Cum afli cine e într-o anumită poză?

Soluția e să faci upload unei imagini pe Google.
Să zicem că vezi, undeva, pe un site, poza asta:
10 images

Bănuiești că ar fi Al Pacino, dar nu ești sigur. Soluția e să mergi la Google Images și să alegi căutare după imagine, upload-ezi poza pe site și cauți după poza asta:

11 imagini

Obții informația:
12 rezultat

Cum găsești o adresă?

Depinde de adresă. Dacă știi strada / localitatea, poate fi o idee să folosești Google Maps https://maps.google.ro/, dar dacă știi strada și numărul, în funcție de orașul dorit, poate exista o hartă care să îți arate foarte precis strada + orașul. Eu folosesc http://harta-bucuresti.com.ro/ pentru București, sunt și alte soluții.

Puncte de reținut?

  • Caută soluții să cauți chiar din bara de adrese a browser-ului.
  • Folosește căutarea avansată a Google http://www.google.ro/advanced_search?hl=ro , te ajută să cauți rapid, fără să reții termeni din articolul de față.
  • Google știe că termenii “casă” și “case” sunt foarte similari și dacă cauți după unul, găsești rezultate și despre celălalt.
  • Dacă vrei să cauți doi termeni, nu neapărat în aceeași pagină, folosește operatorul termen OR termen.
  • Dacă știi că scrii un termen corect, și Google ți-l tot corectează, și vrei neapărat ca termenul dat de tine să fie luat în considerare, folosește +termen sau “termen termen”.
  • Dacă vrei să cauți un interval numeric, scrie ceva de genul ăsta termen..termen.
  • E foarte util să poți căuta doar lucruri modificate în ultimele 12 luni.
  • Folosește Google Cache dacă vrei să accesezi conținutul unui site, așa cum era “văzut” de Google cu un scurt timp în urmă.
  • Poți căuta la Google Images semnificația unui termen.
  • Folosește funcțiile de căutare în imagini cu drept de copyright de pe Google Images și Flickr când vrei să găsești poze pentru uz legal.
  • Poți căuta cu o poză la Google Images, dacă vrei să afli cine e într-o poză.

Cum să reții o parte informațiile din articolul de față, în mod vizual?

http://mashable.com/2011/11/24/google-search-infographic/

Cum devii mai bun în căutări?

Sfatul Google legat de partea asta este pur și simplu să exersezi. Dacă la început, când cauți o rețetă, o să cauți “rețetă”, cu timpul vei învăța că e bine să fii specific “rețetă supă de găluști”, apoi să devii ultra-specific, “rețetă supă de găluști” și să pui criterii de genul să fie scrisă în ultimul an, sau să aibă anumite ingrediente. Sfatul Google aici e simplu – exersează. Este unul din motivele pentru care căutările Google nu au mult ajutor. Exersezi, practici, și devii mai bun în căutări.

Cum afli dacă ai devenit mai bun?

Mergi la https://history.google.com/, loghează-te, activează funcția de salvare date, și poți urmări ce căutări sunt asociate contului tău.
Afli mici statistici, tendințe, detalii despre tine.

Și mai bun?

http://www.powersearchingwithgoogle.com/

De văzut și: Cunoștințe – În culisele Căutării – Google (via Cristian Motoiu).


Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

5 Comments

  • Alex

    24 June 2013 - 17:41

    Foarte bun articolul, as adauga doar doua lucruri:
    – in loc de filetype:pdf se poate si ext:pdf
    – am folosit cu success si intitle:”cautari Google”, sau inurl:Bucuresti (da rezultate cand cuvintele incluse se regasesc fie in titlul paginii, fie in URL) – de multe ori rezultatele sunt asemanatoare, dar in functie de ce anume se cauta, acesti operatori pot ajuta la filtrarea rezultatelor.

  • Olivian Breda

    24 June 2013 - 17:55

    Mulțumesc de completări, Alex!

  • George

    25 June 2013 - 17:56

    Interesanta recomandarea “Vă recomand să căutați o soluție pentru browser-ul folosit pentru a înlătura reclamele Google.”. Mai ales daca vine de la un specialist PPC.

  • Olivian Breda

    25 June 2013 - 18:08

    Mulțumesc de feed-back.

    Eu fac SEO, nu PPC.

    Am pe blog tutoriale despre cum să faci SEO singur, prezint template-ul pe care îl folosesc eu în auditurile SEO, și am exemple de audituri de uzabilitate. Lucruri care, teoretic, mă fac să îmi scadă valoarea mea și să o crească pe a altora. Și nu mă deranjează asta, nu e unicul meu scop să fac profit.

    Recomandarea de mai sus e din perspectiva unui utilizator de Internet care recomandă unui alt utilizator de Internet să facă lucrurile care îi sunt cele mai comode și utile. Iar dacă asta contravine, parțial, cu interesul meu personal, e OK.

    Am mai multe scopuri decât de a face bani.

Leave a comment

Your email address will not be published.