Cum alegi o temă pentru blog WordPress? De la culori la preţuri, de la numărul de coloane la layout

Întâi de toate, când alegi o temă de WordPress pentru blogul tău e bine să ai în minte profilul vizitatorilor blogului tău – dacă ai clienţi de afaceri, vei merge cu o temă tip business. Dacă clienţii tăi sunt tineri sturlubatici, vei alege o temă cu totul diferită.

Să pornim de la presupunerea că:
a. Vrei o temă business;
b. Vrei să faci un site, mai degrabă decât un blog, dar pe platforma de CMS a WordPress;
c. Clienţii tăi sunt foarte liniştiţi, şi nu apreciază tonuri de culori agresive;
d. Ai un site simplu.

Cum alegi?

A. Numărul de coloane

Dacă ai un site simplu de prezentare, până în 10 pagini, sugestia mea e să alegi un layout cu două coloane, sau chiar un layout cu o singură coloane (pentru un site de prezentare). Dacă ai un site de prezentare fie foarte complex (mai mult de 15 pagini), fie cu un apel la acţiune (formular de contact, casetă de abonare la newsletter, banner, număr de telefon, slideshow cu imagini), poţi opta pentru o temă cu trei coloane.

Aveţi mai jos exemple de site-uri pe WordPress cu:
a. O coloană (în listă sunt şi site-uri cu două coloane, ignoraţi-le);
b. Două coloane;
c. Trei coloane;

Dacă ai un site simplu cu 5 pagini, vei avea nevoie de o temă cu o singură coloană. Dacă ai un site cu o mărime între 5 şi 15 pagini, sau vrei să ai un element prezent pe fiecare pagină a site-ului (o reclamă, un formular de contact sau un alt apel-la-acţiune), sugestia ar fi să alegi o temă cu două coloane. Ai un site complex? Alege un site cu trei coloane.

Concluzie: alege teme cu o coloană sau cu două coloane şi evită temele cu trei coloane pentru site-urile simple. Uită-te însă la teme cu trei coloane pentru site-urile complexe.

B. Tema de culori

Sugerez să evitaţi să folosiţi culori care pun accent pe temele de culori închise la culoare. Pentru a aprofunda subiectul, vă recomand aceste lecturi:

Ca să fiu succint, un text de culoare închisă pe fundal deschis la culoare e mai uşor de citit şi e considerat de obicei de încredere.

De asemenea, eu personal evit atât temele cu contrast puternic (negru pe alb este un astfel de exemplu de contrast puternic, iar gri pe alb este un contrast mai mic) sau culorile ţipătoare (galben intens).

Concluzie: Uită-te după teme care au fundaluri de culori deschise.

C. Lucruri de care să ţii cont

Dacă ai un site cu multe imagini (fiecare pagină / mesaj de pe blog are o imagine), poate doreşti să alegi teme WordPress de forma unor reviste (magazine style) – o listă foarte bună.

De asemenea, dacă poţi renunţa la un element din designul site-ului sau al blogului, atunci renunţă la el. Personal prefer un site simplu. Un meniu? Ok. Două meniuri? Da, e în regulă. Trei meniuri? Asta e deja prea mult. De asemenea, evită bannerele, în măsura posibilităţilor, şi evită să foloseşti un blogroll (pune blogroll-ul într-o pagină separată, cu descrierea fiecărui link), evită să foloseşti widget-uri neimportante (şi până acum nu am găsit vreodată un widget util). Fă ca cititorilor tăi să le fie uşor să găsească informaţia, nu complica designul. Asta nu înseamnă să nu ai nici măcar un apel la acţiune. Dimpotrivă, pune un banner cu “Sună-ne astăzi”, pune o funcţie de abonare la newsletter, adaugă un link (dar să fie link, nu widget) către pagina ta de Facebook sau Twitter, dar păstrează lucrurile simple şi nu mai mult de două (eu recomand chiar să fie doar un singur) apel la acţiune pe pagină.

D. Ce se poate schimba într-o temă de WordPress?

Dacă vezi într-o temă de WordPress un lucru care arată ca text, acel lucru poate fi schimbat / înlăturat uşor.

În această imagine:
Photobucket

şi aceasta:
Photobucket

tot ce vezi e în format text, chiar şi butonul de căutare. Textul poate fi modificat cu uşurinţă în temele WordPress. Dacă vrei să renunţi la un text, să îl muţi, acest lucru se face uşor.

Acum vedeţi această imagine:
Photobucket

şi aceasta:
Photobucket

Am marcat toate elementele care sunt imagini (în prima imagine fundalul, titlul paginii, iconiţele RSS / Twitter, butonul de căutare, emoticoanele, avatarul, iar în a doua imagine butonul de mesaje mai vechi sau iconiţele de Twitter / RSS).

Ce se poate schimba într-o temă?
a. Text – orice text se schimbă uşor;
b. Imagini – dacă doreşti să le înlocuieşti cu alte imagini asupra cărora ai copyright – e uşor să faci asta;
c. Imagini – dacă vrei să le transformi (de exemplu, să schimbi titlul “Fii eficient” în “Blog despre eficienţă” – ei bine, acest lucru e ceva mai complicat); O altă transformare ceva mai dificilă este şi schimbarea culorilor imaginilor ( să faci o imagine albastră să fie roşie e uşor, dar să fie roşie şi să arate la fel de natural ca cea albastră – e mai greu);
d. Imagini – să adaugi un logo; Nu e foarte uşor, dar în niciun caz complicat; Şi pentru că e foarte important, se face întotdeauna; Pe de altă parte, să schimbi o imagine deja existentă cu un logo de aceeaşi dimensiune – asta e uşor;
e. Structura – Temele de mai sus sunt de două coloane; Vrei să le faci de trei coloane sau o coloană; Nu e atât de simplu;
f. Structura – Vrei să înlături partea de sus (header) complet, sau vrei să înlături elemente din coloane? E relativ simplu să faci asta;
g. Culori – Vrei să faci albastrul să fie roz şi negrul să fie gri? E un pic dificil, dar se poate realiza; Atenţie la potrivirea culorilor;

E. Teme plătite sau teme gratuite?

Dacă nu te deranjează că o temă:
a. Nu e însoţită de suport tehnic;
b. Are o notă de copyright în footer (şi presupun că eşti o persoană etică, şi nu ştergi acel text fără aprobarea deţinătorului temei);
c. E folosită de alţi oameni în lume (vorbim aici de mii de alte site-uri pentru temele populare);
ei bine în acest caz poţi opta pentru o temă gratuită;

Pe de altă parte, dacă vrei să plăteşti pentru:
a. Suport tehnic şi actualizări (atenţie că dacă modifici o temă şi faci update al temei, pierzi modificările)
b. Lipsa notei de copyright;
c. Folosirea mult mai mică de alte persoane a temei;
în acest caz, alege o temă premium.

Dacă vrei o temă total unică pe Internet, atunci poţi opta pentru un design custom.

F. Ce teme gratuite să alegi?

Să efectiv mii de teme din care să alegi. Am pus unicul criteriu să fie din anul 2009 sau mai recente şi am obţinut această listă:
a. A colecţie de colecţii de teme (da, asta înseamnă că sunt multe teme) – 2009 WordPress Themes Collection;
b. O listă cu teme pentru 2009 – The Best Free WordPress Themes of 2009;
c. O listă cu teme pentru 2010 – Top 10 Free WordPress Themes for 2010.

G. Ce teme plătite să alegi?

Dacă doreşti un design customizat, atunci fă o căutare.

Dacă vrei o singură temă, sugestia mea este să alegi Template monster şi să cauţi colecţii de teme plătite pe Internet.

Dacă vrei să cumperi mai mult de o temă, sugestia mea este să te uiţi la acest articol despre furnizori de teme – Top 10 Premium WordPress Theme Providers – şi să alegi un furnizor de teme care poate să îţi ofere un preţ bun pentru a cumpăra mai mult de o singură temă.

Simt nevoia să menţionez şi WP Zoom, pentru suportul foarte bun acordat temei mele.

În fine, dacă vrei să vezi un demo cu ce se poate face pe un site WordPress, vezi această pagină. (se pot alege alte teme din sidebar)

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

3 Comments

  • Ionut Ciucanu

    14 February 2010 - 11:24

    Si eu ii apreciez pe dezvoltatorii acestei teme, care imi blocheaza Safari-ul in 30% din vizitele mele pe acest site :D
    Sa nu se inteleaga asta ca fiind un repros :)

  • Olivian BREDA

    14 February 2010 - 11:51

    Chuckie, să îmi dai screenshots. :) Să nu se înțeleagă asta ca fiind o cerere.

Leave a comment

Your email address will not be published.