Review site simplu: brasovean.com în 20 de sfaturi

Analizez în mesajul de față Brasovean.

Observații generale:

1. Ar merge mult mai bine o temă magazine-style. E un site de știri, nu un blog.

2. Aș traduce tema integral în română.

3. Aș pune formatul datei

  • j F Y

4. Site-ul nu are abonare prin email via http://feedburner.com/
De ce?

5. Contul de Twitter pare părăsit:

Nici avatar, nici info, nici măcar link către site.
Numele și ID-ul sunt diferite unul de celălalt, poate duce la confuzie.

6. Pe de altă parte, contul de Facebook e folosit relativ slab:

Se dă share exclusiv la conținutul site-ului și la site-urile conexe lui. Atât, nimic altceva. Promovare și cam asta e tot.

7. (+idee) Aș pune pe site o casetă de Facebook, nu doar link către site.

8. (+idee) Aș adăuga în sidebar o listă cu ultimele știri.

9. Cum văd lista cu autori în site? Mi-ar fi utilă informația.

10. Nu văd sub fiecare știre cine anume a trimis-o.

11. Mi-ar plăcea feed de abonare prin RSS la comentarii.

12. (+important) Cât de greșit e să iei o temă gratuită și să nu lași nicio referință la tema originală. Iar dacă tema originală avea link, prin care ea era susținută, către un site de hosting, cât de greșit e să pui link la hostingul pe care ți-l dă ție cineva?

Rău.

13. (+idee) Aș adăuga în sidebar listă cu ultimele comentarii.

14. (+idee) Aș crea o pagină despre noi.

15. (+idee) Mi-ar fi utilă o pagină de contact.

16. (+idee) Ar fi bine ca în sidebar să am un buton prin care să pot trimite o știre ușor, sau măcar să fiu trimis către primul articol din blog, cel cu anunțul cu articolul.

17. Titlul primului articol e misleading: “Câștigă 4 laptopuri, tablete pc și alte gadgeturi”. Nu poți câștiga asta, poți câștiga un premiu. Sau, oricum, efortul e foarte mare pentru toate acele premii.

18. Site-ul nu are o comunitate în spate.

19. Aș pune un plugin de generare a:

și aș face pagina de eroare să arate mai bine.

20. Meta tag-urile de pe homepage sunt prost făcute:

  • <title>Brasovean</title>
  • <meta name=”description” content=”tu faci stirile orasului” />
  • <meta name=”keywords” content=”brasov, brasovean, stiri” />

– Homepage-ul ar trebui să aibă și o scurtă descriere în titlu – “știri din Brașov”, să se înțeleagă despre ce e vorba, sau să ajute la SEO.
– Descrierea e mult prea scurtă.
– Tag-ul meta keywords e inutil.
Ca o parte bună, îmi place că folosești pluginul All in One SEO Pack corect:

Acum, câteva sfaturi cu caracter generalist:

  • Ar trebui să citesc pe site reportaje. Din păcate, citesc doar știri acolo. Știre, știre. Aș vrea ceva mai profund. Anchete. Reportaje. Lucruri deep.
  • Ai avea nevoie de o echipă de freelancer-i jurnaliști în țară care să se ocupe de știri. Pot să îți recomand persoane care să citească știri despre Brașov și să le pună pe site (adică să nu facă muncă de teren).
  • Nu cred că e OK ca un site de știri să fie pe tema Web 2.0. Poți face asta cu o știre scurtă “L-am văzut pe șeful Direcției X intrând într-un loc nepotrivit. Pac! Poza”. O chestie scurtă. Dar oamenii obișnuiți nu scriu știri, nu cunosc regulile. Adică ori faci Web 2.0, scurt, rapid, lacunar, ori faci ceva serios și deștept, cu știri, cu analize, cu editoriale, cu reportaje. Nu poți avea ambele lucruri – site de știri făcut de oameni de rând. Sau dacă faci obții ceva de tipul echipelor de fotbal de amatori – mai mult distracție decât treabă serioasă.
  • Oamenii interesați de Brașov ar trebui să posteze pe site pentru că le place Brașovul, nu pentru că câștigă premii. În această direcție, premiile mi se par mai degrabă demotivante, decât motivante. Motivează oamenii să se simtă bine, crește comunitatea, fă-i să dorească să contribuie. Dacă zici că dai premii, e factor demotivant (“Eu aveam o știre drăguță și mișto, dar ăștia vor premii. Dă-i încolo”).
  • Iar demotivant e criteriul ca 5 oameni să participe sau mai știu eu ce. Cum pot eu controla asta? Dacă eu vin cu 25 de știri noi, de ce trebuie să fie 5 oameni noi? Elimină birocrația, ajută oamenii să facă performanță. 25 de știri despre Brașov chiar nu e mare fâs. E relativ ușor de făcut.
  • Eu aș premia știrea bombă, exclusivitatea, chestia tare, știrea preluată de Pro TV. Ai idee ce înseamnă să apară la Pro TV o știre la ora 7 seara cu “Un site local din Brașov a anunțat” și să se vadă un screenshot cu site-ul? Chestia asta face mai mult decât toate premiile tale (ca impact și cât te-ar costa publicitatea în mod normal să ai așa audiență). Premiază excelența, nu munca repetitivă.
  • OK, ai văzut că nu ai mare succes cu știrile. De ce nu te adaptezi? Modifică un pic regulamentul.
  • Zoso s-a mutat în Brașov că a considerat că e alegerea ideală. Evenimentul Zilei a zis așa: Evz.ro a acordat Braşovului diploma “Oraşul de vis” > EVZ.ro. Folosește chestia asta. Zi de ce Brașovul. Convinge oamenii că e un oraș tare. Vino cu niște argumente. Ai material, ai de unde alege. Numai comentariile de pe Evenimentul Zilei și tot ai un punct de plecare.
  • plăti sau aș premia oamenii care mi-ar face super conținut. Uite, cu chestia cu Brașovul de mai sus. Dă unui freelancer un premiu din cele multe pe care le are site-ul să îți facă o analiză super detaliată cu toate comentariile despre Brașov de pe Net. Să ia comentariile, să le elimine pe cele seci și inutile și să prezinte cele mai bune comentarii de pe net. Să dea sursa, dar altfel să preia comentariile cele mai bune. Să dea o propoziție “Brașovul e tare pentru că … ceva”. Și să ai o sinteză, un articol al articolelor, pe care, dacă îl citesc, să știu cam totul despre Brașov. Mi-ar plăcea mult așa ceva. Sau cere unui om (plătindu-l în bani sau premiu) să îți facă un infografic care să arate beneficiile economice ale statului în Brașov. De ce să stai în Brașov e o chestie mișto? Să facă studiu, să analizeze, să pună totul în grafic mișto.
  • Îți recomand să citești câțiva blogger-i din România care scriu despre presa din România. Ca exemple îmi vin în minte (însă vezi blogroll-urile lor, sunt sigur că sunt mai mulți jurnaliști care abordează tema jurnalismului în România):
  • Îți recomand această lectură, care are și un mesaj:
  • În presa scrisă, ai un text și câteva poze. Poți pune formatări, poți pune grafice, dar e destul de limitat totul. Pe Net ai Flash, obiecte dinamice, SlideShow-uri, animații. Poți face materiale foarte drăguțe vizual și foarte insightful intelectual. Îți recomand să eviți să ai doar text, seducția netului ar trebui să fie mai mult decât un text.
  • Cere ajutorul. Caută voluntari. Caută oameni care să se implice alături de tine. E OK să faci Web 2.0, dar dacă deocamdată nu ai succes, evită să lași proiectul să moară.
  • Pune-ți limite bune. E nefiresc să ai un site de 9 zile și 6 articole. Nici dacă erau analize profunde nu era suficient de des. Un site de știri ar trebui să aibă o frecvență mult mai mare de noutăți.
  • Caută excelența. Evită să ai un site cu o temă gratuită, cu niște știri care merg, cu niște noutăți care sunt totuși OK, cu știri nu chiar tari, dar decente, cu o acoperire a noutăților nu tocmai bună, dar OK. Alege să ai tot – să ai toate știrile, să fie totul la tine, să pot citi despre orice, să nu am totuși știri proaste, să nu citesc știri cu greșeli. Și caută știrile foarte tari.
  • Premiile concursului le-aș face lunare. E demotivant să îmi zici că în ianuarie 2013 o să am ca premiu un mp3 player. Nu e asta relevant. Zi-mi că luna asta am hard-disk și asta e tot. Vedem mai târziu ce facem cu premiile. N-o să scriu mai mult azi dacă în septembrie dacă premiu aparat de pâine. Dar s-ar putea să fiu demotivat dacă luna viitoare premiul e mai mare. Nu ai niciun beneficiu dacă anunți premiile pe un an înainte.
  • Neapărat să ai pe cineva în echipă care să corecteze știrile. HotNews.ro scriu știrile cu greșeli pe net și mi se pare un mare contra exemplu (alte ziare online nu citesc, dar la ei, pe care îi citesc zilnic, mă frapează situația – cum să fii printre cele mai mari site-uri din România și să nu ai corectori buni și mulți?)
  • Uită-te puțin cum au făcut alții. M-aș uita mai degrabă pe blogurile colective din România. Urban.ro, bookblog.ro – cartile care conteaza!, Empower.ro | dezvoltare personala cu dichis. Sunt multe exemple de calitate.
  • Poate ai pus premii prea mari la început. Aș merge mai degrabă pe “Câștigă un mp3 player dacă trimiți 3 știri” decât pe câștiguri foarte mari. Și la câștigurile foarte mari nu ar trebui să depind decât de mine, am mai zis asta, nu de altcineva.
  • E bine să te gândești de la început dacă vrei să fii elitist sau tabloid. Nu prea mai există calea de mijloc, sau cel puțin eu nu o sesizez. Multe ziare din România scriu acum în stil tabloid, chiar cele considerate anterior premium. Inclusiv site-uri de business foarte renumite în trecut se folosesc de numele lor și publică lucruri care pentru mine sunt banale și neinteresante. Alege-ți un stil din cele două (de toate pentru toți, tabloide, sau cultură, lucruri fine și intelectuale, chestii deștepte) și ține-te de el.

Concluzie – site-ul Brasovean e foarte bine realizat, cu un început promițător.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

2 Comments

  • Postolachi Dumitru

    27 February 2012 - 08:34

    Am citit putin in diagonala, de curiozitate (o sa revin sa aprofundez) si… e de rau perceptia pe care o are publicul vis-a-vis de acest proiect…

    Ceea ce vreau sa fac e un site colectiv simplu pentru oameni simpli scris de oameni simpli. Nu am in spate un trust sau un buget care sa-mi permita sa visez, sa fiu nerealist, sunt doar o persoana care cred ca oamenii simpli au ceva de spus.

    Site-ul vrea sa adune stirile de langa noi, acele stiri care nu apar niciodata la televizor, in presa sau pe alte bloguri.

  • Olivian BREDA

    27 February 2012 - 08:59

    Am înțeles. Acum. :)

Leave a comment

Your email address will not be published.