Bună, un scurt feed-back pentru Alter Ego Blog.
A. Analiză generală site
Copywriting
1. Observ că nu ai tradus tema. Ai putea lua însă în considerare cel puțin să instalezi WordPress în română, te ajută să traducă automat unele lucruri.
2. Pentru traducerea datei, poți folosi plugin-ul:
3. Sugestia mea ar fi să traduci integral tema în limba română.
4. Nu scrii cu diacritice? De ce?
5. Poți schimba măcar formatul datei, eu prefer:
j F Y
Detalii:
Design
1. Legat de:
“Type text to search here…”
Am o problemă cu contrastul. Din experiența mea, un text gri închis pe fundal gri deschis, cu mică diferență cromatică, e folosit pentru a marca elemente neclickabile. Într-un meniu, un astfel de text marchează că itemul nu e activ. Într-un toolbar, culorile acestea semnalizează că clickul nu va funcționa pe buton.
Aș căuta alte culori, textul e și greu lizibil și e și cumva, misleading (mă face să cred că e inactiv).
2. Meniul de sus are tendința de a arăta asemenea unor breadcrumbs, cu săgeți de navigare de la stânga la dreapta. Nu le apreciez în mod deosebit, în acest sens.
Gramatică:
1. Ești sigur că e corect să alături un termen în latină cu un termen în engleză?
“Alter Ego Blog” (termenul e engleză, pentru că în română ar fi Blogul Alter Ego, nu Alter Ego Blog).
2. Ai o greșeală inclusiv în motto:
“cuget deci exist”.
OK, putem admite că nu începe cu literă mare și nu se încheie cu punct. Poate fi.
Dar să nu pui virgulă între “cuget” și “deci” e o greșeală.
3. Nu există verbul a “subscrie” cu înțelesul de “abonare”. Nu există:
4. La categorii, scrii “SEO” fără inițiale mari. E un acronim, se scrie corect “SEO”, nu “Seo”.
SEO
1. Ai în blogroll linkuri către directoare web. Bănuiesc că te-ai înscris, ți s-a cerut să pui link reciproc, și te-ai conformat. Eu fac înscrieri în directoare web de prin 2007. Am înscris zeci de site-uri (poate sute) în mii de directoare web, în mod repetat. Am înscris în directoare free și reciproc. Un articol scris de mine:
Două prezentări:
În opinia mea, pe baza unei mari experiențe în directoare web, nu merită să te înscrii în directoare care te obligă la schimb reciproc de linkuri. Da, e posibil să mă înșel, ca excepție. Ca regulă generală însă, nu recomand această practică. Face rău la SEO (pierzi din valoarea linkurilor, dai link către site-uri de obicei cam dubioase) și face foarte rău la uzabilitate (cum să zici că ai în blogroll 4 directoare web pline de site-uri nereprezentative?).
Structurarea informației
1. Nu văd sensul în a avea:
- http://blog.alter-ego.ro/,
mai degrabă decât:
- http://alter-ego.ro/ sau
- http://www.alter-ego.ro/
2. Ar fi mai ușor de tastat un domeniu fără cratimă.
3. Random posts mi se pare relativ stupid. De ce ai nevoie de așa ceva?
Da, văd utilitatea articolelor cele mai comentate, cele mai citite. Da, vreau să văd ultimele tale 10 articole. Însă 5 articole aleatorii de pe blog? Total inutil.
4. Ai în sidebar arhiva. Da, o văd ca pe un lucru util. Mi se pare util însă în special dacă precizezi în paranteze numărul de mesaje din fiecare lună. Astfel, dintr-o singură privire îmi pot da seama de intențiile tale privind blogul. Pot vedea cum a evoluat numărul de mesaje în ultimii 4 ani, pot să mă uit cât ai scris lunar, dacă trendul e ascendent sau descendent. Pe de altă parte, nu aș afișa lunile ca listă, ci ca meniu dropdown, pentru a nu ocupa mult spațiu vertical.
5. (+idee) Mi s-ar părea util în sidebar să văd lista cu cele mai recente mesaje.
6. (+idee) De asemenea, mi-ar plăcea să văd cele mai recente comentarii primite de tine pe blog, tot în sidebar.
7. Ai în sidebar Meta Log-in. Ăăă, eu, ca vizitator al site-ului, care nu am niciun motiv serios să îmi fac cont pe site, de ce să văd acel link? A, nu știi tu să tastezi /wp-admin la sfârșitul URL-ului site-ului sau îți e un pic lene? Nu aș lăsa acel link.
8. Ai în footer:
Valid XHTML 1.1 and CSS 3.
Întrebări menite să facă o schimbare:
– Cine știe ce înseamnă acel lucru? Dacă faci un sondaj, câți vizitatori ar ști să îți răspundă la întrebarea “Știi ce e validator CSS 3?”
– Cui ajută acea notă? Câți dintre vizitatori, chiar dacă știu ce e, sunt interesați dacă site-ul tău e valid sau nu?
– Nu e un pic ciudat să ai o temă validă, să lucrezi tu puțin la sidebar și să scrii articole, și tema să devină invalidă W3C? E un pic jenant. Plus că anunțul nu mai e adevărat, tema NU e validă.
Dacă ai un footer.php codat (criptat, nu poate fi editat), soluția mea e să fac un footer2.php, să pun linia:
<?php include (TEMPLATEPATH . ‘/footer2.php’); ?>
în locul apelării standard a footer-ului.
Pentru a completa corect footer2.php, pur și simplu mă uit în sursa paginii, și copiez ultimele rânduri din temă, în formatul în care apar, brut, HTML.
Uzabilitate
1. Pe prima pagină ai nu mai puțin de patru reclame la eMAG ProfitShare. OK, decizia ta. Ai testat însă și alte soluții? Pentru mine, ar fi mai OK:
a. Să fie mai puține banner-e, mi se pare destul de agresivă soluția unor patru banner-e.
b. Să fie și alte tipuri de banner-e, există afiliere și 2Parale – Marketing Bazat Pe Performanta (Marketing Afiliat).
2. Ai un text:
“Type text to search here…”
Este o mică problemă că acel text dispare la click. Dacă fac click pe el, nu mai văd ce scria. OK, nu e fundamental, însă e un disconfort.
3. (+important) Am o mare problemă cu plugin-ul de tip No copy pentru WordPress.
Eu folosesc selecția unui element din pagină, pentru a marca unde am rămas. Dacă citesc un articol și în mijlocul lui îmi vine e idee, și vreau să părăsesc pagina, marchez întâi propoziția unde am rămas, apoi plec din tab. Când revin știu de unde să reiau lectura.
Soluția e și ineficientă. Chiar dacă ai face textul imagine, aș putea da un Print Screen și aș pune un OCR, care mi-ar returna textul tău.
E suficient să mă uit în sursa site-ului pentru a lua textul.
E simplu să pun un add-on de browser care să nu încarce JS-ul.
În opinia mea, add-on-ul:
– E inutil.
– Creează reale probleme de uzabilitate (utilizatorii au nevoie de click dreapta, de exemplu. Sau de selecție).
4. Ai o casetă de abonare prin FeedBurner. Observațiile mele:
– Ocupă prea mult spațiu în pagină. Da, e un element important, să ai abonați, dar dacă chiar vrea, un vizitator te va găsi. OK, pot admite caseta, dar cel puțin redu din textul.
– Renunță la textul care anunță că e un serviciu FeedBurner. OK, e good karma să dai link, dar e relativ un disconfort.
– Eu personal agreez mai degrabă un link de abonare prin RSS și tot un link spre abonarea prin email. Da, poate nu “prind” atâția vizitatori noi, dar cel puțin nu îmi agasez abonații vechi, clienții mei fideli, cu aceeași casetă, vizibilă constant.
5. Ai pus cloud-ul de tag-uri relativ sus în sidebar. În opinia mea, rolul lui e de a naviga când ești un pic plictisit și nu prea ai ce face. Mult mai relevante mi se par alte elemente din sidebar, blogroll-ul (dacă îl mai cureți un pic), categoriile, arhiva pe luni. Aș pune, așadar, tag cloud-ul fie ultimul din sidebar, fie în footer.
6. Ai în footer un link “Top”. Mă aștept ca mulți dintre vizitatori să nu știe ce face acea funcție. Apoi, chiar dacă știu, pentru mine e o funcție relativ inutilă, foarte rar o folosesc, nu mi se pare că aduce un spor real de viteză. Am tasta Home pe tastatură, e mult mai rapidă soluția, și funcționează pe orice site.
B. Analiza paginilor site-ului
Despre mine | Alter Ego Blog
1. (+idee) Câteva idei pentru pagină, din ghidul meu (Ghid complet pentru realizare site – Fii eficient!):
– Aș pune informații ca:
- Valori;
- Misiune;
- Scop;
- Obiective (să fie SMART);
Vezi sau citește părerea lui Guy KAWASAKI despre asta;
– În prima zi de la lansare a unei blogului are sens ca pe site să găsesc exclusiv “ce ne propunem” (adică misiune, obiective etc.); după patru de la lansare, e bine să vedem și ce s-a realizat;
– Ar fi interesant de știut și câteva cifre despre trafic (există servicii, inclusiv în România, care fac publice, de exemplu, datele din Google Analytics);
2. (+idee) Mi-ar plăcea să văd o voce umană pe site. Să am o poză cu tine, să citesc câteva lucruri despre tine. Un video ar fi de-ar dreptul genial.
3. E un pic ciudat să ai două rânduri de text și două banner-e enorme. Not fair.
Harta site | Alter Ego Blog
1. În opinia mea, nu are mare relevanță să ai o hartă site în format HTML pe un blog de WordPress. Da, e util, însă nu foarte mult. Atâta timp cât ai deja:
XML Sitemap,
atâta timp cât harta site-ului are 14 pagini, atâta timp cât blogul are și categorii și și tag-uri, nu e o reală nevoie de harta site în format HTML.
2. Aș pune mai multe linkuri pe pagină, pentru a nu avea 14 pagini de navigat de către motoarele de căutare.
Nu am gasit nimic pentru Eroare
1. “Bun venit pe pagina 404 eroare!”
Ar trebui să fiu fericit sau cum?
2. “Bun venit pe pagina personalizată cu eroare”.
Nu e necesar să repeți ceva ce deja ai spus.
3. “Ai ajuns pe această pagină deoarece ai dat click pe un link care nu există.”
– De unde știi că nu am tastat URL-ul? Sau nu mi s-a deschis fără să fac click, ca un pop-up?
– De ce arunci vina asupra mea? Poate ai dreptate, dar de ce faci asta?
4. “Probabil este vina ta… ”
Acum citesc asta. Cum poți spune asta? Cum poți face asta?
– E irelevant a cui e vina. Poate să fie a ta, că ai schimbat un URL și nu mai merge. Poate să fie vina hostingului. Poate să fie vina unor hackeri. În orice caz, nu contează acest lucru.
– Cu ce te mulțumește să arunci vina asupra vizitatorului tău?
5. ” Am creat acestă pagină pentru a vă explica ce este greşit.”
Înțeleg, acesta este scopul paginii. Din păcate, nu ai făcut asta. Plus că e scris greșit un cuvânt
6. “Puteţi, fie să faceţi click pe butonul ‘back’ de la browser şi să încerci să navighezi prin site într-o direcţie diferită sau să urmezi link-ul pentru a ajunge pe pagina principală.”
– Aha! Deci zici aici că tu însuți ai dat linkul greșit!
– De ce începi propoziția cu “Dumneavoastră” și o continui cu “tu”?
7. Câteva gânduri din ghidul de mai sus link-uit:
Lucruri opționale, dar care ar fi bine să existe în pagina de eroare:
- O căsuță de căutare; chiar dacă aveți o căsuță de căutare în header sau sidebar, e de preferat să aveți totuși o casetă de căutare inclusiv în corpul paginii de eroare 404;
- Un sumar al site-ului; dacă aveți un site complex, afișați doar cele mai vizitate pagini ale site-ului, sau paginile cel mai recent adăugate;
- Link către pagina “Harta site” creată pentru utilizatori;
- Link către pagina principală a site-ului;
Bloguri din Brasov | Alter Ego Blog
1. De ce dai link către tine?
Nu e foarte importantă observația, dar e un pic ciudat.
2. Dacă thumbshots.com dă erori, de ce nu faci tu însuți thumbnails?
3. Sunt 13 bloguri în Brașov? Come on.
4. “imi rezerv dreptul de a selecta blogurile care apar aici”.
Pe ce criterii?
Contact | Alter Ego Blog
1. “Pentru a ma contacta folositi formularul de contact de mai jos:”
Lipsește virgula de după “contacta”.
2. “Adresa email (obligatoriu)”.
Adresa e “obligatorie”. Câmpul e “obligatoriu”. Aș corecta.
3. Cum poate să fie mesajul în sine opțional?
4. Acum văd – paginile la tine în site au câmpul dată. Aș edita tema și aș scoate acel câmp. Nu e relevantă data la care publici o pagină, data e utilă doar pentru articole.
5. Nu sunt mare fan al codurilor antispam.
6. Eu personal aș lăsa mai multe metode de contact.
7. (+idee) Ar fi util, poate, să îți lași fotografia pe pagina de contact, să ajuți vizitatorii să știe cu cine comunică.
C. O analiză aplicabilă oricărui articol
1. Scrii cu unele greșeli de gramatică, ortografie, sintaxă. Nu exagerat de multe, dar, totuși, sunt carențe. Nu mă voi mai axa pe ele, dar uneori e și neglijență (să scrii cuvinte greșit în titlu – nici măcar titlul nu îl corectezi).
Îți recomand:
2. Tema ta are funcție tip “#teleport” (să ducă vizitatorul la comentarii sau la “răspunde la comentariu”). OK, nu e neapărat o problemă, dar nici o mare facilitate să mă teleporteze. În primul rând, ai articole scurte, iar în al doilea rând, în general, trebuie să citești întâi articolul pentru ca un comentariu să aibă relevanță. Dacă țin neapărat să ajung la comentarii, am linkul către un comentariu anume:
- http://blog.alter-ego.ro/personale/peste-completati-voi-numarul-romani-sunt-saraci-cu-duhul-adica-prosti/#comment-5781
Mi se pare o funcție relativ futilă.
3. În momentul ăsta îmi dau seama că vorbesc cu Dumitru, pe care îl știam de pe blog și din alte părți. Nu îmi era clar până acum.
4. (+important) E o problemă majoră de uzabilitate faptul că afișezi browserul și sistemul de operare al comentatorilor, mi se pare inutil și foarte deranjant acest lucru.
5. (+important) Comentariile nu au gravatars, de ce?
6. Nu apreciez lectura comentariilor în zig-zag.
7. “v-a” fi publicat? Really?
Concluzii
Lucruri importante
1. Am o mare problemă cu plugin-ul de tip No copy pentru WordPress.
Eu folosesc selecția unui element din pagină, pentru a marca unde am rămas. Dacă citesc un articol și în mijlocul lui îmi vine e idee, și vreau să părăsesc pagina, marchez întâi propoziția unde am rămas, apoi plec din tab. Când revin știu de unde să reiau lectura.
Soluția e și ineficientă. Chiar dacă ai face textul imagine, aș putea da un Print Screen și aș pune un OCR, care mi-ar returna textul tău.
E suficient să mă uit în sursa site-ului pentru a lua textul.
E simplu să pun un add-on de browser care să nu încarce JS-ul.
În opinia mea, add-on-ul:
– E inutil.
– Creează reale probleme de uzabilitate (utilizatorii au nevoie de click dreapta, de exemplu. Sau de selecție).
2. E o problemă majoră de uzabilitate faptul că afișezi browserul și sistemul de operare al comentatorilor, mi se pare inutil și foarte deranjant acest lucru.
3. Comentariile nu au gravatars, de ce?
Idei
1. Mi s-ar părea util în sidebar să văd lista cu cele mai recente mesaje.
2. De asemenea, mi-ar plăcea să văd cele mai recente comentarii primite de tine pe blog, tot în sidebar.
3. Câteva idei pentru pagină, din ghidul meu (Ghid complet pentru realizare site – Fii eficient!):
– Aș pune informații ca:
- Valori;
- Misiune;
- Scop;
- Obiective (să fie SMART);
Vezi sau citește părerea lui Guy KAWASAKI despre asta;
– În prima zi de la lansare a unei blogului are sens ca pe site să găsesc exclusiv “ce ne propunem” (adică misiune, obiective etc.); după patru de la lansare, e bine să vedem și ce s-a realizat;
– Ar fi interesant de știut și câteva cifre despre trafic (există servicii, inclusiv în România, care fac publice, de exemplu, datele din Google Analytics);
4. Mi-ar plăcea să văd o voce umană pe site. Să am o poză cu tine, să citesc câteva lucruri despre tine. Un video ar fi de-ar dreptul genial.
5. Ar fi util, poate, să îți lași fotografia pe pagina de contact, să ajuți vizitatorii să știe cu cine comunică.
____________
Bottom line: Alter Ego Blog este un blog reușit.