Cum alegi un nume de domeniu?

Nu este tocmai simplu să alegi un nume de domeniu. Dau mai jos câteva idei.

Cred că cel mai important criteriu ar trebui să fie simplitatea. Când zic “simplu”, asta înseamnă de obicei scurt, dar și ușor de înțeles în același timp. De exemplu, un acronim ca ING.ro, deși e scurt, e mai greu de înțeles. În același timp, un nume precum BancaTransilvania.ro, deși e ușor de înțeles, e destul de greu de tastat. De căutat ceva cât mai simplu, ușor de înțeles, puține cuvinte, puține caractere în el.

Un alt criteriu ar trebui să fie non-genericul. Dacă îmi lansez un site de termopane, consider că ar fi mai bine să nu aleg Geamuri-Termopane-Locuinte.ro, ci să caut un brand. Pot face asta cu o simplă modificare a numelui (eMAG, iPhone, Milka, Kindle, Fulga, Brandient, Evensys, Libris – se înțelege destul de bine din numele tuturor acestor entități fie care este nișa de business în care activează, fie care este o caracteristică a acelui produs – kind, ușor ca un fulg), fie cu un nume propriu care sună bine – Auto Cobălcescu e un nume care impune. Tudor Tailor înseamnă ceva. HP și Dell se leagă de niște nume). Pe una din aceste două idei aș merge. E, însă, o sarcină nu tocmai ușoară să găsești o etichetă de brand și să cauți variații.

Pe partea asta, aș încerca niște site-uri pe care le-am prezentat aici » și pe care le re-menționez:

Sarcina ar trebui să fie în primul rând să te gândești fie la un atribut cu care vrei să fii asociat (Kind – Kindle; Fulg – Fulga), fie la un cuvânt din industria în care activezi (Phone – iPhone; Milk – Milka; Brands – Brandient; Libris – Librărie). De la acest cuvânt să folosești unul din site-urile de mai sus pentru a găsi un nume care să sune și bine. Sunt tot felul de variații, poți adăuga sufixe și prefixe din latină, sau din alte limbi. Acest “să sune bine” este cheia. “Milka” mi se pare un nume foarte bun. La fel, “Kindle”. eMAG și iPhone, mai puțin.

Ar mai conta și ca un nume de domeniu să fie memorabil. SparkToro e un brand foarte bun, dar nu mi se pare memorabil. “Toro” e în spaniolă (cred), “Spark” e o scânteie, un termen mai rar folosit. E greu să ții minte combinația între un termen în spaniolă și un termen rar folosit. La fel, am mari probleme în a îmi reaminti numele multor mall-uri. “Sun Plaza” e memorabil. “Mega Mall” nu înseamnă nimic. E și foarte generic, și acel “Mega” mi se pare inutil. Că vorbim de “Mega”, ideea de “Shop & Go” mi se pare nememorabilă. Poate la un moment dat o voi memora, dar în prezent nu asociez ideea de cumpărături cu “Shop & Go”. La orice alt magazin decât Mega Image ce fac? Nu tot cumpăr și plec? Mi se pare banal.

De asemenea, aș evita termenii dintr-un singur cuvânt care nu au o emoție în spate. “Spark” de la SparkToro are o emoție, a lansării, dar “Fulga” (fulg) și “Kindle” (kind) au asocieri mult mai bune. “Apple” e despre simplitate, și are un sens acest termen, dar majoritatea emoțiilor din spatele numelui “Apple” nu vin neapărat de la un cuvânt excepțional de bine ales, ci datorită asocierii unor emoții pozitive pe mașură ce am interacționat cu brandul.

Ca un criteriu final, ar fi foarte indicat să verifici că ai disponibile adresa de Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn pentru acel cont, ca, ulterior, când vei dori să ai un brand pe aceste rețele, să poți activa conturile. De exemplu, pentru Facebook, să ai fie facebook.com/fulga, fie facebook.com/fulga.ro. La fel, de făcut pentru toate.

Vin uneori oameni la mine să îi ajut să își aleagă un nume de domeniu. Chestia e că alegerea a 5 nume de domenii care să sune bine e o sarcină nu tocmai ușoară, și nu tocmai rapidă. Ulterior, când ai de ales între 5 nume pe cel mai bun din ele, e mult mai simplu. Să ajungi însă la 5 nume OK din care să alegi, ulterior, unul, e ceva mai greu. Apoi, dacă știi principii generale precum cele de mai sus, poți alege tu însuți numele.

https://flic.kr/p/8KY62B
Ben Seidelman – Brand. https://flic.kr/p/8KY62B

PS, 2020.03.10: Legat de numele de domenii, aș lua în considerare un domeniu de două cuvinte: FoodPanda / SparkToro / SuperBrands / Aqua Carpatica / EA Sports (consider că sunt 2 cuvinte) / Burger King / Starbucks (consider că sunt 2 cuvinte) / Under Armour / Victoria’s Secret / Best Buy / Pizza Hut. Aș căuta un cuvânt care are legătură cu produsul (Food / Brands / Aqua / Burger / Buy / Pizza) și unul care poate fi jucăuș.

PS, 2020.03.11: Glovo / glove. Îți vine ca o mănușă. Ușor ca o mănușă. Glovo – glowing. Strălucire.

PS, 2020.04.10: Despre dashes (simbolul “-“), lucrurile stau așa:

  • Domeniul ar trebui să nu conțină “-“, nu e ok sa ai “www.site-de-pantofi.ro”, ci e OK să ai “www.sitedepantofi.ro”. Este foarte probabil că oamenii vor uita despre “-” în numele de domeniu, e mult mai bine să scrii domeniul legat.
  • Pe de altă parte, partea a doua a URL-ului ar trebui să conțină “-“. Adică e corect www.site.ro/aici-trebuie-dash/aici-trebuie-dash. Nu e bun un URL de forma www.site.ro/urlfaradash/faradashnuerecomandat

PS, 2020.04.10 Google nu mai avantajează EMD, Exact Match Domains, de ceva vreme. Asta înseamnă că Google te îndeamnă să nu îți faci un site ca www.termopaneieftinesibunedindorohoi.ro, ci să te gândești la un nume creativ. Poți folosi și cuvinte cheie în domeniu, dar Google încearcă să nu te favorizeze dacă faci asta. Dacă crezi că TermopaneGriBucuresti.ro e un domeniu care te avantajează, folosește-l. Dar nu alege un domeniu strict pentru SEO, că Google nu te mai avantajează. Poți căuta și  “Google no longer EMD”.

PS, 2020.05.05: De citit și acest articol despre alegerea unui nume de domeniu:
My gorgeous article about the best attributes to successfully use – Blog de Olivian Breda.

PS, 2020.05.06: E un principiu care zice că nu există scurtături pentru orice destinație unde chiar merită să ajungi (“There are no shortcuts to any place worth going.” – Beverly Sills). Și la domenii, dacă ai magazin de haine, ai putea fi tentat să mergi pe magazinhaine.ro. Dacă ai un blog, va fi tentant blogulmeu.ro. Te-aș sfătui să nu pui mare importanță pe un domeniu creat special pentru Google. Am scris mai sus că Google nu mai avantajează un domeniu ca haine.ro pentru magazinele de haine (metoda se cheamă EMD și nu mai funcționează aproape deloc). În aceste condiții, ar putea fi mai bine ales un nume care are și ceva unic în el. Da, poate să se refere la haine, dar poate să nu dea mură-n gură soluția. Poate un domeniu să fie un pic creativ. Pentru unele industrii, publicul-țintă poate nu gustă un joc de cuvinte, și vrea un domeniu barbar. Dacă vinzi materiale de construcții, poți alege un domeniu clar, poate și un pic generic. Dar dacă site-ul tău se adresează unei audiențe mai sofisticate, ar putea avea sens să alegi un nume de domeniu cu o mică joacă, o atenție, o metaforă. Contează mult audiența, dar e de reținut că pot fi audiențe pentru care un domeniu “in your face”, direct, abrupt, poate fi o soluție bună, iar pentru alte audiențe un nume de domeniu mai sofisticat poate fi alegerea optimă. Întâlnesc situații în care clienții regretă că nu sunt cei care au cumpărat domeniul ceasuri.ro. Și le zic ca domeniul ceasuri.ro poate să nu fie cel mai bun pentru nevoile lor.

PS, 2020.05.07: “Lexus”, o mașină de top din portofoliul Toyota, are un nume similar cu Lux. Mi se pare prea pe față, Lex = Lux, și folosește atribute de genul “Noi suntem cei mai buni”, dar poate fi un idee de nume. (via)

PS, 2020.05.09: Să vorbim și de niște nume faimoase de branduri din online:

Google – are avantajul enorm al unei unicități aproape totale. Altfel, nu mi se pare cel mai potrivit nume. Acum, că îl știi și îl reții, e OK, dar la început consider că a fost un punct negativ acest nume. E OK că e scurt. 6/10.

Yahoo! – are o emoție, e pozitiv. Nu e rău, dar poate fi aplicat la multe lucruri. “Yahoo! Am găsit ceva!” E OKish. 8/10.

Bing – Este scurt, în rest mi se pare un nume destul de slab. Emoția e o surpriză, dar nu neapărat pozitivă, poate fi enervant. 4/10.

Microsoft – Software + foarte mic. Nu e doar software, acum, și nu mai e mic, și sunt și două cuvinte, dintre care unul (software) e scris prescurtat. Nu e rău, dar nici grozav. E foarte generic. “Software mic”. Merge, e pentru software, dar nu sunt neapărat fan al https://olivian.ro/attributes/ 3/10, dacă pot fi evitate.

AOL (America Online) – Nu are mai nimic unic, e foarte generic. AOL e ușor de tastat, dar nu și ușor de reținut. 6/10

YouTube – “Tu pe net”. Un pic generic, dar e un nume bun. 9/10

Fox Media – Media cu vulpile. E OKish. 9/10

Wikipedia – “Wiki” nu e asociat cu multe lucruri. “Pedia”, da, e cu enciclopedii. E un nume bun. 10/10

eBay – eMAG, Târg Online, Cumpără Online. Foarte generic, scurt, mic. E OKish. Îmi place că e ușor de reținut, și scris. 9/10

Apple – Simplitate, măr. Poate fi aplicat altor branduri. E un pic generic. Transmite o emoție. 8/10

PS, 2020.10.09: Calibre – de la Calibri / Libre / Free / Library.

PS, 2020.11.10: Vimeo vine, probabil, de la  Video.

PS, 2021.05.22: Despre alegerea unor domenii .ro – Blog de Olivian Breda.

PS, 2021.06.12: De văzut și combinațiile de nume din două cuvinte din How To Train Your Dragon:

Toothless
Light Fury
Stormfly
Meatlug
Hookfang
Fishmeat
Skullcrusher
Cloudjumper
Deathgrippers
Goregutter
Hobgobbler
Ruffrunner

PS, 2021.09.20: Ca o metaforă – un nume de domeniu e ca un tatuaj – odată ales, nu e chiar așa de simplu de schimbat, și spune ceva despre deținătorul lui. E bine să îl alegi cu grijă, să nu te plictisești de el după ceva timp.

PS, 2022.01.14: Hochland – Bucuria gustului. Te face să te gândești la Holland / Olanda.

PS, 2022.02.18: Cum alegi domeniu pentru o persoană fizică, nu companie?
Am zis mai sus cum alegi domeniu pentru companie. Dacă vrei să alegi un domeniu pentru o persoană fizică, în general recomandarea mea e să mergeți pe ideea de brand. Care e cel mai relevant brand pentru o persoană? Numele.
Se poate merge și pe o idee/metaforă/concept, însă mi se pare mai puțin atrăgător.
Aș căuta ca numele să fie cât mai scurt, și, în același timp, ușor de reținut.
Pentru România aș merge pe domeniu .ro, unul, cel mult două cuvinte unite, fără “-” sau alte caractere. Cuvinte legate unul de altă.
Pe Internațional în general .com, iar pentru alte țări, specifice, pe TLD (partea finală a domeniului) corespunzător țării, de exemplu .fr pentru Franța.
Aș recomanda ca pentru persoane să se meargă în general pe nume, nu pe o idee. Desigur, e discutabil, însă o idee se poate modifica de-a lungul anilor, însă numele nu – adică e posibil ca o idee bună de la o vârstă să nu mai fie specifică vârstei de peste 10. Numele, însă, rămâne.

PS, 2022.03.08: Alegerea numelui de domeniu pentru un site de afiliere – Afiliatti.ro.

PS, 2022.06.14: Alte generatoare domenii:

PS, 2022.06.17: Google Domains vs GoDaddy: Which Domain Registrar to Choose:

When registering a new domain to the domain name system (DNS), you have so many options.

PS, 2022.07.05: Twitter Name Ideas: The Do’s and Don’ts of Choosing A Twitter Handle.

PS; 2022.11.10: Business Name Generator – free AI-powered naming tool – Namelix:

generate a short, brandable business name using artificial intelligence

PS, 2024.02.13: Dacă lansezi un blog sau site personal, poate fi o idee bună să folosești numele propriu.

Am lansat, de-a lungul anilor, site-uri ca:

  • fiieficient.com
  • oliii.com
  • getaresultnow.com
  • getseoideas.com

Ce se întâmplă dacă scopul meu principal cu un blog nu mai e creșterea eficienței? Ce se întâmplă dacă obținerea de rezultate instant nu mi se mai pare un obiectiv bun? Ce se întâmplă dacă acronimul SEO se schimbă sau eu îmi schimb meseria?

Toate aceste situații se pot evita dacă alegi un nume de domeniu cu numele propriu.

Am renunțat, din diferite motive, la domeniile de mai sus.

În momentul de față, oliii.com e disponibil pentru vânzare (nu îl vrea nimeni) și getseoideas.com e singurul care mai e activ, deși nu tocmai cu conținut de super-calitate.

olivian.ro probabil va fi relevant pentru mine mult timp de-acum încolo.

Am mai lansat site-uri ca

bookrust.com

notenoughdata.com

dateinsuficiente.ro

Sper să le pot crește cu anii, dar toate trei sunt destul de vagi, și pot vedea un viitor pentru tustrele.

PS, 29024.02.28: Un nume OK de Brand (din perspectiva mea): DA BRAVO! by Mihai Bobonete – YouTube.

PS, 2024.06.20: Alte articole:

PS, 2024.06.21: Câteva idei:

  • Dacă ai de ales între un domeniu .ro și .com, gândește-te la numele audienței. Dacă ai o audiență internațională, și numele domeniului e în engleză, alege .com. Dacă audiența ta e în România, și numele domeniului e în română, alege .ro. Am avut anterior fiieficient.com și nu consider deloc că a fost o decizie bună.
  • Gândește-te cât de ușor e de înțeles domeniul dacă îl dictează cineva la telefon. Alege un domeniu pe care dacă îl spui cuiva, îl va putea scrie.
  • Despre cuvintele atipice – Tazz, în loc de Buzz, Milka în loc de Milk, Fulga în loc de Fulg, alte asemenea – aici e de făcut distincția între utilizatorii care aud prima dată de un brand și cei care revin. Un brand ca TripAdvisor e ușor de înțeles prima dată când auzi de el. Dar dacă comanzi de 2 ori pe săptămână de la Tazz, chiar dacă se scrie atipic, probabil vei aprecia că e un cuvânt care se pronunță ușor și vei reține că Tazz se scrie cu doi de z. Gândește-te la audiență – comandă frecvent sau foarte rar? Una e să cumperi odată la câteva zeci de an mobilă sau apartamente, și alta e să comanzi de două ori pe săptămână.
  • Iarăși, e posibil să fie diferență în funcție de consumatori – poate anumite categorii de consumatori preferă lucrurile organizate, clare – TripAdvisor se înțelege clar la ce se referă. La fel, Booking. Pe de altă parte, Expedia e jucăuș, Uber te pune să te gândești, Flip e frumos. Poți avea o audiență foarte rațională – va prefera TripAdvisor -, sau jucăușă – va prefera Flip.

PS, 2024.06.26: Un aspect important – alegerea unui nume de domeniu ar trebui să fie parte dintr-o politică mai mare de alegere a unei identități de brand.

Dacă alegi strict un domeniu, da, poți găsi ceva catchy, care prinde și dă bine, poți avea un nume simplu și clar și frumos.

Dar s-ar putea să fie o lipsă de conexiune între numele domeniului și valorile brandului.

De asta se pleacă întâi de la un manual de brand bine făcut, apoi apar și alte lucruri – nume domeniu, logo, site, cărți de vizită sau alte lucruri grafice.

Întâi vorbim de identitatea brandului, și din asta reies multe.

Altfel, e posibil să ai lucruri frumoase – logo, site, nume domeniu – dar care nu ți se potrivesc.

Aș apela la un furnizor de servicii. Foarte mari și cunoscuți în România sunt Brandient. Am și eu o listă de furnizori recomandați. Dar poți merge și în căutări.

PS, 2024.07.01: FREE DOMAIN IDEAS.

Trimite pe WhatsAppEroare linkuri?

2 comentarii la „Cum alegi un nume de domeniu?”

Lasă un comentariu

Reguli pentru cei care lasă comentarii »

Puteți folosi Gravatar pentru a adăuga avatar (imagine comentarii).