Cum alegi un nume de domeniu?

Nu este tocmai simplu să alegi un nume de domeniu. Dau mai jos câteva idei.

Cred că cel mai important criteriu ar trebui să fie simplitatea. Când zic “simplu”, asta înseamnă de obicei scurt, dar și ușor de înțeles în același timp. De exemplu, un acronim ca ING.ro, deși e scurt, e mai greu de înțeles. În același timp, un nume precum BancaTransilvania.ro, deși e ușor de înțeles, e destul de greu de tastat. De căutat ceva cât mai simplu, ușor de înțeles, puține cuvinte, puține caractere în el.

Un alt criteriu ar trebui să fie non-genericul. Dacă îmi lansez un site de termopane, consider că ar fi mai bine să nu aleg Geamuri-Termopane-Locuinte.ro, ci să caut un brand. Pot face asta cu o simplă modificare a numelui (eMAG, iPhone, Milka, Kindle, Fulga, Brandient, Evensys, Libris – se înțelege destul de bine din numele tuturor acestor entități fie care este nișa de business în care activează, fie care este o caracteristică a acelui produs – kind, ușor ca un fulg), fie cu un nume propriu care sună bine – Auto Cobălcescu e un nume care impune. Tudor Tailor înseamnă ceva. HP și Dell se leagă de niște nume). Pe una din aceste două idei aș merge. E, însă, o sarcină nu tocmai ușoară să găsești o etichetă de brand și să cauți variații.

Pe partea asta, aș încerca niște site-uri pe care le-am prezentat aici » și pe care le re-menționez:

Sarcina ar trebui să fie în primul rând să te gândești fie la un atribut cu care vrei să fii asociat (Kind – Kindle; Fulg – Fulga), fie la un cuvânt din industria în care activezi (Phone – iPhone; Milk – Milka; Brands – Brandient; Libris – Librărie). De la acest cuvânt să folosești unul din site-urile de mai sus pentru a găsi un nume care să sune și bine. Sunt tot felul de variații, poți adăuga sufixe și prefixe din latină, sau din alte limbi. Acest “să sune bine” este cheia. “Milka” mi se pare un nume foarte bun. La fel, “Kindle”. eMAG și iPhone, mai puțin.

Ar mai conta și ca un nume de domeniu să fie memorabil. SparkToro e un brand foarte bun, dar nu mi se pare memorabil. “Toro” e în spaniolă (cred), “Spark” e o scânteie, un termen mai rar folosit. E greu să ții minte combinația între un termen în spaniolă și un termen rar folosit. La fel, am mari probleme în a îmi reaminti numele multor mall-uri. “Sun Plaza” e memorabil. “Mega Mall” nu înseamnă nimic. E și foarte generic, și acel “Mega” mi se pare inutil. Că vorbim de “Mega”, ideea de “Shop & Go” mi se pare nememorabilă. Poate la un moment dat o voi memora, dar în prezent nu asociez ideea de cumpărături cu “Shop & Go”. La orice alt magazin decât Mega Image ce fac? Nu tot cumpăr și plec? Mi se pare banal.

De asemenea, aș evita termenii dintr-un singur cuvânt care nu au o emoție în spate. “Spark” de la SparkToro are o emoție, a lansării, dar “Fulga” (fulg) și “Kindle” (kind) au asocieri mult mai bune. “Apple” e despre simplitate, și are un sens acest termen, dar majoritatea emoțiilor din spatele numelui “Apple” nu vin neapărat de la un cuvânt excepțional de bine ales, ci datorită asocierii unor emoții pozitive pe mașură ce am interacționat cu brandul.

Ca un criteriu final, ar fi foarte indicat să verifici că ai disponibile adresa de Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn pentru acel cont, ca, ulterior, când vei dori să ai un brand pe aceste rețele, să poți activa conturile. De exemplu, pentru Facebook, să ai fie facebook.com/fulga, fie facebook.com/fulga.ro. La fel, de făcut pentru toate.

Vin uneori oameni la mine să îi ajut să își aleagă un nume de domeniu. Chestia e că alegerea a 5 nume de domenii care să sune bine e o sarcină nu tocmai ușoară, și nu tocmai rapidă. Ulterior, când ai de ales între 5 nume pe cel mai bun din ele, e mult mai simplu. Să ajungi însă la 5 nume OK din care să alegi, ulterior, unul, e ceva mai greu. Apoi, dacă știi principii generale precum cele de mai sus, poți alege tu însuți numele.

https://flic.kr/p/8KY62B
Ben Seidelman – Brand. https://flic.kr/p/8KY62B

2 comentarii la „Cum alegi un nume de domeniu?”

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.