Cum alegi un nume de domeniu?

Nu este tocmai simplu să alegi un nume de domeniu. Dau mai jos câteva idei.

Cred că cel mai important criteriu ar trebui să fie simplitatea. Când zic “simplu”, asta înseamnă de obicei scurt, dar și ușor de înțeles în același timp. De exemplu, un acronim ca ING.ro, deși e scurt, e mai greu de înțeles. În același timp, un nume precum BancaTransilvania.ro, deși e ușor de înțeles, e destul de greu de tastat. De căutat ceva cât mai simplu, ușor de înțeles, puține cuvinte, puține caractere în el.

Un alt criteriu ar trebui să fie non-genericul. Dacă îmi lansez un site de termopane, consider că ar fi mai bine să nu aleg Geamuri-Termopane-Locuinte.ro, ci să caut un brand. Pot face asta cu o simplă modificare a numelui (eMAG, iPhone, Milka, Kindle, Fulga, Brandient, Evensys, Libris – se înțelege destul de bine din numele tuturor acestor entități fie care este nișa de business în care activează, fie care este o caracteristică a acelui produs – kind, ușor ca un fulg), fie cu un nume propriu care sună bine – Auto Cobălcescu e un nume care impune. Tudor Tailor înseamnă ceva. HP și Dell se leagă de niște nume). Pe una din aceste două idei aș merge. E, însă, o sarcină nu tocmai ușoară să găsești o etichetă de brand și să cauți variații.

Pe partea asta, aș încerca niște site-uri pe care le-am prezentat aici » și pe care le re-menționez:

Sarcina ar trebui să fie în primul rând să te gândești fie la un atribut cu care vrei să fii asociat (Kind – Kindle; Fulg – Fulga), fie la un cuvânt din industria în care activezi (Phone – iPhone; Milk – Milka; Brands – Brandient; Libris – Librărie). De la acest cuvânt să folosești unul din site-urile de mai sus pentru a găsi un nume care să sune și bine. Sunt tot felul de variații, poți adăuga sufixe și prefixe din latină, sau din alte limbi. Acest “să sune bine” este cheia. “Milka” mi se pare un nume foarte bun. La fel, “Kindle”. eMAG și iPhone, mai puțin.

Ar mai conta și ca un nume de domeniu să fie memorabil. SparkToro e un brand foarte bun, dar nu mi se pare memorabil. “Toro” e în spaniolă (cred), “Spark” e o scânteie, un termen mai rar folosit. E greu să ții minte combinația între un termen în spaniolă și un termen rar folosit. La fel, am mari probleme în a îmi reaminti numele multor mall-uri. “Sun Plaza” e memorabil. “Mega Mall” nu înseamnă nimic. E și foarte generic, și acel “Mega” mi se pare inutil. Că vorbim de “Mega”, ideea de “Shop & Go” mi se pare nememorabilă. Poate la un moment dat o voi memora, dar în prezent nu asociez ideea de cumpărături cu “Shop & Go”. La orice alt magazin decât Mega Image ce fac? Nu tot cumpăr și plec? Mi se pare banal.

De asemenea, aș evita termenii dintr-un singur cuvânt care nu au o emoție în spate. “Spark” de la SparkToro are o emoție, a lansării, dar “Fulga” (fulg) și “Kindle” (kind) au asocieri mult mai bune. “Apple” e despre simplitate, și are un sens acest termen, dar majoritatea emoțiilor din spatele numelui “Apple” nu vin neapărat de la un cuvânt excepțional de bine ales, ci datorită asocierii unor emoții pozitive pe mașură ce am interacționat cu brandul.

Ca un criteriu final, ar fi foarte indicat să verifici că ai disponibile adresa de Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn pentru acel cont, ca, ulterior, când vei dori să ai un brand pe aceste rețele, să poți activa conturile. De exemplu, pentru Facebook, să ai fie facebook.com/fulga, fie facebook.com/fulga.ro. La fel, de făcut pentru toate.

Vin uneori oameni la mine să îi ajut să își aleagă un nume de domeniu. Chestia e că alegerea a 5 nume de domenii care să sune bine e o sarcină nu tocmai ușoară, și nu tocmai rapidă. Ulterior, când ai de ales între 5 nume pe cel mai bun din ele, e mult mai simplu. Să ajungi însă la 5 nume OK din care să alegi, ulterior, unul, e ceva mai greu. Apoi, dacă știi principii generale precum cele de mai sus, poți alege tu însuți numele.

https://flic.kr/p/8KY62B
Ben Seidelman – Brand. https://flic.kr/p/8KY62B

PS, 2020.03.10: Legat de numele de domenii, aș lua în considerare un domeniu de două cuvinte: FoodPanda / SparkToro / SuperBrands / Aqua Carpatica / EA Sports (consider că sunt 2 cuvinte) / Burger King / Starbucks (consider că sunt 2 cuvinte) / Under Armour / Victoria’s Secret / Best Buy / Pizza Hut. Aș căuta un cuvânt care are legătură cu produsul (Food / Brands / Aqua / Burger / Buy / Pizza) și unul care poate fi jucăuș.

PS, 2020.03.11: Glovo / glove. Îți vine ca o mănușă. Ușor ca o mănușă. Glovo – glowing. Strălucire.

PS, 2020.04.10: Despre dashes (simbolul “-“), lucrurile stau așa:

  • Domeniul ar trebui să nu conțină “-“, nu e ok sa ai “www.site-de-pantofi.ro”, ci e OK să ai “www.sitedepantofi.ro”. Este foarte probabil că oamenii vor uita despre “-” în numele de domeniu, e mult mai bine să scrii domeniul legat.
  • Pe de altă parte, partea a doua a URL-ului ar trebui să conțină “-“. Adică e corect www.site.ro/aici-trebuie-dash/aici-trebuie-dash. Nu e bun un URL de forma www.site.ro/urlfaradash/faradashnuerecomandat

PS, 2020.04.10 Google nu mai avantajează EMD, Exact Match Domains, de ceva vreme. Asta înseamnă că Google te îndeamnă să nu îți faci un site ca www.termopaneieftinesibunedindorohoi.ro, ci să te gândești la un nume creativ. Poți folosi și cuvinte cheie în domeniu, dar Google încearcă să nu te favorizeze dacă faci asta. Dacă crezi că TermopaneGriBucuresti.ro e un domeniu care te avantajează, folosește-l. Dar nu alege un domeniu strict pentru SEO, că Google nu te mai avantajează. Poți căuta și  “Google no longer EMD”.

PS, 2020.05.05: De citit și acest articol despre alegerea unui nume de domeniu:
My gorgeous article about the best attributes to successfully use – Blog de Olivian Breda.

PS, 2020.05.06: E un principiu care zice că nu există scurtături pentru orice destinație unde chiar merită să ajungi (“There are no shortcuts to any place worth going.” – Beverly Sills). Și la domenii, dacă ai magazin de haine, ai putea fi tentat să mergi pe magazinhaine.ro. Dacă ai un blog, va fi tentant blogulmeu.ro. Te-aș sfătui să nu pui mare importanță pe un domeniu creat special pentru Google. Am scris mai sus că Google nu mai avantajează un domeniu ca haine.ro pentru magazinele de haine (metoda se cheamă EMD și nu mai funcționează aproape deloc). În aceste condiții, ar putea fi mai bine ales un nume care are și ceva unic în el. Da, poate să se refere la haine, dar poate să nu dea mură-n gură soluția. Poate un domeniu să fie un pic creativ. Pentru unele industrii, publicul-țintă poate nu gustă un joc de cuvinte, și vrea un domeniu barbar. Dacă vinzi materiale de construcții, poți alege un domeniu clar, poate și un pic generic. Dar dacă site-ul tău se adresează unei audiențe mai sofisticate, ar putea avea sens să alegi un nume de domeniu cu o mică joacă, o atenție, o metaforă. Contează mult audiența, dar e de reținut că pot fi audiențe pentru care un domeniu “in your face”, direct, abrupt, poate fi o soluție bună, iar pentru alte audiențe un nume de domeniu mai sofisticat poate fi alegerea optimă. Întâlnesc situații în care clienții regretă că nu sunt cei care au cumpărat domeniul ceasuri.ro. Și le zic ca domeniul ceasuri.ro poate să nu fie cel mai bun pentru nevoile lor.

PS, 2020.05.07: “Lexus”, o mașină de top din portofoliul Toyota, are un nume similar cu Lux. Mi se pare prea pe față, Lex = Lux, și folosește atribute de genul “Noi suntem cei mai buni”, dar poate fi un idee de nume. (via)

PS, 2020.05.09: Să vorbim și de niște nume faimoase de branduri din online:

Google – are avantajul enorm al unei unicități aproape totale. Altfel, nu mi se pare cel mai potrivit nume. Acum, că îl știi și îl reții, e OK, dar la început consider că a fost un punct negativ acest nume. E OK că e scurt. 6/10.

Yahoo! – are o emoție, e pozitiv. Nu e rău, dar poate fi aplicat la multe lucruri. “Yahoo! Am găsit ceva!” E OKish. 8/10.

Bing – Este scurt, în rest mi se pare un nume destul de slab. Emoția e o surpriză, dar nu neapărat pozitivă, poate fi enervant. 4/10.

Microsoft – Software + foarte mic. Nu e doar software, acum, și nu mai e mic, și sunt și două cuvinte, dintre care unul (software) e scris prescurtat. Nu e rău, dar nici grozav. E foarte generic. “Software mic”. Merge, e pentru software, dar nu sunt neapărat fan al https://olivian.ro/attributes/ 3/10, dacă pot fi evitate.

AOL (America Online) – Nu are mai nimic unic, e foarte generic. AOL e ușor de tastat, dar nu și ușor de reținut. 6/10

YouTube – “Tu pe net”. Un pic generic, dar e un nume bun. 9/10

Fox Media – Media cu vulpile. E OKish. 9/10

Wikipedia – “Wiki” nu e asociat cu multe lucruri. “Pedia”, da, e cu enciclopedii. E un nume bun. 10/10

eBay – eMAG, Târg Online, Cumpără Online. Foarte generic, scurt, mic. E OKish. Îmi place că e ușor de reținut, și scris. 9/10

Apple – Simplitate, măr. Poate fi aplicat altor branduri. E un pic generic. Transmite o emoție. 8/10

2 comentarii la „Cum alegi un nume de domeniu?”

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.