Câteva tendințe în Internet marketing din ultimii ani (plus lucruri de implementat)

Tuur Van Balen, https://flic.kr/p/9pa3hV
Tuur Van Balen, https://flic.kr/p/9pa3hV

Bună,

Mai jos, câteva tendințe pe partea de Internet marketing din ultimii ani.

  • Creșterea importanței device-urilor mobile. Tendința este din ce în ce mai mult pe partea de “mobile” (smartphone / tablete / alte device-uri mobile).
    • De ce? O mare parte din newsletter-e sunt citite pe telefonul mobil. Rețelele sociale sunt accesate din ce în ce mai mult de pe mobil. Și site-urile, dar mai puțin. Încă și mai puțin acțiunile în mai mulți pași (de exemplu, o comandă complexă). Paradoxul, vezi imaginea de la finalul articolului, este că acest lucru se întâmplă în defavoarea timpului liber. Ești la metrou? Stai pe mobil. Ai puțin timp în așteptare? Îl folosești pe mobil. Folosești în continuare restul device-urilor (laptop, PC, tabletă), dar mobilul îți răpește din timpul liber avut anterior.
    • Ce e de făcut? Dacă faci un newsletter, asigură-te că se vede bine pe mobil. Faci un site web? Asigură-te că se poate afișa bine pe mobil (recomand o variantă responsive »). Google a introdus recent AMP » (ceva mai complicat de implementat tehnic, dar va conta în viitor). Nu recomand realizarea de aplicații mobile, recomand mult mai mult un site responsive decât investiția într-o aplicație (motivație »).
  • (cumva corelat cu punctul anterior) Viteza de încărcare a paginilor contează din ce în ce mai mult. Orice platformă de site ai folosi, inclusiv una proprie, caută soluții pentru a crește viteza de încărcare a site-ului. Contează și pentru mobile, contează și pentru cum “vede” Google site-ul. Fie prin pluginuri / extensii de site, fie prin activare caching în browser, fie prin comprimare imagini, fie prin reducere dimensiuni scripturi și cod HTML, există soluții pentru orice site.
  • Pentru Google, există o tendință de creștere a importanței rețelelor sociale, dar încă contează destul de puțin în mixul de marketing. Contează însă să ai o comunitate, cu focus pe termen lung mai mult decât scurt. Și, dacă ești online, nu prea poți să nu ai blog / Facebook / newsletter. Așadar, dacă vrei să fii mai sus în Google, rețelele sociale contează, încă, doar puțin, dar comunitatea, în ansamblu (rețele sociale + newsletter + blog) te ajută mult pe termen lung.
  • Pentru Google, contează mai degrabă dacă oamenii chiar sunt interesați decât ce partajezi, mai degrabă decât numere artificial crescute. Adică dacă încerci să ai 30 de share-uri la un articol de Facebook, dar oamenii nu citesc efectiv articolele tale, lucrurile nu stau roz. E de preferat să ai o comunitate care e realmente interesată de ce partajezi. Detalii » Caută, când produci conținut în online, să îl faci atrăgător pentru oameni, nu în favoarea unor metrici făcute doar pentru Google (număr de like-uri, număr de share-uri). Caută “engagement”-ul (acțiunea unui vizitator) real, nu fals.
  • În anii anteriori, au “crescut” și alte rețele sociale în România, Twitter, Instagram, Pinterest, Google Plus. Estimarea mea este însă că, în prezent, și anii următori, probabil, Facebook va domina prezența online în România. Există Facebook, iar orice altceva e mult în urmă. Poți folosi și alte rețele, dar Facebook domină. Și estimarea mea e că tendința se va accentua.
  • Pentru Google, dacă aveți un site, ajută să aveți date structurate », care fac ca site-ul să fie mai ușor indexat. E un aspect foarte tehnic, care ajută, însă. O alternativă mai simplă »
  • Contează mult nu doar să faci un site, ci și să îi anexezi un blog pe care să scrii constant. De citit pe tema content marketing » În principiu, e nevoie să faci conținut de mare calitate, care să fie atrăgător audienței. Și să îl promovezi. Ulterior, să reiei ciclul în mod constant.
  • O tendință în marketingul online este mesajul personalizat. Dacă cineva intră pe site-ul tău, se uită anumite pagini, și, brusc, vrea să iasă din site, îi poți afișa un mesaj înainte de a închide pagina. Sau, dacă sunt îndeplinite anumite condiții (vremea de afară e rea, și vizitatorul este din localitatea X), îi poți afișa un mesaj dedicat. Sau, dacă vrea să facă o programare, și anulează în ultimul moment, dar a apucat să scrie adresa de email, îi poți trimite un mesaj “uite, am văzut că n-ai apucat să faci programarea, îți reamintim că existăm, te invităm să încerci din nou sau să ne suni”.
  • O tendință în promovare: remarketing (promovarea pe alte canale către un vizitator care a intrat pe site). Odată ce un vizitator a intrat pe site-ul tău, poți afișa un mesaj acelei persoane când intră pe Facebook, sau face o căutare la Google. Enervant, dar de multe ori eficient. Ca revers al medaliei, poate îndemna vizitatorii să folosească AdBlocker »
  • Vizitatorii se vor proteja din ce în ce mai mult de reclame. Asta va face ca, pe măsură ce piața se va maturiza, să fie din ce în ce mai greu / scump să ajungi la audiența dorită.
  • Comunități locale. Și în reclamele plătite, și în promovarea organică, poți să te adresezi comunităților locale. De la evenimente locale, la reclame localizate.
  • Vizitele din device-uri multiple. Este deja o tendință, și se va amplifica, ca un vizitator să ia decizia de cumpărare pe baza mai multor vizite de pe device-uri diferite. Întâi face o căutare pe laptop, apoi se uită pe mobil, apoi, seara, ia decizia la calculatorul de acasă. Ar fi bine să îi asiguri cadrul în care site-ul să se vadă bine pe toate acele device-uri.
  • Un lucru pe care ar fi bine să îl știți este legat de abilitatea Google Translate de a traduce informații și influența pentru viitor. Astfel, Google, pentru a ști să traducă din orice limbă în orice, limbă, folosește limba engleză ca intermediere. Astfel, dacă vrei să traduci un document folosind Google Translate din română în franceză, Google Translate traduce întâi în engleză, apoi din engleză în franceză (detalii »). Însă și traducerea română – engleză și engleză – franceză este automatizată, folosind algoritmi automați, Google “învață” să traducă în și din engleză. Cum? Analizând / comparând foarte multe documente în original și traduse, Google “învață” regulile traducerii dintr-o limbă în alta. Ce înseamnă asta, în mod concret? Înseamnă că la un moment dat, undeva, în viitor, când abilitățile Google de a traduce română – engleză și invers vor crește, Google va fi mult mai bun în a își da seama despre ce e vorba într-o pagină pe Internet. Iar odată tradus (bine) un text în engleză, algoritmii Google funcționează foarte bine în a “înțelege” despre ce e vorba în text. Tehnologia se bazează pe inteligență artificială, și, anul acesta, Google a avut un succes public pe partea aceasta, câștigând un meci de go împotriva campionului mondial (este mult mai greu pentru un algoritm standard să joace bine Go, pentru că jocul este foarte complex, și se bazează mai puțin pe logică, cât pe intuiție). Detalii » Ce e de făcut? Reține că, pe viitor, Google va fi din ce în ce mai bun, probabil, să înțeleagă despre ce e vorba în site. Fă conținut relevant.
  • Inteligență artificială – rolul ei va crește. Am vorbit despre ea la partea cu traducerea textelor. Însă aspectele în care intră sunt din ce în ce mai diverse. De la Facebook, care folosește soluții complexe pentru a decide ce mesaj este afișat și ce nu către audiența ta, la Google, care ia decizii pe baza multor criterii în a stabili dacă un site este afișat mai sus sau mai jos în rezultatele de căutare. Ce diferențiază inteligența artificială de un algoritm standard este abilitatea de a auto-învăța din experiențe anterioare. Cu alte cuvinte, Google poate face un experiment – “haide să vedem cum influențează vizitatorii faptul că am pus un anumit site pe poziția 2 sau 4 sau 5”. Și, dintr-un volum mare de date și un algoritm în continuă schimbare, va fi din ce în ce mai dificil să reușești să manipulezi motorul de căutare. Detalii: The State of Artificial Intelligence Technology, Per Nvidia’s CEO – Fortune
  • Dificultatea în a veni cu ceva nou în online marketing. Poți face ceva de calitate. Poți avea un site bun, poți face un newsletter reușit, poți avea o prezență online bună. Dar va fi din ce în ce mai greu să inovezi. Să scrii un text care nu a fost tratat măcar 80% la calitatea textului pe care vrei să îl furnizezi ca pe ceva nou. Să faci un site care să vină cu o idee nouă. Să ai un clip YouTube diferit.
  • Experiența vizitatorilor pe site contează foarte mult și tendința e de creștere. Contează dacă vizitatorului îi place pagina pe care a intrat, găsește butonul de contact rapid, are informațiile la îndemână, site-ul se încarcă rapid, e încântat de navigare, servicii.
  • Contează și experiența în ansamblu, nu doar în legătură cu site-ul. Răspunsul la telefon, mesajul pe email, mesajele prin Facebook. Cum e tratat, cum e primit. Tot mixul.
  • Programe de loializare. OK, cineva a devenit client, a cumpărat o dată. Mai cumpără o dată. Revine și recomandă altora. Primește ceva în schimb, fie și doar pe plan emoțional și de împlinire? Ca minim absolut, măcar ai o metodă prin care poți afla dacă cineva te-a recomandat și să îi spui “mersi”?
  • Plăți mobile. În România stăm rău și la plățile cu cardul. Studiu: Una din 10 comenzi online pentru mancare e platita tot pe net, in Romania – E-commerce – StartupCafe.ro. Dar, și aici e un mare dar, tendința e de creștere la plățile în online, și viitorul plăților e legat natural și de mobil. Viitor = de la 3 ani în sus. Nu e pentru viitorul imediat. Mi-am făcut însă datoria, am scris și eu, ce să zic mai mult de atât? :)
  • Securitatea datelor personale. Aici e o bubă. Google vrea ca internetul să fie un loc mai sigur. O tendință în sensul acesta este trecerea pe https:// ». Însă mai important este, în opinia mea, să te asiguri că, dacă lucrezi cu datele clienților, să eviți problemele importante care pot apărea în securitatea site-ului. Să te asiguri, cu alte cuvinte, că datele clienților tăi sunt în siguranță. O altă măsură este să te asiguri că site-ul tău nu este “spart” / “hăcuit” / “atacat”. Google nu vede cu ochi buni un site care împarte spam pe Internet, sau nu este funcțional perioade îndelungate. În principiu, dacă ai un site și joacă un rol important în marketingul online pentru tine, ia în considerare și o variantă de securizare.
  • Concluzii articol:
    • Dacă aș avea un business pe care aș dori să îl promovez, m-aș axa ca site pe un site și blog responsive, cu variantă AMP și date structurate. Aș produce constant conținut, prin content marketing. Aș face newsletter, cu variantă mobile. Aș avea o prezență pe Facebook (pagină + buget, sau grup de Facebook fără buget). Aș căuta să am și alt conținut media, în afară de text / foto (pentru care toate elementele anterioare – site, newsletter, Facebook sunt suficiente), și conținut video (pe YouTube), eventual și prezentări pe SlideShare, dar e mai puțin relevant. Ca promovare, Facebook Ads și Google AdWords.
    • O listă de furnizori recomandați »

CWsDIobVAAAPtZZ
via

I am a Digital Marketing Manager for The KPI Institute. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading, watching movies, listening to music.

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.