Review de carte – Don’t Make Me Think! A Common Sense Approach to Web Usability de Steve KRUG

Bună, în mesajul de faţă este vorba despre cartea “Don’t Make Me Think! A Common Sense Approach to Web Usability” (“Nu mă obliga să gândesc! O abordare de bun simţ asupra uzabilităţii web”) de Steve KRUG.

Pentru a înţelege subiectul mai bine, vă anunţ că puteţi citi online un întreg capitol din carte.

Subiectele abordate în carte:
a. Tipare de comportament ale internauţilor pe site-uri;
b. Cum să faci un design uşor de scanat de vizitatori;
c. Cum scrii texte pe Internet în mod înţelept;
d. Cum faci designul sistemului de navigare în site;
e. Despre modalitatea de realizare a design-ului paginii principale a site-ului.

Chiar în introducere, autorul ne spune: uzabilitatea nu e nici ştiinţa construirii unei rachete, nici chirurgie pe creier. Multe noţiuni din carte, consideră autorul, sunt de bun simţ, şi oricine cu puţin interes în asta poate învăţa. Uzabilitatea se referă fix la acest lucru – ceva să meargă aşa cum ar trebui. O persoană obişnuită să poată folosi un lucru uşor. Şi vizitatorii ar trebui să poată să îşi dea seama dacă ceva nu funcţionează bine.

De ce e uzabilitatea necesară? Soţia autorului exprimă lucrurile foarte plastic: “Dacă un lucru e greu de folosit, nu îl voi folosi atât de mult”. Prin urmare, tu, ca producător, ai interesul să faci lucrurile uşor de folosit tocmai pentru a fi folosite (şi cumpărate) cât mai mult.

Un prim principiu din carte – nu da utilizatorului opţiuni din care să aleagă, dacă poţi să eviţi să faci asta.

Care ar fi cel mai important lucru pentru a face un site uşor de folosit? Importante sunt lucruri ca:
a. Orice informaţie să fie la două clickuri;
b. Vorbeşte pe limba utilizatorului tău;
c. Fii consistent (urmează aceleaşi principii în realizarea site-ului).

Însă cel mai important lucru, conform cărţii, este să nu îţi forţezi vizitatorul să gândească. Fă lucrurile simple, clare şi intuitive. Nu pune internauţii să ia decizii. Fă să fie evident ce să faci pe un site.

Întrebări pe care şi le poate pune un utilizator (şi ar fi bine să nu se întâmple asta):
a. De unde să încep pe site-ul ăsta?
b. De ce au numit chestia asta aşa?
c. Pot să fac click pe chestia asta?
d. Asta e navigaţia? Sau aia de dincolo?
e. De ce au pus chestia asta fix acolo?
f. Linkurile astea par să facă acelaşi lucru; Chiar asta fac?

Un al doilea principiu – oamenii nu citesc site-urile web, ei le scanează. Motivele sunt simple – suntem grăbiţi, nu avem nevoie să citim totul şi ne-am obişnuit să citim aşa (fugitiv, scanând totul).

Apoi, când citesc o pagină, oamenii nu iau deciziile optime, ci pe cele suficient de bune şi atât.

O altă idee e că oamenii nu stau să îşi dea seama cum funcţionează lucrurile, ci încearcă să se descurce de bine sau de rău.

Principii de design:
a. Să organizezi site-ul ierarhic;
b. Să urmezi nişte tipare;
c. Să împarţi site-ul în zone;
d. Fă evidente lucrurile pe care se poate face click;
e. Foloseşte Breadcrumbs;
f. Păstrează consistenţa în meniurile de navigare prin site;
g. Ţine cont că una din 200 de femei şi unul din 12 bărbaţi nu pot detecta diferenţele de culoare din cauza orbirii datorate de culori.

Test de eficienţă a unui site – verifică cât de rapid poţi afla:
a. Ce site e ăsta?
b. Pe ce pagină mă aflu?
c. Care sunt secţiunile importante ale site-ului?
d. Ce opţiuni am în secţiunea curentă?
e. Unde mă aflu eu acum în site?
f. Cum caut?

Ca principiu de scriere a textului: omite cuvintele de care nu ai neapărată nevoie.

Pagina principală a site-ului trebuie să arate imaginea de ansamblu – despre ce e vorba în site? E bine să foloseşti şi o notă de introducere în site, să ai nişte promoţii care se schimbă. Înlătură tot ce nu e necesar.

Cartea are spre final exemple concrete despre cum să faci testarea unui site, apoi îţi dă o motivaţie pentru care uzabilitatea e atât de importantă, apoi îţi vorbeşte despre cum să faci site-ul accesibil pentru cât mai mulţi utilizatori. Totul se încheie cu o scurtă exemplificare despre cum să îi convingi pe cei din jurul tău că uzabilitatea e importantă.

Ce îmi place la carte:
a. O mulţime de imagini, şi grafice; E o plăcere să citesc o carte cu atâtea explicaţii vizuale;
b. Dialoguri; Un site nu e doar ceva static, sunt personaje în stânga şi în dreapta unui site şi vorbesc, şi au dialoguri, se miră şi întreabă; E foarte plăcut să citeşti o asemenea carte;
c. Cartea e scrisă cu font mare, are 190 de pagini dar sunt uşor de citit datorită fontului; Cartea se citeşte în timp scurt;
d. Cartea porneşte de la presupunerea că cititorul ei nu e vreun expert în uzabilitate şi Internet, ci că e un utilizator obişnuit; Prin urmare, nu vei fi bombardat cu termeni complicaţi, ci ţi se va vorbi în limbaj simplu;
e. Fiecare capitol începe cu un citat relevant;
f. Logica e la ea acasă; Uitaţi-vă doar la scurtul meu rezumat al cărţii şi vedeţi cât de bine sunt organizate lucrurile în carte;
g. Cartea apelează frecvent la exemple; Un site frecvent citat este Amazon;
h. Ajungi să fii de acord cu el; Cartea nu spune lucruri revoluţionare, multe par chiar banale, dar lucrurile acelea simple, dacă le vezi scrise negru pe alb, dacă le citeşti sub forma unor îndemnuri (reguli chiar), au o nouă valoare;
i. E un joc de roluri – în carte o sa ai tot timpul senzaţia că tu eşti cel care ia decizia, că tu hotărăşti totul, dar din perspectiva vizitatorului; Brusc, nu mai tu cel care face design-ul site-ului, ci cel care foloseşte site-ul; O abordare foarte bună;
j. Cartea e foarte distractivă – o sa te simţi bine când citeşti, autorul are un bun simţ al umorului; Pe mine unul m-a distrat;
k. Dacă ţi se pare că titlul e incitant, şi ştie să te “prindă”, aşteaptă să vezi conţinutul! Foarte frumos, aşa cum te-ai aştepta.

Concluzia noastră – apelaţi cu încredere la această carte pentru orice dilemă de uzabilitate, vă va face viaţa mai uşoară.

Trimite pe WhatsAppEroare linkuri?

Lasă un comentariu

Reguli pentru cei care lasă comentarii »

Puteți folosi Gravatar pentru a adăuga avatar (imagine comentarii).