SEO versus SEM – cum alegi între cele două?

În acest articol discutăm despre SEO versus SEM – cum alegi între cele două?

1. Scurtă introducere – ce este şi cum se realizează SEO şi SEM?

SEO este un acronim pentru Search Engine Optimization (Optimizare pentru Motoarele de Căutare). SEO se referă la creşterea volumului (şi în acelaşi timp a calităţii) traficului pe un site prin intermediul motoarelor de căutare. Partea cea mai frumoasă e că încearcă să facă asta în mod natural (de asta se numeşte uneori şi “organic”), fără să plătească pentru reclame. Ideea din spatele SEO este simplă: pentru un cuvânt cheie dat, cu cât eşti poziţionat mai sus în căutările obişnuite, cu atât vei avea, probabil, trafic mai mare de la acel cuvânt. Unele cuvinte sunt foarte competitive ([bilete de avion] are peste 800.000 de rezultate), altele sunt mai puţin competitive ([bilete de avion bucuresti shanghai promotie] are doar 3.500 de rezultate).

Cum se face SEO? Soluţia optimizării pentru motoarele de căutare pentru a creşte traficul poate însemna:
a. Să creşti relevanţa unei pagini pentru cuvinte cheie;
b. Să înlături orice barieră din calea indexării de către motoarele de căutare a unui site.

SEO face o legătură între site şi motorul de căutare: site-ul e optimizat pentru anumite cuvinte cheie, astfel încât vizitatorii să îl găsească uşor în rezultatele motoarelor de căutare.

SEM este acronimul pentru Search Engine Marketing (Marketing pentru Motoarele de Căutare). Ca şi SEO, SEM îşi propune creşterea volumului (şi a calităţii) traficului către un site din partea motoarelor de căutare. Diferenţa vine din cum se face acest lucru – spre deosebire de SEO, în SEM se va plăti pentru poziţionarea în motoarele de căutare. Poţi avea poziţionare plătită (plăteşti ca reclama ta să fie poziţionată cât mai în faţă), reclamă contextuală (în funcţie de intenţia de căutare a unui utilizator sau de genul de informaţie din pagina pe care se află, va vedea anumite reclame) şi incluziune plătită (o metodă care a pierdut mult teren, metodă ce se referă la plata pentru a intra în indexul unui motor de căutare).

Cum se face SEM? Marketingul pentru motoarele de căutare, din perspectiva celui care deţine un site şi doreşte să îl promoveze, se face astfel:
a. Identifici tipul de SEM de care ai nevoie pentru site-ul tău (alegi între poziţionare plătită, reclamă contextuală sau incluziune plătită);
b. Realizezi o campanie;
c. (eventual) Adaptezi campania din mers şi revii la pasul a. dacă vrei alte rezultate.

SEM este o legătură între deţinătorii de site-uri (care plătesc reclama), motoarele de căutare (care sunt plătiţi pentru a afişa reclame) şi vizitatori (care văd reclamele).

Şi ca să le legăm un pic, SEO e de fapt tot un fel de SEM, aşa că se poate considera că SEO e o mică parte din întregul SEM.

2. Părţi bune, părţi mai puţin bune şi riscuri pentru SEO şi SEM

De ce SEO? Trei motive:
+ Avantajul costurilor – plăteşti mai mult la început pentru optimizarea iniţială, şi apoi o sumă periodică pentru servicii de întreţinere; Poate fi o soluţie bună pentru bugete limitate;
+ Rezultatele organice sunt considerate o sursă de încredere de informaţii;
+ Traficul în timp este stabil (odată ce ai ajuns în top rezultate pentru anumite cuvinte cheie, probabil vei obţine trafic bun din acele cuvinte chiar după încheierea campaniei de SEO);

De ce nu SEO? Trei motive:
– Ai mai puţin control asupra felului în care cineva face link către tine şi pe ce termeni folosiţi în textul ancoră;
– Ai mai puţin control asupra cum va arăta rezultatul afişat de motoarele de căutare (ce pagină de pe site-ul tău decide un motor de căutare să afişeze în rezultate, care este descrierea acelei pagini);
– Durează până când obţii rezultate (pentru a avea rezultate mâine, trebuia să fi început campania de ceva timp);

Două riscuri SEO:
? Dacă faci prea mult SEO (da, există aşa ceva), rişti să fii penalizat de motoarele de căutare pentru supra-optimizare;
? Nu ai garanţii (nimeni nu poate garanta rezultate într-un motor de căutare, din simplul motiv că acestea nu au algoritmii de sortare a rezultatelor publici);.

De ce SEM? Trei motive:
+ Tu controlezi cum arată pagina ta în motorul de căutare şi cum arată pagina pe care vor ajunge;
+ Rezultate imediat – azi plăteşti, azi ai vizite pe site; Poţi face previziuni mai bune pentru volum trafic şi costuri; Asta înseamnă şi că poţi testa în timp real diferite ipoteze (poţi avea două pagini de intrare în site şi să verifici care aduce cei mai mulţi clienţi, de exemplu);
+ Probabil din 100 de vizitatori din SEO şi 100 de vizitatori din SEM, vei converti mai mulţi vizitatori în a fi clienţi din SEM decât din SEO;

De ce nu SEM? Trei motive:
– Ai vizite? Frumos? Ai poziţionări bune? Frumos; Dar vei plăti pentru asta şi asta nu e chiar plăcut;
– Zona de reclame din motoarele de căutare nu e considerată o sursă de informaţii de încredere;
– S-a terminat campania? S-au cam terminat şi vizitele pe site;

Două riscuri SEM:
? Lipsa de experienţă în SEM te poate costa sume importante – poţi plăti mai mult pentru conversia unui vizitator în client decât valoarea în sine pe care ţi-o aduce acel client;
? În SEM există şi noţiunea de click-uri fraudate; Poţi plăti pentru vizitatori care sunt de fapt nişte mici programe care fac click pe reclame în mod automat.

3. Cum alegi între SEO şi SEM?

În decizia SEO şi SEM poţi tranşa situaţia (fie/fie), sau poţi să combini cele două soluţii (şi şi). Reţine că, oricare ar fi soluţia aleasă (rezultate organice sau reclame plătite), cu cât eşti poziţionat mai sus, cu atât creşte probabilitatea ca o persoană să facă click. Apoi poţi reţine că nu e nimic rău în a avea prima poziţie atât în rezultatele organice, cât şi în rezultatele plătite, în acelaşi timp, pentru aceleaşi cuvinte cheie. La urma urmei, ce ţi-ai putea dori de la o căutare după un cuvânt cheie relevant pentru tine e ca toate rezultatele din pagină să ducă la site-ul tău.

Dar îţi mai zicem ceva: poziţionarea, deşi e importantă, este mai puţin vitală decât calitatea traficului. Poţi să îţi faci ca scop să atragi pe site vizitatori relevanţi pentru afacerea ta. E de preferat să ai 200 de vizitatori şi 100 de clienţi, decât 2.000 de vizitatori pe site şi 30 de clienţi. Rata de conversie a vizitatorilor în clienţi ridicată e un semn excelent că faci ceva bine.

Să îţi dăm şi opinii din lucrări consacrate, pentru o alegere facilă. În cartea “Search Engine Optimization Book”, Aaron Matthew WALL spune aşa despre PPC (Pay-Per-Click, Plată pentru fiecare click):

“Cu cât sunt mai scumpe reclamele PPC, cu atât este mai multă valoare în a face SEO pe un site care este nişat. […] Dacă nu eşti sigur dacă o campanie SEO îşi justifică costurile, poţi lansa un cont PPC de test pentru a vedea ce tip de cerere este în piaţa ta ţintă”.

Cu alte cuvinte, dacă SEM este scump într-o nişă, poţi încerca SEO, poate fi mai rentabil.

O altă opinie. În cartea “Search Engine Optimization Bible”, Jerri L. LEDFORD spune că:

“Cea mai populară convingere este, totuşi, că o combinaţie între PPC şi cuvinte cheie organice este cea mai bună abordare. […] De exemplu, dacă licitezi pentru un cuvânt cheie care este undeva pe poziţia 2 sau 3 în rezultatele motoarelor de căutare, şi ai şi rezultate organice mai jos, evident că vei obţine rezultate de conversie mai bune decât îţi pot aduce programe pentru cuvinte cheie organice sau PPC, luate separat”.

Sperăm că vei putea lua o decizie mai uşor acum.

Trimite pe WhatsAppEroare linkuri?

Lasă un comentariu

Reguli pentru cei care lasă comentarii »

Puteți folosi Gravatar pentru a adăuga avatar (imagine comentarii).