Sfaturi post-Black Friday

Am cumpărat câteva lucruri de Black Friday-ul de anul ăsta.

Observații, pe baza a ce a fost anul ăsta:

  • Merită să aștepți achiziția unui obiect important, atâta vreme cât fie el, fie categoria din care face parte e populară. Adică – tabletele sunt pe val? Vei găsi tablete la promoții. Camerele foto sunt pe val? Vei găsi promoții la camere foto. Hard-disk-uri interne sunt o nișă? Mai greu cu opțiunile de Black Friday. Plăcile de bază sunt atât de multe, ca opțiuni, încât nu e clar cine ar fi un câștigător al categoriei? Nu te aștepta să găsești promoții la acel produs. Nu mi-a venit să cred ce promoții au fost la foto – foarte mari, poate și amânate pentru acest moment. Obiectivul meu a scăzut cu vreo 200 de lei. Aparatul foto cu vreo 600 de lei mai ieftin și, în aceeași bani ca în aparatul meu, pachete mult mai bune. iPad 2 cu 1.000 de lei la eMAG. Chestii.
  • Anul trecut, în 2011, eMAG au avut discount la toate produsele din site. Nu știu procentul, dar undeva la 10%. Anul ăsta, PC Garage au sărbătorit 10 ani prin eliminarea adaosului comercial, tot pe la 10% reducerea. Mă așteptam ca și de Black Friday 2012, cel puțin unele magazine să aibă o ofertă similară. Nu s-a întâmplat. Nu e exclus să se întâmple pe viitor.
  • Sunt trei tipuri de promoții pentru Black Friday:
    • Indecente, cu stoc foarte limitat. Promoții gen 30-50% la produse care în general nu au adaos foarte mare. Se termină rapid. Ai două opțiuni – cumperi pe baza feeling-ului (“da, aș cumpăra asta, pare OK”), sau faci un research clar înainte de cumpărare.
    • Tipice – reduceri 10-20% pentru produse.
    • Banale, toate produsele au minus 5-10%. Anul ăsta au lipsit.
  • Ar fi trebuit să mă fi abonat la newsletter-e. Am supraestimat viteza Internetului.
  • Comenzile trebuie făcute foarte rapid, în pripă, cât timp va merge site-ul.
  • Câte capete, atâtea păreri. Pentru unii “Black Friday” = “promoții la cele mai importante modele”. Pentru alții, = “promoții la modele de nișă”. Există și varianta “promoții la produse care nu s-au vândut, din diferite motive” sau “promoții la produse care au ieșit / vor ieși din uz”. Ideea e că trebuie să știi clar ce intenționezi să cumperi și de ce anume ai nevoie. Nu e OK să te lămurești cu Black Friday-ul în față. :) Uneori ai timp (PC Garage). Alteori, e totul foarte rapid (eMAG și, punctual, F64).
  • Experiența în sine e foarte mișto. Să stai seara până la 12, să te trezești pentru ora 5, să fii treaz și la 6, la următorul val, să fii activ și la 12 și 18 a doua zi, e o experiență. Apoi să urmărești alte site-uri (Amazon și Name Cheap pentru mine), să vezi cum unii fură startul, e totul foarte cool. Și prețurile contează, dar emoția cu “hai să vedem ce mai aduc nou” e fenomenală.
  • Uneori, nu merită să aștepți. Am cumpărat aparatul foto în 29 mai 2012. Nu regret, chiar dacă acum e mai scump. Camera video ar fi mai OK luată la banii aceia în oferta de azi. Dar aparatele astea le-am folosit și mi-au fost utile mult timp.

Povestire:

  • eMAG au fost geniali. Au lăsat oamenii să vorbească și să șușotească între ei. La 5 dimineața, ora discutată pe Net că s-ar “lansa”, au pus un anunț că nu e suficient de dimineață. Dar întâi au lăsat vreo 2 secunde site-ul să meargă. Și s-au jucat cu emoțiile. La 7 fără 5 minute au anunțat “în curând”. Și apoi, spre deosebire de alte magazine online, au deschis totul pe la 8:15 (la 8:09 nu deschiseseră, deci undeva în intervalul 8:10-8:15). O oră foarte atipică, spre deosebire de toți ceilalți, cu 0:00, 6:00 și alte asemenea. Dar chestia cu “e 5, uite magazinul, oops, l-am oprit” a fost magnifică. :)

Sfaturi:

  • Dacă, în timpul anului, apare vreodată promoție (reală) de 30%, e OK, cumpără pe loc.
  • Dacă vrei să amâni o achiziție pentru Black Friday, fă asta dacă nu cauți un model anume (“vreau SSD HyperX de 120 de GB, și exclusiv acel model”). Iar dacă cauți un produs anume dintr-o nișă foarte aglomerată (plăci de bază, de exemplu. Sau memorii RAM), e posibil să nu găsești exact acel model la reducere.
  • Abonează-te la newsletter și fă cont pe site din timp (a! Și verifică să fii logat din timp).
  • De unde afli lista de magazine? Poți folosi asta (sursa):

    Alternativa e să cauți la Google după “laptopuri” sau alte lucruri care te interesează și să faci o listă. Alternativă e și să alegi un produs popular (un aparat foto foarte des întâlnit, D3100, de exemplu) și să cauți pe price.ro, shopmania.ro, compari.ro lista de magazine care vând acel produs.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.