Pagină de tip eroare 404 – cum să o faci corect?

Când intri pe o pagină care nu există pe un site, obții o eroare.

Astfel, dacă vizitezi:

Ești informat că pagina nu există.

În cazul Google, pagina arată așa:

Clickabil în pagina respectivă e doar logo-ul. Cum faci pagina corectă, însă?

Ca design, am întâlnit multe site-uri care sugerează ca pagina de tip 404 să fie atipică. Ei preferă termenul “creativă” / “ingenioasă”. Asta ține de gust. Dacă vreți exemple, porniți de la căutarea:

și veți găsi exemple și idei despre cum să faci o pagină de tip 404 creativă. Eu personal nu agreez foarte mult ideea, dar se poate, totuși, folosi.

Acum, din punct de vedere tehnic – cum faci o pagină corectă?

  • Nu redirecționa la homepage. Vizitatorul a căutat ceva, nu transformat totul într-o sursă de câștig pentru tine. Fii onest și spune “Nu am găsit pagina, te pot ajuta cu altceva”. Dacă tu furnizezi prima pagină, vizitatorii vor avea senzația că asta căutau. Și lucrul acesta este fals. Ca prim pas, nu redirecționa la homepage.
  • Apoi, zi-le oamenilor că pagina căutată nu a fost găsită. Scrie asta într-un mesaj ușor de înțeles. Spune pe șleau “Pagina căutată nu există” sau “Nu am găsit pagina căutată” sau “Documentul căutat nu mai există în site”. Alege o explicație clară și simplă. Evită, ca în exemplul Google de mai sus, să zici “404 – asta e o eroare”. Vizitatorii nu au nevoie să afle ce e un 404.
  • Dacă e cazul, puteți sfătui vizitatorii să verifice dacă URL-ul (adresa) e scrisă corect. E un mesaj care poate fi însă eliminat, din motive din simplitate a mesajului transmis.
  • Pune o casetă de căutare în pagină. Dacă un om căuta ceva, ajută-l să caute și în site-ul tău.
  • Alege tu pentru vizitatorul cele mai importante pagini din site și dă-i-le. Un magazin online poate afișa lista cu categoriile, și lista cu cele mai vândute 10 produse și lista cu cele mai căutate 10 produse. Un blog poate afișa cele mai recente 15 mesaje, lista cu categorii, și un meniu tip drop-down cu arhiva mesajelor. Pe un site de prezentare cu sub 10 pagini pot fi listate toate acele 10 pagini. Dacă ai o harta site în format HTML, poți pune link către ea.
  • Păstrează meniul și elementele de navigare importante din site.
  • Codul de eroare în headers trebuie să fie 404 (dacă accesez site.ro/pagină-care-nu-există să primesc codul de eroare 404) sau, cel puțin, 301 (să fiu redirecționat) către o pagină care returnează 404 (site.ro/pagină-care-nu-există). Puteți verifica header-urile online.
Alte lucruri tehnice, opționale, dar utile:
  • E bine să fii informat într-un fel sau altul când un vizitator ajunge în pagina de 404. E posibil să poți face asta prin platforma site-ului tău (adică dacă folosești WordPress / Drupal / Joomla / altceva, să ai o opțiune din acea platformă, de trimitere automată a unui mesaj – “Vezi că X a intrat în pagina site.ro/produs-care-nu-mai-există”). Alternativa, funcțională pe orice platformă, estă să incluzi un sistem de monitorizare prin Google Analytics – [ google analytics track 404 pages ].
  • Foarte tare ar fi să poți face următorul lucru: dacă un vizitator ajunge pe pagina site.ro/categorie-scrisa-gresit/produs-scris-gresit și tu nu ai acea pagină, să poți prelua din URL cuvintele și să faci o căutare în site după termenii “categorie scrisa gresit produs scris gresit” și să afișezi rezultatele acelea undeva în pagină.

Legat de “înapoi la pagina anterioară”:

  • Sunt site-uri unde vezi asta: intri pe o pagină, și ți se spune “înapoi la pagina anterioară”. Mesajul, dacă ar face discriminări între sursele de trafic ar fi OK. Adică dacă am ajuns dintr-o pagină a site-ului, din greșeală, într-un link scris greșit, da, are sens să mă întorc la pagina anterioară și să continui navigarea în site. Din păcate, pot ajunge în site din Google sau dintr-un alt referral. Și, în această situație, dacă îi spun vizitatorului – “du-te înapoi la pagina anterioară”, există riscul să îl pierd. Nu sunt mare fan al linkului tip “mergi la pagina anterioară”.

Revenind la exemplul Google, eu aș pune în pagina respectivă:

  • Un mesaj ușor de înțeles, care să nu conțină textul “404”.
  • Un mesaj în limba română, nu engleză.
  • O casetă de căutare (e ciudat pentru Google să nu aibă o casetă de căutare).
  • Un listă cu paginile cele mai vizitate, cum se află în toolbar-ul lor tipic:

Nu consider că eu personal am cea mai frumoasă pagină de eroare, dar pagina de eroare de pe site-ul meu, olivian.ro, arată suficient de bine, conform criteriilor prezentate anterior:


Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

4 Comments

  • Victor Mincu

    29 October 2014 - 11:43

    Salut!
    saptamana trecuta am facut o schimbare de permanlink si acum vad ca am niste erori de continut duplicat dar si cateva erori de 404 o solutie initiala ca se le repar dintre toti articolul tau mi sa parut cel mai bun,insa nu imi dau seama cum sa rezolv pentru ca platforma folosita wordpress nu este de domeniul meu.Sa adaug un cod in htacess de redirect 301 insa care cod si cum il adaug crezi ca ma poti ajuta cu cateva sfaturi

  • Olivian Breda

    29 October 2014 - 11:53

    Salut,

    Îți recomand așa:
    1. Dacă ai schimbat în
    http://[numesite].ro/wp-admin/options-permalink.php
    structura, pune-o la loc (pe cea veche), pune pluginul Redirection, activează-l, modifică structura cu cum o ai în prezent (cea nouă), și ar trebui să ai redirect automat de la URL vechi la URL nou.
    https://wordpress.org/plugins/redirection/

    2. Dacă ai schimbat slug-ul articolelor (adică din:
    https://olivian.ro/eroare-404/, ai făcut să fie:
    https://olivian.ro/pagina-de-eroare-404/, sau altceva similar),
    pune pluginul https://wordpress.org/plugins/redirection/ și ai acolo opțiune să îi introduci tu manual URL-uri.
    Adică, când intră cineva la URL vechi:
    https://olivian.ro/eroare-404/,
    să fie redirecționat automat la:
    https://olivian.ro/pagina-de-eroare-404/
    Ai setarea asta în Redirection.

    Pe măsură ce vei mai schimba de acum încolo articolele, dacă ai Redirection activat, o să ai redirecționare automată.

    Succes.

  • Victor+Mincu

    29 October 2014 - 12:01

    da dar google mi-a indexat deja linkurile cum am setat acum adica in domeniu.ro/articol,iar erorile de duplicat scad insa mi-au aparut cateva erori de 404.Cineva a zis de un cod care sa il bag in htacess il am codul dar nu stiu cum si cum sa il adaug in htacess.Esti un om de milioane pentru raspunsurile date am tot citit prin blogul tau

  • Olivian Breda

    29 October 2014 - 12:25

    1. Schimbarea pe care ți-am zis-o la punctul 1 din comentariul anterior o faci în 2 minute. Intri, modifici permalinks, pui plugin, activezi, modifici permalinks din nou. E foarte OK să faci asta.

    2. Ca să modifici .htaccess, vezi:
    http://support.hostgator.com/articles/specialized-help/technical/apache-htaccess/how-to-edit-your-htaccess-file

Leave a comment

Your email address will not be published.