Ai de ales între a lansa mai multe site-uri pe o nișă sau a lansa un site care să le înglobeze pe toate. Cum decizi?

De la ce pornim?

Intrebare SEO: avem mai multe topicuri/nise/domenii convergente, iar pentru fiecare nisa dorim sa obtinem pozitii de top in google la 7-10 fraze diferite de cuvinte cheie. Cum e mai bine: sa faci un site cu toate nisele (avand si logica, nisele fiind convergente), sau un site pentru fiecare nisa in parte?

Cum rezolvăm?

Întâi, vin cu un răspuns la asta:

Revenind insa la intrebarea ta strict legata de SEO, mai ales ca nu ne spui daca e magazin online sau nu, eu din cate stiu SEO se face la nivel de pagina. O pagina este indexata in google, o pagina se optmizeaza, o pagina apare mai sus sau mai jos in serp. Unde e gazduita respectiva pagina cred ca nu are o mare importanta.

Legat de asta:

  • Evident contează dacă pe un site de referate e un articol pe tema “Referat Liviu Rebreanu” sau pe site-ul eMAG e un articol “Referat Liviu Rebreanu”. În primul caz, tot site-ul e relevant, în al doilea nu e nimic relevant pentru referate pentru site.
  • Al doilea aspect e dat de modelul Wikipedia – de ce dacă Wikipedia lansează o pagină nouă, chiar dacă nu are linkuri către ea, individual, totuși e pe prima pagină de rezultate Google? Dintr-un motiv foarte simplu – pentru că Wikipedia, ca site, global, are multe linkuri, nu mai contează dacă pagina respectivă are sau nu linkuri către ea. Contează că tot site-ul are. Așadar, contează și numărul de linkuri către o pagină, dar contează și numărul de linkuri către site-ul luat în ansamblu.

Revenim la întrebarea de la care a pornit articolul:

Intrebare SEO: avem mai multe topicuri/nise/domenii convergente, iar pentru fiecare nisa dorim sa obtinem pozitii de top in google la 7-10 fraze diferite de cuvinte cheie. Cum e mai bine: sa faci un site cu toate nisele (avand si logica, nisele fiind convergente), sau un site pentru fiecare nisa in parte?

Răspunsul la întrebare ar putea veni din două surse:

  • Din lecturi pe net, cu răspunsuri mai degrabă obiective.
  • Din întrebarea pusă public, cu răspunsuri subiective.

Pentru lecturi pe net cu potențial răspuns la întrebare:

Pentru răspunsul meu:

  • Întâi de toate, aș separa întrebarea în două căi:
    “Am 7-10 nișe. Să fac:

    • a. 7-10 site-uri, unul pentru fiecare nișă?
    • b. Două site-uri, care să reprezinte cât mai bine acele nișe?”
      Răspunsul meu e – “nu fă niciodată 7-10 site-uri”. Asta e, din start, greșit.
      Dacă mă întrebi dacă să faci un site sau două, nu aș limita decizia strict la SEO. Sunt mai mulți factori aici, nu e o decizie strict SEO. Poate fi o opțiune să ai două site-uri.
  • Hai să o luăm invers acum – de ce “doar” 7-10 site-uri? :) Răspuns alternativ – dacă ai un buget enorm, poți lua în considerare să nu te limitezi la 7-10 site-uri, ci să faci 70-100 de site-uri, al căror scop să fie să ocupe toate pozițiile 1-10 pentru o nișă. De exemplu, dacă nișa e instalații sanitare, poți face 10 site-uri diferite pentru instalații sanitare, și când caut acest termen scopul tău e să deții toate cele 10 site-uri de pe prima pagină. E și asta o opțiune. În opinia mea, costurile pentru acest model de business sunt enorme, și de obicei nici nu menționez asta ca opțiune, dar reține că ai și varianta asta.
  • Ce m-ar interesa pe mine mai mult decât ideea de “site”? Ideea de conținut. Adică să produc pe Internet “chestii”. Să fac “stuff”. Să produc aia și aia. Dacă cauți pe Google “Olivian Breda” o să găsești lucruri făcute de mine pe net. Prezentări pe SlideShare, clipuri video pe YouTube, articole în diferite surse, bloguri, profiluri pe rețele sociale (vezi pe site-ul curent, în dreapta-sus, o listă). Fac lucruri. Produc “stuff”. Google adoră asta.
    Revenind la exemplul cu instalații sanitare, mai degrabă decât să fac 10 site-uri pe tema asta, pe care să pun chestii dubioase, aș face un site, și m-aș preocupa să cresc pe următoarele lucruri:

    • a. Să pun conținut pe alte rețele sociale – video-uri pe YouTube, dar poate fi OK și Vimeo, DailyMotion, MetaCafe sau Trilulilu. Fotografii pe Picasa, Flickr, Instagram, Pinterest. Prezentări pe Scribd și SlideShare.
    • b. Conturi pe rețelele sociale importante – Facebook, Twitter, LinkedIn, Google Plus.
    • c. Resurse pe alte site-uri în domeniu – comunicate de presă pe site-uri dedicate. Articole pe bloguri în nișa ta (contactezi un blog și îi zici – “uite, îți produc eu contentul, îți cer să îmi dai link în semnătura articolului, atât”. Și vezi ce zice). Articole în site-uri de specialitate (“am 5 articole, uitați-vă peste ele, public la voi ce doriți, și vă dau exclusivitate asupra conținutului. Vreau să apară în articol numele firmei și site-ului, chiar și fără link activ sau cu nofollow”).
  • În fine, m-aș axa mai mult pe a crea o comunitate de 10 oameni care să fie fanii mei, decât să mă axez pe a aduce din Google 100 de oameni rătăciți și zăpăciți, care ies imediat ce intră. Vreau fani puțini, nu cunoștințe multe. Conținut de calitate, lucruri de calitate. Pasiune, plăcere din muncă, rezultate pe calitate, focus pe încredere. De evitat țipatul în mijlocul pieței.

P.S., 2015.05.26: Should I Rebrand and Redirect My Site? Should I Consolidate Multiple Sites/Brands? – Whiteboard Friday – Moz


Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.