De ce să cumperi de pe dx.com?

logo-dx

DX.com este un site de chinezării (ei le zic gadget-uri, dar n-aș merge atât de departe) care livrează în România. Marele avantaj? Prețul, cu tot cu livrarea prin Poșta Română, e de obicei uluitor, dar uluitor de mic. Imaginează-ți că te plimbi prin complexul Europa (un bazar al Bucureștiului cu lucruri ieftine, de obicei chinezești), dar online, la prețuri mai mici, de obicei decât în Europa, și cu mari facilități de găsi rapid ce cauți. Teoretic, numai avantaje.

Am comandat până acum de 7 ori de pe DX.com și am anulat alte 6 comenzi, iar o comandă e în procesare. Ce am învățat din asta?


Principalul motiv pentru care să cumperi de pe DX.com?

  • Sentimentul pe care îl ai că ai cumpărat o prostioară de care n-aveai, de fapt, nevoie, și bucuria așteptării timp de câteva săptămâni a produsului, și grija că trebuie să îți vină prin Poștă, și sentimentul că ai făcut o mare afacere economisind câțiva bănuți, și bucuria (extremă) de a naviga printr-un site cu enorm de multe produse, toate destul de ieftine, și siguranța că cumperi în siguranță un produs de calitate nu foarte mare. În principal, e vorba de anticiparea unei bucurii, de așteptarea unei surprize, de emoția deschiderii pachetului. Restul e can-can, dar să vorbim, totuși, și de can-can.

Pe de altă parte, merită să cumperi de pe DX.com pentru că:

  • E posibil să vrei să cumperi o prostioară și nu ai timp să o cauți. Spre exemplu, vrei să cumperi o coardă. Este simplu să intri pe dx.com, te lămurești cum se scrie “coardă” în engleză, și cauți. Găsești câteva produse (au atât de multe produse în site, încât nu vei fi niciodată sigur că ai găsit lista completă de produse, mai alex dacă cauți ceva cu multe variații, de exemplu cablu USB – mini USB; vei vedea o parte, poate o parte însemnată, dar nu pe toate) și comanzi. Site-ul e în primul rând util pentru comoditate. Îmi e mai simplu să cumpăr un produs de pe dx.com decât să îl caut în Carrefour.
  • Garanția prețului mic. Sunt sigur că pot găsi o coardă undeva în București la un preț mic, probabil similar cu ce găsesc pe dx.com. Dar nu vreau să îl caut în București, pe unde o fi acel preț mic. Îmi e mai simplu să intru pe dx.com și sunt sigur că va veni.
  • Pentru produsele pe care le iei în România drept produse “branded”, și le iei de pe dx.com generice, discountul e uriaș.
    • Capac de obiectiv pentru cameră foto Nikon? Câteva zeci de lei dacă vrei ceva original și vreo 10-15 lei (3-5 USD) dacă vrei ceva non brand. De pe dx.com e pe la 2 USD un capac, desigur, non-brand.
    • Cablu audio 3.5 mm (de la microfon la camera video)? Am găsit pe la câteva zeci de lei la diferite magazine, apoi am găsit foarte ieftin, foarte scurt și foarte ieftin la evoMAG (sub 2 lei). Nu am găsit însă un cablu pe gustul meu (lung, no-name, ieftin). Aș fi găsit, cu siguranță, dacă umblam după magazine audio specializate. Mi-a fost însă mult mai simplu să caut pe dx.com și să găsesc un catriliard de cabluri posibile și imposibile (o mulțime de culori, tip cablu, tip mufă, tip conector – unii cu aur -, lungime). Mi-am comandat, la prețurile de pe dx.com (cel mult vreo 10-12 USD, pe acolo, o bucată), vreo 6 cabluri – de 1,5, de 3, de 7 și de 10m, în mai multe etape.
  • E mai ieftin decât să cumperi un produs online în România. Dacă comanzi, în România, un produs de sub 3 dolari, plătești cam tot atât livrarea. Tocmai am făcut o comandă de 4 produse de pe dx.com, m-a costat vreo 10 dolari, nu am plătit livrare. Am comandat anterior și mai ieftin de atât.
  • Sistemul de plată e sigur. Folosesc PayPal, te loghezi la PayPal, faci plata. Nu lași datele cardului decât la PayPal, căruia îi spui să aprobe tranzacția.
  • Cred că poți primi banii înapoi, în caz de livrare nereușită. Nu știu, nu am testat. Sumele sunt însă, de obicei, atât de mici, încât dacă faci două comenzi, și una ai pierdut-o, ieși mai ieftin decât dacă ai cumpărat acel produs. De văzut: Ce faci dacă nu-ţi ajunge o comandă de pe dx.com | Cristian Florea.
  • Deși livrează prin Poșta Română, și te-ai aștepta la ce e mai rău de aici, din cele vreo 7 comenzi pe care le-am făcut până acum pe dx.com, nu am avut vreo problemă.
  • Site-ul mi se pare super profi. Mult peste ce văd de obicei în România. Pentru un anumit tip de abordare (complexitate pagină), e mai bun ca eMAG. În general, când ai o frică și o temere și un pitic, ei au un mesaj care răspunde la fix temerea respectivă.
  • Calitatea produselor e OKish. Nu e excepțională, nu e slabă, e OKish. Pe acolo. Merge. De asta trebuie să îți cumperi produse la care nu ții. Un capac de plastic care și dacă se strică să nu îți pese de el. O cutie. O lanternă. Genul de lucruri pe care le cumperi de pe stradă, pentru că 2 lei e o sumă prea mică să îți pui orice fel de întrebări despre calitate.
  • Ce produse să cumperi?
    • Orice chinezărie ieftină. Un cablu a cărui calitate nu influențează rezultatul. Un capac de obiectiv, dacă nu îți pasă prea mult dacă mai cade uneori, sau nu e cel mai solid lucru. Un ecran de protecție pentru camera foto, dacă nu prea îți pasă dacă se poate sparge sau nu. O husă de telefon, dacă nu ții mult la telefonul tău, sau ești zgârcit notoriu.
    • Chestii ultra-generice. Coardă (să sari coarda). Cutie de plastic pentru baterii. Capac de obiectiv foto. Lanternă. Prelungitor de cablu. Adaptor de cablu. Alte cabluri, cât se poate de generice.
    • Câteva chestii pe care le-am luat eu, în afară de cele menționate anterior: Kit curățare lentile (am dubii că decizia a fost inteligentă), filtru UV pentru camera video (cu riscul de a nu fi ce trebuie să fie), cablu prelungitor audio 3.5mm mamă-tată (am cablu de căști prea scurt, avea exact lungimea dorită de mine, a avut probleme noul cablu de când l-am băgat prima dată în telefon), adaptor priză (e ceva foarte basic, practic duce curentul de la A la B, nu e sofisticat), cablu prelungitor USB 3.0 (care, ca în bancurile cu produsele românești, e 2.0), covertor micro-USB – hub de 4 porturi USB (pentru tabletă).

Care sunt hibele site-ului dx.com?

  • Ce produse să nu cumperi?
    • Telefoane mobile. Tablete. Baterii foto sau video dacă camera ta e ceva care are mare importanță pentru tine și eventuale probleme te-ar afecta.
    • Chestii care costă peste 30 de dolari. Sunt sceptic să plătesc ante-tranzacție un produs de peste 30 de dolari, să îmi fie livrat prin Poșta Română, să îl aștept un termen lung, iar dacă am o problemă cu garanția, să îmi fie greu să îl rezolv. Poți cumpăra, dar pe barba ta.
    • Chestii la care poți estima că ai o problemă dacă nu funcționează. Dacă cumperi un telefon de pe dx.com și chiar nu îți pasă de el, OK, fii fericit de tranzacție. Dacă cumperi un telefon și apoi te plângi de calitate, sau de garanție, e un risc asumat.
    • Chestii de care depind multe lucruri. Un cablu de la niște boxe scumpe la amplificator. Filtru pentru o cameră video scumpă. Baterie pentru telefon, dacă ai un telefon scump. Alte asemenea.
    • Au chestii care măsoară starea de sănătate. Cred că e un risc implicit dacă indicatorii tăi de sănătate se bazează pe produse de pe dx.com.
  • O singură dată mi s-a întâmplat să livreze la alt oficiu poștal decât al meu, de la 5 minute de mine (au considerat expediție externă). A fost chinul de pe lume să îl găsesc, să merg la o oră rezonabilă și să iau pachetul. În general, nu se întâmplă, dar pot fi surprize.
  • Durează un timp din momentul în care faci comanda (și plata, căci se plătește înainte de tranzacție) până este procesată. La un eMAG faci comanda, e procesată foarte rapid (cel târziu luni dimineața dacă ai comandat în week-end), și durează un timp până e adusă de la furnizor (sau e livrată din depozit). Apoi, livrarea. Ei, la dx.com, dacă comanzi mai multe produse, aștepți câteva zile până comanda e expediată (uneori, aștepți de ordinul săptămânilor).
  • Livrarea durează undeva în ordinul săptămânilor, pot fi 2 săptămâni sau pot fi 2 luni. Undeva în marja asta. Comanzi acum, cu gândul că poate, cândva, îți va veni produsul. Cei de la Poștă mă ceartă că nu scriu “Post restant” pe plic (nu am viză de flotant). Soluția, în acest caz, ar fi fost să întreb o dată la 2-3 zile la Poștă “a venit pachetul pe numele meu din China?” E absurd. Comanzi, și la un moment dat, când ai uitat de toate, îți vine notificare să mergi la Poștă.
  • Politica de dezabonare newsletter. Îți cere să completezi adresa de email și cod de securitate, după ce ai făcut click pe link din email. Foarte nepoliticos.
  • Ce se întâmplă dacă nu au un produs în stoc? Faci comanda, te anunță după un timp că s-ar putea să nu aibă unul sau mai multe produse din coș în stoc (nu ți se zice despre care e vorba). Aștepți câteva zile pentru confirmarea finală (mi-au zis după o zi de la acel mesaj că au toate produsele în stoc și că le vor livra).
  • Ce se întâmplă dacă vrei să adaugi un produs în comandă, odată făcută plata? Păi, nu prea se poate. Se poate anula comanda, primești banii în cont, faci o nouă comandă. E ceva firesc, nu doar la ei se aplică acest lucru, dar e stresant.
  • Viteza de reacție la customer service. Nu e tocmai uriașă. Nu e neapărat mică, dar nu e uriașă. Aștepți, de obicei, câteva zile un răspuns.
  • Politica tip “bulk rate”. Comanzi un produs în 3 exemplare, scrie pe site că se aplică “bulk rate”, adică dacă cumperi 3 produse de acel tip e mai ieftin. Intri în coș, vezi că nu e nicio reducere, deși ai adăugat 3 produse. Citești cu atenție ce scrie prin coș, faci click pe “aplică bulk rate”. Fericit, vezi că costul per item s-a redus. Te uiți cu atenție la total, și nu îți dă ceva bine, cumva plătești mai mult. Ei bine, se aplică o taxă dacă cumperi bulk rate. Adică da, e rentabil dacă cumperi multe produse bulk. Dacă iei doar 3, costul e mai mare.
  • Șmecheria cu 3 dolari preț redus dacă te abonezi la newsletter. E super, e OK, e grozav, cu o mică hibă – trebuie să comanzi de 30 de dolari, o sumă la care dacă ai pierdut comanda prin transport defectuos, nu ieși tocmai câștigat. De asemenea, e chiar greu să comanzi de 30 de dolari de pe dx.com (pe termen lung, da, dar la o singură comandă, mi se pare greu).
  • Te șmecheresc în coșul de cumpărături când aplici discount. Intri în coș, știi că ai store credits (puncte pe care le acumulezi când faci o comandă). Dai să le adauge în comandă. Orice schimbare faci, orice înainte-înapoi, și punctele sunt pierdute. Dacă faci o comandă, iar comanda e anulată, store credits e posibil să nu fie returnate fără să apelezi la customer service (nu îmi e clar punctul și afirmația asta, posibil să mă înșel). De asemenea, bugul cu șmecheria de discount poate fi o eroare.

Știu de site via zoso, vedeți comentariile de acolo:

Alte articole:

Site similar, neîncercat de mine:

Și un site de la Bogdan Andronic:

P.S.:

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

P.S. #2:

  • Mi s-a reproșat că nu țin cont de faptul că la un magazin online / fizic din România primești și consultanță, și sfaturi, de multe ori utile, și e o atmosferă, și în loc de asta comanzi de la un site străin, cu niște oameni pe care n-o să-i vezi niciodată, și care au un interes materialistic, spre deosebire de oamenii din România care îți vor binele. Răspunsul meu e următorul: sunt produse pentru care ai nevoie de consultanță, și pentru care merită să faci research, și pentru care poți cere sfaturi, citi review-uri, întreba în stânga și în dreapta, testa lucruri, și zbate. Și sunt lucruri pe care ți le asumi că sunt prostioare, și că te joci când le cumperi. E pur și simplu altă mentalitate. Am descris în articol mai multe articole pe care le-am cumpărat de pe DX.com. Toate sunt prostioare, chestii de care nu îți pasă. Capacul de obiectiv? Poate să cadă, poate să crape. Mi-au crăpat vreo 4-5 screen covers (acoperă ecranul) pentru Nikon-ul meu. Dar mi-a crăpat și unul comandat de pe Amazon.com. E același lucru ca la restaurant – pot să îmi iau o Cola și de la supermarket (DX.com), dar o pentru o friptură făcută bine trebuie să merg într-un local care oferă și o experiență, o servire și o calitate, nu doar un produs. Mi-am luat filtrul de cameră video cu vreo 7 USD. În România cele mai ieftine costă de vreo 2-3 ori mai mult. Când mi-am luat filtrul, mi-am asumat că mă joc, și că testez, și că pot gafa. Mi-am asumat că poate am luat o prostie de filtru, care nu își face treaba bine. Îmi asum că nu m-am consultat cu nimeni, că poate filtrul nu e suficient de solid (l-am luat pentru protecția obiectivului), că poate deformează imaginea. Dar l-am luat cu speranța că va fi invizibil și suficient de rezistent cât să nu îmi cumpăr un altul din România, mai scump. Pe DX.com nu intri pentru chestii serioase, intri, în principiu, să te joci.

PS, 2016.02.20: De văzut și GearBest: Online Shopping – Best Gear at Best Prices

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

7 Comments

  • Sorin Amzu

    29 July 2014 - 23:17

    Total de acord cu anticipatia care vine odata cu o comanda. In general mie mi-au ajuns mai toate dupa o luna (China-Constanta). Inca sunt uimit ca am comandat un adaptor 3.5 mm de cam 1 dolar si transportul a fost gratis.
    Pe partea de electronice recomand http://geekbuying.com/
    Tot chinezarii, dar cu garantie, customer service, accesorii compatibile etc.
    Daca se face livrare prin DHL, nu-ti mai bati capul cu vama sau taxe extra.

  • Olivian Breda

    29 July 2014 - 23:19

    Mulțumesc, Sorin!

  • beanga gabriel

    16 December 2014 - 08:55

    Buna,se poate anula o comanda facuta la GEEKBUYING .Multumesc anticipat.

  • Olivian Breda

    16 December 2014 - 09:44

    Salut, nu am am comandat de acolo. Caută customer support pe site.

  • Adrian

    5 February 2015 - 17:37

    Mersi Olivian…Am comandat niste cabluri de la ei in urma recomandarii tale si a fost ok.

  • Olivian Breda

    5 February 2015 - 19:34

    Mă bucur. :)

  • lazea razvan

    17 October 2015 - 08:55

    am facut si eu o comanda la dx de 300 d dolari.dar am anulato. sper ca o sami trimita banii direct in cont inapoi

Leave a comment

Your email address will not be published.