Despre concursuri și crearea de bloguri ca metodă de linkbuilding

Se dau două ipoteze:

  • Merită să organizezi un concurs pentru linkbuilding? (să dai un premiu, prin tragere la sorți, ca motivație pentru un concurs la care bloggeri să scrie pe tema site-ului tău și să facă trimitere către site)
  • Alternativ, e OK să îți faci tu propria rețea de bloguri pentru linkbuilding?
Manuel M. Almeida - Natural network, https://flic.kr/p/ffUhBc
Manuel M. Almeida – Natural network, https://flic.kr/p/ffUhBc

Răspund întâi la partea cu concursul pentru linkbuilding.

Per ansamblu, tonul face muzica. Sunt concursuri și concursuri. Nu e o regulă generală – “fă concursuri” sau “nu face concursuri”. Sunt contexte, și situații punctuale, și nu reguli fixe.

Câteva aspecte pro și contra concursurilor:

  • Dacă știi sigur că cei care au organizat concursurile nu postează la 2 mesaje, unul publicitar / advertorial / plătit, acesta e un criteriu pozitiv (merită să organizezi concursul). În principiu, motivul principal pentru care nu ai organiza un concurs ar fi că e o metodă de trafic plătit. Google nu știe însă, în mod direct, dacă ai plătit sau nu pentru articole. Dar dacă tu te asiguri că majoritatea participanților postează, în general, pe blogurile lor, lucruri relevante, și nu vând linkuri, în general, nu scriu advertoriale, în general, e genul de locuri în care ai vrea să fii.
  • Apoi, contează cum arată linkurile. La modul optim, linkurile sunt pe text ancoră diferit, uneori pe www.site.ro, alteori Link produs, alteori Produsul X, cu caracteristicile Y, alteori Click aici. Uneori un link per articol, alteori 5 linkuri per articol, alteori niciun link, doar referințe text. Uneori la început de articol, alteori la sfârșit.
  • Contează și ce se întâmplă în jurul linkului. E bine ca articolul în care apare linkul să fie substanțial (mult text), să fie atrăgător scris, fără greșeli majore de ortografie dar și de calitate a textului, să aibă și alte elemente media (foto, video, coduri embed prezentări sau slideshow), dacă subiectul articolului cere asta.
  • Contează mult și ce e în jurul articolului – blogul pe care apare articolul e de încredere?
  • Legat de linkurile din rețelele sociale către articolele de pe blogurile participante – aș recomanda să fie prezente, dar să fie, cumva, și naturale. Oamenii chiar să își dorească să dea link, persoanele care ajung pe blog, în pagina articolului, chiar să dorească să îl citească.
  • Legat de perioada de publicare a articolului, ar fi bine ca articolele să nu fie publicate în aceeași zi, ci să fie cumva mai echilibrat împărțite. Dar nu insist pe criteriul ăsta, dacă e vorba de un site care înainte nu prea avea linkuri, face brusc o campanie, obține 50 de linkuri într-o lună, apoi iar nu mai obține, e ceva suspect acolo, nu mai contează că cele 50 de linkuri au fost obținute într-o zi sau într-o lună. Tot e suspect.
  • În fine, Google recomandă ca linkurile de la un astfel de concurs să fie nofollow. Nu recomand neapărat varianta asta, pierzi majoritatea valorii adusă de concurs. Dar o parte, da, pot fi nofollow. Pentru varietate.

Cel mai prost sistem prin care poți organiza un concurs:

  • De pe siteuri care sunt pline de advertoriale / articole plătite. Apoi linkurile sunt toate pe text ancoră targetat, și textul din jurul lor e identic. Articolul e slab scris, de slabă calitate, fără interes, strict pentru concurs, plin de greșeli. Blogul pe care apare nu e unul cu reputație bună. Are social share-uri, dar majoritatea din conturi plătite. Oamenii care ajung pe pagina articolelor înscrise în concurs sunt dezamăgiți de ce găsesc acolo și ies imediat. Articolele apar multe, brusc, și linkurile sunt către un site care a organizat anterior doar concursuri pentru linkbuilding, fără alte metode. Linkurile sunt toate dofollow. Dacă faceți toate aceste lucruri, da, cred că e o problemă, mare chiar, cu organizarea de concursuri. :)

Sistemul de penalizare la Google lucrează ca la punctele de amenzi. E bine să fii sub un anumit punctaj, de la care începe să fie bătător la ochi. Ideea de bază cu cele de mai sus e că Google are un sistem prin care încearcă să stabilească un tipar. Cred că poți organiza un singur concurs pentru un site, și chiar dacă nu îndeplinești criteriile, să “scapi” fără penalizare. Dacă faci însă de 4 ori pe an concursuri de acest tip, la un moment dat, asta s-ar putea să trezească un semnal.

Răspund acum la al doilea aspect – merită să faci o rețea de bloguri pentru linkbuilding?

Întâi, o nuanțare – dacă am fi în 2000-2004, aș zice “da, cu siguranță”, go for it. E o idee bună. Între timp, Google-ul nu mai e cel pe care îl știam.

Suntem însă în 2015 și răspunsul meu e diferit.

Teoria zice așa – faci 10 bloguri, obții linkuri și trafic către ele, trimiți apoi linkuri de pe cele zece către tine.

Un aspect problematic aici e valoarea transmisă de pe cele 10 site-uri. Ai impresia, inițial, că va fi ceva valoare transmisă de către un singur site, și, în plus, dacă obții linkuri de la 10 site-uri, deja vorbim de un volum substanțial.

Din păcate, lucrurile nu stau așa, valoarea transmisă de la un site către altul este relativ mică. Contează, are importanță, dar nu atât de mult. De zece ori mai mult e ceva mai bine, desigur, dar nu suficient pentru efortul de a întreține 10 site-uri.

Punctul al doilea e mult mai important. Să faci 10 site-uri pe o anumită temă pornește de la o anumită premisă. Că dacă scrii bine, de calitate, relevant, on topic, totul e superb dpdv al calității articolului, vei avea succes.

Să vă zic o poveste – aveam olivian.ro de ceva timp, cu oarecare succes la linkuri și trafic. M-am gândit să fac un blog mai bun, mai nișat, mai specializat, cu mai mult efort – olivianbreda.com/. Nu am avut același succes. Am nișat blogul și mai mult și am mai făcut un site, și mai nișat, și și mai de calitate conținut – audithink.com/. Abia apare în căutări.

Vedeți clipul de mai jos, explică de ce ideea că faci un conținut de calitate => succes e greșită: The Greatest Misconception in Content Marketing – Whiteboard Friday – Moz

Soluția la content marketing (că asta înseamnă să faci 10 bloguri) este următoarea: fă conținut, și apoi caută influenceri către care să promovezi conținutul. E detaliată aici:

E greșit conceptul că pentru a întreține 10 bloguri ai nevoie de o platformă (WordPress/Blogger) și de ceva conținut postat pe ele, și cam aia e. Nu, e nevoie de mult mai mult de atât.

Răspunsul la întrebarea – de ce să nu faci 10 bloguri de semi-succes pentru a susține site-ul tău, ci, în schimb, să pui tot efortul tău către un singur site e următorul:

  • Nu se transmite mare valoare prin linkuri de la cele 10 bloguri către site-ul tău, oricât de bine ai poziționa acele linkuri.
  • Efortul de a întreține 10 bloguri este extrem de mare, nu se rezumă doar la conținut, și e prost direcționat – se obțin economii de scală (oamenii aud de tine, sunt mai deschiși la brandul tău) dacă promovezi un singur site, în loc de 10.

De văzut, ca argument pentru acest ultim punct: Subdomains vs. Subfolders, Rel Canonical vs. 301, and How to Structure Links for SEO – Whiteboard Friday – Moz.

Cum să obții linkuri:


Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

6 Comments

  • adi lupu

    8 January 2015 - 22:23

    Am testat algoritmii cei noi si ca sa ai trafic, ai nevoie de content de calitate dar si de linkuri bune catre site.

    Nota: nu ma refer strict la bloguri.

  • Postolachi Dumitru

    9 January 2015 - 08:36

    Un site .ro va apărea pe google.ro mereu deasupra celorlalte extensii cu mai puține eforturi de optimizare.

  • Tudor

    9 January 2015 - 16:53

    Din pacate, marea majoritate a organizatorilor de concursuri online din Romania accepta tacit sa fie victime a statisticelor din care lipseste calitatea blogurilor inscrise la concurs. Un blog nisat exclusiv pe concursuri online poate avea sanse egale cu unul care posteaza un articol monetizat la minim 10 articole normale.

  • Olivian Breda

    9 January 2015 - 20:29

    @Adi – Mulțumesc de comentariu.

    @Dumitru – Da, e ușor să crești un site .ro. Argumentul meu e următorul:
    Costuril și eforturile de a crește 10 site-uri vs. Costul și efortul de a crește un singur site mă îndeamnă să cred că a doua variantă e optimă. E mult mai bine să mergi pe calea “un site, super calitate, totul foarte bun”, mai degrabă decât “10 slabe, dar sunt 10”.
    Desigur, mă pot înșela. :)

    @Tudor – Era o vreme când nu conta. Acum, că contează de unde iei linkurile, organizatorii preferă să nu organizeze concursuri, mai degrabă decât să pună reguli complexe. :)

Leave a comment

Your email address will not be published.