Review simplu site: blogul lui Bogdan EPUREANU, în lucruri bune și în lucruri care se pot optimiza

Bună tuturor,

În acest mesaj analizez blogul lui Bogdan EPUREANU.

A. Analiză generală site

Copywriting

+Îmi place că tema e tradusă în limba română;
1. Observ că nu folosești diacritice, mie mi-ar plăcea asta;
2. Scrii destul de mult cu ALL CAPS, din păcate;

Design

+Culorile sunt calme, e un blog relaxant;

1. Aș crește poate un pic contrastul blogului; e o mică diferență între un gri deschis și un gri închis; nu e îmi e ușor mereu să citesc blogul;
2. Ai puține lucruri în sidebar și totuși două coloane sau o coloană lată; aș reduce dimensiunea sidebar-ului;

Optimizare pentru motoarele de căutare (SEO)

+Ai plugin pentru sitemap, excelent;
1. Aș pune All in One SEO Pack cu o mică atenție la detalii;
2. Aș găsi un titlu pentru homepage mai bun decât:
“Bogdan Epureanu Online”;
3. Însăși alegerea numeului domeniului mi se pare puțin inspirată; de ce?

Structurarea informației

+Îmi e ușor să înțeleg felul în care e structurat site-ul;
1. Aș pune mai mare accent pe categorii, sunt un pic înghesuite;
2. Aș pun pagina “Despre mine” cu “Despre blog”;

Uzabilitate

+Multe lucruri sunt unde mă aștept să fie – abonarea, căutarea;
1. Poate ar fi bine ca linkurile să fie subliniate;
2. Linkurile din cadrul unui articol sunt mai greu de văzut, aș evidenția un pic;
3. Pe pagina principală ai textul:
“Spune-ti si tu parerea; lasa un comentariu!”
Ar fi interesant să precizezi și câte comentarii are deja articolul;
4. (+important) Ce e chestia aia cu, dacă dau copy la un text mai mare de câteva caractere îmi apare o notă de copyright?
“2) In general, cand am dat peste un blogger cu care am considerat ca am mai multe lucruri in comun mi-am dorit sa iau legatura cu el pentru a putea discuta mai multe;
Fragment preluat de pe: blog.bogdanepureanu.ro/page/4/#ixzz0xb2HVnPT”;
Nu știu, la ce te aștepți când faci asta? Crezi că voi lăsa nota aia dacă mi-o bagi pe gât? Ai senzația că poți proteja cumva, în orice fel, un text lizibil clar pe Internet (hint: fac PrintScreen și scanez OCR orice tip de text negru pe alb); soluția e inutilă, nu te protejează în niciun fel; are însă marea hibă că e deranjantă; foarte deranjantă;

B. Analiză părți din site

Logo-ul

+Contrastul e bun, pot citi ușor ce scrie;

1. Text cu italice, bolduit, de mână? E o combinație mai puțin fericită din punct de vedere al ușurinței de a citi acest text;
2. Cum sună o carte cu titlul:
“Cartea, cu litere, tipărită pe hârtie cu rețete magice”
versus
“Rețete magice”;
În aceeași notă, cum sună ziarul:
“Ziarul care apare în fiecare zi și vă aduce informații Relansarea”
versus
“Relansarea”;
Aceeași problemă o are și titlul:
“Bogdan Epureanu Online”;
“Online” poate fi, foarte bine, și “Site-ul”, “pe Internet”;
E evident, e ultra-evident că dacă sunt pe Internet, am deschis un browser și sunt pe un site, ei bine, e ultra-evident că e vorba de mediul online; e o adăugire complet nenecesară; da, ar avea sens “Blogul Bogdan Epureanu”; însă “online”? În niciun caz;
3. Unele litere din font sunt greu de citit – “g”, diferența dintre “u” și “n”;
4. (+idee) Logo-ul n-are nicio idee în spate; discutăm de un logo care e un titlu de site; fără niciun simbol, fără un mesaj; mă aștept de la un logo să îmi transmită și altceva decât un titlu de blog;

Header-ul

+Îmi plac butoanele de abonare în dreapta-sus, lângă caseta de căutare;

1. Mă aștept ca în header să am și un motto, un tag-line, o idee, ceva; zi-mi despre ce e blogul; vinde-te; nu-mi zice, sec, doar numele blogului;
2. Nu sunt fan al culorilor închise (fundal negru, greu de citit; ntz-ntz!);
3. Scenariu: intru pe site, fac click pe caseta de “Căutare”; dispare textul “Caută”; ok, ce trebuie să fac acolo? Aș pune textul “Caută” în stânga casetei;
4. Nu îmi e clar cum pot căuta în caseta de căutare; butonul nu e evident, nu îmi e clar că trebuie să apăs enter;
5. Dintre butoanele de abonare la blog, cel mai important mi se pare cel de abonare prin RSS, l-aș pune primul;
6. Nu sunt fan al textelor scrise cu ALL CAPS; de ce?
7. “Home”? De ce nu “Acasă”?
8. Într-un meniu, mă aștept ca butonul de “Contact” să fie ultimul în listă;
9. Header-ul pare un pic înghestuit, aș mări un pic spațiile;
10. Aș pune funcția de abonare prin email ca link, nu ca și casetă, și aș pune-o fix în header, lângă abonarea prin RSS;

Sidebar-ul

+Mult accent pus pe încurajarea comentariilor, foarte bine!

1. De ce țipi?
“BLOG STATUS

! ! ! CONCURS – CONCURS – CONCURS ! ! !”
Semne de exclamare folosite prost (la început și la sfârșit, cu spațiu între ele, trei – ceea ce incorect), texte cu ALL CAPS, repetiții; e prea mult; pune un mic banner și gata;
2. E posibil să ai impresia ca pe vizitatorii tăi să îi intereseze când ai setat tu să apară următorul articol, cât de bine / rău îți faci treaba de moderator și moderezi comentariile, etc.; OK, partea cu “următoarele răspunsuri la comentarii” are un oarece sens (nu mult, pentru că tu, ca deținător de blog, nu ești obligat să îmi spui mie, ca și comentator, că te ocupi de blog în special seara; nu mă aștept ca totul să fie instant; nu îmi datorezi nimic; dar dacă ție îți face plăcere, e OK); însă în general informațiile pe care le-ai pus acolo sunt irelevante; realmente nu sunt interesat de câte comentarii ai în coada de așteptare;
3. Caseta de abonare la email ocupă prea mult spațiu; aș face-o ca link și aș pune-o lângă RSS; gândește-te că cititorii fideli, abonați deja prin RSS și email, văd, de fiecare dată când intră în blog, acea casetă; e inutilă, o poți scoate;
4. Nu îmi zici la ce mă abonez; la articole, la comentarii, la un newsletter, la ce?
5. Nu îmi zici ce-o să faci cu adresa de email, dacă mă voi putea dezabona, cât de des voi primi mesaje; aș face o pagină dedicată cu astfel de explicații;
6. În sidebar ai de două ori funcția de comentarii recente; e inutilă repetiția; e inutilă repetiția;
7. În general simbolul cu săgeata pe care l-ai folosit la articole recente, în listă, e folosit pentru a arăta că, dacă fac click pe titlu, acel articol nu se va încărca într-o pagină separată, ci chiar în pagina curentă; felul în care e făcută lista, felul în care arată butoanele, ambele lucruri mă fac să mă gândesc că, dacă fac click, acel text se va expanda;
8. Dacă nu ai WordPress-ul instalat în limba română, ai mai multe soluții pentru a traduce data: 1, 2;
9. Categoriile blogului mi se par suficient de importante încât să le las o casetă dedicată în sidebar;
10. Nu văd de ce ai face statisticile de trafic ale blogului publice; nu e niciun rău în asta, dar nu văd cu ce ajută vizitatorii; pe mine, ca vizitator, mă interesează cum scrii, nu câți alții ca mine intră pe blogul tău; e o informație nerelevantă, aș scoate acel contor;
11. Vrei să mulțumești comentatorilor și pui o listă cu comentatori în sidebar; OK, nu e rău, gest frumos; aș scoate însă simbolul de listă, pentru a permite nume un pic mai lungi; în plus, ideea cu “ai 30 de comentarii, ești mai bun decât unul care are 15, te-am pus în top” mi se pare că motivează cantitatea nu calitatea mesajelor; da, cineva care scrie 37 de comentarii pe blogul tău merită, probabil, un link; însă să spui “El e de top pentru că a scris 37 de mesaje” e un pic forțat;

Footer-ul

+Îmi place mult sistemul de paginare, excelent implementat;

1. Ai pus în footer link de abonare prin RSS; aș pune și linkul de abonare prin email, Twitter și Facebook;
2. Cred că notei de copyright trebuie să îi adaugi și anul;
3. (+idee) Cineva intră pe blogul tău; citește, citește, ajunge în footer; fie va naviga la paginile următoare fie (și aici e partea interesantă) îi dai tu ceva de făcut; sugestia mea e să incluzi în footer fie linkuri către alte pagini ale blogului tău (cele mai citite mesaje, cele mai comentate mesaje, cele mai recente mesaje, arhiva, categoriile), fie către alte site-uri de pe Internet;

C. Analiză pagini din site

Pagina unui articol oarecare

+Ai linkuri de recomandare a articolului, foarte bine;
1. URL-ul articolului:
blog.bogdanepureanu.ro/22-08-2010/online/o-pledoarie-pentru-twitter/
include lucruri nenecesare: ziua în care a fost publicat articolul și categoria; aș face să fie:
blog.bogdanepureanu.ro/2010/08/o-pledoarie-pentru-twitter/
2. Ai prea multe rețele sociale în listă; aș lăsa maxim două (sugerez Facebook și Twitter); detalii;
3. La câmpul de comentarii:
“Mail (obligatoriu)”
ar fi mai bine să fie:
“E-mail (obligatoriu, va rămâne privat)”;
4. Similar:
“Website (optional, doar daca aveti)”
ar fi mai bun:
“Site web (optional)”;
5. Acest text:
“Trimite-mi un e-mail cand exista noi comentarii”
folosește un timp greșit (“trimite” e la viitor, iar “există” e în prezent);
Aș pune:
“Trimite-mi un e-mail cand apar noi comentarii”;
De asemenea, pe măsură ce vin comentarii, persoana va primi un nou email, deci nu e corect să zici “un e-mail”;
6. Aș aprecia foarte mult să mă pot abona la feed-ul RSS petru comentariile unui articol; poți folosi:
<?php comments_rss_link(‘RSS 2.0’); ?>
detalii;
7. M-am uitat peste primele 4 pagini de articole; observații:
+Scrii foarte bine gramatical;
1. Nu știu de ce, dar mesajele nu mă atrag; sunt texte lungi, fără acțiune; eu vreau informație condensată și lucruri pe care să le pot aplica; ce găsesc sunt gânduri, păreri; OK, admitem, e un blog cu editoriale, ne dăm cu părerea; dar dă-mi lucruri noi, uimește-mă, șochează-mă cu ceva; nu îmi zice banalități, truisme, adevăruri arhi-cunoscute; citesc articolele și nu aflu lucruri noi; caut o logică în aritcole, o găsesc, dar nu îmi provoacă mie nicio revelație; deja am impresia că știu asta; vreau ceva nou;
2. Mesajele sunt foarte personale, intri adânc în peroana ta; poate ar fi bună un pic de detașare – să privești situația din exterior;
3. Ai de multe ori tendința să te scuzi (eu nu fac link exchange pentru că, mie îmi place Twitter pentru că, Facebookul îmi e util mie pentru că); ăăă, nu mă interesează poate de ce faci tu aia și aialaltă? Ăăă, poate ar fi mai bine să îmi zici despre mine, cititorul tău, mai degrabă decât despre tine, autorul blogului? Scuzele sunt inutile; dacă mie nu îmi place Twitter și tu îl folosești, voi avea o părere proastă despre tine indiferent de ce scrii tu acolo; e irelevant: “Știți, Twitter e totuși bun, și eu îl folosesc pentru că …”; nu mă interesează! Poți să scrii orice acolo, eu am aceeași părere despre Twitter; cu alte cuvinte, scuzele sunt inutile;
4. Mai sunt și greșeli: “am zis pass”; plus că nu pui virgulele 100% corect – “asa ca daca vreti sa nu pierdeti peste 90% din potentialii comentatori lasati comentariile libere.”, “Daca am gasit un blog care mi-a placut atunci”, “din pacate insa de cateva ori” (și lista continuă);

Despre mine

+Suficient text în pagină, bravo;
1. “success”?
2. “trebuiasca“?
3. Virgulă recomandată:
“labirint care”;
4. “invigator”;
5. (+idee) Pe pagina “Despre mine”: poză, ceva? Un CV? Link la LinkedIn?

Despre blog

+Foarte multe texte utile;
1. Virgulă:
“sunt implicat atunci probabil ”
2. Ce e ăla “blog moderat”? E cumva opusul “blogului extremist”?
“acest blog este unul moderat”;
3. “nici un” se scrie, mai nou, legat;
4. “deasemenea” se scrie dezlegat;
5. (+idee) Pe pagina despre blog mă aștept la un motto, principii, filozofie, care e tematica mesajelor, când l-ai înființat;

Contact

+Multe metode de contact;
1. Virgulă:
“contactezi te rog”;
“ocupat s-ar”;
“urgent poti”;
2. În opinia mea, această soluție:
eu [arond] site-ulmeu [punct] ro
Nu e o protecție eficientă anti-spam;
3. Prepoziția greșită:
“contactezi pe telefon”;
4. Nu ai pagină cu nume personalizat pe Facebook? De ce nu îți faci?
5. “spriji”;
6. Scrii “mail”, dar corect ar fi “email”;
7. De ce pagina de contact are și formular de contact și și formular de comentarii?

De pe net

+Foarte funny filmulețtele;
1. Spui așa:
“O sa inchei aceasta introducere mentionand ca, pentru a putea pastra dimensiunile acestei pagini in limitele bunului simt, la inceputul fiecarei luni filmuletele cele mai vechi vor fi stese, pentru a face astfel loc altora noi.”;
Nu mai bine faci un alt mesaj în care dai doar linkurile la mesajele vechi? Pot să îți arăt o pagină care are mult mai multe clipuri ca a ta, dar nu depășește, cum spui tu, “limitele bunului simț”;
2. Titlul paginii nu spune nimic; ce-i aia “De pe net?”; poate fi absolut orice “De pe net” – știri, hărți, emailuri, Facebook, totul e pe net;
3. Asta e funny – dacă lași un viral să treacă pe lângă tine și nu îl pui pe blog, ei bine:
“pe de alta parte sa le las pur si simplu sa treaca pe langa mine mi se parea o dovada de ignoranta”;
Lol;
4. Mă aștept ca pagina “De pe net” să se schimbe din când în când; nu e ceva neobișnuit; în acest sens, specificarea notei “Update (05.08.2010)” mi se pare inutilă; da, e firesc să adaugi ceva pe paginile blogului tău;

Gratuit

+Felicitări pentru inițiativă!
1. “sua”;
2. E foarte OK să oferi ceva gratuit, însă eu personal prefer fie un wordpress.com, fie un domeniu .com/.ro; domeniile .info nu sunt excepționale;
3. Titlul paginii mă îndeamnă să fac click, dar nu e sintetic; zi-mi din titlu că e vorba de “hosting+domeniu gratuit”;

D. De reținut

1. Logo-ul n-are nicio idee în spate; discutăm de un logo care e un titlu de site; fără niciun simbol, fără un mesaj; mă aștept de la un logo să îmi transmită și altceva decât un titlu de blog;
2. Cineva intră pe blogul tău; citește, citește, ajunge în footer; fie va naviga la paginile următoare fie (și aici e partea interesantă) îi dai tu ceva de făcut; sugestia mea e să incluzi în footer fie linkuri către alte pagini ale blogului tău (cele mai citite mesaje, cele mai comentate mesaje, cele mai recente mesaje, arhiva, categoriile), fie către alte site-uri de pe Internet;
3. Pe pagina “Despre mine”: poză, ceva? Un CV? Link la LinkedIn?
4. Pe pagina despre blog mă aștept la un motto, principii, filozofie, care e tematica mesajelor, când l-ai 5. înființat;
Ce e chestia aia cu, dacă dau copy la un text mai mare de câteva caractere îmi apare o notă de copyright?
“2) In general, cand am dat peste un blogger cu care am considerat ca am mai multe lucruri in comun mi-am dorit sa iau legatura cu el pentru a putea discuta mai multe;
Fragment preluat de pe: blog.bogdanepureanu.ro/page/4/#ixzz0xb2HVnPT”;
Nu știu, la ce te aștepți când faci asta? Crezi că voi lăsa nota aia dacă mi-o bagi pe gât? Ai senzația că poți proteja cumva, în orice fel, un text lizibil clar pe Internet (hint: fac PrintScreen și scanez OCR orice tip de text negru pe alb); soluția e inutilă, nu te protejează în niciun fel; are însă marea hibă că e deranjantă; foarte deranjantă;

_____________
Tragem linia: blogul lui Bogdan EPUREANU este un blog foarte bine optimizat, cu unele lucruri care se pot perfecționa.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

8 Comments

  • Joculete

    25 August 2010 - 11:16

    deci cred ca este cel mai complex review pe care l-am vazut dealungul anilor :))
    felicitari chiar i-ai dat niste sfaturi bune :D

  • Olivian BREDA

    25 August 2010 - 11:24

    Mersi frumos de aprecieri.

  • Bogdan Epureanu

    25 August 2010 - 13:02

    In primul rand multumesc mult pentru review – este unul foarte complet, care mi-a aratat cateva probleme la care lucrez chiar acum sa le corectez.

    As vrea sa-ti raspund totusi, dca imi permiti, la cateva observatii:
    1. In principiu imi plac lucrurile care au un aspect unitar, deci daca articolele au diacritice, atunci mi-ar placea ca si comentariile sa aiba diacritice, cum insa nu toti oamenii scriu cu diacritice e mai usor sa folosesc un plungin home-made care sa “corecteze” diacriticele din comentarii decat sa le pun eu manual la toate comentariile. :)
    2. Nu scriu cu all-caps, daca dai copy/paste ai sa vezi acest lucru, pur si simplu modul de afisare la titluri este acesta. :)
    3. In timp in sidebard vor fi mai multe lucruri, de asta cele doua coloane. :)
    4. Am testat All in One SEO Pack si nu m-a convins si oricum majoritatea actiunilor pe care le face el automat pot sa le fac si manual; am citit si articolul catre care ai dat tu link si autorul avea aceeasi parere ca si mine. :)
    5. Chestia asta cu copyrightul la copy/paste nu ai idee cat e de eficienta, am folosit-o pe unul din siteurile serioase pe care le am si imi aduce peste 1.000 de vizitatori pe luna; asa cum ai spus si tu nu e infailibil, dar e un pas inainte.
    6. La feedul de comentarii am renuntat pentru ca mi se pare ca arata super ciudat si nu stiu cati il folosesc.
    7. [important] Asa cum am spus in multe locuri acest blog este unul strict personal, nu imi doresc sa devina un blog mare, nu imi doresc sa castig bani din el si nu imi doresc sa ma erijez intr-un formator de opinie, asta e motivul pentru care articolele sunt personale si ma au pe mine in centrul atentiei si nu cititorul si deasemenea motivul pentru care nu trateaza ultimele stiri. :)
    8. In legatura cu oferta gratuita, fiind vorba de bani care ii scot din propriul meu buzunar am ales varianta cea mai ieftina, de asta .info. :)

  • Olivian BREDA

    25 August 2010 - 13:34

    Mersi de răspunsul detaliat, mă bucur că ți-a plăcut articolul.

    Răspunsuri:
    1. Foarte tare ideea cu diacriticele; da, e o problemă cu unitatea unui articol; tot sunt de părere că e de preferat să scrii cu diacritice, dar e un punct de vedere pertinent;
    2. Tema mea de WordPress a venit cu unele lucruri cu care nu sunt de acord; pe unele le-am corectat destul de ușor din CSS (scrierea cu CAPS), pe altele le-am lăsat (felul în care funcționează caseta de search; dacă nu e problematic să schimbi din ALL CAPS în text obișnuit în temă, poți face asta;
    3. Ok;
    4. Autorul se referea, în cazul All in One, la userii mai puțin experimentați, tu nu cred că ai avea problema lui; dar e Ok și să nu îl folosești, poți trăi fără asta;
    5. Ok, îți aduce vizitatori; continui să cred că pentru mine, userul care nu îți fură conținutul (decât pentru un review mic) :) , ar trebui eliminată; ce anti SEO-ist sunt; :)
    6. E puțin folosită abonarea prin feed la comentarii, dar nu cred că e ultra-folosită nici abonarea prin email;
    7. Ok, am înțeles;
    8. E foarte Ok că ai oferta în sine, nu îți cer ție să faci investiția; însă dacă am de ales între:
    a. Domeniu .info și pluginuri;
    b. WordPress.com (fără pluginuri) sau blogspot (cu ce vreau, dar cu domeniu urâțel),
    eu personal aleg b.;
    Aș pune măcar în pagină un îndemn de genul “cumpărați-vă voi domeniu .ro/.com și vă dau hosting”; asta mi se pare o ofertă mai bună; domeniul .info îmi stă un pic pe creieri. :)

    O zi bună.

  • Bogdan Epureanu

    25 August 2010 - 15:28

    Pai scrie clar ca oamenii pot opta si doar pentru hosting in cazul in care au/isi cumpara singuri domeniu. :)

  • Olivian BREDA

    25 August 2010 - 15:45

    Ok, my bad. :)

  • EuropeanDeity

    26 August 2010 - 04:42

    wow, sper sa castigi. Ai depus cred ca cel mai mult efort in acest articol, dintre toti concurentii. Felicitari de pe acum.. :D

  • Olivian BREDA

    26 August 2010 - 07:56

    Mersi frumos de aprecieri. :)

Leave a comment

Your email address will not be published.