Review complex site: emag.ro, evomag.ro, pcgarage.ro, dol.ro/magazin, sigmanet.ro – analiză comparativă pentru 5 magazine online din România + concluzii utilizare rețele sociale

Bună, în mesajul de față analizez 5 magazine online din România: eMAG, evoMAG.ro, pcgarage.ro, dol.ro/magazin, SigmaNET.ro.
Cuprinsul acestui mesaj:
i. Metodologie folosită (introducere)
ii. Analiză emag.ro, evomag.ro, pcgarage.ro, dol.ro/magazin, sigmanet.ro
I. Analiză eMAG.ro
A. Realizarea site-ului
1. Timpul de accesare a site-ului
2. Accesibilitatea
3. Codul sursă
4. Designul grafic
5. Conținutul
6. Legalitatea și elementele care conferă încredere în magazin
7. Interacțiunea cu utilizatorii. Elemente de PR și promovare
8. Search Engine Optimization (SEO)
9. Securitatea site-ului și a elementelor din site
B. Usability & customer experience
1. Uzabilitatea și navigarea
2. Ușurința plasării unei comenzi
3. Ușurința creării contului și a autentificării
II. Analiză evoMAG.ro
A. Realizarea site-ului
1. Timpul de accesare a site-ului
2. Accesibilitatea
3. Codul sursă
4. Designul grafic
5. Conținutul
6. Legalitatea și elementele care conferă încredere în magazin
7. Interacțiunea cu utilizatorii. Elemente de PR și promovare
8. Search Engine Optimization (SEO)
9. Securitatea site-ului și a elementelor din site
B. Usability & customer experience
1. Uzabilitatea și navigarea
2. Ușurința plasării unei comenzi
3. Ușurința creării contului și a autentificării
III. Analiză pcgarage.ro
A. Realizarea site-ului
1. Timpul de accesare a site-ului
2. Accesibilitatea
3. Codul sursă
4. Designul grafic
5. Conținutul
6. Legalitatea și elementele care conferă încredere în magazin
7. Interacțiunea cu utilizatorii. Elemente de PR și promovare
8. Search Engine Optimization (SEO)
9. Securitatea site-ului și a elementelor din site
B. Usability & customer experience
1. Uzabilitatea și navigarea
2. Ușurința plasării unei comenzi
3. Ușurința creării contului și a autentificării
IV. Analiză dol.ro
A. Realizarea site-ului
1. Timpul de accesare a site-ului
2. Accesibilitatea
3. Codul sursă
4. Designul grafic
5. Conținutul
6. Legalitatea și elementele care conferă încredere în magazin
7. Interacțiunea cu utilizatorii. Elemente de PR și promovare
8. Search Engine Optimization (SEO)
9. Securitatea site-ului și a elementelor din site
B. Usability & customer experience
1. Uzabilitatea și navigarea
2. Ușurința plasării unei comenzi
3. Ușurința creării contului și a autentificării
V. Analiză SigmaNET.ro
A. Realizarea site-ului
1. Timpul de accesare a site-ului
2. Accesibilitatea
3. Codul sursă
4. Designul grafic
5. Conținutul
6. Legalitatea și elementele care conferă încredere în magazin
7. Interacțiunea cu utilizatorii. Elemente de PR și promovare
8. Search Engine Optimization (SEO)
9. Securitatea site-ului și a elementelor din site
B. Usability & customer experience
1. Uzabilitatea și navigarea
2. Ușurința plasării unei comenzi
3. Ușurința creării contului și a autentificării
iii. Concluzii utilizare rețele sociale – Top al celor mai bune rețele sociale utile pentru magazine online
A. Analiză detaliată utilizare rețele sociale
I. Funcție de comentarii
II. Blog
III. Forum
IV. Twitter
V. Facebook
VI. Wishlist-uri
VII. Digg, Delicious
VIII. Alte rețele sociale
B. Analiză sintetică utilizare rețele sociale
1. eMAG.ro
2. pcgarage.ro
3. evoMAG.ro
(sus)

i. Metodologie folosită (introducere)

Pentru criteriile de analiză, puteți vedea criteriile de jurizare oferite de GPEC.ro.
Am folosit pentru testare browser-ele Internet Explorer versiunea 8.0.6001.18702, Mozilla Firefox versiunea 3.5.10, Opera în versiunea 10.60. Conform unui raport al NetMarketShare, Internet Explorer a avut pe anul 2010 o cotă de piață de 60.74%, Mozilla FireFox 24.31%, câtă vreme browser-ul Opera doar 2.35%.

România a ieşit pe locul 4 la numărul de conexiuni broadband din numărul total de conexiuni la Internet, prin urmare estimăm că o conexiune medie în România este de tipul T1 – 1,44 Mbps.
Pentru poziționarea principalelor elemente web ale unui magazin online, am folosit studiul „Amplasarea principalelor elemente web ale unui magazin online – studiu usability 2009”. Astfel, linkul către pagina principală trebuie să fie în colțul din stânga-sus al unei pagini, funcția de căutare să fie cât mai aproape de colțul din dreapta-sus, iar termenii și condițiile în partea de jos a paginii. De asemenea, linkul către contul meu e în dreapta-sus, în același loc aflându-se și scurtătura către coșul de cumpărături. Pe o pagină de produs imaginea produsului ar trebui să fie undeva în partea stânga, dar nu chiar la marginea din stânga, ci cu un mic spațiu între margine și fotografia produsului. În partea dreaptă pe pagina unui produs se află, conform așteptărilor internauților români intervievați în studiul citat, butonul de adăugare în coș.
Pentru a verifica aplicarea criteriilor de optimizare pentru motoarele de căutare, am apelat la ghidul realizat de Google – Google’s Search Engine Optimization Starter Guide.
(sus)

ii. Analiză emag.ro, evomag.ro, pcgarage.ro, dol.ro/magazin, sigmanet.ro

(sus)

I. Analiză eMAG

(sus)

A. Realizarea site-ului

(sus)

1. Timpul de accesare a site-ului

Am testat pentru viteza de accesare prima pagină a site-ului, prima categorie listată în site și primul produs afișat în lista de produse conform site-ului websiteoptimization.com. Rezultate sintetice:

HomepagePrima categorie listată în sitePrimul produs afișat în lista de produseMedie
Solicitări HTTP188297286257
Dimensiunea paginii (bytes)1.123.5641.034.031765.560974.385
Timp încărcare (secunde)43,5564,8861,2656,563

Pentru magazinul online eMAG.ro, obținem un număr mediu de 257 solicitări HTTP, o dimensiune medie a paginii de 974.385 bytes și un timp mediu de încărcare a paginii pentru o conexiune de tip T1 de 56,563 secunde.
Un magazin online este necesar să aibă cât mai multe imagini care să ilustreze produsele și multe facilități pentru a fideliza clienții, dar timpul de încărcare a paginii este mare.
Nota timpului de accesare a site-ului: 5/10.
(sus)

2. Accesibilitatea

Cu o lățime de sub 1.000 de pixeli, site-ul se vede foarte bine pe rezoluția orizontală de 1024 de pixeli. Legat de scalabilitatea dimensiunii fonturilor, conform testelor realizate, site-ul poate fi navigat foarte bine în browserele testate. De menționat că browserele moderne pot în general randa o pagină web foarte bine, indiferent de conținutul unei pagini și de nivelul de scalabilitate aplicat.
Nu am avut nicio problemă de compatibilitate în browsere.
Nota accesibilității: 10/10.
(sus)

3. Codul sursă

Principala resursă folosită pentru a verifica validitatea scrierii codului HTML și a codului CSS, World Wide Web Consortium (W3C), consideră că în codul sursă al site-ului eMAG.ro există 301 erori, iar în codul sursă pentru CSS există 96 de erori.
Valorile sunt unele ridicate, există numeroase probleme.
Nota pentru codul sursă: 4/10.
(sus)

4. Designul grafic


Sursa: www.emag.ro
Designul este foarte aerisit, există spațiu liber între elementele vizuale. Ca elemente de individualizare și branding există logo-ul, afișat permanent în colțul din stânga-sus al site-ului, culorile predominante pentru butoane de tipul chemare-la-acțiune (call-to-action) sunt cele ale logo-ului (portocaliu și albastru), se preferă colțuri rotunjite pentru elemente grafice.
Legat de poziționarea în pagină, meniurile sunt în partea de sus și în stânga, căutarea este în colțul din dreapta-sus al site-ului, adică acolo unde este căutată, imaginile produselor sunt în partea stânga, iar funcția de adăugare în coș este în dreapta. Coșul meu și funcția de autentificare se află în partea de sus a site-ului, în dreapta. O funcție foarte utilă este comanda dintr-un singur pas: odată ce se apasă pe butonul „Cumpăr” există o singură pagină care conține toate câmpurile ce trebuie completate pentru a face o comandă. Există, desigur, și opțiunea de a comanda telefonic.
Nu am găsit erori în navigarea prin site.
Pot aprecia că designul grafic este unul unitar, iar butoanele de acțiune sunt evidențiate față de restul elementelor din site.
Legat de prioritizarea conținutului, pe pagina principală a site-ului există o secțiune dedicată ofertelor speciale. Toate bannerele de promovare a unor servicii externe se află într-o zonă dedicată, care nu încurcă navigarea (în colțul din stânga-jos).
Nu am întâlnit bannere de tipul pop-up, imaginile sunt de calitate. Ca un punct negativ, bannerele sunt animate, ceea ce distrage atenția de la navigarea obișnuită către ele. În plus, site-ul nu are ferestre de tip pop-up, dar există overlayer-e, reclame care sunt afișate peste toate celelalte elemente din site.
Notă pentru designul grafic: 10/10.
(sus)

5. Conținutul

Site-ul este complex, sunt numeroase produse în el. Cu toate acestea, datorită categoriilor evidențiate din partea stângă, a casetei de căutare promovată în partea dreaptă, a secțiunilor cu oferte și a rubricii cu cele mai vândute produse, navigarea este intuitivă.
eMAG.ro este un site care abundă în informații despre produse, acestea au și fotografii, o mare parte din ele au și evaluări date de vizitatorii site-ului.
Nu am întâlnit erori de gramatică în textele introduse de deținătorii site-ului, însă textele introduse de utilizatori nu sunt întotdeauna corecte gramatical sau ortografic.
Stocul este afișat în mod real, prețul de pe site include Taxa pe Valoarea Adăugată (TVA), costul cu transportul este nul, și se poate vedea asta din prima pagină.
Vizitatorii pot să își exprime opiniile despre produse, am întâlnit și opinii exclusiv negative despre unele produse. Aveți mai jos un exemplu de prezentare a review-urilor, de forma pro și contra:

Clienții pot vedea produse similare, dacă este vorba de imprimante sunt afișate consumabile pentru acele produse, există o listă cu specificații ale producătorilor.
Legat de facilitatea de a scrie propriul review, aceasta este foarte detaliată pentru site-ul eMAG.ro:

Se observă că nota este defalcată în 4 subcategorii, vizitatorii au mai multe opțiuni de a nota un produs. În plus, vizitatorii pot adăuga atât opinii pro, cât și contra. În câmpul „Conținut” se pot adăuga comentarii foarte detaliate. Există și întrebări care verifică durata folosirii produsului de vizitator, și un câmp care te întreabă care este nivelul tău de cunoștințe despre produs. Mai mult, există și o opțiune (bifată implicit) de a primi pe email notificări despre apariția de noi mesaje, comentarii la review-ul respectiv.
Nota conținutului: 10/10.
(sus)

6. Legalitatea și elementele care conferă încredere în magazin

Deși eMAG.ro nu afișează vizibil pe site în paginile în care se introduc date cu caracter personal (pagina de comandă, de exemplu) că este operator de date cu caracter personal, alături de numărul autorizației, în diverse regulamente pentru concursuri (1, 2, 3) site-ul menționează o parte din condițiile Legii 677/2001 privind protecția datelor cu caracter personal.
În plus față de legea contractelor la distanță, care prevede o politică de returnare a produselor în 10 zile, pe site e menționată o altă garanție, numită „Extragaranția de Retur”, care garantează primirea banilor în 30 de zile de la cumpărare.
Pe pagina cu ajutor despre garanție se menționează că „Toate produsele comercializate de către site-ul nostru, cu excepția celor resigilate, beneficiază de condiții de garanție conforme legislației în vigoare și politicilor comerciale ale producătorilor.”
În footer sunt prezentați partenerii eMAG.ro:

Dintre partenerii prezentați, Microsoft Windows XP Professional face notă discordantă, fiind un produs, mai degrabă decât un partener (cum sunt IBM, Microsoft, Dell, Acer, Lenovo) sau o certificare de management (ISO 9001:2001). Nu sunt suficiente însă aceste certificări, este necesar să existe un grad mai mare de securitate a site-ului.
Ca modalități de plată online, se poate folosi VISA (Classic si Electron) și MasterCard (inclusiv Maestro).
Site-ul nu folosește watermarks pentru protecția imaginilor.
Nota elementelor care oferă încredere în magazin: 8/10.
(sus)

7. Interacțiunea cu utilizatorii. Elemente de PR și promovare

Site-ul are un blog pe care interacțiunea cu vizitatorii este foarte apreciată. Cele mai recente zece articole de pe pagina principală a blogului au o medie de 39 de comentarii. Blogul este actualizat constant cu articole.
Vizitatorii își pot lăsa opinia despre un produs în două feluri: pe de o parte există un formular de comentarii pe pagina unui produs, iar pe de altă parte există o secțiune dedicată review-urilor, numită eMAG.Live!.
Persoanele care doresc să fie în legătură cu eMAG pot apela și la contul de Twitter al companiei. Nu am găsit însă prezență pe Facebook, iar pe contul de Twitter este foarte puțină interacțiune directă cu clienții și mult mai multă comunicare globală (așadar, mai degrabă decât o comunicare unul-la-unul, pe contul de Twitter se practică comunicarea unul-la-mulți). De remarcat că pe contul de Twitter se urmăresc doar două persoane (eMAG afirmă astfel într-un fel, că e interesat doar de @eMAG_Serv_Client și @amazon).

Desigur, pe contul dedicat serviciului clienți al eMAG activitatea este mai susținută, li se răspund clienților, există comunicare directă între companie și utilizatori.
Pe blog comentatorii primesc răspunsuri, discuțiile se păstrează în limitele decenței. Comentariile negative primesc și ele răspuns, se răspunde la critici cu soluții. Dacă uneori comentatorii fac atacuri la persoană, acestea nu primesc răspunsuri.
De remarcat că a existat un forum al eMAG, care a fost închis fără a se dezbate această problemă cu comunitatea. Pur și simplu a fost o decizie unilaterală de închidere a forumului.
În locul forumului, discuțiile s-au mutat pe eMAG.Live!, o secțiune dedicată review-urilor create de vizitatorii site-ului. Produsele au o atenție deosebită din partea vizitatorilor, fiecare produs care apare în această pagină are măcar un scurt comentariu și o notă de la 1 la 5 (acordată sub forma unor steluțe). Uneori review-urile sunt înlocuite de întrebări despre produsul respectiv. Interesant este că review-urile în sine pot fi, la rândul lor, notate de alți vizitatori:

În momentul de față există aproape 40.000 de review-uri scrise de utilizatori. Review-urile sunt foarte utile pentru a lua o decizie. Este desigur de preferat ca atunci când iei decizia de cumpărare a unui produs să apelezi la o sursă independentă (există site-uri de review-uri, reviste online, companii care testează produse, analize independente și, la urma urmei, sfatul, neavizat poate, al unor cunoscuți). Însă un sistem foarte complex de review-uri (cu numeroși itemi analizați, cu rating asupra review-urilor în sine, cu multe review-uri pentru un singur produs) contează și el în luarea deciziei de cumpărare.
Există desigur și o casetă, realizată în aceleași linii de design ale site-ului, pentru abonarea la newsletter:

Nota interacțiunii cu utilizatorii: 8/10.
(sus)

8. Search Engine Optimization (SEO)

Legat de folosirea corectă a URL-urilor:
www.emag.ro/hard_disk-uri_externe/hdd-extern-adata-sh02-500gb-25-usb20-black–pASH02-500GU-CBK
Ce se poate îmbunătăți la linkul de mai sus este folosire hypen (-) pentru separarea cuvintelor din cadrul categoriei. De asemenea, sunt prea multe cuvinte cheie în URL, ceea ce îl face foarte lung. Apoi, o parte din cuvintele cheie (CBK, pASH02) vor fi probabil foarte puțin căutate prin motoarele de căutare, deci vor aduce puțin trafic.
Titlurile paginilor sunt în general unice.
Pentru categoriile de produse au fost folosite cuvinte cheie la plural, iar pentru produse au fost folosite cuvinte cheie la singular.
Site-ul folosește tag-ul H1, dar îl folosește în footer, o soluție mai puțin indicată.
Ca problemă importantă, multe imagini din site nu au folosit tag-ul ALT pentru a menționa ce se află în acele imagini.
Faptul că eMAG.ro are nu mai puțin de 2.770.000 de rezultate indexate în Google arată că site-ul a fost bine indexat.
Yahoo.com arată că site-ul are 357.824 de linkuri către el, un număr foarte mare.
Nota SEO: 8/10.
(sus)

9. Securitatea site-ului și a elementelor din site

Site-ul nu folosește conexiuni securizate la logare (protocolul https://), ceea ce un punct în minus.
Nota pentru securitate: 5/10.
(sus)

B. Usability & customer experience

(sus)

1. Uzabilitatea și navigarea

Site-ul este ușor de navigat, butoanele sunt evidente.
Linkurile ideale arată grafic așa: albastre, subliniate cu o linie. Din păcate, nu toate linkurile din site îndeplinesc acest criteriu.
Majoritatea produselor pot fi găsite în 4 click-uri, pornind de la pagina principală.
Funcția de ajutor este bine implementată, cu numeroase elemente în pagină.
Site-ul folosește breadcrumbs.
Nota uzabilității și a navigării: 7/10.
(sus)

2. Ușurința plasării unei comenzi

Comanda se efectuează dintr-o singură etapă, procedura de adăugare în coș e și ea foarte simplă.
Coșul de cumpărături este vizibil din orice pagină.
În pagina de editare a coșului se pot înlocui produse, modifica unele cantități.
După ce se adaugă un produs în coș, se pot continua cumpărăturile.
Formularul de comandă nu listează însă instrumente de ajutor (ca, de exemplu: live help, call support etc.).
Nota ușurinței plasării unei comenzi: 8/10.
(sus)

3. Ușurința creării contului și a autentificării

Formularul de creare a contului este foarte simplu:

Odată completat acest scurt formular, contul este creat și pot completa toate detaliile pentru livrare ulterior.
Din păcate, nu îmi sunt clare câmpurile obligatorii versus cele opționale.
Dacă completez unele date greșit, site-ul îmi zice, foarte elegant, că am de completat încă câteva date.
Abonarea la newsletter nu este bifată implicit, un lucru excelent.
Nota pentru ușurința creării contului și a autentificării: 7/10.
(sus)

II. Analiză evoMAG.ro

(sus)

A. Realizarea site-ului

(sus)

1. Timpul de accesare a site-ului

În ceea ce privește viteza de accesare, am testat prima pagină a site-ului, prima categorie listată în site și primul produs afișat în lista de produse conform site-ului websiteoptimization.com. Rezultate sintetice:

HomepagePrima categorie listată în sitePrimul produs afișat în lista de produseMedie
Solicitări HTTP230230285248,33
Dimensiunea paginii (bytes)1.809.4511.642.5591.799.5421.750.517,33
Timp încărcare (secunde)55,5954,766,5358,94

Așadar, există, în medie, 248 de solicitări HTTP, 1.750.517 bytes și 59 de secunde timp de încărcare pentru o pagină de pe site.
Este evident că acest site poate fi perfecționat la toate aceste puncte. O pagină cu dimensiunea medie de 1,67 MegaBytes are tendința să îndepărteze vizitatorii.
Nota timpului de accesare a site-ului: 4/10.
(sus)

2. Accesibilitatea

Lățimea site-ului este de peste 1.020 de pixeli orizontali. Ținând cont că un browser adaugă încă câțiva pixeli pentru bara de scroll, rezoluția orizontală de 1024 de pixeli se va vedea cu o bară orizontală de scroll. Prin urmare, rezoluția minimă recomandată pentru a vedea site-ul evoMAG.ro este de 1600×1200. Este o rezoluție mare, evoMAG.ro pierde puncte importante pentru că are o rezoluție orizontală atât de mare.
Legat de afișare, am întâlnit următoarea problemă de compatibilitate:



Aveți mai sus aceeași zonă a site-ului, afișată în Internet Explorer, Opera și Firefox. Se observă că în cazul Firefox este o problemă de afișare.
Per total, site-ul însă poate fi afișat fără probleme.
Nota accesibilității: 6/10.
(sus)

3. Codul sursă

Conform testelor W3C, pe site-ul evoMAG.ro există 175 de erori, iar în codul sursă pentru CSS sunt nu mai puțin de 10 erori.
Valorile sunt unele destul de ridicate, sunt numeroase probleme.
Nota pentru codul sursă: 7/10.
(sus)

4. Designul grafic


Sursa: www.evomag.ro
Dacă în cazul eMAG.ro se miza pe un design aerisit, evoMAG.ro mizează pe captarea atenției internautului. Mai multe culori (verde, roșu, portocaliu, gri) pentru elementele de tip apel-la-acțiune, multe elemente îngrămădite în spațiu puțin, foarte multe reclame pe pagina principală.
Logo-ul însuși este foarte aglomerat, și putem remarca adaptarea evoMAG la sezonul estival – logo-ul este prezentat undeva la mare, cu soare și plajă.
evoMAG primește puncte pentru atracția vizuală, site-ul te îndeamnă să faci click, însă pierde puncte în ceea ce privește claritatea și simplitatea – site-ul dă impresia de încărcare, aglomerarea multor elemente pe pagină, supra-saturarea cu informație.
Caseta de căutare este în colțul din stânga sus, contul meu nu este în colțul din dreapta sus, ci undeva în partea dreaptă, alături de coșul de achiziții – acestea sunt elemente mai slabe ca uzabilitate. Se poate însă aprecia la acest site că pozele produselor sunt în stânga, apelul la acțiune („Cumpără acum”) este în dreapta, și logo-ul este click-abil (făcând click pe logo ajungi în homepage).
Categoriile site-ului sunt ordonate, probabil, în funcție de vânzări, ceea ce face ca toate categoriile frecvent accesate să fie ușor vizibile de la intrarea în site.
Designul este unitar, se păstrează aceleași elemente în tot site-ul. Meniul de sus și cel lateral stânga sunt vizibile în orice pagină a site-ului, iar butoanele sunt realizate cu o grafică unitară.
Legat de bannerele site-ului – acestea sunt prezente pe homepage și arată concursuri, prețuri promoționale, cadouri, soluții de creditare și discount-uri. Sunt așadar, soluții pentru a cumpăra produse în site.
În ceea ce privește navigarea prin site, nu am găsit erori.
Nu am întâlnit bannere de tipul pop-up, imaginile din pagină sunt de calitate.
Notă pentru designul grafic: 6/10.
(sus)

5. Conținutul

Pot aprecia structurarea foarte clară a produselor pe categorii în site.
Fiecare produs este însoțit de o descriere bună, există inclusiv un istoric al prețului în perioade de până la maximum un an.
Nu se poate spune că descrierile evită jargonul tehnic, dimpotrivă, sunt înțesate de termeni tehnici.
Se preferă folosirea unor tabele, pentru prezentarea sintetică a informațiilor despre produse.
Imaginile au watermark.
Nu am întâlnit erori de gramatică în textele introduse de deținătorii site-ului.
Stocul este afișat în timp real – adică dacă eu comand un produs de pe site, în mod teoretic pot vedea înainte de a trimite comanda dacă un produs este în stoc sau nu. Există însă și produse pentru care această facilitate nu este disponibilă.
Nu mi se precizează însă dacă prețul de pe site include sau nu TVA. De asemenea, costul cu timbrul verde este calculat separat.
Se pot introduce comentarii la produse. Am observat că majoritatea comentariilor de pe site sunt pozitive. De asemenea, un comentariu poate fi evaluat conform acestei întrebări:

Există două probleme cu formularea: pe de o parte se întreabă dacă este echitabil un comentariu, și apoi se afișează că respectivul comentariu e corect sau nu (așadar se schimbă criteriul de analiză), iar pe de altă parte analiza de tipul „echitabilă” sau nu are tendințe manipulatorii (cum pot judeca vizitatorii dacă un comentariu e echitabil? Pentru cine să fie echitabil? Din ce perspectivă? Exprimarea este neglijentă).
Funcția de adăugare comentarii pe evoMAG.ro permite adăugarea de scurte opinii. Nu este atât de detaliată ca în cazul magazinului online eMAG.ro, însă există calificative pe o scară de la 1 la 5, vizitatorii pot introduce numele și emailul pentru a afla dacă au existat răspunsuri la comentariul lor. Dacă pe de o parte întrebările mai puține duc la răspunsuri oarecum fugare, faptul că nu există întrebări care să te ghideze pot face ca răspunsurile să fie mai creative. Mai jos o imagine cu formularul de comentarii:

Legat de prioritizarea informațiilor, se poate vedea în imaginea de mai jos că se pune accent în special pe preț, mai puțin pe informațiile conexe (garanție, rată, valoare timbru verde):

Lista de produse similare este afișată după ce se adaugă un produs în coș, ceea ce e oarecum contra-intuitiv (sunt mai degrabă interesat să văd un produs similar când caut produsul, nu când am luat decizia de cumpărare). De asemenea, pe pagina produsului nu sunt afișate accesoriile.
Nota conținutului: 7/5.
(sus)

6. Legalitatea și elementele care conferă încredere în magazin

În sidebar sunt afișate mai multe modalități de plată, inclusiv o soluție de creditare. ePayment este o soluție românească de plată, ceea ce sporește încrederea vizitatorilor români:

Este ciudat totuși ca la sisteme de plată online să fie menționată și plata la sediu (care nu mai poate fi considerată plată online).
În cazul unei promoții de Crăciun am întâlnit singura menționare din site pentru legea 677/2001, privind protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. Per total însă, nu sunt afișate suficiente date despre folosirea datelor cu caracter personal.
Pe site nu există soluții care să mă asigure că site-ul este unul cu securitate sporită (de exemplu, o formă de auditare externă a site-ului).
Legat de partenerii externi, site-ul listează atât producători de top cu care este asociat, cât și diferite portaluri, comparatoare de preț și directoare de afaceri în care este înscris:

Nota elementelor care oferă încredere în magazin: 6/10.
(sus)

7. Interacțiunea cu utilizatorii. Elemente de PR și promovare

Site-ul nu are nici blog, nici forum. În secțiunea numită „Noutăți” se află ultimele produse.
Contul de Twitter al companiei este dedicat exclusiv promoțiilor. Pentru a posta informațiile cu periodicitate, site-ul se folosește de serviciile LaterBro.com, un site care permite utilizatorilor să actualizeze contul de Twitter la momente prestabilite. Din păcate, această facilitate scade și caracterul de ofertă limitată al promoțiilor (dacă o ofertă a fost programată cu ceva timp înainte, își pierde din senzația de „Cumpără acum!”).

Contul de Facebook este folosit pentru a prezenta ultimele newsletter-e, produse noi introduse, apariții în presă, oferte speciale (pentru că sunt mai rare decât cele de pe Twitter, sunt alese doar cele foarte importante). Activitatea pe Facebook a Evomag.ro a început în 19 martie 2010 și nu a fost una foarte susținută. Cele 97 de persoane care apreciază („Like” în original) pagina Evomag își manifestă aprecierea fie votând articolele de pe Facebook (10 exemple), fie comentând articolele (un singur exemplu). Este o activitate mai puțin susținută.
Ce se poate remarca atât la contul de Twitter, cât și la cel de Facebook este orientarea spre vânzare. Linkurile duc, aproape toate, spre evoMAG.ro, grafica cu care au fost customizate profilele pe rețelele sociale este similară cu cea folosită pe site-ul în sine, informațiile prezentate sunt axate, de multe ori spre vânzare. Legat de tipul comunicării, aceasta este exclusiv de la unul (evoMAG.ro) la mai mulți (clienți). Nu am văzut decât foarte rar discuții cu alte persoane pe Twitter, iar singurul comentariu pe pagina de Facebook nu a primit răspuns.
Update 2010.07.22: sunt de menționat aici și:
a. Sistemul de recenzii extern – discutăm de sistemul trustpilot.ro de evaluare independentă a magazinului; sistemul are o notare sintentică:

, însă se pot vedea și individual, toate cele 415 review-uri;
Pentru fiecare review se poate adăuga un comentariu, se poate marca drept util, există opțiunea de a răspunde în numele companiei și de a raporta comentarii malițioase. Se afișează, desigur, și data publicării review-ului.
La rândul lor, comentatorii au afișat numărul de comentarii totale postate pe site și un anume număr de puncte acumulate prin activitatea pe site. Pentru a adăuga un comentariu pe site, este necesar să fi făcut o comandă pe site-ul evoMAG.ro și la scrierea comentariului se va menționa ID-ul comenzii.
De remarcat că pe site nu există nicio plângere salvată.
În secțiunea mass-media sunt afișate 23 de articole apărute în presă despre companie. De remarcat că la rubrica “Publicat de” nu este afișat niciun utilizator (posibil să fi fost adăugate de redactorii site-ului trustpilot.ro).
Conform acestui grafic:

, review-urile sunt covârșitor pozitive.
b. blogul evoMAG.ro (nou lansat) – ca uzabilitate, blogul stă destul de bine, există funcția de RSS în dreapta sus și o funcție de căutare. Aș adăuga poate și o funcție de abonare prin email via FeedBurner. Tema ar trebui tradusă integral în limba română. Data ar trebui și ea să fie adaptată scrierii datei din România. Fonturile mici nu se dezic de la numele dat și sunt realmente mici. Poate un pic prea mici. Aș scoate de pe site menționarea autorului, dacă este un singur autor la articolele de pe blog. M-ar interesa să văd în site și o funcție de comentarii recente, ar încuraja comunicarea cu cititorii. Primul mesaj al blogului începe cu eroare gramaticală – “am creeat” (vezi conjugări) – și continuă cu o a doua, în a doua propoziție – “Sper sa ne certati sa am realizat”. Stilul e relativ formal. Aș denumi categoria “Socializare” drept “Rețele sociale”. Site-ul nu menționează CMS-ul folosit – WordPress. Apreciez foarte mult integrarea cu Facebook, e un lucru excelent ăsta. Există un comentariu vechi de 5 zile pe blog care nu a primit răspuns. Designul blogului este foarte reușit, îmi place cum arată blogul.
Nota interacțiunii cu utilizatorii: 7/10.
(sus)

8. Search Engine Optimization (SEO)

Legat de folosirea corectă a URL-urilor – banner-ele au linkuri care folosesc parametri, ceea ce nu este indicat:
www.evomag.ro/Pagini/Plata-online-in-Rate-CardAvantaj.html?utm_source=Plateste+cum+vrei+tu%21&utm_medium=banner&utm_campaign=Banner_interschimbabil_prima_pagina
Însă majoritatea linkurilor din site arată foarte bine:
ww.evomag.ro/Pagini/CD-Drivers-Partitie-Back-up.html
sunt linkuri bine optimizate pentru cuvintele cheie. Ca notă, pentru uzabilitate ar fi fost foarte potrivit ca linkurile să nu conțină majuscule.
Structura site-ului permite navigarea facilă. Este de asemenea de salutat prezența fișierului sitemap.xml.
Titlurile paginilor sunt în general unice. Am întâlnit însă și probleme, de exemplu pentru aceste două pagini: „Explicație termeni care încep cu litera 2” și „Explicație termeni care încep cu litera 3”.
Pentru categoriile de produse au fost folosite cuvinte cheie la plural, iar pentru produse au fost folosite cuvinte cheie la singular.
Prezența fișierului robots.txt este excelentă.
Tag-ul h1 este folosit așa cum trebuie, pentru afișarea titlului paginii.
Site-ul folosește tag-ul H1, dar îl folosește în footer, o soluție mai puțin indicată.
Din păcate, multe imagini din site nu au folosit tag-ul ALT care să explice conținutul imaginii.
Cele 22.300 de rezultate după o căutare în Google arată că site-ul este bine indexat.
Yahoo.com arată că site-ul are 507.306 de linkuri către el, un număr imens.
Nota SEO: 7/10.
(sus)

9. Securitatea site-ului și a elementelor din site

Din nefericire, site-ul nu folosește conexiuni securizate la logare (protocolul https://). Nu am observat vulnerabilități de tipul SQL injection.
Nota pentru securitate: 5/10.
(sus)

B. Usability & customer experience

(sus)

1. Uzabilitatea și navigarea

Butoanele sunt mari, site-ul are o structură ușor de înțeles. Produsele pot fi găsite în maxim 4 clickuri.
Funcția de căutare este plasată proeminent.
În pagina unui produs există elemente de navigație care fac informarea mai ușoară (de exemplu, dacă fac click pe linkul comentarii, sunt dus imediat la partea din pagină referitoare la comentarii pentru acel produs).
Filtrele de căutare sunt foarte bine implementate, rezultatul este unul bun.
Nu am întâlnit erori de navigare în site. Conținutul relevant pentru un produs este plasat în primul ecran vizibil (preț, imagine produs, buton de comandă).
Site-ul nu folosește breadcrumbs, ceea ce este un punct în minus.
Nota uzabilității și a navigării: 7/10.
(sus)

2. Ușurința plasării unei comenzi

Comanda se efectuează abia după crearea unui cont, ceea ce este evident un punct în minus. Există notificare prin SMS după efectuarea comenzii.
Faptul că se cere Codul Numeric Personal (CNP), fără să se specifice motivația cererii lui este un punct negativ.
Ca punct pozitiv, odată logat comanda se poate efectua într-un singur pas. De remarcat că site-ul își îndeamnă vizitatorii să adauge comentarii la comandă cu această formulare: „Alte informaţii esenţiale”, care limitează vizitatorii să adauge unele informații care nu pot fi considerate esențiale.
Foarte utilă funcția prin care vizitatorii sunt îndemnați să își lase un număr de telefon pentru a fi sunat de evoMAG.ro.

Nota ușurinței plasării unei comenzi: 7/10.
(sus)

3. Ușurința creării contului și a autentificării

Este ușor ca un vizitator să se logheze în site, ar fi fost necesar însă și un buton de păstrare a logării:

În ceea ce privește funcția de creare cont, am observat abonarea deja bifată pentru funcția de newsletter, ceea ce este un aspect mai puțin plăcut al site-ului:

Iarăși, nu este un lucru plăcut ca fiecare comandă să necesite logarea în site.
Nota pentru ușurința creării contului și a autentificării: 7/10.
(sus)

III. Analiză pcgarage.ro

(sus)

A. Realizarea site-ului

(sus)

1. Timpul de accesare a site-ului

Pentru a verifica viteza de accesare, am testat prima pagină a site-ului pcgarage.ro, prima categorie listată în site și primul produs afișat în lista de produse. Testele au fost făcute pe site-ul websiteoptimization.com. Rezultate obținute:

HomepagePrima categorie listată în sitePrimul produs afișat în lista de produseMedie
Solicitări HTTP201196173190,00
Dimensiunea paginii (bytes)1.354.4131.299.0311.140.3061.264.583,33
Timp încărcare (secunde)47,3846,0840,6444,70

Se poate vedea că sunt în medie, 190 de solicitări HTTP, 1.264.583 de bytes pentru o pagină, iar paginile se încarcă în medie în 44,7 de secunde.
Site-ul stă, comparativ cu evoMAG.ro sau eMAG.ro, net mai bine. Există însă probleme cu dimensiunea mare a paginilor.
Nota timpului de accesare a site-ului: 6/10.
(sus)

2. Accesibilitatea

Un lucru binevenit pe site este lățimea variabilă. Astfel, site-ul se va vedea foarte bine și pe un monitor cu o rezoluție orizontală de 1920 pixeli (formatul Full HD), cât și pe un monitor tipic de PC. Rezoluția minimă a site-ului (sub care apare bara de scroll orizontal) este de sub 1.000 de pixeli, prin urmare site-ul se afișează foarte bine pe un monitor cu rezoluția 1280×1024 pixeli.
Nu am întâlnit nicio problemă de compatibilitate în folosirea site-ului în diferite browsere.
Nota accesibilității: 10/10.
(sus)

3. Codul sursă

Conform testelor W3C, pe site-ul pcgarage.ro există doar 6 erori, însă în codul sursă pentru CSS sunt nu mai puțin de 120 de erori.
Valorile sunt unele mari pentru CSS, dar foarte bune pentru site-ul în sine. Este un rezultat mulțumitor.
Nota pentru codul sursă: 8/10.
(sus)

4. Designul grafic

Așa arată site-ul la rezoluția orizontală minimă:

Sursa: www.pcgarage.ro
Se observă accentul ridicat pus pe partea de reclame (în partea superioară a site-ului este un loc dedicat banner-elor).
Culorile nu sunt foarte deschise, se preferă fundaluri de tonuri mai închise. Culorile logo-ului (alb și roșu) sunt folosite intens în site, atât pentru a marca titlurile și elementele importante ale paginii, cât și pentru butoanele care îndeamnă la acțiune („Adaugă în coș”). Se observă preferința pentru culori cu contrast puternic (roșu foarte închis pe un fundal de culoare deschisă, alb pe roșu).
Categoriile sunt așezate în partea stângă, un loc familiar pentru vizitatorii de magazine online în România.
Nu am întâlnit erori de design în vizitarea site-ului.
De remarcat este că în partea de jos a site-ului vizitatorului îi sunt prezentate ultimele pagini vizitate, o serie de linkuri utile, ajutor la cumpărături și informații despre PC Garage. Este foarte util ca, odată ce ai vizitat o pagină din site, să ai în continuare ce să citești în site.
Designul este simplu și clar, sunt suficiente spații libere.
Designul grafic este unitar, se păstrează aceleași linii directoare în toate paginile.
Nu am întâlnit bannere de tipul pop-up, imaginile din pagină sunt de calitate. În trecut au existat însă bannere de tip full-screen, care se afișează pe tot ecranul și necesită click din partea vizitatorilor. În prezent, acest tip de bannere au fost eliminate.
Notă pentru designul grafic: 9/10.
(sus)

5. Conținutul

Relevant pentru specificul site-ului este funcția de adăugare comentarii despre un produs. Astfel, dacă un vizitator observă o eroare în caracteristicile unui produs, se pot adăuga foarte ușor comentarii pe această temă. În acest fel, PC Garage încurajează vizitatorii să fie activi în sprijinirea site-ului.

În ceea ce privește funcția de adăugare comentariu pentru un produs, primul lucru care se remarcă este felul în care se încarcă pagina. Astfel, dacă un vizitator dorește să adauge un comentariu despre un produs, el nu va părăsi pagina curentă. Dimpotrivă, site-ul PC Garage va afișa o fereastră de tip overlayer, care face ca viteza cu care se poate adăuga un comentariu să fie una ridicată. Vizitatorii pot lăsa o notă de la 1 la 5 (deși nu se specifică nota care este mai mare dintre 1 și 5). De asemenea, vizitatorii sunt îndemnați să introducă mai degrabă comentarii pro sau contra, decât să își exprime opinia în general despre produse (se observă această tendință din dimensiunea casetelor folosite pentru a lăsa comentarii). De remarcat este și faptul că vizitatorii sunt îndemnați să nu facă comparații între PC Garage și alte magazine online.

Ca punct negativ, comentariile sunt afișate într-o pagină separată, nu direct pe pagina produsului.
Foarte utile sunt wishlist-urile:

Vizitatorii pot salva pe site-ul PC Garage o precomandă și adăuga în acea precomandă o serie de produse. La rândul lor, wishlist-urile pot primi comentarii din partea vizitatorilor, și astfel se creează adevărate discuții în jurul celor mai bune produse pentru a fi cumpărate. Cele mai comentate wishlist-uri Au până la 36 de comentarii, au primit, la rândul lor, voturi și recomandări din partea altor vizitatori.
Structurarea produselor pe categorii în site este foarte bine realizată. Fiecare produs este însoțit de o descriere.
Pe site se poate vedea istoricul prețului din ultimele 30 de zile.
Descrierile produselor au foarte mulți termeni tehnici și sunt afișate sub forma unor tabele.
Imaginile nu au watermark, ceea ce le face atractive pentru cei care preiau fără drept de licență imaginile din site.
Stocul este afișat în timp real, pot ști dinainte de a comanda dacă produsul este în stoc. Interesantă este funcția de „Produse în stoc”. Conform acestei facilități, se pot comanda unele produse direct din stocul magazinului (în mod normal, magazinele online evită să facă stocuri de produse, pentru a se proteja de variațiile de preț și, de multe ori, din lipsa unui spațiu pentru a stoca produsele; în cazul PC Garage există și produse în stocul magazinului). Prețul afișat pe site include toate taxele.
Legat de conținut, tabelul cu informațiile despre produs nu este plasat prioritar, ceea ce face un pic dificilă informarea despre un produs sau altul.
Nota conținutului: 7/5.
(sus)

6. Legalitatea și elementele care conferă încredere în magazin

Serviciile de plată online afișate în partea lateral-dreapta a site-ului PC Garage sunt: ePayment, VISA și MasterCard, sistemul de creditare Card Avantaj și un sistem de securitate GeoTrust:

Este primul site analizat care folosește sistemul de securitate extern GeoTrust, ceea ce conferă un plus de siguranță vizitatorilor site-ului că au în față un site sigur de folosit.
Ca punct negativ, se poate menționa că nu toate imaginile din sidebar sunt clickabile.
Site-ul include în footer un link către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
O altă bilă albă este că pe pagina care descrie politica de confidențialitate se specifică foarte clar că „S.C. PC Garage S.R.L. este înscrisă în registrul de evidență a prelucrărilor de date cu caracter personal sub nr. 4857.” Folosind site-ul Autorității Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, orice internaut poate afla detaliile cu care PC Garage s-a înregistrat pe site-ul dataprotection.ro.
Binevenită este și prezența unei politici de returnare a produselor, care stipulează clar că produsele se pot returna fără invocarea unui motiv și fără penalități în termen de 10 zile.
În footer site-ul afișează și comparatoarele de preț în care sunt înscriși, alături de realizatorul site-ului (Madball).

Nota elementelor care oferă încredere în magazin: 6/10.
(sus)

7. Interacțiunea cu utilizatorii. Elemente de PR și promovare

Site-ul are blog, două conturi de Twitter, forum. La acestea se adaugă opțiunea de adăugare comentarii discutată anterior. Să le luăm pe rând.
Blogul, lansat în 7 decembrie 2005, a strâns pe parcursul anilor nu mai puțin de 101 mesaje. Articolele sunt despre PC Garage, noutăți, servicii noi introduse, promoții, povestiri din interior, evenimente speciale. Ultimele mesaje de pe blog au strâns între zero și 5 comentarii per mesaj, ceea ce arată că nu este o interacțiune foarte mare cu vizitatorii site-ului.
Interesantă este o secțiune dedicată unor mesaje afișate permanent:

În acea secțiune vizitatorii își pot introduce opiniile, pot să exprime opțiunile despre PC Garage. Interacțiunea este puternic promovată, dovadă fiind și numărul de comentarii: 80, 57 și respectiv 13.
Contul de Twitter @pcgaragero e folosit pentru a anunța ultimele mesaje de pe blog, povestiri din interior despre promoții. Se observă interacțiunea cu vizitatorii: se mulțumește persoanelor care retransmit mesajele postate pe Twitter („retweet-uri” în limbajul de pe Twitter).
Există și inevitabile erori de postare:

Comunitatea MyGarage are propriul cont de Twitter. Mesajele sunt aici mai rare (7 mesaje de la 1 mai 2010). Contul de Twitter este folosit în special pentru a atrage atenția comunității de pe Twitter („tweetosferă”) despre activitatea de pe forum. Uneori apar solicitări de funcții de administratori ai forumului. Contul a fost lansat relativ recent, în 15 februarie 2010.
Ca notă negativă, site-ul nu are o pagină de Facebook, deși se adresează unor comunități pasionate de Internet. Per ansamblu însă, PC Garage are o prezență foarte activă pe rețelele sociale, este un rezultat foarte mulțumitor.
Nota interacțiunii cu utilizatorii: 8/10.
(sus)

8. Search Engine Optimization (SEO)

URL-urile produselor arată foarte bine:
www.pcgarage.ro/hard-disk-uri/western-digital/2tb-sata-ii-64mb-caviar-green/
Se observă prezența categoriei (hard-disk-uri), a producătorului (Western Digital) și a informațiilor despre produs. Separatorul folosit este dash-ul, excelent!, și linkurile nu sunt excesiv de lungi. O notă bună pentru linkuri.
Informația este structurată logic, categoriile din partea stângă facilitează accesul la cele mai importante categorii ale site-ului.
Fișierul robots.txt este folosit pentru a opri accesul crawler-elor la unele pagini din site.
Deși nu este exclus ca site-ul să aibă un sitemap.xml cu alt nume decât cel standard, poziționat în locul standard, faptul că în robots.txt nu există o menționare către sitemap.xml și, în plus, sitemap.xml are fie o altă denumire, fie nu există, este un punct în minus.
Categoriile și articolele din site au titluri unice, se observă atenția pentru acest detaliu.
Pe site se folosește nofollow pentru a împiedica scurgerea de Page Rank către pagini mai puțin importante pentru motoarele de căutare (de exemplu, pagina de adăugare în coșul de produse):

Tag-ul h1 este folosit foarte inspirat, pentru afișarea titlului paginii:

Există, așa cum era de așteptat, și celelalte tag-uri importante în pagină: h2 și h3.
Imaginile au text alternativ, ceea ce este îmbucurător din punct de vedere SEO.
Cele aproximativ 1.590.000 de rezultate afișate în motorul de căutare Google demonstrează că site-ul este bine indexat.
Motorul de căutare Yahoo.com arată că site-ul are 206.857 de linkuri către el, un număr foarte mare.
Nota SEO: 10/10.
(sus)

9. Securitatea site-ului și a elementelor din site

Site-ul folosește conexiuni securizate la logare (protocolul https://). Nu am observat vulnerabilități de tipul SQL injection.
Nota pentru securitate: 10/10.
(sus)

B. Usability & customer experience

(sus)

1. Uzabilitatea și navigarea

Site-ul are o structură clară, ușor de înțeles. Funcția de căutare este plasată însă defectuos, în partea din stânga sus, în loc să fie în partea din dreapta-sus, unde se așteaptă vizitatorii să o găsească.
Funcția de „Coșul de cumpărături”, alături de „Contul tău” sunt plasate foarte bine, în dreapta-sus.
Produsele pot fi găsite ușor, în maxim 4 clickuri.
Filtrele de căutare sunt foarte bine implementate, rezultatul este unul bun. Aveți aici exemplu cu o parte din filtrele de căutare pentru un notebook:

Nu am întâlnit erori de navigare în site.
Site-ul folosește breadcrumbs, ceea ce e foarte bine:
Nota uzabilității și a navigării: 9/10.
(sus)

2. Ușurința plasării unei comenzi

Comanda se efectuează doar după crearea unui cont, ceea ce este un lucru negativ.
Este de apreciat funcția Click2Call, prin care vizitatorii pot lăsa un număr de telefon pentru a fi sunați de către PC Garage.

Există notificare prin SMS după efectuarea comenzii, iar această opțiune poate fi debifată.
Nota ușurinței plasării unei comenzi: 8/10.
(sus)

3. Ușurința creării contului și a autentificării

Contul se creează ușor, există un singur pas pentru crearea contului. Autentificarea se face, de asemenea, într-un singur pas. Există și opțiunea de recuperare a parolei.
Din păcate, funcția de newsletter este deja bifată, ceea ce este evident un punct în minus pentru internauți:

Nota pentru ușurința creării contului și a autentificării: 7/10.
(sus)

IV. Analiză dol.ro

(sus)

A. Realizarea site-ului

(sus)

1. Timpul de accesare a site-ului

Pentru a verifica viteza de accesare, am testat prima pagină a site-ului dol.ro, prima categorie de IT listată în site și primul produs afișat în lista de produse. Testele au fost făcute pe site-ul websiteoptimization.com. Rezultate obținute:

HomepagePrima categorie listată în sitePrimul produs afișat în lista de produseMedie
Solicitări HTTP85119106103,33
Dimensiunea paginii (bytes)382.984479.821345.166402.657
Timp încărcare (secunde)19,0326,3423,0322,8

Pentru dol.ro sunt, conform datelor de mai sus, 103 solicitări HTTP, 402.657 de bytes pentru o pagină, iar paginile se încarcă în medie în 22,8 de secunde.
Site-ul are timpi foarte buni de încărcare, dimensiunile paginilor sunt foarte bune, și numărul de solicitări HTTP nu este nici el foarte ridicat. Per total, rezultate aproape perfecte.
Nota timpului de accesare a site-ului: 9/10.
(sus)

2. Accesibilitatea

Site-ul are o lățime orizontală de sub 1.000 de pixeli, așadar site-ul este randat foarte bine pe un monitor cu rezoluția 1280×1024 pixeli.
Nu am întâlnit nicio problemă de compatibilitate în folosirea site-ului în diferite browsere – Firefox, Opera, Internet Explorer.
Ca notă negativă, există unele diferențe între spațierea dintre elemente folosind ca browsere Internet Explorer, Firefox și respectiv Opera (problema este, totuși, minoră):



Nota accesibilității: 9/10.
(sus)

3. Codul sursă

Conform testelor W3C, pe site-ul dol.ro există doar 29 de erori și, un rezultat și mai bun, în codul sursă pentru CSS există o singură eroare.
Este un rezultat excelent, se mai poate lucra la erorile site-ului, dar problemele sunt minore.
Nota pentru codul sursă: 9/10.
(sus)

4. Designul grafic

Aveți mai jos un screenshot cu site-ul:

Sursa: www.dol.ro
Sunt foarte multe produse care arată ca niște banner-e. În partea de sus a site-ului există un meniu rotativ care afișează, unele după altele, o serie de produse. Din păcate, nu este specificat dacă este vorba de lansări noi de produse, sau produse cu vânzări foarte bune, sau promoții.
Mai mult, produsele din partea centrală arată aproape ca niște reclame, ocupă mult spațiu. Pagina este așadar foarte puternic comercială, te îndeamnă să cumperi.
Tot ca minus este designul aglomerat, sunt multe informații puse într-un spațiu mic.
Ca parte pozitivă, fonturile sunt de dimensiuni mari.
Culoarea roșie a logo-ului este folosită foarte mult în site, pentru prețuri și pentru butoane.
Linkurile păstrează tema de culori comună pentru Internet, anume linkuri albastre pe fond alb. Nu sunt însă subliniate, ceea ce e un punct în minus.
Categoriile sunt în partea de sus a site-ului, un pic surprinzător față de alte magazine online, pe care se află de obicei în partea stângă.
Se observă accentul pus pe promoții, de exemplu în stânga este o promoție care asigură transportul gratuit într-o perioadă limitată.
Notă pentru designul grafic: 7/10.
(sus)

5. Conținutul

Este foarte bună structurarea produselor pe categorii. Produsele din site au, fiecare, o descriere proprie.
Termenii tehnici abundă în descrierile produselor și sunt prezentați sub forma unor tabele.
Imaginile din site nu au watermark.
De remarcat este că pentru multe produse informațiile despre stoc specifică: „Produs disponibil la comandă si livrabil in 1-15 zile, în funcție de importator. Termenul exact este disponibil contactându-ne telefonic.”
Așadar, discutăm de produse care de multe ori nu se află în stocul vânzătorului, au un termen de livrare ce poate fi ridicat (15 zile este un termen foarte lung pentru magazinele online) și, partea cea mai proastă, nu se afișează clar dacă un produs este în stoc sau câte zile durează livrarea.
Utile sunt funcțiile care arată care sunt cele mai vândute produse din site. Internauții pot vedea rapid care produse sunt cele mai cumpărate:

În imagine se poate vedea că există și un sistem de rating al produselor, cu steluțe de la 1 la 5. Nici în acest caz nu se precizează că o steluță ar fi nota cea mai mică și că 5 steluțe este nota cea mai mare. Clarificări ar fi fost necesare și pentru a explica ce înseamnă 2 steluțe și ce înseamnă 4 steluțe.
Funcția de adăugare comentarii nu solicită adresa de email, prin urmare vizitatorii care lasă comentariu nu pot fi notificați de eventuale noi comentarii și răspunsuri la opinia proaspăt introdusă:

Se observă că site-ul dol.ro solicită și orașul respondentului, pentru a asigura mai multă autenticitate comentariilor introduse.
În plus, comentariile nu sunt nici limitate de întrebări, nu sunt nici direcționate spre anumite tipuri de răspunsuri, există libertate totală în a adăuga un comentariu foarte detaliat, sau, dimpotrivă, sumar.
Este de remarcat lipsa, în general a comentariilor vizitatorilor. Am ales cele mai vizualizate 6 produse din site la categoria „Calculatoare” și niciunul dintre ele nu are măcar un singur comentariu. Explicația poate dată și de faptul că pentru a vedea opiniile altor cumpărători și pentru a adăuga un produs este necesar ca vizitatorii site-ului dol.ro să facă un click suplimentar, comentariile nu sunt afișate în modul standard pe pagina produsului, ci este necesar un click suplimentar pentru a le dezvălui.
Nota conținutului: 6/5.
(sus)

6. Legalitatea și elementele care conferă încredere în magazin

În ceea ce privește sistemele de plăți online, pe site-ul dol.ro se pune un accent puternic pe promovarea securității. Astfel, există sisteme de plată VISA, MasterCard, ePayment și American Express (acesta din urmă este o noutate față de restul site-urilor analizate până acum). De asemenea, pentru securitate este folosită platforma VeriSign, care crește gradul de siguranță perceput de utilizatorii site-ului. În fine, ultimul logo afișat este cel al IBM:

În pagina cu politica de confidențialitate se specifică, în ultimul paragraf din pagină, că se vor respecta drepturile oferite de Legea nr. 677/2001 privind protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, și a Legii nr. 365/2002 privind comerțul electronic, precum și a Ordonanței nr. 130/2000 privind protecția consumatorilor la încheierea și executarea contractelor la distanță cu modificările ulterioare.
De asemenea, politica de returnare a produselor, specificată în pagina cu condiții de utilizare, anunță că se poate renunța la cumpărare, fără penalități si fără invocarea unui motiv, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea produsului sau, în cazul prestărilor de servicii, de la încheierea contractului.
Nota elementelor care oferă încredere în magazin: 10/10.
(sus)

7. Interacțiunea cu utilizatorii. Elemente de PR și promovare

Site-ul nu are blog, nu are forum, nu are cont cont de Twitter. Are însă o pagină de utilizator Facebook pe care are 559 de prieteni.
Este interesant faptul că Diverta a ales ca promovare pe Facebook crearea unui cont de utilizator. Facebook are în prezent o limită a numărului de persoane cu care un cont de utilizator poate fi prieten în același timp, și anume 5.000 de persoane. Această limitare poate face ca pe viitor, după ce prezența în Facebook va fi mai extinsă, compania să fie obligată să își facă în plus față de contul de tip utilizator un al doilea cont, de tip pagină sau grup.
Pe contul de Facebook se postează diverse evenimente off-line, acțiuni de marketing și PR ale companiei, cărți care sunt vândute prin lanțul de librării Diverta, albume de muzică proaspăt apărute în colecțiile din site. Activitatea nu este foarte susținută, sunt mai puțin de 30 de mesaje postate de Diverta începând cu luna martie 2010.
De observat că pe pagina librăriei Diverta vizitatorii intră în interacțiune cu furnizorul de servicii:

Astfel, orice internaut care are Librăria Diverta în lista de prieteni poate adăuga mesaje către Librărie.
Legat de Twitter, cu toate că compania nu este prezentă pentru a răspunde mesajelor, există constant un flux de mesaje despre Diverta, care pot fi consultate printr-o simplă căutare:

Per total, ținând cont de lipsa unui forum sau a unui blog, de inexistența contului de Twitter, de comentariile pe site care sunt destul de dificil de postat (nu există formular de comentarii direct pe pagina produsului), se poate aprecia că interacțiunea cu vizitatorii este slabă. Chiar și pagina de Facebook are puțină activitate.
Nota interacțiunii cu utilizatorii: 3/10.
(sus)

8. Search Engine Optimization (SEO)

Legat de URL-urile produselor, se pot face îmbunătățiri:
www.dol.ro/magazin/calculatoare-aparate-foto-dslr/Camera-foto-digitala-Olympus-E-410,-10MP-sku-N2929192
Astfel, cuvântul „foto” este repetat, cuvântul cheie „magazin”, alături de „calculatoare” sunt, probabil, foarte puțin căutate, iar ultimul cuvânt din URL – „N2929192” – este un cod intern al Diverta.
Site-ul este structurat logic, câtă vreme fișierul robots.txt oprește cu succes accesul crawler-elor la unele pagini din site.
Se observă absența fișierului sitemap.xml din locația standard și faptul că în robots.txt nu există o menționare către sitemap.xml. Acesta este un punct în minus, motoarele de căutare nu vor putea detecta foarte ușor care este locația fișierului sitemap.xml.
Pe site se folosește nofollow doar pentru a împiedica scurgerea de Page Rank către pagina „Contul meu”, este unica folosire a acestuia.
Tag-ul h1 este folosit pentru categorii, sunt destul de multe foarte inspirat, pentru afișarea titlului paginii:

De asemenea, tagul <h2> este și el folosit foarte mult.
Legat de imagini, sunt multe imagini din site care nu au text alternativ, prin urmare motoarele de căutare vor avea probleme în a detecta ce este în spatele unor imagini.
Cele aproximativ 53.300 de rezultate pe care le afișează Google arată o bună indexare a site-ului.
Conform Yahoo.com, site-ul are 38.783 de linkuri către el, o cifră care poate fi apreciată ca fiind mulțumitoare.
Nota SEO: 7/10.
(sus)

9. Securitatea site-ului și a elementelor din site

Site-ul folosește conexiuni securizate la logare (protocolul https://), un lucru binevenit într-un Internet românesc asaltat de atacuri informatice.
Nu am găsit nicio vulnerabilitate de tipul SQL injection.
Nota pentru securitate: 10/10.
(sus)

B. Usability & customer experience

(sus)

1. Uzabilitatea și navigarea

Structura dol.ro este clară și ușor de înțeles.
Pentru a căuta un produs vizitatorii se așteaptă să viziteze partea din dreapta sus a site-ului, și tot acolo să găsească „Contul meu” și „Coșul de cumpărături”. De asemenea, imaginea unui produs ar trebui să fie în partea stângă, iar în dreapta butonul de comandă. Toate aceste lucruri se întâmplă, ceea ce e o mare bilă albă pentru uzabilitatea site-ului.
Ca element de noutate, coșul de cumpărături are o facilitate interesantă: produsele pot fi „trase” pur și simplu cu ajutorul mouse-ului (folosind funcția drag & drop). Sistemul amintește de coșul de cumpărături dintr-un supermarket, în care cumpărătorii adaugă produsele de pe rafturi:

Sistemul de filtrare a produselor este unul destul de slab, există doar patru opțiuni de selecție a produselor și doar două modalități de a afișa produsele (fără sortări, de exemplu):

În exemplul de mai sus, navigarea printre 115 produse pentru a găsi produsele căutate care îndeplinesc criterii foarte specifice este dificilă.
Site-ul folosește breadcrumbs, ceea ce e un lucru excelent:

Nota uzabilității și a navigării: 6/10.
(sus)

2. Ușurința plasării unei comenzi

Când am încercat să adaug un produs în coș folosind browserul Firefox, site-ul dol.ro a încercat să deschidă o fereastră de tip pop-up, un comportament foarte neplăcut, iar browser-ul a blocat această acțiune. Prin urmare, este foarte dificil să comanzi un produs folosind Firefox (sunt pași care se pot face pentru a permite pop-up-urile pe dol.ro, dar e un lucru contraintuitiv, și pop-up-ul nu e o soluție obligatorie pentru a adăuga un produs în coș). Ulterior m-am lămurit că fereastra pop-up voia să mă informeze că produsul respectiv nu poate fi comandat în acel moment. Este însă o bilă neagră.
Site-ul nu obligă vizitatorii să își facă cont pentru a comanda.
Există însă mai mult de o etapă în procesul de comandă, ceea ce face procesul să fie greoi (o împărțire în multe etape îngreunează navigarea și transformă experiența vizitatorilor în ceva neplăcut).
Nu există opțiune de notificare prin SMS.
De remarcat că site-ul solicită informații private precum Cod Numeric Personal (CNP) și date din cartea de identitate, fără să dea asigurări, chiar în acea pagină, că datele nu vor fi folosite în alte scopuri decât cele necesare comenzii.

Nota ușurinței plasării unei comenzi: 5/10.
(sus)

3. Ușurința creării contului și a autentificării

Contul se creează foarte ușor, într-un singur pas. De remarcat că în formularul de înregistrare cont se specifică faptul că câmpurile marcate cu steluță (*) sunt obligatorii, dar nici un câmp nu are steluță, cu toate că există câmpuri care ar trebui să aibă steluță. De asemenea, dimensiunea codului de captcha (cod de verificare) este foarte mare. În fine, abonarea la newsletter este bifată în mod implicit:

Autentificarea se face cu adresa de email și parola, un lucru bun, nu obligă vizitatorii să rețină, de exemplu, un nume de utilizator fictiv pentru a se loga în site.
Nota pentru ușurința creării contului și a autentificării: 4/10.
(sus)

V. Analiză SigmaNET.ro

(sus)

A. Realizarea site-ului

(sus)

1. Timpul de accesare a site-ului

Am testat pentru viteza de accesare prima pagină a site-ului, prima categorie listată în site și primul produs afișat în lista de produse conform site-ului websiteoptimization.com. Rezultate sintetice:

HomepagePrima categorie listată în sitePrimul produs afișat în lista de produseMedie
Solicitări HTTP109118130119
Dimensiunea paginii (bytes)679.407597.269427.214567.963,33
Timp încărcare (secunde)25,426,7628,2626,81

Pentru magazinul online SigmaNET.ro, am obținut mai sus un număr mediu de 119 solicitări HTTP, o dimensiune medie a paginii de 567.963 bytes și un timp mediu de încărcare a paginii pentru o conexiune de tip T1 de 26,81 secunde.
Spre deosebire de restul magazinelor online analizate, în acest caz dimensiunea paginii este mică, asemănătoare cu dol.ro. Ajută mult și numărul relativ mic de solicitări HTTP.
Per total, timpii de încărcare a paginii sunt buni.
Nota timpului de accesare a site-ului: 8/10.
(sus)

2. Accesibilitatea

Cu o lățime de doar un pic peste 1.000 de pixeli, site-ul se încarcă optim pe rezoluția orizontală de 1024 de pixeli.
În ceea ce privește scalabilitatea dimensiunii fonturilor, site-ul poate fi navigat foarte bine în browserele testate – Firefox, Opera, Internet Explorer.
Nu am avut nicio problemă de compatibilitate în browsere.
Nota accesibilității: 10/10.
(sus)

3. Codul sursă

World Wide Web Consortium consideră că în codul sursă al site-ului SigmaNET.ro există 75 de erori, câtă vreme în codul sursă pentru CSS există doar 5 erori.
Valorile sunt unele medii, bune chiar pentru CSS.
Nota pentru codul sursă: 6/10.
(sus)

4. Designul grafic


Sursa: www.SigmaNET.ro
Designul este foarte aerisit, există destul de mult spațiu liber între elementele vizuale.
Logo-ul este folosit pe toate paginile site-ului, alături de meniurile de sus (header) și din dreapta (sidebar). Footer-ul este și el comun tuturor paginilor, dar poate varia ca și conținut.
Pe site se preferă colțuri rotunjite pentru imagini.
Ca erori în navigarea prin site, poate fi menționat prețul unui produs, care variază contrastant chiar în cadrul aceleiași pagini (de la 125 la 126 de RON, prețul corect fiind 126 RON):

De remarcat în imagine accentul pus pe rețelele sociale. Este de altfel singurul site în care rețelele sociale sunt promovate atât de intens, contul de Twitter, Facebook, Digg și Delicious au un loc special în site.
Se remarcă pe pagina principală a site-ului secțiunea dedicată ofertelor speciale din header, și un banner de promovare a unor servicii oferite de site în partea de jos a site-ului.
Nu am întâlnit bannere de tipul pop-up, imaginile din site sunt unele de calitate.
Grafica este unitară, se păstrează aceleași imagini în tot site-ul.
Notă pentru designul grafic: 8/10.
(sus)

5. Conținutul

Am remarcat în sidebar folosirea învechită a termenilor „nici o”, care, conform ultimei variante a DOOM2 (dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române), prevede că „nicio” se scrie legat, iar „nici o” este o variantă acceptată:

Site-ul este complex, sunt numeroase produse în el, însă datorită categoriilor și a casetei de căutare navigarea este intuitivă.
Produsele au, desigur, și fotografii, o parte din ele au și evaluări date de vizitatorii site-ului.
Opțiunea de adăugare comentariu solicită, în mod paradoxal, adresa de email, dar nu o folosește dând opțiunea de abonare la fluxul de comentarii:

Este un punct în plus precizarea valorii maxime în cadrul scalei, ar fi fost poate util ca fiecare dintre punctele pe care se poate acorda o notă să aibă și o valoare. Interesant e că în formularul de adăugare comentarii se adresează cu „dumneavoastră” în partea stângă, iar în dreapta apelativul este cu „tu” – „Continuă”, „Acordă”.
Comentariul nu este limitat de opțiuni pozitive sau negative, fiecare vizitator poate adăuga orice tip de astfel de comentarii în deplină libertate.
Stocul este actualizat, conform declarațiilor magazinului online, în mod real, iar prețul de pe site include Taxa pe Valoarea Adăugată (TVA). Puțin surprinzător este absența din cadrul costului a taxei verde.
Nota conținutului: 7/10.
(sus)

6. Legalitatea și elementele care conferă încredere în magazin

Deși SigmaNET.ro nu afișează vizibil pe site în paginile în care se introduc date cu caracter personal că este operator de date cu caracter personal. Totuși, în pagina cu condițiile de utilizare se specifică aplicarea Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, modificată și completata și ale Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice.
Interesant este că pe niciuna din pagini nu există informații privind plata cu cardul. Explicația e cât se poate de simplă, deși paradoxală: nu se poate plăti cu cardul pe acest site. Se poate plăti cu cardul la magazin, există opțiunea de a plăti cu ordin de plată pentru firme, însă în cazul persoanelor fizice plata cu cardul online nu este posibil. Un mare punct în minus.
În footer sunt prezentați partenerii SigmaNET.ro, inclusiv comparatoarele de prețuri în care site-ul este membru și o soluție de monitorizare a traficului (trafic.ro):


Site-ul folosește watermarks pentru protecția imaginilor. Un lucru demn de menționat este că imaginile nu pot fi mărite. Există o imagine în cadrul paginii cu detalii ale fiecărui produs, dar nu se poate vedea acea imagine la o rezoluție foarte mare.
Nota elementelor care oferă încredere în magazin: 5/10.
(sus)

7. Interacțiunea cu utilizatorii. Elemente de PR și promovare

Așa cum spuneam, site-ul are o prezență intensă pe rețelele sociale: Twitter, Facebook, blog.

Există inclusiv un link către Delicious și Digg, dar sunt folosite impropriu. Astfel, butonul de Delicious mă invită să devin prieten cu SigmaNET, fără să îmi ofere niciun avantaj. Contul SigmaNET are un singur link în rețeaua Delicious, anume către sigmanet.ro. Nu am așadar motivația de a adăuga ca prieten pe Delicious un cont cu un singur link, și și acela de autopromovare. Pe Digg SigmaNET îmi propune să adaug o știre către pagina de SigmaNET. Alegerea rețelei Digg ca soluție de promovare a unui magazin online din România este însă nefericită. Digg este o rețea internațională, cu conținut în special în limba engleză. Ipoteza că un magazin online românesc are șanse de a fi inclus între cele mai bune articole trimise pe Digg, și votat constant de utilizatori, care ulterior să aducă trafic magazinului este falsă din start.
Revenim însă la conturile unde SigmaNET are o prezență de succes. Pe Twitter SigmaNET are nu mai puțin de 2.626 de urmăritori, ceea ce face ca acest cont să poată fi considerat unul popular. Pe pagina rețelei sociale se prezintă ofertele speciale, mesajele nou introduse pe blog, li se răspunde vizitatorilor, se promovează concursurile. Însă în principal comunicarea poate fi considerată ca fiind de la unul la mai mulți, mai degrabă decât de la unul-la-unul. Există peste 4.000 de mesaje postate pe contul de Twitter:

Pe contul de Facebook sunt nu mai puțin de 730 de prieteni. De remarcat că și SigmaNET, asemenea Diverta, a preferat să facă cont de utilizator, mai degrabă un cont de tip pagină pe Facebook. Contul de Facebook este folosit doar pentru a prezenta promoții, concursuri și mesaje nou apărute pe blog. Este folosit exclusiv pentru comunicarea în masă. Sunt pagini întregi de mesaje în care nu există niciun comentariu al prietenilor la noutățile introduse, interactivitatea este minimă, deși activitatea companiei pe Facebook e susținută.
În ceea ce privește blogul, pe el se află în special mesaje care anunță produse nou lansate în lumea întreagă și care se regăsesc în oferta SigmaNET. Există ocazional concursuri sau anunțuri despre compania în sine, însă sunt mai degrabă excepția. Un mesaj tipic pe blog va avea fie zero comentarii, fie un număr mic de comentarii, prin urmare interactivitatea este scăzută. Legat de felul în care se răspunde la comentarii: se observă că persoana care răspunde nu folosește numele real în comunicarea pe blog („Admin” nu este o nume, ci abrevierea de la „Administrator”), iar tema blogului nu a fost tradusă, prin urmare data și mesajele de pe blog sunt în limba engleză, relativ neprietenos pentru vizitatori.

Nota interacțiunii cu utilizatorii: 7/10.
(sus)

8. Search Engine Optimization (SEO)

Legat de folosirea corectă a URL-urilor, URL-ul de mai jos ar putea fi îmbunătățit dacă s-ar elimina ID-ul de la sfârșit și dacă s-ar preciza undeva în URL categoria produsului (în cazul de față, “procesoare”):
Titlurile paginilor sunt în general unice.
Site-ul folosește cu succes tag-urile H1-H3. Am observat însă că unele linkuri sunt cu nofollow, ceea ce face paradoxală folosirea tag-ului (dacă un link are nofollow, nu va conta că el este marcat ca tag h1, valoarea atribuită lui nu va fi una ridicată).
Ca problemă importantă, multe imagini din site nu au folosit tag-ul ALT pentru a menționa ce se află în acele imagini.
O altă problemă importantă este folosirea de cuvinte cheie în partea de sus a site-ului, cu text de culoare asemănătoare cu fundalul:

Este evident o supra-optimizare în acest caz și site-ul are multe puncte scăzute din această cauză.
Faptul că SigmaNET.ro are nu mai puțin de 32.100 de rezultate indexate în Google arată că site-ul a fost bine indexat. Conform motorului de căutare Yahoo.com site-ul are 161.140 de linkuri către el, un număr foarte mare.
Nota SEO: 4/10.
(sus)

9. Securitatea site-ului și a elementelor din site

Site-ul nu folosește conexiuni securizate la logare (protocolul https://), ceea ce un punct negativ.
Nota pentru securitate: 5/10.
(sus)

B. Usability & customer experience

(sus)

1. Uzabilitatea și navigarea

Site-ul este foarte ușor de navigat.
Majoritatea produselor pot fi găsite în 4 click-uri, pornind de la pagina principală.
Site-ul folosește breadcrumbs:

Nota uzabilității și a navigării: 10/10.
(sus)

2. Ușurința plasării unei comenzi

Comanda se poate face din mai mulți pași (trei pași necesari). Este o procedură greoaie, optim ar fi fost o singură etapă.
Coșul de cumpărături este vizibil din orice pagină și este plasat în colțul din dreapta-sus.
După ce se adaugă un produs în coș, se pot continua cumpărăturile, ceea ce e excelent.
Site-ul are o funcție de tipul live support.
Nota ușurinței plasării unei comenzi: 8/10.
(sus)

3. Ușurința creării contului și a autentificării

Formularul de creare a contului este unul simplu și ușor de înțeles:

Site-ul nu deschide o fereastră nouă pentru logare, ci afișează un overlayer rapid, ceea ce permite logarea în timp scurt.
Funcția de creare a contului este într-un singur pas și este un formular rapid de completat.
Nota pentru ușurința creării contului și a autentificării: 10/10.
(sus)

iii. Concluzii utilizare rețele sociale – Top al celor mai bune rețele sociale utile pentru magazine online

(sus)

A. Analiză detaliată utilizare rețele sociale

(sus)

I. Funcție de comentarii

Care sunt avantajele acestei soluții? Vizitatorii sunt convertiți în clienți fideli, de multe ori un vizitator va urmări răspunsurile la mesajul postat de el. Apoi o persoană care își exprimă o opinie pe un site va avea impresia că site-ul este unul deschis spre comunicare. O unealtă excelentă pentru convertirea de clienți.
Cea mai bună funcție de comentarii am întâlnit-o la site-ul eMAG.ro. Un sistem complex de adăugare de comentarii, atât pozitive cât și negative, împărțirea notei în mai multe sisteme de notare, pentru mai multe tipuri de criterii, evaluarea comentariilor altor persoane (eu să spun cât de bun sau slab a fost comentariul altora), notificare despre apariția de noi comentarii pe site, chiar și concursuri pentru promovarea comentariilor.
În partea opusă, foarte slab este sistemul dol.ro, care nu afișează în pagina unui produs comentariile deja introduse și nu are un buton de adăugare comentariu direct în pagina produsului (este necesar un click suplimentar pentru a ajunge la el).
(sus)

II. Blog

Utilitatea blogului este evidentă – ajută site-urile să dea o față mai umană, iar funcția de comentarii permite interacțiunea cu vizitatorii și clienții.
Blogul care a stârnit cele mai multe comentarii și a atras cei mai mulți vizitatori este blogul eMAG. Pe de altă parte, blogul care are conținutul cel mai interesant din punct de vedere al activității magazinului în sine, care arată ce e „în spatele” magazinului, descrie echipa, are lucruri care personalizează atmosfera, este blogul PC Garage. Un blog foarte util din punct de vedere al lansărilor de noi produse este blogul Sigma NET.
Update 2010.07.22: De remarcat și nou lansatul blog al evoMAG.ro, cu accent puternic pus pe rețelele sociale.
(sus)

III. Forum

Forumul este creat și gândit în special ca o comunitate de internauți fideli magazinului online. Este o metodă excelentă de a fideliza vizitatorii.
PC Garage are un forum de succes, cu numeroase review-uri (datorate și comentariilor introduse pentru concursuri create special pentru forum). S-au creat adevărate comunități, există discuții în jurul produselor, se comunică, se păstrează legătura cu clienții. Un model de succes.
(sus)

IV. Twitter

Contul de Twitter este util atât pentru a păstra legătura cu clienții, cât și pentru a promova produsele companiei în cadrul Tweetosferei.
Probabil cea mai bună abordare pentru contul de Twitter o are eMAG, care a împărțit contul într-unul dedicat comunicării din partea companiei (@emag) și un alt cont, dedicat interacțiunii cu clienții (@eMAG_ServClient).
PC Garage are un singur cont de Twitter (@pcgaragero) și îmbină cu succes cele două ipostaze ale unui cont de Twitter (interacțiune și comunicare).
(sus)

V. Facebook

Contul de Facebook este util pentru că o masă mare de români folosesc această rețea socială. Așadar, un număr potențial ridicat de clienți vor folosi rețeaua. De asemenea, Facebook este util pentru a strânge opinii despre companie, ca și pentru a promova produsele.
Niciuna din companii nu are o prezență reușită pe Facebook. Pot afirma că evoMAG și Diverta au conturi pe Facebook lăsate la nivelul internautului obișnuit, fără o atenție specială. Din conturile analizate nu se poate extrage niciun model.
(sus)

VI. Wishlist-uri

Una din cele mai puțin dezvoltate funcții pe magazinele online este și una care poate aduce potențial numeroși vizitatori și clienți. Este o funcție foarte bună de vânzări dar încă slab dezvoltată în magazinele online din România.
Serviciul de wishlist-uri al PC Garage este unul foarte bun. Se pot adăuga wishlist-uri, comenta pe baza acelor wishlist-uri. Wishlist-urile pot primi note din partea vizitatorilor, se pot comenta. Un wishlist poate fi recomandat altora prin email. Partea cea mai bună? Dacă unele produse din wishlist dispar din oferta PC Garage, wishlist-ul își păstrează intactă lista de produse.
(sus)

VII. Digg, Delicious

Folosirea de rețele sociale are sens în două situații: dacă comunitatea căreia te adresezi este deja prezentă pe acele rețele sociale sau dacă folosind o anumită rețea socială poți atrage noi vizitatori pe site. Niciuna din condiții nu este îndeplinită în cadrul rețelelor anterior menționate.
(sus)

VIII. Alte rețele sociale

Ar fi fost interesant de analizat și alte rețele sociale, cum sunt Neogen, Trilulilu, Hi5, YouTube. Din păcate, magazinele online analizate au decis că aceste rețele nu sunt deocamdată interesante pentru ele.
Update 2010.07.22: este de menționat sistemul de recenzii extern al evoMAG.ro, un adevărat model de succes, cu sute de comentarii postate și o analiză pertinentă a companiei și serviciilor. Implementare foarte bună.

(sus)

B. Analiză sintetică utilizare rețele sociale

Topul folosirii optime a rețelelor sociale de mai sus din partea magazinelor online
(sus)

1. eMAG.ro

Cea mai buna folosire a rețelelor sociale merge către eMAG.ro. Sistemul de comentarii excelent, funcția de review-uri a produselor, contul de Twitter defalcat pe comunicare oficiala si comunicare cu utilizatorii, la toate acestea eMAG.ro a ales soluțiile optime.
(sus)

2. pcgarage.ro

PCGarage.ro punctează foarte bine la partea de forum, o soluție excelent implementata. Puncte bune ia si partea de wishlist-uri, o funcție excelent implementă. Contul de Twitter este și el destul de bine întreținut.
(sus)

3. evoMAG.ro

evoMAG are o prezență pe Twitter și pe Facebook mai puțin eficientă ca în cazul celorlalte două magazine online. Se poate aprecia însă interesul adresat acestor rețele și faptul că site-ul nu a folosit de mult timp rețelele sociale.

Trimite pe WhatsAppEroare linkuri?

26 de comentarii la „Review complex site: emag.ro, evomag.ro, pcgarage.ro, dol.ro/magazin, sigmanet.ro – analiză comparativă pentru 5 magazine online din România + concluzii utilizare rețele sociale”

  1. Oli San, participi la vreun concurs? Cea mai lunga postare ? Am auzit ca te-a ajutat Google cu un script pentru “cautare in pagina”. Uiti ca esti hostat pe un cont de hosting de tip grid (cel mai ieftin). Vrei sa rupi resursele ?

  2. Olivian, felicitari pentru analiza si pentru rigurozitatea cu care ai abordat-o. Ne va fi si noua de ajutor si vom tine cont de concluziile tale.
    La o prima vedere, in cazul eMAG totusi s-a strecurat o greseala destul de serioasa: ExtraGarantia de Retur in 30 de zile este un serviciu gratuit si nu platit, nu inteleg cum ai ajuns la concluzia asta. Deasemenea, aceasta se acorda neafectand cele 10 zile legale de retur, din contra, le prelungeste. Detalii complete gasesti in sectiunea de suport: http://info.emag.ro/index.php?action=article&cat_id=005&id=63
    Postul din blogul eMAG in care a fost anuntata si comentariile: http://www.emag.ro/blog/2010/02/extragarantia-de-retur-multumit-total-sau-banii-inapoi-in-30-de-zile/

  3. Radu, m-am înșelat. Am fost tentat de “Extra”, cu semnificația, înțeleasă rapid ce-i drept, ca un lucru suplimentar. Am rămas cu impresia că “extra” = “suplimentar” = “cost în plus” și nu am aprofundat problema.

    Am făcut modificarea în articol, am modificat. De asemenea, am actualizat nota pentru secțiunea respectivă.

    Mersi frumos de corectare, mă ajută să am review corect (pe cât se poate, pentru că analiza este și subiectivă).

    Mulțumesc de aprecieri, mă bucur că ți-a plăcut.

  4. Felicitari Olivian, articolul este o privire obiectiva catre ecommerce-ul romanesc. Vom tine cont de observatiile de aici.
    Unele dintre greselile noastre sunt simple omisiuni cum ar fi de ex lipsa nr de inregistrare ca operator de date personale.
    Cred ca gresesti un pic vav de pagina de produs din site si asta deoarece nu sunt sigur ca ai prins-o pe cea noua in acest review.
    Varianta noua de cos de cumparaturi va fi gata saptamana viitoare. Astept critici :)

  5. Mai poti adauga existenta Blogului evoMAG (www.evomag.ro/blog). Este activ de numai o saptamana, probabil de aceea nu este inclus in analiza. Tinem foarte mult la increderea pe care o oferim clientilor sau posibililor clienti si mi-as dorii sa se fi publicat in cadrul analizei la punctul 6 si posibilitatea de a scrie recenzii despre comenzi sau site pe un portal extern, necontrolabil de catre magazin (http://www.trustpilot.ro/review/www.evomag.ro). Multumesc.

  6. Nu Olivian, nu vreau sa faci update la review. Doar am atras atentia acestui aspect, al paginii noi de produs.
    Cat priveste “ce poti sa-mi oferi” vorbim dupa ce mai termin una alta prin site :)

  7. Marketonline vad ca nu apare decat ca reclama adwords pe pagina aceasta… Mi-ar fi placut sa vad si analiza Marketonline… poate pe viitor.

    Ai muncit destul de mult pentru acest articol, felicitari!

  8. @frunzetti
    Draga “prietene” ,degeaba incerci sa prezinti cu fiecare ocazie cat de rau merge treaba la marketonline dupa plecarea ta. Greseala initiala facuta de Alina Munteanu in articolul scris a fost remediata. Fiindca in ceea ce ne priveste , ea luase in calcul firma pe care se desfasurasera numai 4 luni de activitate. Spre disperarea ta, intregul an care a trecut am avut o cifra reala chiar mai mare decat cea din anul precedent. Si facuta pe niste baze corecte, fara bugete nelimitate si tepe date tuturor in jur. Pana in acest moment nu am ripostat tuturor injuriilor si mizeriilor tale , dar cred ca a venit timpul ca tot acest mediul online ( mai putin cei care deja s-au ars cu tine) sa-ti cunoasca adevarata valoare. De ce nu te lauzi cu condamnarile tale pentru inselaciune, cu multiplele procese lasate in urma?
    Daca erai atat de bun de ce nu ai acum propria ta afacere de succes? Numai trebuie sa cautam numele tau pe google si sa vedem cate falsuri si procese ai in urma. De ce nu-mi postezi nici un comentariu pe blogul tau? De ce nu ai curaj sa raspunzi corect la intrebarile puse ?

  9. Mi-a placut ca ai facut analiza pe puncte dar as fi preferat sa inteleg si de ce ai dat o nota, nu doar sa vad nota finala. De exemplu de ce x are 8 din 10 iar y 7 din 10 (2 puncte din 3 pentru asta, 3 din 4 pentru asta si 3 din 3 pentru asta).

    Asa am ramas cu impresia ca ai incercat sa urmezi un sistem de punctare dar notele s-au dat oarecum ochiometric si nu pe fiecare subcriteriu in parte.

    In plus anumite criterii nu sunt neaparat general recunoscute ca fiind valide.

    Si cand spun asta ma refer in primul rand la partea cu procesul de comanda ‘greoi’ daca are mai mult de un pas.

    De unde stii ca un proces de comanda care are mai mult de un pas e greoi sau nu e optim? Din ce am gasit eu cautand pe aceasta tema rezulta ca din contra – procesul de comanda separat pe mai multi pasi este benefic pentru rata de conversie. Un argument in plus e faptul ca este folosit de majoritatea magazinelor mari din lume.

    Partea cu pagerank sculpting/nofollow e deja un subiect inchis pe majoritatea site-urilor de discutii SEO unde s-a ajuns la concluzia ca nu mai conteaza de un an si ceva. La asta a ajutat si ce spune Matt Cutts care a explicat de ce nu e bine sa folosesti nofollow pentru linkuri interne http://www.mattcutts.com/blog/pagerank-sculpting/.

    Emag are breadcrumbs de cand il stiu si avea si acum 5 minute cand am verificat.

    Simt lipsa unui tabel centralizator cu scorul pe sectiuni si final al magazinelor.

    Una peste alta am ramas cu senzatia ca acest articol putea iesi mult mai bun decat a iesit si e pacat de efortul depus. My 2c.

  10. Mersi frumos de mesaj, Mihai.

    1. Legat de comanda într-un pas vs. comanda în mai mulți pași – ai dreptate, e doar estimarea mea; criteriile GPEC nu specifică clar că un pas ar fi mai bun decât mai mulți pași; da, e doar analiza mea personală;
    2. Eu sunt de acord că nofollow e folosit inutil, însă criteriul GPEC considera că nofollow e important:
    “Nofollow pe paginile irelevante pentru activitatea de comert – pentru a evita crawlingul link-urilor neimportante si pierderea de link juice ”
    Eu nu sunt de acord cu asta, dar nu am analizat conform criteriilor mele;
    Știrea asta, de exemplu, e veche:
    http://www.seomoz.org/blog/google-maybe-changes-how-the-pagerank-algorithm-handles-nofollow
    3. Am modificat partea cu breadcrumbs la eMAG acum, nu mai țin minte exact de ce am spus asta;

    Mersi de aprecieri. Cum aș vedea eu îmbunătățit acest articol: să iau pentru fiecare magazin în parte toate criteriile și să centralizez datele într-un tabel final. Da, asta ar fi generat, probabil, un articol mai bun. Când îmi voi face timpul să reiau acest articol voi ține cont de această sugestie.

  11. L-am citit si m-am uitat pe site-ul meu sa vad unde am ce corecta. Foarte util articolul.

    2 observatii:
    – nu cred ca e chiar ok promovarea intensa (above the fold) a retelelor sociale pe un magazin online. Ideea e sa duci trafic din retele sociale catre magazinul tau, nu sa il lasi sa plece. Eu am incercat si am renuntat sa mai fac foarte evidente retelele sociale, dar mi-am pastrat activitatea pe retelele sociale.
    – legat de erorile de validare CSS, eu am ales sa folosesc expresii pentru mozilla si chrome, chiar daca da eroare la validare si in IE nu le interpreteaza. M-a interesat ca in IE sa functioneze bine, nu neaparat sa am colturi rotunjite si umbre. Am preferat viteza de incarcare decat compatibilitatea cu toate browserele (in sensul ca trebuie sa arate exact la fel).

  12. Mă bucur, Răzvan.

    Eu merg pe ideea unei comunități, și în felul ăsta nu îi faci să plece, ci să ajungă în altă parte. Dar înțeleg obiecția ta, și cel mai bine e să testezi și să adaptezi situația la fiecare caz în parte.

    Foarte bună ideea cu CSS-ul, îți mulțumesc.

  13. Draga Dl. Breda,

    Aceasta analiza este interesanta, in consecinta as dori sa va cer parerea referitoare la cei mai buni (si rezonabili ca pret) dezvoltatori romani de magazine on-line. Noi avem o firma de distributie si depozit care are dori sa isi deschida un magazin online bine facut, care sa devina rapid o referinta in domeniul de activitate.

    Multumesc pentru sugestii,

    Teodor Pop

  14. Eu sunt de parere ca emag domina nu doar datorita promovari intensive ci datorita serviciilor foarte bune. Am cumparat de la ei de 3 ori si de fiecare data am fost multumita.

  15. Evomag nu accepta deloc retururi. Oamenii resping cererile de retur. Sunt extrem de neseriosi. Nu va recomand deloc sa cumparati ceva de la ei. Nu raspund la telefon. Resping toate cererile de retur chiar si atunci cand produsul are probleme tehnice.

Lasă un comentariu

Reguli pentru cei care lasă comentarii »

Puteți folosi Gravatar pentru a adăuga avatar (imagine comentarii).