Ce alegi între categorii și etichete pentru articolele WordPress?

În dilema – ce să aleg pentru WordPress între tag (etichetă) sau category (categorie), aleg aproape întotdeauna categoriile. Mai jos, câteva detalii.

  • De ce nu taguri? Ai tendința de a nu le folosi corect. Uneori, poți adăuga o formă a cuvântului la singular, altă dată la plural, uneori articulat, alteori nu, și toate variațiile astea sunt văzute drept diferite de WordPress. De asemenea, dacă ai multe tag-uri, vei uita, probabil, după ceva timp, care sunt tagurile pe care le-ai folosit. Toate problemele astea dispar dacă folosești categorii – ai o listă vizibilă tot timpul, de obicei numărul categoriilor este mic, și ai o singură formă de scriere a unui cuvânt.
  • Cum să denumești categoriile? Sugerez termeni cât mai scurți și simpli, dar, pe de altă parte, descriptivi. De evitat categoriile care sunt neclare, sau te pun să te gândești – “Despre ce e vorba?”
  • Câte categorii să alegi? Pentru multe site-uri, chiar dacă sunt site-uri cu 10 articole sau 1.000 de articole, sunt necesare doar câteva categorii, nu foarte multe.
  • Ce să elimini? Dacă ai categorii goale, fie alegi să nu fie afișate și indexate de motoarele de căutare, fie le elimini, și le adaugi doar când ai articole pentru acele categorii. În opinia mea, nu dă bine să ai doar câteva articole și multe categorii. În perioada incpientă a unui blog, aș lua în considerare fie să nu am nicio categorie, fie să am doar foarte puține categorii, urmând ca ulterior să le adaug.
  • Ce poți schimba la o categorie? Poți schimba numele vizibil al categoriei – spre exemplu, poți redenumii “Sports” în “Sporturi”.
  • Ce să nu schimbi la o categorie? Încearcă, pe cât posibil, să nu schimbi URL-ul. Asta include două lucruri: slug-ul categoriei (URL-ul de forma site.ro/category/aici-este-slug-ul/) și numele /category/ sau /categorie/ implicit; dacă ai folosit o vreme o categorie cu URL-ul de forma www.site.ro/category/sports/, încearcă, pe cât poți, să nu modifici acest URL.
  • Ar trebui să indexezi în rezultatele din căutări categoriile? Depinde. În general, aleg să nu indexez categoriile (să nu le fac să apară în motoarele de căutare, ci să fie vizibile și utile doar vizitatorilor efectivi ai site-ului), dar, desigur, dacă am un site cu puține categorii, sau cu categorii care au mare sens să apară în Google – de ce nu?
  • Câte categorii să ai? Nu am un număr clar de sugerat, e indicat să se plieze pe specificul site-ului. Ce e însă de reținut, e bine ca acele categorii să nu se suprapună. Adică dacă ai o categorie “Diverse”, acolo ar putea intra orice, asta nu e o categorie bună. Dacă ai o categorie “Frumoase”, sunt multe articole care ar putea fi acolo. Eu folosesc categorii clar distincte – de exemplu, împărțirea pe limbi, categorie română, engleză sau franceză. O altă împărțire este în articole practice (tutoriale, tehnice), și non-practice (opinii, filozofii). Apoi, am categorii pentru lucruri foarte clare pe blog – articole de tip follow-up, articole cu anunțuri viitoare, articole de online marketing, lucruri pe care le recomand.
  • Este indicată o structură ierarhică? În general, consider că nu ajută, are tendința să aglomereze un blog, și poate crea confuzii – să zicem că ai categoria “Inginerie” și subcategoriile “Inginerie electrică”, “Inginerie mecanică”. Dacă ai un articol pe tema ingineriei mecanice, el are rost atât în categoria părinte “Inginerie”, cât și în categoria-copil “Inginerie-mecanică”, sau doar în categoria-copil? Nu am întâlnit până acum o situație în care să recomand categorii organizate ierarhic.
  • Este OK să ca un articol să aparțină mai multor categorii? Desigur, atâta timp cât felul de a stabili categoriile este urmat în mod sistematic. Adică dacă pui articolelor în limba română categoria “Articole în limba română”, toate articolele scrise în română ar trebui să aibă acea categorie. Nu este OK să pui la un articol 5 categorii, dacă în alte circumstanțe poate ai alege doar 3. Ar trebui ca algoritmul după care pui categoriile să fie identic, de fiecare dată.
  • Este OK să adaugi descrieri pentru categorie? În general, da, uneori ajută, indiferent dacă folosiți noindex pe pagina de categorie. Desigur, textul e util în măsura în care este util vizitatorilor, nu puneți descrierile doar pentru Google.

Detalii:

WordPress Logo
File:WordPress.svg – Wikimedia Commons https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WordPress.svg

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.