Bună,
În acest articol voi prezenta cum văd eu lucrurile privitor la construcția unui site prietenos din punct de vedere al Optimizării pentru Motoarele de Căutare / Search Engine Optimization (SEO).
Notă: principala resursă folosită în realizarea acestui articol a fost Search Engine Ranking Factors, ghid conceput de la SEOmoz. În acel articol sunt listați mulți factori, eu i-am ales doar pe cei relevanți pentru construcția unui site web; mai jos veți găsi lista factorilor relevanți la construcția site-ului, nota dată de cei care au fost implicați în studiul celor de la SEOmoz, dar și explicațiile mele personale privitor la acel factor (cu alte cuvinte, voi explica și eu factorul respectiv);
Mai jos, voi folosi frecvent “cuvânt cheie”; de reținut că un cuvânt cheie poate fi și un singur cuvânt:
“laptopuri”,
dar un cuvânt cheie poate fi și o serie de cuvinte:
“laptopuri ieftine bucurești”
este tot un cuvânt cheie, chiar dacă conține mai mulți termeni;
Primii pași
Întâi de toate, ar fi bine să stabiliți o listă de cuvinte cheie pentru care doriți poziționare bună; am detaliat aici acest aspect;
A. Factori on-page referitori la ranking-ul în motoarele de căutare
Ce e de reținut la acești factori? Voi doriți să optimizați o pagină pentru un cuvânt cheie; cu alte cuvinte, dacă aveți un site cu 5 pagini:
www.site.ro
www.site.ro/despre-noi/
www.site.ro/produse/
www.site.ro/servicii/
www.site.ro/contact/
și voi vreți să optimizați “produse”, discutăm aici doar de optimizarea paginii “Produse” pentru cuvântul cheie dorit pentru acea pagină; cu alte cuvinte, cum ar trebui să arate pagina “Produse” de la voi din site pentru a fi optimizată pentru un cuvânt cheie?
1. Folosirea cuvântului cheie în titlu – 66 puncte din 100 posibile
Tag-ul <title> ar trebui să conțină cuvântul cheie dorit; este unul din cele mai importante criterii în realizarea unui site web
2. Folosirea cuvântului cheie între ca primul cuvânt din titlu – 63 puncte din 100 posibile
Dacă este posibil, titlul unei pagini web ar trebui să conțină, chiar la început, cuvântul cheie;
De exemplu, să zicem că numele companiei mele este Financiarul și am un articol despre creșterea bursei;
În acest caz, titlul optim pentru a optimiza pentru “Creșterea bursei” este:
Cresterea bursei – aspecte de ultim moment: Financiarul
sau:
Creșterea bursei – ce să facem acum? Financiarul
sau
Creșterea bursei: Financiarul
În oricare din situațiile prezentate, cuvântul cheie este între primele cuvinte din titlu;
Din toate exemplele furnizate, ultimul:
“Creșterea bursei: Financiarul”
este cel mai bun, pentru că e cel mai scurt; e indicat să aveți un titlu cât mai scurt posibil; este de evitat un titlu cu lungime mai mare de 70 de caractere, va fi prescurtat (prin folosirea “…”) în majoritatea motoarelor de căutare;
3. Folosirea cuvântului cheie în numele domeniului (ex: www.cuvântcheie.ro) – 60 puncte din 100 posibile
Asta ar însemna să îți numești un site dedicat creșterii bursei așa:
www.crestereabursei.ro sau
www.cresterea-bursei.ro
www.cresterea-bursei-ce-sa-faci-acum.ro;
Din cele trei variante, prima:
www.crestereabursei.ro
e foarte bine realizată atât pentru motive SEO, cât și pentru oameni, a doua variantă:
www.cresterea-bursei.ro,
e foarte Ok pentru SEO, dar oamenii s-ar putea să aibă probleme să rețină cratima, iar a treia variantă:
www.cresterea-bursei-ce-sa-faci-acum.ro;
e foarte nerecomandată, pentru că s-a exagerat cu folosirea de cuvinte cheie; ultimul URL arată foarte spammy;
4. Folosirea cuvântului cheie în tagul h1 – 49 puncte din 100 posibile
Ar trebui să folosești tag-urile <h1> – <hn> pentru a defini conținutul unei pagini;
Cel mai bun sfat de utilizare corectă a tag-urilor este acesta: puneți titlul paginii în tag-ul <h1>,
Dacă aveți mai multe titluri în pagină (de exemplu, un articol luuuuung, cu capitole și subcapitole), folosiți tag-urile <h2>-<hn> pentru subcapitole;
De menționat că tag-ul h1 este foarte important pentru SEO, tag-ul h2 contează și el, dar mai puțin, iar deja de la h3-h4 încolo tag-urile au o foarte mică relevanță SEO;
5. Folosirea cuvântului cheie în textul ancoră în pagină pentru linkurile interne (către propriul site) – 47 puncte din 100 posibile
Acest lucru implică următoarele – să zicem că aveți o pagină pe site dedicată creșterii bursei; la un moment dat, citați un articol de la tine din site pe tema:
“Cum a crescut bursa în India în anii ’80?”;
Ei bine, când citați acest articol, puteți să scrieți pur și simplu:
“Click aici pentru detalii despre bursa din India”;
sau puteți să scrieți, mult mai indicat:
“Vedeți exemplul Indiei: Creșterea bursei în India în anii ’80”;
Astfel, în loc să pun linkul pe “Click aici”, am pus linkul pe un text mult mai relevant: “Creșterea bursei în India în anii ’80”; de observat că am schimbat (minor) numele articolului, pentru a se potrivi exact cu cuvântul cheie dorit;
Cum faceți dacă aveți același link de 4 ori în pagină? Puneți, desigur, patru linkuri, dar rețineți că doar primul text ancoră (textul folosit pentru a descrie linkul) contează; cu alte cuvinte, dacă aveți un site obișnuit și o pagină, printre altele, care se referă la “Despre noi”, și aveți link la pagina despre noi într-o pagină oarecare X:
a. În meniul principal;
b. În conținutul unei pagini oarecare X de două ori;
c. În meniul din footer;
rețineți că în pagina despre care vorbim, pagina X din site, nu contează ce text ancoră folosiți decât la prima apariție în codul HTML a textului ancoră; cu alte cuvinte, dacă vreți să dați link la pagina “Despre noi” cu scopul de a obține poziționări mai bune pentru acea pagină, e inutil să repetați linkul către “Despre noi” dacă deja se află în meniul principal și acel meniu este văzut, în codul HTML, prima oară de către roboți;
Citiți aici detalii; (apropo, tocmai am făcut un link de proastă calitate, ar fi fost de preferat să scriu: “Citiți despre asta: SEOmoz – rezultatele unui experiment Google”);
Acum că știți acest lucru, veți fi tentați să optimizați textul “Acasă” din meniul principal; am văzut site-uri pe care textul “Acasă” apare scris modificat (“Bursa din România”, de exemplu, în loc să scrie “Acasă” în meniul principal); asta strict din dorința de a optimiza (inclusiv) meniul pentru cuvintele cheie; rețineți însă că practica e inutilă (doar pentru “Acasă”, pentru restul paginilor din meniu funcționează metoda); motoarele de căutare ignoră textul ancoră pentru linkul din meniul principal; puteți scrie acolo “Acasă”, “Home”, “Homepage”, “Cresterea bursei în România” – nu contează; motorul de căutare vede un link către “Acasă” și ignoră orice text ați scrie; de ce se întâmplă asta? Tocmai pentru a se evita procedurile de supra-optimizare a unui site (atâta optimizare încât utilizatorul obișnuit dorește să iasă din site cât mai repede);
6. Folosirea cuvintelor cheie în textul ancoră pentru linkurile externe (către alte site-uri) – 46 puncte din 100 posibile
Am zis la punctul 5 despre linkuri interne (link de pe o pagină a site-ului vostru către o altă pagină a site-ului); același lucru se întâmplă și cu textul ancoră către pagini externe (către alte site-uri din Internet) – e de preferat să nu puneți texte de tipul “Click aici”, ci să puneți cuvinte descriptive și, mai mult, conform principiului curent, e bine ca între acele cuvinte să fie și cuvântul cheie targetat de voi;
7. Folosirea cuvântului cheie în primele cuvinte din tag-ul h1 – 45 puncte din 100 posibile
Asemănător cu titlurile, care e indicat să înceapă cu cuvântul cheie dorit, dacă folosiți în pagină tag-ul <h1>, puneți cuvintele în primele cuvinte ale tag-ului;
8. Folosirea cuvântului cheie între primele 50-100 cuvinte în HTML – 45 puncte din 100 posibile
Folosiți CSS pentru a atinge acest task; în principiu, dacă folosiți tag-ul <title> cu cuvinte cheie incluse, ați rezolvat problema;
9. Folosirea cuvântului cheie în URL (exemplu: site.ro/cuvant-cheie.html) – 38 puncte din 100 posibile
Am zis mai sus că dacă doriți optimizare pentru “creșterea bursei”, ar fi bine să aveți domeniul:
www.crestereabursei.ro
Voi nu puteți însă, în multe cazuri, să cumpărați un domeniu pentru fiecare cuvânt cheie, și nici nu e indicat; în acest caz, e bine ca URL-ul să arate așa:
www.site.ro/cresterea-bursei/
De menționat că în acest caz, e chiar indicat să folosiți separatorul “-” (pentru orice parte a URL-ului, mai puțin partea inițială www.site.ro, e indicat să folosiți separatorul “-” între cuvinte);
10. Folosirea tag-ului h2–h6, care să conțină cuvântul cheie – 35 puncte din 100 posibile
După cum vedeți, tag-ul <hn> mai mic decât tag-ul <h1> nu e atât de important; ele contează totuși puțin;
11. Folosirea cuvântului cheie în textul alternativ pentru imagini 33 puncte din 100 posibile
Un factor foarte important; fiecare imagine pe care o introduceți în site ar trebui să aibă textul ALT completat;
12. Numărul de repetiții ale cuvântului cheie în textul HTML – 33 puncte din 100 posibile
Da, e în regulă să repetați de câteva ori cuvântul cheie targetat de câteva ori într-o pagină; nu exagerați însă; de asemenea, contează procentul dintre numărul de repetiții și numărul total de cuvinte din pagină (adică o pagină cu 200 de cuvinte ar trebui să aibă 3-4 repetiții, câtă vreme o pagină cu 1.000 de cuvinte poate avea un număr mai mare);
13. Folosirea cuvintelor cheie în numele imaginilor (de ex.: cuvant-cheie.jpg) – 33 puncte din 100 posibile
Dacă introduceți imagini în pagină, mai degrabă decât să le numiți (numele fișierului) DSC00002.jpg, folosiți cuvinte cheie pentru a descrie ce conțin;
Pentru separatori, e bine să folosiți “-“, în loc de “%40” (spațiu) sau “_” (la fel ca și pentru URL-uri);
Mai jos o listă de factori care contează foarte puțin:
a. Cuvintele cheie în tagul <b> sau <strong> – folosirea acestui tag e importantă mai mult pentru scopuri de uzabilitate; da, e Ok să folosiți bolduiri, dar doar dacă ajută utilizatorii;
b. Formula densității cuvintelor cheie (de câte ori apare cuvântul cheie supra numărul total de cuvinte din pagină) – eu personal m-aș îngriji mai mult ca textele să fie bune pentru oameni, nu pentru roboți; da, contează puțin densitatea, dar nu ea e prioritară;
c. Folosirea cuvintelor cheie în elemente de tip listă – <li> – dacă folosești un meniu, în acest caz <li>, sigur, poate fi o alegere bună; dar să fac o listă cu enumerări doar pentru a include cuvântul cheie – aș evita asta;
d. Cuvinte cheie în tag-ruile <i> sau r <em> – încă și mai puțin important decât tag-ul pentru bolduire;
e. Cuvintele cheie în meta description – ar trebui să folosiți o descriere pentru fiecare pagină, dar pentru scopuri diferite decât strict SEO; folosește descrierea din următoarele motive:
(i.) e foarte bine pentru utilizatorii motoarelor de căutare să folosiți o descriere, pentru că explică despre ce e vorba în pagină; tag-ul meta description tag este folosit de motoarele de căutare doar pentru a afișa despre ce e vorba în pagină, nu și pentru a poziționa mai bine un site sau altul;
(ii.) descrierea e, de asemenea, utilă pentru Facebook – de fiecare dată când cineva face un link prin Facebook către pagina ta, Facebook “preia” descrierea când afișează linkul; așadar, e util;
Descrierea ar trebui să nu depășească 155 de caractere;
B. Factori on-page care ajută la poziționare, despre alte lucruri decât cuvântul cheie
Discutăm aici tot despre o anumită pagină a site-ului, dar nu neapărat despre folosirea unui cuvânt cheie sau nu;
1. Existența unui conținut unic și numeros în pagină – 65 puncte din 100 posibile
Este un factor foarte important; ideal, fiecare pagină ar trebui să conțină cel puțin 4-500 de cuvinte cu conținut unic; dacă aveți același URL pentru două pagini distincte din site, dar care au conținut identic (sau foarte similar), ar trebui să aplicați tag-ul canonic;
Sugestia mea ar fi să evitați să aveți foarte multe pagini în site care să aibă același conținut;
De asemenea, este important să evitați să copiați texte de pe alte site-uri; site-ul vostru ar trebui să aibă conținut unic;
2. Prospețimea creării paginii – 50 puncte din 100 posibile
Cel mai bine este să aveți conținut proaspăt; așadar, dacă aveți un blog, un articol pe blog care este scris astăzi va fi mai important pentru motoarele de căutare decât un articol de două săptămâni; “proaspăt este bun” este un motto pe care motoarele de căutare încearcă să îl urmeze, deoarece o căutare merită conținut proaspăt – “Query deserves freshness” (QDF);
3. Folosirea linkurilor către alte pagini – 41 puncte din 100 posibile
Asta înseamnă că dacă aveți o pagină care are legătură cu o altă pagină din site, ar trebui să le “legați” printr-un link; blogurile au, de multe ori, o facilitate numită “similar articles” (mesaje similare din blog); magazinele online afișează de multe ori o listă cu produse similare cu cel din pagina curentă; asemănător, și pe site-ul vostru ar trebui să puneți linkuri cu pagini asemănătoare – puteți face o soluție automată, sau manuală (de menționat că dacă puneți la un articol scris astăzi un link către un articol scris acum un an, e bine să actualizați și vechiul articol, să aibă și el un link către articolul de azi)
4. Cât de des a fost actualizat conținutul site-ului – 39 puncte din 100 posibile
Asta înseamnă că ar fi bine să vă actualizați conținutul site-ului din când în când; mai degrabă decât să aveți o pagină de web statică, ce nu se modifică aproape niciodată, e indicat să aveți conținut proaspăt pe site (o secțiune cu blog, una de știri, o secțiune cu articole, etc.);
5. Folosirea de linkuri către alte site-uri – 37 puncte din 100 posibile
Este cel mai bine nu doar să așteptați ca alții să dea link către voi, ci și voi să dați linkuri către alții;
Evitați să faceți din site o castă închisă, care nu are linkuri decât către propriile pagini;
Dacă e bine să faceți link la competiție sau nu – asta ține însă doar de voi;
6. Evitați să aveți URL-uri cu parametri – 33 puncte din 100 posibile
Asta înseamnă că ar fi bine să aveți un URL ca ăsta:
www.site.ro/acesta-este-un-url-grozav/,:
mai degrabă decât
www.site.ro/articol.php?id=30&num=20&start=12&look=search+term&browser=firefox
Mai jos o listă cu factori care contează foarte puțin:
a. Raportul dintre codul de programare și conținut efectiv – ar trebui să aveți, într-un fișier HTML, mai mult conținut decât cod; puteți face asta prin folosirea de fișiere externe CSS și JavaScript;
b. Prezența tag-ului meta description – am detaliat mai sus;
c. Validarea codului HTML – nu trebuie să aveți un cod valid 100%, dar cel puțin uitați-vă aici și aici după problemele majore, care ar putea să facă site-ul vostru inaccesibil pentru motoarele de căutare;
d. Elemente în Flash – e bine să evitați să aveți site-uri web doar în Flash; indexarea va fi, în acest caz, problematică; pe de altă parte, un site cu un banner sau cu un video în Flash e foarte Ok;
C. Factori de ranking pentru tot site-ul
Am detaliat la A. și B. ce face poziționarea unei anumite pagini în site; discutăm acum de factorii din tot site-ul; altfel zis, chiar dacă voi doriți să aveți poziționări de top doar pentru pagina:
www.site.ro/produse/,
dacă restul site-ului:
www.site.ro
www.site.ro/despre-noi/
www.site.ro/servicii/
www.site.ro/contact/
nu “arată” bine; trebuie să aveți grijă de întreg site-ul vostru pentru a obține poziționări bune;
1. Arhitectura site-ului – 52 puncte din 100 posibile
Arhitectura unui site web este de importanță mică dacă discutăm de un site web cu mai puțin de 20 de pagini, toate cu link de pe pagina principală;
Dacă aveți un site cu dimensiuni între 20 și 100 de pagini, importanța arhitecturii folosite e medie, iar pentru un site mare (peste 100 de pagini), importanța arhitecturii site-ului devine un aspect critic;
Ce e bine să rețineți e că orice pagină a site-ului e bine să fie disponibilă din 3 click-uri pornind de la homepage; de asemenea important este să aveți linkuri către paginile importante ale site-ului chiar din homepage;
De asemenea, fiecare pagină a site-ului ar trebui să fie accesibilă printr-un link static din măcar o singură altă pagină a site-ului;
Pentru o documentare suplimentară despre arhitectura site-ului, recomand: 1 și 2;
2. Linkuri externe către site-uri de top – 37 puncte din 100 posibile
Asta înseamnă că, dacă faceți linkuri către alte site-uri, asigurați-vă că sunt linkuri de încredere; nu faceți linkuri către site-uri de calitate slabă (jocuri de noroc, spammeri, site-uri pentru adulți);
3. Cât timp a trecut de la înregistrarea domeniului? – 37 puncte din 100 posibile
E foarte bine să vă faceți site-ul pe un domeniu vechi; așadar, dacă vreți să vă lansați un site, e bine să vă lansați pe un domeniu pe care l-ați deținut de mult timp; o idee mai puțin inspirată e să cumpărați de la altcineva un domeniu vechi cu singurul scop de a-i folosi vechimea; aceasta este o tactică inutilă din perspectiva lui Google;
4. Trecutul înregistrării domeniului – 36 puncte din 100 posibile
Ar trebui să evitați să cumpărați un domeniu de la cineva care, la rândul său, a cumpărat domeniul de la altcineva, și tot acest proces s-a repetat de foarte multe ori
5. Uptime-ul site-ului – 32 puncte din 100 posibile
Uptime-ul se referă la timpul de activitate al unui server pe care e găzduit un site; cu alte cuvinte, ar trebui să nu am probleme cu conectarea la site-ul vostru din cauza serverului (hosting) cât mai mult timp; cumpărați un hosting bun;
6. Câte site-uri sunt găzduite pe același server – 31 puncte din 100 posibile
Ar trebui să evitați să vă găzduiți site-ul pe un server care găzduiește site-uri potențial pline de spam; folosiți această unealtă pentru a verifica site-urile găzduite în prezent;
7. Schimbarea numelui persoanei deținătoare a domeniului – 31 puncte din 100 posibile
E foarte bine să aveți un domeniu care nu ș-a schimbat proprietarul; voi dețineți domeniul și nimeni altcineva nu l-a mai deținut
8. Includerea feed-urilor de știri în Google News – 31 puncte din 100 posibile
Dacă Google News preia știri de la voi, ăsta e un semn bun;
9. Sitemap XML? – 29 puncte din 100 posibile
Deși nu e o cerință obligatorie, folosirea de Sitemap-uri XML este o metodă excelentă de a instrui motoarele de căutare să navigheze în site;
Mai jos sunt factori care contează foarte puțin:
1. Deținătorii domeniului (cine a înregistrat domeniul) – contează destul de puțin cine a deținut domeniul în trecut; de exemplu, dacă acea persoană s-a ocupat cu metode inetice, de spamming, e un semn rău;
2. Înregistrarea în Google Local – deși aceasta este o practică bună, nu contează foarte mult în rankinguri;
3. Includerea feed-urilor în căutarea Google pentru bloguri – e foarte bine dacă apăreți în căutările Google pentru bloguri; rezultate minore însă;
4. Folosirea feed-urilor – feed-urile pot fi un semn de folosire corectă a tehnologiei și pot ajuta la crawling, dar nu ajută foarte mult la poziționări;
5. Înregistrarea în Google Webmaster Tools – o practică bună, rezultate minore;
6. Folosirea de certificate de securitate în site – pot zice doar că nu vă strică;
7. Folosirea unei unelte de căutare de tip Google Search în site – vă ajută, însă foarte puțin;
D. Factori de poziționare în motoarele de căutare care vă pot aduce penalități (așadar, evitați să îi folosiți)
Dau mai jos o listă cu rele practici – să nu procedați așa;
1. Cloaking cu intenții negative – 68 puncte din 100 posibile
Ar trebui să evitați complet folosirea cloaking (se referă la a arăta motorului de căutare o variantă a site-ului diferită de cea pe care o arătați utilizatorilor);
Chiar dacă nu evitați complet folosirea cloaking-ului, evitați folosirea în sens negativ (adică să îi arătați motorului un rezultat bun, relevant pentru căutări, iar oamenilor să le dați foarte multe pagini nedorite de ei – pline de reclame, cu linkuri către site-uri inetice, etc.);
2. Linkuri de la voi din site către site-uri SPAM – 51 puncte din 100 posibile
Destul de clar, nu faceți linkuri către zone periculoase ale web-ului;
3. Site picat frecvent – 51 puncte din 100 posibile
Asigurați-vă că aveți un hosting bun și ați rezolvat problema;
4. Ascunderea textului cu text/fundal de culori asemănătoare sau identice – 49 puncte din 100 posibile
O metodă foarte veche, ușor de depistat de motoarele de căutare;
5. Repetarea excesivă a aceluiași text ancoră în linkurile către voi – 46 puncte din 100 posibile
Dacă aveți către site-ul vostru 1.000 de linkuri și toate cele 1.000 de linkuri sunt pe un singur cuvânt cheie:
“Imobiliare”,
e puțin suspect acest lucru; cum ați obținut 1.000 de linkuri, în mod natural (adică voi să nu fi influențat procesul)? Puțin plauzibil să fie totul perfect aici;
6. Ascunderea textului prin CSS – 44 puncte din 100 posibile
Tehnică veche și negativă;
7. Folosirea cuvintelor cheie, repetat de multe ori în pagină – 41 puncte din 100 posibile
Evitați să folosiți un cuvânt cheie de foarte multe ori într-o pagină;
8. Folosirea repetată a cuvântului cheie în tag-ul <title> – 39 puncte din 100 posibile
Nu puneți foarte multe cuvinte cheie în tag-ul <title>;
9. Foarte multe cuvinte cheie în URL – 37 puncte din 100 posibile
Acest sfat e valabil foarte mult pentru domeniul principal:
www.cuvantcheie-cuvantcheie-cuvantcheie-cuvantcheie-cuvantcheie-cuvantcheie.ro,
dar se aplică și la pagini:
www.site.ro/cuvantcheie/cuvantcheie/cuvantcheie-cuvantcheie-cuvantcheie.html;
De evitat;
10. Folosirea de cuvinte cheie “otrăvite” în linkurile externe – 32 puncte din 100 posibile
De evitat să faceți linkuri către site-uri externe pe cuvinte cheie de genul:
Viagra, Casino, Gambling, Poker Online, etc.;
11. URL-uri excesiv de lungi – 30 puncte din 100 posibile
URL-ul paginilor voastre nu trebuie să fie excesiv de lungi, fie ele create cu parametri (?phpid=22&num=40&id=asdjf8j8dfjk&product=hjskfsdjk&etc.), fie ele cu cuvinte cheie (www.site.ro/cuvantcheie/cuvantcheie/cuvantcheie-cuvantcheie-cuvantcheie-etc..html)
12. Folosirea de texte pline de cuvinte cheie în footer – 27 puncte din 100 posibile
În zona de footer (partea de jos a site-ului), evitați să aveți foarte multe cuvinte-cheie cu linkuri;
13. Repetarea cuvintelor cheie în tag-ul meta description – 26 puncte din 100 posibile
Acesta este un sfat de bun simț, deoarece cuvintele cheie în tag-ul Meta Description nu vă ajută deloc, ele sunt importante doar în scopuri de uzabilitate;
Factori care contează foarte puțin:
a. Folosirea nofollow exagerată – ar trebui să nu folosiți nofollow deloc în site, eventual doar la comentariile pentru bloguri, care pot conține linkuri spam, sau pentru alte linkuri externe pe care nu le poți controla cu atenție; citiți mai multe aici și aici despre nofollow;
b. Titluri excesiv de lungi – cum am spus mai sus, nu ar trebui să aveți titluri mai lungi de 70 de caractere;
c. Repetarea cuvintelor cheie în tag-ul meta keywords – Eu aș scoate tag-ul meta keywords complet; citiți de ce aici;
E. Factori pentru geo-target-are
1. Numele top-domeniului site-ului (top-level-domain) – 69 puncte din 100 posibile
Dacă construiești un site pentru România, ar trebui să aveți domeniu .ro; pentru Italia? .it; etc.;
2. Limba – 63 puncte din 100 posibile
Din nou, dacă target-ați site-uri din România, limba în care se comunică prin site ar trebui să fie româna;
3. Locația geografică a IP-ului server-ului – 57 puncte din 100 posibile
IP-ul serverului în care e localizat un site ar trebui să fie din România pentru site-uri din România;
4. Geo-target-area în Google Webmaster Tools – 52 puncte din 100 posibile
Puteți seta preferința în Google Webmasters Tools (GWT), dar notați că e o diferență mică dacă limba nu e aceeași cu cea detectată în site (astfel, dacă puneți în GWT e româna, dar în site scrieți în engleză, e puțin relevant ce ați declarat la GWT);
5. Adresa în conținutul textului – 41 puncte din 100 posibile
Ar trebui să puneți adresa în pagina de contact;
6. Adresa asociată cu înregistrarea domeniului – 35 puncte din 100 posibile
Când îți înregistrezi domeniul site-ului, ar trebui să specifici o adresă din România;
F. Alți factori, neprezentați mai sus (de aici, aici și aici)
Am prezentat mai sus o listă cu factori importanți pentru motoarele de căutare conform criteriilor Search Engine Ranking Factors, ghid conceput de la SEOmoz; însă lista lor nu e tocmai completă, așa că am venit cu noi adăugiri;
1. Ar trebui să aveți un sitemap în format HTML, în plus față de un sitemap XML; detalii și exemplu;
2. Evitați să aveți mai mult de 100 de linkuri într-o singură pagină;
3. Ar trebui să verificați site-ul vostru pentru linkuri invalide și să le eliminați;
4. Ar trebui să permiteți accesul în site fără cookie-uri, JavaScript-uri, Flash, CSS, formulare, frame-uri și login-uri; boții Google nu pot crea conturi și nu se pot loga într-un site;
5. Asigurați-vă că serverul vostru web suportă header-ul HTTP If-Modified-Since HTTP header; acest header poate informa bot-ul Google dacă conținutul s-a schimbat de la ultima accesare a site-ului, util și pentru salvări de lățime de bandă;
6. Testați dacă site-ul vostru e afișat bine în diferite browser-e web;
7. Monitorizați performanța site-ului și optimizați timpii de încărcare; asigurați-vă că site-ul se încarcă rapid;
8. Nu creați pagini cu comportament malițios – phishing, viruși, troieni, etc.;
9. Evitați să aveți același conținut pe URL-uri diferite; de exemplu:
http://www.site.ro
http://site.ro
http://www.site.ro/index.html
http://site.ro/index.html
ar trebui să redirecteze utilizatorii la aceeași pagină și să nu aibă 4 URL-uri diferite pentru homepage; același principiu se aplică și pentru paginile din site (cu sau fără www.);
10. Titlurile paginilor voastre trebuie să fie unice; dacă aveți o pagină despre frumusețile României și alta despre același lucru, asigurați-vă că nu puneți același titlu pentru ambele pagini (dacă sunt diferite, desigur, altfel folosiți tag-ul canonic); de asemenea, e bine ca titlurile să fie: descriptive (să explice despre ce e vorba), să conțină cuvinte cheie, să folosească numele companiei și să fie scurte
11. E foarte bine să vă înregistrați în Google Webmasters Tools;
12. Versiunea HTML a paginii voastre e bine să nu fie mai mare de 150 de Kilobytes (folosiți CSS și JavaScript pentru a reduce dimensiunea paginii);
13. Evitați să aveți mai mult de doi parametri în URL(&num=10&lang=ro);
14. Ar trebui să evitați să aveți URL-uri mai mari de 4 nivele:
www.site.ro/folder1/folder2/folder3/folder4/articol.html
15. Evitați folosirea de frame-uri în realizarea site-ului; de asemenea, paginile de intrare în site (entry pages) ar trebui să fie evitate;
16. Nu ar trebui să folosiți:
“noindex, nofollow, noarchive, noodp, noydir, nosnippet”
fără să știți ce faceți foarte bine;
17. Mai jos veți găsi o listă de locații standard în care motoarele de căutare se uită după sitemap-uri XML:
http://www.site.ro/sitemap.xml
http://www.site.ro/sitemap.xml.gz
http://www.site.ro/sitemap.gz
18. Folosiți robots.txtcu atenție;19. În header-ul HTTP e bine să returnați codul 302 pentru fișierele care nu s-au modificat de la ultima accesare și codul 200 pentru răspunsuri standard; evitați returnarea codului 404 pentru alte pagini decât cele care nu există în site;
20. Realizați o pagină 404 cât mai bună (detalii);
Lucruri de ignorat:
a. Nu folosiți meta tag-ul keywords, e irelevant;
b. Nu creați subdomenii (ex. subdomeniu.site.ro) pentru site-ul vostru din scopuri SEO; sunt relativ inutile;
Notă finală: uitați-vă pe acest document.
_____________
Concluzii: aceste sfaturi pentru construcția unui site prietenos SEO pot fi îmbunătățite, dar acestea ar fi aspectele principale de care să țineți cont;