Cum răspund la întrebarea “SEO sau AdWords?”? – Ecuația comerțului electronic (Liviu Taloi)

Mai jos, răspunsul meu la întrebarea SEO vs. AdWords – cum să alegi în cele două?

Întrebarea seamănă un pic cu – ce să aleg: să fac investiții financiare la Bursă sau să plec în Tenerife în concediu?

Martin Fisch - your choice! (cc), https://flic.kr/p/deKLYm
Martin Fisch – your choice! (cc), https://flic.kr/p/deKLYm

Câteva puncte care te pot ajuta să iei o decizie mai bună sau te pot zăpăci de tot:

  • În opinia mea, și a multora, este o proporție nejustificată între bugetele investite în SEO (mici) și rezultatele pe termen lung (mari). Merită să investești în SEO, și să nu ignori termenul lung, cu toate că PPC îți aduce plăceri și satisfacții instant(e).
  • Sunt mai multe resurse online care te pot convinge că dacă faci mai multe lucruri în același timp (adică nu exclusiv SEO, nu exclusiv PPC, nu exclusiv campanie de email marketing, nu exclusiv content marketing), ci le combini și faci un mix de marketing, rezultatele sunt mai mari decât dacă alegi doar o componentă. Cu cât mărești mixul de marketing, cu atât rezultatele sunt, de obicei, mai mari. Uite un articol pe tema asta.
  • SEO și PPC sunt lucruri diferite.
    • SEO este în mare, varianta clasică (linkbuilding pe baza unui site clasic) sau content marketing (faci conținut, strângi linkuri către el, crești comunități). Se discută despre asta aici. Content marketingul e, în sine, o bătălie pe termen lung, și și pentru el ai nevoie de mix de marketing. Lucrurile sunt detaliate aici.
    • SEO e axat pe termen lung, continuitate, strategie. Ai constant nevoie să faci conținut nou, de calitate, bun. Ai constant nevoie de parteneriate, de linkuri de calitate, de oameni care să îți ofere încrederea unui link către site-ul tău. Trebuie să te lupți și să te zbați. Vei avea rezultate, dar SEO e greu și pe termen lung. Avantajul e că, de la un punct încolo, ar trebui să îți fie mai ușor să faci SEO, va trebui să te menții, nu să ajungi primul.
    • PPC e axat pe termen scurt, pe Carpe Diem, pe a trăi clipa de față și a avea rezultate instant. Sunt complet independente cele două, faptul că faci SEO nu te ajută la PPC (sau ajută doar puțin, la optimizarea on page) și faptul că faci PPC nu ajută la SEO (sau, iar, ajută puțin dacă în urma PPC reușești să obții engagement – adică interacțiuni în social media – și linkuri către site).
  • Despre temerile din SEO și PPC:
    • La SEO, evaluarea rezultatelor durează ceva timp. Nu e simplu și clar, și trebuie să pui un pom azi, cu gândul că peste ceva timp, vei putea să ai bușteni de lemn din el.
    • La PPC, rezultatele sunt instant.
    • Acum dilema e dacă merită să investești în SEO, ținând cont că monitorizarea e mai greu de făcut. Vezi asta, dar, în principiu, e clar că în SEO e mai greu să monitorizezi și măsori decât în PPC.
  • Câteva recomandări de final? Fă SEO, fă PPC, dar fă și email marketing, fă și conversion optimization (îmbunătățirea conversiilor), fă și content marketing, fă și prezență pe social media, produ și conținut. E un mix, și lucrurile se completează armonios. Apoi, vezi poza de aici, pe site-ul lui Liviu Taloi » (link alternativ). Ar trebui să măsori eficiența unor lucruri diferite (SEO și PPC, și restul), într-un tabel, și să poți lua o decizie. Și când iei decizia, reține că un canal cu rezultate slabe, poate afecta un canal cu rezultate bune (adică poate nu ai rezultate bune cu social media, dar social media poate juca rolul unui catalizator, care adaugă valoare mixului de marketing, dar importanța lui nu e evidentă la prima privire).
Liviu Taloi - http://liviutaloi.ro/
Liviu Taloi – http://liviutaloi.ro/ (vezi imaginea pe site-ul lui Liviu »(link alternativ)

Succes!

PS, 2018.05.18 De văzut și Thalamus: is the database of record for the online advertising industry. Brands, agencies, and vendors use Thalamus to source and connect with new potential partners across the digital and mobile advertising ecosystem.

Trimite pe WhatsAppEroare linkuri?

Lasă un comentariu

Reguli pentru cei care lasă comentarii »

Puteți folosi Gravatar pentru a adăuga avatar (imagine comentarii).