Cum faci promovare online pentru site-ul unei biserici?

Sfaturile mele:

  1. Blog + social media (în plus față de site de prezentare). Blogul pe WordPress, e cel mai facil și simplu. Rețele sociale în România? De obicei Facebook, ar fi bine ca preoții să aibă LinkedIn. Puteți încerca YouTube (resursele materiale sunt minime, cameră + lumini) și fotografii.
  2. Produceți conținut. O să învățați pe parcurs să îl faceți mai bine. Imagini (Flickr + Picasa), video (YouTube), prezentări (SlideShare).
  3. Căutați să aveți chestii de calitate, căutați ca atunci când scrieți ceva să nu mai fie scris anterior (sau tratat la fel de bine) pe Internet. Nu răspundeți la întrebări care au fost răspunse clar în alte părți. Veniți cu lucruri noi. Caută să răspunzi pe blog la întrebări pe care oamenii le au, dar sunt insuficient (sau incomplet, sau incorect) tratate deja pe Internet.
  4. Nu vă înscrieți în directoare web. Nu publicați articole pe site-uri de anunțuri. Nu publicați comunicate de presă pe site-uri de comunicate de presă. Nu comentați pentru linkuri pe bloguri. Nu postați pe forumuri pentru linkuri.
  5. Înscrieți-vă în directoare web locale de business – bizoo.ro, secțiunea județului vostru. Listafirme, secțiunea județului vostru. Caută la Google “portal [județultău]” / “director afaceri [județultău]” / “lista firme [județultău]” și începe de acolo.
  6. Cautați liste pe Internet cu site-uri de biserici și solicitați să vă înscrie pe ele.
  7. Propuneți unor altor site-uri de biserici să facă schimb de linkuri. Nu exagera, nu fă asta cu mai mult de 5-10 biserici.
  8. Propuneți altor site-uri de biserici să publici articole la ei în site, cu menționarea site-ului vostru.
  9. Propuneți unor site-uri cu profil religios să publicați articole, cu menționarea site-ului vostru.
  10. Puneți un afiș la biserică – “astea sunt profilele noastre sociale – site, pagină de Facebook / profil LinkedIn preoți. Ne-am bucura să ținem aproape”.
  11. Citiți articolul ăsta – “Despre noi” – ghid realizare: Olivian Breda, cu tot cu linkurile din el, și aduceți virtualul în concret.
  12. Pe partea de SEO, vedeți: SEO: A complete (and personal) checklist to what are the basic SEO criteria for analyzing a web site today – Audithink.
  13. Pe partea de uzabilitate, vedeți: Everything I’ve learned about usability in my 5 years experience so far – Audithink (e în lucru, va fi gata curând) și Ghid complet pentru realizare site: Olivian Breda.
  14. Caută să produci evenimente care să aibă notorietate. “Festivalul local de …”. Organizează seri tematice “Seara de film, odată la X săptămâni”. “Seara de discuții despre poezie, în fiecare joi de la …”. “Explicarea Bibliei, în fiecare duminică după-amiază”. Caută să faci o biserică în care să se întâmple și alte lucruri decât slujbe. Încearcă să atragi atenția media asupra evenimentelor.
  15. Fă greșeli, eșuează, ia-o de la capăt. Primește orice feed-back, și filtrează-l, căutând aurul în gunoi.

057-mic

I am a Digital Marketing Manager for The KPI Institute. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading, watching movies, listening to music.

4 Comments

  • Lospa

    8 September 2014 - 03:26

    Blog pentru biserica…am trait s-o vad si pe asta.

  • Olivian Breda

    8 September 2014 - 07:57

    Există biserici cu blog.

    Un preot poate scrie explicația predicii, poate răspunde la întrebări ale enoriașilor, poate explica lucruri neclare.

    În opinia mea, ajută nu doar comunitatea care citește articolul, ci și pe preot în sine, când trece prin procesul scrierii articolului.

    Sunt două metode prin care poți face o listă de sugestii:
    a. Să încerci să te limitezi la lucruri care nu deranjează. (cu metoda asta obții o listă sigură, și scurtă de idei)
    b. Să îți dai voie să greșești, și să ai lucruri care dau libertăți. (cu metoda asta dai idei, uneori nepragmatice și nepractice, și obții o listă lungă, uneori nerealistă)

    Eu am mers, cu lista de mai sus, pe varianta a doua.

    Nu spun că orice biserică ar trebui să aibă blog, spun că este o posibilitate.

    Uite ce zice Rand Fishkin la modul general, despre un site, în general:
    “That said, if you do nothing else, have a blog you update religiously every week (or every day if possible), occasionally targeting keyword phrases for SEO, and get accounts on Facebook/Twitter/Google+ where you share your posts. It doesn’t work for everyone, but it’s a content+social strategy that often yields consistent rewards.” (Answers to 43 Questions About Search, Social, Content, Conversions and More – Moz).

    Sunt multe lucruri care depind de context, lista mea e conștient generalistă. Îți iei ce dorești din ea, ce ți se potrivește.

    P.S.: În opinia mea, este o diferență între răspunsul dat la întrebarea “ar trebui o biserică să aibă blog?”, dacă pui întrebarea:
    a. Acum.
    b. Peste 5 ani.
    Dacă admitem că peste 5 ani, o biserică ar trebui să aibă blog (se vor schimba multe în partea de online în 5 ani), atunci dacă și l-ar face de acum, ar avea un avantaj competitiv (experiență, comunitate deja creată într-o piață de început, articole, abilități de a scrie texte).
    În opinia mea, e de preferat să fii primul pe piață, mai degrabă decât să îți faci blog după ce e un consens general “da, e OK acum să îți faci blog, acum 5 ani nu era”.

    P.S. #2: Cred în “mai bine”. Cred în oameni care vor să fie mai buni, în biserici care vor să se dezvolte (profesional, la acest aspect mă refer), în lucruri care cresc.
    În această direcție, consider că un blog nu face niciun rău și poate să facă bine. Îmi dau seama că “biserică cu blog” sună atipic. Dar îmi mai dau seama și că pentru cel care trece prin procesul scrierii unui blog, lucrurile stau altfel. Un blog are tendința să te schimbe în bine (înveți lucruri, pe măsură ce le faci). E un proces în primul rând pentru tine, ca autor.
    Uite ce zice Seth Godin pe tema asta.
    http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2011/09/talkers-block.html

  • Ramona Birjoveanu

    9 September 2014 - 14:10

    Ideea in sine de a promova site-ul unei biserici nu este una rea…atata timp cat nu se uita care este adevaratul scop al bisericii in societate. Insa, daca aceasta promovare este facuta doar din “comercial” si are ca scop atragerea de fonduri din mila oamenilor nu mi se mai pare un lucru in regula. Si sincer…nu m-ar mira sa apara astfel de site-uri….

  • Olivian Breda

    9 September 2014 - 14:12

    Mulțumesc de completare și de vizită.

    Sigur, există multe riscuri, sunt multe moduri în care ce am zis poate merge rău, și ce ai prezentat aici e foarte valid.

    Mersi.

Leave a comment

Your email address will not be published.