Review complex: Site-ul Bursadeprint.ro

Analizez in acest mesaj, in detalii mai fine sau mai putin fine, site-ul Bursadeprint.ro. Vedeti in mesaj ce as face eu mai bine.

Nota: La data realizarii acestui review site-ul a trecut recent printr-un redesign si a fost relansat in data de 2009.06.09. Am lucrat personal la proiect pe partea de optimizare pentru motoarele de cautare.

Ce imi place la site?

1. Ma bucur sa vad feed RSS pe site;
2. Faptul ca specificati „Site de licitatii pentru printuri, grafica si obiecte promotionale” e genial;
3. Faptul ca puneti sageti de genul >> pentru a indica un pas urmator mi se pare o idee inspirata;
4. Daca duc mouse-ul peste titlul unui proiect, apare o casuta explicativa; E o solutie scumpa tare; :)
5. Optiunile de la Lansare cerere oferta sunt numeroase si inspirat alese;
6. Faptul ca daca scriu un utilizator gresit, mi se prezinta o pagina cu „Creeaza un nou utilizator” e foarte insiprat;

Ce as face eu mai bine legat de uzabilitate?

Pagina principala Bursadeprint.ro:
1. „Bursadeprint.ro Live” – Ok, care e sensul sa imi spui ca e Live? E evident ca e live, orice site e live;
2. Feed-ul RSS plasat chiar langa logo, in stanga-sus, e putin ciudat plasat; L-as pune in dreapta, e tipic pentru multe site-uri sa fie pozitionat in dreapta; In general, pe un site ma uit in partea dreapta-sus dupa feed-ul RSS;
3. Textele:
„57 cereri active
1306 furnizori inscrisi”
ar fi bine sa contina si „de”:
„57 de cereri active
1306 de furnizori inscrisi”
iar numerele peste 1000 se scriu in limba romana cu punct: „1.306”;
4. In header sunt patru butoane: unul pentru a crea cont furnizor, unul pentru cerere oferta din partea clientilor, unul pentru a cauta oferte, unul pentru a cauta cereri; As incerca sa grupez aceste butoane astfel:
a. O sectiune doar pentru furnizori;
b. O sectiune doar pentru clienti;
Si butoanele de creare cont si cel de cautare sa fie similar unul cu celalalt; Adica as vrea ca furnizorii si clientii sa aiba sectiuni separate; Si sa existe o diferenta intre creare cont / postare oferta si functia de cautare; Atat;
5. Pe site Crearea de cont si Cererea de oferta se regasesc in doua locuri: atat in dreapta-sus, la login, cat si in stanga sus, cu butonul mare portocaliu; M-as astepta sa se evite aceasta redundanta;
6. Sistemul de vot te incurajeaza sa te autovotezi; As incerca sa nu afisez voturile pentru o companie decat daca sunt mai mult de trei voturi; Adica un vot de o steluta la inceput poate fi foarte rau pentru afacerea ta; Te afecteaza negativ destul de puternic, chiar de la inceputul activitatii tale pe site-ul Bursadeprint;
7. Legat de „Expira in 2 zile” – poate ar fi util sa precizezi si data: „expira in data de X”; De asemenea, poate ar fi utila o conversie in limba romana: 2 zile = poimaine, 1 zi = maine, 30 de zile = peste o luna; Similar pentru data postarii: ieri, acum doua zile, alaltaieri, acum o luna; Pentru valorile mari se poate specifica o aproximare: acum doua luni, acum 3 luni, peste 4 luni, peste jumatate de ani; Solutia aceasta este folosita intens de Gmail;
8. „Toate cererile de oferta (active si inactive)” cred ca se refera mai degraba la „Categorii de cereri”, nu la cereri in sine; Adica voi scrieti ca sunt toate cererile de oferta de pe site, dar afisati, in realitate, altceva;
9. Criteriul pentru „cel mai activ furnizor” mi se pare slab ales; In prezent, daca am inteles bine, se refera la cate oferte a postat un furnizor pe site; Ok, ce ma impiedica pe mine, ca si furnizor, sa aplic cu oferte la toate proiectele de pe site, si sa fac asta cu niste oferte de pret exorbitante in majoritatea cazurilor si cu oferte bune de pret doar in cazurile care chiar ma intereseaza acest lucru? Adica sa aplic fals la majoritatea proiectelor, mai putin cele care intr-adevar ma intereseaza;
Relevante mi se par aceste criterii:
a. Ratingul dat de utilizatori, in conditiile in care e un minim numar de voturi (de la 3 in sus sa zicem, pentru un furnizor; sau sa conteze doar voturile persoanelor care voteaza constant);
b. Valoarea proiectelor aprobate (cat a castigat o companie in urma participarii pe site-ul Bursadeprint);
c. Numarul proiectelor aprobate;
d. Data inscrierii pe site (cu cat e mai veche o companie pe piata, cu atat e mai probabil sa produca oferte de calitate);
e. Numarul de comentarii lasate la proiecte (daca puneti si un counter pentru numarul de cuvinte deja e prea mult);
f. Numarul de voturi acordate altora;
Faceti o medie ponderata din asta si s-ar putea sa obtineti o valoare mai buna; In felul acesta, incurajati companiile sa voteze alte companii;
10. Am doua probleme cu o data de genul: „08 iun 2009”:
a. 08 ar trebui sa fie doar cifra 8;
b. iun ar putea fi iunie;
11. Faptul ca aratati castigurile furnizorilor pana la ultima centima: „Castiguri: 765,09 RON” imi arata o lipsa de discretie; Pot afla in acest fel, foarte usor, detalii despre competitie – valoarea ultimului proiect aprobat (o simpla diferenta de pret), media exacta a unui proiect, etc.; As merge pe niste estimari mai brute (Intre 1.000 si 5.000 RON, intre 5.000 RON si 20.000 RON, peste 20.000 RON) sau mai putin brute (estimare din 1.000 in 1.000 de RON); Oricum, varianta cu „aratam pana la ultima zecimala” nu mi se pare inspirata; Vezi cazul „Castiguri: 0,00 RON”, care suna putin amuzant;
12. Imi pare rau sa zic asta, dar uneori e limbaj de lemn:
„Aici veti gasi toate cererile de oferta active (de orice tip) postate de beneficiari la care un furnizor poate oferta”; Cum as transforma propozitia asta:
a. Fara „aici veti gasi” (e evident asta; stiu ca pe site gasesc ceva);
b. Daca zici „toate”, de ce mai zici „de orice tip”? As renunta la una din astea doua;
c. Nu cred ca oamenii aia sunt deja beneficiari, sunt cel mult potentiali beneficiari;
d. E evident ca furnizorii pot oferta;
Acestea fiind zise, textul meu ar fi:
„Toate cererile de oferte active”;
Similar:
„Tipul de cerere de oferta ales de client la lansarea cererii (ales din mai multe tipuri de servicii predefinite).” devine
„Categoria pentru cererea de oferta”;
Iarasi,
„Data la care clientul a lansat cererea de oferta pe bursadeprint”
se transforma in:
„Data lansarii cererii de oferta”;
„Numarul de oferte facute pana in acest moment de catre furnizori la o anumita cerere de oferta a clientului” devine
„Numar oferte furnizori”;
13. Mouse over-ul de la stadiu include un text scrolabil; Din pacate, nu pot face scroll, fereastra se inchide cand fac scroll;
14. Mouse over-ul de la „Activitate” deschide o mica fereastra care creste latimea ferestrei active; Din pacate, cand se intampla acest lucru, nu pot vedea tot textul; Adica imi apare bara de scroll jos, dar nu pot face scroll;
15. Caseta de login din dreapta-sus a paginii are prea multe elemente pentru gustul meu: email, parola, creare cont furnizor, lansare cerere oferta, am uitat parola, buton de login;
16. Eu sunt absolvent de ASE si am o mica problema cu textul „Cere oferte”; As pune „Solicita” si as adauga „de pret”; E putin confuza asocierea dintre „Cerere” si „Oferta” in aceeasi sintagma; Sunt lucruri antagonice;
17. Textul „Data inregistrare” cred ca ar suna mai bine „Data inregistrarii”;
18. Pagina principala foloseste prea multe culori pentru gustul meu: gri inchis pentru fundal butoane, gri deschis background, portocaliu pentru creare cont, alb, gri inchis pentru „Cereri de oferta active”, doua nuante de verde pentru fundal oferte, rosu pentru marcarea cifrelor, mult alb; Toate astea imi iau ochii, ma impresioneaza, dar in acelasi timp imi distrag si atentia; As incerca sa folosesc mai putine culori;
19. Cred ca ar fi utila pe homepage si o nota data proiectului de catre furnizori; Sa pot da nota pentru o descriere buna a proiectului, pentru timpi buni de raspuns, pentru suficiente detalii; Da, am zis bine, furnizorul sa dea, la randul lui, note clientilor;
20. Pagina „Despre noi” e undeva in footer, cu font mic, cu text alb pe fundal verde deschis; E foarte putin vizibila in opinia mea, si as avea nevoie de niste garantii de la voi (am o reala nevoie sa aflu lucruri despre voi);
21. Fontul e prea mic; Imi e dificil sa parcurg textele de pe pagina la fonturi atat de mici; E o problema importanta, se regaseste si pe alte pagini (vedeti mai jos);
22. Oferta asta:
„suport din plexiglas tip
meniu(150/100 mm)
Oferteaza »”
ocupa trei randuri verticale; Ar putea ocupa doua randuri daca ar fi asa:
„suport din plexiglas tip
meniu(150/100 mm) Oferteaza »”
ar putea ocupa doar un rand daca ar fi asa:
„suport din plexiglas… Oferteaza »”
Asadar, aveti doua optiuni:
a. Puneti o limita foarte mica la titlul unui proiect (limita de caractere) si astfel reduceti toate titlurile proiectelor la un rand;
b. Puneti textul „Oferteaza” in acelasi rand cu titlul proiectului;
23. „Lucrare atipica de promotionale”; Aia cu „atipica” e o etichetare – buna, proasta, rea, atipica, tare; Etichetarile, in general, suna rau; As spune „Alte lucrari de promotionale”;
24. Mai degraba decat o lista cu Ultimii furnizori inscrisi, as pune pe prima pagina o lista cu Furnizorii care sunt activi in acest moment pe site;
25. In footer imi aratati inclusiv categoriile care au zero proiecte: „Bannere indoor (0)”; De ce? As promova doar categoriile care contin proiecte;
26. As promova prin bolduire categoriile care au foarte multe proiecte; Mi-ar fi mai usor sa navighez prin categorii; Alternativ, se pot afisa cu alta culoare, sau cu un font mai mare, sau la inceputul listei;
27. Ar fi foarte bine ca atunci cand duc mouse-ul deasupra unui link, sa pot vedea niste detalii despre acel link (detalii proiect, detalii furnizor, detalii client);
28. Ar fi frumos sa pot sorta dupa alte criterii lista de proiecte decat doar dupa data inscrierii;
29. Pe pagina principala daca fac click pe titlul unui proiect sau daca fac click pe Oferteaza >>, sunt dus la acelasi link; Daca tot au culori diferite si sunt pe randuri diferite, ma astept sa fiu dus la alt link (de exemplu, sa aiba un formular de oferta deja deschis in pagina);
30. Coloana Oferte ar putea ocupa mai putin spatiu orizontal, in prezent mi se pare ca ocupa prea mult spatiu;
31. Legat de functia de search – Care functie de search?
32. In FireFox, daca aleg Ctrl + Click (sa deschida un link intr-un nou tab), mi se deschide intradevar in nou tab, dar, atentie!, se deschide si in tabul curent; Cred ca e un bug; Se intampla la fel si in Opera;

Pagina Despre noi:
1. Textul asta:
„Site-ul este urmarea fireasca a unei piete dinamice. Companiile vor sa comunice iar modalitatea in care comunica face diferenta pe piata. Responsabilii de acest proces trebuie sa tina cont de 3 factori: calitatea ofertei, pretul si timpul de rezolvare a sarcinii. Bursadeprint este instrumentul care iti da siguranta ca ai ales cea mai buna oferta de pe piata dar intr-un timp foarte scurt, economisind bani si timp pretios.”
Nu imi aduce informatie utila; Sunt generalitati si platitudini; As vrea sa vad mai multe cifre, as vrea sa vad ca aduceti valoare; Vreau sa aflu lucruri noi, lucruri pe care nu le stiu; Daca vreti lucruri generale, ziceti-mi misiune, si valori, si obiective si scop; Asa, doar generalitati pot sa imi imaginez si singur;
2. „prin simpla inregistrare a proiectului tau pe site vei putea” => „prin simpla inregistrare a proiectului tau pe site[virgula] vei putea”
3. „Pentru ofertanti Bursadeprint” => „Pentru ofertanti[virgula] Bursadeprint”;
4. Exprimarea asta mi se pare foarte dificil de inteles:
„Bursadeprint este locul in care cei catre care ofertezi iti devin clienti deoarece ei inregistreaza pe site proiecte care se vor finaliza, provenind dintr-o nevoie concreta.”
Am inteles ideea de baza – e o nevoie concreta; In mod sigur oferta aia se va finaliza cu un proiect incheiat; Si, spuneti voi (un pic fortat, as zice) proiectul imi va fi acordat mie; Dar se poate lucra la exprimare; Propozitiile mai lungi se pot imparti, si ar fi mai simplu daca ati reciti unele texte;
5. „Webvertise doreste sa se axeze pe concret, pe dorintele specifice ale clientilor sai.” – pai zi-mi cum faci asta; Concret, cum faci sa te axezi pe concret?
6. As pune aici:
a. Informatii despre personal;
b. Misiune, valori, scop, obiective;
c. De ce sa ai incredere in site?
d. De ce sa ai incredere sa iti dai informatiile libere pe site?
e. Ce valoare ati adus in piata?
f. Care este experienta ta din trecut?
g. Ce au zis clientii?
h. Care sunt valori legate de: traficul pe site, numarul de licitatii castigate, valoarea medie a unei lictatii, valoarea totala a licitatiilor castigate;
i. As invita oamenii sa sprijine site-ul (promovati-ne, ajutati-ne, sprijiniti-ne);
7. Fontul e prea mic;
8. M-ar interesa informatii de genul – Cum se face plata daca sunt furnizor, Cum se realizeaza transportul, Care sunt pasii unei comenzi;

Pagina de Contact:
1. As lasa o persoana de contact;
2. Adresa fizica a companiei? Harta interactiva? De ce nu?
3. As spune in cat timp se raspunde la email sau la formular de contact;
4. As specifica faptul ca campurile cu steluta „*” sunt obligatorii;
5. „Pentru orice probleme legate de functionarea site-ului bursadeprint.ro va rugam” => „Pentru orice probleme legate de functionarea site-ului bursadeprint.ro[virgula] va rugam”;
6. As spune ce faceti cu adresa mea de email daca v-o las in formularul de contact;
7. Fontul e prea mic;

Pagina de Termeni si conditii:
1. Cred ca e o problema cu textul de mai jos:
„Acest acord de confidentialitate a fost actualizat la data de 9 iunie 2009.tialitate, va rugam sa ne contactati la office@bursadeprint.ro
Acest acord de confidentialitate a fost actualizat la data de 29 octombrie 2006.”;
2. Nu stiu pentru cine e nota asta:
„Important pentru inceput”;
3. Textul acesta se repeta: „Termenii prezentului document au fost actualizati la data de 9 iunie 2009.”;

Pagina de Inregistrare furnizor pe site:
1. As specifica faptul ca steluta inseamna camp obligatoriu;
2. Daca am ales sa fiu ca si furnizor, nu inteleg de ce mi se ofera aceasta optiune:
„Tip membru
Furnizor (oferteaza la cereri)
Beneficiar (posteaza cereri de oferta)”;
3. Daca am optiuni de ales intre Furnizor si Beneficiar, de ce nu este un buton radio, in loc sa fie checkbox? Adica nu pot sa imi fac cont si de Beneficiar si de Furnizor in acelasi timp, ar trebui sa fie buton radio;
4. De ce nu ma pot inscrie ca si Persoana Fizica Autorizata?
5. As prefera sa am un exemplu despre cum sa scriu datele (cum sa arate telefonul, cum sa arate CUI, etc.);
6. As prefera sa mi se explice ce e ala „CUI”;
7. „Sunt de acord cu Termeni si conditii” nu suna romaneste;
8. De ce nu primesc pe email un link prin care sa confirm crearea contului?
9. Dupa ce ma inscriu primesc mesajul asta:
„Ca si furnizor este in avantajul dumneavoastra sa completati toate datele”
Pai ce rost are sa il dati acum?
10. Dupa inregistrare, as vrea sa vad un link care sa imi arate profilul meu, asa cum e vazut de public;
11. Daca sunt inregistrat ca si furnizor, de ce imi apare buton cu „Sunt client – caut furnizori >>”?
12. Cand vreau sa aplic pentru un proiect, imi apare un dropdown cu numarul de zile; Dar nu se specifica faptul ca cifrele de la 1 la 30 reprezinta zile; Pot sa fie saptamani sau pot sa fie ore;
13. Daca doresc sa adaug mai mult de un fisier atunci cand aplic la un proiect, as putea face o arhiva cu acele fisiere si sa atasez arhiva; Dar de ce nu mi se spune acest lucru?
14. Nu inteleg de ce imi trimiteti parola prin email; E genul de informatie care nu doresc sa circule prin email;
15. Daca stiti numele meu, de ce nu personalizati emailul pe care mi-l trimiteti cu numele meu?
16. La „Setare primire emailuri”, as prefera sa am optiunea sa pot sa nu primesc niciun email;
17. Cred ca „Editeaza datele utilizatorului” s-ar numai mai potrivit „Editeaza date de login”;
18. As vrea sa am un mai mare control asupra confidentialitatii – ce date sunt private si ce date sunt publice;
19. As vrea sa pot sa imi sterg singur contul;

Pagina „Lanseaza cerere de oferta„:
1. „Emailul dumneavoastra” – „As scrie doar „Email”;
2. As explica ce inseamna *;
3. As prefera sa pot edita o oferta dupa ce o lansez;
4. Am vazut cereri de oferte cu tiraj 0; Cred ca ar fi utila o functie de verificare a acestui lucru; Adica nu se poate ca un produs sa aiba tirajul zero;
5. Sunt detalii gen „Bun de tipar” in cazul Cartilor de vizita, care mie unuia imi sunt neclare, si as prefera sa fie clarificate chiar pe acea pagina;

Optiunea de tiparire pagina si optiuni de promovare:
1. As prefera ca in loc sa imi apara optiunea de Printare, sa fiu directionat spre o noua pagina, si sa pot previzualiza cum arata pagina in varianta pentru imprimare;
2. As prefera sa pot descarca o pagina in format PDF;
3. As prefera sa pot recomanda o anumita pagina prin email sau Yahoo! Messenger; Sau sa o recomand unui ofertant de pe Bursadeprint;
4. Cum pot recomanda prin mesaj direct o anumita pagina? As vrea sa pot trimite mesaj privat unui alt furnizor;

Pagina unei oferte oarecare:
1. Daca fac click pe „Vezi pret” primesc un formular de genul:
„Ca sa primiti oferte pentru o cerere de tipul Lucrare atipica de promotionale completati formularul de mai jos.”
Am inteles despre ce e vorba, ma foratati un pic sa imi creez o oferta pentru a vedea cam cat costa; Insa linkul e inselator, si as explica mai bine procesul; Nu ma asteptam sa fie asta rezultatul clickului; As prefera sa vad un text de genul „Pretul e ascuns, pentru a vedea preturi pentru alte proiecte, va trebui sa va faceti cont”;
2. „1 zile” suna neromaneste;
3. Cred ca ar fi frumos daca linkurile www.site.ro si adresele de email mail@mail.com ar fi clickabile;
4. Ar fi frumos sa pot sorta dupa alte criterii lista de proiecte decat doar dupa data inscrierii;
5. La preturi am observat ca daca am o valoare gen 0.03 EUR si adaug TVA se obtine tot 0.03 EUR (probabil se afiseaza doar doua zecimale); Pentru carti de vizita are sens sa afisati mai multe zecimale;

Feed-ul RSS al site-ului:
1. Titlul: „bursadeprint.ro – Cereri de oferta active” l-asscrie cu majuscula;
2. Observ urmatorul tipar:
a. Cineva adauga un proiect (apare in Reader);
b. Cineva modifica proiectul (apare in Reader cu noul URL);
c. Cineva modifica din nou proiectul (apare din nou in Reader cu noul URL);
Rezultatul? Acelasi proiect apare de trei ori in Reader, cu URL-uri diferite, si functional este doar ultimul proiect;
3. In continutul feed-ului m-as astepta sa aflu mai multe detalii ale proiectului; Aveti o multime de date, si tot ce am in feed-ul RSS este categoria in care e proiectul;
4. Ma astept ca in feed-ul RSS sa pot gasi datele complete ale proiectului;
5. Daca cer prea mult cu publicarea integrala a datelor proiectului, s-ar mai putea face ceva: specificati in feed-ul RSS „Faceti click pentru a citi detaliile complete”; In prezent un feed RSS arata asa:
Titlu: suport din plexiglas tip meniu(150/100 mm);
Descriere: Lucrare atipica de promotionale;
E mult prea sumar in opinia mea, si oricum lipseste linkul de care ziceam;
6. Nu inteleg de ce butonul „Trimite” nu e imediat sub formular;

Pagina cu informatii despre furnizor:
1. Ar fi bine sa existe un formular de contact, iar adresa de email sa fie ascunsa publicului; Sau adresa de email sa fie protejata de spam prin prezentarea ei ca o simpla imagine;
2. Similar, pentru a afla telefonul ar fi bine sa introduc un cod captcha; Nu doresc neaparat ca mobilul meu sa ramana vizibil pe site;
3. Daca unul din campuri e necompleatat, ma gandesc ca ar fi bine sa nu il mai afisati; Adica nu scrieti „Cod postal [nimic]”; Nu mai afisati deloc Codul postal;
4. Similar, pentru Referinte clienti (0), Cereri adjudecate (0), Oferte plasate (0);

Pagina unei categorii de produse, de exemplu Brosuri:
1. As vrea sa stiu si data cand a expirat o oferta, nu doar ca a expirat;
2. M-ar interesa valoarea unei brosuri;

Ce as face eu mai bine legat strict de SEO (optimizare pentru motoarele de cautare)?

1. Prima impresie;
1.1. Uzabilitate;
Am analizat fiecare pagina in parte, consider ca uzabilitatea site-ului e destul de buna, nu am multe lucruri nedetaliate aici; Utilizatorii cred ca sunt destul de multumiti de faptul ca atunci cand vor sa afle informatii suplimentare, pot face asta destul de usor; Daca vreau sa aflu ceva nou, pot face asta; Vreau informatii suplimentare? Sigur ca da, se poate;

2. Accesibilitate si usurinta de navigare de catre spider-ii motoarelor de cautare;
2.1. Navigare fara:
a. JavaScript;
La cerere oferta exista un formular de alegere a unei categorii de anunturi; Din pacate, acel formular nu este accesibil fara JavaScript; Asta ar fi in regula, nu ma astept ca toate functiile unui site sa nu fie vizibile; Insa da, m-as astepta ca in cazul in care nu functioneaza JavaScript, sa pot primi un mesaj de eroare – „Nu aveti JavaScript activat, prin urmare nu puteti adauga o oferta”; De asemenea, fara JavaScript activat nu apar casutele informative deasupra unui text; Ma pot obisnuit cu acest lucru, nu e o neplacere majora;
b. Cookie-uri;
Asa cum probabil va asteptati, nu m-am putut loga pe site fara cookie-uri activate; Asta ar fi in regula, nicio problema aici; Dar as prefera sa primesc un mesaj de eroare – „Aveti cookie-urile inactive, nu va putem loga pe site”; In momentul de fata acest lucru nu se intampla;
c. Flash;
Nu am vazut sa aveti Flash pe site, asa ca am putut naviga fara Adobe Flash fara nicio problema;
d. CSS;
Site-ul arata surprinzator de bine fara CSS activ; Sunt impresionat de cat de bine poate sa arate; Ok, lipsesc unele culori, background-ul e diferit, insa multe lucruri sunt la locul lor – in stanga, in dreapta, in susul paginii; Foarte bine!

2.2. Prezenta robots.txt;
Nu exista fisierul:
http://www.bursadeprint.ro/robots.txt
Ar fi bine sa existe in el un link catre fisierul sitemap.xml, pentru ca motoarele de cautare sa stie ca ai un sitemap in format .xml;
Alternativ, poti bloca prin robots.txt accesul la anumite pagini (gen Termeni si conditii);

2.3. Test de navigare a site-ului (crawling);
Este un singur site pe care il stiu eu care permite realizarea de teste de crawling: SEOmoz, care din pacate are doar o varianta contra cost; Alternativa gratuita e insa suficient de buna; Pur si simplu vedeti sectiunea Crawling de pe Google Webmasters Tools si vedeti acolo potentialele erori; Alte motoare de cautare au variante similare cu Google Webmasters Tools;

3. Google health check;
3.1. site:numesite.com:
a. Sunt aproximativ toate paginile indexate?
Exista 6.470 de pagini indexate in acest moment; Insa motorul de cautare Google nu a apucat sa reindexeze varianta noua a site-ului Bursadeprint.ro, si majoritatea rezultatelor sunt pentru pagina veche;
Ar fi buna o comparatie dupa ce se indexeaza site-ul de catre Google: cate pagini sunt indexate si cate pagini sunt in sitemap; Pentru a creste numarul paginilor indexate, e util sa aveti cat mai multe linkuri relevante catre site; V-ar ajuta sa aveti mai multe pagini indexate; De asemenea, sa nu blochezi cumva indexarea (robots.txt, linkuri cu nofollow, timp de raspuns al serverului ridicat);
b. E prima pagina din lista homepage-ul?
Da, site-ul Bursadeprint.ro este primul in lista la Google in cautarea de mai sus, ceea ce arata ca pagina principala e considerata cea mai importanta;

3.2. Cauta numele brandului la Google;
Am cautat la Google.ro [bursa de print] si site-ul e primul in lista;
E Ok lucrul asta, arata ca aveti suficienta credibilitate la Google; Sunt oricum niste termeni generici, e un lucru bun ca sunteti primii;

3.3. Google cache:
a. Continut ascuns;
M-am uitat la Google cache doar la doua pagini de pe site-ul vostru: #1 si #2; Asta din banalul motiv ca Google are doar pagini vechi in cache; M-am uitat, pentru siguranta, si la cateva pagini vechi; La toate am obtinut rezultate pozitive – nicio problema de raportat, nu exista texte ascunse, din ceea ce am vazut eu;

4. Continut duplicat;
4.1. Cauta continut de pe site in Google (o propozitie);

Am realizat cinci cautari dupa continut duplicat la Google: #1, #2, #3, #4, #5.
M-au interesat proiecte nu tocmai recente (mai vechi de o saptamana), cu cel putin 15 oferte (ceea ce inseamna ca erau atractive). Am doua vesti:
a. vestea buna e ca niciuna din cautari nu a generat vreun rezultat pe alte site-uri; Oferta de pe site-ul vostru e plasata, pentru verificarile mele, doar pe site-ul vostru; Nu va copiaza nimeni, iar clientii au suficienta incredere si sunt suficient de multumiti incat sa nu posteze anuntul in alte parti (e posibil sa nu aiba nici macar unde sa faca acest lucru in alta parte);
b. vestea mai putin buna e ca din cele 5 oferte doar 2 au fost indexate de Google pe site-ul vostru, si anume cele mai vechi; Asta arata ca, probabil, Google nu viziteaza suficient de frecvent site-ul vostru;

4.2. Verifica varianta cu www. in fata si varianta fara www.;
Situatia e un pic problematica: este bine ca se incarca atat varianta cu www. in fata, cat si varianta fara www in fata: #1 si #2, insa in opinia mea ar fi mai indicat sa existe o redirectare; Ganditi-va ca aceeasi pagina este „vazuta” de motorul de cautare Google (dar si de vizitatori) de la doua linkuri diferite; Google va avea probleme in a sti care din cele doua variante ale URL-ului sa o afiseze la Google; Vizitatorii vor face link catre site-ul vostru de la varianta cu www si si de la varianta fara www; De aici, probleme si confuzii; As merge pe o singura varianta;

4.3. Verifica toate domeniile / site-urile companiei; Site IP check;
De aici – hostip.com – am aflat ca IP-ul vostru e 85.9.25.17;
Iar de aici – yougetsignal.com – am aflat ca mai sunt 156 de site-uri gazduite pe acelasi IP; Este destul de mult, ar fi mai bine daca ati fi gazduiti pe un server cu IP-uri diferite;

5. URL-urile;
5.1. Un singur URL / pagina (evita sa ai tracking URL / parametri diferiti);

Am analizat toate URL-urile de pe homepage si am observat acest lucru: in general nu se folosesc parametri suplimentari; Totusi am gasit urmatoarele linkuri:
http://www.bursadeprint.ro/tipografie/tipografie-crazy-pixel-undo-srl_1675?tab=referinte_clienti
http://www.bursadeprint.ro/tipografie/tipografie-leader-print-express_281?tab=referinte_clienti
http://www.bursadeprint.ro/tipografie/tipografie-viv-avangarde-group_1658?tab=referinte_clienti
daca doriti sa aveti parametri, este indicat sa ii puneti de forma #parametru, mai degraba decat ?parametru; Motoarele de cautare vor considera ca linkurile:
www.site.ro/pagina#parametru si
www.site.ro/pagina
sunt identice; Intre cele doua linkuri de mai sus nu e nicio diferenta; In schimb, intre
www.site.ro/pagina?parametru si
www.site.ro/pagina
Google vede o diferenta;
Insa pentru majoritatea linkurilor site-ului ati evitat aceasta problema, nu este ceva foarte important;

5.2. URL-urile sa fie scurte, descriptive, fara ID=nr., si cu cuvintele cheie;
Linkurile sunt si scurte:
http://www.bursadeprint.ro/agende-personalizate
http://www.bursadeprint.ro/am_uitat_parola
http://www.bursadeprint.ro/animatii-flash
http://www.bursadeprint.ro/bannere-indoor
http://www.bursadeprint.ro/bannere-online
http://www.bursadeprint.ro/bannere-outdoor
, dar aveti si linkuri ceva mai lungi:
http://www.bursadeprint.ro/carduri-personalizate/serigrafie-carduri-prepay-doar-partea-razuibila_2925
http://www.bursadeprint.ro/obiecte-promotionale/autocolant-pvc-policromie-10-x-45-cm_2905
http://www.bursadeprint.ro/obiecte-promotionale/suport-din-plexiglas-tip-meniu150100-mm_2912
http://www.bursadeprint.ro/tipografie/tipografie-viv-avangarde-group_1658?tab=referinte_clienti
Nu este o problema datorita linkurilor prea lungi, nu sunt chiar atat de lungi, dar ati putea lua in considerare cel putin acest aspect – linkuri o idee mai scurte;
De asemenea, am observat un lucru: linkurile care se termina cu ID-ul proiectului: _2925, _2905 etc.; Ar fi indicat ca semnul „_” sa fie inlocuit de semnul „-„; Motoarele de cautare vad asta in felul urmator:
a. cuvant1-cuvant2-ID (in aceasta situatie vor vedea 3 cuvinte: cuvant 1, cuvant 2 si cuvantul ID);
b. cuvant1-cuvant2_ID (in aceasta situatie sunt doar doua cuvinte: cuvant 1, iar acest cuvant este unul singur: cuvant2_ID);
Cred ca ar fi indicat sa realizati aceasta schimbare;
Linkurile sunt descriptive, si contin cuvinte cheie, ceea ce e foarte bine;

6. Titlurile site-ului;
6.1. Sa fie unice;

Am vazut ca formula pentru titluri e in general:
[nume] – oferte de la peste 1300 furnizori. Bursadeprint.ro
sau pentru cateva pagini:
[nume]. Bursadeprint.ro
Pentru homepage titlul este:
Printuri, grafica si obiecte promotionale: Bursadeprint.ro
Da, pot spune ca daca aplicati formula, titlurile sunt unice; In acelasi timp, fpatul ca este o formula arata ca sunt totusi situatii cand se repeta unele lucruri (sfarsitul formulei generale e repetitiv, as zice).

6.2. Sa fie descriptive; Brandname-urile si Keywords;
Folositi brandname-ul in toate titlurile de pe site; Excelent; Faptul ca numele unei oferte apare in titlu arata ca folositi cuvinte cheie (oricum, folositi cuvinte cheie si in formula generala); De asemenea, aveti titluri destul de descriptive;

6.3. Sa nu fie prea lungi;
V-am dat mai sus exemple cu linkuri prea lungi; Trei dintre aceleasi linkuri de mai sus au urmatoarele titluri:
Serigrafie carduri PrePay (doar partea razuibila) – oferte de la peste 1300 furnizori. Bursadeprint.ro
autocolant pvc policromie 10 x 45 cm – oferte de la peste 1300 furnizori. Bursadeprint.ro
suport din plexiglas tip meniu(150/100 mm) – oferte de la peste 1300 furnizori. Bursadeprint.ro
Cred ca putem spune ca aveti si pagini cu titluri un pic prea lungi; Daca ati aplica formula [nume]: Bursadeprint.ro, cred ca toata lumea ar fi incantata;

7. Continut;
7.1. Este suficient continut text pe site?

Fiecare dintre proiecte are un camp de descriere, iar ofertantii scriu si ei observatii in sectiunea de comentarii; Insa, as putea spune ca structura in sine a site-ului inclina spre multe texte repetitive (structura formularelor e destul de repetitiva); V-ar ajuta daca ati incuraja comentarii, daca ati incuraja discutii, o comunitate „vie”;

7.2. Tag-urile <h1> sa fie Ok;
Toate paginile site-ului au tag-ul <h1>, mai putin Homepage; In tagul <h1> de pe pagini e trecut titlul paginii, ceea ce e foarte potrivit; Nu folositi alte tag-uri decat <h1> (adica nu aveti <h2>, <h3>, etc.); As incerca sa pun <h1> si in homepage si sa folosesc si alte tag-uri;

8. Meta tag-urile;
8.1. Stuffing?

Cuvintele cheie sunt de tipul:
[nume], tiparire, printuri, obiecte promotionale, personalizare, tipografii, design, grafica, Carduri personalizate
De obicei cand analizez daca meta tag-urile fac keyword stuffing, ma vad nevoit sa zic: faceti prea mult stuffing, e evident ca exagerati; In cazul de fata zic chiar invers: faceti prea putin keyword stuffing, puteti exagera linistiti; Ideea e ca campul de cuvinte cheie poate contine mai multe caractere, si nu vad de ce nu le-ati folosi daca tot puteti face asta;

8.2. Meta description:
a. sa existe;
b. uzabilitate;
Da, exista acest camp pentru toate pagiile site-ului;
Descrierea spune de obicei ceva de genul asta:
1. „[nume]. Bursadeprint.ro: Printuri, grafica si obiecte promotionale. Peste 1300 de furnizori.” sau de genul asta:
2. „Bursadeprint.ro: Afla preturi pentru [nume] de la peste 1300 furnizori.”
Folositi [nume] in toate descrierile, ceea ce e excelent; Ce as imbunatati la descrieri?
a. Daca ma momiti pe site cu promisiunea ca pot afla preturile, pai aratati-mi preturile; In realitate, nu pot vedea preturile decat daca eu am depus proiectul;
b. Descrierea e indicat sa fie ceva mai lunga, adica daca tot puteti afisa mai mult text la Google de ce sa n-o faceti?
c. Ati putea include un text care sa te indemne sa intri pe site si sa faci click – „Intra pe site pentru …”;
Consider ca descrierea e facuta pentru oameni, nu pentru motoarele de cautare, arata foarte bine.

8.3. Meta robots tag;
Ar fi indicat sa aveti acest tag doar pentru paginile la care nu doriti sa dati acces motoarelor de cautare (Termeni si conditii? Paginile de login? Paginile care cer autentificare?).
In momentul de fata nu folositi acest tag pe site.

9. Redirect-uri;
9.1. Live HTTP headers (inclusiv alte domenii, mai multe pagini);

M-am uitat cu add-on-ul de FireFox pentru mai multe pagini de pe site, pentru pagini al caror URL s-a schimbat si pentru pagini inexistente; Parti bune:
a. Paginile care nu exista returneaza codul 404 (corect);
b. Paginile care sunt prezente pe site returneaza un cod bun (201);
c. (din pacate) Paginile care au fost redirectionate catre noi linkuri pe site-ul in varianta noua nu returneaza un cod de redirectionare (301?), ci returneaza tot cod de eroare (404);
Ar fi bine daca ati implementa un cod de redirectare;

10. Link-uri interne;
10.1. Numarul de linkuri;

Pe pagina principala aveti 160 de linkuri (majoritatea catre proiecte si ofertanti), pe pagini ale unui pe pagini la intamplare am intalnit 15, 50, 68, 39; Iarasi de mentionat sunt paginile proiectelor in sine, pagini care contin tag-uri; Aveti 115 tag-uri (si acelasi numar de linkuri aferente) pe pagina oricarui proiect; Daca adaugam o medie de 40 de linkuri pe o pagina tipica, obtinem pe o pagina tipica a unui proiect oarecare un numar de 155 de linkuri (in medie); Niciunul din linkurile de pe site nu are nofollow;
Ce e de facut?
a. Linkuri cu nofollow pentru tag-urile de pe paginile proiectelor;
b. Pentru homepage eliminarea linkurilor care nu sunt atat de importante; Pentru homepage poate fi Ok sa ramaneti si cu 160 de linkuri, nu e o problema mare, cum e cea cu tag-urile;

10.2. Textul de ancora;
In general linkurile au un text de ancora corespunzator; Lucrul la care as lucra eu este insa urmatorul: spuneti in mai multe locuri, pe paginile site-ului, dar si in emailurile pe care le trimiteti, lucruri de genul „intrati aici”, „click aici”, „faceti click”; Ar fi indicat sa inlocuiti acest text de ancora cu unul mai descriptiv; Insa in general e o problema rar intalnita la voi;

10.3. Verifica nofollow; Daca exista, vezi sa nu fie in plus, daca nu exista, verifica sa nu aiba la Termeni si Conditii;
Nu aveti nofollow pe nicio pagina a site-ului; Va dau niste sugestii:
a. Paginile care cer login;
b. Termeni si conditii;
c. Tag-urile (asta e discutabil, dar nu cred ca va ajuta prea mult continutul duplicat);

11. Locatie geografica;
11.1. Tara IP-ului site-ului;

IP-ul este din Romania, ceea ce e foarte bine, va ajuta la pozitionarea pentru cautarile din Romania;

11.2. Ce TLD ai?
Site-ul are extensia .ro, ceea ce ma inveseleste; Este foarte bine acest lucru;

11.3. La pagina de contact sa ai o adresa fizica;
Atat pentru Google Local Business Center (vezi mai jos), cat si pentru vizitatori, poate fi util sa ai o adresa fizica la pagina de contact; Gandeste-te ca cineva va cauta: Printare Bucuresti si nu te gaseste; Pai n-ar fi pacat?
Poti pune adresa chiar in titlul paginii de contact; Strada, numarul, orasul;

11.4. Inregistreaza-te pe Google Local;
Aceasta functie nu este inca implementata total Romania, insa nu va dura mult timp pana se va intampla acest lucru;

12. Linkuri externe;
Am o observatie aici: aveti niste companii pe site; Companiile respective au site-uri (de forma www.site.ro); Din pacate, acele site-uri nu sunt clickabile; La fel pentru adresele de email; Ar fi bine sa rezolvati acest lucru, vizitatorii vor sa vada si linkuri externe; Daca aveti temeri de genul site-uri catre care nu e bine sa faceti link, puteti folosi redirectare prin JavaScript (desi recent Google a inceput sa se uite si la linkuri de acest tip), sau un alt serviciu de redirectare; Insa un link tip text, neclickabil, nu mi se pare util pentru vizitatori; In prezent aveti linkuri externe catre Trafic.ro si catre Webvertise.ro si … cam atat;

12.1. Textul ancora sa fie corespunzator cu ce e pe site-ul destinatie;
Linkuri catre exterior: Nu aveti linkuri text externe; E aboslut uluitor pentru un site de marimea site-ului Bursadeprint; Nu am ce text ancora sa analizez;
Linkuri de pe alte site-uri catre voi (linkuri externe):
Pot analiza conform Google si conform Yahoo care sunt linkurile catre voi; Aveti destul de multe linkuri cu tag-ul Olivian BREDA (asta pentru ca eu am inscris linkuri in bloguri cand am lucrat la acest proiect); Aveti si linkuri din directoare web care au textul ancora mult mai bun; Per total, aveti destul de multe linkuri cu text ancora nepotrivit, v-ar ajuta sa aveti mai multe linkuri corespunzatoare;

12.2. Deep link-uri? Verifica sa nu ai toate linkurile catre homepage;
Majoritatea linkurilor sunt catre pagina principala; V-ar fi foarte util sa aveti linkuri catre pagini interne ale site-ului;

12.3. Link-urile arata natural?
Aveti linkuri din directoare web (cu inscriere manuala, facuta si de mine), si linkuri din bloguri (cu inscriere manuala, facuta si de mine); Din pacate, oricat de manuale ar fi aceste inscrieri, nu pot suplini linkurile date din „placere”; Si astea sunt destul de putine la voi; E si vina mea, mi-o asum, dar ca idee incercati sa obtineti mai multe linkuri naturale;

12.4. Pagini cu link-uri;
Nu prea aveti linkuri externe; Punct;

12.5. Suficiente link-uri?
Desi Yahoo Search imi arata 9.771 de linkuri catre voi, pentru un site de asemenea marime nu e chiar asa de mult; Nu v-ar strica sa obtineti mai multe linkuri catre voi; Oricum, daca ar fi sa dau un verdict, da, aveti suficiente linkuri in prezent;

13. HTML Semantic;
13.1. Pagini care se incarca greu?

Am descarcat cinci pagini de pe site-ul vostru, cu tot cu imagini, si aveau undeva intre 200 si 300 de kb; Homepage-ul ocupa cel mai mult; Sa stiti ca e o valoare destul de ridicata, poate gasiti solutii de reducere a acestei dimensiuni (vezi comprimare imagini);

13.2. ALT text pentru imagini (mai ales cele cu linkuri);
Trafic.ro are ALT pentru imagini, datorita scriptului embeded; Si lista se opreste aici; Niciuna din imaginile de pe site nu are text alternativ, si consider acest lucru o necesitate;

13.3. Pagini cu text formatat gresit;
Cand introduc o oferta pe site sunt obligat (am spus bine, obligat) sa introduc text fara formatare; Asta e o veste grozava, nu puteti avea pe site text formatat gresit, copiat din Word; Stati bine la acest capitol.

Ce sugestii am pentru site?
1. As vrea sa vad optiune de abonare la newsletter;
2. As imparti feed-ul RSS pe fiecare categorie, sau chiar pentru fiecare proiect (sa pot vedea prin feed RSS comentarii la proiect, de exemplu);
3. Cum ar fi daca as vedea un pret mediu aproximativ (chiar grosier, de exemplu din 100 in 100 de RON) al unui proiect? Macar pentru proiectele expirate;
4. BestJobs profita din plin de faptul ca au statistici cu salariile medii pe industrii (vezi www.salariu.ro); In mod similar, cred ca ati putea lansa niste statistici de acest gen;
5. Daca eu vin cu un proiect major cu zeci si sute de itemi personalizati, de categorii diferite ma gandesc ca ar fi bine sa existe o categorie cu proiecte a caror pret depaseste, sa zicem, 3000 de RON; Ceva gen „Proiecte majore”;
6. Partea de Web design, grafica, programare web mi se par subdezvoltate;
7. M-ar ajuta niste resurse sau informatii suplimentare despre produse;
8. O promovare sociala a proiectului (Twitter, blog propriu, clipuri pe YouTube, pagina pe Facebook), cred ca ar prinde bine; Oricum, n-au cum sa strice;
9. M-ar ajuta sa vad un site mai personal – sa vad oamenii din spatele lui, sa vad si alte poze cu ofertantii decat un logo;
10. As vrea sa vad impresii – comentarii – discutii; Impresii despre ofertanti (si, de ce nu?, si despre clienti), comentarii la site, la realizarile facute, la lucrurile schimbate, si discutii la pagina unui proiect;

____
Tragem linia: un site bine realizat, cu unele lucruri de perfectionat, dar per total o impresie foarte buna.

Partajează pe WhatsApp

Lasă un comentariu

Reguli pentru cei care lasă comentarii »

Puteți folosi Gravatar pentru a adăuga avatar (imagine comentarii).