Cum iti promovezi un proiect pe grupuri de discutii (Yahoo! Groups)? – Ghid Complet

Sa pornim de la presupunerea ca doresti sa trimiti un mesaj in care anunti o conferinta pe tema “Cum sa gestionezi finantele personale?”. Ca public-tinta: persoane interesate de gestionarea finantelor persoanale. Costul conferintei fiind redus, se pot include aici studenti. Dorim sa ne promovam. Care e pasul urmator?

Asadar, cum procedezi ca sa descoperi grupuri de discutii utile pentru afacerea ta?

O prima sugestie pe care ti-o dau este sa vizitezi groups.yahoo.com si sa cauti dupa termeni relevanti pentru conferinta ta. In cazul de mai sus, acesti termeni ar fi: finante, financiar, conferinta, conferinte, seminar, seminarii, workshop, bani, gestiune, gestionare, management … si lista poate continua. Putem extinde cercul si cauta o zona geografica; Romania, Bucuresti, sectorul 3, strada Matei Basarab, Piata Unirii. Poti extinde si cauta dupa domenii conexe domeniului tau: economie, economist, economisti, contabil, contabilitate, antreprenor, antreprenoriat. Poti cauta anumite categorii de participanti: student, studenti, studente, stundentime, angajat, angajator, voluntar, voluntari. Ai inteles ideea, gandeste-te creativ, in functie de specificul conferintei tale, de localizarea geografica, si de publicul tinta. Poti sorta rezultatele dupa numarul de membri (are mica relevanta sa trimiti un mesaj la 4 oameni; efortul de a te inscrie pe grup poate fi mai mare decat potentialul castig).

Presupunerea de mai sus are insa cu o hiba: am pornit de la premisa ca grupurile de discutii sunt gestionate foarte bine, au un nume relevant pentru membrii grupului (dat de cei care gestioneaza listele), iar descrierea grupului contine cuvintele-cheie corespunzatoare. Exista insa si grupuri de discutii cu nume criptice (un acronim pe post de nume al grupului), si care au o descriere de genul “Bine ati venit!”, fara alte informatii. Cu toate acestea, grupul poate avea multi membri, si sa fie un grup pe specificul tau de activitate. Cum procedezi sa gasesti astfel de grupuri? Solutie: grupurile sunt clasificate dupa criterii. Pot fi criterii geografice (grupurile din Romania sunt intr-o anumita categorie) sau criterii pe domeniu (grupurile pe finante au o categorie a lor). Intra pe groups.yahoo.com si navigheaza categoriile. Poate vei gasi grupuri utile tie. Ar trebui sa gasesti in acest fel mai multe grupuri utile afacerii tale.

Sa zicem ca niciuna din aceste doua solutii nu da rezultate multumitoare, sau vrei sa cauti foarte mult grupuri noi. Alte sugestii de a gasi grupuri:
a. Fa o cautare Google Search dupa [yahoo group cuvant-cheie], in cazul nostru [yahoo group financiar], [yahoo group studenti] s.a.m.d.; La Google poti face o cautare doar in site-ul groups.yahoo.com (exemplu);
b. Fa o cautare la Yahoo! Search dupa aceeasi termeni (poti obtine rezultate mai relevante);
c. Intreaba-ti cunoscutii;
d. Intreaba pe un grup de discutii ce alte sugestii de grupuri de discutii pe tema X cunosc;
e. Intreaba moderatorii unor grupuri de discutii daca iti pot sugera grupuri legate de tema respectiva.

Cum trimiti un mesaj pe listele de discutii din punct de vedere social?
Retine ca un grup de discutii e un grup format din oameni, gestionat de oameni, si e plin de discutii (sau informatii) intre oameni. Daca tu doresti sa te promovezi pe un astfel de grup de discutii, e bine sa intri cu aceeasi grija cu care te-ai plimba printr-un magazin de portelan. Fii atent.

Iti dau doua criterii importante in a trimte mesaje pe grupuri de discutii:
a. Specificul listei in ceea ce priveste atmosfera mesajelor anterioare (informative sau discutii); Sunt doua mari tipuri de liste de discutii: informative si de discutii; Pe listele informative se trimit frecvent mesaje de informare (de la anunturi de conferinte la stiri; atentie ca sunt grupuri pe care predomina una din cele doua; incadreaza-te bine in specificul listei); Pe listele de discutii se comunica intens; Observatia mea e ca pe o lista de discutii va trebui sa fii foarte sceptic in a trimite un mesaj pur informativ (vei fi taxat foarte usor); De exemplu, pe grupul unei grupe de studenti la facultate, care discuta intre ei doar despre orar si cursuri, mesajul tau poate deranja; Alt exemplu: pe un grup al unor fosti studenti (alumni), un anunt referitor la un eveniment poate pica rau (pe grup sunt doar discutii, tu vii cu un mesaj informativ); Alta observatie: pe o lista de informare fii atent daca se trimit de obicei stiri (si ai putea veni si tu cu o stire in legatura cu mesajul tau, daca exista o astfel de stire), sau se trimit mesaje gen anunturi de conferinte (si aici e bine sa eviti sa trimiti o stire); Chiar si pe listele informative e bine sa fii atent ce postezi;
b. Tema specifica a listei (ce tip de grup este, in ce domeniu); Exista grupuri in domeniul financiar si exista grupuri in domeniul baletului; Exista liste de discutii pentru studenti si exista liste de discutii pentru parintii unor copii; Fiecare lista de discutii are specificul ei; Afla-l inainte de a trimite mesajul si, mai ales, evita sa trimiti un mesaj care nu se adreseaza specificul listei de discutii; In aceasta directie, eu cred ca nu e potrivit sa trimiti acelasi mesaj la liste de discutii atat de divergente; E foarte probabil sa nu iti fie util.

Cum faci sa afli specificul unei liste? Simplu:
a. Uita-te la titlul listei (de multe ori afli informatii utile din asta, de exemplul domeniul listei);
b. Citeste descrierea listei (e afisata pe pagina principala);
c. Cauta in directorul Files dupa fisiere de Regulament, sau vezi daca iti vin asemenea regulamente la inscrierea pe grup; Citeste aceste regulamente;
d. (cea mai dificila parte) Uita-te in arhiva mesajelor pentru a iti face o idee despre ce, cum si cine discuta pe lista; Citeste mesaje recente, mai vechi, si incadreaza-te in specificul listei; Documentarea e o parte importanta in a te asigura ca o lista e specifica profilului caruia i te adresezi tu.

Ce se poate intampla daca nu tii cont de specificul fiecarui grup? Iti prezint un scenariu: trimiti un mesaj la trei grupuri de discutii foarte mari, care nu solicita moderarea mesajelor. Mesajele ajung pe lista, membrii grupului isi citesc emailurile si descopera mesajul tau. Daca cumva mesajul tau nu se incadreaza in linia listei respective de discutii, ai sanse (sau nesanse) mari ca mesajul sa fie marcat ca si Spam. O persoana, doua, trei, patru persoane marcheaza ca Spam mesajul tau. Ce se intampla? In Inbox-urile tuturor celorlalti membri ai grupurilor catre care ai trimis mesajul, mesajele tale sunt mutate automat in Spam (daca cativa oameni te marcheaza ca Spam, ajungi direct in Spam, nu mai treci prin Inbox; Pe Internet nu ai a doua sansa). Asadar, o prima observatie e impactul redus al unui mesaj primit, odata ce ajunge in Spam (daca ajungi cu mesajele in Spam foarte putini oameni o sa afle despre oferta ta); O a doua observatie e ca deja ai reusit sa enervezi cativa oameni suficient de mult incat sa apese butonul Spam; O a treia observatie e ca iti va fi foarte greu pe viitor sa trimiti un mesaj de pe adresa de email respectiva sau de la IP-ul de la care ai trimis mesajul, si acel mesaj sa nu ajunga in Spam; Adica: daca trimiti un mesaj si 100 de oameni te marcheaza ca spammer, pe viitor orice mesaj, inclusiv cel trimis cunoscutilor tai, va avea teoretic o cale bine batuta spre folderul Spam; Revenim, ce se intampla mai departe cu mesajul tau? Alti oameni deschid emailul, navigheaza si in directorul Spam, si te vad acolo. “Aha! Uite-i si pe cei de la conferinta X, cum trimit Spam! Sterg imediat mesajul lor”. Si nici macar nu apuca sa deschida measjul, ca deja in mintea lor s-a facut o asociere: Conferinta X – mesaje Spam. Adica si daca mai vede cineva mesajul tau, foarte probabil o sa fie un aspect negativ, nu unul pozitiv. E genul de publicitate pe care, cred eu, nu ti-l doresti. La toate acestea se adauga faptul ca pe un grup de literatura un mesaj despre matematica probabil n-o sa aduca informatie utila (adica nu doar ca deranjezi, dar nici un informezi in mod real pe nimeni).

Ti-am dat mai sus scenariul tehnic, in care ti-am zis ca mesajele Spam trimise pe liste de discutii te pot afecta puternic negativ. Iti dau insa si scenariul uman, si iti spun ca poti deranja foarte usor o lista de discutii cu un mesaj nelalocul lui.

Listele de discutii permit distribuirea usoara a unui mesaj. Insa daca tu profiti de chestia asta intr-un mod neplacut, imaginea companiei tale va avea de suferit. Gandeste-te bine inainte sa apesi butonul Send.

Cum trimiti un mesaj la mai multe liste de discutii?
In acest sens, iti recomand mesajul meu pe acest subiect: Folosirea campului BCC (Blind Carbon Copy).
Te atentionez ca Yahoo! Groups nu iti va permite sa trimiti acelasi mesaj la foarte multe liste de discutii in acelasi timp (in nici un caz mai mult de 10, sa zicem, dar lista e mai scazuta). Gandeste-te bine inainte sa trimiti un mesaj la multe liste de discutii (am detaliat anterior cateva posibile consecinte pentru tine si afacerea ta).

Cum trimiti stiri pe liste de discutii?
Ce criteriu trebuie sa iei in seama daca copiezi un text de pe Internet pentru a il trimite pe grupuri de discutii?
Am detaliat acest subiect pe blogul grupuri de discutii.

Cum sa trimiti un mesaj pe grupuri de discutii, fara probleme cu diacriticele?
Am scris despre acest lucru pe blog: Cum postezi un mesaj fara sh, tz, si alte semne care se vad urat pe grupuri de discutii.

Cum faci sa iti creezi tu propriul grup, specific conferintei pe care o promovezi?
De asemenea, iti sugerez sa arunci un ochi si pe: Yahoo! Groups: Cum creezi un grup Yahoo! si il gestionezi corect (ghid complet)

Daca ai completari la acest mesaj al meu, le astept cu interes.


Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

17 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.