Cum combați poluarea la nivel european?

Să zicem că aș putea lua măsuri pe plan european pentru combaterea poluării.

Ce aș face? Iată, mai jos, 3 măsuri pe care le-aș lua eu pentru un consum mai responsabil:

1. Aș face obligatoriu în pagina unui produs de pe magazinele online publicarea a câțiva indicatori despre impactul asupra mediului și gradul de reciclare. Să pot vedea ce impact are asupra mediului un anumit produs și cât de mult se poate recicla din el. Iar în magazinele fizice, pentru produsele care solicită multe resurse (carnea, de exemplu), aș afișa iarăși un indicator sau doi despre gradul de poluare. Nu te pot obliga să nu cumperi, dar ar fi bine să știi câți litri de apă se consumă pentru un kg de carne sau CO2 emis pentru un mouse și gradul de reciclare.

2. Aș impune afișarea în pagina de produs pentru magazinele online a unui grad de reparabilitate – cât de ușor îmi va fi să fac: pentru un telefon mobil – schimbarea bateriei, când cea veche nu mai ține atât de mult; pentru un laptop sau telefon – să îl repar (sunt diferențe); pentru un produs – cât de ușor îmi va fi să repar acel produs în România (există produse care, comandate online, nu vor putea fi reparate ușor în România).

3. Sunt niște lucruri care poluează mai mult ca altele. Adică o cafea sau un telefon poluează mult mai puțin ca o mașină. Aș căuta sursele “mari” de poluare la nivel individual, de persoană. În cazul multora, asta e mașina. Pe asta aș miza. Aș merge aici pe afișarea obligatorie a nivelului de poluare produs de mașini în timpul utilizării, dar și al impactului pentru producție. Oriunde e afișată în online o mașină (producător, dealer), să pot vedea asta – cât poluează producția și utilizarea. Să știi să alegi. Și tot la pasul ăsta ar trebui făcut mult mai mult pe transportul în comun, aici e buba – că vrei să mergi cu trenul, cu autobuzul sau cu bicicleta, și sunt mari probleme aici. Nu insist, nu e la nivel de consumator, dar dacă sunt la putere n-aș zice omului “Ia-ți bicicletă sau mașină hibrid” atât de intens, m-aș preocupa în același timp și să îi fac transportul în comun prin cât mai multe mijloace cât mai facil. Vina e și la sursa problemei (transport în comun sau cu bicicleta dificil), nu doar la efect (oamenii circulă cu mașina).

Mai sunt niște aspecte – copiii și avioanele.

All actions were compared on a life cycle basis for one individual making the decision under current average conditions in developed countries. This means:

Plant-based diet […]
One transatlantic flight […]
Live car-free […]
One fewer child

The four lifestyle choices that most reduce your carbon footprint | Lund University

Chestia e că e foarte greu să spui cuiva – “Știi, ar fi bine să ai o familie mai mică” sau “N-ai putea merge în SUA cu vaporul?”.

Sau să zici cuiva “nu mai mânca carne”. Iar în unele părți din lume, să spui “nu ai nevoie de mașină”.

Lucrurile de impact nu sunt să nu mănânci la restaurant sau să porți tricoul încă de două ori. Contează și lucrurile mici, dacă folosești becuri ecologice sau nu, cât consumi în timpul vieții șamd.

Dar lucrurile cu impact real sunt dificil de implementat. De văzut articolul, și de analizat – “De ce nu se popularizează ideile respective?”. În opinia mea, pentru că sunt opinii nepopulare.

Ken Lane - Giant Tea Kettle, Boston MA
Ken Lane – Giant Tea Kettle, Boston MA, https://flic.kr/p/YDKGAL
Partajează pe WhatsApp

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.