Meta tag-ul «title» – cel mai important element on-page. Ghid complet

Bună,

Discut mai jos despre meta tag-ul <title>. Tehnic, nu e un meta tag, dar uzanța sugerează această denumire (“meta tag”).

Notă inițială: din 2014, e indicat ca titlurile să nu depășească 55 de caractere. De văzut: New Title Tag Guidelines & Preview Tool – Moz

1. Ce este?

Este unul din meta tag-urile folosite de site-uri.

Detalii despre meta elemente:

2. De ce e important?

Există voci care afirmă că meta tag-ul title este cel mai important element on page (adică de pe propriul site).

3. Cum să îl scrii?

Voi folosi strctura articolului:

dar voi adapta cu sfaturi personale (articolul meu foloseşte structura, însă nu traduce 100% articolul SEOmoz), şi cu exemple din România.

Relevanţa – scrie un titlu relevant pentru vizitatorii tăi.

  • Scenariu 1: cineva navighează în motorul de căutare, caută după “placă de bază second-hand”. Găseşte un rezultat de pe site-ul tău, dar observă că articolul e de fapt despre plăci de bază noi. Se va întoarce în motorul de căutare pentru alte rezultate şi prima experienţă cu site-ul tău va fi una negativă.
  • Scenariu 2: cineva caută “placă de bază second-hand”. Tu nu vinzi aşa ceva, aşa că nu creezi conţinut doar pentru a-l “agăţa” în motorul de căutare. Vizitatorul e mulţumit şi tu, chiar dacă ai pierdut acum un vizitator, ai un site care are reputaţie neutră, mai degrabă decât una negativă.

Exemplu: magazin online de vânzări componente PC.

Titlu pentru căutarea [laptop] – laptop – Căutare Google:

  • Notebook / Laptop – eMAG.ro – titlul are şi caracter educativ, afli că “Notebook” ţine de aceeaşi categorie cu “Laptop”. Pentru căutarea “Laptop”, e de preferat ca titlul să înceapă cu acest cuvânt. Dar cum nu poţi avea şi “Notebook” şi “Laptop” ca primul cuvânt din titlu, soluţia curentă e probabil optimă. Alternativa ar fi să existe o pagină optimizată pentru “Notebook” şi una pentru “Laptop”. O altă alternativă ar fi renunţarea la unul din cuvintele cheie “Notebook” sau “Laptop”. Consider însă că pentru situaţia curentă, alegerea e optimă (un titlu scurt, în care sunt prezentate două cuvinte sinonime, cu cuvântul care are, probabil, traficul mai mare pus primul, cu numele brandului în titlu).
  • evoMAG.ro – PORTABILE – Laptop-uri, Laptop, Laptopuri, Netbook, Notebook Pagina 1 – aici sunt câteva probleme: numele brandului l-aş pune la sfârşit, nu la început. De asemenea, cuvântul “Portabile” mă aştept să aibă mult mai puţine căutări decât termenii care îl urmează, aşa că fie l-aş pune la sfârşit, fie aş lua în considerare să îl elimin complet. Nu doar că “Laptop-uri, Laptop, Laptopuri” nu este foarte eficient (ar fi mult mai eficientă optimizarea pentru un singur termen dintre cei trei, anume cel mai căutat sau cel cu care se pot obţine poziţionări cât mai bune, sau una din combinaţiile acestora. În fine, “pagina 1” poate să lipsească, şi să fie prezentă doar pe paginile ulterioare (de la 2 încolo). Legat de cuvântul “Netbook” – din câte ştiu, este o subcategorie a categoriei principale – notebook/laptop. Prin urmare, deşi “laptop” = “notebook”, nu poţi spune că “netbook” = “laptop” = “notebook”. Aş optimiza pentru cuvântul “netbook” una din subcategoriile categoriei principale.
  • Laptop Notebook laptopuri, alături de
  • Laptop notebook, laptopuri, alături de
  • LAPTOP , NOTEBOOK , laptopuri – Probleme de punctuaţie, structura corectă ar fi: “Laptop, notebook, laptop-uri” sau “Laptop, notebook, laptopuri”. Aş evita să scriu cu majuscule, nu ţine de SEO, dar e considerat ţipăt pe Internet să scrii cu majuscule. În toate cele trei titluri lipseşte numele brandului. Mi-a plăcut cum au făcut cei de la eMAG distincţia între categorii – au pus semnul “/” între cuvinte, care arată că Laptop şi Notebook se referă la acelaşi lucru.
  • MEDIA GALAXY | tv, audio, laptop, foto, video, electrocasnice – titlul pare unpic suspect. Cum să ajungi pe prima pagină în Google, dacă titlul nici măcar nu pune o foarte mare importanţă pe cuvântul “laptop”? Explicaţia vine din faptul că linkul, spre deosebire de toate celelalte exemple de aici, este pe homepage, nu pe o pagină internă. Cum pagina principală are tendinţa de a obţine mult mai multe linkuri către ea, decât o pagină internă (oamenii, când pun un link, pun mai frecvent link către mediagalaxy.ro, mai degrabă decât mediagalaxy.ro/laptop), paginile principale pot urca foarte sus în căutări pe termeni competitivi. Este o soluţie destul de rapidă de a “sări” peste unele etape ale optimizării. Cum se poate optimiza titlul mai bine? Media Galaxy este un brand şi, ca şi eMAG, aş înţelege de ce accentul e mai mare pe numele brandului decât pe produs. eMAG au decis să se folosească de produs mai mult, câtă vreme Media Galaxy pun accent pe brandul propriu. E o diferenţă de abordare, însă în situaţia de faţă e justificat ca titlul să înceapă cu numele brandului. Pentru SEO, probabil oamenii caută mai des “laptop” decât “laptopuri”, şi “electrocasnice” decât “electrocasnic”. Însă e un pic straniu să ai un termen la singular – “laptop” -, urmat de un termen la plural – “electrocasnice”. În fine, “tv” se scrie de obicei cu majuscule.
  • Laptop – e foarte relevant pentru pagină, e exact match (potrivire exactă între ce s-a căutat şi rezultat). Ca optimizare, s-ar putea adăuga numele brandului, fie “Market Online”, fie “MarketOnline.ro”.

Titlurile anterior prezentate sunt, toate, relevante. Ştiu la ce să mă aştept când intru pe o pagină. Da, unele titluri pot fi perfecţionate, dar, în general, titlurile sunt bine realizate.

Lungime – lucrurile sunt clare: e bine ca titlurile să nu depăşească 55 de semne (unde “semne” se referă la orice caracter – literă, spaţiu, semn de punctuaţie, cifră).

De ce contează lungimea titlului?

  • Multe motoare de căutare nu vor afişa titlul complet, vor pune “…” şi vor “tăia din titlu.
  • Cu cât e mai departe de începutul titlului, cu atât importanţa unui cuvânt din titlu scade. Aşadar, dacă am un titlu cum au cei de la Market Online: Laptop, cuvântul “Laptop” e tratat ca foarte important. Pe de altă part,e în sintagma evoMAG.ro – PORTABILE – Laptop-uri, Laptop, Laptopuri, Netbook, Notebook Pagina 1, cuvântul “Laptop” nu e nici la începutul frazei, şi (vezi mai jos) numărul de cuvinte îl afectează negativ.
  • Cu cât sunt mai multe cuvinte într-un titlu, cu atât importanţa unui cuvânt oarecare din titlu are tendinţa să scadă.

evoMAG.ro – PORTABILE – Laptop-uri, Laptop, Laptopuri, Netbook, Notebook Pagina 1 are 81 de caractere, aş căuta soluţii să reduc acest număr la 55 de caractere.

Puneţi cuvintele cheie la începutul titlului – am detaliat deja acest aspect, e bine ca titlurile să înceapă cu cuvintele cheie target-ate.

Foloseşte-te de branding sau sporeşte notorietatea lui – e de preferat ca într-o pagină de rezultate să nu apară doar titluri cu cuvântul cheie “laptop”. Ca să te diferenţiezi de concurenţă, e indicat să pui numele brandului în titlu. Da, asta afectează puţin densitatea cuvintelor cheie, cu alte cuvinte, un titlu de genul “Laptop” e mai relevant decât “Laptop: IT Direct”, care are trei cuvinte, nu două. Însă pierderea de relevanţă e, totuşi destul de mică, iar câştigul e mare (în lista de rezultate, te poţi diferenţia de celelalte rezultate prin numele firmei tale).

Cum să pui brand-ul? Ai de ales, de obicei, între:

  • PC Garage (brandul comercial) şi
  • PCGarage.ro (numele site-ului).

În prima variantă, dezavantajul e că sunt două cuvinte, în loc de unul.
În a doua variantă, dezavantajul e că titlul e mai lung cu două caractere (“.ro” vs. ” “).

Aş alege numele site-ului doar dacă e vorba de companii cu nume formate din multe cuvinte: “Magazinul Super Star al Produselor IT” (aici se potriveşte bine numele de domeniu). În orice altă situaţie, oricare din variante e OK.

Ca separator între titlul paginii şi numele site-ului, eu folosesc “: “, însă am văzut şi ” – “, sau ” | “. Este relativ puţin important pentru SEO, ar fi bine să aveţi măcar un spaţiu între titlu şi brand (adică, evitaţi “Laptop-Firmă” sau “Laptop:Firmă”, ci puneţi “Laptop – Firmă”, sau “Laptop: Firmă” – cu spaţiu).

Ţine cont ca titlul să fie uşor de înţeles şi să “agaţe” vizitatorul să intre în site. Toate titlurile de mai sus sunt, mai degrabă, funcţionale – ţi se răspunde la întrebarea “ce găseşti în site?”, însă nu eşti foarte motivat de a intra.

Am mers mai departe de prima pagină de rezultatea cu căutarea după “laptop” şi am dat peste titluri care nu sunt strict funcţionale, ci au şi o scurtă “poveste”, ţi se dă un argument pentru a intra în site, ţi se “vorbeşte” cumva, mai degrabă decât să fie un titlu “sec”:

Exemplul dat de mine e un pic negativ. Am arătat că în primele 10 rezultate se află exact site-urile care au preferat să aibă titlurile cât mai “seci”, în defavoarea unor titluri descriptive. Reţineţi însă că uneori nu doar motoarele de căutare sunt cele importante, ci şi experienţa de navigare a vizitatorului. Ca un minim, nu îl înşelaţi (dacă spuneţi “laptop-uri ieftine”, păstraţi promisiunea). Ca un maxim, făceţi-l să se simtă bine, creaţi-i o experienţă. “Povestea” ajută vizitatorii şi să aibă o tendinţă mai mare de a face click. Ajutaţi vizitatorii voştri să facă click mai uşor.

Alte sfaturi despre titluri:

  • Titlurile pentru fiecare pagină de pe un site e foarte indicat să fie unice. Nu e deloc în regulă ca mai multe pagini de pe un site să aibă acelaşi titlu. (sursa – Meta Title Tags – SEO Meta Title Explained)
  • Un sfat personal – nu faceţi keyword cannibalization. Am scris mai sus că titlurile e bine să fie unice. Mai mult decât atât, ar fi bine ca o pagină să nu fie optimizată pentru un cuvânt cheie al altei pagine. Pentru exemplul cu “laptop”, e OK să fie optimizată categoria de laptop-uri pentru acest cuvânt. E inevitabil ca fiecre model de laptop să fie optimizat şi pentru cuvântul cheie “laptop”. Există însă voci care spun să optimizezi nu doar categoria “laptop”, ci şi categoria categoria “accesorii PC”. Sau să optimizezi şi categoria “mouse” pentru cuvântul “laptop”. În fine, am întâlnit situaţii în care titlurile tuturor paginilor din site erau similare cu “[nume pagină]: Laptop, sistem, calculator, camere foto numemagazin.ro”. În cazul de faţă e foarte probabil ca optimizarea să facă chiar rău. Este vorba de faptul că atunci când motoarele de căutare încearcă să îşi dea seama ce pagină din site ar trebui să afişeze prioritar pentru “laptop”, nu vor avea de ales între – categorie şi produse cu numele “laptop”. Vor avea de ales între absolut toate paginile din site, optimizate, parţial, pentru cuvântul cheie “laptop”. Nu doar că acest lucru nu aduce beneficii, dar este chiar dăunător.
  • Alt sfat personal – evitaţi keyword stuffing. Keyword stuffing se referă la folosirea în mod abuziv de cuvinte cheie, cu diferite variaţii. Pentru exemplele de mai sus, nu există un keyword stuffing real, dar cumva apropiat de asta e: evoMAG.ro – PORTABILE – Laptop-uri, Laptop, Laptopuri, Netbook, Notebook Pagina 1. Pentru a fi keyword stuffing ar fi necesar fie ca foarte multe pagini din site să aibă astfel de procedură de denumire a titlurilor, fie ca în pagina curentă să fie, pe acelaşi principiu, de două ori mai multe cuvinte cheie. Regulile nu sunt însă clare în privinţa aceasta, şi e bine să evitaţi, ca principiu, un număr exagerat de variaţii ale cuvintelor cheie.

4. Verificare cu Google Webmasters Tools și Bing Webmaster Tools.

Verifică în ambele situații dacă tag-ul e OK interpretat de motoarele de căutare.

De asemenea, puteți verifica și cu Screaming Frog SEO Spider Tool & Crawler Software | Screaming Frog lungimea titlurilor din site.

5. Resurse

Resurse pe tema aceasta:

O bună resursă pentru meta tag-uri, în limba română:

şi în engleză (nu sunt de acord 100% cu sfaturile, dar în general e o lectură bună):

6. Concluzii

Exemple finale – căutarea: magazin online – Căutare Google:

  • MarketOnline: Laptop | Notebook | Laptopuri | Telefoane Mobile | Televizoare | Aparate foto | Incorporabile – Magazin Online – Se depăşeşte lungimea titlului de 55 de caractere. Ca uzabilitate, în titlu sunt şi cuvinte la singular, şi cuvinte la plural, ceea ce e confuz. “Telefoane Mobile” e scris cu iniţiale mari, iar “Aparate foto” nu. Se foloseşte şi “Laptop” şi şi “Laptopuri” deşi, cum am arătat mai sus, altă pagină apare prima la cuvântul “Laptop”, deci este vorba de canibalizare (ar trebui optimizat pentru “laptop” doar una din cele două variante). Titlul nu e foarte atractiv, deşi e funcţional.
  • eMAG.ro – cea mai variata gama de produse – nu conţine cuvântul cheie targetat. Titlul are o poveste, îţi dă o promisiune. Îmi place.
  • Cele mai mici preturi – Cele mai bune oferte | Magazine Online – deşi, aparent, sunt două promisiuni (preţuri mici şi oferte la preţuri), totuşi avantajul e unul singur, şi e legat de preţ (pe de o parte, se spune că sunt preţurile cele mai mici, pe de alta, că, în pofida acestui lucru, există şi oferte, deci preţuri şi mai mici). Aş fi avut o problemă cu două promisiuni greu sustenabile (de tipul “cele mai bune servicii şi cele mai bune preţuri”). În situaţia de faţă, e o promisiune corectă. Problema cu titlul de faţă e că nu se foloseşte numele brandului deloc.
  • Statii radio, statie radio, Midland, TTi, Maxon, Bucuresti – există o mică tendinţă de keyword stuffing aici.

P.S., 2016.01.23: Title Tags Are Not Critical To A Page Says Google

P.S., 2016.03.21: SEO Page Titles: 15-Point Checklist for B2B and B2C Brands

P.S., 2016.05.15 Update:
Google Increases Width of Main Search Results Column

“This also means there is a new title length! So instead of trying to work within 55-60 characters maximum, you now have 70 characters before Google will add the ellipses (…) Descriptions are increased by 16-20 characters. For all the specifics of the new title and description length for SEO, you can find the new title and description character lengths here.

Featured snippets are also increased, although it doesn’t appear that the amount of text within the box itself has changed. Instead, the height is reduced significantly. But the title is also increased. The width for featured snippets is now 646 pixels wide (46 pixels wider than the regular organic search results), up from 556 pixels.”


Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

13 Comments

  • Razvan Pavel

    3 February 2013 - 13:09

    Salut Olivian. Stiu ca esti un impatimit al gramaticii. Am observat o mica “problema” in postul tau si ma gandesc ca ai dori sa o corectezi. “Alta alternativa” este o constructie gresita, un pleonasm. Sunt convins ca ti-a scapat din graba.
    Scuza-ma pentru comentariu, dar nu am putut sa ma abtin.
    In rest, postul e excelent.

  • Olivian Breda

    3 February 2013 - 13:38

    Salut, Răzvan,

    “Dar cum nu poţi avea şi “Notebook” şi “Laptop” ca primul cuvânt din titlu, soluţia curentă e probabil optimă. Alternativa ar fi să existe o pagină optimizată pentru “Notebook” şi una pentru “Laptop”. O altă alternativă ar fi renunţarea la unul din cuvintele cheie “Notebook” sau “Laptop”.”

    În contextul de mai sus, nu mi se pare greșită exprimarea:
    Opțiunea 1. Alternativa 1. O altă alternativă – alternativa 2.
    Mi se pare OK.

    Mersi frumos de observație.

  • Vali Dragomir

    10 April 2013 - 02:32

    Eu vin cu o intrebare mai “greoaie”.

    Să zicem că am un blog despre “biletul zilei”. Am mulţi vizitatori care imi vin din “biletul zilei” dar şi alţii sunt interesaţi de “biletul zilei 3 iunie”.

    Este ok să schimb ZILNIC title-ul (ex: din “biletul zilei” în “biletul zilei 3 iunie” apoi “biletul zilei 4 iunie” etc?

    Astfel, vom avea atât indexul cu “biletul zilei 3 iunie” cât şi un articol cu acelaşi titlu dar puţin mai diferit. Ca rezultat, rankăm şi cu indexul şi cu articolul pentru “biletul zilei 3 iunie”. Right?

    Cum sună?

    PS: Excelent post. Congrats.

  • Olivian Breda

    10 April 2013 - 09:24

    Salut, ar fi bine ca textul respectiv să fie actualizat, dar, de asemenea, ar fi indicat să scrii textul undeva şi în corpul mesajului.

    Ar fi foarte bine dacă ai putea automatiza procesul, să se facă singur la 12 noaptea.

    De asemenea, ştii probabil că e o diferenţă între timpii tăi şi timpii între care intră Google pe site. Adică tu poţi schimba azi titlul, dar Google să intre pe pagina respectivă peste 2 zile, şi tu în tot timpul ăsta ai titlul de ziua anterioară.

    Fă un test, şi vezi – dacă Google te pune constant în urmă, tot rămâi în urmă, poate ar fi OK să nu faci update-ul respectiv.

    Caută şi despre rel author, s-ar putea să te ajute să te diferenţiezi. :)

Leave a comment

Your email address will not be published.