Meta tag-ul description – ghid complet de creare a lui

Bună,

Discut mai jos despre meta tag-ul <meta name=”description” content=”“> (ce scrii între “…”).
1. Ce este?
Este unul din meta tag-urile folosite de site-uri.

Detalii despre meta elemente:

2. De ce e important?
De văzut: Google: Actually, Meta Tags Do Matter. | WebProNews

Meta description nu este important în mod direct în rezultatele căutării. Cu alte cuvinte, motoarele de căutare nu vor plasa un site mai sus sau mai jos, în funcţie de cât de bine este scrisă descrierea.
În mod indirect, meta tag-ul este important, astfel: dacă scrieţi o descriere bună a paginii, internauţii vor face click pe descriere, iar dacă experienţa integrală a vizitei este una foarte bună, nu vor mai reveni la pagina de căutare, în încercarea de a găsi noi rezultate relevante. Cu alte cuvinte, o descriere bună determină internauţii să facă click pe rezultat şi, dacă experienţa integrală e una pozitivă, acest lucru va influenţa parţial (în mod destul mic, totuşi) poziţionarea.

Mult mai direct este afectată poziţionarea în motoarele de căutare dacă:

  • Folosiţi aceeaşi meta descriere pentru toate paginile site-ului. Este o practică nerecomandată, potenţial generatoare de semnale de tipul conţinut duplicat. Ca şi la meta tag-ul title, sunt de evitat duplicatele.
  • Abuzaţi de acest tag şi spamaţi prin keyword stuffing. Meta tag-ul a fost folosit pentru utilizatori, ca ei să vadă un rezultat bun. Dacă însă folosiţi acest tag pentru a adăuga o listă lungă de cuvinte cheie, aveţi probleme potenţiale cu flag-ul de SPAM (adică riscaţi ca întreg site-ul să aibă penalităţi, pe tema SPAM-ului).

OK, am stabilit unde NU contează. Să vedem unde contează.

Ei bine, este important pentru vizitatori, care văd în motoarele de căutare, de multe ori, textul pe care îl pui în tag-ul meta description. Gândeşte-te aşa – caut “hard disk extern” la Google. Văd un titlu bun, OK, mă îndeamnă sau nu să fac click. Dar deţinătorul site-ului are la dispoziţie o descriere, în care poate scrie, cât poate de bine, motive pentru a face vizitatorul să facă click.

“Meta description tags, while not important to search engine rankings, are extremely important in gaining user click-through from search engine result pages (SERPs). These short paragraphs are webmasters opportunity to advertise content to searchers and let them know exactly what the given page has with regard to what they’re looking for.”

3. Cum să îl scrii?

Lungime

  • Optim, lungimea ar trebui să fie între 145 și 155 de caractere. Ținând cont că multe descrieri sunt generate semi-automat, eu recomand între 110 și 155 de caractere ca lungime pentru o descriere bună. Există însă și o regulă care zice că lungimea meta descrierii poate fi măsurată și în pixeli, folosind Screaming Frog: Page Title & Meta Description By Pixel Width In SERP Snippet | Screaming Frog.

Ce să incluzi?
Sfatul meu ar fi ca o descriere să aibă următoarea structură:

  • Pagini statice (site, blog) [numepagină] [nume site]: [descriere automată/manuală] [motivație / cârlig / invitație de a intra pe site] SAU
  • Pagini de produs: [numeprodus] [nume categorie părinte, eventual și categoria părinte ulterioară] [nume site]: [descriere automată/manuală] [motivație / cârlig / invitație de a intra pe site]

Ordinea primelor elemente (până la descrierea automată sau manuală poate diferi și e OK să fie asta (poți începe descrierea cu numele site-ului, iar la unele produse poți pune categoria părinte în fața numelui produsului.

  • [numepagină]: Titlul paginii curente, cu condiția să nu fie exagerat de lung.
  • [nume categorie părinte]: Aici aș pune în funcție de situație. Sunt magazine online la care e potrivită formula, sunt site-uri la care nu e potrivită.
  • [nume site]: Aici pui fie PC Garage (nume brand), fie Pcgarage.ro (nume site, capitalizarea poate diferi – PCGarage.ro sau pcgarage.ro, în funcție de site).
  • [motivație / cârlig / invitație de a intra pe site]: Pentru un site cu știri, motivația poate fi dată de noutate sau de detaliile complete (“avem toate detaliile despre …”, “vino și află ce e nou în domeniul …”. Pentru un site care vinde ceva, motivația poate fi prețul (“cele mai mici prețuri pentru”, “raport foarte bun preț/calitate”) sau calitatea serviciilor (“garanție exclusivă pentru membrii comunității”) sau un diferențiator (“numai la noi …”). Poți invita direct oamenii să intre în site (“te așteptăm pe site”, “vino pe site”). Poți chiar face un apel la acțiune de tip sunat (“sună la … pentru”). Sau poți cere o altă acțiune vizitatorilor (“intră și comentează”, “vezi clipul video”, “vezi și trimite mai departe”, “intră în legătură cu noi”, “hai în comunitatea …”).

Pune un verb la începutul descrierii

Sugestia mea ar fi ca la începutul descrierii să aveți un verb activ – fă / cumpără / vezi / află / citește …

(sfat luat de aici)

Dacă ai de ales, ce meta descrieri să implementezi primele?

  • Pune întâi meta descrierea pentru homepage, ar trebui scrisă integral manual.
  • Apoi, scrie manual meta descrierea pentru paginile cele mai importante din site (la un magazin online – categoriile și produsele de top. La un blog – cele mai vizitate articole).
  • Apoi, fie lași necompletată, fie generezi semi-automat descrierea pentru restul paginilor din site. Sau scrii manual, pe rând.

Cum să scrii?

  • Scrie atractiv, scrie bine, fă vizitatorii să se simtă bine. De reținut că tag-ul nu te ajută să fii mai bine poziționat în motoarele de căutare (Official Google Webmaster Central Blog: Google does not use the keywords meta tag in web ranking), te poate ajuta prin rata de click (poți face internauții să facă click pe linkul tău).
  • Apoi, evită scrii texte foarte lungi, scurtează afirmațiile pe cât posibil. Scrie concis și la obiect.
  • Așadar, scrie pentru oameni, nu pentru motoare.
  • Observație importantă: Cosmin NEGRESCU sugerează să faci o comparație între tag-ul meta description și cum se fac textele pentru reclamele AdWords. Poți să fii pe locul 1 în Google după un termen, dar descrierea ta să fie foarte neatrăgătoare, câtă vreme descrierea ocupantului locului 2 să aibă o descriere mai atrăgătoare. Riști să pierzi avantajul adus de poziționările anterioare.
  • Încă ceva: ar fi bine ca textele tale să fie empatice cu audiența site-ului. Trebuie să ai o legătură clară între intenția de căutare, meta descriere, și pagina rezultată. Tot parcursul acesta ar trebui să fie armonios, iar vizitatorul să fie mulțumit de rezultatul final.

Evită descrierile duplicat

  • Ar trebui ca fiecare pagină să aibă meta descrieri unice. Probleme apar când:
  • Ai pagini în site fără meta descrieri deloc.
  • Folosești același tag în tot site-ul.
  • Paginile dintr-o categorie au, toate, aceeași meta-descriere.
  • Multipaginarea nu se reflectă în meta descriere (paginile 1, 2, 3, 4 de produse au, toate, aceeași descriere).
  • Soluția ar fi să verifici în Google Webmasters Tools și Bing Webmaster Tools (vezi mai jos) dacă sunt interpretate corect tag-urile în site.

Ce să elimini?

  • Nu folosi ghilimele în descrieri, pot da probleme tehnice. De asemenea, uneori diacriticele nu sunt interpretate corect. Aș evita caractere foarte ciudate (în afară de punctuație obișnuită, litere și cifre, nu aș pune caractere ASCII atipice).

Nu exagera cu vânzarea!

  • Nu vinde constant “cumpără, vindem, ia, achizionează, obține”. Nu zi asta constant. Fă o descriere care să fie și explicativă. Nu zi constant “cumpără de la noi, prețuri bune, ieftin, preț imbatabil, acum, nu ezita”. Spune și câteva lucruri despre produs.

Nu repeta cuvinte cheie

  • În primul rând nu te ajută (nu cuvintele cheie determină poziționarea), și în al doilea rând riști să fii marcat ca spammer.

Când să nu scrii meta descrierile?

  • Dacă generezi meta descrierile automat, și tot ce faci este să preiei primele 155 de caractere din text, sugestia mea ar fi să nu mai scrii meta description complet, și să lași motoarele de căutare să decidă ele însele ce text ar fi cel mai relevant pentru motoarele de căutare.

Ce ai putea să incluzi în descriere?

  • Dacă ești un magazin care își schimbă rar prețurile, ai putea include prețurile.
  • Sau, dacă ești un blogger, poți include numele tău în descriere (deși și mai bine e să folosești rel=author – Author information in search results – Webmaster Tools Help). Sau data publicării (pentru multe platforme de blogging se preia, însă, automat).
  • Pentru produse IT poți include producătorul în descriere.
  • Exemplu de meta descriere pentru un site de cărți:
    <meta name=”Description” content=”Autor: Dan ION,  Grafica: Grigore GEO, categoria: Ficțiune, Preț: 20 lei,  lungime: 250 de pagini”>

Cum generezi descrierile automat?
În primul rând, dacă ai posibilitatea, dacă îți poți permite (site cu puține pagini, sau descrieri ușor de generat – pentru o știre să alegi doar propoziția cheie.), fă descrierile manual.

Dacă nu îți permiți, cum generezi descrierile automate?

  • Folosește structura de la începutul articolului.
  • Pentru produse dintr-o categorie, poți folosi aceeași descriere pentru mai multe produse din categoria respectivă.
  • Dacă folosești o descriere random, fă ca algoritmul de randomizare să țină cont de pagina curentă, și odată generată o descriere pentru pagina curentă, să nu se schimbe. Nu e OK ca la fiecare reîncărcare a paginii, descrierea să difere, dintr-un set aleatoriu. Odată stabilită, fă să fie aceeași descriere (de exemplu, foarte tehnic – poți converti URL-ul paginii în cod ASCII, faci suma, împarți la numărul descrierilor, și restul împărțirii să fie numărul descrierii pe care o folosești).

4. Exemple de pe “piață”

Primele 5 rezultate după “Laptop Toshiba”:

Descriere prea scurtă, ar trebui să aibă minim 110 caractere, și indicat chiar peste 145 și mai puțin de 155.
Motivația de a intra există, e dată de oferte și promoții.
Nu e clar care ar fi brandname-ul în situația de față (Laptop.com.ro?), dar cred că ar prinde bine ca el să existe în pagină.
E OK că se regăsește titlul paginii în descriere.

132 de caractere, o lungime aproape perfectă.
Nu se folosește numele Oktal în descriere, nu e OK.
Bună motivație de a intra în site – “Oferta laptop Toshiba cu livrare gratuita”.
Se repetă constant “laptop toshiba”, e tendință de spam.
Descriere foarte axată pe vânzare, mai puțin spre a da și informații clare.

  • Laptop Toshiba – Preturi Notebook Toshiba – Magazine
  • “Laptop Toshiba – Preturi. Alegeti cel mai ieftin Laptop Toshiba in magazinele online. Consultati parerile cumparatorilor, comparati preturile la Notebook Toshiba, gasiti cel mai potrivit Notebook Toshiba la cel mai mic pret. Laptop Toshiba, Notebook Toshiba preturi, magazine, promotii, oferta, pareri. Laptopuri, notebookuri.”

Descriere foarte spammy.
Lungime mult peste limita de 155 de caractere.
Repetiție inutilă termeni principali.
Bună motivație de a intra în site (“Consultati parerile cumparatorilor, comparati preturile la Notebook Toshiba, gasiti cel mai potrivit Notebook Toshiba la cel mai mic pret.”).
Nu se folosește brand-ul (Compari.ro), ar trebui.

Fără meta descriere.
E cea mai importantă pagină a site-ului – homepage-ul, ar trebui să aibă descriere.

  • Laptop, Laptopuri Toshiba
  • “Laptop, Laptopuri Toshiba in promotii exclusive numai la MarketOnline. Cele mai mici preturi pentru laptop, laptopuri toshiba incepand cu 1,003.70 RON. Reduceri de sapte stele! Livrare gratuita!”

196 de caractere – mult peste limita maximă de 155 de caractere. Va apărea “tăiată”.
E OK folosirea brandului și a “Laptop Toshiba” în pagină.
Foarte OK cârligul de a intra în site.
OK făcute datele despre site (prețuri, informație livrare).
Mai puțin lungimea, e o descriere OK.
Ca lungime, s-ar putea tăia unele texte, pentru concizie:
“Laptopuri Toshiba – MarketOnline. Cele mai mici preturi pentru laptopuri toshiba incepand cu 1,003.70 RON. Reduceri de sapte stele! Livrare gratuita!”

5. Verificare cu Google Webmasters Tools și Bing Webmaster Tools.

Verifică în ambele situații dacă tag-ul e OK interpretat de motoarele de căutare.

De asemenea, puteți verifica și cu Screaming Frog SEO Spider Tool & Crawler Software | Screaming Frog lungimea titlurilor din site.

6. Resurse:

Notă: recomandarea mea e ca, dacă nu aveți meta descrieri generate corect, să nu faceți meta descrieri. E de preferat să nu aveți nicio meta descriere, mai degrabă decât să aveți meta descrieri duplicat. De văzut: Google’s Matt Cutts: Don’t Duplicate Your Meta Descriptions

2016.05.15 Update:
Google Increases Width of Main Search Results Column

“This also means there is a new title length! So instead of trying to work within 55-60 characters maximum, you now have 70 characters before Google will add the ellipses (…) Descriptions are increased by 16-20 characters. For all the specifics of the new title and description length for SEO, you can find the new title and description character lengths here.

Featured snippets are also increased, although it doesn’t appear that the amount of text within the box itself has changed. Instead, the height is reduced significantly. But the title is also increased. The width for featured snippets is now 646 pixels wide (46 pixels wider than the regular organic search results), up from 556 pixels.”


Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

16 Comments

  • mihai

    9 May 2014 - 18:45

    foarte folositor, felicitari pentru articol!

  • Olivian Breda

    12 May 2014 - 11:33

    Mulțumesc, Mihai!

  • Gicu

    22 July 2014 - 01:02

    Salut,lucrez si eu la MTA TAG DESCRIERE pentru site- si am o intrebare.
    In primul rand multumesc pentru explicatii ,pe mine m-au ajutat foarte mult,ne stiind cu ce se mananca seo.
    Site-ul are multe c ategorii su subcategorii cu afectiuni medicale,in care eu bag la meta tag descriere ,ce inseamna fiecare afectiune,dar as vrea sa bag si cateva cuvinte cheie,ex: Tratamente naturiste si remedii .Farmacie online.Dauneaza faptul ca ma repet pe fiecare pagina cu aceste cuvinte? Sau adfuc un plus ?

  • Olivian Breda

    22 July 2014 - 01:11

    Salut,

    Mulțumesc de întrebare.

    Depinde ce înțelegi prin repetare, și depinde care e interesul repetiției tale.

    Dacă repeți 80% din descrierea unei pagini, dăunează. Dacă repeți 20% din descrierea unei pagini, nu dăunează. Limita corectă e undeva la mijloc. :)

    Acum, care e interesul repetării cuvintelor? Dacă citești textul meu de mai sus, scrie că
    “Meta description nu este important în mod direct în rezultatele căutării. Cu alte cuvinte, motoarele de căutare nu vor plasa un site mai sus sau mai jos, în funcţie de cât de bine este scrisă descrierea.”
    Adică, Google te descurajează în felul acesta să pui cuvinte cheie ca să apari mai sus în Google pentru acele cuvinte cheie.

    Sigur, dacă ai o pagină despre unelte de pescuit, scrie în descriere despre unelte de pescuit. Dar nu scrie în pagina de rețete de pește despre unelte de pescuit, cu gândul că vei mai “agăța” niște vizitatori.
    Fă descrierea paginii curente să fie relevantă doar pentru ea însăși, nu amesteca lucrurile (o descriere relevantă pentru mai multe pagini din site).

  • Gicu

    22 July 2014 - 12:06

    Multumesc ,acum am inteles :)

  • maxx as

    10 August 2014 - 22:06

    Folositor articolul.

  • Olivian Breda

    12 August 2014 - 14:51

    Mulțumesc!

  • David

    22 August 2014 - 21:24

    Am nevoie de sfatul si ajutorul tau! Nu reusesc sa reactivez site-le inactive

  • Olivian Breda

    22 August 2014 - 22:00

    Salut, vezi email.

Leave a comment

Your email address will not be published.