Câteva gânduri despre marketingul afiliat

Q: Am incercat (incerc si in prezent) si eu marketingul afiliat, dar fara rezultate notabile (aproape nule, daca este sa spunem adevarul).
Pe mine (dar poate si pe alti vizitatori) ma intereseaza mai multe informatii despre aceasta tema, in special vazute prin prisma activitatii dumneavoastra in domeniu (sfaturi practice, rezultate pe care le-ati obtinut, etc.).
Am citit blogurile seoserv.ro, morariu.biz si claudiufarcas.ro, 2parale.ro, etc., dar nu “mi-am intrat inca in mana”.
Orice informatii mi-ar fi utile (poate nu sunt singurul).

10975659315_640705ef20_z

Răspunsul meu?

  • Vezi poza de mai sus. Tu ești pe un mal, vrei să ajungi în altă parte (succes, bogăție), folosești afilierea ca pe o unealtă. Problema de mai sus, descrisă în termeni plastici, ar fi că “încerc să trec peste râu și nu înot suficient de bine; cum aș putea să înot mai bine?”. Cred că problema nu e pusă corect.
  • O mică precizare, întâi de toate – fac afiliere destul de sumar, și nu cu cel mai mare succes. Am câteva review-uri de produse pe blog, și la ele am pus cod de afiliere ProfitShare. Veniturile există, încasez cecuri, dar e suma minimă posibil o dată la vreo 2-3 luni, ceva de genul ăsta. Nu mare afacere. Pe de altă parte, în ultima vreme am scris rar despre produse de pe eMAG și și mai rar am făcut review-uri serioase.
  • Revin la metafora de mai sus – afilierea e podul. Ca să îl faci, ai nevoie de o grămadă de investiții – să iei domeniu, să construiești încredere în el, să faci o comunitate, să aduci trafic, să optimizezi pagina. Sunt multe lucruri de învățat și de acumulat, brusc. Pe de altă parte, o formă sau alta de succes e inevitabilă, odată ce ai podul construit. Chestia e că trebuie să ai încredere în tine și să faci saltul inițial. Trebuie să investești în reclame Google AdWords, ca să aduci trafic pe site. Trebuie să folosești Remarketing (la costuri mari), apoi să investești în Google Ads. Trebuie să citești mult ca să faci un newsletter foarte bun. Trebuie să citești despre cum să crești comunitatea. Trebuie să scrii articole de calitate. Trebuie să știi ce să tai și ce să crești. Și alte asemenea. Ca să ajungi în punctul în care să încasezi, ai nevoie să treci prin niște etape:
    • Domeniu.
    • Hosting de calitate.
    • Newsletter performant, bine realizat.
    • O comunitate (fie one-to-many – Facebook page; fie grup de oameni; fie listă de email; fie altă metodă, specifică nișei).
    • Reclame constante, pentru a aduce noi membri.
    • Design al paginii care să convertească.
    • Articole bine scrise, de calitate ridicată, care aduc încredere.
    • Reclame pentru membrii vechi – ReTargeting.
    • SEO.
  • Cred că nu poți să nu vinzi la volume mari, este imposibil să nu vinzi la volume mari când faci cele de mai sus. Dacă investești banii, la un moment dat încasezi sume serioase. Și, pe parcurs, înveți. Pentru că, probabil, te vei arde. Vei cheltui bani în AdWords pentru clienți care vor fi respinși de designul nefericit al site-ului. Vei scrie prost, la început. Vei atrage audiența nepotrivită. Vei avea probleme în a face o comunitate. Da, vei încasa bani, dar, probabil, la început, venituri minus cheltuieli nu va da o sumă prea încântătoare. Poți pierde bani, poți avea profit mic, pe acolo. Dar după ce ai făcut toate astea, vei ști să faci mai bine. Și mai faci o campanie AdWords (de data asta, mai bună), vei câștiga noi linkuri (mai bune decât cele vechi), vei face reclame care convertesc traficul pe care îl dorești, nu așa, orice vizitator să intre la tine în site, vei targeta reclamele mai bine și le vei scrie mai bine, vei avea un newsletter mai bun și tot așa.
  • Dacă o iei pe reducere de costuri, întrebarea e clară – “cum fac să înot mai bine?”. Și, pe gândirea asta, o să iei un hosting ieftin (care va face ca site-ul să se încarce încet), vei pune o temă de WordPress neoptimizată, vei face un newsltter slab (că doar nu ai decât 20 de abonați), nu vei investi în reclame, vei încerca să faci SEO (că, aparent, e gratis, deși rezultatele apar după luni de muncă), nu vei scrie articole mai bune (pentru că miza mare nu există, nu ai investit bani în asta, nu respiri pentru a scrie mai bine, ci te joci), nu vei investi în designul site-ului (pentru că nu îți pasă), nu vei face ReTargeting (pentru că nu ai rezultate), și tot așa.
  • Întrebarea e greșită din start – scopul nu e să înoți mai rapid, ci să ai curajul să construiești un pod, care te va costa mult, care la început, va fi mai costisitor decât veniturile pe care ți le aduce, dar pe care, dacă îl eficientizezi, va ajunge să îți aducă.
  • Exemplu concret – dacă dai un leu ca un vizitator să intre pe site-ul tău, și ai 1.000 de vizitatori, o să te doară când 10% din ei au ieșit că nu au așteptat ca site-ul să se încarce. O să suferi că nu ai niciun fel de date despre ei, și odată ce au intrat în site, nu s-au abonat la nimic. Vei simți o mică neplăcere când 5% din vizitatori nu vor înțelege ierarhizarea site-ului și vor pleca, confuzi. Și tot așa. Când plătești și ai o investiție, suferi. Dacă ai 100 de abonați picați din cer, nu îți va păsa de ei. Dacă ai 100 de abonați pentru care ai făcut eforturi enorme, vei încerca să le dai lucrurile de care au nevoie, pentru a îi face fericiți și pentru ca, mulțumită lor, baza să crească, prin recomandări, la 105. Te va durea dacă nu ai succes. Va fi palpabil. Vei încerca să folosești feed-back-ul de la vizitatori. “De ce nu cumpără? Am scris prost? E prea scump? Am ales nișa prost?” și tot așa. Vezi articolul pe tema motivării, legat de asta – Nu ți-e foame! » Oliii.com – by Olivian Breda
  • Eu, pe blogurile mele, în principal, mă joc. Nu am scop neapărat să fac un profit. Sunt deseori off-topic, vorbesc de lucruri ne-legate direct de ce fac. Mi-am împărțit activitatea în multe locuri, fix în ideea de a da oamenilor posibilitatea să se aboneze doar la lucrurile care îi interesează. Vrei Internet marketing? Am un blog doar despre asta. Și tot așa. Pasul ăsta e OK. Ce nu e OK e că nu re-citesc articolele de 2 ori înainte de publicare, că scriu mai mult pentru mine, decât pentru cititori, și alte asemenea. Analizat din perspectiva afilierii, blogurile sunt foarte slabe. A profiturilor aduse din reclame, sunt jenante. Dar am, în principal, alte scopuri decât afilierea. Și, așa împărțite pe pătrățele cum sunt, îmi aduc unele beneficii (în special de imagine, și de creștere în mine a eului meu). Dacă ar fi să vreau să fac bani, ar trebui să mă implic – temă profesionistă, optimizarea vitezei site-ului, scris pe un calendar editorial, scris doar pe teme foarte tari, căutat chestii de senzație, promovat intens, folosit Google AdWords, și tot așa. Deocamdată, îmi e bine cu joaca. :)
  • Revenim – rețelele de afiliere e imposibil să nu îți aducă câștiguri. Dar în momentul în care ai câștiguri, trebuie să fi investit deja suficient de mult. Trebuie să ai și newsletter, și loc de comunitate, și temă profi, și viteză bună a site-ului, și mult conținut, și de calitate, și investiții masive în reclame și alte asemenea.
  • Problema pusă de tipul “cum să fac primii bani din afiliere?” e falsă. Fă AdWords la modul masiv, și o să faci, în mod evident, bani din afiliere. La 10.000 de vizitatori aduși din AdWords, vei vinde mai mult sau mai puțin, dar vei vinde. E absolut imposibil să nu faci bani din afiliere. Problema corectă e “Cum fac ca banii din afiliere să fie mai mulți decât banii pe care îi investesc în crearea unui produs bun și marketat corect? Cum fac ca investiția mea în produs (site-ul de afiliere) și în promovarea produsului să îmi aducă, la sfârșitul zilei, un profit?”. Scopul nu e să înoți mai rapid, scopul e să ai curajul să îți asumi să faci un pod, cu conștiința gândului că vei învăța din greșeli, și pe termen lung, va fi profitabil. Întrebarea pusă e despre curaj, mai mult decât despre aspecte tehnice asupra afilierii.

Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

13 Comments

  • Farcas Gelu Danut

    22 May 2014 - 23:38

    Multumesc. Nici nu speram ca la o simpla intrebare pusa intr-un comentariu sa primesc asa de mult, un articol intreg.
    Am facut Google AdWords, am incercat sa targhetez reclamele (de exemplu, la un website cu petreceri pentru copii aflat pe prima pozitie in Google, am pus reclame sa jucarii, la Card Avantaj, la pantofi si haine pentru copii, dar si la petreceri pentru copii (exista o firma care s-a promovat prin 2parale.ro).
    La un website cu dezmembrari auto, aflat in top 3 pe Google pentru dezmembrari auto, care aduce cateva comenzi zilnic parcurilor de dezmembrari auto, am pus reclame la roviniete, asigurari auto, Card Avantaj (desigur), carduri de asistenta rutiera si piese auto.
    Totusi, se pare ca am facut prost acest lucru.
    Aceste website-uri nu mi-au adus bani din afiliere, dar mi-au adus bani din promovarea unor firme, pot spune ca si-au “scos banii”.
    De aceea, am eliminat o parte din bannerele de afiliere si am pus banere care-mi aduc bani.
    Cu toate astea, sunt convins ca afilierea este cartea pe care trebuie sa o joc, aceasta carte imi va aduce bani. Voi imbina (de fapt) afilierea cu promovarea unor firme.
    Nu sunt atat de increzut si de prost incat sa spun ca afilierea nu functioneaza in Romania, ca este o hotie, ca toti advertiserii sunt hoti, pentru ca afilierea merge, chiar daca unii advertiseri fura, cred ca majoritatea sunt corecti, eu sunt de vina pentru ca nu am facut inca bani din afiliere. Doar eu. Mai “sap”, poate dau de solutia MEA castigatoare.
    Eu sunt inginer de meserie si am o deformatie profesionala (sa spunem asa): nu-mi place sa ma mint singur.
    Sunt de principiul: am o problema, o recunosc si o identific, nu incerc sa ascund problema si sa spun ca sunt altii de vina, apoi “sap” dupa solutii.
    Multumesc din nou pentru amabilitate, m-ati ajutat si in trecut, o faceti si acum. Multumesc.

  • Olivian Breda

    23 May 2014 - 09:10

    Mult succes în ceea ce faceți!

  • Ela

    23 May 2014 - 10:16

    Buna, Olivian, Gelu,

    Eu cele mai mari incasari din afiliere le am la blogul meu de haine nisat pe marimi mari (10 RON per 100 clickuri unice). Am incercat sa intru pe zona fashion general, IT, jocuri.. dar nimic nu a dat rezultate la fel de bune ca blogul pe care ofer solutii legate de o nevoie pe care am simtit-o si eu (zilnic cand ma gandeam cu ce ma imbrac).

    Este un blogspot simplu, fara domeniu, hosting, brand puternic sau reclame AdWords. Am 500 de vizitatoare zilnic organic (nu am facut decat SEO on page, SEO off page chiar deloc) si postez o data, maxim de doua ori pe luna.

    Am intr-adevar o comunitate pe Facebook de 2500 de fane si fiecare poza postata primeste destul de multe like-uri. Dar si pe Fb postez de 4 ori pe luna si mereu ce imi place mie, 90% din timp produse ce nu pot fi cumparate, deci nu de acolo imi vin banii. Si nici la newsletter nu sunt foarte multe persoane abonate.

    In concluzie eu cred ca in marketingul afiliat, ca si in afacerile online in general, cea mai importanta e ideea, afinitatea ta pentru acel domeniu, cat de bine cunosti nevoia din spatele cererii. Apoi SEO, optimizarea articolelor, pentru a fi gasit de cei care “te cauta”, si pe locul 3 comunitatea sau autoritatea in domeniu.

    Recomand simplitatea.. Da, cred ca daca aplici tot ce scrie in articol poti face bani din vanzarea de orice online, dar decat sa te agiti atat de mult, mai bine continui sa incerci pana gasesti ceva ce iti place foarte mult si care da rezultate.

  • Farcas Gelu Danut

    25 May 2014 - 16:50

    Nu stiu daca mi se permit linkuri, dar altfel discutia nu are “substanta”. Eu am incercat cu http://www.petrecericopii.eu (locuri foarte bune in Google pentru acea nisa, locul 1 pentru “petreceri copii”, de exemplu) si cu http://www.dezmembrariauto.pro (pe care l-am mutat recent pe http://www.dezmembrariauto.biz) datorita problemelor domeniilor .pro. Inainte de mutare ajunsese in primele 3 website-uri (oscila , cand pe 1, 2 sau 3) pentru cautarea “dezmembrari auto (27.000 cautari lunare medii pe Google in Romania).
    Cele peste 40 de parcuri de dezmembrari auto inscrise primeau comenzi prin formularul de comanda, pe bannerele mele, desi eu spun ca erau foarte bnisate: piese auto, card de asistenta rutiera, Card Avantaj, RCA, etc. intra cateodata lumea, dar putine cumparaturi. Nici de Black Friday sau cu Google AdWords nu s-a imbunatatit situatia.
    Acum am scos in mare parte publicitatea din afiliere, am lasat doar cateva bannere.
    Mi-a dat Claudiu Farcas unele idei foarte interesante, a fost foarte amabil (multumesc), continua sa ma mai sfatuiasca. Inca “rumeg” informatiile, dar sper sa se vada rezultatele
    Incerc sa vand aceste site-uri/domenii, au pozitii excelente pe Google, firmele de specialitate au ce sa faca cu ele, iar eu sa folosesc ideile primite de la Claudiu Farcas.
    Cei care m-au ajutat cu sfaturi (le multumesc) au fost: Serban Cristian (profund recunoscator pentru acea “palma” care m-a trezit la realitate, Marius Morariu, Olivian Breda, Claudiu Farcas si domnisoara Ela Iliesi (sfaturi extrem de utile).

  • Olivian Breda

    25 May 2014 - 17:21

    Mulțumesc de mesaj! :)

  • Dan

    29 May 2014 - 02:33

    Depinde cat de mult vrei sa castigi din afiliere! Daca vrei sa traiesti din asta atunci trebuie sa scrii zilnic minim 3 sau 4 articole cu review-uri (nu neaparat foarte lungi ci la obiect si utile), recomandari eventual despre ceea ce crezi ca se cauta pe piata, pe o nisa anume sau chiar si pe mai multe nise daca te pricepi si bineinteles sa testezi magazinele care convertesc cel mai bine. Tine si de noroc putin dar daca scrii constant si zilnic nu ai cum sa nu ajungi intr-un an la castiguri de peste 200 sau 300 euro lunar, iar apoi peste inca un an cine stie poate peste 500 – 1000 euro etc si tot asa. Trebuie rabdare, testare si multa munca altfel nu ai cum sa reusesti. Bineinteles ca sunt si alte cai mai rapide gen adwords, facebook ads si tot felul de platforme ce genereaza continut pe baza de feed-uri etc dar nu oricine se poate baga la asa ceva fara experienta. Risti sa pierzi bani aiurea sau sa fii penalizat de google dupa o anumita perioada daca nu stii ce faci. Eu cred ca cei de cursa lunga au de castigat pana la urma. Cu siguranta vei avea o evolutie gen ups and downs si vei vrea sa renunti dupa un timp dar daca reusesti sa treci peste acele momente, sa ai vointa, atunci poate vei reusi. De peste 6 ani practic afilierea full time si nu doar in Romania deci stiu ce vorbesc. Cantitatea traficului e si nu e importanta, mai mult conteaza calitatea. Poti avea 50 sau 100 de vizitatori zilnic care sa converteasca foarte bine sau poti avea 1000 si sa nu faci nici un comision. Sunt multe de spus dar doar testand vei afla. Ajunge poate si un singur site sau blog pentru a reusi atat timp cat te dedici doar lui. Uneori cand ai prea multe proiecte la care lucrezi deodata te poti pierde si nu mai faci fata. Gandeste-te la ce te pricepi cel mai bine, ce nisa ai putea aborda. Sunt care se pricep la mai multe nise asta e si mai bine. In concluzie as mai sublinia o data: scrie zilnic minim 3 sau 4 articole si e imposibil sa nu reusesti (chiar daca intr-o zi nu poti scrie 3 sau 4 incearca sa recuperezi in alta zi cand ai inspiratie si scrie mai multe). Degeaba citesti despre afiliere si nu pui in practica lucrurile aflate… Am trecut si eu prin asta si inca mai trec :) De seo si alte chestii nu mai vorbesc… De cand cu update-urile google nici nu-l mai bag in seama, sincer si nu vreau sa dau sfaturi legate de acest subiect pentru ca nu pot spune ca-l stapanesc foarte bine. Multa bafta si sper ca v-a fost de ajutor ce am scris. Inca ceva: cine stie engleza atunci sa nu mai stea pe ganduri si sa incerce afilierea internationala pentru ca merita. Chiar si adsense pe .com merge de 10 ori mai bine ca pe .ro. Cu siguranta ca nu-i va parea rau! Eu daca as porni acum afilierea as crea un blog separat doar pentru asta. Nu as baga pe blogul personal, dar stiu ca sunt si persoane care castiga chiar foarte bine in acest mod insa au trafic mare. Costurile pot fi mici: un domeniu, o tema wordpress premium sau free, hosting la inceput mai ieftin apoi pe masura ce creste poti trece la unul ceva mai bun (eu am preferat inca de la inceput sa merg pe unul foarte bun dar a fost alegerea mea nu trebuie sa fie neaparat asa), eventual un serviciu de newsletter (mailchimp ar fi bun pentru ca e gratuit pana in 2000 de abonati dar apoi costa ceva), insa eu cred ca odata ce ai ajuns la 2000 de abonati iti vei permite sa platesti lunar pentru mai multi). Alt cost ar mai fi in anumite cazuri reinnoirea anuala a domeniului si… cam atat asta daca nu faci adwords si alte tipuri de promovari platite. E scump, e ieftin? Asta doar tu poti decide! Timpul investit si cautarea de informatii, testare continua sunt cei mai importanti factori in afiliere – parerea mea.

  • Olivian Breda

    29 May 2014 - 14:56

    Mulțumesc de ajutor, Dan!

  • Macovei

    21 September 2014 - 11:41

    Nota 8 :)
    Este adevarat aproape tot ce ai specificat tu mai sus. Nu sunt deacord cu afirmatia ca trebuie sa ai un sac de bani sa faci afiliere. Incepi cu un proiect pilot, pe care ulterior sa il pot adapta la volumul de vizitatori. Site-ul tau poate sa fie ieftin la inceput, la fel ca si host-ul pe care il folosesti. Vezi ca merge, castigi, vrei mai mult, ai mai multi vizitatori? Iti faci un upgrade la hosting, la tema etc. Succes in afiliere ;).

  • Olivian Breda

    21 September 2014 - 12:28

    Mersi de feed-back. :)

  • Farcas Gelu Danut

    9 April 2015 - 17:18

    Se pare ca incepe sa miste si afilierea. ;)

  • Olivian Breda

    9 April 2015 - 18:39

    Super mersi de update!

  • Cristi

    2 June 2015 - 15:10

    Merge ok afilierea, dar asa cum spuneau si cei de mai sus, trebuie acordata putina atentie. Pana acum alergam dupa cat mai multe clickuri, dar in tot acest timp am uitat de utilitatea continutului, astfel incat rata de conversie mi-a scazut sesizabil. Degeaba am trafic mai mult decat acum 2 luni de zile, vanzarile au scazut, respectiv si rata de aprobare.

  • Olivian Breda

    9 June 2015 - 08:04

    Mulțumesc de răspuns, Cristi!

Leave a comment

Your email address will not be published.