În data de 27 mai 2019 a avut loc evenimentul GPeC Summit la Teatrul Național București, Sala Mare.
Mai jos, notițele mele de la eveniment și un album foto.
De văzut live blogging și pe Blog-ul GPeC » și în discuțiile de pe Twitter ».
Big Data and E-Commerce Search Marketing – Wil Reynolds (Founder Seer Interactive)
Numărul termenilor unici (unique search terms) a crescut de la 4.500 în 2007 la 57.000 de căutări unice pentru un site.
Google are un interes în a calcula cuvintele cheie în mod automat în mod greșit.
Google are un business care profită de faptul că unii marketeri, când fac reclame AdWords, sunt leneși.
92.5% din cuvintele cheie ale unui client cheltuie mai puțin de 5$ / an. Un altul – 97.4%.
E nevoie să știi să prioritizezi termenii pe care să te axezi.
Wil a arătat că se poate crește numărul de conversii cu creșterea mai mică, proporțional, a costurilor, dacă nu se ignoră cuvintele cheie pentru care e o estimare de zero căutări.
Google afișează uneori prețuri extreme – de exemplu, când cauți “Rolex”, vei putea găsi și prețuri mici și unele mari. Dacă faci reclamă la Rolex, vei avea parte de clickuri care nu convertesc. Unii oameni doar se uită (fac “window shopping”).
Există o limită superioară a cuvintelor negative care pot fi adăugate într-o campanie AdWords.
Când cauți “celtic rings”, în SERP Google scrie “See celting rings”. Dar de fapt sunt reclame plătite, chiar dacă nu scrie “Buy”, și pentru unii oameni nu e foarte vizibil că sunt reclame plătite.
Tool pentru vizualizare date recomandat: Power BI | Interactive Data Visualization BI Tools.
Nu e OK: Google Data Studio.
Nu e în interesul Google să rezolve problemele cu clickurile care sunt date din greșeală.
Clipuri video Power BI:
“1 million keywords, 1 million content pieces and 110k domains reviewed. How to supercharge your competitive, content and technical SEO efforts, all while finding opportunity to make PPC work even harder for you.”
(my best Social + SEM hacks) 7 Facebook Growth Hacks – Dennis Yu (CEO BlitzMetrics)
Este util ca pe o pagină de Facebook să crești încrederea in postări prin folosirea unor vedete care să recomande (endorse) produsul tău.
Când creezi reclame prin remarketing pe Facebook, poți să te uiți la alte setări decât cele implicite cu care e creată o campanie.
Dacă postezi ceva, și ai “Negativ Feedback”, ai nevoie de Engagement pentru a contrabalansa acest lucru, în postările organice pe Facebook.
O strategie care ar putea da rezultate e următoarea – în loc să investești în a vinde către o audiență în mod direct, adică “intră pe site, și cumpără”, ai putea mai degrabă ca întâi de toate să investești în a ajunge la acea audiență, inițial, în mai multe etape, cu costuri foarte mici, în mod repetat. De exemplu, ai putea promova către o audiență vizualizarea unei reclame Facebook, iar, ulterior, către cei care interacționează cu clipul video să mai investești în alt tip de conținut, tot la prețuri mici. Repeți asta de câteva ori, și, la final, abia, vii cu anunțul de vânzare “Vrei să cumperi? Cumpără acum!”.
Nu ai nevoie neapărat de echipament scump pentru a filma clipurile video, poți filma și cu telefonul.
Pentru a avea o audiență interesată de ce faci tu, poți face clipuri video de un minut, ajută la rata de engagement. Oamenii se uită la primele 6 secunde, dacă fac asta, se vor uita și la întreg minutul tău.
Poți folosi nu neapărat o vedetă mare, cu nișă generală, cât vedete care sunt cunoscute în nișa ta, dar nu sunt neapărat foarte mari vedete, ci doar cunoscute audienței tale.
Folosiți boost posts, for Lookaike audience.
“Double your remarketing conversion rates, turn Facebook into your PR machine, make your company look way bigger than it is, get your way effortlessly in that customer service problem, get the job you want, drive awareness of a new product, or play a fun trick on your boyfriend. No PowerPoint. We’re going behind the scenes, logging into several campaigns to show you how we do it– to create campaigns live.
You don’t have to be a programmer, have a big budget, or have a lot of marketing experience. This is about using the “dollar a day” technique to make Facebook work for you. Also known as the “influence the influencer” or “inception” approach, these 6 phases are evergreen, meaning you can let them run forever.
In this session, we share 7 examples of applying these techniques and the strategy behind them. We will have a guide to share with you, so you can go through these checklists later or delegate to your minion. If you want to go deeper into the tactical, step-by-step implementation of these checklists, attend the workshop after it.”
Six Lessons from the Top 500 – Ian Jindal (Founder & Editor in Chief of Internet Retailing Magazine)
Piața devine din ce în ce mi europeană. Nu te adresezi doar României.
200 milioane de produse sunt listate pe Amazon în prezent.
Unele mesaje pe email (Asos, mai ales) primesc răspuns în 2-3 minute, altele, în medie, în 16 ore.
Emailul nu a murit, dar dacă ai nevoie de răspunsuri rapide din perspectiva de consumator, folosește Facebook Messenger.
O companie a investit într-un an 400 de milioane de (dolari?) în reclame într-un an, iar anul următor a alocat 100 de milioane din bugetul de 400 de milioane în a își îmbunătăți experiența din magazinele lor.
Sfaturi pentru magazinele online:
- Gamă de produse – trebuie să poți răspunde la toate întrebările vizitatorilor tăi. Dacă s-au dus la Google, i-ai pierdut.
- Livrează – dacă promiți, pune în fapt acel lucru. Dacă promiți 4 zile termen de livrare, respectă-l sau fă să fie și mai bun de atât.
- Interacționează cu clienții – stimulează interacțiunile, tu, și angajații tăi.
- Customer experience – de la angajații tăi.
- Customer experience – în interiorul magazinului.
- Serviciile de customer service în magazin.
Electrice, fashion, nișe, handmade – toate astea nu pot fi vândute bine de Amazon.
“Did you know that 52% of the Fortune 500 companies of 2000 don’t exist anymore? And that digital disruption will wipe out another 40% in the next decade?
AI, Voice & Personalization are conquering the world. Once again, technology completely changes the way we do business and communicate with prospects and clients. How to make sure you will survive?
After 18 years of successes and defeats as a digital consultant for companies as TUI, Carglass and Yoast, Karl thinks he has found the answer. And, of course, he will share it with you.”
eCommerce Growth Through Quality – eMAG Marketplace – Florin Filote
25% din comenzi sunt anulate pe motivul livrării întârziate.
16% din clienți nu mai cumpără de la un magazin care nu și-a respectat termenele de livrare.
96% cumpără de la un magazin dacă are politică de retur OK.
78% apreciază dacă se pot urmări comenzile.
58% apreciază serviciul de customer care de calitate.
75% din magazinele online din eMAG Marketplace sunt într-un nivel bun de status al clienților.
Există o corelație între ratingul dat de vizitatori produsului și rata de retur.
How to survive in the age of AI, Voice & Hyper-Personalization – Karl Gilis, AGConsult
Clienții au impresia că nu îți pasă de ei – acesta e motivul principal pentru care un client nu cumpără de la un magazin online.
E nevoie să îți faci clienții fericiți.
Articol recomandat: The Myth of Destructive Digital Disruption – Brian Andersen – Medium.
Problema principală pe care o au companiile care ies de piață este pierderea legăturii cu clientul.
Cărți:
- Amazon.com: Be Like Amazon: Even a Lemonade Stand Can Do It eBook: Jeffrey Eisenberg, Bryan Eisenberg, Roy H Williams: Kindle Store.
- Start With Why – Simon Sinek.
Motivul principal pentru care Uber a reușit în fața taxiurilor clasice a fost eliminarea multor probleme pe care le ai când comanzi un taxi clasic.
Să nu fii axat pe clienți e cea mai mare problemă a companiilor.
80% dintre companii consideră că sunt axate pe clienți Doar 8% din clienți confirmă asta.
Ai nevoie să îți cunoști clienții foarte bine.
Este nevoie să ceri feed-back de la clienții tăi in mod constant.
Jeff Bezos e întrebat uneori “ce se va schimba în business în următorii 10 ani?”. Foarte rar e întrebat “Dar ce nu se va schimba?”. A doua întrebare e de preferat, pentru că poți face o strategie pe termen lung pe baza ei.
Nu cere opinii (“Ce părere ai despre …?”), nu cere lucruri despre viitor (“Care e probabilitatea ca în viitor sa ne recomanzi …?”).
E bine să începi o pagină cu cu o stare de tipul “Da, sunt de acord”. Pune chiar la începutul paginii o întrebare la care ești sigur că vizitatorul va spune “Da”.
E nevoie să te axezi pe problemele și situația specifică a clientului.
Când scrii textele pentru un produs, folosește cuvântul “tu”/”dvs.” foarte mult. Booking.com face asta foarte mult.
Este necesar să rezolvi frustrările vizitatorilor tăi.
Întrebare de pus – “De ce nu cumpără clienții tăi de la tine?”.
Elimină fricile și barierele în procesul de achiziție.
Repetă cuvântul “gratuit” de mai multe ori.
Evită să ai încredere în instinctul tău. Un site trebuie să fie funcțional, nu frumos.
Nu vinde cum ai vrea să vinzi tu. Vinde cum vor să cumpere clienții tăi.
Nu copia o tactică anume, ci caută care sunt lucrurile specifice business-ului tău.
“Did you know that 52% of the Fortune 500 companies of 2000 don’t exist anymore? And that digital disruption will wipe out another 40% in the next decade?
AI, Voice & Personalization are conquering the world. Once again, technology completely changes the way we do business and communicate with prospects and clients. How to make sure you will survive?
After 18 years of successes and defeats as a digital consultant for companies as TUI, Carglass and Yoast, Karl thinks he has found the answer. And, of course, he will share it with you.”
Say Hello to Richard, the Robot Member of GPeC Online Shops Competition! – Cristian Ignat (CEO Canopy & Aggranda)
Taskuri repetitive care nu plac nimănui (1), și erorile care pot fi rezolvate (2) – aceasta este sarcina Aggranda.
Roboții pot rezolva foarte bine joburile din sarcinile repetitive.
Când începi să faci training unui robot, începe cu sarcinile foarte repetitive, chiar și cu acelea care nu durează mult timp.
Toți roboții realizați de Aggranda își recuperează investiția în 6 luni, de multe ori chiar în 3-4 luni.
“Richard is the newest member of the GPeC Online Shops Jury. He is a Software Robot that is judging the E-Commerce Websites for the GPeC Online Shops Competition along with more than 25 “humans”.
Software robots are here to help companies to scale faster and avoid human errors. During this presentation you will find what a software can do and can not do for e-commerce businesses to grow faster. It will be #awesome!”
Digital Marketing is Dead. Are you ready for what’s next? – Jono Alderson (Special Ops @Yoast)
“All of our tactics and strategies assume that marketers/advertisers can interrupt as the web changes and as we rely more and more on digital assistants (Alexa, Google). Is Digital (as we know it) already Dead?”
Devenim din ce în ce mai implicați în platforme de tip content marketing și publicitate plătită.
Idee – poate content marketing este de fapt o formă de plată pentru a cumpăra vizite pe o platformă.
Intrăm într-o eră a conținutului distribuit (vezi AMP, Facebook Instant Articles).
Din ce în ce mai mult, consumatorii nu vo dori sau nu vor avea nevoie d ea vizita site-ul vostru.
Soluția – ce ai de oferit care este valoros în mod distinct?
Brandurile au nevoie să renunțe la deținerea unui canal (ownership), pentru a putea fi prezenți în locurile și platformele unde se află internauții (YouTube, Instagram, de exemplu).
Pe de altă parte, paradigma curentă este de a construi cel mai mare castel. (site-ul = locul unde să se adune vizitatorii) Din păcate, asta nu mai funcționează bine.
Preferința de brand și reamintirea – pe asta trebuie să pui accentul. Construiește brandul și ia acțiuni pentru a crește gradul de reamintire a unor idei.
Trebuie să influențezi oamenii înainte de procesul de cumpărare. Ai nevoie să construiești brandul.
Ce a funcționat în trecut nu va funcționa la fel de bine în viitor.
Tot ceea ce fac când promovez pornește de la presupunerea că am dreptul să întrerup experiența internauților.
Cu ajutorul căutărilor bazate pe voce, se pot sări mulți pași în procesul de achiziție.
Există afaceri care te pot ajuta să alegi mereu cel mai bun furnizor de electricitate, pentru un abonament modic anual.
Există trei criterii de bază prin care elemente ca Alexa aleg să afișeze un rezultat:
1. E disponibil?
2. Se potrivește criteriilor căutării?
3. Care este preferința implicită? (acces la lucruri pe care le-am notat în trecut în Google Calendar).
Dacă vrei să apari în căutări, e bine să creezi puncte de conectare cu un sistem. De exemplu, dacă o persoană a scris pe Twitter despre un anumit brand. Mai profund, dacă un internaut are în rețeaua de contacte persoane cărora le place un brand, e posibil ca acelei persoane să le placă acel brand. În fine, lookalike audiences (audiențe similare) – pot influența, de asemenea, rezultatele.
Piramida împlinirii nevoilor personale:
1. Împlinirea cerințelor. Am cerut un serviciu, mi s-a livrat. Nu e nimic extraordinar.
2. Spun o poveste. Ți s-a întâmplat o interacțiune de care poți povesti. Fitbit realizează o relație brand – client. Pot amplifica mesajul lor mai departe.
3. Am primit o interacțiune care m-a schimbat profund. Uber mi-a eliminat frica. Nu trebuie să îmi frică când ajung într-un oraș străin cum ajung de la aeroport la hotel.
Creează marketing pentru brand, care va duce la interacțiuni cu brandul, care va produce un tip de valoare pentru brand.
Early adopters câștigă mereu.
Există platforme pe care se pun multe linkuri, și altele pe care se puțin mai puține.
Ai nevoie de a atinge vizitatorii în fiecare punct media în care aceștia se află.
Există criterii foarte avansate după care Google analizează un site, așa că decât să încerci să manipulezi motorul de căutare, e mai simplu și eficient să ai un produs de calitate.
What Really Matters: Focusing on Top Tasks – Gerry McGovern (CEO & Founder Customer Carewords)
“Putting your customers first is one of the best digital strategies you can have. To do that, you must truly understand what matters most to them. Top Tasks helps you do just that.”
O lecție importantă – tu nu ești clienții tăi. Ai nevoie să îți înțelegi psihologia clienților tăi.
Majoritatea oamenilor nu vor să facă teste. Nu are legătură cu costurile, are legătură cu aroganța de a considera că ai dreptate.
Dacă lași 5 persoane inteligente cu o cafea să ia decizii pentru site-ul tău, vor lua decizii nepotrivite pentru tine.
15 clienți de-ai tăi la o cafea vor lua decizii și mai rele.
În mediul online, ai o nevoie clară – intri pe un site cu o anumită nevoie. Când cauți un bilet de avion, nu vrei altă destinație decât cea pe care o cauți. Dacă tocmai ți-ai cumpărat o mașină de spălat vase, nu vei avea nevoie de o alta timp foarte mult de acum încolo. Dacă mergi la supermarket să cauți lapte, nu vrei să ți se ofere alte produse spre vânzare.
Dacă ai o audiență care nu e captivă, ar fi bine să nu o enervezi. De exemplu, supermarketurile puneau raionul de lapte în spatele magazinului, pentru a te obliga să mergi prin tot magazinul până ajungi la raionul cu lapte. Magazinele mai mici au pus produsele la îndemâna vizitatorilor, și au forțat supermarketurile să își reorienteze strategia.
Testează constant lucruri, de exemplu ordinea cuvintelor.
Majoritatea site-urilor pe care le gestionează elimină între 50-80% din conținut, și cresc foarte mult rata de conversie.
Pagina de logout este un punct bun de a pune lucruri de vândut.
Cu cât faci treaba clienților mai ușoară (faci formulare ușor de completat), cu atât îți va fi ție mai greu să gestionezi un site/business.
După câțiva ani cu un site, în loc să faci ce ar trebui – să rezolvi navigația, de exemplu – se reface designul. E ca și cum ai da cu ruj un porc. (lipstick on a pig)
CAPTCHA e o dovadă că facem în modul online lucruri pe care nu le-am face în viața reală – să cerem vizitatorilor să demonstreze că sunt oameni, de exemplu.
Google vrea să îți răspundă tuturor întrebărilor, chiar dacă unele răspunsuri nu sunt profitabile pentru ei.
Când scrii un comunicat de presă, nu scrie “Suntem încântați să …”. Nimănui nu-i pasă.
Dacă nu consideri că pe site-ul Google ar trebui să fie un banner pe prima pagină, de ce pui asta pe prima pagină a site-ului tău?
Nu optimiza pentru Google, fă ce poți pentru vizitatorii tăi.
De multe ori, simplicitatea și focusul sunt cele mai importante elemente în a îți atinge obiectivele de vânzări.
De cele mai multe ori un vizitator vrea să facă 2 lucruri:
1. Să caute pe un site;
2. Link către elementele principale ale site-ului tău.
Majoritatea site-urilor fac altceva – îți oferă ce consideră ce vor ele să vândă.
Dacă o pagină de pe site-ul tău nu e relevantă pentru vizitatorii tăi, elimin-o de pe site-ul. Judec-o dacă este utilă.
Majoritatea site-urilor mari (eBay, Facebook, Amazon) au un design banal, dar este foarte funcțional. Pune accent pe asta.
Observă-ți constant clienții, interacționează cu ei mereu. Te va ajuta să îi înțelegi mai bine.
Cinci Boli Cronice ale eCommerce-urilor Mediocre sau Muribunde – Valentin Radu (CEO Omniconvert)
Nu mai suntem în zona marketingului, suntem în zona de customer experience.
Important – dacă adaugi mai multe features, nu ai mai mulți clienți.
De monitorizat Net Promoter Score și customer satisfaction.
Factorii care generează veniturile (clienții) nu sunt veniturile.
Omniconvert în 2019:
1. Ce îi doare pe clienții lor.
2. Cât de fericiți sunt.
3. Ce îi frământă și animă pe cei din echipa de lucru.
4. Ce nevoie are planeta (no support for adult, guns, gambling and toxic web sites).
Nimănui nu-i pasă de funcționalitățile business-ului tău. Ce îi interesează pe oameni sunt cu cei îi puteți ajuta.
Cărți recomandate:
- Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant: W. Chan Kim, Renee Mauborgne: 0001591396190: Amazon.com: Books;
- Amazon.com: Play Bigger: How Pirates, Dreamers, and Innovators Create and Dominate Markets (9780062407610): Al Ramadan, Dave Peterson, Christopher Lochhead, Kevin Maney: Books.
“Au trecut 13 ani de când am intrat în lumea eCommerce. În timpul acesta am fost Co-Fondator la un eCommerce care a ajuns la 8 milioane de euro venituri anuale, după care a stagnat cu succes.
Am participat la extinderea și apoi la încercarea eșuată de a revitaliza un eCommerce cu 15 milioane de euro și prezență în 6 țări.
Am consultat zeci de eCommerce-uri cu venituri între 0,5 și 500 de milioane de euro și am creat Omniconvert – o tehnologie și echipă de experți care ajută sute de eCommerce-uri din întreaga lume să își crească rata de conversie.
În toți acești ani, am identificat 5 mari boli ce conduc fie la mediocritate sigură, fie la dispariția de pe piață. Le voi dezvălui, așa cum le-am văzut eu, în prezentarea de la GPeC SUMMIT din 27 Mai: Featuritis, Dataracta, Indiferența Fatală, Pripita Acută și Insuficiența Vocală.
Despre cauze, profilaxie și tratament, mai pe larg, la prezentare.” – Valentin Radu, CEO Omniconvert
1, 2, 3 for Better Mobile Design – Steven Hoober (CEO 4outh Mobile)
Prezentare, aici: http://4ourth.com/123/.
Netflix nu folosește corect A/B testing.
A/B testing e un subsegment (subset) al multivariate testing. Este o metodă științifică.
Când afli de un studiu, citește acel studiu în varianta lui originală. Nu citi doar interpretarea dintr-o sursă de știri.
Într-o analiză personală, Steven Hoober a observat că 100% din persoanele non-tehnice puse sa folosească un hamburger menu s-au descurcat foarte bine cu asta.
Cea mai importantă zonă într-un telefon mobil e în partea centrală.
Marginile unei pagini (sus și jos) sunt mai rar folosite, acolo sunt de pus lucruri mai puțin important.
Dacă ai 10 categorii articole, pune-le pe toate pe homepage.
Nu enerva vizitatorii constant, nu le da mereu motive de iritare.
Dacă ai un element care are “overflowing” (iese din ecran), e OK să fie așa, nu este necesar să ai o interfață care să arate toate elementele corect. Overflow-ul ajută să știi că mai sunt elemente care nu sunt afișate.
Ar trebui ca orice site / aplicație realizezi să nu ai nevoie de cod de verificare CAPTCHA. Fă ca vizitatorii tăi să te poată contacta ușor.
Pe un site mobil, ai nevoie ca în partea de jos să ai un element care e fix (fixed content). Pune acolo apelul la acțiune (call to action). Dacă nu poți face asta, pune și în partea de sus și în cea de jos apelul la acțiune.
Poți pune unele elemente în bold, dar nu exagera cu asta.
“It’s okay to use hamburger menus! We know how people really use their mobile phones and tablets and have developed a human-centered design system to encourage your eCommerce users to find and understand your products better to close sales more easily.
Mobile touchscreens are not new. We have data on how people use their mobile phones and tablets. We can use this to create human-centered design systems for more consistent and usable design.
In this session you will learn a very simple set of tactics to place content, create more useful interactions, and design a consistent and readable navigation and way-finding system for your eCommerce mobile app or website.
These principles are explored more and applied in Steven’s Mobile UX Masterclass on May 28th .”
Measuring & Optimizing Beyond Revenue – Hannah Thorpe (Founder & Business Director FOUND.)
ROI-ul a început să scadă în ultimii ani pentru clienții lor.
Poți măsura și micro conversii pentru a evalua corect vizitatorii. (apeluri telefonice, clipuri video, share-uri, exituri utile)
La ce să te uiți când evaluezi conținutul?
1. Scroll depth. Cât de mult au făcut scroll într-o pagină vizitatorii?
2. Time on page. Cât au stat pe o anumită pagina?
3. CTA clicks. Câte clickuri au dus la conversii?
Este indicat să măsori în Google Analytics [brand] + [produs] – căutări de această formă.
Un lucru de măsurat este poziția medie versus CTR – rata de click.
Este indicat să măsori datele structurate – cât de bine sunt implementate pe site?
Poți pune în Google Analytics retururile de produse, uneori e mai greu să știi cu exactitate, unele se pot pierde, dar te ajută mai mult decât dacă ar lipsi complet.
Raportarea pentru o oră:
1. Sesiuni.
2. Conversii.
3. Tranzacții.
4. AOV.
Este indicat să pui datele în DataStudio.
E indicat să personalizezi rezultatele unor căutări.
Unele informații venite prin căutări e nevoie să fie conversaționale.
48% creștere a valorii cumpărăturilor pentru personalizarea rezultatelor pentru un site.
Remarketing / Retargeting – va fi din ce în ce mai greu de făcut în viitor.
Ai nevoie de enhanced e-commerce setup.
Ai nevoie sa construiești custom resports / dashboards.
De uitat la:
1. Rapoarte keywords pe SEO;
2. Trafic;
3. Venituri.
La lucrurile acestea e bine să te uiți zilnic.
Există boți care se pot lega la Slack care îți raportează rapid dacă a crescut/scăzut brusc?
La site-urile personale, folosește:
1. Scroll depth;
2. Time on site.
Ca metrici pentru evaluare.
“So you’ve set your strategy, you’ve implemented an analytics platform, and you’re optimizing for revenue. But, do you have the whole picture? Do you know what’s making your users tick? And, do you know what’s ticking them off?
It’s time to explore beyond sales, transactions and ROI, and to build a deeper understanding of what your audience wants, thinks and feels, and where you’re letting them down.
It’s time to measure attention, engagement and experience metrics, to unlock the next level of performance.”
De văzut live blogging și pe Blog-ul GPeC » și în discuțiile de pe Twitter ».