Despre cartea „eCommerce no Bull$#!t. Tot ce ai nevoie pentru a vinde online si vinde online”, de Cosmin Dărăban

Am citit cartea „eCommerce no Bull$#!t. Tot ce ai nevoie pentru a vinde online si vinde online”, scrisă de Cosmin Dărăban.

Mai jos, opiniile mele. Conțin spoilers!, dar este genul de carte la care dacă citești descrierea sau review-uri despre ea, poți să o citești, nu vei pierde din plăcerea lecturii. E un fel de ghid / manual / punct de plecare. Da, are și niște aspecte emoționale, dar consider că poți citi recenzia de mai jos fără să îți afecteze plăcerea lecturii.

Generalități – Câteva lucruri despre carte:

  • Cartea începe prin a da în tine. Adevăruri, greutăți, dificultăți, probleme. După, te învață să te ridici. (Rocky Balboa „Believe in Yourself ” Motivational Speech Sylvester Stallone Insprirational – YouTube) Un stil foarte plăcut, acesta, cu mult curaj să faci așa ceva. Admirabil!
  • La creare cover photos Facebook sugerez și canva.com, în plus față de sfaturile date.
  • Cartea îți propune să vii la un moment dat cu 20 de idei de afaceri.
  • Aș investiga, la partea de generare idei și analiză concepte, conceptul de Design Thinking.
  • De văzut și partea de 10x content la partea de articole de blog.
  • Sunt date în carte exemple din filme seriale (eu aș da doar artistice) și detalii despre fotbal – comparații între ce e campionat intern vs. Champions League (eu aș da doar referințe ușor de înțeles de ambele sexe).
  • Aș lua în considerare să precizez pe viitor și că testimonialele pe site-uri externe, care nu sunt în controlul site-ului pe care se lasă testimonialul, pot fi mai valoroase decât testimonialele care sunt alese și uneori îmbogățite prin adăugarea de imagini de către un site. Adică dacă poți avea review-uri pe un site ca Trusted.ro, poate fi mai valoros decât dacă afișezi pe site doar 10 testimoniale pozitive, chiar dacă sunt reale ambele. Poate fi mai de încredere Trusted.ro. Desigur, asta trebuie testat și validat, dar ar putea fi o idee.

Ce îmi place la carte?

  • Exemplu de idee notată: „Curios cum suntem dispuși să dăm sute de lei pentru un produs iar la 18 lei transport strâmbăm din nas, nu-i așa?”. Mi-a plăcut.
  • Sunt multe opțiuni din care te poți informa dacă vrei să îți lansezi un business. Ce cred că face cartea bine e că îți dă soluții din experiențe personale, trăite, și de pe piața românească. Asta e un mare plus. Da, poți citi despre anumite aspecte ale dezvoltării unui business pe diferite site-uri, da, sunt și alte cărți, da, probabil este mai mult conținut video util despre eCommerce pe YouTube, gratuit, decât ai putea consuma vreodată. Cartea te ajută să faci un lucru mai rar – să discerni, să alegi între A și B, să vezi sub iarbă unde este poteca pe care ar trebui să pășești, știind că a mai parcurs cineva drumul acela, chiar dacă poteca nu e evidentă. Contează mult, ca diferențiator al cărții, faptul că se adresează pieței din România, e scrisă de români, cu experiențe în special naționale. Și mai contează multiplele pălării pe care le-a purtat autorul de-a lungul anilor, a cunoscut domeniul e-commerce din mai multe perspective, lucru foarte util.
  • Cartea mi-a dat idei. Mi-am notat lucruri, am plecat cu lucruri acasă. O lectură în urma căreia scopul cărții a fost atins – am rămas cu ceva util, concret.
  • La început am considerat, după stil, că este o carte pentru bărbați – o anumită logică, axată pe rezultate, lucruri practice (poate sunt sexist). Pe măsură ce citeam, mi se pare nu echilibrat 50-50, dar aproape de asta, ca percepție. Da, stilul e al unor proceduri, dar lectura cărții are emoție, e plăcut de citit, autorul se joacă. Frumos.
  • Pe la începutul cărții se spune „Nu există cea mai bună platforma de eCommerce”. Are Seth Godin o carte – „THIS IS MARKETING”. Așa pot sintetiza și partea asta – să spui că nu există platforma perfectă, și că unora li se potrivesc alte platforme decât a ta – asta cere curaj.
  • Îmi place că procedurile sunt foarte detaliate. Uneori, în cadrul unei proceduri nu este detaliat totul la micro-detaliu, dar procedurile în ansamblu, checklist-urile, toate sunt bine detaliate.
  • Eram pe un forum acum mulți ani, și se scria „Power & Precision”. Autorul are acest stil – găsește elementul-cheie și vine cu observații puternice pentru ele.
  • Am urmat mai multe cursuri ale celor de la Moz, inclusiv pe acelea puse cu generozitate gratuit în perioada CoVID de cei de la Moz. Concluzia e similară cu cartea – foarte utile, și cursurile, și cartea, dar ai nevoie de mai mult. Cursurile sunt super detaliate, cartea conține mai multe informații probabil decât toată academia Pro de la Moz, dar tot nu e destul. Am citit/văzut acum ceva vreme o resursă pe tema „De ce e SEO atât de greu de făcut?” Și era doar despre SEO, adică doar unul din multele aspecte cu care jonglează un deținător de site de ecommerce, care mai e și antreprenor. E un proces dificil și complex. Nu cred că am citit o carte care să poată explica suficient de bine totul. Sunt cărți în care ai mai multe informații, cărți cu emoții puternice, cărți cu un proces de predare foarte plăcut, cărți care îți dau multe idei. Cartea de față, pe nișa ei, dă niște răspunsuri bune.
  • Dintr-o carte tipică, chiar și la recitiri, ai tendința să reții puține lucruri. Mi-a plăcut că autorul a gândit cartea în așa fel încât să rezolve o parte din probleme – ai checklist-uri, pe astea le rezolvi. Ai lucruri sintetizate și organizate așa de bine, că poți reciti fix ce te interesează. Ai studii de caz, care te ajută să te transpui în pielea personajelor descrise, și să reții mai bine. Și ai un stil foarte direct, poate prea direct uneori, care lasă o impresie.
  • În urma lecturii cărții: aș apela și la Academia Gomag, și la platformă.
  • Cartea m-a motivat să îmi doresc mai mult video marketing.
  • Pe tema – „A citi, a reciti”. Merită recitită cartea? Pentru mine, da! Sunt lucruri peste care vreau să revin.
  • Îmi plac foarte mult graficele din carte.
  • În perioada când citeam cartea (4 zile, în 4 etape distincte), am avut o conversație cu o persoană care dorea să facă magazin online (un site mai mic). Și, în timpul discuției, mi-am dat seama că o recomandare de top ar fi Gomag. Nu am lucrat pe platformă, dar citind cartea mi-am dat seama că sunt multe lucruri cu care rezonez. De asemenea, am citit multe review-uri pozitive în piață, și, personal, niciunul negativ legat de aspecte tehnice. Cele de comunicare sunt uneori subiective.
  • Ca o concluzie, am enumerat multe puncte și pro și contra. Însă, în ansamblu, carte e foarte bună, scrisă practic și cu multe locuri din care pot sări idei bune. E un ghid, poate imperfect, dar viu și puternic. Recomand lectura celor interesați de comerțul electronic, în România, dar nu numai.
  • Citatul care mi-a plăcut cel mai mult din carte, și cu care îmi închei recenzia: „Meseria de antreprenor e fascinantă. E sexy. Te atrage hipnotizant, indiferent cine ești, ce știi sau de unde vii. În același timp… e terifiantă.”

Partajează pe WhatsAppLinkurile dau eroare?

Lasă un comentariu

Reguli pentru cei care lasă comentarii »

Puteți folosi Gravatar pentru a adăuga avatar (imagine comentarii).