SEO în 2015

Una din cele mai des întâlnite confuzii pe care o văd în online este concepția că regulile SEO se păstrează constante ani de zile.

Sunt lucruri care nu se schimbă – Google încearcă să livreze constant răspunsuri bune celor ce fac căutări. Însă, pe măsură ce trece timpul, abilitățile lui devin din ce în ce mai bune, și o metodă de influențare a rezultatelor care funcționa în vremurile de începuturi ale motoarelor de căutare (în curând vom face vreo 20 de ani de la acele timpuri) nu va mai merge în 2015.

Ei, și aici apar problemele – văd cum circulă încă sfaturi în SEO ce erau OK într-o perioadă, dar nu mai sunt valabile astăzi. Detaliez:

  • URL-urile generate dinamic, spaima multora, nu fac rău unui site din punct de vedere SEO. Exista o vreme când motoarele de căutare erau teribil deranjate de URL-uri generate dinamic. Astfel un URL de tipul magazinonline.ro/categorie.php?id=14&criteria=price&sort=desc era, în mod firesc, ceva absolut înspăimântător și pentru Google și și pentru cineva care face SEO. Așa că primele sugestii au fost, în mod corect, “fă dintr-un URL dinamic unul static”. Situația e alta, acum. Lucrurile ar trebui să stea, în prezent, așa – dacă ai un site care are mult conținut duplicat din cauza URL-urilor generate dinamic, atunci ai o problemă (adică, de exemplu, pagina de categorie are 10 filtre, fiecare cu URL generat dinamic, și fiecare filtru poate fi sortat după 5 criterii; este același conținut ordonat diferit). Pe de altă parte, dacă ai un site de prezentare, cu câteva pagini, și URL-urile sunt generate dinamic (site.ro/articol.php?id=11), Google va ști să indexeze site-ul foarte bine. Nu ai nevoie, din punct de vedere SEO să faci transformarea URL-urilor, dacă nu ai probleme cu conținutul duplicat generat de URL-uri (adică nu ai filtrări / sortări / alte tipuri de URL-uri dinamice). Da, ajută pentru experiența vizitatorilor să ai în URL cuvinte cheie, da, ai și alte motive decât strict SEO să modifici URL-ul. Dar, strict SEO vorbind, nu ai un motiv serios să faci redirect, pentru că prin redirect sunt niște lucruri care se pierd (valoarea linkurilor, în principiu). Google a evoluat, recomandările generale nu. Motivație.
  • SEO pentru site-urile mari a evoluat mult. Exista o vreme când puteai, doar cu niște tehnici de SEO (linkuri, optimizare on-page) să ai rezultate bune. În opinia mea, în prezent e nevoie de o strategie mult mai globală de atât. Un specialist SEO se implică de la sugestii în alegerea domeniului web, la explorarea de oportunități în conținut, la găsirea de oportunități de poziționare a brandului. Alții sunt de acord.
  • Cuvintele cheie din meta tag-ul “keywords” sunt irelevante. La început, motoarele de căutare erau incapabile să își dea seama despre ce era vorba într-o pagină, și aveau nevoie de oameni care să le specifice “uite, asta e o listă cu cuvintele cheie despre care e vorba în pagină”. Metoda a fost atât de abuzată, încât motoarele de căutare ignoră tag-ul. Este folosit în continuare de pluginuri și add-on-uri de SEO pentru că piața îl cere. Pentru că e folosit de ad-on-uri, alți oameni îl folosesc. Și cercul se propagă. Tag-ul e în prezent complet irelevant, dar practica folosirii lui se menține. Detalii.
  • Acum ceva timp, obișnuiam să sugerez optimizarea unei pagini pentru un termen cheie, maxim doi. În prezent, Google e mult mai priceput în a-și da seama de intenția celui ce caută. O pagină poate răspunde unor cereri formulate diferit, dar care stabilesc aceeași intenție. Detalii.
  • Viteza de încărcare a site-ului a contat dintotdeauna, însă importanța factorului tinde să crească. Mai multe. Încă ceva.
  • Se pune din ce în ce mai mult accent pe realizarea și promovarea de conținut și pe comunități. În trecut, era simplu – făceai un magazin online, strângeai ceva linkuri către el, făceai optimizare on-page, apoi iar linkuri și repetai. În prezent, ai nevoie de conținut – în pagina de produs (să ai o pagină de produs, cel puțin pentru produsele de top, cu informații detaliate și bine realizate), pe blog (text / foto / video), pe rețelele sociale. Ai nevoie de o masă critică de oameni către care să știi că poți să te adresezi constant (newsletter / pagină de Facebook / forum). (de citit pe tema asta, despre “Content Marketing”; exemplu)
  • Întrebările ce vin din partea unui specialist SEO pentru un site mare sunt, în prezent, mult mai mult legate de business decât în trecut (Cum te diferențiezi pe piață? Care e publicul țintă? Cine sunt “fanii” și promotorii site-ului?) Mai multe.
  • Exista o perioadă când în criteriile de evaluare ale unui site conta în special partea de on-page (optimizarea site-ului, de la URL-uri la viteza site-ului) și off-page (linkurile). În prezent, criteriile sunt mult extinse, și țin în special de indicatori prin care Google încearcă să își dea seama dacă vizitatorul este mulțumit sau nu de rezultatul pe care îl găsește. O listă din 2013. Și din 2014.
  • Google Plus contează foarte puțin. Rețeaua s-a lansat cu buzz :) de marketing, o vreme a contat ca deținătorii de bloguri sau site-uri de publishing să își lege site-ul de un cont de tip Google Plus, în prezent importanța e mult scăzută. A rămas însă recomandarea multora de a folosi Google Plus, cu toate că importanța a scăzut. Nu neg că ajută, spun doar că sporul adus e redus. Mai multe.
  • Piața internațională s-a maturizat, piața din România e și ea mult mai matură. Este mult mai dificil azi să obții rezultate pentru un site decât era acum câțiva ani. E cu totul altfel un buget în 2015 pentru SEO față de un buget de acum ceva ani, pentru aceleași rezultate așteptate, pe multe nișe.
  • “Platforma X e mai bună pentru SEO decât platforma Y” este un criteriu fals. Sunt două aspecte mari aici:
    • Platforma să nu “încurce” motorul de căutare să își facă treaba.
    • Timpul de încărcare a paginii trebuie să fie cât mai mic. Odată îndeplinite aceste două criterii, diferențele între platforme există, contează, dar nu sunt atât de mari încât să fie un factor decisiv în decizie.
      Pentru mine, afirmația “Site-ul e pe WordPress, deci e bine optimizat” este falsă. Discuție pe tema aceasta.

Ca o concluzie la acest articol, de fiecare dată când auziți de un sfat în SEO – “fă așa și pe dincolo” -, e necesar, cât mai curând, să vă puneți o întrebare suplimentară – “sfatul acesta e valid și în prezent, sau a fost corect doar într-o anumită perioadă?” Răspunsul la întrebare e mai dificil decât pare, pentru că veți găsi surse online care să valideze practici SEO ce nu sunt corecte, în prezent (acesta a fost un sfat-inception).

Martin Fisch - 2014 2015, https://flic.kr/p/qjyVKv, Licență: http://goo.gl/m9pNH5
Martin Fisch – 2014 2015, https://flic.kr/p/qjyVKv, Licență: http://goo.gl/m9pNH5

Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.