Pe 19-20 septembrie 2024 a avut la QOSMO Hotel Brașov ecomTEAM 2024.
S-a discutat despre viitorul pieței de eCommerce din România.
Mai jos, notițele mele și imagini de la eveniment realizate de mine.
Fotografii:
Vezi fotografii oficiale, realizate de organizatori »
Album foto pe Facebook – ziua 1 »
Album foto pe Facebook – ziua 2 »
Notițele mele de la eveniment:
Ziua 1, 2024.09.19:
Sesiunea #1:
📈 Cross Border Sessions: Winning Strategies, Common Mistakes, and Emerging Trends
It is clear that it is increasingly difficult to perform in e-commerce relying only on the local market. The immense investments made by logistics industry players in delivery infrastructure are an invitation to scale your business internationally.
Why follow this panel? The invited professionals come with concrete figures and recommendations on the following topics:
1. What are the preferred delivery methods depending on the country you plan to expand into.
2. What are the elements you need to put in place before expanding internationally.
3. How to optimize your fulfillment area to stay competitive.
4. What happens with local and international delivery costs.
5. Which countries send the most parcels to Romania and the countries to which local players send the most.
6. Cash on delivery: how it evolves and what online stores need to learn from this preference.
Panel #1
Cornel Morcov
Chief Commercial Officer FAN Courier
20-25% out-of-home (OOH) delivery
“Out-of-home delivery, often referred to as OOH delivery, is a dynamic approach to delivering goods that involves transporting parcels to a convenient location or automated system for the customer, distinct from their residential address. This method is characterized by its increasing focus on consumer convenience and flexibility whilst also offering potential cost benefits to carriers.”
What is out-of-home (OOH) delivery?
George Iordache
Head of International Sales – Sameday Group
Legat de piața de curierat și investiții Sameday – câteva concluzii:
– Vedem o creștere a pieței, datorată în special din vânzările din zona Asiei;
– Există o creștere susținută a
– investiții – buget 150M lei;
– dorim să dezvoltăm rețeaua în toate țările în care activăm
Horia Grozea
Sales & Business Develpment Director – Netopia
Legat de plata cu cardul – Vedem o creștere mai mare, chiar mai mare decât se preconizează creșterea eCommerce în România;
Segmentul plăților cu cardul e momentan impulsionat de vânzări;
Mihai Pătrașcu
CEO – evoMAG
40% vânzare la lockere, în toate punctele unde vindem;
Vedem un trend în direcția aceasta (vânzare la lockere);
Plata online – creștere cu 17%;
Am ajuns la 40% plăți online;
Am ajuns la valori similare cu cele din pandemie;
Pentru că suntem un business cu prezență pe piață de 19 ani, oamenii au încredere să își salveze cardul în platforma noastră; asta a contribuit la creșterea plăților online;
Cornel Morcov
Expedierile cross-border sunt de mai mult timp în România, ne-am dorit de mult timp să exploatăm acest lucru;
Am început de mai mulți ani să conectăm selleri internaționali cu piața din România;
În prezent, nu este o nevoie nu atât de mare a sellerilor din România pe piețe internaționale;
În prezent, majoritatea extinderilor din România în alte țări
BPO internațional deschis la Arad – un nod; conectăm unele țări între ele;
FAN a devenit un jucător regional;
Suntem o forță în zona de comercial în toate țările din regiunea noastră;
Vindem servicii către România și alte state;
Investiție FAN în Republica Moldova – este o investiție de suflet, dorim să crească și să ofere comercianților din România; potențiali clienți: 3M de locuitori, către care se poate ajunge cu o soluție agilă;
În Republica Moldova progresia de creștere este accelerată; adopția eCommerce este accelerată; în câțiva ani ne așteptăm ca procentul de vânzări online vs. total vânzări să depășească acest raport din România;
Există selleri, de exemplu fashion/cosmetice cu volume de aproximativ 1.000 vânzări/zi; există selleri care vând în Moldova cu aceste valori; nișe – fashion/cosmetice/home&deco;
Aceeași selleri internaționali care au venit în România merg și în Moldova; sau în Ucraina – va deveni o piață internațională relevant după rezolvarea problemelor geopolitce curente;
Există probleme logistice – companiile implicate în logistică (curieri, centre de fullfillment etc.) investesc în nișele în care sunt implicați;
Horia Grozea
E și o problemă culturală – România nu a avut tendințe de expansiune internațională;
Nu înțelegem, la Netopia, de ce comercianții români nu se focusează pe piețele europene, deși au potențial, acces la unelte;
Italia, Spania, UK – probabil peste 3M români, ce ar fi foarte bucuroși dacă ar fi targetați de magazinele românești să cumpere din România;
Mihai Pătrașcu
România este o piață de consum care crește foarte mult;
Noi ne gândim – unde investim resursele noastre?
În acest moment, deși avem domenii web cumpărate pentru alte țări, încă ne focusăm pe piața din România – este mult de crescut aici;
Investițiile se întorc în 3-5 ani;
Acum creștem foarte accelerat;
Vindem foarte mult extern;
În 2-3 ani situația va arăta diferit;
În iulie am avut un an de vânzări externe închis foarte bun;
În prezent suntem un seller care deja are încredere în clienți, deja clienții cumpără accelerat în direcția aceasta;
George Iordache
Am început extinderea în Europa acum 4 ani;
2020 – Ne-am extins operațiunile de curierat în Ungaria;
2022 – Ne-am extins operațiunile de curierat în Bulgaria;
Am construit încet, pas cu pas; am avut provocări pe parcurs;
Vedem piața (Ro + Hu + Bg) ca o singură regiune;
Ne-am dorit să creăm o zonă deschisă pentru livrări, cu același tip de servicii; vrem o piață regională;
Vedem o dublare a volumelor YoY;
Creștere regională de la 1M colete la 2M de la an la an;
Magazine crossborder – au crescut și ele;
Multe magazine vând internațional prin marketplace; motivul – fără cheltuieli upfront; ai soluții customer service în țara locală, soluții de curierat regional;
Nu există un curaj pentru magazinele online din România de a merge în alte țări;
Ține de datoria serviciilor de curierat să construiască focusat pe zona asta;
Ca să fie o construcție robustă, e nevoie de răbdare;
Cornel Morcov
Fulfillmentul devine un game changer (schimbător de joc) – pentru magazinele online e mult mai sigur pentru zona costurilor;
Fulfillmentul dă posibilitatea, ca seller să te axezi pe market, vânzări, focus client; dacă e să ai propriul serviciu – chiria e un cost fix, pe care, dacă îl aduci la 100% capacitate – ai nevoie de extindere; apoi, angajații au aceleași salarii lună de lună, dar nu e corelat de numărul de comenzi; un centru de fulfillment transformă un cost fix într-un cost care poate fi scalat în funcție de dorință; poți bugeta cheltuielile de comandă;
De asemenea, prin fulfillment te poți extinde internațional;
Dacă vinzi într-un centru de fulfillment/depozit din România ai livrare mai înceată;
Dacă ai mai multe centre de fulfillment ai nevoie de investiții mai mari în stocuri;
Dpdv al capacității de fulfillment din România este o penurie; seller-ii din România merg pe soluții internaționale, observăm o cerere mai mare;
Am deschis un centru de fulfillment la Chișinău – am observat că un spațiu de 1.000 de metri (e un spațiu mic pentru noi; în prezent operăm pentru logistică / depozitare 250.000 metri pătrați) a fost ocupat în 3-4 săptămâni;
Noi pariem pe fulfillment; în următoare săptămâni vom deschide la Ștefănești un centru de 25.000 de metri pătrați – centru care are două direcții:
a. 10.000 de metri pătrați vor fi axate pe lockere din București;
b. 15.000 de metri pătrați – exclusiv fulfillment pentru selleri din România, dar și internaționali.
Mihai Pătrașcu
În următorii 4 ani e posibil să avem o nouă locație;
Am luat un depozit în locația unde suntem pentru următoarele quartere – din nevoie, a explodat o nișă;
Vindem în special B2B – livrăm aproape zilnic cantități foarte mari de produse;
Livrăm la selleri pe diferite marketplace-uri;
Avem în plan să livrăm în Grecia;
Momentan, suntem rezervați pentru că vedem potențial de a ne consolida poziția în România;
Electronice, electrocasnice, telefoane, IT – ne-am specializat pe aceste nișe;
Gatekeeper-ii (Facebook, Google) nu te lasă să investești foarte ușor;
În online – nu știe nimeni de tine dacă nu investești în promovare (Facebook, TikTok, Google);
În offline, un magazin e vizibil concret (vezi că există magazinul); în online e diferit, dacă nu investești în reclamă, nu ești vizibil;
Strategie evoMAG pentru anul următor – 100M (probabil €); anul acesta – 50/60M €;
Suntem în discuție cu 2 magazine pe nișe, care au avut succes în nișele lor – broad, e dificil; nu face sens să vinzi orice nișă;
Horia Grozea
43% plata cu cardul pentru evoMAG este peste media pieței;
30-35% plata cu cardul – media pe România pentru plata cu cardul;
Google Pay/Apple Pay – devine din ce în ce mai simplu să plătești așa;
Motivul principal pentru care nu se fac plăți cu cardul – încrederea pe care o are un client într-un magazin;
Magazinele care vor să impulsioneze plata cu cardul au pus o taxă la plata cash;
Când clientul pune datele de card pe site-ul tău – e o dovadă de încredere a clientului în comerciant;
Statisticile arată că clienții care plătesc cu cardul au în general în medie și valoare coșului mai mare;
Pentru magazinele online – focus să aleagă acest tip de clienți;
Peste 70% din cumpărături – de pe telefonul; cu Android/iOS poți face plata cu portofele digitale (exemplu: Google Pay/Apple Pay);
Cornel Morcov
Unul din motivul pentru care plata ramburs e încă populară e faptul că nu e așa de scump pentru vânzători să ofere plata ramburs;
Costul de ramburs e în general la curieri, pentru ramburs: de la 3-4 lei la 6-7 lei;
Sellerii internaționali nu oferă posibilitatea de plată cash;
Sellerii au obligație de a educa piața pentru plata cu cardul;
Prepaid – undeva pe la 0.0x (0.0ceva) la sută rată de retur; în zona aceasta e rata de retur, pentru că clientul e interesat să își primească coletul plătit deja;
Când e o plată ramburs – 1/2/3 până la 15 la sută rată de retur – interesul este și al cumpărătorilor să cumpere coletul;
La FAN Courier nu e doar o zi – începe în prima/a doua săptămână din noiembrie și se termină pe la mijlocul lui ianuarie; până în decembrie sunt multe comenzi de livrat (Black Friday, Sărbători), în ianuarie apar multe retururi;
Efortul de scalare/de-scalare într-un timp scurt pune presiune pe costuri;
Ne-ar plăcea ca livrările să fie constante, nu foarte crescute de Black Friday; a trebuit să ne adaptăm;
E un mare efort pentru FAN Courier adaptarea la vânzări foarte fluctuante;
Mihai Pătrașcu
Participăm din primul an la Black Friday;
Estimăm că anul acesta vom avea cel puțin 20% creștere față de anul trecut;
Facem Black Friday toată luna noiembrie și pentru că nu dorim să avem un spike doar pentru o săptămână;
Paradoxal, e-transport ne-a obligat să refacem partea de recepție și să avem o înțelegere mai bună a imaginii de ansamblu;
Apar probleme, dar apar și diferite soluții;
Legat de alegerile din noiembrie/decembrie – avem un focus pe o comandă mai mare, și nu ne impactează așa de mult situația politică;
BNPL – creștere de 55% față de anul trecut;
Am căutat să îi dăm clientului cât mai multe posibilități de plată – el decide;
George Iordache
SAMEDAY anunță achiziția grupului Pactic din Ungaria și își continuă expansiunea regională
Legat de Black Friday – ne facem pregătiri pentru Black Friday anul următor imediat după ce se termină Black Friday;
Anul acesta am echipat câteva depozite cu soluții noi de sortare;
Avem în plan deschiderea de noi spații;
Volumele cresc în perioada post-Black Friday cu până la 40%;
Volumele cresc pentru livrare din ziua 2-3 de Black Friday;
Panel #2
Florin Toma
Head of Business Development – DHL Express
Număr de cumpărători pentru piața din România este pe la 10-11M de clienți, în total;
În Diaspora mai e însă probabil o piață de dimensiuni identice ca volum de clienți online, dar sunt destul de ignorați de vânzătorii din România;
În Italia numărul de clienți e probabil de dimensiunile unei alte Capitale;
Impactul pe care îl are Shein/Temu în România e important;
Șerban Stoica
Chief Sales Officer – Cargus
La Cargus am dorit să extindem prezența nu doar la țările din Regiune, ci pentru toată Europa;
Eu un fel de situație de tipul “Oul sau găina? – cine a fost primul?”; dacă oferim servicii de livrare în Europa, probabil comercianții români vor dori să vândă în Europa;
E un potențial foarte mare în livrarea internațională;
Până acum am dus volume din alte țări în România, în prezent trendul dorit e invers;
Import produse – Echipa noastră e prezentă în Cehia, Polonia, Germania; avem colegi în aceste țări care
Export produse – inițial: Bulgaria + Grecia – pentru export; ulterior – toată EU;
Diana Leonte Günay
e-Commerce Manager Europe – LC Waikiki
De când am deschis cross-border, am deschis inițial România și Bulgaria;
Germania, Franța, Italia – targetăm diaspora turcă din acele țări;
Bulgaria e o țară apropiată nouă, avem similarități;
Recent, am deschis cross-border Grecia, cu fulfillment din România;
Packeta lucrează cu companiile locale; ne oferă posibilitatea să alegem curierul din fiecare țară;
Grecia – poșta locală în Grecia – cu ei colaborăm;
Marcin Pondo
CEO – Consulting Hungary
Sediul e în Ungaria;
Polonia e foarte diferită de Ungaria;
40M populație în Polonia;
Ungaria – de patru ori mai mică populație;
Romania – de 2.5x ori mai mare decât Ungaria;
85% din cumpărătorii din Polonia comandă la locker-e; pot folosi locker-ele pentru retururi; 48h timp de ținere a coletelor în locker-e;
Ungaria – e o piață mai conservatoare;
Dacă dorești să primești plata în Polonia – BLIK e o soluție;
În România, e nevoie de sisteme de plată diferite;
Ungaria – clientul dorește să plătească cu cardul la livrare;
Florin Toma
Este un trend de a primi bunurile a doua zi;
E o mare nevoie pe piață de livrarea după două zile;
Livrăm marfa din punctul A (România) în B (Europa) next day; (ziua următoare)
Ne obligă piața să avem acest comportament;
Polonia, România, Ungaria – există comportamentul de livrare la locker; în Vest clienții doresc bunurile livrate acasă;
On-Demand Delivery – dăm mai multe opțiuni de livrare, așa cum dorește clientul, nu furnizorul de produse (seller-ul); dacă clientul dorește livrare în anumit interval orar, la locker sau acasă etc. – clientul poate alege asta;
Recomand să vindem unde avem audiențe;
SUA – principala țară ca destinație a bunurilor din România;
Abia ulterior vin țări din Vestul Europei;
Pentru SUA – foarte mulți clienți vând pe Etsy;
De asemenea, în SUA se vând fashion, bijuterii, cosmetice;
Șerban Stoica
Livrarea a doua zi vine cu un cost;
Cargus achiziționează QeOPS pentru a-și consolida serviciile de e-fulfillment și logistică
Dacă un bun se încadrează în 3-4% refuzați, există posibilitatea de a verificat pentru calitate, repacked, și trimis către altă țară;
UK – livrarea la ușă;
Franța – livrarea la locker;
Cine (curier) investește din timp are o tracțiune ulterioară mai bună;
Am văzut asta în România – cu livrarea la locker-e;
Marcin Pondo
Pentru expansiunea internațională ai nevoie să faci niște pași mai mari;
Rezultatele cu expansiunea internațională nu vin după pași mărunți;
Diana Leonte Günay
Primul pas pentru a minimiza coletele uitate – taxa de COD – Cash on Delivery (plata la livrare);
Am redus retururile;
Prin linia de produse, încercăm să păstrăm aceleași linii – clienții să devină fideli, să știe ce comandă;
Pagina de produs – trebuie să fie detalii corecte; detalii tehnice – material, țara de producție, croială;
Căutăm să reducem rata de retur;
Florin Toma
România e o țară importantă – generează un număr de clienți pentru eCommerce;
Există un gap de la o piață curentă de 10-11M clienți – poate ajunge la 19M;
Unde să te extinzi?
a. Pentru magazine mari din România – unde e audiența mare, piețe mari internaționale;
b. Magazine mici românești – poate fi o idee să te extinzi unde e Diaspora;
Diaspora – un potențial excelent pentru România;
Se pot dubla afacerile din România cu ajutorul Diasporei;
Piața mondială a venit ca o mănușă pentru DHL;
Șerban Stoica
Economia României a crescut 2.5x față de creșterea medie în EU;
România – PIB/capita – aproximativ la nivelul Poloniei; probabil îl va depăși în anii următori;
%populație care utilizează eCommerce – 40% sub media EU;
Trendyol, cea mai mare platformă turcă de e-commerce, controlată de gigantul chinez Alibaba, a vândut anul acesta 3 milioane de produse comandate de 500.000 de români. Președintele grupului spune că țintește un milion de clienți români până în decembrie
Creșterea e importantă, dar mai importantă e calitatea creșterii;
E importantă calitatea veniturilor, nu neapărat magnitudinea lor;
Sustenabilitatea contează pentru venituri, cât și sustenabilitate în sine;
Reciclăm unele lucruri, dar ce facem cu textile? Unele textile din alte zone ale lumii, pe care nu le refolosim?
Marele push (creștere) vine din zona de fashion; și pentru sustenabilitate, dar și ce facem cu acele venituri;
Generația până în 1995 – sustenabilitatea nu e diferențiator care să îl facă pe consumator să plătească o primă de preț;
Generațiile de după 1995 – dispuse să plătească un preț mai mare pentru sustenabilitate;
Există platforme de vândut și revândut produse;
Marii jucători din fast fashion merg în această zonă – platforme care oferă clienților lor posibilitatea să revândă produsele;
Cu certitudine clientul român începe să se uite, și vom vedea probabil o creștere pe termen mediu;
Dacă comandăm 200.000-300.000 colete dintr-o zonă și folosim doar 1/2 din ele, ce se întâmplă cu restul?
Marcin Pondo
E nevoie de o extindere internațională;
România – Piața locală crește, e potențial, dar e nevoie și de creștere internațională;
Avem din ce în ce mai multe cereri pentru fulfillment din partea unor țări internaționale;
Q&A: (sesiune de întrebări și răspunsuri)
Marcin Pondo
Ca expansiune – poți să folosești un marketplace (Amazon, Allegro);
Câți extinzi un brand cu 2,000 de SKUs – Stock Keeping Unit – ai nevoie de optimizare, de exemplu ai nevoie de localizarea titlurilor și descrierilor; pornești extinderea cu produsele de top;
“A stock-keeping unit (SKU) allows vendors to track inventory. It consists of alphanumeric digits and a scannable bar code printed on a product label. The characters define a code that tracks the price, product details, manufacturer, and point-of-sale. SKUs may also be applied to intangible but billable products, such as units of repair time in an auto body shop or warranties. ”
SKU: What It Is and How It Works
Ai nevoie de un număr de telefon local;
E necesar să fii conectat cu soluții de logistică locale;
La început nu e nevoie de costuri mari; costurile de logistică sunt per parcel;
Cea mai mare dificultate la început – timpul pentru a înțelege piața, găsi parteneri, pregăti operațional;
E greu să rezolvi probleme dacă pornești cu piciorul stâng;
Florin Toma
Căutăm să învățăm magazine locale (25 de magazine online sunt invitate la întâlniri) cum să se extindă;
Venim cu un model de business cu care magazinele online să fie mai vizibile la nivel internațional;
E important să faci pașii să te extinzi;
DHL România: Încurajăm clienții să facă pași către piețele mature, să nu se rezume la România și țările din regiune
3-4% din magazinele din România vând peste hotare;
Vă doriți o afacere online profitablilă, la… – DHL Express Romania | Facebook
Diana Leonte Günay
Vă încurajăm să testați cât mai mult;
Am testat prezența pe ZALANDO
Dacă ai un business nișat pe un segment, poți avea succes pe alte țări;
Sunt companii internaționale care vând în România;
Șerban Stoica
Definește foarte clar:
a. Ce vrei să faci și
b. Unde vrei să ajungi;
Ai nevoie să testezi constant;
🔊 Limitless Presentation – “SEO Reimagined: How SGE and Product Grid Are Changing the Game”
- Explore the Evolution of SEO: Understand how Search Generative Experience (SGE) and Product Grid technology are redefining traditional SEO practices.
- Global Impact: Examine the influence of SGE and Product Grid in major markets, particularly the U.S. and Europe, and how they shape online search behavior.
- Opportunities for Growth: Learn how businesses can leverage these new tools to enhance visibility and performance in competitive landscapes.
- SEO Best Practices for the Future: Discover actionable strategies to adapt and stay ahead as these technologies become more mainstream.
- Case Studies and Trends: Dive into real-world examples of successful implementation of SGE and Product Grid in various industries.
This overview will set the stage for a forward-thinking, practical presentation on SEO’s future.
Cristian Bolocan
Head of SEO & Partner – Limitless Agency
Limitless Presentation – “SEO Reimagined: How SGE and Product Grid Are Changing the Game”
Andrew McGarry (@beyondcontent) / X
95% – generative AI apare pe căutări informaționale
Generative AI nu e încă în România;
Google – se separă în două părți: zona tranzacțională și informațională;
Google I/O 2024: New generative AI experiences in Search
Probabil va apărea în perioad următoare și pe piața din România;
În zona comercială, ne așteptăm ca Google să devină un comparator de prețuri;
După această etapă, Google își dorește să devină un marketplace – asta înseamnă că va fi foarte importantă integrarea cu Merchant Center (va fi important pentru fiecare vânzător în parte);
Explore Brands – un alt tip de search feature, prin care Google vrea să sugereze explorarea produselor unor branduri;
Este un format de tip Beta, inactiv pe România;
Traficul pentru Google Discover este un trafic pe zona de Awareness;
Traficul din Google Discover apare în Google Analytics ca trafic direct;
Google Discover este o verticală nouă care merită să fie explorată;
Free Listing – apare în Merchant Center;
Free listings policies – Google Merchant Center Help
YouTube are o expunere 2x mai mare din decembrie 2023 – conform Ahrefs;
YouTube Analytics – organic traffic de explorat;
Check your YouTube Analytics data – YouTube Help
Brandul este cel mai mare asset pentru SEO în ecosistemul prezentat;
40+ YouTube Stats for 2023 – 99firms
“The most searched keyword in the US and globally is “YouTube,” and youtube.com gets the most traffic from Google. (Ahrefs)”
56 Google Search Statistics to Bookmark for 2024
Google Merchant Center – devine din ce în ce mai important pentru SEO; igiena contului contează;
Promote Your Business with Merchant Center – Google for Retail
The estimated size of YouTube is 14.4 billion videos. (Tubestats)
124 SEO Statistics for 2024
2-4-6 săptămâni de la includerea vizibilității plătite (Google Ads) ajută Google Organic;
Sessions: Online Shops that Inspire: Tech that Really Makes the Difference and How to Build and Master Marketing Strategies
Advertising costs continue to rise, and 2024 has brought more aggressiveness from Asian players in the battle for user attention. Additionally, we have four rounds of elections that come with their own online promotion campaigns, putting further pressure on the budgets of e-commerce players.
On the other hand, the automation of processes is no longer a luxury only affordable to major players. Solutions based on the latest technologies have become increasingly accessible and already make a difference in the competitiveness of online players.
However, how do we choose the right solutions when everybody promises to change our business with the help of Artificial Intelligence? Also, it is important to understand how to integrate these technologies in a way that is relevant to our customers as well as to the members of the organization.
Why follow these sessions? Our guests come with strategies and concrete figures on the following topics:
🤖 Session 1: AI and Beyond AI: Tech that Really Makes the Difference
– The latest technologies that make a difference: how to choose the right solutions
– Online store audit: when to do it and what are the most severe problems you might have
– How to put Artificial Intelligence to work: how to prepare your infrastructure and organization for proper adoption
– Personalizing the experience: tools that make the user have a pleasant experience
Andrei Ștefan
Director Ecommerce – Decathlon
Prezenți pe 60 de piețe.
Franța e sediul principal.
Cătălin Emilian
Country Manager Ro & Bg – RTB House
S-a trecut partea de acceptare a cookie-urilor la utilizator;
În realitate, pare o renunțare la Third-Party cookies – la utilizator;
O soluție posibilă – Privacy Sandbox;
The Privacy Sandbox: Technology for a More Private Web
Cristi Movilă
Partner & CEO EMEA & APAC – IT Globers
De obicei nevoia în business e legată de a vinde mai ieftin sau de a eficientiza procesele;
Este foarte important să fac o analiză detaliată;
Clienții vor de multe ori soluții custom (particularizate pe nevoile lor);
De exemplu – pe partea de supply chain optimization;
“Supply chain optimization makes use of technology and resources like blockchain, artificial intelligence (AI), and the Internet of Things (IoT) to maximize efficiency and performance in a supply network.”
What Is Supply Chain Optimization? | IBM
Unele companii au nevoie de o optimizare a cash flow-ului;
Alte companii – eficientizarea spațiului de stocare; (optimizarea cifrei de afaceri pe metrul pătrat); e dificil de implementat – ai nevoie de harta magazinului; care e stocul la raft; cât de rapid aduc produsele la raft; ce branduri am la raft – concurenți; calitatea clienților (ce vor clienții să cumpere); ce fac concurenții?; factori externi – vremea;
Este important ca clienții să aibă o privire globală;
Sfat practic – de făcut o matrice (impact în companie vs. efort de implementare);
Cătălin Bordei
Managing Partner – Innobyte
AI-ul poate rezolva anumite nevoi ale magazinelor și ale business-urilor – creștere a veniturilor sau optimizare a costurilor;
AI – tehnologie care e demult pe piață; există aplicații AI în zona de recomandare produse;
Ce e nou? Generative AI – care începe să devină utilă; exemplu – chatbots pentru partea de customer support; exemplu – generare de conținut pentru site;
Cătălin Emilian
Performance/retargeting – e foarte ușor de personalizat, ai istoric căutare;
E bine să personalizezi și în zona de upper funnel – poți avea un mesaj specific în funcție de conținutul mesajului din pagină; sau să corelezi mesajul în funcție de vremea de afară, de momentul din zi;
Soluții de personalizare – cresc rata de click; cresc interacțiunile ulterioare cu site-urile;
Atâta timp cât respecți partea de privacy (intimitate) a clientului respectiv, nu este nicio problemă; îți poți ajusta mesajul în funcție de ce citește online; poate fi deranjant când urmărești utilizatorul la nivel de individ; pot apărea în această situație probleme;
Andrei Ștefan
Zona de mobile & loialitate clienți – prin aplicații mobile și pentru că știm bine publicul sportiv;
Avem 31 de magazine fizice – încercăm să unim experiența online/offline prin aplicația mobilă, prin consiliere în servicii;
Avem de tooluri care unesc zona de online-offline – omnichannel;
Italia/Spania – au mari comunități de români interesați de produse;
Multichannel vs Omnichannel: Definitions, Differences & Strategies
Cristi Movilă
Recomandăm testarea – de exemplu, optimizarea cifrei de afaceri pe metrul pătrat într-o anumită zonă mică;
Există nevoie de oameni care să poată implementa soluții de optimizare;
Implementăm inițial proiecte mici, care cresc apetitul – cresc adopția;
Metodologia Agile e importantă;
What is Agile? | Atlassian
The Agile methodology is a project management approach that involves breaking the project into phases and emphasizes continuous collaboration and improvement. Teams follow a cycle of planning, executing, and evaluating.
Companii mari din lume au început în alte verticale decât acționează în prezent pe piețe;
Investitorii se uită de obicei la echipe, mai degrabă decât la o idee;
Mai important decât oricând – fail fast;
Fail Fast: How to Learn from Different Types of Failure | LinkedIn
“Fail fast” means to test your assumptions and ideas as quickly and cheaply as possible, before investing too much time, money, or resources into them. By failing fast, you can learn what works and what doesn’t, and iterate on your solution until you find the best fit for your customers, users, or audience.
Cătălin Bordei
Ai un risc foarte mare când îți bazezi un business pe un singur om (de exemplu – colaborare cu un freelancer);
Dacă “pică” un site și un freelancer nu e disponibil s-ar putea să te coste mult;
Lucrul mai ieftin e, de obicei, cel mai scump;
Am lucrat cu clienți care au venit inițial și au refuzat colaborarea din cauza unor costuri mai reduse la alți furnizori, dar care au livrat produse slab calitative, și au revenit ulterior, după ce au pierdut sume de zeci de mii de €;
Dacă aveai o întârziere de implementare în Pandemie, când business-urile creșteau;
Cristi Movilă
Plătești ori bani ori cu bani;
Întrebare – ți-ai sunat clienții care au comandat cel mai mult?
Pur și simplu, poți suna clienții de top și să îi suni și să le mulțumești;
În câteva ore, cel mult zile, poți suna clienții de top și e doar o chestiune de decizie și de prioritizare a ce faci;
Cătălin Bordei
Unul din cei mai mari furnizori de fashion din România – aveau un spike de customer service;
La fiecare colet puneau o bucată de ciocolată elvețiană în colet;
Aveau spike-uri când NU dădeau acele bucăți de ciocolată; clienții erau indulgenți cu magazinul datorită ciocolatei;
Soluții simple – pune bilete de mulțumire în colet;
Oamenii vor fi mult mai indulgenți cu brandul în această situație;
Cătălin Emilian
Avem campanii foarte bune pe zona de real engagement; targetăm utilizatorii care instalează aplicația pe mobil și ne ducem cu campanii dedicate, ceea ce crește retenția;
Retenția crește și cu 60% față de campanii care nu au retargeting;
Unele aplicații au push notifications, dar nu ating toți vizitatorii – de exemplu, cei care dezactivează notificările; sau cei care dezinstalează aplicația;
Dacă trimiți notificări în aplicație săptămânal, scade rata de interacțiune cu aplicația;
E bine să ai comunicare și prin retargeting, nu exclusiv prin notificări din aplicație;
Andrei Ștefan
Suntem la maturitatea în care am ajuns să analizăm cifre la nivel global (se unesc statisticile), dar, desigur, există și statistici granulare, de exemplu pe un magazin din Brașov există statistici dedicate.
Q&A: despre chatbots
Cristi Movilă
Factor uman la customer support – e nevoie pentru customer service de o persoană, care primește training, îi dăm acces la anumite resurse și platforme și îi dăm atribuții de a răspunde la prompt.
Un chatbot e la un nivel mai înalt – nu pornește de la zero, are deja o inteligență mare, îi dăm acces la resurse pentru a o antrena/train-ui; îi dăm anumite restricții (să răspundă la întrebări într-un anumit context); poate da răspunsuri mai valoros și poate da mult mai multe răspunsuri; de asemenea, are acces la istoric browsing, comenzi – va răspunde în plin context; să replici acest lucru e foarte greu cu un om;
Proiect de folosire boți inclusiv la lucrul cu copii cu autism – poate avea rezultate mai bune decât interacțiunea umană;
Toate lucrurile în tehnologie doar avansează;
Cel mai slab nivel al tehnologiei e cel de azi; va merge doar în sus;
E utilă o validare a răspunsurilor chatbot-ului cel puțin în etapa inițială;
🤖 Session 2: AI and Beyond AI: Tech that Really Makes the Difference
– The latest technologies that make a difference: how to choose the right solutions
– Online store audit: when to do it and what are the most severe problems you might have
– How to put Artificial Intelligence to work: how to prepare your infrastructure and organization for proper adoption
– Personalizing the experience: tools that make the user have a pleasant experience
Mihai Nica
Country Manager România – Daktela
66% din clienții din diferite industrii au fost încântați de AI;
Implementăm soluții de tip: chatbot/voicebot/emailuri;
Sebastian Irimia
Co-Founder & CTO – Dyver
O pagină de tip thin content va avea trafic din partea motoarelor de căutare mai mic; de asemenea, conversii mai mici;
1Arthur Rădulescu
Founder & CEO – MerchantPro
Automatizările – o zonă importantă pentru viitoare;
Am dezvoltat foarte mult pe partea de automatizare – mai multe soluții pentru magazinele – Automatizări de procese si fluxuri eCommerce – MerchantPro
Un comerciant – trebuie să facă healthcheck-uri de bază; apoi să treacă la automatizări;
Am căutat să deschidem mai mult platforma pentru third party partners;
Folosirea de soluții de tip API;
1/4 din cei prezenți în sală – parteneri, lucrează într-un fel sau altul cu MerchantPro;
Ionuț Radu
CEO – Librex
Am căutat să oferim o navigare ușoară, navigare eficientă, checkout simplu și rapid; de asemenea, customer service bun;
În prezent, nu putem să nu luăm în calcul automatizările;
În 2024, nu putem avea un magazin online fără să îi recomandăm produse din istoricul din site sau din comenzi;
Sebastian Irimia
Titlurile – indică sau nu detalii despre carte;
Autorul și coperta cărții – oferă informații limitate;
Intervenția umană – poate fi input pentru un sistem automat;
Avem clienți avansați în zona de catalog, dar și la început
Mihai Nica
În prezent, nu avem clienți în România care să fi automatizat 100% partea de contact center;
Procentele de automatizare pentru soluțiile de AI sunt undeva la 30-80%;
Exemple de 80% – clienții care răspund la întrebările frecvente;
Aplicațiile pe care le dezvoltăm sunt, în prezent, modulare;
La început – prețurile erau mari;
Prețurile la AI – configurare inițială și subscription fee; (abonament lunar)
Subscription fee – Considerăm că prețurile sunt accesibile oricărui magazin online din România;
AI – poate salva atât buget, cât și timp;
În medie, clienții care au implementat partea de voicebot – au redus costurile cu 62.5%; clienți medii spre mari;
Au implementat soluția în Cehia la Generali – atât collection, cât și sales;
“Collection services, also known as debt recovery services, refer to the process of pursuing and collecting unpaid debts on behalf of creditors. These services can be provided by in-house debt recovery departments or outsourced to third-party Collection agencies. The primary objective of Collection services is to recover the owed funds from debtors and restore their accounts to good standing.”
An In-Depth Guide to Collection Services: Definition, Process, and Best Practices
Arthur Rădulescu
Cel mai important pentru magazinele online – să aleagă mai multe metrice;
Platforma noastră oferă sistemele necesare ca să poți măsura ce ai nevoie;
Poți folosi tool-uri ca Google Analytics pentru a măsura și a trage concluzii;
Analytics Tools & Solutions for Your Business – Google Analytics
E bine să îți știi piața – în zona de fashion, sau B2B – există anumite tendințe pe piețele respective, pe care e bine să le cunoști și înțelegi;
Poți avea nevoie de o automatizare mai mică sau mai mare;
E importantă creșterea vitezei;
Ai nevoie de automatizarea costurilor;
Ionuț Radu
Facebook Ads, Google Organic, Google Ads – cele mai importante canale, în ordine descendentă, pentru promovarea magazinului nostru online;
Ai nevoie să ai oferte bune, prețuri bune;
Toate lucrurile pleacă de la procesele care se desfășoară astăzi;
Sebastian Irimia
Nu putem discuta despre eliminarea omului din proces, dar putem vorbi despre eficientizarea procesului;
Există metrici pentru fiecare proces;
Sunt diferite situații: este diferită trecerea de la 50 la 500 vs. trecerea de la 500 la 5.000 de produse;
10-20% din catalog primește 80% din atenție;
Arthur Rădulescu
E important să alegi corect KPI-urile;
“What is a KPI? KPI stands for key performance indicator, a quantifiable measure of performance over time for a specific objective.”
What is a Key Performance Indicator (KPI)? Guide & Examples
Poți măsura, pentru AI, nu doar partea de SEO, ci și lucruri precum rata de conversie;
Pentru un chatbot, ai nevoie de o descriere text;
Exemplu de flux de cumpărare din viitor: ceri chatbot-ului să îți recomande un produs din 100.000 de produse; apoi să îți dea o descriere a produsului prezentat; apoi să facă o sinteză a textului;
Sebastian Irimia
Ai nevoie de o structură de atribute filtrabilă, ajută mult pe partea de automatizare;
Mihai Nica
Un chatbot are nevoie de multe informații;
Ionuț Radu
Dorim să automatizăm partea de email marketing;
Suntem în discuții – stadiu avansat – software AI pentru automatizarea și segmentarea abonaților la email; inclusiv trimitere oferte personalizate în funcție de interesele precizate de clienți;
Dorim să facem un hub cultural – partea de comunicare cu clienții;
Dorim să avem o comunitate foarte activă; acțiuni – blog, recenzii;
Avem o comunitate activă pe partea de social media;
Dorim să facem evenimente culturale, care să atragă cititorii;
Dorim interactivitate cu autorii;
Vrem să facem evenimente online și offline;
Arthur Rădulescu
Ai nevoie să faci totul perfect – contează ca livrarea produsului să fie rapidă; durata livrării te diferențiază de competiția din Europa, dar, mai ales, din China;
Automatizarea te poate ajuta să reduci din costuri;
Nu trebuie să ajungi într-o bătălie a prețurilor;
Vezi ce te diferențiază și pune accent pe diferențiatorii tăi;
Nu recomand să împingi un chatbot fără o intervenție umană în spate;
Trebuie să ai o relație foarte bună cu clientul – umană; Temu nu o poate avea;
Mihai Nica
Sunt unele imperfecțiuni pe partea de AI pentru limba română – voicebots – dar în general rezultatele sunt mulțumitoare.
📈 Session 3: Building and Mastering Marketing Strategies
Raluca Radu
Founder & CEO – MTH Digital
Digital Marketing se schimbă constant.
Mădălina Stănescu
Founder – Optimized
Ne costă mai puțin să convingem clienții actuali să cumpere de la noi.
Focus pe baza de date existentă deja.
20-25% awareness; restul – performance;
Raluca Radu
Propunem clienților să înceapă la 10% pe awareness;
Depinde mult de tipul de client;
Cred că e o specie rară – cei care doresc să investească în awareness;
Încă ne așteptăm la Quick Wins – cum să ai rezultate foarte rapid;
Oamenii încă caută – cum să faci bani pe TikTok;
Idee căutată – cum crește ROAS de 400x – ca Făt-Frumos;
Dan Lupu
CEO – Mizar
Ne pregătim intens pentru fiecare lansare de colecție – creație și producție;
Venim constant cu produse noi;
Puncte esențiale în an – Lansarea noii colecții; Campania de Black Friday; Sărbătorile de iarnă;
Vom face anul acesta odată cu ceilalți retaileri mari;
Clienții sunt mult mai receptivi la campaniile în mediul online decât în offline;
În campania de sales din vară – au crescut comenzile pe online, nu neapărat pe offline;
Alin Vlad
Ecommerce Director – Otter Distribution
Și noi ne-am axat pe noua colecție;
Pentru noi e Black Friday când spune eMAG că e Black Friday;
Anul acesta – Black Friday – 8 noiembrie;
Mihai Tănase
Director de Marketing – Dacia
Avem o platformă de eCommerce proprie;
Avem oferte, dar nu neapărat foarte mari;
Într-un showroom Dacia – discounturile sunt transparente și oneste;
Raluca Radu
Clienții se așteaptă la reduceri de Black Friday;
Strategii Black Friday – Ai nevoie să faci teasing, awareness, să adaugi produse noi – eventual pentru wishlist;
Robert Trandafir
Manager & Co-Founder – Gun Media
Scopul nostru e să avem încrederea clienților;
E foarte important, când facem teasing – să facem teasing pentru două tipuri de audiențe: cei care ne cunosc și cei care nu ne cunosc;
Mădălina Stănescu
Ne privim clienții ca pe parteneri;
Ai nevoie de o comunicare transparentă cu clientul;
Avem nevoie să știm ce se întâmplă cu clientul – timeline-urilor campaniilor, de exemplu;
Dan Lupu
Influencer marketing-ul – completează strategiile generale de marketing;
Suntem atenți să oferim un conținut de calitate și relevant pentru clienți;
Mihai Tănase
Despre influencer marketing – nu e OK să promovezi branduri total diferite: Dacia, Tesla și BMW; nu pot fi toate brandurile cele mai bune;
Clienții sunt cei mai buni influenceri;
Raluca Radu
Avem nevoie de învățat de la jucători ca Temo pe partea de marketing;
Dincolo de prețuri mici, fac marketing bun și au bugete mari; prețurile – mici;
Robert Trandafir
Roata Norocului – poate funcționa pe site-ul tău SAU nu; e de testat; să aibă sens cu comunicarea de brand;
Dan Lupu
Întrebarea e – nu dacă să investim în brand, ci cât ne permitem să investim în brand?
Ziua 2, 2024.09.20:
📝 E-commerce in 2024: Regulations and Competitiveness
The legislative changes at the European Union level, whether we talk about those already in effect, such as the Digital Markets Act, or those being discussed as necessary and in preparation, such as a measure to create fair competition conditions, influence the direction of online commerce.
They also influence how local authorities treat and evolve online commerce, which is why we bring to the same table representatives of public administration, industry associations, and legal professionals.
Why follow this panel? The main discussions will focus on the following topics:
1. Legislative changes at the EU and local level that have most impacted the e-commerce industry.
2. The impact of Asian platforms like Shein and Temu on the local market: do we have fair competition conditions?
3. The public administration’s vision on online commerce: how we manage to have a public-private partnership that helps the industry’s development
Cosmin Neculiță
Inspector Șef Serviciu Antifraudă – Direcția Comerț Electronic DGAF
De la 1 ianuarie consumatorii vor trebui să dea CNP fiscal pentru a emite factură;
Cristian Pelivan
Director Executiv – Asociația Română a Magazinelor Online
125M trimiteri anul trecut
Cosmin Neculiță
Anul trecut – 1016 controale pe comerțul online de bunuri;
Anul acesta – 155 entități verificate;
1028 de notificări trimise;
1124 – entități verificate prestări servicii online;
Glovo, Tazz, Uber – 212 societăți comerciale verificate anul acesta;
49 de entități verificate;
Verificat anul acesta: 100M lei noi, entitate;
Cristian Pelivan
Retailul va crește la 6.5% anul acesta;
Cosmin Neculiță
Problemă problemă – subdeclarare sau nedeclarare venituri;
TVA-ul nu este al dvs., este al Statului;
New ‘DAC 8’ directive adopted – Tax transparency rules for crypto-asset transactions
Programul APIC / Inspectorii ANAF vor putea identifica momen
Cristian Pelivan
Waste Framework Directive – European Commission
Texte adoptate – Ambalajele și deșeurile de ambalaje – Miercuri, 22 noiembrie 2023
Se va merge pe ideea pe ambalaje reutilizabile. (extemplu ipotetic – RetuRO pentru ambalaje)
Dilemă – cum se va măsura volumul de aer dintr-un colet.
Cosmin Neculiță
Ce dorim de la un site? Site-ul să fie bine structurat, cu informațiile de plată, date identificare;
Sfatul e mai degrabă către client – să aleagă mai bine site-urile de pe care cumpără;
Prețul cel mai mic e deseori un criteriu;
Curierul ar trebui să prezintă identitatea cât mai bună a persoanei care predă coletul; și a persoanei către care dă rambursul;
Cristian Pelivan
Ziua Ecom 2024
Cosmin Neculiță
Șefa ANAF: Proiectul Big Data are termen de implementare de 2-3 ani / Până atunci, lucrăm la anumite module – HotNews.ro
Pentru entități din afara UE (Exemplu – Temu, Shein) – Se plătește TVA de către acele țări pe România. Se colectează și se achită TVA pe teritoriu național.
🎤 Invest HK Fireside chat
Roxana Maricuțu
Deputy Head of Investment Promotion – InvestHK
România este pe harta companiilor din Hong Kong – cloud, securitate cibernetică, outsourcing, suport tehnic ulterior;
Zipo Lai
Head of Family Office, Europe – InvestHK
Oferim consultanță pentru orice tip de investiție – servicii financiare, tehnologii inovatoare, servicii clasice etc.;
Te ajutăm să te conectezi cu furnizorii de servicii potriviți;
16,5% – impozitul pe profitul generat în HK (Hong Kong). În HK – nu există taxă pe vânzări, nu există TVA;
Sistem fiscal relativ stabil;
Cea mai importantă sursă de venit pentru guvernul din HK sunt terenurile; 60-70% din venitul în HK provine din terenuri;
HK este poarta de intrare pentru China;
Pentru clienții B2B am integrat o soluție dedicată în contul La Fântâna.
🛍️ Sessions: Romanian Online Shops that Inspire: Paying Attention to What Matters
A session that combines the inspiration offered by e-commerce entrepreneurs with the recommendations of specialists in the financial industry. Whether we talk about Buy Now Pay Later, Open Banking, or simple card payment, these tools grow year by year and can be transformed into consumer loyalty tools.
Why follow these sessions? Entrepreneurs, e-commerce managers, and payment specialists will talk about:
1. Customer retention is important, but what about employee retention?
2. The mistakes that make us stronger: what we learned from the failures we went through as entrepreneurs
3. How to transform payment tools into loyalty tools
4. What are the payment trends in Romania and the region
💡 Sessions 1: Romanian Online Shops that Inspire
Constantin Căpănoaia
eCommerce Director – La Fântâna
Ioana Molnar
Cofondator – Magnolia
Livrăm în România în 2-4h;
Avem curieri proprii, nu colaborări cu firme de curierat;
Dorim ca clientul să poată să aleagă, dintr-o multitudine de buchete, exact buchetul dorit;
Cristian Lia
Director Dezvoltare Carduri – ING Bank
În 3 ani aproape s-a dublat volumul tranzacționat;
Număr tranzacții – peste 50% creștere;
Sorin Trifu
Managing Partner – Roweb Marketing Division
Preluăm date din diverse surse de date;
Putem agrega date și crea o perspectivă macro;
Constantin Căpănoaia
Încercăm să oferim clienților o soluție integrată;
Strategia de business pe care o avem – mergem pe direcția de abonamente online;
Venim constant cu informări; sistem de email marketing pus la punct;
Ținem în continuare la interacțiunea umană; acest lucru creează încredere clientului;
Ioana Molnar
Se poate comanda de oriunde din lume;
O parte însemnată din clienți sunt din Diaspora;
Suport clienți – doar uman;
Statistici (peste 800 de KPIs urmăriți în total) diferite, inclusiv la răspuns clienți;
Clienți educați de frumos;
Sorin Trifu
ROAS este o consecință, ne uităm la el la final, nu la început;
Cristian Lia
Există temeri privitoare la comerțul online;
Legea privind contractul online – poți renunța la contract timp de 14 zile;
Peste 50% plata cu telefonul din total plăți contactless; e destul de digitalizat aici;
Există confuzie între card virtual și card fizic integrat în wallet;
(nejustificat) Există temeri că un card virtual poate consuma bateria telefonului; sau că consumă memoria telefonului;
Temere că dacă adaugă un card în aplicația băncii ajung datele unor persoane neautorizate; încredere mai mare în a merge la sucursală și a face operația;
Cardurile virtuale pot fi restricționate;
Politica de retur ar trebui să fie menționată clar pe un site; fără meniuri ascunse; e bine să nu ascunzi politica de retur; transparentizarea probabil crește încrederea clienților și rata de conversie;
Lockerele – variantă flexibilă, clienții preferă soluția aceasta în detrimentul livrării standard;
Ioana Molnar
Ne dorim să automatizăm procesele, fluxul de lucru;
💡 Sessions 2: Romanian Online Shops that Inspire
Marius Petrache
CEO Marcoser
Peste 85% din clienții noștri vin din organic;
Activăm în vânzarea de inputuri pentru horticultură/legumicultură – focus pe fermierii profesioniști, nu pe hobby,
Mădălin Ilie
General Manager – Telerenta România
Suntem pe piață de un an;
Vom ajunge la 10.000 de contracte noi la sfârșitul anului;
E nevoie de educație în piață;
Ne dorim parteneriate cu oameni din industrie care au produse pe care le consideră pretabile pentru închiriat;
Venim cu soluții și produse pentru clientul final – alte produse și nișe de a fi închiriate;
Radu Mărcușu
CEO – Upswing
La final de an, spre deosebire de PPC, doar echipele de SEO sunt relaxate;
Sunt puține lucruri pe care le putem face și să aibă impact imediat;
Pregătirea de final de an începe cu mult timp înainte;
Lucruri care se pot face și care pot face un impact mai rapid – lucruri care țin de zona tehnică și de platformă; de asemenea, optimizările tehnice au un impact rapid;
Toate lucrurile are un backlog generos de lucruri neimplementate încă;
Puteți vorbi cu agențiile despre lucrurile nefăcute încă, dar cu potențial de impact ridicat;
Dragoș Smeu
Founder – Mavericks
Am început pregătirile de Black Friday 2024 cu o săptămână în urmă;
Black Friday a ajuns dintr-o zi la o lună – noiembrie;
Ajută să ai un touchpoint cu utilizatorul cât mai din timp, nu de Black Friday; să nu începi să faci PPC strict de Black Friday;
MARCOSER – YouTube – 17.700 de abonați, e impresionant;
Black Friday se suprapune cu campanii electorale (partidele au bugete suplimentare de promovare, ceea ce crește costurile de promovare în acea perioadă; atenția se mută pe contextul politic;
Ai nevoie de atenție pe publicul cald (utilizatorii care au interacționat cu brandul);
Poți face campanii în octombrie – bază de utilizatori pe care să îi retargetezi de Black Friday;
First Party Data – important; abonează-te la newsletter pentru a fi în contact cu noi;
“First party data is data your company has collected directly from your audience, whether customer, site visitors, or social media followers.” A Basic Definition of First Party, Second Party, & Third Party Data
Vei avea o bază de date pe care poți comunica separat de alte platforme (Google, Meta), unde nu ai atât control;
Marius Petrache
Mulți dintre fermierii cu care colaborăm nu au email;
Transmitem mesaj pe TikTok;
😉Fermierii întreabă iar specialiștii Marcoser răspund. Întrebarea din… | TikTok
Clip video pe TikTok cu 1.3M afișări;
Ramona Ilitoi
Director of eCommerce – Dacris
Provocările cele mai mari – eficiență pe stocuri; geopolitica influențează timpul de livrare;
Sunt situații în care ai nevoie de parteneriate aproape de casă;
Mădălin Ilie
Strategia noastră:
– Corect – să livrezi ce promiți;
– Simplu – să faci lucrurile simple pentru clienți;
– Rapid – cât de rapid servești clientul;
Avem clienți care uită uneori să returneze produsul;
Radu Mărcușu
Platformele din Asia au impact mai mic pe SEO decât pe PPC, deocamdată, în România
Temu – 100.000 vizite organice pe lună în România;
eMAG – 18M vizite organice pe lună în România;
Shein – 200.000 organice pe lună în România;
Trendyol – 100.000 vizite pe lună în România;
Trendyol – 40.000 căutări pe lună pe brand în România;
FashionDays – 100.000 căutări pe lună pe brand în România;
Ai nevoie să găsești variantele competitive pe care să le aperi – defendable assets;
Politică de livrare și retur foarte bună;
Cultura organizațională poate fi un brand asset foarte bun;
Există o întrebare – prețurile mici sunt sustenabile?
Marius Petrache
Cea mai mare greșeală – să pleci de la produs, și de la produs să cauți publicul țintă (clientul);
Ideal – pornește de la potențialii clienți, înainte să își dea seama ce probleme au, și apoi să vii cu produsele;
Piața se schimbă constant;
Ca material, tot ce facem noi e nișat – și dacă lucrăm cu agenții, e nevoie să lucrăm cu interni ca să ne asigurăm că iese ce dorim;
Suntem cel mai mare furnizori pentru folii și solare; livrăm colete grele și complet atipice;
Facem toate eforturile ca un produs să ajungă, și are o problemă (o gaură, de exemplu, la folie);
Dragoș Smeu
Prețul nu poate fi un diferențiator – un retailer mare, sau unul internațional, poate oferi un preț mai bun;
De ce ar cumpăra un client, ignorând prețul?
Cum motivezi un client să cumpere de pe Cărturești, chiar dacă poate găsi un preț mai bun, uneori, în altă parte?
Headline, descrieri, social media – nu comunică despre preț;
Fii în mintea clientului înainte să cumpere efectiv;
Educă piața – de ce produsul tău e mai bun decât al altora? Încearcă să scoți în evidență alte beneficii decât prețul;
CPA – 28-30% creștere anul trecut față de anul curent;
“Cost Per Acquisition, or “CPA,” is a marketing metric that measures the total cost to acquire one paying customer. It must include the cost of marketing campaigns or other spending to get a new customer.”
What is Cost per acquisition and how to calculate it | DashThis
Poate fi mai eficient să te axezi pe mai puține zone de vânzare, dar în care ești mai competitiv;
Black Friday e un concept interesant, dar nu este doar Black Friday; luna decembrie e OK și ea la vânzări;
Eficiența în decembrie e mai bună decât în noiembrie;
În noiembrie CPA e mai mare decât în decembrie;
Marius Petrache
Tot ce e în offline poate fi o pârghie pentru online;
Dragoș Smeu
Poți spune clientului nu neapărat “Cumpără de la noi”, ci “Uite un avantaj care realmente te poate ajuta, am observat asta”;
Radu Mărcușu
Contează mult și merită să pui accent pe construirea unor diferențiatori;
Cu Generative AI (Claude, ChatGPT) – devine mai ușoară comunicarea; dar pentru că toată lumea are acces la aceste instrumente va fi foarte mult conținut, și nu va avea cine să îl consume; de asemenea, conținutul va fi foarte similar; persoanele care comunică vor trebui să gândească la cum să se diferențieze – ce aduc ei unic, specific lor?
Mădălin Ilie
Suntem prezenți în România, și, mai nou, Polonia;
Luna viitoare deschidem în Spania;
Vom deschide 2-3 țări, probabil, anul viitor;
Ne ia 2 luni să deschidem platforma în alte țări;
Avem o platformă gândită pentru scalare;
În România 90+% din populație locuiește în propria locuință; Polonia are un comportament similar; Spania e diferită; această mentalitate se reflectă și în business;
În România suntem sedentari după facultate; în Vest există tendință de mutare în alte zone și după ce termini studiile;
Dragoș Smeu
Momentan nu avem o problemă de bani; anul viitor e posibil să fie taxe;
În prezent, nu e o problemă de diminuare de consum; ci o atenție la calcul ROAS, cotă din revenue sau marja;
“Return on ad spend (ROAS) is an important key performance indicator (KPI) in online and mobile marketing. It refers to the amount of revenue that is earned for every dollar spent on a campaign. Based on the return on investment (ROI) principle, it shows the profit achieved for each advertising expense and can be measured both on a high level and on a more granular basis.”
What is return on ad spend (ROAS)? | Adjust
Salariul mediu net a crescut în România peste inflație;
Radu Mărcușu
Dacă un brand e foarte prezent în zona de conținut (de exemplu, în zona medicală, farmacii), va fi greu să te bați cu acel brand; dar poți să ai prezență în zone neacoperite – de exemplu, poți avea succes pe TikTok, și abia ulterior să adaugi conținut;
💡 Sessions 3: Romanian Online Shops that Inspire
Mihaela Tudose
Owner – Farmaciamea.ro
Oamenii fac diferența mai ales în Pharma;
Ionuț Grossu
Senior Consultant – Digital Strategy Agency
Au pasiune pe care o transmit clienților;
Mihaela Tudose
În Pharma există o mare competiție; mai ales din pandemie; zona Pharma e reglementată de lege; marje mici de profit;
Nu focusăm mult pe fizic;
Ionuț Grossu
Uneori trebuie să luăm decizii rapide;
Mihaela Tudose
E nevoie să ai parteneri care iau decizii care să te susțină;
Ionuț Grossu
Avem puține informații la modul general despre business și strategie;
Nu știm și niște lucruri elementare;
Strategia e o matrice;
Dacă toată lumea ar face lucrurile bine, ar avea toți succes; nu se întâmplă asta, unii fac greșeli;
Elena Popa
Fondatoare & CEO – Indira.ro
Caut să mă inspir de la concurenții mei;
Ioana Cristodoru
Owner – VanillaDays.ro
În zona de fashion – s-a creat o unitate între noi și clienții noștri;
Elena Popa
Trebuie să urmărim trendurile din fashion, dar căutăm să nu pierdem sufletul și autenticitatea;
În zona de business căutăm să păstrăm intuiția;
Ionuț Grossu
Am găsit 15 diferențiatori care pot fi folosiți în comunicare la Indira.ro;
Peste 4 ani românii vor avea probabil în buzunar cât au avut acum 4 ani în țările Vestice;
E vorba de puterea de cumpărare aici – venituri la prețuri de consum;
Trebuie să putem lua decizii rapid, dacă vedem că ceva nu funcționează;