Bună,
Discut în acest mesaj despre metode practice de formatare a unei lucrări de facultate sau de masterat – diplomă/disertație.
Ce să faci înainte de a scrie lucrarea?
- Lucruri majore: eu aș face un research pe Internet pe tema “Cum să scrii o lucrare de cercetare?”; exemplu de căutare:
guide OR tips OR “best practices” writing paper research OR degree OR masters OR dissertation – Căutare Google; - Aș citi, poate, și ceva, la alegere, între: motivație (ce te face să scrii?) / managementul timpului (cum planifici și respecți deadline-uri) / scriere creativă (cum vii cu ceva nou?) / research de date (cum obții date?);
- Ar fi interesant să mă uit și pe alte lucrări, ale altora, și să caut resurse în limba română despre scrierea unei lucrări:
lucrare de diploma OR disertatie filetype:doc OR filetype:pdf – Căutare Google; - Notă finală: dacă aș fi acum încă student, aș citi cartea:
Amazon.com: P.O.W.E.R. Learning: Strategies for Success in College and Life (9780073375168): Robert Feldman: Books
Cum scrii lucrarea?
Ca soluție, lucrurile de mai sus te ajută să scrii o lucrare la modul general; voi da însă sfaturi practice și aspecte tehnice;
Principii generale:
- Scrie cu diacritice, îți va fi mai ușor să verifici ulterior cu programe automate de verificare a corectitudinii textului și, în plus, multe instituții de învățământ solicită asta; detalii – Verificare ortografică – cum se face în mod automat? – Fii eficient!
- Pentru a crea rapid un cuprins, e indicat să citești despre cum se folosesc Styles în Microsoft Word:
Style basics in Word – Word – Office.com;
Cu ce te ajută Styles?- Dacă coordonatorul lucrării îți cere să modifici un font, poți face asta foarte ușor cu Styles (modifici stilul, și toate elementele, adică toată bucățile din document, scrise cu acel stil se modifică automat);
- Îți va fi mult mai ușor să faci un cuprins, se poate face automat:
How to create a table of contents in Microsoft Word | ShaunaKelly.com
- Reține însă să scrii capitolele, sub-capitolele, sub-sub-capitolele cu stiluri diferite, câte unul pentru fiecare nivel ierarhic (un stil pentru capitole, unul pentru subcapitole etc.);
- Eu aș dezactiva multe din funcțiile automate din Microsoft Word; de exemplu, funcția de AutoCorrect poate aduce surprize în document, apar texte scrise ca în limba engleză automat; căutați la Google “disable autocorrect word [versiunea voastră de microsoft word]” și urmați pașii; alte lucruri care pot fi deranjante sunt autoformatarea (se poate face o căutare după asta, cuvântul e “autoformat”) unor elemente ca liste, tabele, stiluri, linkuri;
- E bine să ai abilitatea de a scrie în mod diferit:
- Inițial ca o variantă de test, lași creativitatea să curgă, scrii mult;
- Apoi ai o variantă foarte rațională și logică, și vii cu idei care susțin lucrurile pe care le-ai scris anterior, sau, dimpotrivă, mai tai dintre ele;
- În fine, e util să ai o variantă a ta atenție la detalii, ce poate găsi ușor lucruri precum greșeli de ortografie, formatare, paginație;
Ce faci după ce scrii lucrarea?
- Sugestia mea e să fii atent la lucrurile mărunte:
- Ghilimelele să arate întotdeauna la fel (dă zoom și fii atent la acest aspect, există mai multe tipuri de ghilimele, vezi Wikipedia pentru detalii, ce e bine să te asiguri e că ai peste tot aceleași ghilimele);
- De asemenea, fii atent la punctuație; sunt reguli clare de spațiere pentru punctuație;
- Gramatica şi ortografia sunt importante, poți cere unei persoane care a studiat intensiv gramatică / literatură română să analizeze textul tău, sau poți lăsa așa, până la urmă;
- Există “ș”/”ț” scris cu virgulă și “ș”/”ț” scris cu sedilă; ar fi bine să știi diferența între cele două înainte să mergi cu documentul la printare, pentru că:
- Poți avea surpriza neplăcută ca unele din cele două variante să nu se afișeze corect la imprimarea documentului sau pe calculatorul profesorului coordonator;
- Cele două caractere arată (greu, recunosc) vizibil diferit unul de celălalt; e o lipsă de uniformitate pe care e bine să o eviți;
- Cum faci dacă ai scris constant cu aceleași greșeli (de exemplu, ai pus mereu spațiu înainte de virgulă)? O soluție simplă este Search & Replace – să înlocuiești, în mod automat, toate virgulele care sunt precedate de spațiu, de virgulă; adică dai CTRL + H, alegi ” ,” să fie înlocuit de “,”; dai Replace All și gata; poți folosi funcția pentru a înlocui caracterele cu sedilă cu cele cu virgulă; când faci asta, e indicat să aplici “Match Case”, adică să înlocuiască “ș” mic cu “ș” mic, apoi “Ș” mare cu “Ș” mare;
- E bine însă să știi că Search & Replace poate fi folosit și la chestiuni mai avansate; de exemplu, poți înlocui toate textele scrise cu font de 10 cu texte cu font de 11; sau poate înlocui toate textele scrise cu caractere aldine cu caractere italice; și se face asta rapid;
- Fie fă rost de un Microsoft Word în limba română, fie, dacă ai deja un Microsoft Word în limba engleză, obține (legal, desigur) Microsoft Office 2007 Multi-Language Pack sau Office 2003 Romanian Pack, sau Microsoft Office 2010 Romanian Language Pack; ați înțeles ideea: un Office language/multilanguage/romanian pack; odată obținută una din aceste soluții, setezi limba documentului să fie limba română (Tools => Language => Set language => Romanian sau Review => Set Language => Romanian) și apeși F7 (Check Spelling); de aici e ușor, Microsoft Word îți va atrage atenția asupra multor lucruri la care, poate, nu ai fost atent; detalii: Verificare ortografică – cum se face în mod automat? – Fii eficient!
- Dacă nu dorești ca documentul tău să poată fi modificat, sau dacă vrei să fii sigur că documentul tău poate fi citit pe cam orice calculator, e indicat să ai și o variantă în format DOC și o variantă în format PDF, pentru profesorul coordonator și pentru printare; Google după “save as pdf word [varianta de word]” și veți găsi o soluție pentru a salva ca PDF;
- Există practici pentru a mări artificial numărul de pagini ale unei lucrări (spațiere mai mare la marginile documentului, de exemplu, dar soluțiile sunt mult mai diverse și creative); nu recomand asemenea tactici, eu dacă aș fi profesor probabil aș fi obișnuit cu asemenea practici și le-aș depista ușor; sărind peste faptul că e un gest inetic, e și ofensator să presupui că profesorul nu își va da seama de tactica folosită de tine pentru a mări artificial numărul de pagini; în plus, rezultatele obținute nu sunt, în general, substanțiale;
- Vezi și recomandarea mea pentru a lega o lucrare în București:
Unde poti sa iti legi lucrarea de diploma sau lucrarea de disertatie in Bucuresti la un pret decent si la calitate foarte Ok? – Fii eficient!;
Chestiuni minore:
- “prof.univ.dr.” se scrie așa cum l-am scris eu, fără spații între “prof.” și “univ.” și “dr.”; e greșit să scrii: “prof. univ. dr.” (cu spațiu).
Succes!
PS, 2018.12.26: Pentru disertația masterat trebuie să arăți că știi deja ce e pe piață – fă o parte introductivă în care arăți situația curentă. Dacă vii cu o cercetare teoretică, sau încerci să găsești o aplicație practică, e bine să arăți că prin lucrarea ta nu încerci să reinventezi roata, și că cel puțin ești conștient că există pe piață lucruri similare cu ce încerci tu să faci. Poți avea și o parte introductivă foarte generalistă, dar e mai bine să încerci în general, să vorbești în partea teoretică despre aspecte teoretice similare cu lucratea ta (de exemplu, dacă vorbești despre problemele cu negocierea “clasică”, poți avea o introducere despre negociere sau comunicare la modul general, dar e mai bine dacă te axezi pe problemele semnalate de alții, adică au făcut lucrări similare cu a ta).
Da, intr-adevar cu fonturile poate fi problema la xerox sau pe alt calculator. Daca ati scris cu diacriticele noi romanesti [cu virgula] si apar ca alte simboluri, e probabil pt ca are instalat Windows XP [care nu include si caracterele noi]. Asta se poate rezolva daca se instaleaza EU Font update [cautare pe google].
Daca aveti de printat ceva e de preferat sa o faceti din Pdf ca sa se retina cat de cat formatul initial. De asemenea unele diacritice [ca de exemplu pt majuscule] se vad/printeaza cum trebuie doar cu anumite fonturi, asa ca aveti grija in word si powerpoint.
Si inca un lucru! La final salvati pe langa pdf in format compatibil Office 2003 (deci doc sau ppt, nu docx sau pptx) ca nu stiti ce varianta are proful sau este pe calculatorul din sala unde prezentati; iar la Powerpoint exista o alternativa interesanta in Flash/online: Prezi.
Bafta,
Manu – moderator http://groups.yahoo.com/group/student_ase/
Multumesc frumos, chiar aveam nevoie. Multa bafta in continuare
Mersi de sugestii Manu, foarte utile.
Mă bucur că ți-au fost utile, Leonard. :)
Ai o mare problema cu diacriticele, foloseste tastatura si nu altceva. Fi atent ca nu sunt aceleasi fonturi la diacritice si la restul caracterelor.
Ma bucur ca te-ai mutat. Arata mult mai bine blogul acuma, dar ai niste erori la pagina despre. Take care !
Bună Mihai,
Poți să îmi zici despre:
– Ce Windows folosești?
– Un printscreen cu cum se vede la tine.
– Cum arată erorile de la pagina despre.
Mersi frumos de mesaj, numai bine!