Hoții de atenție pe Internet, hoții de încredere pe Internet, și legătura între cele două

2821542084_61d3d1cb8eÎn articolul de față o să încerc să fac corelații între trei elemente:

  • Hoții de atenție pe Internet.
  • Hoții de încredere pe Internet.
  • Legătura între cele două de mai sus.

Și ulterior să dau soluția.

Să mă explic.

Hoții de atenție pe Internet. Discutăm aici de lucruri care îți distrag atenția, pe măsură ce utilizezi Internetul și, la modul general, folosești un PC / laptop / device:

  • La un PC / laptop – notificări, alerte, informații, decizii. Windows-ul îți cere confirmare înainte de multe acțiuni, ai tot felul de notificări de-ale programelor, ai alerte, lucrurile îți sar în ochi. De la antivirus până la Office, lucrurile încearcă să îți fure atenția.
  • La un device de tip telefon mobil / tabletă ai notificări specifice – la un comentariu nou, la o nevoie de update, la o informație a unei aplicații anume.
  • Legat de utilizarea Internetului – poate ai o notificare de email, poate Skype/Yahoo! Messenger te alertează din când în când, poate pe Facebook se aud sunete când primești un comentariu, vezi reclame pe site-uri, Gmail te notifică din când în când, îți cere confirmări, îți “spune” lucruri.

Hoții de încredere pe Internet. La început, erai atent, poate, la alertele și notificările primite. Aveai încredere că, dacă citeai și aplicai, se întâmpla ceva bine. Dacă Gmail îți spunea ceva, credeai și aplicai. Dacă Windows sugera un update, îl făceai. Dacă Yahoo! Messenger îți spunea că ai primit un email, acționai instant. Cu, timpul însă, se întâmplă două lucruri:

  • Ești asaltat de lucruri. La pornirea PC-ului, ți se spune să apeși o tastă ca procesul să meargă mai departe. La intrarea în Windows, ți se cere parola. Odată pornit Windows-ul, ai de luat decizia – “Ce aplicație să folosesc?”. După un timp, se instalează oboseala de a mai lua vreo decizie (Citește despre “Decision fatigue” pe Wikipedia, dar și pe New York Times). Și, la un moment dat, te saturi. Ți se acrește. Te plictisești de notificări, alerte, decizii. Ți se acrește să tot încerci să înțelegi un sistem informatic foarte impersonal. Decizie după decizie, e un mic bombardament.
  • Te obișnuiești cu faptul că, dacă ignori o notificare, nu se întâmplă nimic rău. Dacă e o casetă cu “OK”, apeși OK fără să citești. La instalarea unui program, dai “Next”, fără să citești nicio opțiune. La o întrebare în “Da” și “Nu”, răspunzi foarte rapid. La o notificare care nu cere acțiune, nu te mai uiți. La o casetă care clipește nu te mai obosești să te uiți, indiferent dacă e o reclamă sau ceva foarte relevant ție. Hoții de încredere îți fură încrederea că dacă citești cu atenție un mesaj, lucrurile vor fi bune. Nu îi lăsa să facă asta.

Legătura între cele două de mai sus. Legătura între hoții de atenție și hoții de încredere e următoarea:

  • Dacă îi lași să se instaleze, la un moment dat o să intri într-o situație paradoxală – nu mai ești atent la nimic în fața unui device electronic (fie el telefon, tabletă, PC sau laptop). Ignori mesajele, dai rapid “Next”, vrei să scapi. Nu citești vreodată manualul, la instalare alegi mereu instalarea fără particularizare, nu treci vreodată prin opțiunile programelor des folosite. Dacă găsești o scurtătură, o soluție să eviți asaltul, faci asta.
  • Problemele legate de corelația de mai sus sunt numeroase și, pe scurt, se pot rezuma în – experiența pe device-ul respectiv devine un mic iad. PC-ul nu te mai ascultă, ai programe pe care nu știi să le stăpânești, mai faci rost de câte-un program pe care nu îl doreai, nu îți folosești device-ul la întreaga putere, programele sunt un continuu mister, nu mai vezi mesaje pe site-uri. La extermă, faci rost de viruși, și productivitatea ta e foarte scăzută. La sfârșitul zilei – scurtătura se dovedește calea cea lungă și dificilă.

Soluția?

  • Legat de hoții de atenție – redu-i la un minimum. Gândește-te dacă ar putea exista o soluție ca un anumit hoț de atenție să dispară. Exemple:
    • La PC / laptop – Citește cu atenție ferestrele de instalare ale unui program. Nu da “Next” orbește, alege de fiecare dată instalare “Custom”. Dă-ți timpul să instalezi de la început programele cu atenția cuvenită unui program de care te vei folosi mai mult timp.
    • La PC / laptop – Scoate cererea de permisiuni (caută “Disable UAC” la Google) în Windows Vista, 7, 8. De fapt, dacă urmezi soluția anterioară, când îți apare o fereastră de notificare în Windows 8, ți se dă și o soluție rapidă de dezactivare a alertelor. Citește cu atenție fereastra de notificare (când primești un mesaj) și vei găsi să scoți toate notificările. Sau caută la Google “how to disable notifications windows”.
    • La PC / laptop – Scoate cât mai multe din notificările programelor. Update-urile la Windows? Doar cele obligatorii pentru sistem. Nicio notificare de update pentru vreun program (beneficiile update-urilor sunt, în general, minore, dar bătaia de cap de a updat-a orice program la cel mai mic update e mare; iar sâcâiala cu “nu vrei să updatezi? nu” e frustrantă). Instalez cât mai puține programe, dar toate de care am nevoie. Nu instalez programe de care știu că nu mă voi folosi. Setez antivirusul să se descurce singur, dacă nu știe să mă întrebe, totuși. Fac Office-ul să nu mă întrebe nimic. Caut, cât mai des, pilotul automat.
    • General – Total opus soluției de mai sus, citesc cu atenție fiecare mesaj și încerc să îl evit pe viitor. Dacă Office spune ceva, caut soluție ca data viitoare să nu mă mai întrebe. Mă zbat cu întrebarea până îi găsesc soluție. Caut exact mesajul dat în caseta de dialog la Google, citesc în help, întreb pe un forum. Aș suna un expert, dar de obicei acela sunt chiar eu. :)
    • Tabletă / telefon mobil – eliminat cât mai multe notificări din aplicații. Eliminat cât mai multe aplicații rar folosite. Scos orice widget de pe fereastra principală (am, pe ecranul principal al telefonului, un singur ecran cu aplicațiile des folosite, data și ora; atât, cât mai simplu). Legat de update-uri, aici sunt în general necesare, din motive de securitate și de funcții noi importante și semnificative. Caut să fac update-urile cu cât mai mică implicare din partea mea. Dacă se poate, nici să nu știu de update. Și redus orice tip de mesaj de la telefonul mobil la un minimum. După ce îl citesc cu atenție.
    • Internet, la modul general – scap de reclame printr-un Ad Blocker (de căutat la Google, pentru varianta de browser folosită). Am setat Yahoo! Messenger să nu mă notifice de nimic. Skype-ul e setat să îmi zică de birthdays și atât. Scos sunetele din Facebook. Scos notificările de email din Facebook. Evitat să am mailul și Facebook-ul deschis constant (sau alte rețele care distrag atenția). Rezolvat cât mai rapid orice notificare din Gmail și prevenit să reapară. Dacă WordPress cere anumite update-uri și eu realmente nu vreau să le fac, pun un plugin să nu mai văd acele notificări. Citesc știrile într-un fel pe care îl pot controla (Google Reader, și HotNews zilnic), nu să mă controleze el pe mine (știri prin email). Redus la minimum absolut orice mesaj.
    • Internet, comunicare – reduc la un minimum mesajele pe care sunt dispus să le primesc. Dacă cineva îmi trimite pe LinkedIn sau mesaje private promoționale, mă asigur că nu pot fi contactat de persoana respectivă (remove connection, block pe Facebook). Dacă cineva îmi trimite invitații la jocuri pe Facebook, elimin notificările respective (există opțiunea să blochez jocul și orice invitație prin aplicație de la persoana respectivă). Aerul e mult mai respirabil dacă alegi cui îi permiți să te contacteze.
  • În ceea ce privește hoții de încredere:
    • Principiul de reținut e că leneșul mai mult aleargă. E bine să reții principiul ăsta, că dacă instalezi un program rapid și iute, dar nu citești opțiunile, pe termen lung îți va fi mai rău. Eu citesc mesajele la instalarea de programe și, odată instalat, în funcție de cât de des utilizez programul, citesc și toate opțiunile sau nu. De exemplu, Google Chrome, programul în care petrec majoritatea timpului de la PC, e un program important și citesc toate opțiunile. Am nevoie să citesc măcar o dată toate opțiunile din Microsoft Office. E un program important pentru mine. Pe de altă parte, Total Commander, un program care îmi e doar rareori util, l-am parcurs rapid, m-am uitat foarte rapid prin opțiunile importante, și nu am citit tot. Trebuie prioritizat.
    • Un alt principiu e să citești orice mesaj, și să faci tot posibilul ca acel mesaj să nu mai apară data viitoare. Dacă nu ai nevoie de parolă la Windows, scoate-o. Dacă poți schimba bateria BIOS-ului, să nu primești notificare la pornirea PC-ului, rezolvă. Dacă la pornirea Windows-ului ți se spune că lipsește un DLL, caută fișierul pe net și rezolvă problema. Dacă nu știi cum, caută exact mesajul dat de program “System.dll is missing. Please reinstall the appropriate program”. Caută exact mesajul ăsta și vezi cum au rezolvat alții problema. Dacă la pornirea unui program ești întrebat constant “Vrei să faci update?”, dar tu nu vrei, caută cum scoți update-urile. Dacă e o altă notificare, caută pe Internet cum elimini notificarea respectivă.
    • Automatizează procesele. Fă ca la pornirea device-ului să pornească programele pe care le dorești. Învață să fii eficient la un PC (recomand pe tema asta lecturi din Lifehacker). Dacă scrii constant un anumit mesaj, caută o soluție să poți introduce acel mesaj foarte rapid. Dacă vrei ca la oprirea Windows-ului să se execute niște programe, caută soluție să faci asta. Nu am soluție pentru automatizarea tuturor situațiilor posibile, dar, ca principiu general – dacă îți poți imagina că există o soluție pentru problema ta, caut-o și, ulterior, găsește o soluție să automatizezi respectivul proces.
    • Nu îți da voie să iei decizia scurtă. Dacă ai un mesaj cu “Yes” și “No”, nu îți da vreodată voie să alegi fără să înțelegi pe ce apeși. Decizia scurtă e ca statul la coadă – foarte plictisitor, enervant, neplăcut. Dar dacă tu ai sări peste rând, că te grăbești, și toată lumea ar face asta constant, ar fi un haos, și situația ar fi neplăcută. Optim aici e să nu îți dai voie să se creeze un obicei – obiceiul de tăia rândul și a intra primul. Citește mesajul, dă-ți timp. Cele câteva secunde pentru o decizie informată de obicei sunt mult mai importante decât economia de timp potențială pe care o ai. Ai puțină răbdare și stai la coadă, pe termen lung e mai bine pentru toată lumea.
  • În fine, ca o concluzie la legătura între cele două – dacă poți elimina cât mai mulți din hoții de atenție și dacă poți să îți păstrezi încrederea că dacă citești un mesaj dat de device-ul pe care îl folosești, asta te ajută, ei bine, în această situație, ar trebui ca viața ta la PC să fie mult mai plăcută. Ar trebui să ai puține notificări, să nu fii întrebat constant ce să faci, ar trebui să ai încredere și în PC și în programe și în tine. Ar trebui să fii mulțumit că lucrurile merg bine fără nevoia ca tu să faci ceva în privința asta (fără să apeși ceva, lucrurile, pur și simplu, merg OK).

(mai multe)

Trimite pe WhatsAppEroare linkuri?

Lasă un comentariu

Reguli pentru cei care lasă comentarii »

Puteți folosi Gravatar pentru a adăuga avatar (imagine comentarii).