Review complex site: sanavita.ro

Bună, în mesajul de față analizez site-ul www.sanavita.ro.

Câteva note inițiale:

Dacă doriți să printați review-ul curent, cel mai bine printați varianta în format PDF, are șansele cele mai mari ca atât imaginile, cât și diacriticele să se vadă corect;
– Voi repeta lucrurile cele mai importante la sfârșitul review-ului;
(+idee) – Acest text arată că e o idee, ceva nou, original, ce ar putea fi implementat în site; e o noutate pentru site; se vor repeta la sfârșit;
((+important)) – Așa încep ideile pe care le consider foarte importante; se vor repeta la sfârșit;

Întâi de toate, mă aștept ca voi să fi citit deja:
Creare site: Ghid complet pentru realizare site“;
Voi folosi unele elemente din acel ghid, însă altele voi presupune că le știți deja din acel ghid, și nu mă voi repeta;

Pornesc de la premisa că ați citit acest ghid, vă este familiar și acum trebuie doar să îl aplicați;

Altceva:

Cuprins:

A. Analiză generală site (elemente care se pot aplica mai multor pagini)
A1. Copywriting
A2. Design
A3. Structurarea informației
A4. Uzabilitate
B. Analiză elemente principale din homepage (secționare homepage în bucăți)
B1. Headerul
B2. Conținutul principal
B3. Footer-ul
C. Analiză pagini din site (cele mai importante pagini ale site-ului, analizate separat)
C1. Despre noi
C2 & C3. Cum cumpăr & Livrare & despre plată
C4. Contact
C5. Pagina de categorie
C6. Pagina de produs
C7. Procesul de comandă
D. Analiză competiție
D1. drugstore.com Online Pharmacy – Prescription Drugs, Health and Beauty, plus more
D2. Ulta.com – Cosmetics, Fragrance, Salon and Beauty Gifts
D3. feelunique.com – The Destination For Beauty – Free Delivery Worldwide
D4. The Vitamin Shoppe
D5. Spitalul Euroclinic // Spitale – Regina Maria
E. Concluzii
E1. Generare de idei
E2. Lucruri importante, de implementat imediat

(sus)

A. Analiză generală site (elemente care se pot aplica mai multor pagini)

(sus)

A1. Copywriting

+++ Aveți suficiente descrieri pentru produse;

1. Aveți problema asta nu doar în header, dar aici o semnalez prima oară – textele voastre sunt prea mici;
Sugestia mea este să scrieți textele mai puțin vizitate și relevante cu fonturi mai mici și cu un contrast mai scăzut față de restul textelor (de exemplu, nota de copyright, paginile cu informații legale);
Însă voi aveți, ca regulă generală, nu doar pentru unele texte, problema fonturilor de dimensiune prea mică;
Sugestie – folosiți fonturi de dimensiuni mai mari;

2. Sugestia mea pentru un site în limba română este să folosiți diacritice;
Ca parte pozitivă, veți fi mai bine adaptați pieței locale; ca parte negativă, pot exista probleme cu afișarea, în funcție de browser și setările din sistemul de operare;
Greșit: Imi pare bine ca folosesc diacriticele in site.
Corect: Îmi pare bine că folosesc diacriticele în site.

3. Dacă folosiți mulți termeni tehnici într-un site, puteți face o pagină dedicată pentru acești termeni (ghid de termeni);

4. (+idee) Dacă folosiți termeni foarte tehnici, explicați-i sau găsiți alternative de exprimare; puteți oferi explicații atunci când cursorul mouse-ului este deasupra textului:
Greșit: Abonează-te la feed-ul RSS;
Corect: Abonează-te la fluxul RSS – poți citi știrile mult mai confortabil;
Corect: Abonează-te la feed-ul/fluxul RSS (?);
Corect: Abonează-te la feed-ul RSS;
Voi aveți problema asta la medicamente;

5. (+idee) Textul dintr-o pagină cu mult text poate fi citit mai ușor dacă se folosesc caractere aldine și enumerări:

  • Greșit: Text foarte lung fără caractere aldine.
  • Corect: Text foarte lung cu caractere aldine.

Puteți îngroșa propoziții întregi, sau doar cuvintele esențiale.

6. (+idee) Ar fi util ca orice pagină a unui site să fie verificată de un bun cunoscător al limbii române (absolvenți ai Facultății de Litere, scriitori);

7. ((+important)) Descrierile voastre sunt foarte seci, probabil ați luat pur și simplu descrierea produsului din prospect; nu mi se pare o idee foarte bună, în opinia mea suferiți serios la acest aspect, aș face ca descrierile să fie mai atractive;

+++ Multe informații de specialitate sunt explicate;
(sus)

A2. Design


+++ Îmi place consistența folosirii culorilor în site, bravo!

1. Ca principiu general, de design, este bine ca site-ul să fie atât de simplu cât i se permite;
Cu alte cuvinte, dacă scopul site-ului este să vândă produse, accentul e indicat să fie pus pe vânzarea efectivă – liste cu produsele cele mai vândute, pagini de promoții, informații despre procesul de cumpărare; dacă însă avem un site la care scopul este informarea, atunci se va pune accent pe acest aspect – funcție de abonare la newsletter, feed RSS, funcții de comentarii în site; dacă scopul unui site este de a prezenta oferta firmei și a primi prospecți, există soluții dedicate – accent pe telefoane de contact, vizibile clar în header, lista cu serviciile principale accesibilă din orice pagină a site-ului;
Probleme apar atunci când sunt mai multe scopuri ale site-ului – vrem și abonați newsletter, și contact rapid, și cumpărare de produse, și oameni care să comenteze în site ș.a.m.d.
Soluția generală e evitarea aglomerării prin prioritizare; un site foarte încărcat, care încearcă foarte mult să impună multe scopuri distincte, e posibil să eșueze tocmai din dorința de a urmări atât de multe scopuri; cu alte cuvinte, dacă pe un site totul e important, atunci nimic nu mai e important; când doriți ca vizitatorii să considere importante 10 acțiuni distincte, atunci niciuna din ele nu este, cu adevărat, importantă; așadar, reduceți aglomerarea, pe cât posibil, prin prioritizare; aveți 10 scopuri cu site-ul? OK, dar care sunt cele mai importante 3 scopuri? Și din acestea, care este cel mai important? Asta ar trebui să reiasă din design;
În opinia mea, site-ul suferă la capitolul design destul de mult;

2. Dacă scrieți texte de culoare foarte similară cu a fundalului (texte gri foarte deschis pe alb, sau texte gri foarte închis pe negru), riscați să fiți considerați spammer-i de către motoarele de căutare;
Aveți problema asta în mai multe secțiuni ale site-ului;

3. (+idee) Dacă în audiența voastră sunt și persoane de vârstă înaintată, puteți lua în considerare să aveți texte de dimensiuni mari sau o opțiune de a mări textul din pagină; textele de dimensiuni foarte mici sunt complet nerecomandate, indiferent de audiență;

4. (+idee) Evitați să folosiți imagini standard
Aveți posibilitatea să folosiți imagini de pe Internet, chiar gratuit; problema e că o mare parte din aceste imagini sunt puțin credibile; e de preferat să aveți poze cu produsele voastre făcute în România, cu angajații voștri realizate la voi la firmă etc.;

5. Sugestia mea este să aveți o iconiță de tip favicon;

+++ Butoanele de apel la acțiune (comandă, abonare newsletter) sunt colorate diferit; bravo!
(sus)

A3. Structurarea informației

+++ Apreciez mult că aveți foarte mult spațiu în header, și e suficient de clar pentru a fi ușor de înțeles;

1. (+idee) Puteți converti mai bine vizitatorii în clienți sau cititori ai site-ului dacă folosiți clipuri video; posibile idei: clipuri video cu angajații, cu sediul companiei, cu managementul, cu cum se obține un produs sau cum arată o ședință tipică; puteți avea și un blog video, cu clipuri în care prezentați idei;
Cel mai bine însă ar fi să aveți clipuri video cu produsele;

2. ((+important)) Suferiți foarte foarte mult pe partea de conținut text – nu aveți blog, nu aveți rețele sociale, aveți un newsletter care mie mi se pare că de fapt nu funcționează; iar în pagina de produs conținutul e doar un prospect, fără nicio valoare personală adăugată;
Aș angaja un copywriter (full-time sau pe partea de colaborare externă) care să facă conținut pentru site / blog / rețele sociale / newsletter;

3. (+idee) Unele pagini pot fi unite într-una singură, pentru simplitate; astfel, pagini ca “Cum cumpăr?”, “Cum plătesc?”, “Livrare” pot fi unite în una singură; similar, pagini precum “Ajutor comandă”, “Ajutor site” și “FAQ” pot fi într-o singură pagină; la fel, “Politica de confidențialitate” și Termenii și condițiile”;
Pagina care rezultă poate prezenta într-un text foarte lung informațiile, sau poate fi doar o pagină de intrare în alte pagini (așadar, ca să ajung la “Ajutor comandă” sau în “Ajutor site” sau în “FAQ” va trebui întâi să fac click pe “Ajutor”, iar în pagina respectivă să fac click pe una din acestea trei);
Uneori însă, dimpotrivă, poate fi util să faceți dintr-o pagină foarte complexă câteva pagini mai simple;
Eu v-aș recomanda să uniți paginile de ajutor cumpărare într-una singură;

4. (+idee) Ar merita pus undeva în structura site-ului o pagină în care să se afișeze paginile cele mai: vizitate, comentate, recomandate altora prin rețelele sociale, recent adăugate în site; poate fi de forma unei casete în bara laterală, dar poate fi și o pagină dedicată;

5. Aș face pagină dedicată pentru funcția de abonare la newsletter;

6. Funcția de tip Wishlist nu funcționează; dacă ar funcționa:
– Ar trebui ca un wishlist să poată fi făcut public (și găsit în căutări sau afișat într-un director de wishlist-uri din site) sau menținut privat;
– Este util să aveți un director de wishlist-uri în site; ar trebui să pot sorta după numărul de vizualizări, comentarii adăugate, și de câte ori a fost achiziționat un anumit wishlist;
– Pe pagina unui wishlist puneți și funcții de genul “Recomandă mai departe”;

+++ Majoritatea elementelor din site se află unde mă aștept să se afle (header, sidebar, footer, conținut principal);
(sus)

A4. Uzabilitate

+++ Mă bucură că logo-ul din header e clickabil;

1. ((+important)) O problemă foarte mare e că pe pagina principală nu am un buton de adăugare a unui produs în coș; mi se pare un aspect important, care a fost neglijat;

2. (+idee) Testați funcționalitatea site-ului pe diferite rezoluții (există și monitoare mai mari de 24″) și browser-e (Internet Explorer încă are cote de piață semnificative);

3. Am o problemă cu slider-ul cu “Cele mai vizionate produse”, în opinia mea, funcționalitatea lui lasă de dorit și nu e atât de bine realizat; aș aprecia mai degrabă navigarea din 4 în 4 imagini;

4. Headerul e foarte static, aș aprecia un slider / banner / video în header;

5. ((+important)) În coșul de cumpărături nu aveți nicio confirmare înainte de a șterge un produs din coș; e un aspect important;

+++ Îmi place cum funcționează căutarea voastră;
(sus)

B. Analiză elemente principale din homepage (secționare homepage în bucăți)

(sus)

B1. Headerul


+++ Logo-ul este clickabil, poate fi accesat din orice pagină a site-ului și e în colțul din stânga-sus; bravo!

1. Dacă scrieți texte de culoare foarte similară cu a fundalului (texte gri foarte deschis pe alb, sau texte gri foarte închis pe negru), riscați să fiți considerați spammer-i de către motoarele de căutare;
Site-ul începe cu:
“Magazin online de produse naturiste si cosmetice naturale”
scris ca text de culoare gri pe gri; e un text scris, probabil, pentru motoarele de căutare, pentru a le explica despre ce e vorba în site;
În opinia mea, utilitatea acelui text e foarte mică, și, dimpotrivă, mai degrabă decât să vă ajute, vă va face rău în poziționări;
Sugestia mea ar fi să eliminați complet acel text, sau, dacă îl păstrați, puneți-l cum ar trebui să fie – cu font cu aspect firesc, și nu primul text din pagină, ci în interiorul zonei de conținut;
Textele de contrast foarte scăzut (text deschis pe fundal deschis, text închis pe fundal închis), sunt dificil de citit; recomand texte de contrast ridicat;

2. Logo-ul nu are nici text alternativ, nici title; mă uit la logo din punct de vedere al motoarelor de căutare și îmi dau seama de ce ele ar putea avea probleme în interpretarea textului;

3. ((+important)) Aveți problema asta nu doar în header, dar aici o semnalez prima oară – textele voastre sunt prea mici;
Sugestia mea este să scrieți textele mai puțin vizitate și relevante cu fonturi mai mici și cu un contrast mai scăzut față de restul textelor (de exemplu, nota de copyright, paginile cu informații legale);
Însă voi aveți, ca regulă generală, nu doar pentru unele texte, problema fonturilor de dimensiune prea mică;
Sugestie – folosiți fonturi de dimensiuni mai mari;

4. Textul de sub logo este, din cauza fontului, culorilor și dimensiunilor, dificil de citit;

5. Logo-ul este indicat să aibă o semnificație – da, arată bine, dar care este mesajul lui?
Din păcate, în opinia mea, logoul nu are o semnificație clară;
O combinație de culori – verde și portocaliu și … cam atât;

6. Considerați că cosmeticele sunt un produs? Eu da; în acest sens, “produse naturiste și cosmetice naturale” mi se pare un non sens; e ca și cum ați zice: “noi vindem fructe și mere”; păi da, dar merele sunt, deja, fructe, și împărțirea nu are sens; a, dacă ați spune “produse alimentare” sau “mâncăruri” sau “alimente” ar avea sens; sau, dacă nu puteți separa lucrurile, spuneți “produse naturale, inclusiv cosmetice naturale”;
Însă, în prezent, exprimarea mi se pare deficitară;

7. Logo-ul vostru seamănă, cumva, cu un V; și … cam atât; nu “Sana” (sănătate), nu “Vita”, doar “V”; atât; un pic prea simplu și neimaginativ pentru gustul meu;

8. De ce motto-ul vostru începe cu o literă mică? Vedeți sau citiți părerea lui Guy KAWASAKI despre asta;

9. (+idee) Ar fi poate utilă o funcție de tipul “Sunați-mă voi”; vizitatorii să poată să introducă un număr de telefon și voi să îi sunați, sau să lase o adresă de email și să îi contactați voi pe ei;

10. ((+important)) E o greșeală gravă de gramatică să nu știți cu câți de “i” se scrie “afli”:
“Te aflii aici”;

11. ((+important)) O altă problemă, la fel de mare, e că “creează” se scrie cu doi de e:
“Crează cont”;

12. ((+important)) Voi spuneți că sunteți “magazin online”; e, însă, un motiv de mândrie acesta? Considerați că este bine și util să aveți un magazin care este online? În opinia mea, e de preferat să am un magazin care să îmi dea încredere că există și în varianta lui fizică, mai degrabă decât unul despre care să știu că este “online”, cumva virtual, posibil să nu existe; eu, mai degrabă, aș încerca să pun accent pe partea fizică – să am poze cu sediul, să arăt angajații, să vorbesc despre trecutul financiar;
Și mai bine ar fi o personalizare – să nu fiți “magazinul X”, ci “domnul X”, care ține magazinul;

+++ Caseta de căutare e unde mă aștept să fie, în colțul din dreapta-sus; excelent!
(sus)

B2. Conținutul principal


+++ Apreciez caseta de newsletter, și faptul că aveți o politică de confidențialitate;

1. ((+important)) Poate părea pueril, dar pentru mine e o problemă importantă; ce este cu axarea pe defecte și probleme – “Afecțiuni ale …”? Poate doresc să iau anumite comprimate pentru a îmbunătăți sau pentru a preveni; nu neapărat pentru a rezolva o problemă;
Am dilema asta când merg într-un magazin naturist și sunt întrebat “Pentru ce boală doriți ceaiul?” “Pentru nicio boală, vreau doar niște ceaiuri, n-am boli”;

2. (+idee) Aș pune în bara laterală caseta cu rețelele sociale, lista cu articolele/paginile de top din site; vă lipsesc ambele lucruri, atât o prezență pe rețelele sociale (recomand Facebook și eventual Twitter sau Google+, a doua doar după ce vor avea funcții pentru companii);

3. Aș face ca elementele din sidebar să fie pe un singur rând:
“Afectiuni ale aparatului digestiv
Afectiuni cardiovasculare
Afectiuni osteoarticulare”
ar trebui să arate așa, și nu:
“Afectiuni ale aparatului
digestiv
Afectiuni
cardiovasculare
Afectiuni
osteoarticulare”;
Soluții:
– Renunțați la “afecțiuni ale”;
– Renunțați la săgeata din stânga meniului;
– Modificați formularea – “aparatul digestiv”, nu “aparatului digestiv” (e și o sugestie de uzabilitate asta, e mai ușor de citit);

4. (+idee) Mi-ar fi util să văd niște simboluri pentru meniuri; ajutați-mă să înțeleg despre ce e vorba în meniul respectiv; așa cum pentru “save” în meniurile din Windows am o dischetă, puneți simboluri pentru afecțiuni în categoriile din stânga;

5. Vă dau două modele de magazine online:
Amazon.com: Online Shopping for Electronics, Apparel, Computers, Books, DVDs & more
eMAG.ro
la care meniul cu categoriile se vede mult mai bine, pentru că este pe baza unui desfășurător;
Astfel, mai degrabă decât să aveți un meniu static, sugestia mea este să aveți un meniu care se desfășoară (cu sub-categorii);

6. Mă aștept ca produsele naturiste și cosmeticele să fie preferatele doamnelor / domnișoarelor; în acest sens, “fii primul” (adică “el”) mi se pare o exprimare nefericită;

7. “Fii primul care află și primește noutățile” – e ca și cum ați zice “afară plouă și curge apă din cer” sau “e cald afară și e temperatura ridicată” sau “mă simt bine și mă simt OK”; e același lucru spus de două ori;

8. Aș testa, dar sugestia mea ar fi să nu denumiți butonul de abonare “trimite” (adică să îmi trimit adresa de email în necunoscut, pe serverul vostru?) ci “mă abonez” (a, da, asta voiam, de fapt!);

9. Norul de tag-uri mi se pare puțin inspirat; un nor de tag-uri ar trebui să îmi arate, în ordine descrescătoare, care sunt cele mai importante tag-uri; voi ziceți așa – “afecțiuni” (ăsta e un tag), apoi “memorie”, “stres”, “gastrită”; astea sunt cele patru tag-uri mai importante; restul, peste 20 de tag-uri, sunt, toate, de aceeași dimensiuni;
Sar peste faptul că tag-ul “afecțiuni” nu mă ajută deloc; însă aveți tag-uri de dimensiuni diferite care, practic, nu mă ajută; ce să fac cu ele?

10. Spațiul între tag-uri este foarte mic, l-aș mări;

11. Ați întâlnit această situație pe unele site-uri: ai un formular de completat, scrie un text ca mai jos:

și faci click să completezi formularul și textul din casetă dispare:

În exemplul de mai sus, caseta de căutare arată totuși o lupă și este un singur câmp, așa că pot să îmi dau seama, totuși că e vorba de căutare, chiar dacă am făcut click în casetă și textul a dispărut;
În cazul unui formular cu multe astfel de câmpuri, dacă apăs tasta TAB și textul pentru un câmp al unui formular dispare, am o problemă;
Așadar, când realizați formulare pentru site-uri, evitați texte din formulare care, în mod magic, dispar;
Voi aveți problema mult mai mare la câmpul de newsletter, unde, când fac click, câmpul “adresa ta de email aici” nu se golește singur; e o problemă asta;

12. După ce mă abonez la newsletter sunt trimis la o pagină de căutare (!?) – vezi URL:
http://www.sanavita.ro/confidentialitate.html?search=olivian%40yahoo.com
cu adresa mea de email în URL (!?) – e o problemă de confidențialitate asta -, nu mi se spune că am fost abonat și sunt trimis la pagina cu politica de confidențializate, iar meniul din pagină se transformă în “Ajutor clienți” (!?);
Sugestii – după abonare, afișați-mi textul “Vă mulțumim pentru abonare”; eventual afișați lista cu newsletter-ele anterioare;
Nu mi se pare că funcția de abonare funcționează corect;

13. Nu am primit pe email niciun mesaj de confirmare a înscrierii (nu știu că am fost abonat) și, de asemenea, nu mi s-a cerut confirmarea adresei de email;
Când faceți abonarea la email este bine să aplicați principiul “double opt-in”, adică întâi să cereți adresa de email pe site-ul vostru, apoi să trimiteți un email pe adresa specificată; în acel email există un link, vizitatorul confirmă că a primit emailul printr-un click pe link; în acest fel, vizitatorul a confirmat că adresa de email este, într-adevăr, a lui;

14. (+idee) Gândiți-vă dacă doriți doar o casetă pentru newsletter (o mică porțiune din site în care mă pot abona la newsletter), sau doriți să faceți o pagină dedicată; eu vă voi recomanda mai jos mai multe elemente pentru o casetă de tip newsletter, și e greu să puneți toate aceste lucruri într-o casetă din site; personal, agreez varianta unei pagini de abonare la newsletter; pe de altă parte, enorma majoritate a site-urilor au implementat casete de newsletter, nu pagini;

15. (+idee) Ce să includeți într-o casetă de newsletter?

  • Posibilități de abonare prin email multiple – poate vreau să mă abonez prin email doar la blog; sau doar la știrile adăugate în site; ori doar la evenimentele pe care le organizați; sau la produsele nou adăugate; ori doar la produsele dintr-o anumită categorie; ori la promoțiile site-ului; sau la comentarii; dacă pot să selectez prin bife la ce să mă abonez, aș fi în al nouălea cer;
  • O listă cu newsletter-ele anterioare; da, vreau să văd cum arată un newsletter de la voi și îmi voi face o idee clară dacă merită să mă abonez sau nu;
  • Informații despre periodicitatea newsletter-ului; cât de frecvent trimiteți un email, la ce oră, în ce zile ale săptămânii;
  • Mă interesează foarte mult garanțiile – ce veți face cu adresa mea de email? Cum mă voi putea dezabona? Veți trimite doar emailuri referitoare la subiectele agreate, sau veți schimba frecvent subiectul emailurilor?
  • Ar fi interesant de știut numărul abonaților la newsletter – e relevant pentru mine să știu dacă aveți 3 abonați (serviciu foarte nou, sau poate calitate slabă a newsletter-ului) sau 3.000 de abonați (îmi dați încredere);

16. (+idee) În caseta de newsletter are sens să includeți abonare nu doar prin email, ci și prin alte opțiuni:

  • Abonare prin RSS – puteți include toate opțiunile de abonare prin email menționate anterior; puteți lua în considerare să gestionați feed-urile RSS prin FeedBurner, care vă dă statistici despre abonați și face ușoară abonarea prin email;
  • Alerte prin SMS – dacă prețul unui produs din site scade sub o anumită sumă, să primesc o alertă tip SMS;
  • Abonare prin rețele sociale – aș pune în pagina de abonare la newsletter linkuri către toate rețelele sociale pe care sunteți prezenți;
  • M-ar interesa și o opțiune de abonare la căutări; de exemplu, să caut în site “telefoane mobile”, să obțin 40 de rezultate, să filtrez telefoanele doar la 3 branduri și la o gamă de prețuri și să mă abonez (prin RSS sau email) la noile produse care satisfac criteriile acelei căutări; o funcție foarte apreciată;

17. (+idee) Lista de producători este foarte mică; e OK asta; vă dau însă două sugestii:
– Fie puneți în lista producătorilor afișați producătorii de top, în ordinea descrescătoare fie a produselor, fie a volumului vânzărilor (număr vânzări sau valoare vânzări), fie a accesărilor vizitatorilor;
– Fie la sfârșit îmi dați o casetă de tip dropdown, din care să aleg producătorul dorit;
Prefer să fac click în pagină, mai degrabă decât să vizitez o pagină dedicată pentru toți producătorii;

18. (+idee) În pagina producătorilor (Producator: :: Sanavita – produse naturiste si cosmetice naturale):
– Nu îmi spuneți câte produse are un anume producător;
– Nu îmi spuneți, în mare, ce tipuri de produse oferă (mi-ar fi util, de exemplu, să știu categoriile fiecărui producător – puteți face asta la mouseover);
– Nu îmi oferiți opțiunea da sorta rezultatele;
– Nu aveți logo-uri pentru producători, care m-ar ajuta să recunosc rapid un anume brand;
– Nu îmi dați link către site-ul producătorului, pentru a mă informa despre alte produse oferite de vânzare de acel ofertant;
(am formulat lucrurile de mai sus negativ, însă ideea e că aș vrea o parte din lucrurile de mai sus în pagina voastră);

19. (+idee) Aveți un banner sus și … atât; eu personal aș face un slider / banner animat / casetă cu promoții;
Dacă vreți să folosiți o casetă în pagina principală în care promovați serviciile sau produsele de top (exemplu), căutați ca acea casetă să folosească JavaScript, mai degrabă decât să fie o casetă care folosește Adobe Flash;
În plus, aș aprecia un contor, care să îmi afișeze câte imagini se vor roti; de asemenea, dacă fac click pe unul din numerele din contor, să pot ajunge la produsul/serviciul pe care am făcut click; dacă nu, măcar o funcție de tipul înainte și înapoi ar fi apreciată;
Apoi, ar fi foarte interesant ca atunci când duc cursorul mouse-ului peste o imagine, să se oprească trecerea automată la următoarea imagine (să am, astfel, posibilitatea să opresc mișcarea automată);

20. Este bine să vă gândiți la motivația vizitatorilor de a se abona; pot să fie motive generale, specifice multor liste de email:

  • Veți primi ultimele noutăți pe email;
  • Veți fi la curent cu activitatea noastră;
  • Veți afla despre cele mai noi produse;

Puteți însă avea și motive specifice:

  • Abonații la newsletter primesc un voucher de 5%;
  • Exclusiv pentru abonații la newsletter organizăm un concurs cu premiu lunar un telefon mobil;
  • Primii 1.000 abonați la newsletter vor primi o carte cadou;
  • Avem oferte speciale exclusiv pentru abonații la newsletter;

21. (+idee) Când fac mouseover pe poza produsului pe homepage, mi-ar plăcea foarte mult dacă ar apărea imaginea mărită;

22. E problemă des întâlnită ca lucrurile pe un magazin să fie prea mici:

  • Imaginile produselor să fie foarte mici, să fie un element esențial în procesul de cumpărare, și la mouseover imaginea să nu se mărească;
  • Titlul produsului să fie prea mic, și să mă chinui să văd ce scrie;
  • Dacă titlul e prea lung, atunci o altă problemă e titlul scurtat brusc, și care face ca numele produsului să nu mai fie inteligibil;
  • O altă problemă sunt prețurile scrise cu font mic; ca soluție, aș pune în caractere aldine atât titlul produsului, cât și prețul, sau le-aș scrie la dimensiuni mai mari; informațiile despre stoc, descrierea produsului, acestea pot fi scrise cu caractere obișnuită;

La voi prețurile și titlurile produselor sunt prea mici;

23. (+idee) Pagina principală a unui magazin ar trebui să conțină:

  • Promoții – ce pot cumpăra din magazin la preț redus;
  • Produsele cele mai vândute – ce au cumpărat alții;
  • Produsele cele mai afișate – produsele care au stârnit interesul;
  • Produsele cele mai căutate – produsele care au stârnit interesul, mai degrabă pentru documentare;
  • Produsele cele mai comentate – produse controversate;
  • Produsele cel mai des recomandate altora;
  • Cele mai ieftine și cele mai scumpe produse;
  • Produsele nou introduse în site;

24. (+idee) Aș aprecia funcții de filtrare încă din homepage, pe criterii diferite; criterii generale ar putea fi prețul, dimensiunea, data introducerii în site, număr de comentarii, rating mediu, număr afișări, producător; în funcție de tipicul magazinului, pot fi și alte filtre (culori, greutate, funcții specifice pentru electronice);

25. Aș evita să întrerup cuvintele în mijlocul lor; puneți “…” nu în mijlocul cuvântului, ci la sfârșitul lui;

26. Nu înțeleg nevoia de prețuri de genul acesta: “76.14 lei”;
În primul rând, în română, separatorul decimal este virgula: “76.14 lei”;
Cum stabiliți prețurile pentru un produs? Eu văd două situații:

  • Cine cumpără cu cel mai mic preț, se uită la un preț de genul 499 de lei (“Da, am făcut o reducere; e un preț mai mic de 500 de lei”); în această situație, puteți pune chiar prețuri cu zecimale: “427,32 de lei”);
  • Cine cumpără însă produse medii/lux, nu se uită dacă plătește 450 sau 500 lei; dimpotrivă, dacă aș avea restaurant de lux, nu aș pune nici măcar prețuri de genul 675; nu – 650 sau 700; dusă la extrem, prețurile pot fi chiar din 100 în 100 de lei; în niciun caz însă nu puneți prețuri cu zecimale;

Așadar, alegeți-vă cu atenție publicul țintă și puneți prețuri corespunzătoare; pentru prețuri pentru produse de lux, rotunjiți (“500 de lei”); pentru prețuri produse foarte ieftine, mergeți pe prețuri psihologice (“399 de lei”) sau foarte exacte (“403,29 de lei”);
Eu aș merge însă pe ceva de mijloc – rotunjire la 5 sau 0; prețuri de genul “76.14 lei” mi se par un nonsens; 75 de lei, 77, 78, 80, da, au sens; “76.15” nu;

27. Mi se pare foarte interesant să văd un produs cu prețul: “1265.00 lei” fără niciun mesaj și unul de “206.72 lei” pe care scrie livrare gratuită;
Cum să faceți așa ceva?

28. Mi-ar fi util să am un reper, să îmi dau seama de dimensiunea unui produs; la voi în site produsele sunt dificil de poziționat – cât de mare / mic e un produs?

29. “Cele mai vandute produse
cele mai cumparate de clientii nostri”
– Foarte utilă funcția; din păcate, însă, nu am prețul produselor, modificarea de la un produs la altul îmi dă bătăi de cap (mult mai bună ar fi fost navigarea, cu pauze, din 4 în 4 produse odată) și nu am idee câte produse sunt în slider; de asemenea, titlurile unor produse se văd incomplet, sunt “rupte”:
“Ulei din Ficat De Cod Pentru Copii” (apropo, ce e cu acest titlu de produs, cu litere cu inițială mare, mi se par puțin inspirate);

30. La un produs de 206 de lei, livrarea valorează probabil mai puțin de 10% din prețul produsului; da, e un avantaj, însă nu unul foarte mare;

30. Textul:
“cele mai cumparate de clientii nostri”
e scris cu font foarte mic;

+++ Mă bucură să văd în sidebar paginile importante din site, producătorii și listă cu tag-urile atribuite produselor; excelent!
(sus)

B3. Footer-ul


+++ Primul element din meniu este “Acasă”, bravo!

1. Aceeași problemă a scrierii “creează” greșit, de data asta cu prea mulți “e”:
“Creeat de: Expressive”;

2. (+idee) Un magazin online tipic trebuie să inspire încredere; cum puteți crește încrederea în site-ul vostru?

  • Folosiți logo-uri pentru sisteme de plăți electronice internaționale pe care le folosiți în site – VISA, MasterCard, PayPal etc.;
  • Folosiți logo-uri pentru sisteme de plăți electronice românești pe care le folosiți în site – GECAD ePayment;
  • În România sigla GPEC (Gala Premiilor eCommerce 2010) poate inspira încredere;
  • Arătați că site-ul a fost scanat împotriva virușilor și a programelor de tip malware (mai mulți furnizori de soluții de securitate oferă aceste soluții, printre care McAfee);
  • Folosiți, pentru paginile de logare, creare cont, administrare cont, comandă, confirmare comandă, pagini securizate; un furnizor foarte cunoscut este VeriSign, dar puteți apela și la alte companii;
  • Înscrieți-vă în comparatoare de prețuri românești (Price.ro, ShopMania); deși este relativ ușor să obții o validare de la o astfel de rețea, este totuși o mică dovadă de servicii de calitate;
  • Folosiți rețele sociale și publicați-le pe site; încrederea, în acest caz, apare când vizitatorul intră în contul de Facebook și vede că 400 de oameni au apăsat butonul Like, aveți o activitate susținută, iar pe pagina magazinului sunt constant referințe pozitive; similar, poate să facă o căutare pe Twitter și să citească referințe ale altora despre voi;
  • Publicați informații despre trafic; soluția aceasta poate doar să dea o importanță gradului de popularitate al vostru; soluția nu exclude ca popularitatea să fie doar temporară, sau să vină în urma unei publicități negative; însă se poate presupune că un site cu trafic zilnic de 2.000 de vizitatori unici e mai de încredere decât unul cu 50;

3. Este foarte indicat ca atunci când puneți un logo care certifică siguranța, logo-ul să fie click-abil; dacă aveți pe site logo-ul VISA, eu să pot face click și fie să ajung într-o pagină de la voi din site în care îmi spuneți totul despre securitatea VISA de la voi din site, fie să ajung pe site-ul VISA, iar acesta să îmi zică, chiar și în limba engleză, că site-ul de la care am plecat este un site certificat de VISA; nu este complicat să luați o imagine de pe Internet și să o puneți pe site-ul vostru; însă să puteți susține acea imagine cu dovezi – da, asta e mai important;
Voi aveți doar logo-ul Sanavita în footer, și, din păcate, nu este clickabil;

4. Voi ziceți:
“Ultimele produse vizionate”
eu zic:
“VIZIONÁ, vizionez, vb. I. Tranz. A privi, a urmări, a vedea un film, un spectacol (înainte de premieră). [Pr.: -zi-o-] – Din fr. visionner. ”
(viziona – definitie | DEX online);

5. Când intru pe homepage, consider că nu ar trebui să mai văd caseta:
“Ultimele produse vizionate”;

6. Cel mai des întâlnit scenariu pentru vizitarea unui site e următorul: vizitatorul parcurge headerul, scanează conținutul principal și ajunge în footer; aici:

  • Fie caută elemente de ajutor (contact, de exemplu – vedeți punctul de mai jos);
  • Fie se uită după alte pagini de navigat în site (voi detalia);
  • Fie se întoarce în partea de sus a site-ului, scanând în continuare după informații relevante;
  • Fie va părăsi site-ul;

Desigur, scenariul cel mai puțin dezirabil este ca vizitatorul să părăsească site-ul; pentru ca acest lucru să nu se întâmple, e bine ca în footer să existe elemente de ajutor (vezi mai jos), sau să fie în footer lucruri de vizitat; ce ar putea exista în footer:

  • Meniul principal, prezent și în header, și “dublat” în footer;
  • Un meniu secundar – pagini mai puțin importante din site;
  • O listă cu cele mai vizitate/comandate/recomandate de către cititori altor cititori pagini din site (sau cu paginile pe care le recomandați voi);

Voi aveți meniul, aș pune și niște produse;

7. ((+important)) În footer este foarte indicat ca, pentru a fi bine identificați în Google Local, să aveți adresa fizică a companiei; pentru uzabilitatea vizitatorilor, e indicat să aveți în footer și elemente de contact; rețelele sociale pot și ele să aibă loc în footer;

8. Sugestia mea este să scrieți textele mai puțin vizitate și relevante cu fonturi mai mici și cu un contrast mai scăzut față de restul textelor (de exemplu, nota de copyright, paginile cu informații legale);
Nu faceți asta;

9. Nu aveți nota de copyright în footer;

10. Și în footer fonturile sunt prea mici;

11. De ce mă interesează pe mine asta?
“Activitatea acestui magazin online de produse naturiste si cosmetice naturale se desfasoara conform urmatorului Regulament”;
E ca și cum intru într-un magazin de pâine și mi se spune că vânzătoarea are ea un cod al ei de etică; OK, e codul ei, dacă îl respectă, bine, pot eu să îi imput că nu l-a respectat? Cumva, nu mă privește ce face vânzătoarea cu etica; a!, dacă sunt termeni și condiții juridice, da, atunci mă privesc și pe mine;

12. Legal, poate e așa:
“ACCEPTATI SI INTELEGETI IN MOD EXPRES CA: NU OFERIM NICI UN FEL

DE GARANTIE”
uman, însă, aș căuta să îmi asum unele lucruri, măcar buna credință;

13. Scrie în footer:
“Creeat de: Expressive”
și linkul dă eroare; ce încredere să am în voi, dacă compania de web design care v-a făcut site-ul are site-ul picat?

14. În opinia mea, logoul din footer, din dreapta-jos, ar trebui să fie clickabil, ca și logo-ul din header;
Am întâlnit, pe unele site-uri, ideea ca acel logo să fie colorat în nuanțe de gri, să nu fie full-color;
Văd că culorile logo-ului sunt mai pale, le-aș face și mai și;

+++ Mă bucură mult să văd linkul către ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor);
Citat:

“[…] obligati sa includa pe prima pagina a site-ului (home page) o legatura (link) catre adresa site-ului Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor – www.anpc.gov.ro – cu textul PROTECTIA CONSUMATORILOR – ANPC.”

(sus)

C. Analiză pagini din site (cele mai importante pagini ale site-ului, analizate separat)

(sus)

C1. Despre noi


+++ Îmi place mult că aveți informații fiscale, sunt utile;

1. “Sanavita este un magazin de produse naturiste on-line”
Produsele online sau magazinul?

2. Adjectivele și adverbele sunt părți de vorbire care se referă la un substantiv sau un verb;
Exemplu de adjectiv: O afacere reușită (reușită = adjectiv);
Exemplu de adverb: Am progresat excepțional în ultimul an (excepțional = adverb);
Sugestia mea este să folosiți însă cât mai puțin adjective sau adverbe, și să adoptați, în schimb, lucruri cuantificabile; evitați, astfel, să ziceți, că ați avut o afacere reușită, ci spuneți în schimb care sunt cifrele care determină această afirmație (“Am crescut vânzările cu 10%, avem cu 8% mai mulți clienți, doar 4 clienți ne-au părăsit anul trecut în favoarea concurenței, site-ul a avut cu 30% mai mulți vizitatori, în condițiile în care piața online a crescut doar cu 4%”); la fel, când vorbiți de progres, este indicat să explicați de ce spuneți că e “excepțional” (“Într-o piață în scădere, în medie, cu 10%, noi am crescut cifra de afaceri cu 20%, cota de piață a crescut cu 30%, am realizat o achiziție majoră”);
Se pot folosi adjective și adverbe, dacă li se poate aduce o autoritate: “Ziarul Financiar consideră că afacerea noastră este excepțională”, “Într-un sondaj pe site-ul firmei, 90% dintre clienți au considerat că site-ul este mai bun sau mult mai bun decât în varianta sa anterioară”;
Adjectivele și adverbele se întâlnesc și la nume de companii – “Web design de succes punct com”; problema cu ele e că pot fi ușor combătute (“Cine ziceți că sunteți de succes? Comparativ cu cine aveți succes? Cine certifică afirmația voastră?”) și, de asemenea, sunt foarte vagi (“Ce înseamnă succes? Cum definiți reușita voastră?”);
Voi ziceți:
“Sanavita este un magazin de produse naturiste on-line care va ofera o solutie comoda si rapida de a intra in posesia produselor dorite. Atunci cand doriti sa tratati o afectiune sau sa preveniti aparitia unei boli, ideal e sa folositi remedii naturiste de cea mai buna calitate si sa urmati sfaturile unor specialisti in tratamente naturale.”
Aș căuta să nu am astfel de exprimări în site, însă;

3. Aici ziceți:
“Avem contracte cu majoritatea importatorilor si producatorilor de produse naturiste si cosmetice naturale din Romania, dandu-va posibilitatea de a va tratata aproape orice afectiune sau sa preveni aparitia unei boli cu ajutorul medicinii naturiste.”;
Dacă vreți să aveți un stil personal, direct, evitați timpul gerunziu; citat:

“Gerunziul este o formă a verbului care are o circulaţie mare mai ales în limba literară îngrijită. Limba curentă preferă utilizarea, în aceste situaţii, a unor moduri personale.”

Greșit: Privind mai atent, un detaliu mi-a atras atenţia.
Corect: Am privit mai atent și am observat un detaliu.
De asemenea, aș evita exprimările la diateza pasivă; în loc să spuneți:
“Afacerea a fost dezvoltată de managementul actual al firmei”,
este indicat:
“Managementul actual al firmei a dezvoltat afacerea”;
Exprimarea pasivă este mai greu de înțeles; pe Internet este preferabil să comunicați direct;

4. Aș evita spațiile prea multe:
“Bucuresti , str.”;

5. Contul poate fi scris mai bine:
“RO27 OTPV 1120 0008 8357 RO01”;

6. Lipsește spațiul:
“Banca:OTP”;

7. (+idee) Ar prinde foarte bine un clip video în care cineva din companie (un angajat, mai mulți, managementul) să vorbească despre companie, despre valori, scop, misiune, obiective;

8. (+idee) În pagină e bine să includeți informații ca:

  • Valori;
  • Misiune;
  • Scop;
  • Obiective (să fie SMART);

9. În prima zi de la lansare a unei companii are sens ca pe site să găsesc exclusiv “ce ne propunem” (adică misiune, obiective etc.); după un an de la lansare, e bine să vedem și ce s-a realizat; ar fi interesant ca, la început trimestrial, ulterior anual, să existe în pagina “Despre noi” rapoarte de evaluare; dacă se poate, să fie realizate extern – adică cineva din afara companiei să analizeze situația și să prezinte un raport;

10. (+idee) Mă interesează foarte mult date financiare; unele dintre ele sunt publice, pot fi găsite pe site-ul Ministerului de Finanțe; dacă îmi dați și altele, în plus, vă voi fi recunoscător;
Este relevant de știut istoricul companiei, de la idee, până la realizare, rezultate;
Sunt foarte interesante și previziunile – unde vă vedeți peste 10 ani? Ce planuri aveți cu compania? La ce să se aștepte clienții?
Ar fi interesant de știut și câteva cifre despre trafic (există servicii, inclusiv în România, care fac publice, de exemplu, datele din Google Analytics);
Consider interesante detalii despre structura companiei; CV-urile ajută și ele;

11. (+idee) Două elemente ar trebui să fie în pagina “Despre noi”:

  • VSP (Value Selling Proposition) se referă la avantajele existenței afacerii pentru clienți; cu alte cuvinte, ce sens are ca o fabrică de produs mașini să existe pe piață? Dar ce avantaj are un client final că există pe piață dealeri auto? Ce beneficii are consumatorul final din urma prezenței unei firme de asigurări auto în România?
  • USP (Unique Selling Proposition) se referă la unicitatea unei afaceri și valorile acelei afaceri în fața competiției; în exemplele de mai sus, de ce un client ar cumpăra de la fabrica voastră de mașini și nu de la competitori? De ce ar apela un client la serviciile voastre de dealeri auto și nu s-ar duce la alți dealeri auto? Cu ce se diferențiază, pentru clientul final, firma voastră de asigurări auto, comparativ cu alte filme de pe piață?

Aș pune foarte clar atât VSP, cât și USP în pagina “Despre noi”;

12. (+idee) ((+important)) M-ar interesa clipuri video sau fotografii cu compania din exterior și din interior, cu procesul de fabricare a unui produs; interesante ar fi și niște interviuri cu angajații sau cu clienții;
Voi nu aveți o voce personală;

13. Legat de Intrebari frecvente – Sanavita produse naturiste si cosmetice naturale:
– “Sanavita.ro este operat de …” – cine?
– “Magazin online de produse naturiste si cosmetice naturale. Suntem o echipa decisa si motivata sa oferim un plus de valoare comertului online. Suntem constant in cautarea calitatii in tot ceea ce intreprindem fata de acest magazin.Suntem responsabili fata de comunitate alegand produse ce au fost fabricate cu grija fata de mediu.” – cum demonstrați toate astea?
– ” Sanavita.ro are o limita minima a comenzii?
Da. Dar aceasta are o valoare simbolica de 30 de lei.” – cum pot fi 30 de lei, fără transport, “simbolici”?
– Un singur “i” pentru “noștri”:
“partenerii nostrii”;
– În pagina aceasta ziceți:
“4.2 Care sunt tarifele de livrare?
15 lei, pentru metoda Curierat Rapid si 12 lei pentru serviciile Postei Romane”
Aici însă: Despre livrare – Sanavita
“Livrarea se face in urmatoarea zi lucratoare si costa 12 lei prin curier pentru Bucuresti si zonele limitrofe, 17 lei in oricare alta localitate de pe teritoriul Romaniai (sic!) si 8 lei prin Posta Romana.”
– “Da. Oferim asistenta live telefonic (la 0722 564280) sau raspunsuri la problemele dumneavoastra in timpi extrem de mici pe e-mail.” – timpi extrem de mici înseamnă câteva minute; și înaintea Crăciunului aveți așa timpi?
– De ce nu e clickabil textul “pagina de contact”?
“La 0722 564280. Mai multe detalii vedeti in pagina de Contact.”;
– “Am o intrebare la care nu am gasit raspuns aici. Ce fac?
Telefonati-ne (sic!). Sau daca nu este urgent, scrieti-ne folosind formularul de Contact.”
păi parcă scriați că răspundeți la mesaje extrem de rapid;

+++ Apreciez sinceritatea:
“Majoritatea produselor noastre sunt considerate suplimente alimentare, nu medicamente”;
(sus)

C2 & C3. Cum cumpăr & Livrare & despre plată

+++ Multe informații și suficient de clare;

Prima data aici – Sanavita- magazin online de produse naturiste si cosmetice naturale
1. “plata o poti ramburs.” – are sens asta?

2. Câți dintre vizitatorii voștri înțeleg ce înseamnă asta?
“Clientii cu personalitate juridica”;

3. Ce se înțelege de aici?
“Daca adresa de livrare nu este in aria de acoperire a curierului (80% din teritoriul ro)”
Simplu – că 80% din România nu e acoperită de curier;

4. Mi se pare nepoliticoasă exprimarea:
“teritoriul ro”;

5. “Sanavita.ro iti acorda suport telefonic intre 9 00 si 18 00 la 0722 564280” – în ce zile ale săptămânii?

6. Consider că aici trebuiau să fie două rânduri, nu unul:
“- poti comanda online sau telefonic (vezi detalii despre comanda) – la Sanavita.ro ai reduceri si oferte temporare si de scurta durata oferite abonatilor la newsletter”;

7. “livrare, etc”;
greșeală comună este virgula înainte de folosirea “etc.”; însă pentru că “etc.” înseamnă “et caetera”/”şi celelalte”, și înainte de și nu se pune virgulă, înainte de “etc.” nu se pune virgulă;
Greșit: Vă oferim vacanțe de Crăciun, Anul Nou, Paște, etc.;
Corect: Vă oferim vacanțe de Crăciun, Anul Nou, Paște etc.;

8. “Daca doresti mai multe informatii, vezi paginile speciale (cum cumpar, cum platesc, livrare, etc), pagina cu intrebari frecvente sau contacteaza-ne.”
Nu considerați că aceste informații trebuiau să fie clickabile (să fac click pe acele pagini?);

Cum cumpar – Sanavita
1. “Adaugarea produselor naturiste in cos se face prin apasarea butonului “Adauga in cos”.”
Exprimare pasivă, vezi mai sus;

2. Exprimare dificilă:
“Dupa adaugarea in cos a tuturor produselor naturiste pe care doriti sa le comandati, procesul de cumparare se continua prin apasarea butonului “Comanda acum” si parcurgerea pasilor simpli descrisi in pagina de comanda”;
Folosiți fraze cât mai scurte, formate din cel mult două propoziții;
Greșit: Primul text de pe pagina Guvernului României:

“Guvernul a adoptat Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, care va asigura modernizarea satului românesc şi va apropia condiţiile din România de cele existente în ţările UE, din perspectiva modernizării spaţiului rural; totodată, va crea locuri de muncă şi va susţine activitatea economică.”

Corect: Ar putea arăta:

“Guvernul a adoptat Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii. Programul va asigura modernizarea satului românesc. În plus, va apropia condiţiile din România de cele existente în ţările UE, din perspectiva modernizării spaţiului rural. De asemenea, va crea locuri de muncă şi va susţine activitatea economică.”

3. “modalitatea in care” – sau “prin care”?

4. ” un agent de vanzari Sanavita.ro va va prelua comanda, de luni pana vineri intre orele 9:00 si 16:00. ”
Parcă ziceați:
“Sanavita.ro iti acorda suport telefonic intre 9 00 si 18 00 la 0722 564280” aici:
Prima data aici – Sanavita- magazin online de produse naturiste si cosmetice naturale

5. Este ilegală prevederea:
“Sanavita.ro are o limita a comenzii de 30 de lei – asigurati-va ca produsele pe care doriti sa le comandati sunt in acest moment in stoc.
Sanavita.ro are o limita minima a comenzii de 30,00 de lei.”
“Vânzările condiţionate
Art. 58. – Este interzisă condiţionarea vânzării către consumator a unui produs de cumpărarea unei cantităţi impuse sau de cumpărarea concomitentă a unui alt produs sau serviciu. De asemenea, este interzisă prestarea unui serviciu către consumator, condiţionată de prestarea altui serviciu sau de cumpărarea unui produs.

Art. 59. – Nu sunt considerate vânzări condiţionate:

1. vânzările la un preţ global pentru produse sau servicii diferite, care constituie un ansamblu, precum şi pentru produse identice preambalate oferite într-un ambalaj colectiv, cu condiţia ca:

a) fiecare produs şi fiecare serviciu să poată fi achiziţionat şi separat la preţul său obişnuit, în cadrul aceleiaşi suprafeţe de vânzare;
b) cumpărătorul să fie informat despre această posibilitate şi despre preţul de vânzare aferent produsului sau serviciului;
2. vânzările de produse în loturi sau ambalaje consacrate de uzanţele comerciale şi de nevoile de consum.”
ORDONANŢĂ nr.99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă

Cum platesc – Sanavita
1. M-ar interesa garanții, lucruri de siguranță, ce se întâmplă cu plata?

2. (+idee) Poate ar fi bine să aveți și screenshot-uri cu procesul de plată, să îmi fie mai ușor să înțeleg;

3. De ce nu lăsați spațiu înainte și după “-“?
“Sanavita.ro-Magazin de produse naturiste”;

4. Nu se poate plăti cu cardul?

Despre livrare – Sanavita
1. “Livrarea este GRATUITA pentru comenzile mai mari de 150 de lei in acest caz livrarea se face prin Posta Romana.”
Păi e normal? Cumpăr produse scumpe și voi le livrați prin Poștă, cu risc de stricare / pierdere?
Adică mă forțați să fie gratuit, în loc să fie cu curierul, și îmi livrați produsele avariate?

2. Nu ați închis ghilimelele:
” “next day delivery – door to door delivery.”;

3. Spațiere defectuoasă:
“lei , taxele”;

4. E logic asta?
“Daca pretul total al produselor cumparate este mai mic de 150 lei , taxele de expediere vor fi incluse in costul total al coletului si urmeaza sa fie suportate de dumneavoastra (taxele sunt afisate in cosul de cumparaturi inainte de finalizarea comenzii).
Beneficiati de expediere gratuita in situatia in care pretul total al produselor cumparate de dvs. este mai mare de 150 lei, “;
Adică începeți cu “dacă prețul e sub 150 lei”, și apoi ziceți că “e gratuit dacă e peste”; nu prea are sens afirmația în context;

+++ Apreciez că aveți foarte clar exprimate condițiile de cumpărare, pas cu pas;
(sus)

C4. Contact


+++ Foarte utile informațiile fiscale, bravo! Deși legea nu este foarte clară, poate fi chiar obligatoriu să aveți datele fiscale complete (tipul societății, numărul din Registrul Comerțului, contul și banca) în pagina de contact; detalii;

1. “Ne poti contacta si telefonic, la unul din numerele: 0722564280;”
Păi e numai un număr;

2. Legat de:
“Daca doresti sa ne comunici opinia ta sau daca doresti un produs special, nu ezita…”
Gramatical, nu e nicio problemă în folosirea punctelor de suspensie; ca sentiment pe care îl trezesc însă (nehotărârea, lucruri neterminate, pauză în gândire), nu consider că se potrivesc cu un site care își propună să vândă ceva:
Greșit: Am demarat activitatea în 2002… Începuturile au fost dificile, dar ulterior am avut rezultate foarte bune…
Corect: Am demarat activitatea în 2002. Începuturile au fost dificile, dar ulterior am avut rezultate foarte bune.

3. Nu consider că:
“sales at snvita” e o protecție bună anti-spam;
Fie puneți o imagine în loc de text, fie puneți protecție prin JavaScript, fie lăsați adresa de email clară și clickabilă;

4. (+idee) Ce mă aștept să găsesc în pagina de contact

  • Mult mai bine ar fi să aveți persoane de contact, cu emailuri corespunzătoare și telefon mobil;
  • Harta cu adresa voastră; e de preferat să fie hartă interactivă, să pot să vă reperez într-o anumită zonă;
  • O fotografie (sau mai multe) cu sediul firmei, din exterior și interior;
  • Și mai bine ar fi un video cu sediul firmei, din exterior și interior;
  • Asigurarea că datele mele vor fi prelucrate conform legii (detalii cu procedura);
  • Aici ar avea sens să puneți rețelele sociale – Yahoo! Messenger, Facebook, Twitter;
  • Afișați timpii medii de așteptare până când un client primește răspuns; ar fi util și un timp garantat (“În 4 ore lucrătoare răspundem la email”);

5. Aș pune telefoane din cât mai multe rețele de telefonie mobilă; Orange și Vodafone au cel mai mare număr de clienți, dar puneți și Cosmote sau Romtelecom; eventual și RDS; specificați în ce rețea este un anumit număr;

6. Dacă aveți câmpuri obligatorii, marcate cu o steluță, explicați de la ce provine acea steluță (scrieți că câmpurile cu steluță sunt obligatorii);

7. ((+important)) Aș evita să pun protecție CAPTCHA în formularul de contact, ar trebui să aveți alte soluții anti-spam;

8. Steluța la codul de verificare e pusă de două ori, în mod fals (ca și cum eu trebuie să am o acțiune și asupra imaginii, ceea ce e fals);

9. Formularul are, evident, prea multe câmpuri obligatorii (și cele opționale sunt prea multe); adică adresa, de exemplu, e treaba mea;

+++ Excelent că aveți formular de contact, pentru cei care nu au adresă de email, super!
(sus)

C5. Pagina de categorie


+++ Foarte utile opțiunile de filtrare;

1. Mă aștept ca în pagina unei categorii de produse să am opțiuni de sortare a datelor, crescător și descrescător, după:

  • Numele produsului;
  • Data adăugării în site;
  • Preț;
  • Vânzări produse;
  • Număr afișări ale paginilor;
  • Număr comentarii produse;
  • Număr căutări în site a unui produs;
  • Rating mediu al unui produs;
  • Producător;

Aveți, dar nu după toate criteriile acestea;

2. (+idee) De asemenea, aș vrea să am și opțiuni de filtrare a datelor, după:

  • Caracteristici ale categoriei respective de produse (pot fi culori, dimensiuni, masă);
  • Data adăugării în site;
  • Preț;
  • Vânzări produse;
  • Număr afișări ale paginilor;
  • Număr comentarii produse;
  • Număr căutări în site a unui produs;
  • Rating mediu al unui produs;
  • Producător;

3. (+idee) Îmi este o utilă o funcție de abonare prin RSS și email la categoriile de produse; vreau să aflu când apar noi produse în categoria respectivă;

4. Să zicem că avem site-ul site.ro, în care categoria arată așa:
site.ro/categorie.html,
iar pagina de produs:
site.ro/categorie/produs.html
Eu ar trebui să pot tăia partea finală (“produs.html”) și să las doar:
site.ro/categorie/
Din păcate, dacă pagina de categorie are extensia “.html”, nu pot face asta; soluție? Cel puțin pentru categorii și subcategorii, dacă nu și pentru pagina de produse, renunțați la .html (nu ajută la nimic, în general nu face rău, dar în situația de mai sus face rău la uzabilitate);
Așadar, site-ul ar trebui să fie așa:
site.ro/categorie/
site.ro/categorie/produs/
La voi nu se întâmplă asta:
– categorie: http://www.sanavita.ro/afectiuni-ale-aparatului-digestiv/
– subcategorie: http://www.sanavita.ro/gastrita/
– produs: http://www.sanavita.ro/acidofilus-lactobacilus-activ.html

5. “Disponibilitate: in stoc” a ajuns să nu mai însemne mare lucru;
“În stoc” poate fi “În stocul furnizorului”, “În stocul depozitului nostru”, “În stocul partenerilor”;
Dați explicații, pentru că în comerțul online, dacă un produs e în stoc nu mai e foarte clar ce înseamnă efectiv asta;

6. Prețul mi se pare scris prea mic;

7. Aș pune butonul de adăugare în coș exact lângă preț;

8. Unele produse pot fi traduse:
“Cat’s Claw” – “Laba / gheara pisicii”;
altele pot fi explicate:
“Curcumin” – (pentru ficat);

9. (+idee) Mi-ar plăcea să intru la voi în site și să am un serviciu în Flash ca pe Sfatul Medicului:
Evaluarea sanatatii – consultatie medicala online
Și să aleg zona, tipul de problemă / investigație și să văd cam ce ați putea să îmi ziceți despre asta;

10. Poate ar fi util ca, atunci când adaug un produs în coș, să am opțiunea să aleg cantitatea;

11. Aveți același produs cu nume diferite:
Ghiara Matei (Cat’s Claw) – Sanavita
Cat’s Claw – Sanavita

12. Aveți sortare în funcție de “Implicit”; îmi pare rău, asta nu înseamnă nimic;
Sortare implicită? Ce e aia?

+++ Mă bucură mult că aveți breadcrumbs, foarte utile!
(sus)

C6. Pagina de produs


+++ Mă bucură că pot specifica cantitatea pentru un produs;

1. Descrierile voastre sunt foarte seci, probabil ați luat pur și simplu descrierea produsului din prospect; nu mi se pare o idee foarte bună, în opinia mea suferiți serios la acest aspect, aș face ca descrierile să fie mai atractive;
Când faceți o descriere de produs e foarte indicat să scrieți descrieri care sunt: unice acelei pagini, sunt persuasive, pot fi înțelese ușor de către cititor, descriu clar avantajele pentru cumpărător; vă recomand cu căldură articolul:
How to Write Product Descriptions that Sell, Boost SEO Efforts;

2. Butonul de adăugare în coș e prea mic;

3. Contrastul butonului de adăugare în coș (alb pe verde deschis) mi se pare foarte slab;

4. “Disponibilitate: in stoc ” – aș face ca la mouseover să am mai multe explicații, să mi se spună ce e; puneți un “?” la sfârșit, pe care, când fac mouseover, să îmi dați detalii despre asta;

5. Am ales “mărire poză”:
Colostrum Prime Life – Sanavita
și nu s-a întâmplat nimic; de ce?

6. “Mod de prezentare :
120cps “;
Aș explica ce înseamnă “cps”;

7. ((+important)) Partea cu “recomandă” mi se pare neinspirată; cum recomanzi unui prieten unui medicament? Aș scrie, doar, “trimite”; recomandarea se bazează și pe o expertiză (eu, ca specialist, recomand asta), pe când simpla trimitere a linkului e doar atât – o trimitere mai departe;

8. Aș vrea să pot scrie un mesaj prietenului căruia îi recomand un produs;

9. Aș face ca, atunci când fac click pe “info livrare”, să nu fiu “aruncat” din pagină;
Deschideți fie un overlayer, fie un pop-up;

10. Prețurile produselor care depășesc 1.000 de unități monetare ar trebui să aibă un separator; astfel, prețul de 1.200 de lei ar trebui scris:
Greșit: “1200 de lei”;
Corect: “1.200 de lei”;

11. (+idee) Puneți măcar 3 poze din unghiuri diferite ale aceluiași produs;

12. (+idee) Cum puteți crește valoarea unei pagini de produs? (detalii)

  • Folosiți comentarii din partea vizitatorilor – permiteți vizitatorilor să comenteze despre produsele din site; puteți adăuga și motivații financiare – “Cel mai bun comentariu al zilei primește un cadou”, “Primiți reducere 5% dacă comentați la 3 produse diferite”, “O dată pe săptămână se trage la sorți un comentariu din săptămâna respectivă”;
  • Puneți titluri optimizate pentru motoarele de căutare – folosiți numele produsului, categoria din care face parte (de exemplu – “haine femei” sau “hard-disk-uri”), și numele magazinului; este indicat însă ca titlul unei pagini să nu depășească 65 de caractere;
  • Faceți propriile fotografii ale produselor – când cineva caută folosind căutarea de imagini a Google numele unui produs, va fi atras de fotografii noi ale unui produs; în acest sens, realizați propriile fotografii ale produselor;
  • Puneți date statistice despre produse (număr vânzări, număr accesări ale paginii) – veniți cu date noi despre produse;
  • Faceți o secțiune de știri pentru produse – adăugați valoare paginii prin informații despre producător, ultimele lansări, evenimente în jurul unor produse;
  • Dați date istorice cu evoluția prețului unui produs (prezentați grafic evoluția prețului unui produs);
  • Faceți clipuri video cu analize ale produselor – sunt foarte atrăgătoare;
  • Scrieți descrieri proprii ale produselor; dacă furnizorul vă oferă o descriere standard, în limba engleză, traduceți acea descriere și adăugați propriul conținut;
  • Faceți o listă cu produse recomandate (dacă cumpăr o anumită placă de bază, recomandați-mi și un procesor corespunzător ei);

+++
(sus)

C7. Procesul de comandă


+++ Mă bucur să văd numărul de produse din coș în orice pagină;

1. În coșul de cumpărături nu aveți nicio confirmare înainte de a șterge un produs din coș; e un aspect important;

2. Aș vrea să pot adăuga produse în coș chiar din homepage;

3. În coș scrieți “modifică cantitățile”; sărind peste cacofonia deranjantă, exprimarea corectă e “actualizează cantitățile”;

4. “Daca nu aveti cont, pentru a va livra produsele din cosul de cumparaturi, va rugam sa completati datele de mai jos.”; păi nu, nu trebuie;
Nu ar trebui să fiu obligat să îmi creez cont în site;

5. E interesant cum la țară pot alege doar România (de ce mă mai puneți să aleg, atunci?) și după aceea trebuie să mă întorc un câmp pentru a alege județul; e ilogic;

6. La abonarea la newsletter aș specifica faptul că utilizatorul se poate dezabona oricând;

7. “Trimite formularul”? Nu mai bine ar fi “Trimite comanda”?

8. ((+important)) “Unul sau mai multe campuri obligatorii sunt necompletate sau au valori invalide. .
Va rugam sa verificati ca informatia introdusa in campurile obligatorii este corecta si apoi retrimiteti formularul.”
Trebuia să îmi ziceți voi înșivă unde este problema;
Eroarea mea era că parola era confirmată greșit, dar nu pot vedea parola introdusă, așa că nu pot verifica;
E una din cele mai mari probleme ale site-ului de acum – nu pot nici trece mai departe, dar nici nu mi se zice unde e problema;

9. “Curier Rapid – 1 zi (17.00 lei)”
– De ce “R” mare?
– De ce nu “o zi”?
– Prețul se scrie în română: “17 lei” sau “17,00 lei”;
– Ce firmă de curierat folosiți?

10. Pe pagina de Contact ziceți:
“Daca doresti sa ne comunici opinia ta sau daca doresti un produs special, nu ezita… Completeaza formularul de mai jos sau scrie-ne direct la sales at sanavita.ro.” (Contact :: Zona ajutor clienti Sanavita.ro – magazin online de produse naturiste :: Sanavita – produse naturiste si cosmetice naturale);
La pagina de comandă finalizată ziceți:
“Multumim pentru alegerea magazinului nostru. O notificare referitoare la comanda a fost trimisa pe adresa dvs. de e-mail.
Comanda dumneavoastra va fi procesata si un operator va va contacta in cel mai scurt timp. ” (Comanda finalizata :: Cosul de cumparaturi :: Sanavita – produse naturiste si cosmetice naturale);
Ori vorbiți politicos, ori nu vorbiți? (diferă formularea în site);
Aș evita să folosesc prescurtările, pe cât posibil;
Greșit: Pt. a adăuga un produs în coș, e f. bine să fiți logat în contul dvs.
Corect: Pentru a adăuga un produs în coș, e foarte bine să fiți logat în contul dumneavoastră.

11. Voi ziceți:
“Imprima comanda” (Comanda finalizata :: Cosul de cumparaturi :: Sanavita – produse naturiste si cosmetice naturale);
Eu zic:
“IMPRIMÁ, imprím, vb. I. Tranz. 1. A face, a lăsa urme prin apăsare, deformare etc.; a întipări. ♦ A înregistra sunete pe o bandă, pe un disc etc. 2. A tipări. ♦ A aplica, a fixa pe o țesătură desene colorate. 3. Fig. A comunica; a transmite. ♦ A impune, a determina. – Din fr. imprimer. ” (imprima – definitie | DEX online);

12. Dacă sunt delogat, și apăs pe “Autentificare”, URL-ul arată așa:
www.sanavita.ro/error_message.php?login_incorrect
Voi, dacă vedeți un așa URL, credeți că e URL de logare sau URL de eroare?

13. Butonul “intră în cont” e prea mic;

14. “Detaliile profilului”? Sau ale contului? Sau ale utilizatorului meu?

15. Aș vrea să pot să am mai multe adrese de livrare;

16. La funcția de istoric comenzi îmi dați o căutare; păi, stați un pic, nu doresc să caut în istoric, pur și simplu vreau să văd comenzile; câți utilizatori au sute de comenzi și, deci, nevoia de a căuta în ele? Arătați-mi lista cu ultimele 100 de comenzi, câte 20 pe pagină, și sunt foarte mulțumit; nu am nevoie de căutare decât ca excepție, nu ca regulă;

17. Exprimarea:
“1 produse gasite
se afiseaza: 1 – 1 produse”
mi se pare deficitară;

18. Multe elemente netraduse:
“Search again
Check all / Uncheck all
# Status Data Total
#2874 In asteptare 22-09-2011 12:09:35 118.00 lei
Gross total: 118.00 lei
Totally paid: 0.00 lei”;

19. Legat de emailuri:
“Sanavita: Sign in confirmation” – de ce nu traduceți asta?
“Draga NUDORESC NUVREAU,
You have been successfully registered. ”
Nu știu dacă e cazul să vorbim cu “Dragă”, dar să admitem; însă texte în engleză?
Apoi:
“Draga NUDORESC NUVREAU,
Va multumim pentru comanda. Va mai asteptam! ”
Păi … n-am terminat cu comanda asta; ziceți-mi că mă mai așteptați după livrare, nu înainte de ea;

+++ Foarte utilă opțiunea de continuare a cumpărăturilor;
(sus)

D. Analiză competiție

(sus)

D1. drugstore.com Online Pharmacy – Prescription Drugs, Health and Beauty, plus more

1. Casetă de căutare proeminentă;

2. Banner enorm pe homepage;

3. Fonturi mari;

4. Promoții pe homepage;

5. Listă cu cele mai importante produse pe homepage;

6. Disclaimer afișat vizibil pe homepage (dă încredere);

7. Funcție de navigare după – categorie / brand / cele mai bine votate produse;

8. La o categorie mi se afișează și cele mai bune promoții din categoria respectivă;

9. Pagina produsului e foarte simplă, nu sunt aglomerat cu multe elemente inutile;

10. Meniuri care te îndeamnă să faci click:
“green & natural| contact lenses| sales & coupons”;
(sus)

D2. Ulta.com – Cosmetics, Fragrance, Salon and Beauty Gifts

1. Patru bannere enorme pe homepage;

2. Primul element din pagină îndeamnă la fidelizare:
“Welcome! (Login / Create Account) |
My Account”;

3. Pe homepage văd rapid ce e nou, top brand-uri, top furnizori;

4. Funcție de navigare prin mobil și de notificare prin SMS;

5. Multe rețele sociale – Facebook, Twitter, YouTube;

6. Casetă de abonare la email în footer, mă ajută să fiu la curent cu noutățile;

7. Multe informații la “despre …”;

8. Elemente de securitate în site – VeriSign, HotBrands, BizRate;

9. Funcție de a comanda un produs ca și cadou pentru cineva;

10. Secțiune dedicată pentru returnare produse;
(sus)

D3. feelunique.com – The Destination For Beauty – Free Delivery Worldwide

1. Bună integrarea cu rețelele sociale – Twitter, Facebook, YouTube;

2. Multe elemente de securitate în footer;

3. Pe homepage am și buton de “Cumpără” și și buton de tip “Mai multe detalii”;

4. Coșul de cumpărături se cheamă “Bag” / “Pungă”;

5. Pe pagina produsului există texte cu formatare diferită – bold / italic;

6. (+idee) Funcție de tip produse asemănătoare, foarte utilă! V-ar trebui și vouă;

7. Cum te îndeamnă să faci review-uri de produse:
“Tell us why you love this product and you could win a £20 feelunique.com voucher”;

8. Testimoniale pentru produse;

9. Folosesc breadcrumbs;

10. Pot vedea de pe orice pagină a site-ului conținutul coșului;
(sus)

D4. The Vitamin Shoppe

1. Casetă de căutare foarte mare;

2. Telefon de contact clar, vizibil, în header;

3. Apel la acțiune intens:
“How can we help
you today?
REORDER from a previous order
SAVE with September Sales
FIND New Products
SHOP Vitamin Shoppe Brand
LOCATE a Store Near You”;

4. Funcție cu review-urile care au fost considerate cele mai utile;

5. Funcție de prețuri mai mici:
“Ways to Save
Free Store Credit with Every Purchase
VS Brand: Top Quality at Lower Prices
Free Shipping Opportunities
Sign Up for Great Email-Only Offers
Monthly Specials
Gift Cards
Healthy Awards Program”;

6. Enorm de multe informații despre companie:
“Corporate Information
About Us
Contact Us
Store Locator
Investor Relations
Careers
News
Message Boards
Facebook Page
Site Map
Product Videos
In-Store Videos”;

7. În footer elemente legale, clare;

8. Oferte limitate în timp:
” Offer expires September 30, 2011.”;

9. Foarte amuzant:
“Testează-ți forța – apasă butonul Like cât de tare poți”;

10. Patru prețuri diferite pentru același produs:
“List Price: $11.09
Regular Price: $9.49
Sale Price: $7.99
Save: $3.10 (27%)”;
(sus)

D5. Spitalul Euroclinic // Spitale – Regina Maria

1. Alb și roșu – culori simple și clare, asociate crucii roșii;

2. Primul element din meniu e home, ultimul e contact;

3. Funcție de căutare în site (vouă vă lipsește);

4. Cum intri pe homepage, ți se prezintă galeria foto;

5. Număr scurt de telefon (dă încredere, e ușor de tastat și reținut, e asociat cu numerele scurte de tip 112);

6. Motivație foarte clară pe homepage – “De ce să vii la noi?”

7. La motivația pentru care să vii la ei, s-a mers pe excepționalism – cei mai nu știu cum + lansări la ei – și pe calitate – gradul de satisfacție a pacienților;

8. În footer din nou sunt informații de contact;

9. Homepage-ul e axat pe serviciile oferite, pe departamente – am ajuns pe homepage, aleg ce să fac: X / Y / Z;

10. Două poze mari pe homepage – spitalul din exterior și captură din interior; atât;
(sus)

E. Concluzii

1. Întâi de toate să răspund la dilemă:
“Intrebarea mea ar fi daca odata cu aceste modificari mai trebuie sa pastrez meniul cu (afectiuni, cosmetice si producatori) sau e suficent meniul cu drop-down in care am categoriile de la afectiuni si cosmetice care acum sunt explicit in meniul din stanga.
Meniul actual din stanga
-poate sa dispara (sa mai bag o coloana de produse)
– poate sa ramana in tot site-ul si mut filtrele in dreapta, sau deasupra coloanei din mijloc
-poate sa ramana doar pe home (sa dau posibilitatea vizitatorului fie sa aleaga categoria din meniul din stanga fie sa o aleaga din meniul drop-down) .”;
Aș face ca meniul să fie asemănător cu cel de la Amazon.com sau emag.ro (în stânga, nu sus);

2. “Ma intereseaza cum e mai bine din punct de vedere al uzabilitatii sa am pe home meniul de categorii”;
Emag.ro, amazon.com;

3. “Ai in atasament cum vad eu organizarea meniului in dropdown, eventual pot sa pun si producatorii in acel meniu.”
Nu aș pune producătorii în meniu, ci în pagina de categorie să pot filtra după producători, sau să îi pot alege ca dropdown;

4. “Am modificat putin logoul (il poti vedea in atasament) o analiza si a logoului m-am interesa, cat si elemenetele grafice prezente pe home daca sunt ok. cum ar trebui sa arate footerul….”
Am analizat logo-ul mai sus, la secțiunea header; se păstrează observațiile, mai puțin observația că motto-ul e greu lizibil;
(sus)

E1. Generare de idei

1. Dacă folosiți termeni foarte tehnici, explicați-i sau găsiți alternative de exprimare; puteți oferi explicații atunci când cursorul mouse-ului este deasupra textului:
Greșit: Abonează-te la feed-ul RSS;
Corect: Abonează-te la fluxul RSS – poți citi știrile mult mai confortabil;
Corect: Abonează-te la feed-ul/fluxul RSS (?);
Corect: Abonează-te la feed-ul RSS;
Voi aveți problema asta la medicamente;

2. Textul dintr-o pagină cu mult text poate fi citit mai ușor dacă se folosesc caractere aldine și enumerări:

  • Greșit: Text foarte lung fără caractere aldine.
  • Corect: Text foarte lung cu caractere aldine.

Puteți îngroșa propoziții întregi, sau doar cuvintele esențiale.

3. Ar fi util ca orice pagină a unui site să fie verificată de un bun cunoscător al limbii române (absolvenți ai Facultății de Litere, scriitori);

4. Dacă în audiența voastră sunt și persoane de vârstă înaintată, puteți lua în considerare să aveți texte de dimensiuni mari sau o opțiune de a mări textul din pagină; textele de dimensiuni foarte mici sunt complet nerecomandate, indiferent de audiență;

5. Evitați să folosiți imagini standard
Aveți posibilitatea să folosiți imagini de pe Internet, chiar gratuit; problema e că o mare parte din aceste imagini sunt puțin credibile; e de preferat să aveți poze cu produsele voastre făcute în România, cu angajații voștri realizate la voi la firmă etc.;

6. Puteți converti mai bine vizitatorii în clienți sau cititori ai site-ului dacă folosiți clipuri video; posibile idei: clipuri video cu angajații, cu sediul companiei, cu managementul, cu cum se obține un produs sau cum arată o ședință tipică; puteți avea și un blog video, cu clipuri în care prezentați idei;
Cel mai bine însă ar fi să aveți clipuri video cu produsele;

7. Unele pagini pot fi unite într-una singură, pentru simplitate; astfel, pagini ca “Cum cumpăr?”, “Cum plătesc?”, “Livrare” pot fi unite în una singură; similar, pagini precum “Ajutor comandă”, “Ajutor site” și “FAQ” pot fi într-o singură pagină; la fel, “Politica de confidențialitate” și Termenii și condițiile”;
Pagina care rezultă poate prezenta într-un text foarte lung informațiile, sau poate fi doar o pagină de intrare în alte pagini (așadar, ca să ajung la “Ajutor comandă” sau în “Ajutor site” sau în “FAQ” va trebui întâi să fac click pe “Ajutor”, iar în pagina respectivă să fac click pe una din acestea trei);
Uneori însă, dimpotrivă, poate fi util să faceți dintr-o pagină foarte complexă câteva pagini mai simple;
Eu v-aș recomanda să uniți paginile de ajutor cumpărare într-una singură;

8. Ar merita pus undeva în structura site-ului o pagină în care să se afișeze paginile cele mai: vizitate, comentate, recomandate altora prin rețelele sociale, recent adăugate în site; poate fi de forma unei casete în bara laterală, dar poate fi și o pagină dedicată;

9. Testați funcționalitatea site-ului pe diferite rezoluții (există și monitoare mai mari de 24″) și browser-e (Internet Explorer încă are cote de piață semnificative);

10. Ar fi poate utilă o funcție de tipul “Sunați-mă voi”; vizitatorii să poată să introducă un număr de telefon și voi să îi sunați, sau să lase o adresă de email și să îi contactați voi pe ei;

11. Aș pune în bara laterală caseta cu rețelele sociale, lista cu articolele/paginile de top din site; vă lipsesc ambele lucruri, atât o prezență pe rețelele sociale (recomand Facebook și eventual Twitter sau Google+, a doua doar după ce vor avea funcții pentru companii);

12. Mi-ar fi util să văd niște simboluri pentru meniuri; ajutați-mă să înțeleg despre ce e vorba în meniul respectiv; așa cum pentru “save” în meniurile din Windows am o dischetă, puneți simboluri pentru afecțiuni în categoriile din stânga;

13. Gândiți-vă dacă doriți doar o casetă pentru newsletter (o mică porțiune din site în care mă pot abona la newsletter), sau doriți să faceți o pagină dedicată; eu vă voi recomanda mai jos mai multe elemente pentru o casetă de tip newsletter, și e greu să puneți toate aceste lucruri într-o casetă din site; personal, agreez varianta unei pagini de abonare la newsletter; pe de altă parte, enorma majoritate a site-urilor au implementat casete de newsletter, nu pagini;

14. Ce să includeți într-o casetă de newsletter?

  • Posibilități de abonare prin email multiple – poate vreau să mă abonez prin email doar la blog; sau doar la știrile adăugate în site; ori doar la evenimentele pe care le organizați; sau la produsele nou adăugate; ori doar la produsele dintr-o anumită categorie; ori la promoțiile site-ului; sau la comentarii; dacă pot să selectez prin bife la ce să mă abonez, aș fi în al nouălea cer;
  • O listă cu newsletter-ele anterioare; da, vreau să văd cum arată un newsletter de la voi și îmi voi face o idee clară dacă merită să mă abonez sau nu;
  • Informații despre periodicitatea newsletter-ului; cât de frecvent trimiteți un email, la ce oră, în ce zile ale săptămânii;
  • Mă interesează foarte mult garanțiile – ce veți face cu adresa mea de email? Cum mă voi putea dezabona? Veți trimite doar emailuri referitoare la subiectele agreate, sau veți schimba frecvent subiectul emailurilor?
  • Ar fi interesant de știut numărul abonaților la newsletter – e relevant pentru mine să știu dacă aveți 3 abonați (serviciu foarte nou, sau poate calitate slabă a newsletter-ului) sau 3.000 de abonați (îmi dați încredere);

15. În caseta de newsletter are sens să includeți abonare nu doar prin email, ci și prin alte opțiuni:

  • Abonare prin RSS – puteți include toate opțiunile de abonare prin email menționate anterior; puteți lua în considerare să gestionați feed-urile RSS prin FeedBurner, care vă dă statistici despre abonați și face ușoară abonarea prin email;
  • Alerte prin SMS – dacă prețul unui produs din site scade sub o anumită sumă, să primesc o alertă tip SMS;
  • Abonare prin rețele sociale – aș pune în pagina de abonare la newsletter linkuri către toate rețelele sociale pe care sunteți prezenți;
  • M-ar interesa și o opțiune de abonare la căutări; de exemplu, să caut în site “telefoane mobile”, să obțin 40 de rezultate, să filtrez telefoanele doar la 3 branduri și la o gamă de prețuri și să mă abonez (prin RSS sau email) la noile produse care satisfac criteriile acelei căutări; o funcție foarte apreciată;

16. Lista de producători este foarte mică; e OK asta; vă dau însă două sugestii:
– Fie puneți în lista producătorilor afișați producătorii de top, în ordinea descrescătoare fie a produselor, fie a volumului vânzărilor (număr vânzări sau valoare vânzări), fie a accesărilor vizitatorilor;
– Fie la sfârșit îmi dați o casetă de tip dropdown, din care să aleg producătorul dorit;
Prefer să fac click în pagină, mai degrabă decât să vizitez o pagină dedicată pentru toți producătorii;

17. În pagina producătorilor (Producator: :: Sanavita – produse naturiste si cosmetice naturale):
– Nu îmi spuneți câte produse are un anume producător;
– Nu îmi spuneți, în mare, ce tipuri de produse oferă (mi-ar fi util, de exemplu, să știu categoriile fiecărui producător – puteți face asta la mouseover);
– Nu îmi oferiți opțiunea da sorta rezultatele;
– Nu aveți logo-uri pentru producători, care m-ar ajuta să recunosc rapid un anume brand;
– Nu îmi dați link către site-ul producătorului, pentru a mă informa despre alte produse oferite de vânzare de acel ofertant;
(am formulat lucrurile de mai sus negativ, însă ideea e că aș vrea o parte din lucrurile de mai sus în pagina voastră);

18. Aveți un banner sus și … atât; eu personal aș face un slider / banner animat / casetă cu promoții;
Dacă vreți să folosiți o casetă în pagina principală în care promovați serviciile sau produsele de top (exemplu), căutați ca acea casetă să folosească JavaScript, mai degrabă decât să fie o casetă care folosește Adobe Flash;
În plus, aș aprecia un contor, care să îmi afișeze câte imagini se vor roti; de asemenea, dacă fac click pe unul din numerele din contor, să pot ajunge la produsul/serviciul pe care am făcut click; dacă nu, măcar o funcție de tipul înainte și înapoi ar fi apreciată;
Apoi, ar fi foarte interesant ca atunci când duc cursorul mouse-ului peste o imagine, să se oprească trecerea automată la următoarea imagine (să am, astfel, posibilitatea să opresc mișcarea automată);

19. Când fac mouseover pe poza produsului pe homepage, mi-ar plăcea foarte mult dacă ar apărea imaginea mărită;

20. Pagina principală a unui magazin ar trebui să conțină:

  • Promoții – ce pot cumpăra din magazin la preț redus;
  • Produsele cele mai vândute – ce au cumpărat alții;
  • Produsele cele mai afișate – produsele care au stârnit interesul;
  • Produsele cele mai căutate – produsele care au stârnit interesul, mai degrabă pentru documentare;
  • Produsele cele mai comentate – produse controversate;
  • Produsele cel mai des recomandate altora;
  • Cele mai ieftine și cele mai scumpe produse;
  • Produsele nou introduse în site;

21. Aș aprecia funcții de filtrare încă din homepage, pe criterii diferite; criterii generale ar putea fi prețul, dimensiunea, data introducerii în site, număr de comentarii, rating mediu, număr afișări, producător; în funcție de tipicul magazinului, pot fi și alte filtre (culori, greutate, funcții specifice pentru electronice);

22. Un magazin online tipic trebuie să inspire încredere; cum puteți crește încrederea în site-ul vostru?

  • Folosiți logo-uri pentru sisteme de plăți electronice internaționale pe care le folosiți în site – VISA, MasterCard, PayPal etc.;
  • Folosiți logo-uri pentru sisteme de plăți electronice românești pe care le folosiți în site – GECAD ePayment;
  • În România sigla GPEC (Gala Premiilor eCommerce 2010) poate inspira încredere;
  • Arătați că site-ul a fost scanat împotriva virușilor și a programelor de tip malware (mai mulți furnizori de soluții de securitate oferă aceste soluții, printre care McAfee);
  • Folosiți, pentru paginile de logare, creare cont, administrare cont, comandă, confirmare comandă, pagini securizate; un furnizor foarte cunoscut este VeriSign, dar puteți apela și la alte companii;
  • Înscrieți-vă în comparatoare de prețuri românești (Price.ro, ShopMania); deși este relativ ușor să obții o validare de la o astfel de rețea, este totuși o mică dovadă de servicii de calitate;
  • Folosiți rețele sociale și publicați-le pe site; încrederea, în acest caz, apare când vizitatorul intră în contul de Facebook și vede că 400 de oameni au apăsat butonul Like, aveți o activitate susținută, iar pe pagina magazinului sunt constant referințe pozitive; similar, poate să facă o căutare pe Twitter și să citească referințe ale altora despre voi;
  • Publicați informații despre trafic; soluția aceasta poate doar să dea o importanță gradului de popularitate al vostru; soluția nu exclude ca popularitatea să fie doar temporară, sau să vină în urma unei publicități negative; însă se poate presupune că un site cu trafic zilnic de 2.000 de vizitatori unici e mai de încredere decât unul cu 50;

23. Ar prinde foarte bine un clip video în care cineva din companie (un angajat, mai mulți, managementul) să vorbească despre companie, despre valori, scop, misiune, obiective;

24. În pagină e bine să includeți informații ca:

  • Valori;
  • Misiune;
  • Scop;
  • Obiective (să fie SMART);

25. Mă interesează foarte mult date financiare; unele dintre ele sunt publice, pot fi găsite pe site-ul Ministerului de Finanțe; dacă îmi dați și altele, în plus, vă voi fi recunoscător;
Este relevant de știut istoricul companiei, de la idee, până la realizare, rezultate;
Sunt foarte interesante și previziunile – unde vă vedeți peste 10 ani? Ce planuri aveți cu compania? La ce să se aștepte clienții?
Ar fi interesant de știut și câteva cifre despre trafic (există servicii, inclusiv în România, care fac publice, de exemplu, datele din Google Analytics);
Consider interesante detalii despre structura companiei; CV-urile ajută și ele;

26. Două elemente ar trebui să fie în pagina “Despre noi”:

  • VSP (Value Selling Proposition) se referă la avantajele existenței afacerii pentru clienți; cu alte cuvinte, ce sens are ca o fabrică de produs mașini să existe pe piață? Dar ce avantaj are un client final că există pe piață dealeri auto? Ce beneficii are consumatorul final din urma prezenței unei firme de asigurări auto în România?
  • USP (Unique Selling Proposition) se referă la unicitatea unei afaceri și valorile acelei afaceri în fața competiției; în exemplele de mai sus, de ce un client ar cumpăra de la fabrica voastră de mașini și nu de la competitori? De ce ar apela un client la serviciile voastre de dealeri auto și nu s-ar duce la alți dealeri auto? Cu ce se diferențiază, pentru clientul final, firma voastră de asigurări auto, comparativ cu alte filme de pe piață?

Aș pune foarte clar atât VSP, cât și USP în pagina “Despre noi”;

27. M-ar interesa clipuri video sau fotografii cu compania din exterior și din interior, cu procesul de fabricare a unui produs; interesante ar fi și niște interviuri cu angajații sau cu clienții;
Voi nu aveți o voce personală;

28. Poate ar fi bine să aveți și screenshot-uri cu procesul de plată, să îmi fie mai ușor să înțeleg;

29. Ce mă aștept să găsesc în pagina de contact

  • Mult mai bine ar fi să aveți persoane de contact, cu emailuri corespunzătoare și telefon mobil;
  • Harta cu adresa voastră; e de preferat să fie hartă interactivă, să pot să vă reperez într-o anumită zonă;
  • O fotografie (sau mai multe) cu sediul firmei, din exterior și interior;
  • Și mai bine ar fi un video cu sediul firmei, din exterior și interior;
  • Asigurarea că datele mele vor fi prelucrate conform legii (detalii cu procedura);
  • Aici ar avea sens să puneți rețelele sociale – Yahoo! Messenger, Facebook, Twitter;
  • Afișați timpii medii de așteptare până când un client primește răspuns; ar fi util și un timp garantat (“În 4 ore lucrătoare răspundem la email”);

30. De asemenea, aș vrea să am și opțiuni de filtrare a datelor, după:

  • Caracteristici ale categoriei respective de produse (pot fi culori, dimensiuni, masă);
  • Data adăugării în site;
  • Preț;
  • Vânzări produse;
  • Număr afișări ale paginilor;
  • Număr comentarii produse;
  • Număr căutări în site a unui produs;
  • Rating mediu al unui produs;
  • Producător;

31. Îmi este o utilă o funcție de abonare prin RSS și email la categoriile de produse; vreau să aflu când apar noi produse în categoria respectivă;

32. Mi-ar plăcea să intru la voi în site și să am un serviciu în Flash ca pe Sfatul Medicului:
Evaluarea sanatatii – consultatie medicala online
Și să aleg zona, tipul de problemă / investigație și să văd cam ce ați putea să îmi ziceți despre asta;

33. Puneți măcar 3 poze din unghiuri diferite ale aceluiași produs;

34. Cum puteți crește valoarea unei pagini de produs? (detalii)

  • Folosiți comentarii din partea vizitatorilor – permiteți vizitatorilor să comenteze despre produsele din site; puteți adăuga și motivații financiare – “Cel mai bun comentariu al zilei primește un cadou”, “Primiți reducere 5% dacă comentați la 3 produse diferite”, “O dată pe săptămână se trage la sorți un comentariu din săptămâna respectivă”;
  • Puneți titluri optimizate pentru motoarele de căutare – folosiți numele produsului, categoria din care face parte (de exemplu – “haine femei” sau “hard-disk-uri”), și numele magazinului; este indicat însă ca titlul unei pagini să nu depășească 65 de caractere;
  • Faceți propriile fotografii ale produselor – când cineva caută folosind căutarea de imagini a Google numele unui produs, va fi atras de fotografii noi ale unui produs; în acest sens, realizați propriile fotografii ale produselor;
  • Puneți date statistice despre produse (număr vânzări, număr accesări ale paginii) – veniți cu date noi despre produse;
  • Faceți o secțiune de știri pentru produse – adăugați valoare paginii prin informații despre producător, ultimele lansări, evenimente în jurul unor produse;
  • Dați date istorice cu evoluția prețului unui produs (prezentați grafic evoluția prețului unui produs);
  • Faceți clipuri video cu analize ale produselor – sunt foarte atrăgătoare;
  • Scrieți descrieri proprii ale produselor; dacă furnizorul vă oferă o descriere standard, în limba engleză, traduceți acea descriere și adăugați propriul conținut;
  • Faceți o listă cu produse recomandate (dacă cumpăr o anumită placă de bază, recomandați-mi și un procesor corespunzător ei);

35. Funcție de tip produse asemănătoare, foarte utilă! V-ar trebui și vouă;
(sus)

E2. Lucruri importante, de implementat imediat

1. Descrierile voastre sunt foarte seci, probabil ați luat pur și simplu descrierea produsului din prospect; nu mi se pare o idee foarte bună, în opinia mea suferiți serios la acest aspect, aș face ca descrierile să fie mai atractive;

2. Suferiți foarte foarte mult pe partea de conținut text – nu aveți blog, nu aveți rețele sociale, aveți un newsletter care mie mi se pare că de fapt nu funcționează; iar în pagina de produs conținutul e doar un prospect, fără nicio valoare personală adăugată;
Aș angaja un copywriter (full-time sau pe partea de colaborare externă) care să facă conținut pentru site / blog / rețele sociale / newsletter;

3. O problemă foarte mare e că pe pagina principală nu am un buton de adăugare a unui produs în coș; mi se pare un aspect important, care a fost neglijat;

4. În coșul de cumpărături nu aveți nicio confirmare înainte de a șterge un produs din coș; e un aspect important;

5. Aveți problema asta nu doar în header, dar aici o semnalez prima oară – textele voastre sunt prea mici;
Sugestia mea este să scrieți textele mai puțin vizitate și relevante cu fonturi mai mici și cu un contrast mai scăzut față de restul textelor (de exemplu, nota de copyright, paginile cu informații legale);
Însă voi aveți, ca regulă generală, nu doar pentru unele texte, problema fonturilor de dimensiune prea mică;
Sugestie – folosiți fonturi de dimensiuni mai mari;

6. E o greșeală gravă de gramatică să nu știți cu câți de “i” se scrie “afli”:
“Te aflii aici”;

7. O altă problemă, la fel de mare, e că “creează” se scrie cu doi de e:
“Crează cont”;

8. Voi spuneți că sunteți “magazin online”; e, însă, un motiv de mândrie acesta? Considerați că este bine și util să aveți un magazin care este online? În opinia mea, e de preferat să am un magazin care să îmi dea încredere că există și în varianta lui fizică, mai degrabă decât unul despre care să știu că este “online”, cumva virtual, posibil să nu existe; eu, mai degrabă, aș încerca să pun accent pe partea fizică – să am poze cu sediul, să arăt angajații, să vorbesc despre trecutul financiar;
Și mai bine ar fi o personalizare – să nu fiți “magazinul X”, ci “domnul X”, care ține magazinul;

9. Poate părea pueril, dar pentru mine e o problemă importantă; ce este cu axarea pe defecte și probleme – “Afecțiuni ale …”? Poate doresc să iau anumite comprimate pentru a îmbunătăți sau pentru a preveni; nu neapărat pentru a rezolva o problemă;
Am dilema asta când merg într-un magazin naturist și sunt întrebat “Pentru ce boală doriți ceaiul?” “Pentru nicio boală, vreau doar niște ceaiuri, n-am boli”;

10. În footer este foarte indicat ca, pentru a fi bine identificați în Google Local, să aveți adresa fizică a companiei; pentru uzabilitatea vizitatorilor, e indicat să aveți în footer și elemente de contact; rețelele sociale pot și ele să aibă loc în footer;

11. M-ar interesa clipuri video sau fotografii cu compania din exterior și din interior, cu procesul de fabricare a unui produs; interesante ar fi și niște interviuri cu angajații sau cu clienții;
Voi nu aveți o voce personală;

12. Aș evita să pun protecție CAPTCHA în formularul de contact, ar trebui să aveți alte soluții anti-spam;

13. Partea cu “recomandă” mi se pare neinspirată; cum recomanzi unui prieten unui medicament? Aș scrie, doar, “trimite”; recomandarea se bazează și pe o expertiză (eu, ca specialist, recomand asta), pe când simpla trimitere a linkului e doar atât – o trimitere mai departe;

14. “Unul sau mai multe campuri obligatorii sunt necompletate sau au valori invalide. .
Va rugam sa verificati ca informatia introdusa in campurile obligatorii este corecta si apoi retrimiteti formularul.”
Trebuia să îmi ziceți voi înșivă unde este problema;
Eroarea mea era că parola era confirmată greșit, dar nu pot vedea parola introdusă, așa că nu pot verifica;
E una din cele mai mari probleme ale site-ului de acum – nu pot nici trece mai departe, dar nici nu mi se zice unde e problema;

____________

Bottom line: site-ul www.sanavita.ro este un site foarte bine realizat.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

3 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.