Follow-up: retailArena 2024 (2024.10.23-24, Teatrul Național de Operetă și Musical Ion Dacian)

Pe 23-24 octombrie 2024, a avut loc la Teatrul Național de Operetă și Musical “Ion Dacian” evenimentul retailArena 2024.

Mai jos, imagini și notițele mele de la eveniment.

Foto:

Ziua 1 – Album foto pe Facebook »

Ziua 2 – Album foto pe Facebook »

Ziua 1 – Album foto pe Google Photos »

Ziua 2 – Album foto pe Google Photos »

Notițele mele – Ziua #1

Adrian Mihai – CEO, Fan Courier

eCommerce este principalul motor pentru livrările de produse.

Aproximativ 65% din livrările noastre sunt din online.

Inflația erodează foarte mult profitabilitatea.

Față de anul trecut, am scăzut la profitabilitate cu 30-40%. Vom vedea cum va fi la final de an.

Noi, și nu doar noi, suntem în dificultate de a găsi personal. E nevoie să mărim salariile. Când creștem salariile, lovim în profitabilitate.

Meseria de curier e printre cele mai grele meserii.

Un curier trebuie să fie un bun șofer. În orașele mari sunt dificultăți cu traficul. Apoi, trebuie să știi să mulțumești un client supărat.

Presiunea pusă de curieri pe clienți îi fac pe unii curieri să clacheze.

Au scăzut foarte mult criteriile de selecție pentru curieri, pentru că nu avem din ce alege.

Sunt în jur de 9.000 de angajați în toată țara – curieri. În perioada următoare vom face angajări.

Pe București – ieri aveam lipsă de 65 de curieri. Avem câteva sute de curieri lipsă.

În diferite părți din țară am adus angajați în Nepal. Angajații aceștia sunt muncitori și dedicați.

Va fi un an efervescent – finalul de an.

Sunt bani în piață – au crescut pensiile și salariile. Banii vor merge în consum.

Comercianții care și-au propus să vândă și au stocuri, probabil vor vinde.

Locker-ele oferă o independență clientului final pe care curierul nu i-o poate da.

Curierul devine din ce în ce mai important, și continuă să devină.

Vom avea locker-e puse la blocuri și case.

Am investit 20M € în FANbox.

Vom continua să investim în locker-e.

În prezent, avem 2.000 de locker-e.

Am investit într-un depozit pentru fullfillment.

Am investit 25M € într-un depozit nou. Deja începem să avem clienți pentru acel depozit.

Investim în flota auto și digitalizare. Am investit mulți bani în trainingul oamenilor.

Căutăm metode de a nu măriri prețurile, dar probabil vom face asta în perioada următoare.

E posibil să vină taxe noi, măriri de salarii etc. – creșterea prețurilor va deveni inevitabilă.

E posibil să mărim prețurile cu 10% din 2025.

Carte recomandată:
David Fideler – Mic-dejun cu Seneca. Ghid stoic pentru arta de a trai – elefant.ro.

De 25 de ani suntem, toți, în același birou. Ne dăm feedback constant.
Nu suntem la fel, suntem complementari.

Din curierii noștri, cea mai mare parte a curierilor își fac treaba bine, dar e imposibil să nu fie și scăpări.

Dacă un curier nu lucrează bine cu clienții, căutăm să îl transferăm într-o parte a organizației în care nu are contact direct cu clienții.

Cristina Pérez Mahiques – Economic and commercial counselor of Spain in Romania and Moldova

Romania’s GDP per capita and purchasing power have changed a lot in the past 10-20 years.

Romania is an essential market in CEE for Spain.

We are currently #9 as investors in the country.

Spanish brands in the fashion industry are the most present in the market.

About investments.- In terms of stock, it’s about 1B € in Romania.

There is a growth potential in Romania that is not as common in Europe.

Romania’s strong points compared with other Eastern Europe countries:
1. Development of Romania;
2. Cultural proximity with Spain (language);
3. A huge community of Romanians in Spain (cultural ties).

The courier services and lockers have changed a lot.

If you want to buy something from another country, logistics are complicated. (distance, infrastructure, Schengen)

In Romania is essential to have a personal relationship, to grow confidence.

In Romania, there are fewer commercial stores on the street than in Spain—in Romania, many stores are in malls.

 

Raluca Mănărcescu

Nielsen IQ – Report Rural Romania 2024

25% din vânzările de anul acesta sunt la promoție.

Unii clienți cumpără în cantitate mai mică.

Risipa va fi un lucru la care clientul se va uita și mai mult în viitor.

2 din 10 produse cumpărate sunt marcă proprie în vânzările pe care le monitorizăm.

Unii retaileri au deschis magazine în mediul rural.

Shop-ul mediu al unui consumator este de aproximativ 2.000 de lei pe lună.

Cele mai utilizate bănci din mediul rural în România (18-54 ani): BT, BCR, BRD, ING Bank.

54+: BCR + BRD – băncile cele mai folosite.

Pentru publicul tânăr: BCR și Revolut.

Aproape 2 telefoane mobile per persoană.

În mediul rural: 30% din populație are telefon “clasic” cu taste.

 

Brendon O’Reilly, Narcis Horhoianu, Cătălin Secăreanu, Călin Pascu, Roxana Grosu – The big picture: Shopping in 2025

Narcis Horhoianu:
Pentru inflație, în Carrefour ne-am pregătit cu un set de programe.

Avem un set de programe pentru care tăiem prețurile.

Niciodată nu este doar despre inflație, doar despre preț și promo.

Clientul nostru își dorește modernitate.

Aplicația noastră, Act for Good are 2.5M clienți și crește.

Săptămâna trecută am relansat Act for Food – mâncare de calitate la prețuri bune.

Cătălin Secăreanu:
Am deschis mai multe magazine, am fost în și mai multe localități.

În ciuda inflației, până acum suntem bine.

Călin Pascu:
În rural 45% sunt atenți la promoții.

Consumatorii au un comportament schimbat față de anii trecuți.

Brendon O’Reilly:
FASHION HOUSE – value retailer.

Around 150 partners.

We sell what is left over.

We are an outlet retailer.

Our customers care a lot for the brand and as a second criterion for the price.

2024 has been record-breaking.

Narcis Horhoianu:
În 2023 a avut loc achiziția Cora de către Carrefour.

Am încercat să aducem cele mai bune lucruri din ambele lumi – am preluat cele mai bune lucruri implementate de Cora și am adăugat lucruri relevante din Carrefour, pentru ca experiența să fie îmbunătățită pentru clienți.

Cătălin Secăreanu:
Una din probleme a fost dată de inflație.

Probleme cu logistica – COVID, Războiul din Ucraina, probleme cu Marea Roșie.

Am lansat o campanie prin care am redus cu 30% prețul unor produse față de anul trecut.

Competitivitatea noastră vine din preț.

Încercăm să ținem inflația sub control și să creștem cât mai puțin prețurile.

Călin Pascu:
La noi logistica e una din cele mai importante elemente din proiectele pe care le facem.

Legat de produs – există tot mai multă tehnologie.

Nu are nimeni bugete nelimitate.

Brendon O’Reilly:
Until 2005, a lot of brands came to Romania through various distributors.

Since 2005, brands have started to be present directly: Adidas, Puma, Tommy Hilfiger.

Adidas Pallady – twice the size in 2005.

In the future, you’ll see much more value.

FASHION HOUSE Pallady is one of only three Adidas stores in the world with that concept.

FASHION HOUSE Pallady – is a brand.

Narcis Horhoianu:
În București 50% din populație se află la 15 minute de un magazin Carrefour.

Suntem singurul retailer omni-channel.

Un client poate da până la 20 de ambalaje la o livrare.

Carrefour este și va fi despre modernitate.

Cătălin Secăreanu:
Pregătim noi magazine în perioada următoare.

În momentul de față – 475 de magazine. Am deschis anul acesta 30 de magazine. Vrem să menținem ritmul și anul viitor.

În Polonia sunt peste 1250 de magazine.

Călin Pascu:
Anul acesta avem mai multe proiecte începute – vor fi în piață în perioada următoare.

Multi-pack-uri, calendare advent – se fac către tot mai multe industrii.

Exemplu de anul trecut – un advent a fost un calendar de vin; împreună cu cei de la Budureasca (24 de sticle de vin 330 / 375 ml);

Brendon O’Reilly:
We gained through COVID.

After COVID, a lot of people bought clothes (gaining/losing weight).

When you change a wardrobe, you don’t buy a pair of jeans, but 3.

Our clients focus on brand and value.

Narcis Horhoianu:
Suntem foarte buni în familiile medii și cu venituri mai mari.

Căutăm o experiență cât mai bună pentru clienții noștri.

Cătălin Secăreanu:
Să sperăm că creșterile de taxe nu vor fi prea mari.

La anumite categorii de produse au fost ușoare creșteri.

La alte categorii de produse – creșteri diferite.

La noi e un fel de Black Friday tot timpul.

Călin Pascu:
2025 va fi anul în care dezvoltăm partea de ambalaje cu certificările complete de food.

Accent pe sustenabilitate.

Brendon O’Reilly:
For 2025 – we will do some upsizing for some clients.

We look forward to seeing a reduction in inflation.

2025: dezvoltarea extinsă în Polonia.

Romania is now like Poland, which was 10-15 years ago.”

 

 

Piotr Giziński – “How to leverage external data to drive higher business performance”

Sistemul de recomandare a filmelor folosit de Netflix aduce 80% din timpul petrecut pe Netflix.

Majoritatea companiilor probabil folosesc propriile soluții de date. Pe de altă parte, există întotdeauna un context – al pieței, al competiției.

 

 

Marian Bica, Geanina Ungureanu, Augustin Leabu, Tulia Căşvean – The big picture: Attracting customers

Augustin Leabu:
Consumatorul român a devenit tot mai pragmatic.

Marian Bica:
Clientul devine mai pregătit, mai demanding.

Geanina Ungureanu:
Clientul cumpără în mall-uri – mall-urile încearcă să vină în întâmpinarea clientului prin zonele de distracție/experiențe.

Tulia Căşvean:
Conștientizare a impactului pe care cumpărăturile le au asupra lor și celor apropiați, dar și asupra mediului.

Facem lucruri pe tema sustenabilității.

Produsele sustenabile sunt la prețul corect.

Piața te taxează dacă crești prețurile.

Augustin Leabu:
Căutăm să oferim prețuri reduse constant.

Un produs are într-un an de zile același preț, doar de soldare este scăzut prețul.

Avem și oferte de Black Friday, oferim însă clienților noștri în permanență campanii.

Am definit un nou concept de amenajare a magazinului – o experiență la cumpărături mai atractivă față de ce însemna un discounter acum câțiva ani.

Marian Bica:
Prețul într-un anumit context decide.

Dar contează și alte lucruri, de exemplu – sustenabilitatea.

Un client poate aduce un produs vechi pentru a fi predat la schimb cu unul nou (pentru a primi un disount, dar și posibil un voucher pentru achiziții viitoare).

Geanina Ungureanu:
Avem mall-uri mari, regionale. Pot atrage populație și din jurul localității respective.

Tenant mix-ul – un lucru foarte dinamic pentru retail. Căutăm să găsim cât mai mulți retailer-i și să updat-ăm mallurile, pentru a fi relevante.

Tulia Căşvean:
Este foarte important ca orice consumator să găsească ușor, fără efort, produsul. Retailer-ii au un rol esențial.

Încrederea consumatorilor este esențială. De asemenea, împărtășirea acelorași valori.

Produsele noastre au același gust, aceeași prospețime.

Cultivăm peste 10.000 de hectare.

Căutăm să fim un producător integrat – suntem singurul producător care oferim exclusiv pui din facilitățile proprii. Avem mai multe lucruri legate de procesul de producție.

Consumatorii ne aleg zi de zi din rafturile magazinelor – suntem lideri de piață.

Augustin Leabu:
Avem 143 de magazine. Căutăm să extindem încă 6 până la final de an.

Vrem să extindem cu 30 de magazine anual.

Până la finalul anului 50% din magazine vor fi redecorate după un concept recent.

Profilul clienților – clienți atenți cu bugetul lor.

Este o oportunitate să arătăm celor care sunt mai atenți cu cheltuielile lor că pot găsi produse de calitate și în România.

Marian Bica:
Formatul de la București Nord este unic pentru noi.
6.000 de metri pătrați.
Mai multe nivele, împărțite pe categorii produse.
Zone de testare de produse.
Interacțiune ridicată cu produsele pentru client.

Trendul este online – și timpul, și infrastructura contează. Dar consumatorii preferă uneori să vadă produsul, mai ales pentru produsele mai scumpe.

Experiența clientului contează mult – în special omnichannel. Noi le vedem ca un tot.

Am crescut anul acesta cu aproximativ 10%.

Geanina Ungureanu:
Florești a crescut exponențial în ultimii ani.

Hipermarketurile tind să nu mai existe, multe se gândesc să reducă suprafața.

Tulia Căşvean:
Folosim îngrășăminte din solurile de epurare a apei pe care le folosim.

Avem peste 35.000 de mp de platforme.

Putem mânca sănătos chiar dacă nu se folosește eticheta BIO.

Ce se întâmplă cu cei care nu sunt certificați? Îi dăm afară din business?

Geanina Ungureanu:
Un feedback negativ e de 10 ori mai de impact decât unul pozitiv.

 

Dr. Dan Virgil Pascu

 

Florina Dobre, Maria Crăciun Ruiz, Albert Wettstein, Roxana Popescu, Cristina Marin – No business without sustainability

Maria Crăciun Ruiz:
Pentru noi: sustenabilitate = responsabilitate față de comunitatea în care lucrăm.

Roxana Popescu:
Avem primele magazine în România.

Am făcut un pas extrem de important, e un an istoric – prima dată reușim să ieșim în piață în retail și să deschidem un lanț de francize. Avem doar 3. E un început.

Proiectul a fost demarat la început de an. O franciză – Ploiești, două în București – în AFI și în Park Lake.

Până acum am lucrat în vânzări directe.

Am căutat să extindem business-ul AVON, dar să oferim aceeași experiență.

Franciză – training pentru francizații noștri, putem verifica calitatea serviciile pe care le oferim.

Nu ne vom opri aici, e doar începutul.

Florina Dobre:
Bringo – prima platformă de e-grocery din România.

Anul acesta – un an al inovației și al proiectelor de UX – User eXperience.

Am lansat și consolidat două proiecte importante pentru noi – Bringo Mall și proiectul de colectare a ambalajelor din SGR.

Albert Wettstein:
We’ve seen a lot of growth in the Romanian market.

Maria Crăciun Ruiz:
Locul unde ne-am așezat era o zonă industrială.

Proprietarul a relocat fabrica de mase plastice – a hotărât să construiască într-o sinergie totală cu ce se întâmpla în jur – cu Piața Obor și cu alți vecini.

Roxana Popescu:
Magazinul din Ploiești merge foarte bine, dar și celelalte.

Durează un timp până angajații învață despre produsele noastre.

Florina Dobre:
Încercăm să contribuim la scopul de bază al SGR – reciclare. Ne gândim și la audiență, sunt inclusiv persoane care au dificultăți fizice să se deplaseze.

Albert Wettstein:
We are looking to offer high-quality products at good prices.

 

 

Corina Bulimar – Business Development Director at Mastercard

Prezentare Mastercard: Top tendințe în retail și soluții centrate pe date
În online plățile cu cardul cresc mai mult decât în offline.

Electronice sau accommodation – loialitatea este mai mare.

Mastercard Data & Services

 

Dragoș Smeu, Laura Ioana Nicolau, Maciej Żołyński – Shopping 24/7: Buy now, pay later

Laura Ioana Nicolau:
Faptul că avem o mare varietate de produse în Meli Melo ne-a ajutat să nu avem o scădere drastică (chiar dacă nu am avut o creștere).
În afară de perioada de Mărțișor, perioada care vine în curând este foarte bună pentru noi.

Maciej Żołyński:
We consider Romania to be a growing market.

We have a presence throughout the entire CEE (Central and Eastern Europe).

People want to buy, but there are no available sources.

Dragoș Smeu:
2024 este un an predictibil, după multe ani de tip lebădă neagră.

Este și un an electoral, asta contează. De asemenea, există un impact al soluțiilor BNPL.

Sunt la un nivel peste cel din pandemie pentru vânzări.

În pandemie au fost mulți clienți care au cumpărat prima oară online și ulterior au rămas clienți fideli în online.

Laura Ioana Nicolau:
Clienții noștri fac research online și fac cumpărături efective în magazinul fizic.

Doamnele și domnișoare doresc să probeze produsele în magazin.

Există și reversul – oameni care testează produsul fizic și comandă online.

Încercăm să oferim o experiență omnichannel – și online și offline.

Maciej Żołyński:
We offer omnichannel payments. We are connected to multiple banks.

We try to offer an integrated payment solution, with multiple bank and payment providers.

In eCommerce, you can change your payment provider easily.

I can get installments directly from my bank via a POS. (Point-of-Sale)

Dragoș Smeu:
Competitori ca Temu, Shein – au ca avantaj competitiv prețul. Există diferențiatori pentru furnizorii locali – posibilitate plăți, timp livrare, customer service, garanție.

În 2025 s-ar putea să fie sume mai mici în economie.

Platformele evoluează foarte rapid, apar constant lucruri noi în campaniile de promovare.

Există o inflație în economie, dar și în advertising – platformele de advertising au costurilor.

Costurile cresc 20-30 YoY. Costurile în eCommerce poate și el crește.

Pentru cei ~100 de clienți ai noștri, aproximativ 65% din bugete merg pe Performance Max, un tip de campanie care acum doi ani nu exista, nu puteai alege asta.

Laura Ioana Nicolau:
Oferim suport partenerilor noștri.

Căutăm în special spații cu 60-80 mp și un capital de investit de 100.000 de €. Oferim tot suportul de lansarea business-ului în sistem franciză. În orașe în care nu suntem prezenți.

Maciej Żołyński:
BNPL must be free for the customer. The retailer/the financial provider usually needs to pay for the client.

The merchant should provide more payment methods, but don’t exaggerate, at some point the client will get confused.

Dragoș Smeu:
Credem că fidelizarea poate fi motorul de creștere a business-urilor.

În 8 noiembrie vine în România Black Friday – una din discuții este aceasta.

Cum comunici pentru clienții care au mai făcut o achiziție până acum?

Se poate ca clientul care a cumpărat de Black Friday – să fii pe break even cu el.

Mai important e să măsori CLTV.

Costul unui client recurent e mai mic decât costul unui client noi.

Black Friday = un hook, faci clientul să interacționeze cu brandul, îi oferi o interacțiune bună. Ulterior – cum îl aduci pe site pentru alte achiziții.

Email marketing e un serviciu important pentru noi, se leagă de PPC. E un canal insuficient folosit de retailer-ii din România.

Email marketing-ul e un canal unde pot avea o relație cu utilizatorul, poți face o comunicare particularizată.

Email marketing are o rată de conversie mult peste medie. Un canal cu potențial foarte mare, dar care nu e exploatat la maxim.

Amprenta traficului din social media este 5% din totalul de trafic. (în general) Iar investiția în timpul alocat este mult mai mare.

Email marketing are o amprentă de 1% și aduce 3x-5x mai multe vânzări ca social media.

E bine să trimiți email-uri coerent, nu doar ocazional.

DE FĂCUT:
(uită-te de aici în jos la prezentare)

 

Notițele mele – Ziua #2

Dan Ostahie – CEO, Altex România

Piața electro IT a crescut anul acesta.
Piața la modul general a crescut 10%.
Pentru ultimele 2 luni ne așteptăm la o tendință similară, poate nu chiar 10%.

Pentru noi, schimbarea cea mai mare a acestui an e schimbarea software (a platformei). Pot spune în ziua de astăzi că am depășit cu succes provocările.

Chiar dacă veștile nu sunt bune, sunt anticipabile.

România are probleme structurale – atât deficitul bugetar, cât și deficitul de cont curent.
E nevoie de soluții.

Creșterea de taxe poate rezolva o parte din probleme, dar e nevoie și de reducerea cheltuielilor bugetare, dar și o consolidare bugetară.
Inflația și dobânda e posibil să fie niște surprize neplăcute.

După ce ceața electorală se va ridica, vom vedea premisele unui an dificil.
Ne sprijinim, mai departe, pe fondurile europene, care ar putea genera o creștere care să meargă spre 2% (creștere economică a României).

În mod particular, va fi o decizie politică care trebuie să ducă spre acest rezultat.

Este mai bine să ne pregătim și de un scenariu pozitiv, în cazul în care acesta chiar se va întâmpla.

Ne pregătim pentru Black Friday. Am făcut customizarea serviciilor pentru noua platformă.

Vestea bună – noua platformă ne va permite o expansiune mai ușoară în regiune.

Noua platformă – capabilități cloud.

Digitalizarea operațiunilor înseamnă controlul serviciilor.

Partea proastă – nu poți să diversifici serviciile, fiind limitat.

Ne așteptăm ca Black Friday să fie în linie cu piața, aproximativ 10%.

Black Friday nu e doar o zi, ar trebui să ne uităm la trimestre, nu doar la un weekend.

35-37% din vânzările anuale sunt în trimestrul IV.

Piața de aer condiționat a crescut cu aproximativ 50%. Au fost temperaturi mult mai ridicate decât avem în România.

În general, produsele au crescut cu 5-10%.

Misiunea noastră – să aducem tehnologia alături de clienți.

Customer-centric este definiția generală a obiectivului, atunci când ești în retail.
Apoi te diferențiezi pe specificul clientului, servicii, capabilități.

Valoarea personală, dar și a companiei #1 este integritatea. A doua #2 este moralitatea. (când faci un Excel, cifrele pot fi la fel într-o decizie morală sau imorală; trebuie să ai un echilibru, și să pui preț pe moralitate; are legătură cu valoarea antreprenorială a companiei) Al treilea lucru #3 este legat de autenticitate. A te inspira e recomandat, a copia e interzis. Facem lucrurile în ritmul nostru. Dacă faci lucrurile în propriul fel, poți să inovezi. Al patrea lucru #4 – Agile philosophy. Hai să facem un lucru, îl implementăm, dar hai să testăm. Dar echipa vede că a făcut ceva, și chiar dacă pot fi erori, care dor, înveți din ele, și devii mai bun. Dacă ai 10 lucruri de făcut, începe cu cele mai simple. Ai voie să greșești. În fine, #5 a cincea valoare e legată de curiozitate. Oamenii care pun cele mai multe întrebări sunt cei mai valoroși.

În politica de ESG a companiei – vrem să adaptăm toate magazinele pentru persoanele cu dizabilități. Ultimul magazin, concept store, a fost realizat cu această filozofie în minte.

 

Iulia Mirea, Sorin Stancu, Sorin Drăgulin, Diana Leonte Günay – Black Friday offline and online: where are the biggest discounts?

Diana Leonte Günay:
Anul acesta am crescut cu 20% față de anul anterior.

Încercăm să oferim o experiență pre- și post- vânzare cât mai bună

Sorin Drăgulin:
Anul acesta au fost creșteri în piață foarte mari. (volumele de consum de credit, de exemplu)

În ultimii 3 ani am evoluat peste piață.

Din perspectiva comercianților, perioada Black Friday este printre cele mai importante.

Este important ca de Black Friday sistemele să funcționeze perfect. E un avantaj atât pentru parteneri cât și pentru clienți.

Plata în rate – utilă.

Creditul de consum și cardul de credit – soluții posibile.

Băncile se pregătesc de Black Friday înainte de eveniment.

Octombrie, istoric, e cea mai bună lună din an din perspectiva creditării și a vânzărilor.

Iulia Mirea:
Începem să ne pregătim de Black Friday de la începutul anului.

În piața de curierat și retail online este peak season perioada curentă.

Am investit în OOH delivery (out-of-home) – în special Easybox.

Am investit și în tehnologie.

De asemenea, în creșterea capacității de procesare în depozite, dar și cea de livrare tradițională.

Avem peste 1.500 de curieri în București și peste 3.000 la nivel național.

Sorin Stancu:
Am avut o creștere ușor peste media pieței, pornind de la o creștere a consumului.

Am continuat să deschidem magazine noi. Căutăm acoperire națională la care visăm de câțiva ani.

Anul trecut – primul an solid în ceea ce privește online-ul.

Sperăm pe final de an să avem un Black Friday mai bun.

Black Friday – 8 / 15 / 29 noiembrie – ne așteptăm să fie 3 valuri anul acesta.

Echipa noastră – lucrează pentru cele mai bune oferte.

Așteptăm rezultate bune, în linie cu ce a fost până acum.

Capacitatea – cea mai mare provocare de anul acesta. Am trecut la un depozit nou, mai mare, automatizat. Automatizarea nu a funcționat perfect chiar în momentele de vârf, când era nevoie să funcționeze totul perfect.

Diana Leonte Günay:
Vom începe Black Friday mai devreme, 4 noiembrie, pentru a putea optimiza procesele interne.

La primul Black Friday la care am participat, am vândut de 5x mai mult decât ne așteptam, și am avut unele blocaje.

25-29 noiembrie – un alt val de Black Friday, aliniat pe plan național.

Am observat că se vând bine produsele extra-sezon.

În perioada aceasta, se vând mărimile cele mai comune, și unele mărimi mai atipice au vânzări mai slabe.

Sorin Drăgulin:
Cardul de credit e cea mai bună soluții pentru clienții persoane fizice.

Rolul nostru e și de a educa clienții.

Prin cardul de credit oferim acces la ShopSmart.

Lucrăm în continuu pentru a crește nr. de parteneri.

Iulia Mirea:
Peste 60% din volumul vânzărilor merge spre Easybox. Apoi capacitatea de livrare (nr. de curieri) – ne pregătim și aici.

Ne ajutăm foarte mult comunicarea și susținerea reciprocă între piața de curierat online și retail-ul online.

Recent – am lansat PUDO – Pick up – Drop Off point.

Sorin Stancu:
Cataloagele – soluție bună de promovare pentru noi.
Clienții fideli – sunt foarte importanți pentru noi.

Suntem specialiști în produse pentru copii.

Iulia Mirea:
Consumatorul român este destul de pretențios, este documentat. În general, caută produse ideale, e într-o căutare. Este pretențios cu serviciile oferite, durată livrare, produsele să fie impecabile. Call center să răspundă rapid. În urma returului, rambursul să fie rapid.

Căutăm să avem o campanie always-on sau să venim cu cupoane de reducere.
Am ales să oferim clienților transport gratuit, pentru a elimina din reținerile clienților. Pentru anul acesta soluția funcționează destul de bine.

Avem o taxă pentru taxa ramburs sau returul pentru produsele returnate.

E important să nu faci update-uri de sistem în perioada de Black Friday, pentru ca totul să funcționează foarte bine.

Sorin Drăgulin:
Tehnologia a evoluat mult – plățile instant, returul în aplicație.

Retragerile de la ATM-uri scad și tranzacțiile cu cardul cresc cu 20-40% anual.

Din perspectiva digitalizării, Unicredit stă foarte bine – 90% din servicii nu implică hârtii.

Unul dintre trenduri – digitalizarea clienților.

Iulia Mirea:
Procesul de ridicare a coletelor a fost inițial o experiență de învățare pentru clienți.

Sorin Stancu:
Oamenii pun accent pe servicii mai mult decât ep produse.

 

 

Cătălin Pațachia – Offerista

Lider global în drive-to-stoare marketing.

400M+ useri – utilizatori lunari activi.

1.500 de angajați cu 30 de naționalități.

30+ țări și 27 de locații.

 

 

 

 

Robert Trandafir, Laura Elena Ciocoiu Stanciu, Alexandr Jeleascov – Era of Technology: The battle in online

Robert Trandafir:
Anul 2024 e un an cu multă presiune.

Alexandr Jeleascov:
Pentru Packeta România anul 2024 e un an de consolidare. Avem proprietari noi, am trecut printr-o tranziție.

Packeta România își extinde rețeaua de puncte pick-up prin parteneriatul cu Diverta – Blog Packeta.ro

Sunt peste 50 de puncte Diverta.

La acest moment avem 20.000+ puncte pick-up și lockere.

În ultimii doi ani am înregistrat o creștere de 700%.

UE dorește anumite reglementări pentru jucătorii din Asia.
E posibil ca creșterea să se domolească, dar creșterea va exista cu siguranță.

Robert Trandafir:
Noi ne propunem să ne aliniem la obiectivele retailer-ului. Vrem să înțelegem care e contextul pieței.

În 2024 concurența e mult mai mare.

E important să ne axăm pe niște obiective realizabile.

Presiunea pe clienți e mult mai mare din exterior. E mult mai greu să atragi clienți noi.

Sunt instrumente de marketing din ce în ce mai multe care sunt folosite.

Laura Elena Ciocoiu Stanciu:
Folosim nanotehnologia pentru produsele noastre – element diferențiator.

Odată cu venirea pandemiei, comportamentul de consum s-a schimbat foarte mult.

Alexandr Jeleascov:
În eCommerce-ul românesc Black Friday este cel mai important moment al anului.
În alte țări, perioade precum Crăciunul sunt mai populare.

Noi începem pregătirile încă din vară – discuții cu clienții, previziuni.

În alte țări – Black Friday e doar o zi sau săptămâna de după, în România – durează o lună.

Am consolidat partea operațională – am angajat personal în toate depozitele.

Robert Trandafir:
Avem o investiție în a pregăti jucătorii de eCommerce să se extinde internațional.

Bulgaria, Grecia, Ungaria – numeroase soluții pentru a investi în acele țări.

Toată Diaspora e o Românie în afara României – e păcat, ca retailer, să activezi doar pe piața din România.

Ce știm despre românii din alte țări e că le e dor de casă – poți optimiza la nivel de mesaje prin produse făcute în România. Românii din Diaspora își doresc să susțină mediul economic din România. Aș promova produsele în această zonă.

Oricine vinde cadouri ar trebui să aibă campanii target-ate pe Diaspora.

Poți target-a oameni care locuiesc în Italia/Spania etc. și vorbesc limba română.

Laura Elena Ciocoiu Stanciu:
Publicul e din ce e în ce mai informat și educat.

Key opinion leaders în domeniu contribuie la creșterea notorietății în a lua decizia corectă.

Robert Trandafir:
Un brand de retail care încearcă să ia produse din China și să le vândă pe piața din România s-ar putea să aibă un eșec. Poate ar fi bine să investească în private label-uri, componente de producție locală, să facă pachete produse.

Genz poate fi target-at prin TikTok.

Alexandr Jeleascov:
Adresele din România sunt unele specifice. Unii români nu știu codul poștal. Există o soluție prin care codul poștal poate să apară automat.

Laura Elena Ciocoiu Stanciu:
În portofoliul Sesderma există un brand care se adresează generației Z:
SOPHIESKIN : Bebe Tei

Pentru vârsta 16+ sunt produse; hidratare, protecție solară; abia ulterior riduri; alt produs: protecție corporală.

Robert Trandafir:
GenZ sunt mult mai individualiști, sunt interesați de propria persoană.

E bine să înțelegem că în spatele monitoarelor produselor cu care se intră pe pagina de produs sunt persoane foarte obișnuite să treacă mai departe (să dea Skip), există un comportament axat pe consum de video, comportament care dorește să preia anumite modele din jur. De văzut influenceri/microinfluenceri la care să apelezi.

De văzut mesajul pe care îl rulezi, și cum optimizezi campania.

Black Friday e un fenomen diferit în România față de regiune și/sau internațional. Istoric, s-a dovedit că e un lucru bun.

Nu există un retailer din portofoliul nostru care nu are Black Friday. Dacă ar fi, am educa piața.

Alexandr Jeleascov:
Există temeri de introducerea unor legi peste noapte, nu va fi timp de implementat dpdv IT / operațional

Dan Ostahie Altex - Follow-up: retailArena 2024 (2024.10.23-24, Teatrul Național de Operetă și Musical Ion Dacian)

Trimite pe WhatsAppEroare linkuri?

Lasă un comentariu

Reguli pentru cei care lasă comentarii »

Puteți folosi Gravatar pentru a adăuga avatar (imagine comentarii).