Formule de calcul pentru “Top vânzări” pentru un magazin online

Una din cele mai bune metode de a sorta produsele este după “Top Vânzări”. Pe unele site-uri găsiți și “Trending” (tendințe), care vă arată produsele care, recent, au cele mai multe vânzări.

Vreau să discut în articolul curent despre câteva capcane ale acestui sistem și să prezint și câteva soluții, cu mențiunea că contează foarte mult nișa și tipul clientului.

Ideea de a scrie articolul mi-a venit citind cartea “Tribe of Mentors” a lui Timothy Ferris:

Due to rapid growth, there would be a misleading recency bias—in other words, a newer decent episode could be “more popular” than an older blockbuster episode that was 3x the average at the time. […]

Explanation from my statistician brother: “I first modeled the growth of the podcast over time. I used a linear regression model after a logarithmic transformation. (A logarithmic transform, which implies that the downloads have been growing exponentially, was the near optimal box-cox transformation.)
I calculated the standard error at each point using the 95 percent prediction bands. For each podcast episode, I then calculated the residual (the difference between the observed downloads and the regression line) and then standardized this difference by the standard error. I then ranked episodes according to this metric, by how many standard deviations they exceeded the mean trend line.”

Mă simt depășit de explicația de mai sus, așa că vin cu niște observații personale despre cum să faceți sortarea produselor:

  • Un prim lucru de care să țineți cont este că vânzările cresc odată cu trecerea timpului. Adică dacă ați introdus în stoc un produs în mai multe variante ale lui în 2015, 2016, 2017, 2018, e posibil ca prima săptămână de vânzări ale unui produs din 2018 să aibă vânzări mai mari decât atunci când ați introdus un produs în 2015.
  • Un alt factor este noutatea adusă de un produs. E posibil ca produsul din 2018 să aibă un preț similar sau doar cu puțin mai mare decât cel din 2017, și, în același timp să vină cu funcții mai bune. Am întâlnit recent problema asta, am dorit să îmi cumpăr un router, am intrat pe un magazin online, am ales top vânzări și mi-a fost arătat un router cu numeroase vânzări, dar generație mai veche. Produsul mai nou (și, probabil, mai bun; sau, oricum, cel pe care l-aș fi preferat) stătea mai rău la vânzări. Am verificat de probă, dacă situația se aplică și în prezent: în secțiunea “Routere” C5, deși mai nou, este net depășit de C2, care e o variantă mai veche a routerului, la un preț similar. Detalii despre produse.
  • Un alt criteriu este perioada de măsurare pentru criteriul “top vânzări”. Dacă luați în considerare doar ultima lună, e posibil ca un produs să aibă o comandă foarte mare în luna respectivă, și să fie foarte mult influențat de asta. Dacă luați ca perioadă de măsurare un an sau mai mulți, există posibilitatea ca produsele nou lansate să nu apară în top. Aici e mai dificilă decizia.
  • Un alt criteriu ar putea fi valoarea produselor. Dacă vindeți televizoare de 1.000 de lei și televizoare de 4.000 de lei, ar trebui să căutați o soluție prin care secțiunea “cele mai vândute” să nu fie ocupată doar de televizoarele ieftine. Vedeți PC Garage, unde cele mai vândute telefoane mobile sunt sub 1.000 de lei versus eMAG, unde cele mai vândute telefoane mobile sunt Samsung Galaxy S8 și S9.

Câteva soluții posibile, cu mențiunea că contează foarte mult nișa magazinului și profilul de client:

  • La GPeC Summit din 2018 mi-am notat pe blog așa: “use badges, even invent them (top product, top sales)”. Ar fi foarte util ca în pagina de routere să ai o mică etichetă într-un colț cu anul (eventual și luna) de lansare pe piață. Dacă ați introdus într-un magazin de modă produse din ultima colecție, puteți pune pe imaginea produsului, în pagina de categorie, o mică explicație despre acest lucru pentru produsele care se califică.
  • Pentru problema cu valorile diferite de televizoare (cele de 1.000 de lei se vor vinde mai mult decât cele de 4.000 de lei), puteți lua fie valoarea vânzărilor unui produs (adică dacă aveți o vânzare pentru un televizor de 4.000 de lei, asta e echivalent cu 4 vânzări de televizoare de 1.000 de lei), fie o formulă în acest sens (vânzările să nu conteze 100%, dar poate 70% în stabilirea ierarhiei).
  • Dacă cineva vă comandă 10 televizoare versus aveți 10 comenzi de câte un televizor, cred că importanța acestor vânzări ar trebui să fie diferită. Iarăși, s-ar putea pondera importanța unei vânzări de 10 bucăți.
  • Legat de perioadă, aș merge pentru vânzările din ultima lună.
  • Cei de la Amazon aveau într-o vreme Best Sellers. În prezent, merg mai degrabă pe Featured, deși există și la ei și funcția de Best Sellers, dar e mai puțin promovată.
Sursa: https://goo.gl/jK2AJg

De văzut și: Cum calculati „Top vanzari” sau „Trending” pentru un magazin online? | ECOMpedia – powered by GPeC.

I am a Digital Marketing freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading, watching movies, listening to music.

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.