Câteva idei design / uzabilitate de la conferința SmartWeb 2014 (Radisson Blu, 2014.09.23)

În data de 23 septembrie 2014 a avut loc conferința SmartWeb 2014 (Evensys) – “O conferință pentru web designeri și developeri est europeni, care prezintă îți aduce speakeri de top”.

Vorbitori:

speakers-smartweb

Mai jos, câteva idei de design și uzabilitate de la conferință (cu imagini): :)

Imaginea de mai sus pare ca o filozofie de viață. Cu toate astea, e și filozofia din spatele Internetului. Când faci un site, ar trebui să te axezi să creezi (și să trimiți – “send”) altora un site de calitate, care urmează regulile generale de design – ar trebui, așadar, să fii conservator cu ce trimiți. Când tu ești însă cel ce primește site-urile realizate de alții (când navighezi pe Internet), browserul tău ar trebui să aibă o atitudine liberală în ce primește ca o pagină validă (browserul ar trebui, așadar, să accepte erori de cod). Este o filozofie puternică – ar trebui să faci tot ce ține de tine în a urma standardele, când realizezi tu site-urile, deși știi că cel care primește site-ul realizat de tine acceptă și lucruri care nu acceptă standardele, așa cum ar trebui să facă.

Acestea sunt cele mai importante acțiuni pe care le poate avea cineva pe un site: să publice ceva (Facebook / blog), să caute informații, să partajeze cu alții (email, mesagerie instant), sau să cumpere lucruri online.

Este ceva foarte simplu, și ar trebui să te gândești la verbele de mai sus (și la altele similare – download / citește / colaborează / e inspirat / păstrează legătura / altele) când creezi un site.

Este citat simplu și puternic. De multe ori, oamenii depun mari eforturi ca un site să arate bine pe toate browserele – Chrome, FireFox, Opera, Safari, Internet Explorer. Problema nu e însă doar că sunt multe browsere, ci că fiecare browser are mai multe versiuni, și tu, ca dezvoltatori, ești conștient că audiența ta folosește diferite variante de browsere. Prin urmare, logica spune că ar trebui să testezi site-ul tău pe site-uri și device-uri cât mai diferite, și să te asiguri că site-ul tău arată bine peste tot. Prin urmare, lucrurile se întâmplă astfel, în general – îți faci site-ul folosind tehnologii și funcții avansate, și apoi cauți soluții ca toate acele lucruri grozave să se vadă bine în browserele vechi.

Dar ai putea avea și o abordare diferite – să îți faci site-ul folosind tehnologii foarte simple, de bază, pentru majoritatea conținutului și navigației în site. În acest fel, poți să fii sigur că majoritatea browserelor, chiar și cele vechi (sau chiar foarte vechi) vor afișa, în general, corect majoritatea lucrurilor. Și apoi, când ești sigur că 80% din conținut e accesibil vizitatorilor, adaugă tehnologii și funcții specifice pentru browserele moderne. În acest fel, te asiguri că un browser vechi va afișa 80% din lucruri (vezi Principiul lui Pareto), dar poți, în același timp, să ai un site vizibil și pe browsere moderne.

Prin urmare, așa cum spune citatul de mai sus – vei ajunge să acorzi “suport” pentru browserele vechi (pentru că ai făcut site-ul cu tehnologii simple), dar ar trebui să “optimizezi” site-ul pentru browsere moderne (prin adăugarea unor tehnologii noi peste un schelet simplu).

Este o schimbare de paradigmă – mai degrabă decât să te axezi pe “optimizare”, ar trebui să te axezi pe “suport” pentru browserele vechi (și să faci “optimizare” pentru browserele noi).

Aveți mai sus două exemple foarte bune de a scrie un cod CSS. Mai degrabă decât să folosești culoarea #F0F0F0, poți defini o variabilă – “Gri deschis”, și să o folosești pe aceea. Prezentarea a dat exemple despre lucruri pe care ar trebui să le scrii în CSS folosind limbaj natural, mai degrabă decât coduri de culori.

Lista de mai sus dă exemple despre cum poți crea niște conținut pentru un site web. Creezi site-ul, ești la început. Cum adaugi conținut?

  • Poți crea o Alertă Google pentru niște termeni cheie din industria ta. De exemplu, dacă ești medic stomatolog și apare o știre despre stomatologie, să primești automat un email cu știrea respectivă. Poți seta alerte mult mai specifice, pe elemente de legislație (când apare “lege medic dentist” în Google, să primești o alertă). Dacă Alertele Google pe care le setați nu dau rezultatele scontate, puteți testa: Hate the New Google Alerts? Here Are 6 Alternatives / 7 apps to help you replace Google Alerts | VentureBeat | Social | by Yoav Dembak. Sigur, poți să fii abonat la niște surse de știri, și oricum să afli informațiile din domeniul tău. Google Alert e doar o soluție tehnică rapidă, poți avea și variante alternative.
  • Folosește conținutul deja creat – broșuri, documente, rapoarte anuale (cu date ce pot fi făcute publice). Sau prezentări PowerPoint create pentru diferite ocazii, sau alte documente pentru care s-au depus mari eforturi, și care acum zac ignorate.
  • Caută o listă de întrebări frecvente. Începe prin a te întreba – “Care sunt niște întrebări pe care eu, ca persoană care nu lucrează în industrie, le am despre site-ul clientului meu?”. Apoi cere unor prieteni să viziteze site-ul și să facă o listă cu întrebările pe care le au (e un punct în lista de mai sus doar cu acest aspect). Apoi, ai putea cere clientului să îți dea o listă cu astfel de întrebări. Apoi folosește acele întrebări pentru a crea articole pe blog.
  • Întreabă-te “de ce?”, și crește în nivel cu întrebarea asta (vedeți un moment amuzant al lui Louis C.K. pe tema asta). De exemplu – de ce îți faci tu meseria? Pentru că cred că … Și de ce crezi asta? Pentru că valorile mele îmi spun că … Și de ce ai valorile acelea? Și tot așa. Nu toate răspunsurile sunt relevante, dar cu unele din ele ai putea face articole pe blog foarte bune. Pune multe “de ce?”-uri și, ca în clipul cu Louis C.K., “urcă” (intră în starea de meta).
  • Poți să te uiți la ce fac competitorii. Vei avea o motivație firească să faci mai bine decât ei, să îi depășești. Nu îndemn să îi copiați, dar probabil nu veți dori să îi copiați, veți dori să faceți un articol pe aceeași temă, dar mai bun.
  • Folosiți-vă de tehnologie. Găsiți ușor o cameră foto sau video, și începeți să faceți niște poze cu angajații, cu sediul. Faceți niște interviuri cu oamenii din companie. Puteți oricând să faceți, ulterior, ceva mai bun, dar e bine să ai un punct de pornire. Te ajută.

Câteva sfaturi generale pentru momentele când creezi conținut web:

  • Ar trebui să faci unele lucruri la început (răspunde la niște întrebări de bază, axează-te să acoperi la început întrebările simple; apoi evoluează și mai adaugă câte ceva; apoi mergi mai departe și adaugă pe ce deja ai creat; nu fă procesul inițial foarte dificil și complex; axează-te pe a îmbunătăți, nu pe a crea lucrurile perfecte de la început; fă un site complet, dar simplu la început, și perfecționează-l ulterior; nu fă site-ul perfect la început).
  • Ghidurile pentru începători sunt un tip de conținut foarte puternic.
  • Creează elemente de ajutor pentru părțile foarte tehnice. Pentru un magazin online, asta se referă la procesul de cumpărare (cum să cumperi?).
  • Poți crea un glosar cu toți termenii necunoscuți de pe site. Fiecare termen ar trebui să aibă pagina lui dedicată. Ar trebui să adaugi linkuri între termeni, de la unul la celălalt, și apoi ar trebui să ai link către fiecare termen, pe măsură ce îl folosești într-o pagină.
  • E important pentru client să aibă o legătură cu compania, prin urmare e important să ai o pagină cu istoricul companiei.
  • Fiecare angajat ar trebui să aibă o pagină de profil, cu trei paragrafe – în primul paragraf, răspunsul la întrebarea “cum ajuți clientul? Ce rol ai tu în a furniza servicii clienților?” (și la întrebarea asta să răspundă și secretara). În al doilea ar trebui să te axezi (dar să nu exagerezi cu detaliile, limitează-te la un paragraf) pe educație / experiență profesională. Paragraful final ar trebui să ajute vizitatorul să se conecteze cu persoana, prin urmare, puneți lucruri legate de hobby-uri sau ceva similar, foarte personal. Fiți umani aici!

Mai multe – “Despre noi” – ghid realizare: Olivian Breda.

Cum să creezi conținut?

  • Fă un calendar de postări (punctul acesta e legat cu al doilea bullet din lista de mai sus). În calendar, e util să iei în considerare evenimente majore din fiecare an. Pentru un magazin online asta ar putea fi lucruri precum Black Friday, Crăciunul, Paștele și alte evenimente majore în vânzări. Pentru o companie care vinde aer condiționat, sunt câteva momente într-un an în care ai putea răspunde la întrebări specifice (în timpul iernii, să ai niște articole despre întreținerea unui aparat de aer condiționat; în primăvară, niște promoții pentru a motiva vânzările; vara, niște concursuri prin care cineva care a cumpărat să aibă motivația să vă recomande mai departe, pentru a câștiga ceva; toamna niște discounturi de tip lichidare stoc).
  • Există niște subiecte importante care ar trebui să fie tratate de orice companie cu blog. Caută acele subiecte, și folosește-le. Te ajută să citești lucruri pe nișa respectivă.
  • Dacă ai o categorie pe blog, stabilește-ți ca obiectiv să ai minim 3 articole scrise în acea categorie.
  • Folosește deadline-uri, dar nu “la sfârșitul lunii, ar trebui să ai 5 articole”, ci, mult mai bine, “în fiecare vineri, un nou articol, care să fie publicat luni dimineața”.

Graficele sunt persuasive și vând. Folosește-le pe site.

Cifrele vând și ele. Ar trebui să scoți în evidență lucrurile importante – colorează-le intens, fă-le mari și cu impact.

Dacă ai pe site un meniu orizontal cu trei elemente: Produse / Servicii / Despre, pagina principală ar trebui să aibă același tipar, în aceeași ordine. Nu amesteca lucrurile, nu fă meniu orizontal cu o ordine, și o pagină principală cu lucruri în altă ordine.

Regulile (în web design) au fost făcute pentru a fi încălcate. Dar ar trebui să fiți conștienți și de asta: Creativity is rejected: Teachers and bosses don’t value out-of-the-box thinking.

Poți vedea toate pozele pe care le-am făcut la conferință aici.

Poți vedea aici albumul oficial al evenimentului: SmartWeb Conference.

Discuții pe Twitter: Twitter / Search – #smartwebconf.

Poți citi articolul acesta și în limba engleză, aici:
Some Design/Usability ideas I got from SmartWeb Conference 2014 (Radisson Blu, 2014.09.23): Olivian Breda

Și aici o variantă prescurtată a lui, specific pentru medici:
Câteva idei design / uzabilitate de la conferința SmartWeb 2014 (Radisson Blu, 2014.09.23) – Cine esti tu, doctore?


Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.