Am trecut prin mai multe etape când am vorbit despre WordPress și SEO.
Dacă, la început, urmând modelul lui Rand Fiskin, recomandam un plugin de WordPress (2012), și, ulterior, am insista cu asta (2014), la un moment dat, la îndemnul unui bun specialist (Andrei Chira), mi s-au aprins beculețele, și am scris acest articol: What is a better solution of doing SEO for WordPress than using a dedicated plugin?, pe care îl consider o resursă destul de bună dacă faci SEO pentru WordPress.
Vă recomand să citiți articolul de mai sus, lămurește niște lucruri.
Dar, rămân totuși niște întrebări, la care vreau să răspund mai jos.
1. Ce efecte sunt în SEO dacă schimbi tema de WordPress pentru un site / blog?
În opinia mea, dacă:
- Tema face cât mai puține request-uri ne-necesare (poți intra în cod, ca să editezi, de exemplu să eviți să “ceară” de fiecare dată calea către site, și să faci hard-coding cu URL site, iar la eventuala schimbare de server deschizi fișierele PHP în Notepad++ și dai Search & Replace All Opened Documents și Save All Documents; sau codul de analytics să nu fie preluat dinamic din setări temă, ci hard-coded în header.php; sau linkuri către RSS; sau link către logo și favicon; și alte asemenea lucruri, care pot fi statice, nu generate dinamic);
- Pui plugin de caching “light” (e posibil să cearcă el însuși resurse; recomand https://wordpress.org/plugins/hyper-cache/, sugestie primită de la hosterul meu curent – Simplenet; notă – când zic “recomand” înseamnă “recomand cu căldură, că am testat și pluginuri «mari» ca W3, Super, Total, etc.-Cache, și consumă multe resurse”; nu e “recomand, dar merg și altele”, e “recomand, că altă opțiune nu ai”);
- Ai toate codurile importante necesară la o temă (de la wp_head(), wp_footer() la elemente necesare în header / footer pentru un site);
- Nu schimbi structură permalinks;
- Nu schimbi path către thumnails generate (dacă ai așa ceva);
- Timpul de încărcare cu noua temă nu crește mai mult cu 10%;
- Validezi codul cu niște tool-uri online (nu mă refer la cod 100% valid HTML W3C, sau CSS valid, dar ar trebui, totuși, să nu ai gafe majore pe acolo, și niște tool-uri simple care îți zic dacă ai codurile importante pentru SEO implementate. Un exemplu e eRanker », te ajută să vezi dacă ai lucrurile de bază puse. Sunt și alte tool-uri similare, dar dacă vrei, rapid de tot, să vezi dacă îndeplinești multe criterii, e un tool bun pe tema asta (atenție, nu îl folosi pe principiul “dacă spun ei că un lucru e bun, trebuie să mă dau peste cap să îl fac; caută pe Internet dacă e utilă o sugestie sau nu, și nu implementa orbește).
- Faci optimizări supliemntare – Folosești P3 – Performance Plugin Profiler și mai scoți din pluginurile energofage cu resursele;
- Faci optimizări supliemntare – Descarci toate imaginile din WP-Content și le comprimi local (IrfanView batch resize face minuni pentru comprimare imagini, și resize, dar atenție la dimensiuni imagini din site, poți redimensiona doar în anumite condiții, nu redimensiona tot; dar la compresie e OK; iarăși, fii atent să nu comprimi PNG-uri transparente, că vor pierde transparența la batch resize);
, ei bine, în situațiile de mai sus ești destul de OK cu schimbarea, fără mare impact. - (Notă: contează, desigur, să păstrezi elementele relativ similare, site-ul să arate relativ similar înainte și cu noua temă; adică nr. de mesaje pe pagină afișate, ce elemente ai în sidebar, ai sau nu slider, related posts etc.; afectează și această schimbare lucrurile, cu siguranță)
2. Cum alegi o temă optimizată? E de preferat să pui pluginuri?
Eu aș recomanda să pui manual în temă codurile pentru title, meta description (cu excerpt, de exemplu, și pui codul acolo; sau pui custom fields), rel=canonical și Open Graph tags, și să pui plugin de pe sitempap.xml. Am detaliat procedura în articolul: What is a better solution of doing SEO for WordPress than using a dedicated plugin?.
Decât să nu ai plugin de cache, e mai bine cu. Dar dacă ai de ales între plugin de cache și să pui codurile manual, pune manual.
Dacă nu ești sigur, îți recomand să faci niște teste de viteză cu:
- Plugin SEO complex și nici un cod.
- Lipsă plugin SEO, prezență plugin sitemap.xml, cod pentru title, meta description (cu excerpt, de exemplu, și pui codul acolo; sau pui custom fields), rel=canonical și Open Graph tags
și să compari.
Întotdeauna, în testele mele, a ieșit mai bine cu b. Nu extreme diferențele, pe la o secundă, dar e o secundă de la fiecare vizitator.
3. Ce faci dacă schimbi permalinkurile? (structură URL-uri)
Redirect 301 de la URL-uri vechi la cele noi, pe un singur nivel (adică nu redirecționa în lanț, ci un singue redirect), testare. Un tool foarte bun pentru verificare ».
Din păcate, ai nevoie să muncești serios ca să nu pierzi poziții, cu linkuri noi, schimbare linkuri vechi, promovare mai intensă. Și toate astea ca să nu scazi, nu ca să crești. Dacă poți, evită.
De văzut și o altă opinie:
About To Launch A WordPress Site? Here’s What You Need To Know About SEO
PS, 2020.12.30: How to Make Your WordPress URLs SEO Friendly.
PS, 2022.12.02:
WordPress SEO: The Ultimate Guide in 28 Actionable Steps:
WordPress is by far the most popular CMS (content management system) in the world.
…
Below, we give you 28 steps that will make your WordPress SEO on point.