Review complex site: analiză generală site roviniete.ro

Bună, în mesajul de față analizez site-ul roviniete.ro.

Întâi de toate, mă aștept ca voi să fi citit deja:
Creare site: Ghid complet pentru realizare site“;
Voi folosi unele elemente din acel ghid, însă altele voi presupune că le știți deja din acel ghid, și nu mă voi repeta;

Pornesc de la premisa că ați citit acest ghid, vă este familiar și acum trebuie doar să îl aplicați;

Cuprins

A. Analiză generală site (elemente care se pot aplica mai multor pagini)
A1. Copywriting
A2. Design
A3. Structurarea informației
A4. Uzabilitate
B. Analiză elemente principale din homepage (secționare homepage în bucăți)
B1. Headerul
B2. Bara laterală stânga
B3. Conținutul principal
B4. Footerul
C. Analiză pagini din site (cele mai importante pagini ale site-ului, analizate separat)
C1. Pagina rovinietei online
C2. Servicii firme
C3. Cum cumpăr?
C4. Blogul
C5. Pagina de parteneri
C6. Contact
D. Concluzii
D1. Generare de idei
D2. Lucruri importante, de implementat imediat

(top)

A. Analiză generală site (elemente care se pot aplica mai multor pagini)

(top)

A1. Copywriting

+Apreciez că, în general, vorbiți o română clară și ușor de înțeles; felicitări pentru aceasta!
1. Observ că nu folosiți diacritice în site, aș fi apreciat acest lucru;

2. Pentru că în audiența voastră sunt și persoane de vârstă înaintată, puteți lua în considerare să aveți texte de dimensiuni mari sau o opțiune de a mări textul din pagină; textele de dimensiuni foarte mici sunt complet nerecomandate, indiferent de audiență;

3. Aveți destul de puțin conținut text în site; v-ar ajuta blogul, dar este separat de site; aș încerca să am mai multe texte cu resurse în site;

4. Pentru paginile în limbi străine nu aveți URL-uri dedicate; cu alte cuvinte, linkul pentru pagina în limba engleză, germană, turcă etc. este același; aș face URL-uri separate pentru paginile în limbi străine;

5. Exagerați în site cu folosirea caracterelor aldine; aș reduce folosirea lor;

6. Folosiți prea frecvent ALL CAPS; e considerat țipăt;
(top)

A2. Design


1. (+important) Aveți o problemă cu banner-ele; mai exact, sunt prea multe; și mai exact, sunt mult prea multe; Ca principiu general, de design, este bine ca site-ul să fie atât de simplu cât i se permite;
Cu alte cuvinte, dacă scopul site-ului este să vândă produse, accentul e indicat să fie pus pe vânzarea efectivă – liste cu produsele cele mai vândute, pagini de promoții, informații despre procesul de cumpărare; dacă însă avem un site la care scopul este informarea, atunci se va pune accent pe acest aspect – funcție de abonare la newsletter, feed RSS, funcții de comentarii în site; dacă scopul unui site este de a prezenta oferta firmei și a primi prospecți, există soluții dedicate – accent pe telefoane de contact, vizibile clar în header, lista cu serviciile principale accesibilă din orice pagină a site-ului;
Probleme apar atunci când sunt mai multe scopuri ale site-ului – vrem și abonați newsletter, și contact rapid, și cumpărare de produse, și oameni care să comenteze în site ș.a.m.d.
Soluția generală e evitarea aglomerării prin prioritizare; un site foarte încărcat, care încearcă foarte mult să impună multe scopuri distincte, e posibil să eșueze tocmai din dorința de a urmări atât de multe scopuri; cu alte cuvinte, dacă pe un site totul e important, atunci nimic nu mai e important; când doriți ca vizitatorii să considere importante 10 acțiuni distincte, atunci niciuna din ele nu este, cu adevărat, importantă; așadar, reduceți aglomerarea, pe cât posibil, prin prioritizare; aveți 10 scopuri cu site-ul? OK, dar care sunt cele mai importante 3 scopuri? Și din acestea, care este cel mai important? Asta ar trebui să reiasă din design;

2. (+important) Elementele de tip apel la acțiune (call to action) ar trebui să iasă în evidență; puneți numerele de telefon, caseta de abonare la newsletter, funcția de creare cont vizibile în site; ar fi bine să alegeți însă prioritățile foarte bine, și să marcați foarte proeminent doar unul sau cel mult 3 elemente din pagină, iar restul doar ceva mai proeminent față de restul elementelor din pagină;
La voi telefoanele de contact sunt puțin vizibile; la fel, funcțiile de logare; de asemenea, funcția de creare cont; caseta de newsletter nici măcar nu are link dacă nu îmi fac cont;
Sunt probleme majore;

3. (+idee) Folosiți spații albe;
Dacă stați și analizați un site cu atenție, de multe ori remarcați tendința generală de a “umple” orice spațiu; îmi imaginez designer-ul sau persoana de decizie în privința designului (clientul, de multe ori), care spune: “Hei, e un mic spațiu liber în header; să îl umplem cu telefoane; și e un mic spațiu liber în sidebar; să mărim textul ca să dispară”;
Marele avantaj al spațiilor albe e că permit privirii să navigheze mai ușor site-ul;
Ca notă, dacă aveți un header cu multe spații albe și un sidebar aglomerat, nu e tocmai o soluție inspirată; e de preferat ca nota generală a site-ului să fie “multe spații albe”, nu doar o anumită secțiune;

4. (+important) Evitați să folosiți imagini standard;
Aveți posibilitatea să folosiți imagini de pe Internet, chiar gratuit; problema e că o mare parte din aceste imagini sunt puțin credibile; e de preferat să aveți poze cu produsele voastre făcute în România, cu angajații voștri realizate la voi la firmă etc.;

5. Site-ul e foarte înghesuit, foarte multe elemente, aș reduce încărcarea site-ului;

6. Grafica în Flash poate să aducă probleme în indexare, aș căuta soluții alternative Flash-ului (JavaScript?);

7. Textele portocalii pe fundal alb din conținutul principal sunt dificil de citit;

8. Folosiți uneori texte cu fonturi prea mici, greu de citit;

9. Unele texte sunt prea mari (banner-ele), alteori prea mici (texte din site); aș căuta să dau vizitatorilor o experiență unitară;
(top)

A3. Structurarea informației

+Mă bucură traducerea site-ului în 5 limbi de circulație internațională, mi se pare o măsură inspirată;

1. (+idee) Puteți converti mai bine vizitatorii în clienți sau cititori ai site-ului dacă folosiți clipuri video; posibile idei: clipuri video cu angajații, cu sediul companiei, cu managementul, cu cum se obține un produs sau cum arată o ședință tipică; puteți avea și un blog video, cu clipuri în care prezentați idei;

2. Este foarte comun ca pagina “Despre noi” (sau variantele similare) să fie imediat după “Acasă”; la voi pagina lipsește complet;

3. Într-un meniu, de cele mai multe ori pagina “Contact” ar trebui să fie ultima; în meniul de sus, așa este; în meniul din stânga însă, nu;

4. Nu e o concordanță foarte clară între meniul de sus, cel din stânga și cel din footer; aș încerca să le fac cât mai similare;

5. Nu e clar care linkuri se deschid în fereastră nouă și care mă mențin în site; e o problemă dacă amestecați linkurile externe (alte site-uri) cu linkurile interne (pagini din site-ul vostru);

6. Aveți prea multe meniuri: două în header, unul în sidebar, altul în footer;
(top)

A4. Uzabilitate

1. (+important) Pe prima pagină sunt întâmpinat de următorul mesaj:
“Warning: MagpieRSS: Failed to parse RSS file. (Invalid character at line 14, column 3) in /var/www/vhosts/roviniete.ro/httpdocs/include/rss_fetch.inc on line 238

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/vhosts/roviniete.ro/httpdocs/index.php on line 78”;
Aveți o problemă serioasă cu uzabilitatea site-ului;

2. Logo-ul nu este clickabil; ar trebui să ducă spre homepage;

3. (+important) Nu aveți funcție de căutare în site; problemă serioasă! Ar trebui să fie în colțul din dreapta-sus;

4. Linkurile nu sunt subliniate;

5. (+idee) Aș aprecia dacă atunci când fac mouseover pe un link, obțin informații suplimentare despre destinația acelui link; unde ajung dacă fac click? Ziceți-mi la mouseover;

6. Logo-urile de securitate VISA și MasterCard nu sunt clickabile;
Este foarte indicat ca atunci când puneți un logo care certifică siguranța, logo-ul să fie click-abil; dacă aveți pe site logo-ul VISA, eu să pot face click și fie să ajung într-o pagină de la voi din site în care îmi spuneți totul despre securitatea VISA de la voi din site, fie să ajung pe site-ul VISA, iar acesta să îmi zică, chiar și în limba engleză, că site-ul de la care am plecat este un site certificat de VISA; nu este complicat să luați o imagine de pe Internet și să o puneți pe site-ul vostru; însă să puteți susține acea imagine cu dovezi – da, asta e mai important;
(top)

B. Analiză elemente principale din homepage (secționare homepage în bucăți)

(top)

B1. Headerul

+Pagina de Contact e ultimul element din meniu;

1. (+important) Nu mă așteptam ca logo-ul să fie în dreapta-sus; e o problemă serioasă de uzabilitate; în enorma majoritate a situațiilor, logo-ul se află în stânga-sus; vedeți studiul de uzabilitate realizat de Liviu TALOI în care se arată clar că enorma majoritate a vizitatorilor se așteaptă ca linkul către homepage să fie în colțul din stânga-sus;

2. Uitați-vă la cum arată drumul din header; ideea e că liniile benzii de drum nu corespund cu linia întreruptă; linia benzii de drum este foarte șerpuită, variază mult și pe verticală, iar linia întreruptă variază mult mai puțin; este o problemă grafică;

3. Idee: intru pe un site despre roviniete; sunt pasionat de auto; ce drumuri credeți voi că prefer să văd?

  • Drumuri șerpuite, încâlcite, care variază și orizontal, prin curbe, dar și vertical, prin denivelări? sau
  • Drumuri drepte, cu cât mai puține curbe, cu cât mai puține denivelări, care îmi permit să ajung la destinație rapid, să fiu relaxat când conduc și să pot admira peisajul?

Observ că voi ați ales o reprezentare grafică conform căreia eu aș aprecia mai mult drumurile denivelate; mi se pare fals; un drum lin este mult mai de apreciat de un șofer; prin urmare, grafica pornește de la o premisă greșită;

4. E foarte bine că aveți această notă în header:
“Roviniete.ro este autorizat de Compania Nationala de
Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania
(C.N.A.D.N.R.) prin contractul
nr. 93/17339/27.08.2007 reinnoit”;
Ca probleme, totuși:

  • Fontul este prea mic; îmi e greu să citesc ce scrie acolo;
  • Voi ziceți că aveți un contract; OK, cum pot verifica asta? Aș face textul click-abil, iar când fac click să pot vedea o copie a contractului, scanată la o rezoluție bună;
  • Lipsește virgula înainte de “reînnoit”;
  • Ar fi necesară o precizare – când a fost reînnoit contractul și pe ce perioadă?
  • De asemenea, m-ar interesa să știu când expiră contractul; poate a expirat deja și voi nu ați scos nota de pe site;
  • Aș face titlul “Roviniete.ro” click-abil, și să ducă direct către homepage;
  • De asemenea, aș face click-abilă și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, cu link către site-ul lor;
  • Aș face inclusiv logo-urile click-abile; stema ar putea duce la pagina Guvernului României;

5. Sunt pe pagina în limba română; ce rost are să îmi afișați că pot schimba limba în limba română? E deja clar, sau ar trebui să fie, că limba mea este româna; nu îmi dați opțiunea să o schimb, îmi e inutilă;

6. (+important) O problemă reală de uzabilitate este logo-ul ne-click-abil; pe un site tipic mă aștept ca logo-ul să fie clickabil și să ducă spre pagina principală a site-ului;

7. (+important) Aveți o enormă problemă cu conținutul duplicat, generat chiar de linkul către Prima pagină din header; astfel, aveți în header un link care arată astfel:
www.roviniete.ro/index.php
Problema e că site-ul vostru e, de fapt, ăsta:
www.roviniete.ro
Dar, din păcate, varianta cu index.php nu redirecționează la varianta fără index.php; de aici rezultă că aveți aceeași pagină disponibilă în două versiuni; probleme potențiale cu conținutul duplicat;

8. Funcția de logare e vizibilă cu un font prea mic; e greu să văd textele, sunt foarte mici; o mare problemă de uzabilitate și design;

9. (+idee) Nu îmi dați niciun motiv clar să îmi fac cont; de ce mi-aș face cont? Motivați-mă; puneți o casetă cu avantajele creării contului;

10. (+important) Aveți o funcție de creare cont; din păcate, aveți o mare problemă cu datele personale; astfel, cereți: Codul Numeric Personal, contul bancar, banca, adresa și nu dați nicio asigurare; nu îmi spuneți că v-ați înregistrat deja la Data Protection; nu îmi ziceți ce o să faceți cu datele mele; nu îmi spuneți de ce aveți nevoie de CNP-ul meu ca să îmi vindeți o rovinietă; mă forțați să mă abonez la newsletter, punând acea opțiune bifată implicit; nu îmi spuneți care câmpuri sunt obligatorii și care facultative, și mă forțați, în acest fel, să completez tot formularul; aveți restricții la parolă, nu pot să pun orice parolă doresc eu;

11. După ce mi-am făcut contul și sunt logat, îmi afișați în header IP-ul; în afară să îmi spuneți că voi vă distrați un pic cu datele mele private, ce sens are această operație? Credeți că mă simt mai sigur? Sau dimpotrivă, faptul că sunt supravegheat îmi dă un sentiment de neîncredere?

12. Când mi-am făcut contul, mi-ați cerut nume și prenume; după logare, afișați:
Nume: [aici vine prenumele]
E ilogic; dacă spuneți că am nume și prenume, atunci numele este de fapt numele de familie; păstrați consistența;

13. Funcția de abonare la newsletter e doar pentru utilizatorii înregistrați, de ce se întâmplă asta?

14. Legat de funcția de newsletter; spuneți, sec:
“Doresc sa primesc noutati despre roviniete “;
Ce noutăți? Cu ce periodicitate? Cum arată newsletter-ele trimise de până acum? Ce veți face cu adresa mea de email? Cum pot să mă dezabonez? Câți abonați aveți? Pot să mă abonez prin RSS? Dar să vă găsesc pe rețelele sociale și să fiu astfel abonat prin alte forme decât emailul?
Toate aceste afirmații m-ar ajuta să am mai multă încredere în abonarea la newsletter-ul vostru;

15. Aveți o funcție de “Alerte roviniete”; presupun că se referă la notificări privind expirarea unei roviniete; însă acest lucru nu este clar specificat; de unde să știu la ce vă referiți? Fiți specifici;

16. Lipsește virgula aici:
“Roviniete.ro precum”;

17. Aș evita să scriu prescurtat “dvs.”; scrieți varianta completă;

18. Când mă loghez, îmi ziceți la persoana a II-a singular:
“Ai uitat parola?”;
După ce m-am logat, scrieți:
“Bine ati venit!
Acest modul va permite sa configurati si sa urmariti in orice moment, oriunde ati fi, rovinietele cumparate de dvs. prin portalul Roviniete.ro precum si rovinietele incarcate manual de catre dvs.
Meniul de mai sus va asigura accesul la setarile dvs.
Pentru orice fel de intrebare sau nelamurire, va rugam sa ne contactati!”;
După cum se vede, e o diferență în modul de adresare între două pagini diferite; aș păstra consistența, și fie aș folosi “dumneavoastră” peste tot în site, fie aș apela la forma “tu”;

19. (+important) E o problemă serioasă de uzabilitate modul de funcționare a opțiunii de căutare; uitați-vă pe blogul meu, Olivian.ro, în caseta de căutare din colțul din dreapta sus; scrie “Caută…”; când faceți click pe text însă, acesta dispare;
Haideți să comparăm acum cu site-ul vostru; ooops, este alt comportament; la voi în site, dacă fac click pe caseta de logare, câmpul “utilizator” și parola deja completată nu vor dispărea dac fac click; aceasta este o mică bubă a site-ului;

20. În colțul din dreapta-sus scrie clar:
“login”;
Dacă însă merg în pagina de logare, textul e diferit:
“logare”;
Aș păstra consistența – spuneți fie “login”, fie “logare”, dar folosiți aceeași formulă în tot site-ul;

21. (+important) Logo-ul vostru mi se pare hilar; aveți la “n” semnul unei întoarceri; asta e ideea pe care vreți să o aibă clienții în minte? Când intră cineva în site, să își aducă aminte de frustrări și de probleme și de cazuri când a trebuit să se întoarcă din drum pentru ceva, pentru orice? Îmi pare rău, un logo care îmi arată ca simbol o direcție de genul “mergi înapoi” nu îmi inspiră încredere; aș face un alt logo, pe baza altui criteriu;

22. Cum se face că logo-ul are un text care începe cu literă mică?
“roviniete.ro”;
Da, în lumea internauților URL-urile se scriu cu literă mică; dar tot da, în gramatica limbii române, un titlu (fie el și de site) începe, de obicei, cu majusculă;
Cum e?

23. Textele scrise cu majuscule sunt considerate țipăt:
“PRIMA PAGINA CONTACT”;

24. (+important) Problemă ce pare puerilă, dar e gravă; când îmi cereți să îmi fac cont, nu îmi cereți nicăieri un nume de utilizator, doar email și parolă;
Cu toate acestea, în colțul din dreapta-sus scrie, foarte clar: “utilizator”;
Ooops, ce utilizator? A, voiați să ziceți “email”? Păi e o mică diferență, nu credeți?

25. Imaginea reprezentativă a site-ului pare o imagine stock; cu alte cuvinte, foarte probabil, nu a fost realizată în România; nu arată a România, oricum;
Aș pune o imagine reprezentativă a României, care să fie evident că a fost făcută în România;
Câți dintre români ajung să călătorească în zone în care să poată fi făcută acea fotografie? Cum, așadar, să aibă emoții când văd asemenea imagini în site?

26. (+idee) Chiar și fotografia reprezentativă pentru header are aceeași problemă a drumului denivelat; aș căuta o imagine cu drumuri cât mai drepte; dacă se poate să aveți și un peisaj foarte reușit în fundal, cu atât mai bine;

27. În meniul de sus (“Calculator roviniete online”, “Viniete Ungaria”, “Rovinieta online”, “Servicii firme”, “Contact”), spațiul între penultimul și ultimul element (“Servicii firme”, “Contact”) este mult mai mare față de celelalte spațieri; aș păstra consistența și același spațiu între elementele din meniu;
(top)

B2. Bara laterală stânga

+Iubesc funcția de securitate oferită de VeriSign, crește mult impresia generală a site-ului;

1. Scrieți pe primul rând în sidebar:
“EURO: 4.2651 USD: 3.1514 din 2011-01-21”;
Întrebări:

  • De ce nu folosiți separatorul standard pentru zecimale din România, care este virgula? Punctul este folosit în SUA;
  • De ce folosiți simbolul ISO pentru dolar (“USD”)? Aș scrie “dolari” sau “dolari SUA” sau “$”;
  • Știți că simbolul EURO nu se scrie cu majuscule, ci cu litere mici (euro)? Doar simbolul ISO al monedei euro – EUR – se scrie cu majuscule; ați putea folosi și simbolul €;

2. Voi ziceți:
“Mii de clienti au incredere in noi!
484808 de roviniete vandute pana in prezent!”;
Nu credeți că ar fi mai relevant să spuneți că sunt “sute de mii”? Și să folosiți un separator între mii și sute (“484.808”)? Sau să ziceți “aproape de jumătate de milion”?
Da, unii clienți cumpără mai mult de o rovinietă, așa că numărul clienților e mai mic decât numărul rovinietelor vândute; însă cred că puteți aproxima, pe baza numărul utilizatorilor site-ului, câți clienți au avut încredere în voi și au cumpărat roviniete;

3. Fontul cu moneda euro și dolar e prea mic; da, scrieți cu caractere aldine, însă fontul, cu toate acestea, e prea mic și greu lizibil;

4. Spuneți să contactez un specialist, anume unul dintre cei doi “Account manager”; aș căuta o exprimare în limba română a acestei funcții;

5. La caseta de “Contactați direct un specialist” aș pune și o funcție prin care pot trimite rapid un email, sau să inițiez o discuție pe chat;

6. (+idee) Cum ar fi să aveți în site o opțiune prin care să introduc doar un număr de telefon și să mă sunați voi pentru detalii?

7. Textul:
“ABOUT TRUST ONLINE”
mi se pare scris cu font prea mic;

8. Aș evita textele din sidebar scrise cu majuscule; scrieți cu litere mici;

9. (+important) Am făcut click pe calculatorul de roviniete, și am observat că data este scrisă în limba engleză; mi se pare o soluție puțin fericită pentru o pagină care se adresează, până la urmă, pieței din România; de asemenea, nu este evident că cifrele “02” “03” “04” “05” reprezintă pașii pentru a încheia o tranzacție; în plus, folosiți punctul și nu virgula, cum ar trebui, pentru zecimale, ceea ce e confuz; nu înțeleg de ce țipați: “NUMAR PASAPORT”; când comand un produs, ar trebui să îmi dați opțiunea să mă loghez și să nu introduc încă o dată datele mele; deși ultimul pas se numește “05 Finalizare”, butonul mă îndeamnă să continui: “Continuare”, ceea ce e confuz, nu credeți?

10. Grafica aceasta:

este foarte pixelată; aș căuta să am imagini mai clare;
(top)

B3. Conținutul principal

+Îmi place că ați scris unele texte cu litere aldine, mă ajută să navighez ușor prin document cu privirea;

1. Țipați chiar în titlu, atât prin folosirea majusculelor, cât și a semnului exclamării:
“LIVRARE 100% ROVINIETA ELECTRONICA PRIN EMAIL!”;

2. “100 %” se scrie “100%”;

3. Cum poți “utiliza” un drum național?
“in situatia in care utilizeaza drumurile nationale”;
O exprimare, evident, nefericită;

4. Acest text:
“tarifelor de utilizarea retelei”
s-ar scrie, mai bine:
“tarifelor de utilizare a retelei”;

5. Lipsește virgula:
“INSTITUTII PUBLICE VA RUGAM”;

6. Acest text:
“CNADNR S.A. are ca responsabilităţi administrarea, exploatarea, întreţinerea, modernizarea şi dezvoltarea reţelei de drumuri naţionale şi autostrăzi de pe teritoriul României. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA este o companie de interes strategic naţional ce funcţionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară.”
este scris cu diacritice; de ce? De ce fix acest text, doar acest text în toată pagina principală? A, ați dat copy & paste și nu ați mai modificat, din comoditate? Păi vă dau eu tot textul fără diacritice:
“CNADNR S.A. are ca responsabilitati administrarea, exploatarea, intretinerea, modernizarea si dezvoltarea retelei de drumuri nationale si autostrazi de pe teritoriul Romaniei. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania SA este o companie de interes strategic national ce functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, pe baza de gestiune economica si autonomie financiara.”;

7. Textele portocalii pe fundal alb din conținutul principal sunt dificil de citit;

(top)

B4. Footerul

+Mă bucur că aveți o notă de copyright;

1. Nota de copyright nu a mai fost actualizată din 2007;
Sugestia mea este ca anul să fie completat automat, prin programare, și să preia automat anul curent; astfel, în fiecare an, de 1 ianuarie, veți avea nota actualizată, fără bătăi de cap în fiecare an cu actualizarea anului; detalii pentru PHP;

2. Pagina Contact ar trebui să fie ultima din listă;

3. Linkul către Acasă ar trebui să fie primul;

4. Aveți în footer, amestecat, linkuri în interiorul site-ului și linkuri către alte site-uri; vizitatorul nu știe, așadar, doar uitându-se la linkuri, dacă va părăsi site-ul sau nu când va face click; aș separa cele două tipuri de linkuri;

5. Evitați să faceți schimb de linkuri cu alte site-uri și să puneți multe linkuri în footer, puteți avea penalități; ca alternative, puteți pune linkuri în sidebar, dar și mai bine este ca dacă aveți un blog să scrieți un articol despre site-ul căruia vreți să îi dați link sau să creați în site o pagină în care să nu puneți doar linkurile, ci și o scurtă descriere a site-urilor respective; linkurile din footer pot fi marcate ca spam, linkurile reciproce nu sunt o soluție foarte bună de a crește în poziționări, și fără un text descriptiv, să aveți 20 de linkuri în footer către site-uri diverse nu ajută foarte mult site-urile respective;

6. Mă bucur că banner-ul trafic.ro, cu informații statistice despre vizitatori, este clickabil, de ce însă nu și caseta cu “VISA” sau “MasterCard”? Aș face și aceste casete click-abile;

7. Aveți logo-ul, repetat, în footer; din păcate însă, nu e clickabil; cum se explică?

8. Aveți prea multe bannere în footer, îmi distrag atenția; problema e, de altfel, comună în tot site-ul;
(top)

C. Analiză pagini din site (cele mai importante pagini ale site-ului, analizate separat)

(top)

C1. Pagina rovinietei online

+Îmi plac linkurile prin care pot alege, încă de la începutul paginii, ce serviciu doresc; bravo!

1. Foarte multe texte cu majuscule, îngroșate, cu semnul exclamării; sunt surprins neplăcut;

2. Ar fi interesant să puneți în această pagină și codul trezoreriei, fix sub codul băncii Unicredit Țiriac Bank;

3. Fonturile sunt foarte mici, e greu de citit textul;

4. Lipsește virgula:
“achizitionati dupa;
“ePayment iar”;

5. Aceasta:
“Informatiile personale nu sunt transferate catre alte terte parti de catre Scala Assistance.”
este o exprimare pasivă;
Aș evita exprimările la diateza pasivă; în loc să spuneți:
“Afacerea a fost dezvoltată de managementul actual al firmei”,
este indicat:
“Managementul actual al firmei a dezvoltat afacerea”;
Exprimarea pasivă este mai greu de înțeles; pe Internet este preferabil să comunicați direct;

6. Aceasta:
“Adresa de e-mail are importanta extrema”
este o exagerare; nu mă speriați; da, e important; puteți zice “vitală”; dar “importanță extremă”? E prea mult;
Mai ales că după asta vă mai relaxați și ziceți doar că:
“O adresa de e-mail incorecta incetineste intregul proces de comanda a produsului.”;

7. Ați scris adresa de email cu spații:
“ceva @ ceva . ro”;
În opinia mea, este o practică anti-spam ineficientă, nu veți obține rezultatele dorite anti-spam;

8. Mai degrabă decât:
“in maximul 48 de ore lucratoare”
nu se scrie:
“în cel mult …” sau “în maxim …”?
Apropo; 48 de lucrătoare e o exprimare deficitară; voi vreți să ziceți că ajunge la mine în 2 zile; dar 48 de ore lucrătoare, în condițiile în care într-o zi sunt doar 8 ore lucrătoare, presupune că pachetul va ajunge la mine în aproximativ 8 zile; e o exprimare slabă;

9. “100 %” se scrie fără spațiu;
(top)

C2. Servicii firme

+Apreciez listele, mă ajută să navighez mai ușor prin document;

1. Lipsește virgula;

2. (+idee) Cum ar fi ca în lista de servcii să aveți și o funcție de newsletter prin care să aflu de serviciile următoare?
În primul rând, gândiți-vă dacă doriți doar o casetă pentru newsletter (o mică porțiune din site în care mă pot abona la newsletter), sau doriți să faceți o pagină dedicată; eu vă voi recomanda mai jos mai multe elemente pentru o casetă de tip newsletter, și e greu să puneți toate aceste lucruri într-o casetă din site; personal, agreez varianta unei pagini de abonare la newsletter; pe de altă parte, enorma majoritate a site-urilor au implementat casete de newsletter, nu pagini;
Ce să includeți într-o casetă de newsletter?

  • Posibilități de abonare prin email multiple – poate vreau să mă abonez prin email doar la blog; sau doar la știrile adăugate în site; ori doar la evenimentele pe care le organizați; sau la produsele nou adăugate; ori doar la produsele dintr-o anumită categorie; ori la promoțiile site-ului; sau la comentarii; dacă pot să selectez prin bife la ce să mă abonez, aș fi în al nouălea cer;
  • O listă cu newsletter-ele anterioare; da, vreau să văd cum arată un newsletter de la voi și îmi voi face o idee clară dacă merită să mă abonez sau nu;
  • Informații despre periodicitatea newsletter-ului; cât de frecvent trimiteți un email, la ce oră, în ce zile ale săptămânii;
  • Mă interesează foarte mult garanțiile – ce veți face cu adresa mea de email? Cum mă voi putea dezabona? Veți trimite doar emailuri referitoare la subiectele agreate, sau veți schimba frecvent subiectul emailurilor?
  • Ar fi interesant de știut numărul abonaților la newsletter – e relevant pentru mine să știu dacă aveți 3 abonați (serviciu foarte nou, sau poate calitate slabă a newsletter-ului) sau 3.000 de abonați (îmi dați încredere);

În caseta de newsletter are sens să includeți abonare nu doar prin email, ci și prin alte opțiuni:

  • Abonare prin RSS – puteți include toate opțiunile de abonare prin email menționate anterior; puteți lua în considerare să gestionați feed-urile RSS prin Feedburner, care vă dă statistici despre abonați și face ușoară abonarea prin email;
  • Alerte prin SMS – dacă prețul unui produs din site scade sub o anumită sumă, să primesc o alertă tip SMS;
  • Abonare prin rețele sociale – aș pune în pagina de abonare la newsletter linkuri către toate rețelele sociale pe care sunteți prezenți;
  • M-ar interesa și o opțiune de abonare la căutări; de exemplu, să caut în site “telefoane mobile”, să obțin 40 de rezultate, să filtrez telefoanele doar la 3 branduri și la o gamă de prețuri și să mă abonez (prin RSS sau email) la noile produse care satisfac criteriile acelei căutări; o funcție foarte apreciată;

Când faceți abonarea la email este bine să aplicați principiul “double opt-in”, adică întâi să cereți adresa de email pe site-ul vostru, apoi să trimiteți un email pe adresa specificată; în acel email există un link, vizitatorul confirmă că a primit emailul printr-un click pe link; în acest fel, vizitatorul a confirmat că adresa de email este, într-adevăr, a lui;
Este bine să vă gândiți la motivația vizitatorilor de a se abona; pot să fie motive generale, specifice multor liste de email:

  • Veți primi ultimele noutăți pe email;
  • Veți fi la curent cu activitatea noastră;
  • Veți afla despre cele mai noi produse;

Puteți însă avea și motive specifice:

  • Abonații la newsletter primesc un voucher de 5%;
  • Exclusiv pentru abonații la newsletter organizăm un concurs cu premiu lunar un telefon mobil;
  • Primii 1.000 abonați la newsletter vor primi o carte cadou;
  • Avem oferte speciale exclusiv pentru abonații la newsletter;

3. Aș evita țipetele:
“FACTURA FISCALA DE ACHIZITIE A ROVINIETEI ESTE SEMNATA ELECTRONIC si are valoarea de original!”;

4. Lipsește virgula:
“descoperit deoarece”;

5. Cred că aici:
“Daca aveti mai multe autovehicule, va rugam sa ne contactati pentru o oferta personalizata!”
exprimarea corectă e, în fapt:
“Daca aveti mai multe autovehicule pentru care doriti rovinieta, va rugam sa ne contactati pentru o oferta personalizata!”
(top)

C3. Cum cumpăr?

+Foarte multe detalii și informații despre procesul de cumpărare, excelent!

1. Această afirmație nu are sens:
“PENTRU CLIENTII INSTITUTII PUBLICE VA RUGAM SA FOLOSITI CONTUL:”;
Ar avea sens așa:
“Rugăm clienții instituții publice să folosească contul”
sau
“Pe clienții instituții publice îi invităm să folosească contul”;
În prezent e un nonsens; și lipsește și virgula înainte de “vă rugăm”;

2. Lipsește virgula:
“ePayment iar”;
“”Card credit/debit” este”;

3. E foarte ciudat să văd în pagină atât texte cu diacritice, cât și texte fără diacritice; aș păstra consistența;

4. De asemenea, dacă în general folosiți “dumneavoastră”, sunt și cazuri în care se trece la “tu”:
“Pe site-ul ePayment gaseşti
Daca ai ales”;
Din nou, e confuz;

5. “Nicio” se scrie legat;

6. Acest text:
“Cum cumpar produse de pe site-ul Roviniete.ro?”
este aliniat la dreapta; mi se pare o decizie nefericită;

7. În pagina în care vorbiți despre date personale, puneți și link către politica de confidențialitate, și menționați dacă sunteți înregistrați la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (e obligatoriu să vă înregistrați acolo);
(top)

C4. Blogul

+Mă bucur să văd că generați conținut, util pentru site-ul părinte;

1. (+important) Când alegeți instalarea unui blog, aveți următoarele trei variante de domeniu:

  • Subfolder: numesite.ro/blog;
  • Domeniu separat: blogulmeu.ro;
  • Subdomeniu: blog.numesite.ro;

Dintre aceste variante, cea mai bună este varianta subfolder-ului, iar cea mai puțin recomandată este varianta subdomeniului; undeva între cele două este varianta domeniului dedicat;
Avantajul principal al subfolder-ului este că linkurile pe care le strâng atât site-ul, cât și blogul, contribuie la crearea unei valori mai mari a combinației celor două (cu alte cuvinte, dacă strângeți linkuri către blog, asta ajută și site-ul; invers, dacă obțineți linkuri către site, asta ajută și blogul);
Marele avantaj al domeniului separat este că e ușor de ținut minte (blogulmeu.ro);
Voi ați mers pe varianta domeniului separat; nu e rău, ar fi fost însă mai bine să fie pe subfolder;

2. (+idee) Observ că aveți link în blog către contul de Twitter;
În prezent postați aproape exclusiv informații despre roviniete, de pe blogul vostru, site-ul vostru, dar și alte site-uri (care au însă o legătură cu rovinietele);
Ce altceva să postați în contul vostru de Twitter?

  • Articolele de pe blog recente, cu link către articol;
  • Produsele sau serviciile voastre cele mai vândute / cele mai vizitate / cele mai comentate;
  • Produsele sau serviciile voastre cele mai recent introduse în site, pe măsură ce le adăugați în site;
  • Promoțiile, pe măsură ce apar;
  • Evenimente la care ați participat sau pe care le-ați organizat;
  • Articole din presa scrisă/online/televiziuni/bloguri care sunt specifice domeniului vostru;
  • Articole din presa scrisă/online/televiziuni/bloguri care scriu despre voi (pot fi și comentarii negative);
  • Întrebări adresate comunității;
  • Lucruri din viața companiei – a venit un angajat nou, cineva a născut, cineva și-a sărbătorit ziua onomastică;
  • Lucruri personale, oarecum nelegate de subiectul afacerii, dar care ajută la crearea unei imagini de “companie apropiată”; spre exemplu, vă dați cu părerea despre cum s-au modificat obiceiurile în lumea modernă (colindele, tradițiile, comunitățile); nu are nicio legătură cu voi, dar cititorii vă simt mai apropiați;

3. (+idee) Twitter poate avea opțiuni de particularizare multiple; folosiți-le;

4. Pe Twitter evitați să vorbiți doar despre voi; “noi am lansat un produs”, “cumpărați de la noi”, “noi avem promoții”; vorbiți și despre comunitate, interacționați, puneți și răspundeți la întrebări, fiți acolo pentru clienții voștri; de asemenea, vorbiți și despre alte lucruri din business-ul vostru; e un subiect delicat dacă ar trebui să promovați produsele concurenței sau nu, însă într-o anumită nișă pot exista afaceri care să fie complementare business-ului vostru; sau pot fi articole în presa scrisă care nu vă menționează nici pe voi și nici concurența, însă descriu lucruri importante pentru afacere; în fine, nu uitați să aveți și o voce personală, ieșită din tiparul oricărei afaceri, fie ea a voastră sau a concurenței;

5. Vă sugerez ca în pagina unui articol de pe blog, să adăugați opțiunea ca vizitatorii să se poată abona prin RSS la comentarii pentru articolul respectiv;

6. Sunt două opțiuni mari prin care puteți integra o funcție de genul “Recomandă acest site”:

  • Puteți pune doar una/două/trei rețele sociale mai importante pentru audiența voastră (Facebook, Twitter, email și, specific audienței, Yahoo! Messenger sau LinkedIn, sunt cele mai populare);
  • Puteți pune în site o gamă cât mai mare de rețele sociale (de la Digg la Hi5);

Voi ați mers pe a doua variantă, aveți foarte multe rețele sociale în site;
Sugestia mea este să mergeți pe prima variantă – doar câteva rețele sociale, foarte relevante pentru audiența voastră; în opinia mea, oricât ați încerca, nu puteți acoperi toate rețelele sociale pe care un vizitator este înscris; de asemenea, multe rețele sociale, foarte populare internațional, nu sunt foarte folosite în România; în fine, scopul principal pentru care puneți un buton de recomandare a articolului nu este neapărat folosirea acelui buton, cât crearea unui gând pentru vizitator – că ar fi bine să vă recomande; în cele mai multe situații, vizitatorul va da singur copy & paste linkului site-ului vostru în rețeaua pe care o dorește; detalii;

7. Aveți tendința să țipați:
“ASA CA, OAMENI BUNI REVOLTA ESTE UN CUVANT PREA MIC – DA MAI DEPARTE DACA ESTI ROMAN !! “;
Apropo, în limba română nu există acest simbol: “!!”;

8. Amestecați texte cu diacritice cu texte fără diacritice;

9. Foarte multe tag-uri în sidebar, dați impresia de spammeri;

10. Nu înțeleg acest text:
“Nu e nevoie sa ma contactati. Va gasesc eu!”;
Eu aș da informații despre posibilități de contact;

11. Aveți un blog cu aproximativ 1.000 de vizitatori pe lună; sugestia mea ar fi să creșteți acest trafic și, până ajungeți la o masă constantă de cititori, să nu puneți reclame AdSense în site;

12. Linkurile la voi în site arată așa: albastru deschis pe fundal mov; așa cum vă așteptați, sunt dificil de observat; vă recomand linkuri de culori mai deschise, mai ușor de sesizat;
(top)

C5. Pagina de parteneri

+Foarte bine că aveți o mulțime de parteneri;

1. În opinia mea, schimbul de linkuri, la nivel major, cum văd că aveți tendința să îl practicați, vă ajută prea puțin; sugestie – căutați alte metode de a obține linkuri;

2. Mă bucur mult că în dreptul site-urilor ați pus și o scurtă descriere; aș prefera însă ca toate site-urile să aibă descriere, inclusiv:
“DauAnunturi
Anunturi gratuite
Vanzari auto – salonauto.ro”;

3. Aș face ca butoanele de tip “Follow us” să aibă aceeași dimensiune, în prezent dau impresia că sunt luate din seturi diferite de iconuri;
(top)

C6. Contact

+Multe informații de contact, aveți și datele financiare în pagină, excelent;

1. Ce altceva mă aștept să găsesc în pagina de contact?

  • Mult mai bine ar fi să aveți persoane de contact, cu emailuri corespunzătoare și telefon mobil;
  • Harta cu adresa voastră; e de preferabil să fie hartă interactivă, să pot să vă reperez într-o anumită zonă;
  • O fotografie (sau mai multe) cu sediul firmei, din exterior și interior;
  • Și mai bine ar fi un video cu sediul firmei, din exterior și interior;
  • Asigurarea că datele mele vor fi prelucrate conform legii (detalii cu procedura);
  • Dacă aveți mai multe sedii, faceți poze/clipuri video cu fiecare;
  • Aici ar avea sens să puneți rețelele sociale – Yahoo! Messenger, Facebook, Twitter;
  • Să zicem că aveți un magazin online și mai mulți procesatori de plăți; ați putea pune informații de contact ale procesatorilor de plăți, dacă cineva are o problemă cu plata cu cardul;

2. Faceți adresa de email click-abilă;

3. Aș pune telefoane din cât mai multe rețele de telefonie mobilă; Orange și Vodafone au cel mai mare număr de clienți, dar puneți și Cosmote sau Romtelecom; eventual și RDS; specificați în ce rețea este un anumit număr;

4. Aș evita să pun protecție CAPTCHA în formularul de contact, ar trebui să aveți alte soluții anti-spam;

5. Multe texte în care scrieți cu majuscule, cu caractere aldine și cu semne de exclamare;

6. În formularul de contact, scrieți:
“Persoana de contact* :”;
Nu ar fi însă mai logic să scrieți
“Numele dumneavoastră:”?

7. Am completat formularul doar cu primele două câmpuri completate și nu am primit niciun mesaj de eroare; e foarte confuz;
(top)

D. Concluzii

(top)

D1. Generare de idei

1. Folosiți spații albe;
Dacă stați și analizați un site cu atenție, de multe ori remarcați tendința generală de a “umple” orice spațiu; îmi imaginez designer-ul sau persoana de decizie în privința designului (clientul, de multe ori), care spune: “Hei, e un mic spațiu liber în header; să îl umplem cu telefoane; și e un mic spațiu liber în sidebar; să mărim textul ca să dispară”;
Marele avantaj al spațiilor albe e că permit privirii să navigheze mai ușor site-ul;
Ca notă, dacă aveți un header cu multe spații albe și un sidebar aglomerat, nu e tocmai o soluție inspirată; e de preferat ca nota generală a site-ului să fie “multe spații albe”, nu doar o anumită secțiune;

2. Puteți converti mai bine vizitatorii în clienți sau cititori ai site-ului dacă folosiți clipuri video; posibile idei: clipuri video cu angajații, cu sediul companiei, cu managementul, cu cum se obține un produs sau cum arată o ședință tipică; puteți avea și un blog video, cu clipuri în care prezentați idei;

3. Aș aprecia dacă atunci când fac mouseover pe un link, obțin informații suplimentare despre destinația acelui link; unde ajung dacă fac click? Ziceți-mi la mouseover;

4. Nu îmi dați niciun motiv clar să îmi fac cont; de ce mi-aș face cont? Motivați-mă; puneți o casetă cu avantajele creării contului;

5. Chiar și fotografia reprezentativă pentru header are aceeași problemă a drumului denivelat; aș căuta o imagine cu drumuri cât mai drepte; dacă se poate să aveți și un peisaj foarte reușit în fundal, cu atât mai bine;

6. Cum ar fi să aveți în site o opțiune prin care să introduc doar un număr de telefon și să mă sunați voi pentru detalii?

7. Cum ar fi ca în lista de servcii să aveți și o funcție de newsletter prin care să aflu de serviciile următoare?
În primul rând, gândiți-vă dacă doriți doar o casetă pentru newsletter (o mică porțiune din site în care mă pot abona la newsletter), sau doriți să faceți o pagină dedicată; eu vă voi recomanda mai jos mai multe elemente pentru o casetă de tip newsletter, și e greu să puneți toate aceste lucruri într-o casetă din site; personal, agreez varianta unei pagini de abonare la newsletter; pe de altă parte, enorma majoritate a site-urilor au implementat casete de newsletter, nu pagini;
Ce să includeți într-o casetă de newsletter?

  • Posibilități de abonare prin email multiple – poate vreau să mă abonez prin email doar la blog; sau doar la știrile adăugate în site; ori doar la evenimentele pe care le organizați; sau la produsele nou adăugate; ori doar la produsele dintr-o anumită categorie; ori la promoțiile site-ului; sau la comentarii; dacă pot să selectez prin bife la ce să mă abonez, aș fi în al nouălea cer;
  • O listă cu newsletter-ele anterioare; da, vreau să văd cum arată un newsletter de la voi și îmi voi face o idee clară dacă merită să mă abonez sau nu;
  • Informații despre periodicitatea newsletter-ului; cât de frecvent trimiteți un email, la ce oră, în ce zile ale săptămânii;
  • Mă interesează foarte mult garanțiile – ce veți face cu adresa mea de email? Cum mă voi putea dezabona? Veți trimite doar emailuri referitoare la subiectele agreate, sau veți schimba frecvent subiectul emailurilor?
  • Ar fi interesant de știut numărul abonaților la newsletter – e relevant pentru mine să știu dacă aveți 3 abonați (serviciu foarte nou, sau poate calitate slabă a newsletter-ului) sau 3.000 de abonați (îmi dați încredere);

În caseta de newsletter are sens să includeți abonare nu doar prin email, ci și prin alte opțiuni:

  • Abonare prin RSS – puteți include toate opțiunile de abonare prin email menționate anterior; puteți lua în considerare să gestionați feed-urile RSS prin Feedburner, care vă dă statistici despre abonați și face ușoară abonarea prin email;
  • Alerte prin SMS – dacă prețul unui produs din site scade sub o anumită sumă, să primesc o alertă tip SMS;
  • Abonare prin rețele sociale – aș pune în pagina de abonare la newsletter linkuri către toate rețelele sociale pe care sunteți prezenți;
  • M-ar interesa și o opțiune de abonare la căutări; de exemplu, să caut în site “telefoane mobile”, să obțin 40 de rezultate, să filtrez telefoanele doar la 3 branduri și la o gamă de prețuri și să mă abonez (prin RSS sau email) la noile produse care satisfac criteriile acelei căutări; o funcție foarte apreciată;

Când faceți abonarea la email este bine să aplicați principiul “double opt-in”, adică întâi să cereți adresa de email pe site-ul vostru, apoi să trimiteți un email pe adresa specificată; în acel email există un link, vizitatorul confirmă că a primit emailul printr-un click pe link; în acest fel, vizitatorul a confirmat că adresa de email este, într-adevăr, a lui;
Este bine să vă gândiți la motivația vizitatorilor de a se abona; pot să fie motive generale, specifice multor liste de email:

  • Veți primi ultimele noutăți pe email;
  • Veți fi la curent cu activitatea noastră;
  • Veți afla despre cele mai noi produse;

Puteți însă avea și motive specifice:

  • Abonații la newsletter primesc un voucher de 5%;
  • Exclusiv pentru abonații la newsletter organizăm un concurs cu premiu lunar un telefon mobil;
  • Primii 1.000 abonați la newsletter vor primi o carte cadou;
  • Avem oferte speciale exclusiv pentru abonații la newsletter;

8. Observ că aveți link în blog către contul de Twitter;
În prezent postați aproape exclusiv informații despre roviniete, de pe blogul vostru, site-ul vostru, dar și alte site-uri (care au însă o legătură cu rovinietele);
Ce altceva să postați în contul vostru de Twitter?

  • Articolele de pe blog recente, cu link către articol;
  • Produsele sau serviciile voastre cele mai vândute / cele mai vizitate / cele mai comentate;
  • Produsele sau serviciile voastre cele mai recent introduse în site, pe măsură ce le adăugați în site;
  • Promoțiile, pe măsură ce apar;
  • Evenimente la care ați participat sau pe care le-ați organizat;
  • Articole din presa scrisă/online/televiziuni/bloguri care sunt specifice domeniului vostru;
  • Articole din presa scrisă/online/televiziuni/bloguri care scriu despre voi (pot fi și comentarii negative);
  • Întrebări adresate comunității;
  • Lucruri din viața companiei – a venit un angajat nou, cineva a născut, cineva și-a sărbătorit ziua onomastică;
  • Lucruri personale, oarecum nelegate de subiectul afacerii, dar care ajută la crearea unei imagini de “companie apropiată”; spre exemplu, vă dați cu părerea despre cum s-au modificat obiceiurile în lumea modernă (colindele, tradițiile, comunitățile); nu are nicio legătură cu voi, dar cititorii vă simt mai apropiați;

9. Twitter poate avea opțiuni de particularizare multiple; folosiți-le;
(top)

D2. Lucruri importante, de implementat imediat

1. Aveți o problemă cu banner-ele; mai exact, sunt prea multe; și mai exact, sunt mult prea multe; Ca principiu general, de design, este bine ca site-ul să fie atât de simplu cât i se permite;
Cu alte cuvinte, dacă scopul site-ului este să vândă produse, accentul e indicat să fie pus pe vânzarea efectivă – liste cu produsele cele mai vândute, pagini de promoții, informații despre procesul de cumpărare; dacă însă avem un site la care scopul este informarea, atunci se va pune accent pe acest aspect – funcție de abonare la newsletter, feed RSS, funcții de comentarii în site; dacă scopul unui site este de a prezenta oferta firmei și a primi prospecți, există soluții dedicate – accent pe telefoane de contact, vizibile clar în header, lista cu serviciile principale accesibilă din orice pagină a site-ului;
Probleme apar atunci când sunt mai multe scopuri ale site-ului – vrem și abonați newsletter, și contact rapid, și cumpărare de produse, și oameni care să comenteze în site ș.a.m.d.
Soluția generală e evitarea aglomerării prin prioritizare; un site foarte încărcat, care încearcă foarte mult să impună multe scopuri distincte, e posibil să eșueze tocmai din dorința de a urmări atât de multe scopuri; cu alte cuvinte, dacă pe un site totul e important, atunci nimic nu mai e important; când doriți ca vizitatorii să considere importante 10 acțiuni distincte, atunci niciuna din ele nu este, cu adevărat, importantă; așadar, reduceți aglomerarea, pe cât posibil, prin prioritizare; aveți 10 scopuri cu site-ul? OK, dar care sunt cele mai importante 3 scopuri? Și din acestea, care este cel mai important? Asta ar trebui să reiasă din design;

2. Elementele de tip apel la acțiune (call to action) ar trebui să iasă în evidență; puneți numerele de telefon, caseta de abonare la newsletter, funcția de creare cont vizibile în site; ar fi bine să alegeți însă prioritățile foarte bine, și să marcați foarte proeminent doar unul sau cel mult 3 elemente din pagină, iar restul doar ceva mai proeminent față de restul elementelor din pagină;
La voi telefoanele de contact sunt puțin vizibile; la fel, funcțiile de logare; de asemenea, funcția de creare cont; caseta de newsletter nici măcar nu are link dacă nu îmi fac cont;
Sunt probleme majore;

3. Evitați să folosiți imagini standard;
Aveți posibilitatea să folosiți imagini de pe Internet, chiar gratuit; problema e că o mare parte din aceste imagini sunt puțin credibile; e de preferat să aveți poze cu produsele voastre făcute în România, cu angajații voștri realizate la voi la firmă etc.;

4. Pe prima pagină sunt întâmpinat de următorul mesaj:
“Warning: MagpieRSS: Failed to parse RSS file. (Invalid character at line 14, column 3) in /var/www/vhosts/roviniete.ro/httpdocs/include/rss_fetch.inc on line 238

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/vhosts/roviniete.ro/httpdocs/index.php on line 78”;
Aveți o problemă serioasă cu uzabilitatea site-ului;

5. Nu aveți funcție de căutare în site; problemă serioasă! Ar trebui să fie în colțul din dreapta-sus;

6. Nu mă așteptam ca logo-ul să fie în dreapta-sus; e o problemă serioasă de uzabilitate; în enorma majoritate a situațiilor, logo-ul se află în stânga-sus; vedeți studiul de uzabilitate realizat de Liviu TALOI în care se arată clar că enorma majoritate a vizitatorilor se așteaptă ca linkul către homepage să fie în colțul din stânga-sus;

7. O problemă reală de uzabilitate este logo-ul ne-click-abil; pe un site tipic mă aștept ca logo-ul să fie clickabil și să ducă spre pagina principală a site-ului;

8. Aveți o enormă problemă cu conținutul duplicat, generat chiar de linkul către Prima pagină din header; astfel, aveți în header un link care arată astfel:
www.roviniete.ro/index.php
Problema e că site-ul vostru e, de fapt, ăsta:
www.roviniete.ro
Dar, din păcate, varianta cu index.php nu redirecționează la varianta fără index.php; de aici rezultă că aveți aceeași pagină disponibilă în două versiuni; probleme potențiale cu conținutul duplicat;

9. Aveți o funcție de creare cont; din păcate, aveți o mare problemă cu datele personale; astfel, cereți: Codul Numeric Personal, contul bancar, banca, adresa și nu dați nicio asigurare; nu îmi spuneți că v-ați înregistrat deja la Data Protection; nu îmi ziceți ce o să faceți cu datele mele; nu îmi spuneți de ce aveți nevoie de CNP-ul meu ca să îmi vindeți o rovinietă; mă forțați să mă abonez la newsletter, punând acea opțiune bifată implicit; nu îmi spuneți care câmpuri sunt obligatorii și care facultative, și mă forțați, în acest fel, să completez tot formularul; aveți restricții la parolă, nu pot să pun orice parolă doresc eu;

10. E o problemă serioasă de uzabilitate modul de funcționare a opțiunii de căutare; uitați-vă pe blogul meu, Olivian.ro, în caseta de căutare din colțul din dreapta sus; scrie “Caută…”; când faceți click pe text însă, acesta dispare;
Haideți să comparăm acum cu site-ul vostru; ooops, este alt comportament; la voi în site, dacă fac click pe caseta de logare, câmpul “utilizator” și parola deja completată nu vor dispărea dac fac click; aceasta este o mică bubă a site-ului;

11. Logo-ul vostru mi se pare hilar; aveți la “n” semnul unei întoarceri; asta e ideea pe care vreți să o aibă clienții în minte? Când intră cineva în site, să își aducă aminte de frustrări și de probleme și de cazuri când a trebuit să se întoarcă din drum pentru ceva, pentru orice? Îmi pare rău, un logo care îmi arată ca simbol o direcție de genul “mergi înapoi” nu îmi inspiră încredere; aș face un alt logo, pe baza altui criteriu;

12. Problemă ce pare puerilă, dar e gravă; când îmi cereți să îmi fac cont, nu îmi cereți nicăieri un nume de utilizator, doar email și parolă;
Cu toate acestea, în colțul din dreapta-sus scrie, foarte clar: “utilizator”;
Ooops, ce utilizator? A, voiați să ziceți “email”? Păi e o mică diferență, nu credeți?

13. Am făcut click pe calculatorul de roviniete, și am observat că data este scrisă în limba engleză; mi se pare o soluție puțin fericită pentru o pagină care se adresează, până la urmă, pieței din România; de asemenea, nu este evident că cifrele “02” “03” “04” “05” reprezintă pașii pentru a încheia o tranzacție; în plus, folosiți punctul și nu virgula, cum ar trebui, pentru zecimale, ceea ce e confuz; nu înțeleg de ce țipați: “NUMAR PASAPORT”; când comand un produs, ar trebui să îmi dați opțiunea să mă loghez și să nu introduc încă o dată datele mele; deși ultimul pas se numește “05 Finalizare”, butonul mă îndeamnă să continui: “Continuare”, ceea ce e confuz, nu credeți?

14. Când alegeți instalarea unui blog, aveți următoarele trei variante de domeniu:

  • Subfolder: numesite.ro/blog;
  • Domeniu separat: blogulmeu.ro;
  • Subdomeniu: blog.numesite.ro;

Dintre aceste variante, cea mai bună este varianta subfolder-ului, iar cea mai puțin recomandată este varianta subdomeniului; undeva între cele două este varianta domeniului dedicat;
Avantajul principal al subfolder-ului este că linkurile pe care le strâng atât site-ul, cât și blogul, contribuie la crearea unei valori mai mari a combinației celor două (cu alte cuvinte, dacă strângeți linkuri către blog, asta ajută și site-ul; invers, dacă obțineți linkuri către site, asta ajută și blogul);
Marele avantaj al domeniului separat este că e ușor de ținut minte (blogulmeu.ro);
Voi ați mers pe varianta domeniului separat; nu e rău, ar fi fost însă mai bine să fie pe subfolder.
____________
Bottom line: site-ul rovinieta este un site foarte bine realizat, cu o ofertă de roviniete online tentantă.

Trimite pe WhatsAppEroare linkuri?

4 comentarii la „Review complex site: analiză generală site roviniete.ro”

  1. I was wondering if you ever thought of changing the structure of your site?

    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of content
    so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or two pictures.
    Maybe you could space it out better?

Lasă un comentariu

Reguli pentru cei care lasă comentarii »

Puteți folosi Gravatar pentru a adăuga avatar (imagine comentarii).