Review simplu site: stiintaazi.ro

Bună tuturor,

În acest mesaj analizez site-ul Știința azi

Cuprins

A. Analiză generală site (elemente care pot fi aplicate mai multor pagini)
A1. Copywriting
A2. Design
A3. Structurarea informației
A4. Analiză sumară SEO (optimizare pentru motoarele de căutare)
A5. Uzabilitate
B. Analiza principalelor elemente de pe pagina principală (împărțirea paginii în bucăți)
B1. Header-ul
B2. Sidebar stânga
B3. Sidebar dreapta
B4. Conținutul principal
B5. Footer
C. Analiză pagini din site
C1. Lecții online pentru elevi
C2. Informații bacalaureat
C3. Forumul Știința Azi
D. Concluzii

(sus)

A. Analiză generală site (elemente care pot fi aplicate mai multor pagini)

(sus)

A1. Copywriting

+Vorbiți în general o română corectă în site;
1. Nu îmi place că nu folosiți diacritice în site peste tot; textul pare sărăcăcios;
2. Nu avței consistență în folosirea diacriticelor – uneori folosiți, alteori nu; îmi displace acest lucru;
3. Aș evita să scriu texte în ALL CAPS (vezi titluri);
4. Textele în italice sunt greu de citit;
(sus)

A2. Design

+Culorile albastre sunt foarte reci, dar potrivite cu știința; bravo!


1. Nu mi se pare că folosiți culorile în mod fericit, altele decât albastrul;
Vedeți aici:
The Power of Colors: How Colors Are Used in (e-)Commerce to Influence You
How does colour affect purchases?
How do colors affect purchases?
Pentru detalii despre culori;
2. E un site foarte aglomerat, fără spații goale, fără odihnă pentru ochi; totul trebuie să îți fure atenția; îmi pare rău, vă dau o notă slabă la spațiul și la odihnirea ochilor vizitatorilor; nu aveți suficiente spații libere în site; îmi displace acest lucru;
3. Aveți deseori culori prea pale pentru a putea fi citite;
4. Fonturile unor articole sunt prea mici, greu lizibile;
5. Ați bolduit prea mult textele din footer;
(sus)

A3. Structurarea informației

+Îmi plac mult categoriile din partea stângă;
1. Mi-ar fi util ca în pagina Despre noi să vorbiți despre oamenii din spatele site-ului; ziceți-mi despre echipă; apoi dați-mi un istoric – de când ați apărut; ziceți-mi date financiare, care să mă convingă că sunteți un site care va exista și peste câțiva ani; dați-mi poze, clipuri, orice cu sediul vostru, vreau să vă văd; spuneți-mi o poveste – cum ați apărut, ce vă propuneți; ziceți-mi scop, obiective, misiune – de ce existați pe piață? La toate aceste lucruri mă aștept când intru pe Despre noi;
2. M-ar interesa foarte mult să văd o listă cu cele mai interesante / votate / comentate / citite / recomandate de voi / recomandate de alții / noi articole din site; cum pot sorta articolele? În prezent nu pot face asta și e păcat;
3. M-ar interesa un top cu cele mai citite, recomandate de alții, comentate, recomandate de voi, votate articole din ultimele 24 de ore, 3 zile, 7 zile, 2 săptămâni, o lună, all time;
(sus)

A4. Analiză sumară SEO (optimizare pentru motoarele de căutare)

+Aveți multe linkuri către site, PR de 6, foarte bine;
1. Aș renunța complet la acest meta tag:
<meta name=”keywords” content=”stiinta, stiinta azi, science, news, technology, high-tech, educatie, tehnologie, revista presei, materiale educationale, stiinta distractiva, teste grila, curiozitati, Romania, pseudo-stiinta, istoria stiintei, astronomie, biologie, mediu, chimie, fizica, biografii, forum, blog, toolbar” />

2. Descrierea preia primul paragraf al unei știri; din păcate, uneori e prea lungă și apare trunchiată în motoarele de căutare; aș căuta o soluție de descrieri sub 155 de caractere cu spații;
3. Știrile preiau ca titlul doar titlul știrii; aș adăuga la sfârșitul titlului și numele site-ului – ȘtiințaAzi.ro;
4. Aș pune mai multe linkuri între articole;
(sus)

A5. Uzabilitate

+Multe linkuri sunt subliniate, excelent;
1. M-ar interesa ca la o știre să aveți și o rubrică cu alte știri recomandate; mi se pare utilă această funcție, dar vă lipsește;
2. Nu aveți funcție de căutare în site, foarte rău;
3. Partea de logare nu e în colțul din dreapta-sus;
4. Aveți mai multe linkuri care nu sunt subliniate, de ce?
(sus)

B. Analiza principalelor elemente de pe pagina principală (împărțirea paginii în bucăți)

(sus)

B1. Header-ul

+Folosiți doar câteva culori în logo, aveți consistență, bravo!

1. Despre logo:
– Textul cu umbră albă (!?) în efect tridimensional e foarte greu de citit; de ce? Pentru că e text albastru pe albastru, pentru că umbra mai mult încurcă lucrurile, pentru că nu folosiți diacritice, pentru că punctul din URL (“StiintaAzi.ro”) e foarte greu de văzut;
– Se dă un text care are umbra în față; asta înseamnă că sursa de lumină e din spate, corect? Hai să ne uităm la sferă; dacă te uiți pe sferă, îți dai seama că sursa de lumină e de fapt din față; sunt trei probleme aici: dacă sursa de lumină e din față, atunci umbra nu mai poate fi în fața literelor, apoi textul Știința Azi ar trebui să aibă și el iluminare din față, cum are sfera, și să aibă efecte de lumină și, în fine, sursele de lumină nici măcar nu sunt centrate pe orizontală – umbra literelor e centrată, iar lumina sferei vine din stânga; totul e complet ilogic;
– Cum poate textul “noi” să aibă efect de iluminare? De unde? Mă uit în spatele lui și văd că sfera nu e iluminată; cum poate, așadar, textul “noi” să aibă efect de iluminare, și acest efect să nu fie vizibil pe sferă?
– Voi ați văzut undeva umbră albă, care strălucește pe podeaua întunecată? Sunteți oameni care popularizați știința, așadar trebuie să fi văzut; eu unul n-am văzut, decât poate la voi în logo;
– Podeaua în sine e iluminată ciudat; în spatele literelor “Știința azi” este lumină, iar în fața literelor este umbră; singura parte iluminată în partea din față este umbra în sine; e ilogic ca partea din fața literelor să fie întunecată; de ce ar fi? Dacă ar fi întuneric dat de litere, s-ar vedea în umbră; prin urmare, întunericul din fața literelor e ilogic;
– Logo-ul vostru n-are niciun sens; nimic nu înseamnă; e “Știința Azi” cu o sferă tăiată în două și iluminată ciudat; ăsta e logo-ul; vreți să spuneți că o sferă tăiată în două e un simbol al științei? Atât am avansat cu știința, încât o sferă în două e un simbol excelent? Și care e legătura cu “Azi”? Îmi pare rău, nu văd niciun simbol reușit pentru titlul site-ului;
– Motto-ul nu începe cu literă mare; de ce?
– Nu înțeleg de ce nu folosiți diacritice în grafica din site; da, poate avea sens să nu folosiți diacriticele în site, pot fi afișate problematic; dar în imagini diacriticele se văd bine pe orice calculator, prin urmare măcar în imagini aș pune diacritice;
– Umbra textului “Știința Azi”, alb pe albastru închis, e un text mai puternic contrastant decât logo-ul în sine, albastru deschis pe alb; prin urmare, textul din logo atrage mai puțin atenția, un lucru pe care un logo nu ar trebui să îl facă;
– Mi-ar fi plăcut o idee de genul logo-ului Amazon.com, care leagă literele a – z (are totul de la a la z); similar, știința poate fi de la a la z;
– Voi mă ajutați să îmi dau seama ce înseamnă știința azi? Ce înseamnă asta? Că singur nu îmi pot da seama în ce constă știința? Dacă e să interpretez strict literal ce ziceți acolo, eu văd totul așa – voi încercați să îmi explicați care e semnificația termenului “știința” în anul Domnului 2010; în plus, motto-ul nu este urmat în site; voi nu vorbiți strict de “azi”, ci aveți și referințe din trecut; cu alte cuvinte, conținutul site-ului nu se referă strict la știința în data de 8 decembrie 2010, ci vă referiți și la lucruri care ar putea, foarte bine, să fi fost analizate acum 2 ani; așadar, de ce “ce înseamnă azi”? Nu sunteți relevanți în acest scop;
– Fontul logo-ului e mai mic decât alte fonturi din site; dacă intru în site, nu pot observa foarte clar care e titlul site-ului;
2. Despre header-ul animat în Flash:
– Aveți texte scrise cu caractere italice și bolduite; în opinia mea, aceste texte sunt mai greu de citit;
– Nu ați păstrat consistența între diferitele mesaje; unele texte sunt cu albastru, altele cu roșu, unele bolduit, altele doar italic;
– Voi aveți copyright pentru imaginile pe care le puneți în site?
– Ce înseamnă “Ajutor la teme?”; vi se pare corect? Elevii să intre pe site ca să își rezolve problemele?
– Nu înțeleg de ce ați ales un banner în Flash; tot ce aveți voi nevoie este un set de imagini care să se afișeze una după alta; în schimb, nu toate calculatoarele (sau alte instrumente prin care se accesează site-ul – vezi telefoanele mobile) au Flash instalat; aș merge mai degrabă pe o soluție JavaScript;
– Cum sună asta “Știri de știință”? Mie nu îmi sună bine;
– Aveți două bannere distincte pentru “Liceele partenere” și “Partenerii”; cum fac diferența între cele două? Cum îmi dau seama care e un partener și care e un liceu partener? Aș evita să am asemenea clasificări în site;
– Ziceți că forumul este locul în care toate întrebările mele vor primi răspuns; e evident o afirmație falsă, voi nu ați rezolvat toate dilemele omenirii și nu puteți ști toate răspunsurile; ce-i drept, n-ați zis că voi primi un răspuns concludent, ci doar un răspuns, fie el și “Nu știm”;
(sus)

B2. Sidebar stânga

+Pot parcurge ușor tot site-ul prin intermediul meniului din stânga;

1. Am impresia că nu sunteți conștienți de fenomenul numit Banner blindness; ați pus sub formă de bannere lucruri esențiale în navigarea în site; aș evita acest lucru;
2. Eu aș aprecia mai mult site-ul dacă toate bannerele ar fi într-o singură secțiune, și nu amestecate peste tot în site;
3. Bannerul cu voluntariatul are un contrast foarte slab; aveți text roz deschis și albastru deschis pe gri deschis; de asemenea, scrieți cu texte italice, greu de citit;
4. Textul “Implică-te” ar trebui să se încheie cu semnul exclamării;
5. Meniul nu e unde m-aș aștepta să fie, fie în partea de sus a site-ului, fie cât mai în stânga sus, sub logo; locul de stânga sus, sub logo, e luat de bannere;
6. La voi rubrica “Ştiri şi Articole” desemnează, de fapt, rubrica “Categorii”; dacă aveți categorii de articole, de ce nu denumiți acea categorie, simplu, chiar “Categorii”? Eu la știri mă aștept să găsesc știri, nu categorii de știri;
7. Care este diferența dintre categoria “Tehnologie” și “IT” (Tehnologia informației)?
8. Funcția de “Contul tău” mă aștept să fie în colțul din dreapta-sus; vezi de ce;
9. “Contul tău” se cheamă “Contul tău” (persoana a II-a singular), dar funcțiile de reamintire parolă+utilizator:
“Ați uitat parola?
Ați uitat utilizatorul?”
sunt la persoana a II-a plural; cum vine asta?
10. Ce înseamnă “Cercul Ştiinţei”? Citesc titlul și nu îmi imaginez la ce vă referiți; de ce trebuie să fiu “de-al casei” ca să înțeleg lucruri de la voi din site?
11. Aș evita să am foarte multe linkuri către alte site-uri pe homepage; pentru o funcție cum aveți voi, un fel de RSS reader în sidebar, aș face o pagină dedicată – “Știința pe alte site-uri”; și aș pune acolo:
– O listă cu site-uri pe care le recomandați;
– La fiecare site o scurtă descriere;
– Sub descriere o listă cu ultimele 10 articole;
– Sub articole o funcție de abonare prin RSS și email la acel site (puteți face și voi, chiar dacă nu sunteți deținătorii site-urilor respective, o funcție de abonare prin email la acele site-uri, via FeedBurner);
Asta da, m-ar ajuta;
(sus)

B3. Sidebar dreapta

+Îmi place integrarea cu rețelele sociale, bravo!

1. Aș pune doar o iconiță mică cu pagina pe Facebook, nu ditamai banner-ul;
2. Foarte multe bannere pentru propriul site, foarte deranjant; aș face pe homepage o funcție cu bannere derulante, de la 1 la 6, prin care să pot naviga prin JavaScript; da, asta mi-ar plăcea; vezi model;
3. Aș încerca și alte soluții decât clasicele reclame Google AdWords pentru monetizarea site-ului;
4. Aș face o pagină dedicată cu imaginea zilei de la NASA; de ce? În prezent, nu puteți pune o descriere a acestei facilități (nu pentru fiecare imagine, dar măcar o scurtă descriere a paginii); apoi, imaginea e foarte mică; în fine, nu aveți un link separat către site-ul NASA și un link către arhiva imaginilor;
5. Linkurile:
“Jucarii
Jocuri cu masini
Referate”
mi se par foarte spammy în contextul tematicii site-ului vostru; le-aș scoate;
6. Aș face o pagină dedicată pentru parteneri;
(sus)

B4. Conținutul principal

+Foarte utilă funcția de partajare a site-ului și a unei știri;

1. Reclame peste reclame; site-ul e înțesat de reclame; mi se pare evident un punct în minus faptul că aveți foarte multe reclame; un minus e și că nu le aveți în aceeași zonă (o zonă din sidebar sau footer, de exemplu); forum de știință? Atunci de ce încercați să mă manipulați, tratându-mă ca pe o persoană nu prea inteligentă, și îmi puneți bannerul într-o zonă unde eu caut conținut? Dați-mi banner-ele la locul potrivit, nu mă păcăliți;
2. Nu agreez titlurile scrise cu CAPS;
3. Fontul știrilor este foarte mic, greu lizibil; aș mări fontul;
4. Aș traduce butonul “Share this”;
5. Voi vreți să partajez o știre după ce citesc un singur paragraf, pe homepage? Nu ar fi mai logic ca butonul de tip ShareThis să se afle în pagina știrii, iar pe homepage să pot recomanda doar site-ul, nu o știre anume?
6. Scrieți:
“Mai multe articole..”;
În limba română nu există două puncte de suspensie; există fie trei “…”, fie unul obișnuit “.”; atât;
7. Asta e evident o eroare:
“JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL “;
8. Reclame Google? Scoateți mulți bani din asta? M-aș mira? Aș căuta soluții alternative pentru reclame;
(sus)

B5. Footer

+Ați păstrat referința la Joomla!, excelent și cu o etică bună;

1. Aș pune nu doar abonare prin RSS, ci și prin email, via FeedBurner;
2. Aș traduce “Feed Entries”;
3. Funcția de abonare la RSS nu e unde m-aș aștepta să fie, în dreapta sus;
4. Ziceți:
“Articolele noastre pot fi preluate în limita a 500 de caractere”,
dar nu specificați dacă sunt caractere cu spațiu sau nu;
5. Lipsește o virgulă aici:
“Pentru permisiunea de a prelua mai mult vă rugăm sa ne contactaţi.”;
6. Traducerea:
“Motorizat de Joomla!”
mi se pare nefericită; dacă vine standard cu Joomla! e oarecum de înțeles de ce nu ați modificat-o, dar totuși sună rău;
7. Dacă aleg să vizitez pagina de trafic.ro, văd că e monitorizat de faptul forumul, nu site-ul; un pic confuz;
8. Unele titluri au diacritice, altele nu; aș păstra consistența, și aș folosi diacritice;
9. Ce mă aștept să găsesc în footer-ul unui site?
a. Adresa fizică – vreau să îmi fie clar că sunteți o companie cu adresă fizică, că v-aș putea găsi;
b. Un telefon de contact;
c. Dați-mi ceva de făcut; scenariu: intru pe homepage, citesc ce e de citit, ajung în footer; aici am mai multe opțiuni: (i.) fie fac click pe unul din multele linkuri către site-uri din site, (ii.) fie ies din site-ul vostru;
Ce aș face eu altfel decât situația din prezent ar fi să pun în footer o listă cu cele mai vizitate / comentate / recomandate altora articole la voi din site; da, asta m-ar interesa să citesc și, poate, mă vor ține în site;
(sus)

C. Analiză pagini din site

(sus)

C1. Lecții online pentru elevi

+Îmi place ideea în sine, de a da lecții pe Internet, excelent!

1. Unele linkuri sunt subliniate, altele nu; mi se pare confuz;
2. Nu mi se pare fair să oferiți soluții la probleme, fie și sub forma unor ghiduri; aș medita pe teme deja propuse în site; adică aveți în site 1.000 de probleme, intră utilizatorul și zice că nu știe să rezolve problema 129; voi vă uitați pe problemă și publicați soluția în site; asta da, e OK; altfel, să vină omul cu o problemă customizată și voi să dați indicii … nu e tocmai OK;
3. Textul acesta:
“Uşor uşor strângem”
ar arăta mai bine așa:
“Uşor-uşor, strângem”
sau așa:
“Uşor, uşor, strângem”;
4. Grafica bannerului cu forumul e foarte primitivă;
5. Iarăși, nu mi se pare fair acest lucru:
“În plus, dacă ne trimiţi referatul tău, noi îl vom corecta pentru tine, gratuit”;
da, e OK să îmbunătățiți un referat pe o temă pe care să o dați voi; dar să ajuți o persoană la școală e un pic unfair;
6. Sunt comentarii aprobate în site care par malițioase; de ce nu le eliminați?
“mate
2 Vineri, 01 Ianuarie 2010 20:31
criste alexandra
1+222222222222222222222-777777777777777777+786888888895555555555555300000000000008555555555-1919199119191919=??”;
7. Cu ce vă ajută un asemenea comentariu? De ce îl păstrați în site?
“multe
4 Luni, 18 Ianuarie 2010 14:24
jajana
naspa”
(sus)

C2. Informații bacalaureat

+Îmi place că articolele au și data actualizării, să pot să știu când a fost modificat un articol; grozav!

1. Nu se lasă spațiu înainte de virgule:
“pagina 1, pagina 2”;
“subiectul principal, subiectul de rezervă”;
2. Ar fi interesant să găsesc la voi în site linkuri către alte site-uri; OK, nu aveți date despre un anumit subiect, dar alții l-au abordat? Dați link; m-ar interesa acest lucru;
3. Mi-ar plăcea să bifez o listă cu 4-5 materii și să îmi dați informații exhaustive despre acele subiecte, toate subiectele de anii trecuți, sugestii;
4. Cum ar fi dacă m-ați putea ajuta să aleg ce materii să aleg la Bacalaureat? Mi-ar fi utilă o astfel de informare;
5. Unele linkuri sunt subliniate, altele nu;
(sus)

C3. Forumul Știința Azi

+Platforma folosită, Simple Machines LLC – SimplePortal 2.1.1, este una performantă, excelent;

și

1. Nu mi se pare OK trecerea de la o persoană la alta (noi, ei):
“Sa spunem cateva cuvinte despre noi ….
Pentru nou veniti sa spuna cate ceva despre ei:”;
2. Textul:
“stiri, etc … ”
se scrie corect:
“stiri etc.”,
din trei motive:
– Înainte de etc. nu se pune virgulă;
– După etc nu se pot pune puncte de suspensie, e un fel de pleonasm, e clar că dacă ziceți etc. mai urmează ceva;
– După etc. se pune punct;
3. În forumul de educație am găsit o gravă greșeală de dezacord între subiect și predicat:
“Competentele de baza ale elevilor romani de 15 ani este sub media internationala” => “Competentele de baza ale elevilor romani de 15 ani sunt sub media internationala”;
4. Fără cont de Twitter?
(sus)

D. Concluzii

Site-ul Știința azi este un site excelent realizat, cu foarte multe lucruri bine făcute.

Notă: vizitați site-ul cu lecții online de știință în limba română, nu simple referate și forumul activ de știință în limba română pentru concurs.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

7 Comments

  • i4ever

    18 January 2011 - 20:29

    Wow! Bravo! Meriti locul I.

  • Olivian BREDA

    18 January 2011 - 20:37

    Mersi frumos. :)

  • mihai

    19 January 2011 - 10:20

    “Voi aveți copyright pentru imaginile pe care le puneți în site?”

    Exact observaţia asta i-am făcut-o şi eu lui Adi. Răspunsul a fost că nu prea, dar a promis îmbunătăţirea situaţiei.

  • Olivian BREDA

    19 January 2011 - 11:10

    Am înțeles.

  • valentin

    2 February 2011 - 01:01

    Interesant review-ul. De curiozitate ai putea sa imi faci si mie un review la site-ul meu ? http://stiri-financiare.com .
    Multumesc mult.

  • Olivian BREDA

    2 February 2011 - 08:48

    Mă bucur că ți-a plăcut, îți răspund pe email.

Leave a comment

Your email address will not be published.