Am colaborat la un moment dat cu o firmă care se ocupa, printre altele, și de organizarea de evenimente. Și m-au întrebat dacă aș putea transmite (streaming) “live” (în direct) evenimentul, oamenii să poată vedea în direct ce filmam eu cu camera video. Le-am spus că nu obișnuiesc să fac asta, și că nu consider că e oportun ca un test să fie făcut exact pe un eveniment important, ca al lor. Ei au insistat.
Am filmat, și principala problemă a filmării a fost că pentru a putea transmite datele în direct imaginea era comprimată și nu era la o calitate bună.
Asta se întâmpla acum mulți ani. Între timp, tehnologia a evoluat, vitezele de transmitere date au crescut, și, totuși, eu nu transmit înregistrări “live”, deși filmez undeva între 50 și 100 de evenimente într-un an.
Motivele mele?
- Cel mai important motiv este calitatea înregistrării. Am văzut transmisii cu telefoane slabe, cu telefoane bune, cu camere video profesioniste, și la aproape toate calitatea este slabă. Da, se poate transmite acum un volum mai mare de date prin telefonul mobil, pentru a transmite “live”. Cu toate acestea, în continuare transmisia necesită compresia masivă a fluxului de date, și de aici pierderi de calitate. Eu am o cameră care filmeaza la rezoluție bună, dacă transmit “live” asta se pierde.
- Încă un aspect e că filmarea “Live” de pe telefonul mobil se face în general într-un cadru de filmare foarte larg, uneori fără trepied. O cameră mai profesionistă permite și zoom-ul, și în multe situații e folosită pe un trepied.
- Principalul canal media pe care se transmite “Live”, cel puțin pe canalele media pe care le urmăresc eu, e Facebook. Și aici apare, o problemă, țineți-vă bine – “Facebook nu e YouTube!”. Ce vreau să spun cu asta? Pe YouTube căutarea funcționează foarte bine, motorul de căutare al YouTube mi se pare mult mai orientat spre căutarea în arhivă decât cel al Facebook, și, în plus, Google are tendința să favorizeze în paginile de rezultate rezultate din YouTube, nu din Facebook. De cele mai multe ori, pentru un eveniment contează mai puțin dacă e transmis live, sau dacă apare în online după câteva zile, sau chiar o lună. Foarte rar se discută, pe media pe care o urmăresc eu, evenimente atât de importante să solicite transmisia în direct, altfel informația expiră. Pe de altă parte, arhiva și căutarea sunt rău implementate la Facebook și bine la YouTube. Ei, cu asta eu am o problemă – de ce să filmezi ceva și să transmiți “live”, cu pierderi de informație în arhivă, cu o căutare defectuoasă, când ai putea folosi YouTube pentru arhivă bună, căutare foarte bună. Problema asta nu apare dacă cei care filmează ar transmite pe YouTube, se poate și pe YouTube transmite “live”, dar se preferă Facebook.
- Mai e un aspect – la ce moment să recomanzi să se uite? Poți să spui unei persoane – “intră la ora 19 pe pagina X”. Ei, de multe ori ora aceasta nu e fix 19, trebuie să îți pui alarmă sau memento, pierzi introducerea, și nu e tocmai plăcut să pândești momentul de început. Dacă evenimentul a început deja, nu poți derula de la începutul unui clip să vezi introducerea, poți eventual la final să revizitezi pagina clipului și să vezi introducerea. Și apar frecvent “rostogoliri” de răspândire în social media a unor evenimente “Live” instant, dar fără perspectivă pe termen lung. Toate astea pentru ce? Pentru a avea un eveniment transmis “live”.
- De asemenea, un “live” pe Facebook nu poate fi împărțit în fragmente. Dacă ai un concert și cauți o melodie, nu poți face asta într-un film integral. Dacă ai o conferință, și sunt 5 vorbitori, nu poți vedea direct clipul cu un invitat, trebuie să cauți momentul exact în care un anumit vorbitor își exprimă gândurile.
Notă – un eveniment transmis “live” la TV are o altă încărcătură. Da, un meci de fotbal, o confruntare între doi candidați la o funcție, o analiză la cald asupra unei situații, știri, comentarii despre evenimente recente, toate astea își au sensul la o televiziune, și la abilitatea unei televiziuni de a atrage o audiență (1) și de a transmite “live” în condiții optime (2). Dacă o televiziune transmite “live” un concert, foarte bine! Dacă o entitate media transmite un concert “live” pe Facebook, filmat cu telefonul mobil, consider că acest proces se poate optimiza.
În general, nu recomand altora evenimente filmate “live” pe Facebook, mi se pare o practică nepotrivită.
PS, 2020.03.24: Între YouTube Live Streaming și Facebook Live Streaming, recomand YouTube, dar ciți asta – Prezentarea streamurilor live – YouTube Ajutor. Mai ales (la data când postez această notă): “Mobil: streamingul pe mobil îți permite să redai streamuri din aplicația YouTube. Notă: pentru a putea reda un stream live de pe mobil, trebuie să ai cel puțin 1.000 de abonați.”
PS, 2020.03.26: În vremea Coronavirus-ului, sunt tot felul de evenimente cu live streaming. Majoritatea din ele au probleme tehnice. În opinia mea, ar fi fost mult mai bine, dpdv tehnic, să se filmeze o înregistrare și uploadeze pe Net ulterior. Dar oamenii preferă atât de mult să se uite la ceva “live”, încât acceptă să aibă o experiență neplăcută. Nu se aude bine, nu se vede bine, sunt întreruperi, trebuie să te adaptezi la tot felul de platforme diferite de live streaming. Opus – filmezi până ai un produs de calitate, îl uploadezi, lumea îl poate vedea oricând. Paradoxal, nu se preferă asta.
PS, 2020.04.08: În perioada aceasta, am tot ascultat podcasturi live. Aș prefera să fie înregistrări, dar unele din ele nu sunt înregistrate, riști să nu mai poți asculta evenimentul dacă nu îl asculți “live”. Ei bine, mai e un aspect la o transmisie live – există riscul ca Internetul audienței să aibă probleme. Și, în multe situații, nu se reia de unde s-a întrerupt, că nu e înregistrare, ci se continuă dintr-un punct nou. Ai o secvență pe care ai pierdut-o. Asta nu s-ar întâmpla la un eveniment pre-înregistrat.
PS, 2020.05.16: La o conferință de SEO am văzut o prezentare pre-înregistrată care a fost rulată “live” în timpul unei conferințe. Aș fi preferat un link “Vezi pe YouTube” sau “Descarcă prezentarea”, e mai OK decât cu o platformă ca Zoom, unde dacă se oprește Netul o secundă a picat clipul, dar a fost mai bine decât restul majorității prezentărilor din acea conferință.
PS, 2020.10.12: Speaking, remotely. — Ethan Marcotte.
Salut, Olivian !
Numele meu este Ciprian Moldovan, sunt jurnalist și vreau să realizez emisiuni înregistrate pe care apoi să le difuzez pe internet . Cum procedez, ai ales că vreau să am și invitați care să intre cu imagine de la ei de-acasă, ori de-altundeva…înțelegi. Contextul actual mă obligă să regândesc strategia de a ajunge la public. Cum procedez ? Te rog să mă ajuți ! Mulțumesc !
Salut, Ciprian,
Dacă era în controlul tău, ți-aș fi sugerat să filmezi cât mai profesionist, cu o cameră sau chiar și cu telefonul, dar pe setări cât mai bune, și ulterior să uploadezi.
Pentru că vrei să faci o emisiune “live”, cred că e o soluție bună să folosești:
https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/201362473-Local-Recording
și ulterior să editezi video.
Din păcate, nu am experiență pe a face înregistrări de la distanță.
Poți vedea:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=record+live+streaming+two+computers+online+video
Ca sugestie, încearcă să filmezi la ore la care conexiunea ta și a persoanelor invitate să fie cât mai bună.
Îți sugerez, dacă ai timp și resurse, să faci și mici editări video, ulterior.
Succes!