Later edit: se întâmplă! Îngrijorător! Tot mai mulţi români practică SEO :)
Toți am fost acolo: începători în domeniul nostru. Cum faci ca să treci de la stadiul de absolut novice la stadiul de mediu cunoscător al SEO? Voi sări peste reproșurile filozofice “nimeni nu poate da rețete” și voi prezenta propria soluție.
În primul rând ar fi bine să citești. Da, activitatea aceea, atât de “de mileniul trecut”: iei o carte în brațe (sau un laptop, dacă ai varianta electronică) și citești. O să îți sugerez și despre bloguri pe tema SEO, pe care le vei citi doar la un PC sau laptop, dar poți învăța foarte bine dacă citești cărți SEO. Cărți clasice (eventual în engleză, pe care le comanzi de pe Amazon).
Ce cărți să citești?
1. Ai două criterii de bază – citește cărți scrise recent (i) și citește cărți foarte bune (ii.); Dacă vrei un top al unor cărți care îndeplinesc ambele criterii, vezi topul cărților din 2009, conform Search Engine Land;
2. Un alt criteriu ar fi al cărților scrise pentru începători;
3. În fine, un alt criteriu ar fi să cauți cărți pe tema SEO pe Amazon.com și să vezi care sunt pe gustul tău.
Ok, să zicem că ai citit una, două, trei cărți despre SEO. Pasul următor? Citește resurse online.
Ce bloguri să citești?
1. Ei, dacă la cărți te-am lăsat oarecum în pace și nu am insistat pe “căutat”, aici accentul vine în primul rând pe căutare; Caută la Google după termeni de genul [seo blog] (în engleză) [blog seo] (în română); Un blog despre SEO ar trebui să fie el însuși optimizat pentru termeni din domeniu; Poți căuta și după alte cuvinte-cheie la Google;
2. Apoi uită-te în blogroll-urile blogurilor SEO care îți plac și după ce ai făcut o listă, păstrează un ochi atent pentru noi resurse SEO pe care să le parcurgi;
3.. Poți căuta la Google după liste de bloguri SEO;
4. Îți sugerez și eu două liste pe care le apreciez pe tema blogurilor SEO – SEOmoz și invesp.com.
Care e pasul următor? Ai găsit un blog poate două care îți plac foarte mult și ai găsit și alte 5, poate 10 care îți plac cât de cât. Sugestia mea e să iei blogul care îți place foarte mult și să îl citești de la un cap la altul, să parcurgi cât mai mult din el și să îl iei ca standard. Eu personal am făcut asta cu blogul SEOmoz și cu SEO Theory – am citit cele mai importante articole de pe el și am văzut majoritatea clipurilor video pe care le-au publicat. De asemenea, pentru cele 5-10 bloguri care îți plac, sugestia mea ar fi să te abonezi prin RSS la ele.
După ce ai citit cărți, te-ai abonat la niște feed-uri RSS și ai parcurs un blog sau două de la un cap la altul, ar trebui să ai câteva articole de top. Spre exemplu, eu recomand întotdeauna spre lectură doar două mesaje de pe SEOmoz: Search Ranking Factors și un clip video despre cum să obții linkuri excelente.
Personal, mi-a fost utilă teoria să înțeleg că optimizarea pentru motoarele de căutare e deseori înțeleasă ca optimizarea internă a unui site (cum modifici site-ul tău în așa fel încât motoarele de căutare să zică “Wow!” odată ce l-au descoperit). Am aflat însă că această practică, deși ultra-documentată, contează doar în mică măsură (20%, poate?) în poziționări. Mult mai important este ce faci pe alte site-uri (cum obții linkuri către site-ul tău). Linkurile către site-ul tău pot influența mult mai mult (80% spun unele voci) poziționarea ta în motoarele de căutare. Și în același timp, pentru că e mai puțin documentată decât optimizarea internă a unui site, obținerea de linkuri către un site diferențiază de obicei un practician al SEO din începător în avansat.
Ce altceva să faci la început?
1. Ar trebui să ai un site de-al tău de prezentare a portofoliului tău; Sau cel puțin fă-ți în calculator o evidență a clienților cu care lucrezi și ce rezultate ai obținut, pentru a fi mai ușor ulterior să poți face un portofoliu online; În pagina cu portofoliul poți avea și o pagină în care îți vinzi serviciile;
2. Util ar fi să ai un blog pe tema optimizării pentru motoarele de căutare; Ce să postezi? Sugestia mea ar fi să încerci să postezi fie lucruri noi pentru SEO (ceva nemaivăzut, nemaiîntâlnit), fie să postezi lucruri deja cunoscute, bune practici, dar să le prezinți într-un fel în care să fie considerat de calitate ridicată (faci o cercetare pe tema articolelor pe care le scrii și prezinți sintetic rezultatele, scrii într-un fel foarte ușor de înțeles, verifici mesajele de greșeli, ceri părerea altora despre articolul tău).
Ok, până acum am parcurs teoria, avem (sper) și un site de prezentare a serviciilor, un blog pe tema SEO, o pagină de portofoliu. Pasul următor? Păi ar fi cazul să completăm pagina de portofoliu.
Cum îți faci portofoliul inițial? Ai mai multe variante:
1. Îți poți face un blog cu scopuri diverse:
a. de a atrage vizitatori pe site (pentru notorietate și reclame plătite);
b. de a avea cititori fideli (pentru a crea o comunitate);
c. de a vinde anumite produse sau servicii (și în acest caz te-ar putea interesa sisteme de afiliere);
2. Poți să faci un site pe care:
a. să intermediezi vânzarea de produse sau servicii (prin sisteme de afiliere); sau
b. să oferi tu însuți un anumit serviciu (iar pentru monetizare fie folosești servicii premium – ceri taxă pentru utilizarea site-ului -, fie alegi calea reclamelor plătite);
Ideal ar fi să experimentezi un timp cu blogul și site-ul tău propriu și abia ulterior să testezi rezultate pe clienții tăi. Alege între a crea un site sau un blog, propune-ți o anumită țintă (un obiectiv) din cele de mai sus și atinge-l. Ai făcut asta? Acum: ta-da! Căutăm clienți.
Cum găsești clienți?
1. Ușor este (și chiar benefic la început) să oferi servicii SEO în mod gratuit unui ONG; Înveți astfel rapid care sunt lucrurile de care să ții cont, testezi cum te descurci cu un proiect și tragi concluzii;
2. Un pic mai greu este să îți vinzi serviciile de SEO pe care le prestezi unei companii; Vei învăța încă și mai mult, iar satisfacția lucrului bine făcut va fi dublat de rezultate plătite;
3. Poți încerca în acest moment să te și angajezi, fie într-o companie care are nevoie ea însăși de servicii SEO (un client care să te angajeze full-time), fie într-o companie care face servicii SEO pentru alții (o agenție web, de exemplu).
Ok, în acest moment poți să te gândești că ai trecut de la SEO începător la SEO mediu. Îți mai dau trei resurse doar, care să te ajute să evaluezi exact momentul când vei putea trece de la un specialist SEO cu abilități medii într-unul cu abilități avansate. E un fel de check-list al abilităților pe care ar trebui să le ai pentru a te considera avansat:
1. 20 Hard Core SEO Tips;
2. 20 More Hard Core SEO Tips;
3. Another 20 Hard Core SEO Tips.
Acestea fiind zise, vă urez mult succes în activitățile SEO pe care le întreprindeți. Mă puteți citi pe blogul meu SEO (sau pe Lumea SEO PPC și blogul meu în engleză).
PS, 2019.10.27: The Essential SEO Starter Kit: 55 Resources for New Analysts | Seer Interactive.
PS, 2019.12.10: How to Become an SEO Expert (8 Steps).
Foarte constructiv articol. Felicitări!
Este scris pentru incepatori insa funcţionează si pentru “avansati” la fel de bine.
Ca sa sumarizez, Lenin zicea “Ucitsea, Ucitsea, Ucitsea” (invatati, invatati, invatati) si e un îndemn foarte bun, adesea uitam ca pentru a fi mai buni, si mai buni in domeniile in care profesam trebuie permanent sa învăţăm.
Pe lângă partea de indemn listele de hard core sunt foarte tari ;)
Mersi frumos de comentariu, Ionuț! :)
mersi, mi-a fost de folos!
Cel mai important dupa ce ati facut optimizarea paginii este sa construiti linkuri de obicei linkuri fara nofollow.
Foarte bun articolul…thx
Mersi.
Salut. Referitor la Alexa pagerank, pot sa va spun ca am gasit si eu cateva smecherii pe net, pe ici pe colo.. dar pana la urma am hotarat ca cel mai bine e sa apelezi la servicii profesionale pentru treaba asta.
Cateva persoane mi-au recomandat http://www.alexage.com pentru a-mi imbunatati page-rankul pe Alexa.
Oamenii de acolo au lucrat rapid si foarte profesional, iar acum site-ul pentru care imi trebuia rank este intre primele 100K pe Alexa.
@AlexTigio, E ca si cum ai pacali Google… :) Parerea mea.
Eu mi-am ales blogurile pe care le citesc. Olivian.ro face parte dintre ele.
Din pacate, multe dintre ele “mor”incet (nu mai apar articole noi.
Citeam cu placere krumel.ro, webcopywriter.ro si seogan.ro (unde apar totusi articole care fac analiza unor site-uri).
Banuiesc faptul ca lipsa de timp ii impiedica pe autori sa scrie, este de inteles.
Un alt blog pe care-l citeam cu placere (nu este in domeniul SEO0, dar vi-l recomand, o sa va fie de folos in viata oriunde veti munci si orice meserie aveti este http://www.training-vanzari.ro.
Si acest autor a stopat articolele.
OK, mulțumesc.