Cum scrii un articol optimizat din punct de vedere al motoarelor de căutare (SEO)?

(alt articol – Cum optimizezi un articol pe site? (optimizare internă pentru un articol): Olivian BREDA)

Notă: acest articol a fost publicat inițial pe Digital IQ ads.

Mă voi folosi în articol în special de Search Engine Ranking Factors, studiu bi-anual realizat în 2009 de cei de la SEOmoz.

În primul rând, să ne uităm la cei mai importanți cinci factori, conform studiului SEOmoz:

  • Linkurile externe să aibă text de ancoră care să conțină cuvinte cheie (Keyword Focused Anchor Text from External Links);
  • Popularitatea linkurilor externe, cantitate/calitate a linkurilor externe (External Link Popularity, quantity/quality of external links);
  • Diversitatea surselor de linkuri, linkuri din partea cât mai multor domenii diferite (Diversity of Link Sources, links from many unique root domains);
  • Folosirea cuvântului cheie în tag-ul “title” (atributul titlu) al paginii curente (Keyword Use Anywhere in the Title Tag);
  • Gradul de încredere/autoritate a domeniului, pe baza distanței linkurilor din partea domeniilor de autoritate/încredere (Trustworthiness of the Domain Based on Link Distance from Trusted Domains).

Se observă că, din cei cinci factori, patru țin de linkurile către site/pagină din partea altor site-uri și doar un singur factor (tag-ul “title”) se referă la site-ul propriu. Pot confirma că și din experiența mea, prioritare la cât de bună e poziționarea în căutările în motoarele de căutare sunt linkurile. Așadar, linkuri cu un text de ancoră bun, cât mai multe, cât mai de încredere decid mult mai mult poziționarea unui articol decât felul în care e scris un articol. Totuși, să scrii un articol de calitate, conform unor criterii, e important, și acesta este subiectul analizei mele.

Consider că cel mai important lucru în a scrie un articol este să scrii un articol care motivează cumva cititorul. Poți să faci cititorul să fie interesat de subiect, sau să îl emoționezi, sau să îl faci să vrea să dea articolul mai departe, sau să salveze linkul către articol pentru a îl reciti, sau să se aboneze la site-ul/blogul pe care a apărut articolul, sau să cumpere produsul/serviciul pe care îl vinzi. Sau măcar scrie un articol interesant. Strict SEO contează în primul rând linkurile pentru articol sau site obținute în urma articolului, dar și alte rezultate sunt importante: dacă ai obținut un abonat, poți primi linkuri în viitor, dacă cineva cumpără un serviciu/produs pe care îl vinzi, tocmai ai atins scopul blogului/site-ului tău.

Ca un scurt rezumat, pentru SEO contează în primul rând să obții linkuri către articol, iar pentru utilizatori, dar și pentru SEO, contează să ai un articol de foarte bună calitate.

Bun, acum, că am stabilit aceste lucruri, cum arată un articol bine scris conform criteriilor SEO?

În primul rând, pornesc de la premisa că “scrii un articol” nu înseamnă “copiezi un articol”. Folosesc “a scrie” în sensul acela clasic, de “a scrie”.

Care ar fi însă niște reguli generale după care un articol poate fi considerat că îndeplinește criterii SEO?
1. Titlul articolului e cel mai important aspect: pune un titlu de mai puțin de 65 de semne (litere + spații + caractere speciale), folosește în titlu cuvântul/cuvintele cheie (un grup de maximum 4-5 cuvinte, recomandat maximum 3) cele mai relevante pentru pagina curentă, pune la sfârșit, dacă e cazul, numele blogului/site-ului pe care apare articolul (sau un alt brand);
2. Când adaugi o imagine în articol, alege un nume fișier relevant pentru imagine (“plimbare-nocturna-in-breaza.jpg”, nu “DSC00034.jpg”), folosește text ALT (texte alternative) în care să descrii imaginea; mai puțin relevant, dar totuși important este și atributul “title” al link-ului către imagine;
3. Structura site-ului ar trebui să îți permită să ai un URL optimizat (www.site.ro/articol-despre-constructia-de-case-ecologice/), nu unul criptic (www.site.ro/articol.php?id=2942); în acest caz, e indicat să pui în URL cuvinte cheie relevante pentru articol; poți renunța la prepoziții și conjuncții (“de”, “și”, “sau”);
4. Folosește cu pricepere tag-urile <h1>, <h2>, <h3>; dintre acestea, cel mai important e tag-ul <h1>, apoi <h2>, iar <h3> e doar vag relevant; <h1> ar trebui, într-o pagină tipică, să conțină titlul articolului; de exemplu, pentru articolul pe care tocmai îl citiți, scris mare în partea de sus a paginii, e titlul:
“Cum scrii un articol optimizat din punct de vedere al motoarelor de căutare (SEO)?”;
Acest titlu ar trebui scris cu tag-ul <h1>; dacă articolul meu ar fi foarte detaliat, ar fi cazul, poate, și de tag-ul <h2>; pentru cazurile excepționale, e cazul și de <h3>;
5. Articolul ar trebui să aibă suficient conținut; nu există o regulă generală, însă în general un articol bine documentat, cu grafice și imagini, cu clipuri video, cu ceva mai mult conținut text, are tendința de a fi considerat ca o autoritate, și poate atrage linkuri; de asemenea, un text lung poate aduce trafic de tip “long tail” (căutări foarte greu de prezis, de tipul:
[de unde cumpăr o rochie care să se potrivească cu o petrecere aniversară de haloween])
E destul de greu să anticipezi o asemenea căutare, însă un text despre modă suficient de lung poate să includă, un pic aleator (adică nu anticipezi exact o anumită căutare), toate cuvintele de mai sus și să devină, astfel, relevant pentru o căutare de tip “long tail”;
Pe de altă parte, chiar și un text scurt, de 1-200 de cuvinte, pe o anumită temă, poate fi relevant pentru un cuvânt cheie și să aducă trafic relevant;
6. “Textul unui articol ar trebui să conțină un cuvânt cheie de șase ori, de două ori în titlu, o dată în descriere, și de trei ori în tag-ul <h1>, cu un raport între numărul de apariții a cuvântului și textul integral din pagină de 4,249%”; cam așa sună un mit des întâlnit în lumea celor care fac SEO (cifrele variază, mesajul e același); sugestia mea ar fi însă ignori complet această sugestie; dacă ai un articol pe o anumită temă, pune un titlu pe tema respectivă, pune o imagine cu texte alternative, folosește tag-urile <hn> cu măsură, și este suficient; nu transforma totul într-o obsesie pentru a avea o anumită densitate (acel raport între cuvintele cheie și numărul total de cuvinte), nu te forța să folosești cuvinte cheie unde nu e cazul; fă textul atractiv pentru vizitatori, și de aici ies toate bine – linkuri, fidelizare, clienți; a! Că puteți varia un cuvânt și folosi cuvinte înrudite în articol (să nu spui doar “plajă”, folosește și “litoral”, vorbește și despre “mare” și “nisip”), da, asta poate fi o regulă bună; însă un articol de calitate scris pe o anumită temă trebuie în primul rând să atragă cititorul, și abia în al doilea rând să îndeplinească un standard de apariție a unui cuvânt.

Aceștia ar fi factorii cei mai importanți pentru un articol ce poate fi considerat că îndeplinește criterii SEO. Ca factori minori, conform studiului SEOmoz se pot enumera: folosirea unui cuvânt cheie în primele 50-100 de cuvinte în codul HTML al paginii, folosirea caracterelor aldine sau italice, folosirea de enumerări de tipul <li>, să ai linkuri în pagină către alte pagini ale site-ului, să nu abandonezi un articol odată scris (să revii cu modificări, dacă e cazul).

Inspirație maximă!

P.S.: De văzut și:

P.S. #2, 2015.05.21: De văzut și:

Sursa: https://moz.com/blog/links-built-arent-helping-page-rank-higher-whiteboard-friday
Sursa: https://moz.com/blog/links-built-arent-helping-page-rank-higher-whiteboard-friday

Or it might not match expectations of searchers. This is distinct and different from searchers’ questions. So searchers’ questions is, “I want to know how artificial sweeteners might affect me.” Expectations might be, “I expect to learn this kind of information. I expect to find out these things.” For example, if you go down a rabbit hole of artificial sweeteners will make your skin shiny, they’re like, “Well, that doesn’t meet with my expectation. I don’t think that’s right.” Even if you have some data around that, that’s not what they were expecting to find. They might bounce back. (Why the Links You’ve Built Aren’t Helping Your Page Rank Higher – Whiteboard Friday – Moz)

P.S. #3, 2015.08.29: How Much Keyword Repetition is Optimal – Whiteboard Friday – Moz

P.S. #4, 2016.05.14: On-Page SEO in 2016: The 8 Principles for Success – Whiteboard Friday – Moz

P.S. #5, 2016.08.24: How to Build a Killer Content → Keyword Map for SEO – Whiteboard Friday – Moz


Note: Also see the Yahoo! Group on which I present similar issues:IMRo. To join, email imro-subscribe@yahoogroups.com and reply to the confirmation email.

I am a Freelancer. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading. I live in London, and lots of things live in me.

8 Comments

  • Mary

    3 September 2011 - 22:15

    Interesant si foarte util :)

  • Olivian BREDA

    3 September 2011 - 22:24

    Mulțumesc!

  • Farcas Gelu Danut

    14 August 2012 - 11:17

    Mai e val;abil si acum (dupa schimbarile de algoritm) ceea ce ati scris aici?
    Citeam (poate ma insel) ca se prefera chiar ca un site sa nu fie optimizat deloc pentru motoarele de cautare, sa fie scris pentru oameni, nu pentru roboti, ca ancorele sa fie cat mai naturale (nu optimizate), etc.
    Sincer, si eu am fost mirat, dar te poti pune cu marele G?
    Citesc (zic eu) destule bloguri SEO, dar nu-mi dau seama cate postari mai sunt valabile dupa noile schimbari.

  • Olivian BREDA

    14 August 2012 - 23:06

    În mare, da. Doar h1-hn-urile au pierdut din importanță. Dar chestia asta nu ține de schimbările de algoritm curente.

    În opinia mea, nu scrie nimic mai sus care să fie împotriva curentului de bază în SEO, conform ultimelor update-uri.

Leave a comment

Your email address will not be published.