Cum a fost de Black Friday 2019? Experiența mea

Textul de față e din gânduri răzlețe, nu e scris dintr-un foc. E dezlânat. Era o vorbă, cu “Am scris un text lung, că n-am avut timp să scriu unul scurt” (în ideea că îl prelucrezi pe cel lung până devine mai scurt; nu mai faci asta? Ai un text lung, și nefinisat). Subscriu.

Câteva idei despre Black Friday 2019, post-eveniment:

  • Cea mai importantă observație – cumpără doar dacă știi sigur că ai nevoie. În trecut – am greșit că mi-am cumpărat o cameră foto de care nu aveam reală nevoie. Era o gamă diversă de camere foto, și am luat una pe care acum nu aș mai lua-o. Da, am prins un preț bun, dar am prins un preț bun pentru un produs de care nu am nevoie neapărată. Exemple cu “am luat, nu îmi trebuia” am mai multe. Am o tabletă pe care mă gândeam că ar fi bine dacă ar rula Windows. Vă dați seama cum rulează o tabletă cu Windows pe ea (hint – prost). La un produs sub 10-20 de lei nu contează așa de mult decizia asta. Cursuri Udemy nevizualizate după un an, dar nu mă stresez pentru asta. Dacă cumperi însă multe cărți, poate ar fi mai indicat să faci o cercetare înainte să cumperi volume mari (pun not intended) de cărți.
  • Că a venit vorba de cărți, fac prima divagație. Am urmărit ceva video cu un interviu cu Yuval Noah Harari (sper să nu mă înșel) care a fost întrebat cum alege ce cărți citește. A zis că se apucă nediscriminatoriu de cărți diverse și apoi le elimină rapid pe cele care nu îi captează atenția. O carte e pe la 10-30 lei, în medie (undeva în gama asta). Nu îmi permit să dau 20 de lei pe o carte asupra căreia să stau doar 20 de minute, și să fac asta în mod constant. Așa că citesc cărțile, bune sau mai puțin bune. Am niște limitări – sunt niște cărți pe care nu pot să le citesc, autori care scriu alambicat și te trezești după un timp că nu poți reproduce nimic din ultimele 10 pagini citite, și dacă vrei sa recitești, nu poți să te concentrezi pe nimic. Cărțile de genul ăsta uneori nu le citesc (alteori, în pofida problemei, da). Aparent, o soluție la asta ar fi să te duci pe 1 octombrie într-una-două librării, te apleci asupra unor cărți, și faci o listă cu ce ai vrea să citești, apoi comanzi de Black Friday. Da, în felul ăsta ar trebui să rezolvi problema cu stilul alambicat, teoretic vei lua doar cărți pe care cel puțin le vei înțelege, chiar dacă nu îți vor plăcea / nu te vor ajuta. Sunt, totuși, în continuare două probleme cu metoda asta: a. Nu ai cum să știi ce conexiuni vei face în urma unei lecturi (știu pe cineva pe care îl ascult pentru că, deși spune lucruri cu care nu sunt de acord, îmi dă o mulțime de idei, mă provoacă; ideile lui mi se par greșite, ce face mintea mea cu ideile lui – nu!). b. Nu ai de unde să știi cum te va afecta emoțional o carte, în anumite limite – da, contează stilul, și rafinamentul, și părțile pe care le poți vedea la o privire fugitivă pe carte în librărie, dar o carte îți va transmite niște lucruri emoționale pe care nu le poți detecta în 2 minute petrecute ante-cumpărare. Așa că fac o mică loterie – cumpăr fie cărți recomandate de alții, fie cărți care au review-uri bune, fie cărți pe care le cumpăr după titlu. Dar nu fac mare documentare înainte de a cumpăra o carte. Da, dau cam 20 de lei pe o carte peste care voi petrece câteva ore, și e posibil să nu îmi placă 100%, însă la finalul zilei sunt mulțumit cu decizia. O carte are impact și rațional (îți dă idei) și emoțional (are sentimente), și pentru ambele merită să investești fără multă ante-documentare. Cel puțin, așa fac eu. :) Aici sunt lecturile mele recente pe GoodReads.
  • eMAG și alte magazine online schimbă homepage-ul de Black Friday și pun produsele cu promoții mari. Pentru unele produse, poate fi relevantă pagina respectivă – în special dacă știi foarte bine ce vrei să cumperi (nu mai ai nevoie de detalii produs, îl recunoști dintr-o privire) și nu ai nevoie de comparație cu alte produse. Mie mi-a fost însă anul ăsta util să îmi salvez cu o zi înainte categoriile de produse pentru principalele produse pe care le căutam, să aplic filtre și să am un bookmark cu asta. Am deschis apoi bookmarkul și am avut o imagine de ansamblu asupra produselor de Black Friday. Adică, dacă știam că sunt în căutarea unui produs cu niște specificații obligatorii, le aveam deja setate, și puteam să văd dintr-o privire ce și cum.
  • Poate ajuta să ai și un screenshot cu categoria dorită, cu filtrări aplicate, screenshot făcut din timp.
  • Am preferat să cumpăr produse cu discount mai mic, dar să știu că are vânzări mari, decât produse cu discount mai mare, dar cu puține vânzări, rating-uri și comentarii.
  • Lucrurile care se pretează cel mai bine la cumpărături de Black Friday sunt cele cu puține specificații nișate și/sau cele cu top vânzări. Exemplu – dacă vrei un model anume de televizor ai șanse să fii dezamăgit, dacă vrei un televizor cu câteva specificații generale ai șanse ceva mai mari să fii mulțumit. De asemenea, chiar dacă vrei doar un produs, dar e un produs cu multe vânzări, probabil vei găsi ceva reduceri.
  • Sunt branduri care au puține reduceri. Canon mai puțin decât Nikon, în general. Apple mult mai puțin decât Samsung. Anul ăsta VISA mai puțin ca MasterCard. Orange mai puțin ca Vodafone. Și tot așa.
  • Dacă vrei un produs foarte atipic, care e în puține magazine și în stoc mic, sunt șanse mici să îl găsești. De exemplu, o cameră video mai puțin populară în România. Sau un hard-disk cumpărat de puțină lume. Țară mică (din punct de vedere al cumpărăturilor online), stocuri mici, promoții mici. Am cumpărat unele produse de acest fel din SUA / Marea Britanie (și alte țări, dar mai rar).
  • Unele produse sunt mai ieftine de Black Friday / Singles’ Day (China) / Prime Day (Amazon) de prin alte părți decât ce găsești la “noi” constant (din experiențe personale): hard-disk-uri (interne și externe), carduri (micro-)SD.
  • Alte produse, spre surprinderea mea, sunt mai ieftine la noi de Black Friday: camere foto DSLR, licență BitDefender (de la eMAG, în general), telefoane, (multe) laptopuri. Poate și televizoare, nu m-a interesat niciodată să cumpăr televizor din alte țări, dar promoțiile de la noi par bune.
  • Unele produse nu le găsesc decât în străinătate: cutie cu 100 de DVD-uri blank (în trecut, găseam în România, a scăzut popularitatea DVD-urilor foarte mult, nu mai găsesc decât la 10 bucăți, net mai scumpe decât varianta de 100).
  • Sunt produse pentru care nu merită să aștepți reduceri. Am fost în vară la dentist, am făcut detartraj, mi-a zis că o periuță electrică e ceva mai bună decât una clasică. La cât costă detartrajul, nu a mai contat că de Black Friday periuța era cu 50 de lei mai ieftină. Nu stai 6 luni pentru așa ceva.
  • Există o chestie cu sistem de afiliere – BonusWay. Teoretic, toate bune, practic probabil am făcut eu click pe ceva alte linkuri, că nu a înregistrat nicio cumpărătură.
  • Uitându-mă din exterior asupra achizițiilor mele, îmi dau mie impresia că sunt un pic maniac cu Black Friday. Fac asta în special din motive de eficiență. Suntem în martie. Am de cumpărat un cântar electric, vreau să mă cântăresc periodic, și e bine să te cântărești cu același aparat. Pot aștepta până în noiembrie, din următoarele motive: a. Probabilitate bună să fie la promoție ceva cântar, și ori iau un cântar în gama de preț pe care o caut eu, mai ieftin, ori iau un cântar mai performant (de care, poate, nici nu aș avea nevoie) cu aceiași bani. b. Cunoscându-mă, cu siguranță voi cumpăra mai multe produse per comandă, și în loc să trec prin tot procesul de comandă în martie, aprilie, mai și tot așa pentru fiecare produs, cumpăr mai multe produse odată și asta îmi dă și o singură comandă, un singur apel de la curier, livrare gratis, și o minimă bătaie de cap cu toate astea. c. Mă ajută să mă structurez. Am anumite produse pe care le cumpăr de Prime Day, anumite pentru Black Friday din România și anumite de Black Friday internațional (sunt defazate de obicei cu o săptămână). Asta mă ajută să îmi structurez cumpărăturile. d. Nu mai fac research. Să caut în timpul anului – “Ce cântar sa cumpăr? Cum să fie? Ce funcții să aibă?” vs. Black Friday = “(mai) Ieftin și Popular”. Atât. e. În timpul anului nu urmăresc “Care este evoluția prețului pentru produsul X”? Cumpăr o dată, tot ce am de luat.
  • Am avut mai multe experiențe cu garanția unor produse, fie expirată, fie a unor produse din alte țări. Și am beneficiat de câteva ori în urma achiziției de garanție extinsă eMAG (Garantia Plus: extinderea perioadei de garantie – eMAG.ro). În urma acestor experiențe, am ajuns la concluzia că este o investiție utilă, în general. Am făcut și gafe – am luat garanție extinsă pentru periuță electrică, de exemplu. Dar, la modul general, e o decizie bună. Cei de la LifeHacker nu sunt de acord cu mine: “If you have a ton of disposable income and you want to feel more at ease, then go for it—but if you shop smart, there’s no reason you should ever need to spend that kind of money on something you might not use.” (Are Extended Warranties Worth It?) Eu însă recomand garanție extinsă.
  • Când cumpăr cărți, nu îmi pasă de garanție, iau produsul de la oricine. Memorie RAM, gantere, alte produse care nu se pot strica – pot lua de oriunde. În general, cu gândirea asta am nimerit OK, mai puțin cu o firmă despre care nu știam nimic, de la care am cumpărat rezerve pentru cană de filtrare apă și mi-au trimis un număr diferit de produse (în minus) față de ce comandasem. I-am contactat, au remediat, mi-au trimis diferența. Poate au văzut că am prezență în online, cert e că probleme pot apărea și dacă comanzi bunuri ce nu se pot defecta. Dar pentru unele produse, cumpăr din locuri de unde am siguranța în garanție. Iar pentru unele produse, sensibile, caut chiar locuri unde pot comanda garanție extinsă. Magazine în care am încredere pentru achiziții IT: eMAG, PC Garage, F64. Altfel, am cumpărat, desigur, și de la alte magazine, dar nu am mare încredere. Pe partea procesului de vânzări, Amazon e foarte OK. Aș fi foarte atent de unde cumpăr unele produse, precum parfumuri, de exemplu.
  • Nu agreez foarte mult conceptul de “Black Friday” care: a. Începe mai devreme de ora 12 din noaptea de joi spre vineri. b. Continuă după ziua de vineri. c. E în cu totul alte perioade (“Black Friday de primăvară”). În general, de Black Friday pentru multe produse mă uit la eMAG și compar cu alte magazine. Dar dacă eMAG încep vineri la ora 7 AM, atunci cumpăr și compar, nu iau de marți un produs de la alt magazin online, în speranța că la eMAG poate nu voi găsi produsul dorit. Nu cred că am făcut asta decât pentru 1-2 produse (și, uneori, am comandat de la eMAG și anulat vechea comandă).
  • eMAG au Valul 2 (serie nouă de produse) și ceva promoții în perioada de după Black Friday. Mi se par inutile, sunt doar niște zile obișnuite de promoții, nu am găsit vreodată ceva util atunci.
  • Hai să prezint și perspectiva magazinului. La cel mai recent GPeC Summit s-a zis o chestie tare – de Black Friday ai tendința să premiezi vânătorii de campanii, spre deosebire de Amazon, care are Prime Day, care premiază cei mai buni clienți. Din punctul meu de vedere, sunt 2 probleme mari cu magazinele, din perspectiva lor însele, de Black Friday, în România: a. Nu își fidelizează audiența care cumpără mai mult, ci vânătorii de produse rapid. Amazon fac Prime Day, la care pot cumpăra doar clienții Prime, și au promoții câteva zile, și promoțiile apar într-o zi treptat, nu dimineața la 7:00 AM, că e ziua lor și fac ce vor cu ea. b. Te îndeamnă să nu mai cumperi. În opinia mea, Apple fac foarte bine că în general nu au promoții, inclusiv reducerile pentru studenți sunt mici. Dacă eu știu ca o comandă de multe produse de azi, 1 august, are șanse mari, ca, în medie, și per total comandă, să fie mai ieftină de Black Friday, de ce aș mai cumpăra acum, dacă nu am o urgență? La Amazon promoțiile de Black Friday sunt în general în linie cu cele din timpul anului. Nu am comparat televizoare, dar la telefoane și camere foto reducerile sunt în general mari la noi, mai mari ca în timpul anului. Dacă nu am o urgență, n-aș cumpăra un produs scump de la F64 decât de Black Friday. Dacă pot aștepta îmi iau telefonul exclusiv de Black Friday.
  • Anul trecut am vrut să iau ceva telefon Samsung pentru cineva. Acea persoană mi-a atras atenția la un moment dat, cu vreo lună-două înainte de Black Friday că e ceva promoție la telefon. N-am mai verificat, am cumpărat. Ulterior, m-am lămurit – nu era nicio promoție, era o “promoție” în stilul Amazon/eMAG – 90% din produse au un preț tăiat și e afișat prețul actual ca preț redus. În fine, asta a fost. Puteam să anulez comanda, dar am decis să nu fac asta, nu mi s-a părut foarte OK să fac asta, am avut anterior experiențe pozitive cu eMAG. De Black Friday a apărut produsul la preț redus. OK, no problem, mă așteptam. Ei, acum e acum – după Black Friday produsul a fost constant la acel preț, l-am urmărit o perioadă. Ciclul era așa – lansat produs în 2018 prin iarnă la preț mare, redus un pic prețul prin vară, nicio reducere până de Black Friday, apoi redus brusc prețul și menținut acolo. Nu știu, eu mă uit la circuitul ăsta și văd o problemă pentru toți care fac achiziții din vară până în noiembrie. Apple sunt de admirat aici – e ianuarie? Dacă nu vrei să aștepți până scad prețurile periodic, natural, și cu temporizare pe care o poți anticipa și prezice relativ exact, atunci cumperi acum, că știi cam cum va evolua prețul. Samsung? Hai să nu reducem prețul decât de Black Friday.
  • eMAG au avut campanie cu nu-știu-ce-parfum (și unul pentru dame și și altul pentru bărbați) redus cu procent semnificativ. Două probleme: a. Dacă aș ști că un parfum poate costa 150 de lei, dar să îl folosească 3% din populație, vs. altul, cu alt miros, dar la fel de atractiv pentru mine, care costă 100 de lei, dar e folosit de 10% din populație, eu m-aș grăbi să îl iau pe cel cu 3%, și cu 50% mai scump. Termenii de “parfum” și “promoție, să fie cumpărat de toată lumea” nu merg bine. b. Oamenii nu cumpără parfum doar pentru preț. Altfel, s-ar vinde la sticle de 5 l, din metal. E o industrie care te îndeamnă să îți faci un hatâr și o plăcere, să cumperi un produs împachetat frumos, vândut într-un context, purtat într-un fel care trezește amintiri. Dacă amintirea e “Refresh la 7 AM, pentru a cumpăra parfumul mai ieftin”, s-ar putea să nu fie cea mai bună decizie.
  • Despre cărți – concluzie după Black Friday: Elefant bate Libris de la distanță la promoții. Am avut side-by-side și mă așteptam fie la echilibru, fie ca Libris să aibă prețuri mai bune, dar a fost exact invers. Anul următor voi compara și cu Librarie.net.
  • Pentru anul următor, pentru promoții cărți – Întâi Librarie.net, apoi Elefant.ro, abia apoi Libris.ro.
  • Dacă comanzi de pe desktop, pentru eMAG și vânarea momentul când deschid, poate fi utilă o extensie de tab autoreload. Plugin de tip Alan Ramsey / auto-reload-tab · GitLab (sunt pentru mai multe browsere). Atenție de închis tabul care se auto-împrospătează, și, în schimb, de păstrat un tab doar cu comanda. Dar pentru urgențe e mai OK mobilul.
  • În FireFox există disable video autoplay în mod standard. Cei de la eMAG pun un video să ruleze automat, ceea ce poate fi enervant pe Chrome. În FireFox nu rulează automat.
  • Seara de pe la 8-9 din seara anterioară adaugă produse în coș și mergi la pasul de finalizare comandă. Nu cumpăra nimic efectiv, dar fă să ajungi doar la Plasare Comandă și nimic mai mult.
  • E indicat să faci research cu ceva timp în urmă, și să ai filtrele setate bine în niște URL-uri. De exemplu, dacă vrei să cumperi un aspirator, intri în pagina de aspiratoare și alegi – cu sac sau fără, preț maxim, să fie doar produse în stoc, să coste între X și Y. Și tot așa. Și când vine momentul, doar încarci pagina respectivă și alegi un produs care e la preț redus. Timpul trece repede de Black Friday, și e bine să fii pregătit. Dacă citești la fața locului specificații, pierzi timp.
  • De Black Friday la eMAG sunt mai multe game de reduceri. Sunt și reduceri de top, și reduceri mai puțin substanțiale. Dacă vrei să cumperi produse cu reduceri foarte mari, ai foarte puțin timp la dispoziție. Dacă adaugi în coș mai mult de 3-4 produse la reduceri foarte mari, cresc șansele ca până faci comanda, produsul să iasă din lista de oferte, și sa nu mai apuci să faci comanda pentru că trebuie întâi să ștergi un produs din coș. Până ștergi, până mergi pas cu pas, iese alt produs din coș. Deja ai șanse mari să nu mai prinzi nimic, că produsele de top se vând rapid.
  • Nu am urmărit mult presa, dar pe HotNews au existat niște articole optimizate din punct de vedere SEO pentru Black Friday (cu titlu care să înceapă cu Black Friday, cu niște termeni folosiți), dar când citeai articolele te lămureai că nu aveau substanță, nu aflai de reduceri, nu era aproape niciun articol cu o zi/seară înainte de eveniment, și tot așa. Bloggerii mari au fost mult mai pe fază.
  • O informație via HotNews: “Când a început Black Friday la eMAG în ultimii șase ani: 2013: 6.55; 2014: 6.50; 2015: 8.15; 2016: 6.55; 2017: 6.51; 2018: 6.56 – 6.58.”
  • De Black Friday, dacă faci liste cu mai mult de 2-3 produse, nu știi în mod real prețul unui produs, ai doar o estimare. Poți să îți dai seama că un Google Pixel e mai scump în România ca în State, că un produs chinezesc e mai ieftin în China decât în România, dar pentru multe produse ai doar o vagă estimare. Poți face căutări pe Internet, poți compara, dar se merge pe estimări grosiere.
  • Vodafone au avut niște promoții foarte slabe. Nu am stat să calculez cifrele exacte, dar să zicem că un telefon de 500 de Euro e la ei de Black Friday disponibil la 50 de Euro avans, și 30 Euro rată cu abonament minim X ani. Ei zic că ăsta e Black Friday, că prețul de la 500 la 50 e scăzut cu 90%. Au avut campanie în online pe bloguri “Cel mai bun Black Friday”, alte asemenea. Eu zic că ăsta e un sistem de creditare. Mi s-a părut o manipulare, și cred că îi va afecta negativ.
  • evoMAG sunt OKish, merg, sunt “pe acolo”, dar deși am urmărit site-ul anii trecuții, nu am găsit vreodată un produs la preț mai bun ca în alte părți.
  • Sugestie: de comandat de pe mobil. De Black Friday eMAG am căutat să comand de pe desktop. Am gafat, mobilul a avut prioritate, ar fi trebuit să comand de pe mobil.
  • Idee: de setat timeout pentru ecran telefon mobil cât mai ridicat.
  • E bine să ai niște priorități când dai reload la 6 AM vs. 6:50 AM. La 6 AM de Black Friday poți fi neatent. Când se apropie ora 7, fii atent la eMAG, stai cu mobilul deschis.
  • Periodic, ia pauze la 6, dar nu în jurul orei 7.
  • Fă un fișier text cu toate datele – adresă, nume, telefon, alte informații utile de avut la un copy&paste distanță.
  • Tab deschis cu un Facebook comment, care când vrei să închizi fereastra să te întrebe dacă ești sigur, ca să nu închizi tabul din greșeală.
  • Am remarcat câte lucruri s-au schimbat de anul trecut – alt browser, altă oră de începere, alte obiceiuri de cumpărare, alt card.
  • Comenzi eMAG. Eu m-am grăbit seara să adaug produse în coș din cele “vedetă”. Dimineața doar trebuia să apăs “Plătește”. Întâi pornește Black Friday pe aplicația de mobil, abia apoi pe site. Încerc să comand pe mobil – un produs nu mai era în stoc. Revin la coș. Încerc să comand pe desktop – alt produs nu mai era în stoc. Revenim la coș. Altul. Și uite așa n-am comandat nimic din ce am adăugat aseară. Cred că soluția pentru anul următor ar fi să comand de pe mobil, cel puțin așa mi se pare acum. Și sa nu exagerez cu produsele vedetă. Până la urmă, am luat alte produse, și mă simt mai bine cu decizia. :) Aspiratorul-vedetă părea OK, totuși.
  • Nu consider că de Black Friday sunt reduceri enorme, dacă te aștepți la 50% pentru un produs de top riști să fii dezamăgit. Da, poate scrie “-40%” la unele produse, dar într-o zi normală din an poți găsi probabil produsul poate nu la prețul întreg, dar cu un minus 10-20%. Deci reducerile, cele bune, sunt undeva pe la 10-20%, în estimarea mea. Iar firești, chiar de Black Friday, pentru “mase” de produse, sunt pe la 5-15%. Nu e rău, dar nici extraordinar.
  • Idee pentru destkop, la care nu mai țin – Dacă pui tab cu autorefresh, nu te uita neapărat la conținut, uită-te la titlul paginii, el se schimbă primul. Titlul apare în numele tabului din Chrome/Firefox. Mie mi s-a potrivit mai bine FireFox pentru cumpărături, nu Chrome.
  • De asemenea, nu da Pin tab tabului în care faci comanda în FireFox, e mai bine sa nu.
  • Apoi, stai pe tabul pe care dai refresh, chiar dacă vezi schimbarea în titlu, pentru confirmare. Apoi Ctrl + 1 pentru primul tab și comandă!
  • Și mai bine decât Ctrl + 1 e să stai cu tabul deschis pe homepage cu autoreload, și să dai Ctrl + W, iar în urma acestei operații să ajungi direct în tabul cu comanda.
  • Nu e OK o aplicație care te anunță când se schimbă textul de pe homepage, că nu e același text de seara și până la lansarea efectivă a Black Friday eMAG.
  • Am citit comentarii pe mai multe site-uri, a fost util mai ales să citesc despre probleme la plata cu cardul și despre cum a fost Black Friday la diferite magazine.
  • Pentru Black Friday 2020 (dar nu și Prime Day 2020 sau Singles’ Day 2020, acolo e doar un magazin) – mi-am pus memo să recitesc articole și să am un to-do list.
  • Site pentru comparat prețuri cu piața din Germania: Idealo.de.

 

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.