Concluzii după Black Friday 2015

… și a fost și Black Friday 2015. Am cumpărat pentru mai multe persoane, buget pe la 8.000 de lei, undeva în zona asta, cumpărături totale. Cele mai multe comenzi au fost la eMAG, dar volumul cel mai mare la F64. Am stat până târziu aseară, după miezul nopții, ora României m-am trezit. Dimineața la 5:30 ora României eram în picioare. Aștept Black Friday-ul în fiecare an, mă pregătesc din timp pentru el, și pentru mine e un “happening”. Mă culc târziu, mă trezesc devreme, cumpăr.

black-friday-image

Câteva concluzii?

  • Black Friday în România e eMAG. Atât. Orice am cumpărat înainte, am cumpărat cu stres “oare cei de la eMAG vor avea o ofertă mai bună dimineață și îmi va părea rău?”
  • Un sfat important – pentru unele produse e bine să faci research intensiv, pentru altele, poți merge cu ce știi deja. Când am luat hard disk extern, nu am făcut research. Când am luat camere foto, nu a trebuit să fac research, pentru că aveam o idee despre ce vreau să cumpăr. Am avut nevoie însă și de un mp3 player și boxe, și am descoperit, căutând, că există boxe cu funcție de USB stick. E mult mai OK să ai boxe în care poți băga un stick, pentru nevoile mele, decât să am un mp3 player la care pot atașa boxe. Nu știam de această funcție, mi-a fost util să o descopăr.
  • Pentru unele produse, researchul clar trebuie făcut înainte. Nu poți merge la camere foto și să te uiți doar la preț, trebuie să știi să alegi. La laptopuri sunt diferențe între modele. Și așa mai departe. Dacă iei gantere, în principiu, aia e. Sau o vacanță în Grecia e greu să o compari cu una în Polonia.
  • De asemenea, e bine să știi gama de preț destul de bine. Să știi, dacă vrei să cumperi un e-book reader, cât costă Kindle și concurenții principali. Să înțelegi de ce un produs no-name e mult mai ieftin ca un brand. Să ai o idee de cât costă un produs pe care îl urmărești, în general.
  • E bine să ai un fișier text la îndemână în care să ai toate informațiile pentru comenzi – liste de site-uri de urmărit, produse urmărite, specificații, adrese livrare, date contact. De Black Friday, cu cât ești mai bine pregătit anterior achiziției, cu atât mai bine.
  • Merită să îți faci cont pe site-urile importante, să fii logat, eventual să ai datele cardului de adăugat rapid. Adresele specificate, totul aranjat, doar de făcut comanda.
  • Unele produse, ieftine, nu au livrare gratuită. Am vrut să cumpăr o licență de antivirus, și nu m-am gândit la aspectul acesta, aș fi putut grupa produsul cu alte comenzi.
  • Sugestia mea e să amâni alte cumpărături în perioada anterioară, și să cumperi de Black Friday masiv. Dacă se poate, pentru mai multe persoane.
  • Am preferat să fac plata cu cardul. Au fost niște probleme cu unele procesări de card, mi se pare mai sigur să plătesc cu cardul și, ulterior, să am pretenții de la cel care nu livrează, decât să fac o comandă cu plata ramburs, mi se pare că dă un status de “plătesc doar dacă va fi cazul”.
  • Am avut probleme cu plata unor comenzi cu cardul la PC Garage, am încercat cu 3 carduri, până la urmă mi-a acceptat unul din carduri, după ce anterior încercasem să plătesc cu el de vreo 2 ori.
  • F64 au fost profi spre foarte profi. Nu mi s-a părut nici bun nici rău jocul lor anterior cu deschide cutii, a fost OKish. Iar promoțiile foarte decente. Mi-a plăcut mult să cumpăr aparat foto cu garanția lor suplimentară. E motiv foarte important de cumpărat de la ei.
  • Sunt și alte magazine foto în afară de F64, dar dacă ții cont de serviciile garanție, chiar dacă poți cumpăra același produs cu același preț din mai multe magazine, în general aleg F64, pentru service & servicii extra.
  • Am experiențe anterioare plăcute cu PC Garage, așa că am cumpărat și de la ei. Discounturile nu au fost semnificative, dar gama de produse și serviciile în afara vânzării efective (garanție, livrare, politețe) recomandă magazinul.
  • Flanco au avut prețuri bune.
  • Pe Audio, am auzit lucruri bune de AvStore, dar nu am cumpărat de la ei. Dacă vrei echipament dedicat, promoțiile erau OK.
  • Anul ăsta n-am cumpărat de la Carrefour online, anul trecut da.
  • Am cumpărat și de la Media Galaxy, fără să fiu impresionat. În aceeași linie, dar cu ceva mai mult entuziasm, grupul de magazine online marketonline.ro / mediadot.ro / azerty.ro au avut prețuri OKish.
  • Prin zona “OK”, m-am uitat și pe la Altex (discounturile nu au fost mari, dar multe produse; pe de altă parte, însă, și uneori sunt iritat de serviciile lor), evoMAG (promoții mai slabe, dar multe produse)
  • Au mai fost magazine mai mici și mai nișate, de care, desigur, nu știu. Piața e mare, magazinele multe.
  • Dacă aș fi în București, aș trage o fugă la Carrefour, magazinul fizic.
  • Un magazin mai atipic a fost Extreme Digital. Am cumpărat acum ceva timp o cameră video de la ei, ulterior și alte produse. Foarte OK customer service. Din păcate, au dat drumul la site de dimineață și site-ul nu funcționa, nu puteai comanda, nu puteai să te loghezi.
  • Dintre bloggeri, cel mai mult mi-a plăcut acoperirea Black Friday de la Zoso, care a pus și linkuri fără afiliere, și către magazine cu care nu avea legături. A postat și catalogul eMAG din timp, așa că am știut de seara ce mă așteaptă dimineața. Am urmărit cu interes și ce a postat Radu Dumitru (nwradu.ro).
  • Nu m-a impresionat deloc să urmăresc acoperirea Black Friday în site-urile clasice de știri. Hotnews au făcut filozofia BlackFriday-ului, iar din alte site-uri în principiu am văzut adaos de informație foarte mic față de ceea ce deja se știa.
  • Pe site-uri dedicate Black Friday am aflat despre oferte nișate, de exemplu turism sau produse bio.
  • Unele promoții mari, altele au fost “obișnuite”, față de alte perioade. Cele mai “tari” oferte s-au dus însă rapid, așa că, dacă nu te trezești de dimineață și urmărești site-urile, tot ce ai sunt promoții standard.
  • Ce să cumperi? Cu cât sunt mai nișate produsele pe care le vrei, cu atât scade probabilitatea să le găsești la promoție. Dacă vrei “tabletă”, găsești, dacă vrei “acea tabletă”, fie nu găsești, fie găsești cu discount obișnuit, ca în alte perioade. Eu nu aș aștepta să cumpăr un anumit model de cameră video sau televizor specific, sau altceva foarte specific. Iarăși, n-aș aștepta să cumpăr “acel” model de telefon. Dacă vrei “smartphone”, sigur ai promoții, dacă vrei “acel smartphone”, fie nu ai promoții, fie ai ceva pentru care nu ar fi meritat să aștepți Black Friday. Spre exemplu, am vrut să cumpăr hard disk extern de 5 TB. Nu e ceva ultra-nișat, e o cerință nișată, dar nu extrem de nișată. Am găsit un produs, dar reducerea era nesemnificativă față de cât costa produsul respectiv într-o perioadă normală de reduceri. (10 lei redus față de un preț de 750 lei, preț redus în mod normal de la 800 lei; preț original: 800 lei; preț redus în perioadă standard: 750 lei; preț redus BF: 740 lei) Cred că la oferte de avion internaționale (nu neapărat zbor România – Franța, dar Polonia – Australia, de exemplu), site-urile internaționale (au oferte periodice constant) sunt mult mai OK decât să cumperi de Black Friday. Am aflat recent de: Secret Flying.
  • Psihologie: eMAG face câteva lucruri foarte bine:
    • Anunță Black Friday-ul târziu, pentru a nu ști alte magazine cum să se adapteze din timp.
    • Schimbă parțial regulile în fiecare an. Plata cu cardul sau fără card? Ai nevoie de cont sau nu? Anunțăm anterior produsele sau nu? Începem la 5, la 6 la 7 la 8 sau la 8:30? Reduceri doar la unele produse, la mai multe sau la toate? Afli de promoții mai repede pe aplicația de mobil? Sunt produsele afișate din ofertă sau sunt și altele? Care produse au stoc mai mare?
    • Te pun să aștepți. Anul ăsta cel mai mi-a plăcut așteptarea de dimineață. Nu știi când dai drumul, citești din diverse surse informații, dar nu vine, dom’le! Și ajungi să ți se pară că e o mare chestie că ai reușit să cumperi de pe eMAG. În aceeași idee e și site-ul blocat – ai acces doar la pagina de Black Friday, nu poți accesa site-ul decât prin Google Cache – e o mare chestie și privilegiu să poți intra pe un site, nu intră oricine, ești special și privilegiat. Update: Radu dă o informație care contrazice afirmația mea: “De ce așa târziu? Atunci a fost sistemul gata. Se pare că omul cu cheile de la server nu stătea la bariera din Pipera, cum glumeam eu dimineață, ci promoțiile se lansează după încă o verificare. Sunt prețurile verificate? Load balancing-ul e funcțional? Procesatorul de carduri a confirmat că e pe poziție și monitorizează partea lui de treabă, în caz că apar probleme? Etc etc. Anul trecut au dat drumul la site la 6:50, anul acesta la 8:20.” (Cum arăta sediul eMAG de Black Friday (plus 7 oferte noi) – nwradu blog)
  • Mă uimește în fiecare an ce poți cumpăra cu aceeași sumă de bani. În fiecare an, cu aceeași sumă, cumperi ceva mai bun. Diferențele nu sunt uriașe, dar sunt evident mai mari ca inflația.
  • Am intrat de curiozitate pe două site-uri din Rep. Moldova azi – Bucuria.md și Wine.md. Nu aveau promoții. Apropo de Wine.md, am comandat în octombrie niște sticle de vin, pentru că am venit în România și m-am văzut cu mai mulți oameni. Aveau niște probleme la sistemul de plăți online, mi-au livrat produsele fără să fi făcut plata. Alți oameni, alt nivel.
  • În altă ordine de idei, la o săptămână după Black Friday-ul românesc vine cel internațional. Anul ăsta o să stau pe Amazon (UK și .com) și ebay (UK și .com). Pe tema asta: Black Friday Is Dying, and That’s a Good Thing
  • Mi s-a spus că prețurile ar fi false. Eu urmăresc prețurile pentru unele produse de mult timp, și am idee cam cât ar trebui să coste un produs. Am cumpărat și urmărit masiv produse anii trecuți, și mi s-au părut produse reale pentru *unele* produse, pe *unele* site-uri. Nu pe *toate* site-urile, nu pentru *toate* produsele. Da, trebuie să filtrezi grâul de neghină, dar în ansamblu poți face o afacere bună. M-am trezit în ultimii ani de Black Friday în fiecare dimineață devreme, după ce seara am stat târziu. Nu regret.
  • Exemplu concret: Am urmărit niște camere foto. N-am văzut la niciuna prețul de azi, până acum. Sigur prețul ăsta n-a mai fost vreodată. 2000 de lei, redus de la 2800. Am vrut să iau Kindle. Am luat azi pentru cineva Kindle cu 200 de lei, livrare inclusă. E posibil să mai fi fost prețul ăsta, dar nu sub el. Eu locuiesc în UK, mi se pare mai OK BF la noi decât în UK, de asta am luat camera foto din România, și nu am așteptat încă o săptămână să cumpăr de pe Amazon. Altfel, SUA e în altă lume, că dacă vrei să imporți un produs nou, plătești vamă, și nu obții reducere. Da, acolo au prețuri mai mici și promoții mai mari. Dar dacă compari BF România cu BF Franța, BF Germania sau alte asemenea, cred că stăm mult mai bine.
  • Ca fapt divers: În Sua și Europa, da, în România încep mai devreme din 3 motive:
    • Probabil să fie primii.
    • Vine imediat Sf. Andrei și 1 dec și oamenii n-au chef.
    • Logistic, nu au timp să livreze cadourile până de 6 dec, sf. Nicolae.
  • Două posibile îmbunătățiri:
    • Emag. F64, parțial și Flanco au avut oferte puternice, ancoră, și oferte normale. Au fost unele magazine care au avut, în opinia mea, doar oferte normale, majoritatea produselor nefiind extrem de atrăgătoare la promoție, ci doar atrăgătoare. Mi s-a părut un minus.
    • Un alt minus a fost numărul mic al ultimelor variante de produs. M-a intrigat în special opțiunea de telefoane mobile. Foarte puține ultime modele, foarte multe modele vechi. La blender nu contează neapărat să fie ultima generație, că upgrade-urile nu sunt semnificative. La telefoane – da.
  • De văzut și ghidul meu de anul trecut: Ghid Black Friday 2014 – ce să cumperi?, de unde?, cum a fost anii trecuți?, ce observații personale am? – Olivian.ro – de Olivian Breda.
  • De ce am scris articolul? În principal pentru mine (mă ajută să îmi organizez informația în minte) și pentru alții, ca un jurnal online. Am vrut să zic că hâr, că mâr, dar am stat și m-am gândit de ce nu pun “nofollow” și nu am venit cu un răspuns bun. În principiu, vreau să fie un articol de autoritate. Deci, da, mă ajută linkurile. Deci, da, recunosc, m-ai prins, am un avantaj. Nu direct, nu afiliere, dar, cât de cât, da, am un avantaj.

2015.11.21: Statistici: Statistici eMag de Black Friday

2015.11.22: Feed-back Radu despre Black Friday:

Ca să evităm reluarea unei discuții din comentariile altor articole: la eMAG reducerile au început la 8:22, simultan pe mobil și pe PC (vreo 5 secunde întârziere, maxim). Stocul a fost de 200 de SSD-uri de 120 GB la 99 lei, 300 de iPhone 6, 200 de console Xbox One, 200-300 de iPad Mini 2.
Aplicația de mobil eMAG are dezavantajele ei, mai ales pentru afiliați, dar a funcționat ireproșabil. A venit notificarea push că au început ofertele , am deschis aplicația de telefon, am căutat “ipad mini”, am găsit imediat produsul la ofertă, am apăsat un buton să-l pun în coș, am ales livrarea și asta a fost tot. Cardul meu era deja memorat de la o livrare anterioară, a fost un “1 click pay”. Nici măcar 3D Secure nu mi-a fost cerut pe mobil. Cred că la 10 secunde după ce începuse Black Friday aveam iPad-ul comandat.
Restul comenzilor le-am dat de pe PC. A mers un pic mai greu, unele pagini aveau delay la încărcare, apoi au fost probleme pe la Romcard cu verificarea numerelor de card, vreo 3 minute am primit mesaj că nu-i valid cardul și să mai introduc o dată datele. S-a rezolvat până la urmă.

Sursa: Ce ați cumpărat de Black Friday? (plus un unboxing și alte oferte) – nwradu blog

 

2015.11.22, Post-Black Friday – via Capital.ro (cu tot cu linkuri afiliere):

Aşadar, mai jos regăsiţi lista magazinelor care vor participa la Black Friday în 2015:

IT&C

Flanco

eMag

CEL

Altex

Evomag

Marketonline

ITGalaxy

TeamDeals

AVmall

Clickshop

Quickmobile

Mobilă

Ikea

Casa Rusu

Fashion

Elefant

NISSA

My Closet

Raspberry Fashion

KurtMann

DepoCHIC

Încălţăminte, pantofi şi accessorii

Ecco Shoes

Zorile Store

dEpurtat

Kalapod.ro

Otter

Komodos

Ceasuri, genţi, parfumuri şi accesorii

TopWatch

Dasha

WatchShop

Cărţi

Libris

Nemira

Okian

Jucării şi articole pentru copii

BeKid

Noriel

Nichiduţă

Educlass

Turism

Mareea

Altele

F64

Piatra online

 

PS 2015.11.27: Statistici Black Friday România 2015 la Radu: Venituri, vânzări și comenzi de Black Friday 2015 – nwradu blog.

I am a Digital Marketing Manager for The KPI Institute. My expertise is in SEO (Search Engine Optimization) / UX (user experience) / WordPress. Co-founder of lumeaseoppc.ro (series of events on SEO & PPC) and cetd.ro (Book on branding for MDs). On a personal level, I like self-development - events, sports, healthy living, volunteering, reading, watching movies, listening to music.

6 Comments

  • andrei

    20 November 2015 - 18:36

    povestea cu black friday la noi e o gluma proasta, cu mici exceptii la unele produse. Reduceri destul de mici pe care oricum magazinele le practica si in timpul anului. In america, de unde s-a importat ideea, nu cred ca vei vedea produse cu mai putin de 40% discount. D-aia se si calca lumea in picioare la propriu acolo…

  • Olivian Breda

    20 November 2015 - 18:52

    Sunt trei tipuri de promoții:
    – Magnet – mari, reale, aprox. 30-40% redus.
    – Medii spre mici – pe la 20%, give or take.
    – False, preț aproape de cel real.

    Cele magnet sunt puține și practicate de puține magazine, dar există.

    Am detaliat în articolul de anul trecut:
    https://olivian.ro/black-friday-2014/

  • Tiberiu Cazacioc

    20 November 2015 - 20:33

    Multumesc, ma intereseaza BF in Romania ca fenomen comercial si social, si analiza ta este ok. Nu imi plac de loc hype-ul, hiperbolizarea platita ca reclama, fara abordare critica si analitica. Caut si am gasit mai sus un punct de vedere muncit.

  • Olivian Breda

    20 November 2015 - 20:38

    Mulțumesc frumos, Tiberiu, mă onorează ce ai scris. Numai bine!

  • Veronica

    21 November 2015 - 01:11

    Foarte multe aspecte bine punctate. Cam in aceeasi situatie m-am aflat si eu, doar ca n-am fost nevoita sa cumpar pentru alte persoane, insa dimineata devreme eram in picioare pentru ca stiam ca o sa urmeze o zi lunga. Optez, de asemenea, pentru magazinele deja cunoscute si foarte rar am rabdarea de a cauta oferte si pe altele, chiar daca ar exista posibilitatea de a beneficia de un pret mai bun. Emag cred ca a fost din nou la “conducere” in acest Black Friday, n-am citit vreo statistica, doar o mica intuitie.

  • Olivian Breda

    21 November 2015 - 07:29

Leave a comment

Your email address will not be published.